REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Elektryczna ciężarówka MAN-a trafiła do sprzedaży. Są już pierwsze zamówienia na eTrucka

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Elektryczna ciężarówka MAN, MAN eTruck, MAN eTGX, MAN eTGS, elektryczna ciężarówka
Elektryczna ciężarówka MAN-a trafiła do sprzedaży. Są już pierwsze zamówienia na eTruck
Materiały MAN

REKLAMA

REKLAMA

Elektryczna ciężarówka MAN eTruck eTGX i eTGS trafiła do sprzedaży. Pojazd może pokonać nawet 800 km na jednym ładowaniu, a do tego pozwala na uzupełnianie zapasów prądu z mocą nawet 750 kW.

MAN ledwie wprowadził swoją elektryczną ciężarówkę do sprzedaży, a już oferuje kierowcom aż dwa modele! MAN eTGX jest przeznaczony dla transportu dalekobieżnego, a MAN eTGS dla dystrybucji. I w tym punkcie najważniejsze informacje dopiero się zaczynają.

REKLAMA

REKLAMA

Ważne

MAN zebrał już 600 zamówień na eTrucka. Pierwsze 200 egzemplarzy trafi do wybranych klientów już w 2024 r. Od 2025 r. Niemcy planują rozpoczęcie produkcji wielkoseryjnej w fabryce MAN w Monachium.

Jaki zasięg na ładowaniu ma MAN eTruck?

Zestaw akumulatorów zastosowanych w MAN-ie eTGX i eTGS składa się z sześciu pakietów. Dwa są zamontowane po bokach pod kabiną pasażerską i cztery po bokach ramy. Baterie mają wysoką gęstość, kompaktowe rozmiary i sprawne zarządzanie temperaturą. A do tego oferują w sumie 480 kWh pojemności użytecznej. Ta przekłada się z kolei na dzienny zasięg szacowany na 600 do 800 km.

Warto w tym punkcie pamiętać o jednym. Zasięg dochodzący do 800 km to wynik testów producenta. Realny może być niższy i w dużej mierze zależy m.in. od prędkości, ogrzewania, warunków atmosferycznych, topografii terenu czy stylu jazdy kierowcy.

Sześć pakietów baterii w ciężarówce elektrycznej MAN-a nie jest wymogiem. Ilość pakietów kupujący może dobrać do charakterystyki eksploatacji. Gdy potrzebuje mniejszego zasięgu, ich ilość można minimalizować. Kupujący ma możliwość prawie dowolnej konfiguracji.

Możliwości konfiguracyjne są o tyle ważne, że elektryczną ciężarówkę MAN-a można szybko ładować z dużą mocą. Pojazd praktycznie od początku będzie oferował nie tylko standard CCS z mocą dochodzącą do 375 kW, ale również standard megawatowy MCS. W jego przypadku moc ładowania dochodzi już do 750 kW.

REKLAMA

Elektryczna ciężarówka MAN, MAN eTruck, MAN eTGX, MAN eTGS, elektryczna ciężarówka

Elektryczna ciężarówka MAN-a trafiła do sprzedaży. Są już pierwsze zamówienia na eTruck

Materiały MAN

Silnik elektryczny MAN-a eTGX i eTGS a rozkład mas

Inżynierowie MAN-a są niezwykle dumni ze swojej konstrukcji. Powód? W standardowej ciężarówce ciężki silnik spalinowy znajduje w centralnym punkcie kabiny. To wpływa na niekorzystny rozkład mas. W elektrycznej ciężarówce natomiast standardowa lokalizacja akumulatorów po obydwu stronach pojazdu niweluje ten efekt. Dodatkowo co prawda w centralnym punkcie ramy pojawia się silnik elektryczny synchroniczny, falownik i skrzynia biegów, taki zestaw ma jednak niższą masę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeżeli chodzi o akumulatory i ich lokalizację, kluczowa jest także elastyczność MAN-a eTGX i eTGS. Baterie na drodze procesu produkcyjnego można przemieszczać. W ten sposób powstanie przestrzeń konieczna do lokalizacji np. schowków na sprzęt, podpory żurawia czy pomp. Napęd elektryczny nie stanowi zatem żadnego ograniczenia pod kątem zastosowania zabudowy.

