REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Elektryczna ciężarówka MAN-a trafiła do sprzedaży. Są już pierwsze zamówienia na eTrucka

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Elektryczna ciężarówka MAN, MAN eTruck, MAN eTGX, MAN eTGS, elektryczna ciężarówka
Elektryczna ciężarówka MAN-a trafiła do sprzedaży. Są już pierwsze zamówienia na eTruck
Materiały MAN

REKLAMA

REKLAMA

Elektryczna ciężarówka MAN eTruck eTGX i eTGS trafiła do sprzedaży. Pojazd może pokonać nawet 800 km na jednym ładowaniu, a do tego pozwala na uzupełnianie zapasów prądu z mocą nawet 750 kW.

MAN ledwie wprowadził swoją elektryczną ciężarówkę do sprzedaży, a już oferuje kierowcom aż dwa modele! MAN eTGX jest przeznaczony dla transportu dalekobieżnego, a MAN eTGS dla dystrybucji. I w tym punkcie najważniejsze informacje dopiero się zaczynają.

REKLAMA

Ważne

MAN zebrał już 600 zamówień na eTrucka. Pierwsze 200 egzemplarzy trafi do wybranych klientów już w 2024 r. Od 2025 r. Niemcy planują rozpoczęcie produkcji wielkoseryjnej w fabryce MAN w Monachium.

Jaki zasięg na ładowaniu ma MAN eTruck?

Zestaw akumulatorów zastosowanych w MAN-ie eTGX i eTGS składa się z sześciu pakietów. Dwa są zamontowane po bokach pod kabiną pasażerską i cztery po bokach ramy. Baterie mają wysoką gęstość, kompaktowe rozmiary i sprawne zarządzanie temperaturą. A do tego oferują w sumie 480 kWh pojemności użytecznej. Ta przekłada się z kolei na dzienny zasięg szacowany na 600 do 800 km.

Warto w tym punkcie pamiętać o jednym. Zasięg dochodzący do 800 km to wynik testów producenta. Realny może być niższy i w dużej mierze zależy m.in. od prędkości, ogrzewania, warunków atmosferycznych, topografii terenu czy stylu jazdy kierowcy.

REKLAMA

Sześć pakietów baterii w ciężarówce elektrycznej MAN-a nie jest wymogiem. Ilość pakietów kupujący może dobrać do charakterystyki eksploatacji. Gdy potrzebuje mniejszego zasięgu, ich ilość można minimalizować. Kupujący ma możliwość prawie dowolnej konfiguracji.

Możliwości konfiguracyjne są o tyle ważne, że elektryczną ciężarówkę MAN-a można szybko ładować z dużą mocą. Pojazd praktycznie od początku będzie oferował nie tylko standard CCS z mocą dochodzącą do 375 kW, ale również standard megawatowy MCS. W jego przypadku moc ładowania dochodzi już do 750 kW.

Elektryczna ciężarówka MAN, MAN eTruck, MAN eTGX, MAN eTGS, elektryczna ciężarówka

Elektryczna ciężarówka MAN, MAN eTruck, MAN eTGX, MAN eTGS, elektryczna ciężarówka

Elektryczna ciężarówka MAN-a trafiła do sprzedaży. Są już pierwsze zamówienia na eTruck

Materiały MAN

Silnik elektryczny MAN-a eTGX i eTGS a rozkład mas

REKLAMA

Inżynierowie MAN-a są niezwykle dumni ze swojej konstrukcji. Powód? W standardowej ciężarówce ciężki silnik spalinowy znajduje w centralnym punkcie kabiny. To wpływa na niekorzystny rozkład mas. W elektrycznej ciężarówce natomiast standardowa lokalizacja akumulatorów po obydwu stronach pojazdu niweluje ten efekt. Dodatkowo co prawda w centralnym punkcie ramy pojawia się silnik elektryczny synchroniczny, falownik i skrzynia biegów, taki zestaw ma jednak niższą masę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeżeli chodzi o akumulatory i ich lokalizację, kluczowa jest także elastyczność MAN-a eTGX i eTGS. Baterie na drodze procesu produkcyjnego można przemieszczać. W ten sposób powstanie przestrzeń konieczna do lokalizacji np. schowków na sprzęt, podpory żurawia czy pomp. Napęd elektryczny nie stanowi zatem żadnego ograniczenia pod kątem zastosowania zabudowy.

