REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Elektryczna ciężarówka MAN-a trafiła do sprzedaży. Są już pierwsze zamówienia na eTrucka

Elektryczna ciężarówka MAN, MAN eTruck, MAN eTGX, MAN eTGS, elektryczna ciężarówka
Elektryczna ciężarówka MAN-a trafiła do sprzedaży. Są już pierwsze zamówienia na eTruck
Materiały MAN

REKLAMA

REKLAMA

Elektryczna ciężarówka MAN eTruck eTGX i eTGS trafiła do sprzedaży. Pojazd może pokonać nawet 800 km na jednym ładowaniu, a do tego pozwala na uzupełnianie zapasów prądu z mocą nawet 750 kW.

MAN ledwie wprowadził swoją elektryczną ciężarówkę do sprzedaży, a już oferuje kierowcom aż dwa modele! MAN eTGX jest przeznaczony dla transportu dalekobieżnego, a MAN eTGS dla dystrybucji. I w tym punkcie najważniejsze informacje dopiero się zaczynają.

REKLAMA

REKLAMA

Ważne

MAN zebrał już 600 zamówień na eTrucka. Pierwsze 200 egzemplarzy trafi do wybranych klientów już w 2024 r. Od 2025 r. Niemcy planują rozpoczęcie produkcji wielkoseryjnej w fabryce MAN w Monachium.

Jaki zasięg na ładowaniu ma MAN eTruck?

Zestaw akumulatorów zastosowanych w MAN-ie eTGX i eTGS składa się z sześciu pakietów. Dwa są zamontowane po bokach pod kabiną pasażerską i cztery po bokach ramy. Baterie mają wysoką gęstość, kompaktowe rozmiary i sprawne zarządzanie temperaturą. A do tego oferują w sumie 480 kWh pojemności użytecznej. Ta przekłada się z kolei na dzienny zasięg szacowany na 600 do 800 km.

Warto w tym punkcie pamiętać o jednym. Zasięg dochodzący do 800 km to wynik testów producenta. Realny może być niższy i w dużej mierze zależy m.in. od prędkości, ogrzewania, warunków atmosferycznych, topografii terenu czy stylu jazdy kierowcy.

Sześć pakietów baterii w ciężarówce elektrycznej MAN-a nie jest wymogiem. Ilość pakietów kupujący może dobrać do charakterystyki eksploatacji. Gdy potrzebuje mniejszego zasięgu, ich ilość można minimalizować. Kupujący ma możliwość prawie dowolnej konfiguracji.

Możliwości konfiguracyjne są o tyle ważne, że elektryczną ciężarówkę MAN-a można szybko ładować z dużą mocą. Pojazd praktycznie od początku będzie oferował nie tylko standard CCS z mocą dochodzącą do 375 kW, ale również standard megawatowy MCS. W jego przypadku moc ładowania dochodzi już do 750 kW.

REKLAMA

Elektryczna ciężarówka MAN, MAN eTruck, MAN eTGX, MAN eTGS, elektryczna ciężarówka

Elektryczna ciężarówka MAN-a trafiła do sprzedaży. Są już pierwsze zamówienia na eTruck

Materiały MAN

Silnik elektryczny MAN-a eTGX i eTGS a rozkład mas

Inżynierowie MAN-a są niezwykle dumni ze swojej konstrukcji. Powód? W standardowej ciężarówce ciężki silnik spalinowy znajduje w centralnym punkcie kabiny. To wpływa na niekorzystny rozkład mas. W elektrycznej ciężarówce natomiast standardowa lokalizacja akumulatorów po obydwu stronach pojazdu niweluje ten efekt. Dodatkowo co prawda w centralnym punkcie ramy pojawia się silnik elektryczny synchroniczny, falownik i skrzynia biegów, taki zestaw ma jednak niższą masę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeżeli chodzi o akumulatory i ich lokalizację, kluczowa jest także elastyczność MAN-a eTGX i eTGS. Baterie na drodze procesu produkcyjnego można przemieszczać. W ten sposób powstanie przestrzeń konieczna do lokalizacji np. schowków na sprzęt, podpory żurawia czy pomp. Napęd elektryczny nie stanowi zatem żadnego ograniczenia pod kątem zastosowania zabudowy.