MAN eTruck: dane techniczne i moc silników

MAN eTruck jest dostępny w trzech wersjach mocy. Mowa o wariancie oferującym:

  • 333 konie mechaniczne mocy i 800 Nm momentu obrotowego,
  • 449 koni mechanicznych mocy i 1150 Nm momentu obrotowego,
  • 544 koni mechanicznych mocy i 1250 Nm momentu obrotowego.

Elementem układu napędowego jest także 2- lub 4-biegowa skrzynia. Układ napędowy elektrycznej ciężarówki MAN-a został dopracowany pod kątem rekuperacji. Zamienia energię kinetyczną podczas zwalniania na elektryczną. W ten sposób ładuje akumulator i zwiększa zasięg pojazdu. Stopień intensywności rekuperacji kierowca może regulować za pomocą dźwigni na
kolumnie kierownicy, jak i za pomocą opcjonalnego trybu "One-Pedal-Driving" (przyspieszania i zwalniania przy użyciu jednego pedału).

Elektryczna ciężarówka MAN, MAN eTruck, MAN eTGX, MAN eTGS, elektryczna ciężarówka

Elektryczna ciężarówka MAN-a trafiła do sprzedaży. Są już pierwsze zamówienia na eTruck

Materiały MAN

MAN eTruck to więcej niż elektryczna ciężarówka

Rynkowa nowość dla MAN-a? To pewne. Na tym jednak nie wolno kończyć tej informacji. Bo elektryczna ciężarówka stanowi dla niemieckiej firmy długą drogę, która ta musiała pokonać do momentu wprowadzenia pojazdu na rynek. Powstało w sumie 50 prototypów. MAN chce uruchomić w Norymberdze produkcję baterii kosztem rzędu 100 mln euro. A do tego już przeszkolił 4000 pracowników produkcji i sprzedaży w zakresie przejścia na elektromobilność. To jednak cały czas nie koniec, bo MAN wraz z Daimler Truck i Volvo Group, TRATON GROUP ma zamiar zbudować 1700 wysokowydajnych punktów ładowania na lub w pobliżu autostrad i węzłów logistycznych w całej Europie.

Elektryczna ciężarówka MAN, MAN eTruck, MAN eTGX, MAN eTGS, elektryczna ciężarówka

Elektryczna ciężarówka MAN-a trafiła do sprzedaży. Są już pierwsze zamówienia na eTruck

Materiały MAN

Elektryczna ciężarówka MAN, MAN eTruck, MAN eTGX, MAN eTGS, elektryczna ciężarówka

Elektryczna ciężarówka MAN-a trafiła do sprzedaży. Są już pierwsze zamówienia na eTruck

Materiały MAN

Elektryczna ciężarówka MAN, MAN eTruck, MAN eTGX, MAN eTGS, elektryczna ciężarówka

Elektryczna ciężarówka MAN-a trafiła do sprzedaży. Są już pierwsze zamówienia na eTruck

Materiały MAN

Elektryczna ciężarówka MAN, MAN eTruck, MAN eTGX, MAN eTGS, elektryczna ciężarówka

Elektryczna ciężarówka MAN-a trafiła do sprzedaży. Są już pierwsze zamówienia na eTruck

Materiały MAN

Elektryczna ciężarówka MAN, MAN eTruck, MAN eTGX, MAN eTGS, elektryczna ciężarówka

Elektryczna ciężarówka MAN-a trafiła do sprzedaży. Są już pierwsze zamówienia na eTruck

Materiały MAN

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mandaty BALM – jak odwołać się od kar nałożonych przez niemieckie służby kontroli transportu drogowego?

Mandaty od Bundesamt für Logistik und Mobilität (BALM – BAG to poprzednia nazwa) to zmora wielu przewoźników działających w Niemczech. Kary bywają wysokie, a procedury odwoławcze skomplikowane. To sprawia, że wielu przedsiębiorców rezygnuje z walki o swoje prawa. Jest to jednak błąd. Jeśli są podstawy do odwołania, warto je wnieść. Jak to zrobić?

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

REKLAMA

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

REKLAMA

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

REKLAMA