MAN eTruck: dane techniczne i moc silników

MAN eTruck jest dostępny w trzech wersjach mocy. Mowa o wariancie oferującym:

  • 333 konie mechaniczne mocy i 800 Nm momentu obrotowego,
  • 449 koni mechanicznych mocy i 1150 Nm momentu obrotowego,
  • 544 koni mechanicznych mocy i 1250 Nm momentu obrotowego.

Elementem układu napędowego jest także 2- lub 4-biegowa skrzynia. Układ napędowy elektrycznej ciężarówki MAN-a został dopracowany pod kątem rekuperacji. Zamienia energię kinetyczną podczas zwalniania na elektryczną. W ten sposób ładuje akumulator i zwiększa zasięg pojazdu. Stopień intensywności rekuperacji kierowca może regulować za pomocą dźwigni na
kolumnie kierownicy, jak i za pomocą opcjonalnego trybu "One-Pedal-Driving" (przyspieszania i zwalniania przy użyciu jednego pedału).

Elektryczna ciężarówka MAN, MAN eTruck, MAN eTGX, MAN eTGS, elektryczna ciężarówka

Elektryczna ciężarówka MAN, MAN eTruck, MAN eTGX, MAN eTGS, elektryczna ciężarówka

Elektryczna ciężarówka MAN-a trafiła do sprzedaży. Są już pierwsze zamówienia na eTruck

Materiały MAN

MAN eTruck to więcej niż elektryczna ciężarówka

Rynkowa nowość dla MAN-a? To pewne. Na tym jednak nie wolno kończyć tej informacji. Bo elektryczna ciężarówka stanowi dla niemieckiej firmy długą drogę, która ta musiała pokonać do momentu wprowadzenia pojazdu na rynek. Powstało w sumie 50 prototypów. MAN chce uruchomić w Norymberdze produkcję baterii kosztem rzędu 100 mln euro. A do tego już przeszkolił 4000 pracowników produkcji i sprzedaży w zakresie przejścia na elektromobilność. To jednak cały czas nie koniec, bo MAN wraz z Daimler Truck i Volvo Group, TRATON GROUP ma zamiar zbudować 1700 wysokowydajnych punktów ładowania na lub w pobliżu autostrad i węzłów logistycznych w całej Europie.

Elektryczna ciężarówka MAN, MAN eTruck, MAN eTGX, MAN eTGS, elektryczna ciężarówka

Elektryczna ciężarówka MAN, MAN eTruck, MAN eTGX, MAN eTGS, elektryczna ciężarówka

Elektryczna ciężarówka MAN-a trafiła do sprzedaży. Są już pierwsze zamówienia na eTruck

Materiały MAN

Elektryczna ciężarówka MAN, MAN eTruck, MAN eTGX, MAN eTGS, elektryczna ciężarówka

Elektryczna ciężarówka MAN, MAN eTruck, MAN eTGX, MAN eTGS, elektryczna ciężarówka

Elektryczna ciężarówka MAN-a trafiła do sprzedaży. Są już pierwsze zamówienia na eTruck

Materiały MAN

Elektryczna ciężarówka MAN, MAN eTruck, MAN eTGX, MAN eTGS, elektryczna ciężarówka

Elektryczna ciężarówka MAN, MAN eTruck, MAN eTGX, MAN eTGS, elektryczna ciężarówka

Elektryczna ciężarówka MAN-a trafiła do sprzedaży. Są już pierwsze zamówienia na eTruck

Materiały MAN

Elektryczna ciężarówka MAN, MAN eTruck, MAN eTGX, MAN eTGS, elektryczna ciężarówka

Elektryczna ciężarówka MAN, MAN eTruck, MAN eTGX, MAN eTGS, elektryczna ciężarówka

Elektryczna ciężarówka MAN-a trafiła do sprzedaży. Są już pierwsze zamówienia na eTruck

Materiały MAN

Elektryczna ciężarówka MAN, MAN eTruck, MAN eTGX, MAN eTGS, elektryczna ciężarówka

Elektryczna ciężarówka MAN, MAN eTruck, MAN eTGX, MAN eTGS, elektryczna ciężarówka

Elektryczna ciężarówka MAN-a trafiła do sprzedaży. Są już pierwsze zamówienia na eTruck

Materiały MAN

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA