Elektryczna ciężarówka MAN-a trafiła do sprzedaży. Są już pierwsze zamówienia na eTrucka
REKLAMA
REKLAMA
- Jaki zasięg na ładowaniu ma MAN eTruck?
- Silnik elektryczny MAN-a eTGX i eTGS a rozkład mas
- MAN eTruck: dane techniczne i moc silników
- MAN eTruck to więcej niż elektryczna ciężarówka
MAN ledwie wprowadził swoją elektryczną ciężarówkę do sprzedaży, a już oferuje kierowcom aż dwa modele! MAN eTGX jest przeznaczony dla transportu dalekobieżnego, a MAN eTGS dla dystrybucji. I w tym punkcie najważniejsze informacje dopiero się zaczynają.
REKLAMA
MAN zebrał już 600 zamówień na eTrucka. Pierwsze 200 egzemplarzy trafi do wybranych klientów już w 2024 r. Od 2025 r. Niemcy planują rozpoczęcie produkcji wielkoseryjnej w fabryce MAN w Monachium.
Jaki zasięg na ładowaniu ma MAN eTruck?
Zestaw akumulatorów zastosowanych w MAN-ie eTGX i eTGS składa się z sześciu pakietów. Dwa są zamontowane po bokach pod kabiną pasażerską i cztery po bokach ramy. Baterie mają wysoką gęstość, kompaktowe rozmiary i sprawne zarządzanie temperaturą. A do tego oferują w sumie 480 kWh pojemności użytecznej. Ta przekłada się z kolei na dzienny zasięg szacowany na 600 do 800 km.
Warto w tym punkcie pamiętać o jednym. Zasięg dochodzący do 800 km to wynik testów producenta. Realny może być niższy i w dużej mierze zależy m.in. od prędkości, ogrzewania, warunków atmosferycznych, topografii terenu czy stylu jazdy kierowcy.
REKLAMA
Sześć pakietów baterii w ciężarówce elektrycznej MAN-a nie jest wymogiem. Ilość pakietów kupujący może dobrać do charakterystyki eksploatacji. Gdy potrzebuje mniejszego zasięgu, ich ilość można minimalizować. Kupujący ma możliwość prawie dowolnej konfiguracji.
Możliwości konfiguracyjne są o tyle ważne, że elektryczną ciężarówkę MAN-a można szybko ładować z dużą mocą. Pojazd praktycznie od początku będzie oferował nie tylko standard CCS z mocą dochodzącą do 375 kW, ale również standard megawatowy MCS. W jego przypadku moc ładowania dochodzi już do 750 kW.
Silnik elektryczny MAN-a eTGX i eTGS a rozkład mas
REKLAMA
Inżynierowie MAN-a są niezwykle dumni ze swojej konstrukcji. Powód? W standardowej ciężarówce ciężki silnik spalinowy znajduje w centralnym punkcie kabiny. To wpływa na niekorzystny rozkład mas. W elektrycznej ciężarówce natomiast standardowa lokalizacja akumulatorów po obydwu stronach pojazdu niweluje ten efekt. Dodatkowo co prawda w centralnym punkcie ramy pojawia się silnik elektryczny synchroniczny, falownik i skrzynia biegów, taki zestaw ma jednak niższą masę.
Jeżeli chodzi o akumulatory i ich lokalizację, kluczowa jest także elastyczność MAN-a eTGX i eTGS. Baterie na drodze procesu produkcyjnego można przemieszczać. W ten sposób powstanie przestrzeń konieczna do lokalizacji np. schowków na sprzęt, podpory żurawia czy pomp. Napęd elektryczny nie stanowi zatem żadnego ograniczenia pod kątem zastosowania zabudowy.
MAN eTruck: dane techniczne i moc silników
MAN eTruck jest dostępny w trzech wersjach mocy. Mowa o wariancie oferującym:
- 333 konie mechaniczne mocy i 800 Nm momentu obrotowego,
- 449 koni mechanicznych mocy i 1150 Nm momentu obrotowego,
- 544 koni mechanicznych mocy i 1250 Nm momentu obrotowego.
Elementem układu napędowego jest także 2- lub 4-biegowa skrzynia. Układ napędowy elektrycznej ciężarówki MAN-a został dopracowany pod kątem rekuperacji. Zamienia energię kinetyczną podczas zwalniania na elektryczną. W ten sposób ładuje akumulator i zwiększa zasięg pojazdu. Stopień intensywności rekuperacji kierowca może regulować za pomocą dźwigni na
kolumnie kierownicy, jak i za pomocą opcjonalnego trybu "One-Pedal-Driving" (przyspieszania i zwalniania przy użyciu jednego pedału).
MAN eTruck to więcej niż elektryczna ciężarówka
Rynkowa nowość dla MAN-a? To pewne. Na tym jednak nie wolno kończyć tej informacji. Bo elektryczna ciężarówka stanowi dla niemieckiej firmy długą drogę, która ta musiała pokonać do momentu wprowadzenia pojazdu na rynek. Powstało w sumie 50 prototypów. MAN chce uruchomić w Norymberdze produkcję baterii kosztem rzędu 100 mln euro. A do tego już przeszkolił 4000 pracowników produkcji i sprzedaży w zakresie przejścia na elektromobilność. To jednak cały czas nie koniec, bo MAN wraz z Daimler Truck i Volvo Group, TRATON GROUP ma zamiar zbudować 1700 wysokowydajnych punktów ładowania na lub w pobliżu autostrad i węzłów logistycznych w całej Europie.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.