Czy można przerobić samochód spalinowy na elektryczny?
REKLAMA
REKLAMA
- Ile kosztuje przerobienie samochodu na napęd elektryczny?
- Kiedy konwersja na napęd elektryczny jest niezbędna?
- Jakie wymagania stawia użycie napędu elektrycznego w aucie spalinowym?
- Przerobienie na napęd elektryczny drogą do elektromobilności?
- Dofinansowanie do konwersji auta spalinowego
Konwersja polega na zamianie napędu spalinowego na elektryczny. To przynosi szereg zalety. Pozwoli na wjazd auta do stref czystego transportu, poprawia jego właściwości użytkowe, ale też wydłuża cykl życia. Pozwala też uniknąć kosztownego recyklingu całego samochodu, ograniczając tym samym negatywny wpływ na system ekologiczny.
REKLAMA
Ile kosztuje przerobienie samochodu na napęd elektryczny?
Jak oceniają eksperci z polskiej firmy Ennovation Technology, koszt konwersji samochodu spalinowego na elektryczny stanowi średnio mniej więcej 30 proc. kosztu zakupu nowego ciężarowego auta elektrycznego. A przecież na rynku funkcjonuje wiele pojazdów, których produkcja została już zakończona. Wymiana napędu w przyszłości będzie zatem często jedynym sposobem na ich dalsze wykorzystanie.
Dalsze wykorzystanie to dwa słowa kluczowe. Bo konwersja na napęd elektryczny wymaga inwestycji. Inwestycja ta jednak pozwala na ekonomiczne przedłużenie okresu użytkowania pojazdu.
Kiedy konwersja na napęd elektryczny jest niezbędna?
Przede wszystkim wtedy, gdy auto spalinowe ma być wprowadzone do środowiska, w którym taki rodzaj napędu jest niedopuszczalny ze względów bezpieczeństwa – na przykład w kopalniach. W takich sytuacjach zastosowanie napędu elektrycznego również jest korzystnym rozwiązaniem i często jedyną alternatywą dla zamówienia nowego pojazdu.
Jakie wymagania stawia użycie napędu elektrycznego w aucie spalinowym?
Tych jest naprawdę niewiele. Dla przykładu polska firma Ennovation Technology wykonuje kompleksową integrację całych układów napędowych w istniejących już podwoziach pojazdów z różnych segmentów. Odpowiada nie tylko za kwestie konstrukcyjne, ale wspiera także właścicieli aut na etapach homologacyjnych i w procesie dopuszczenia pojazdów do ruchu. Dzieje się tak z uwagi na fakt, że do konwersji dorzucana jest kompletna dokumentacja techniczna niezbędna do rejestracji samochodu.
Przerobienie na napęd elektryczny drogą do elektromobilności?
REKLAMA
Konwersja na napęd elektryczny jest oparta na wykorzystaniu gotowego pojazdu. W jego konstrukcji wystarczy zastosować nowy napęd – zgodnie z potrzebami i wymaganiami klienta. To na razie niszowe zagadnienie, ale zapotrzebowanie na takie usługi będzie rosło. To oznacza z kolei sporą szansę w kwestii napędzania rozwoju elektromobilności. Tym bardziej że mówimy nie tylko o ekologii, ale i ekonomii – konwersja napędu jest kilkukrotnie tańsza niż kupno nowego auta.
A przerobienie samochodu spalinowego na napęd elektryczny przynosi jeszcze jedną zaletę z punktu widzenia właściciela pojazdu dostawczego, ciężarowego czy specjalnego. Pozwala uniknąć długiego czasu oczekiwania na nowy samochód.
Dofinansowanie do konwersji auta spalinowego
O ile w Polsce program rządowych dopłat obejmuje jak na razie wyłącznie zakup nowych pojazdów kategorii N1, tak już w innych krajach europejskich zaczynają pojawiać się dopłaty do konwersji. Jak podaje niemiecki BALM – Federalny Urząd Logistyki i Mobilności – w Niemczech można uzyskać nawet 420 000 Euro dofinansowania do konwersji na bateryjny napęd elektryczny w aucie ciężarowym i do 520 000 Euro do konwersji na napęd z wodorowymi ogniwami paliwowymi też w aucie ciężarowym.
REKLAMA
REKLAMA