MAN eTruck: dane techniczne i moc silników

MAN eTruck jest dostępny w trzech wersjach mocy. Mowa o wariancie oferującym:

  • 333 konie mechaniczne mocy i 800 Nm momentu obrotowego,
  • 449 koni mechanicznych mocy i 1150 Nm momentu obrotowego,
  • 544 koni mechanicznych mocy i 1250 Nm momentu obrotowego.

Elementem układu napędowego jest także 2- lub 4-biegowa skrzynia. Układ napędowy elektrycznej ciężarówki MAN-a został dopracowany pod kątem rekuperacji. Zamienia energię kinetyczną podczas zwalniania na elektryczną. W ten sposób ładuje akumulator i zwiększa zasięg pojazdu. Stopień intensywności rekuperacji kierowca może regulować za pomocą dźwigni na
kolumnie kierownicy, jak i za pomocą opcjonalnego trybu "One-Pedal-Driving" (przyspieszania i zwalniania przy użyciu jednego pedału).

Elektryczna ciężarówka MAN, MAN eTruck, MAN eTGX, MAN eTGS, elektryczna ciężarówka

Elektryczna ciężarówka MAN-a trafiła do sprzedaży. Są już pierwsze zamówienia na eTruck

Materiały MAN

MAN eTruck to więcej niż elektryczna ciężarówka

Rynkowa nowość dla MAN-a? To pewne. Na tym jednak nie wolno kończyć tej informacji. Bo elektryczna ciężarówka stanowi dla niemieckiej firmy długą drogę, która ta musiała pokonać do momentu wprowadzenia pojazdu na rynek. Powstało w sumie 50 prototypów. MAN chce uruchomić w Norymberdze produkcję baterii kosztem rzędu 100 mln euro. A do tego już przeszkolił 4000 pracowników produkcji i sprzedaży w zakresie przejścia na elektromobilność. To jednak cały czas nie koniec, bo MAN wraz z Daimler Truck i Volvo Group, TRATON GROUP ma zamiar zbudować 1700 wysokowydajnych punktów ładowania na lub w pobliżu autostrad i węzłów logistycznych w całej Europie.

Elektryczna ciężarówka MAN, MAN eTruck, MAN eTGX, MAN eTGS, elektryczna ciężarówka

Elektryczna ciężarówka MAN-a trafiła do sprzedaży. Są już pierwsze zamówienia na eTruck

Materiały MAN

Elektryczna ciężarówka MAN, MAN eTruck, MAN eTGX, MAN eTGS, elektryczna ciężarówka

Elektryczna ciężarówka MAN-a trafiła do sprzedaży. Są już pierwsze zamówienia na eTruck

Materiały MAN

Elektryczna ciężarówka MAN, MAN eTruck, MAN eTGX, MAN eTGS, elektryczna ciężarówka

Elektryczna ciężarówka MAN-a trafiła do sprzedaży. Są już pierwsze zamówienia na eTruck

Materiały MAN

Elektryczna ciężarówka MAN, MAN eTruck, MAN eTGX, MAN eTGS, elektryczna ciężarówka

Elektryczna ciężarówka MAN-a trafiła do sprzedaży. Są już pierwsze zamówienia na eTruck

Materiały MAN

Elektryczna ciężarówka MAN, MAN eTruck, MAN eTGX, MAN eTGS, elektryczna ciężarówka

Elektryczna ciężarówka MAN-a trafiła do sprzedaży. Są już pierwsze zamówienia na eTruck

Materiały MAN

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

REKLAMA

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: Wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów już od poniedziałku 1 grudnia. Trzeba się spieszyć, bo decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów można składać już od poniedziałku 1 grudnia 2025 r. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Trzeba się spieszyć, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

REKLAMA

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA