REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Unia Europejska chce zakazać importu uszkodzonych aut używanych. Biznes wart miliony się skończy?

koniec importu uszkodzonych aut używanych, Unia Europejska chce zakazać importu uszkodzonych aut używanych, zakaz importu uszkodzonych aut używanych
koniec importu uszkodzonych aut używanych, Unia Europejska chce zakazać importu uszkodzonych aut używanych, zakaz importu uszkodzonych aut używanych
Koniec importu uszkodzonych aut używanych. Biznes wart miliony może mieć problem
tawatchai07
freepik.com

REKLAMA

REKLAMA

Unia Europejska chce zakazać importu uszkodzonych aut używanych? Zdaje się, że przy okazji nowego rozporządzenia Komisja Europejska postanowiła unormować tę kwestię. Zapisy brzmią groźnie. Branża importowa może być zaniepokojona. Kiedy przepisy mogłyby wejść w życie?

Komisja Europejska nie zaprzestaje prac nad unormowaniami związanymi z motoryzacją, ale i np. kwestią recyklingu pojazdów. O tym właśnie traktuje m.in. nowy projekt rozporządzenia w sprawie wymogów w zakresie obiegu zamkniętego w odniesieniu do projektowania pojazdów oraz zarządzania pojazdami wycofanymi z eksploatacji, zmieniające rozporządzenia (UE) 2018/858 i 2019/1020 oraz uchylające dyrektywy 2000/53/WE i 2005/64/WE. Zapis odnosi się jednak również do eksportu i importu samochodów używanych. Stawia przed nimi dwa kluczowe warunki.

REKLAMA

Co oznacza zakaz importu uszkodzonych aut używanych?

Kluczowy z punktu widzenia tego materiału jest art. 38 ust. 3 w/w rozporządzenia KE. A ten wyraźnie stwierdza, że pojazdy używane mogą być wywożone z kraju UE tylko wtedy, gdy:

  • nie są pojazdami wycofanymi z eksploatacji,
  • uznaje się je za zdatne do ruchu drogowego w państwie członkowskim ostatniej rejestracji.

Jaki samochód w głos tej definicji jest zdatny do ruchu drogowego? Wymogi w tym przypadku są dwa i określa je dyrektywa 2014/45/UE. Art. 5 mówi o ważnym przeglądzie technicznym. A to nie koniec. Bo czasami pieczątka nie wystarczy. Istnieje bowiem możliwość odebrania ważności badania np. po wypadku mającym wpływ na główne elementy odpowiadające za bezpieczeństwo pojazdu, w przypadku gdy pojazd osiągnął przebieg 160 000 km lub w przypadkach gdy bezpieczeństwo ruchu drogowego jest poważnie zagrożone. A pamiętajmy, że na razie mówimy o projekcie. Ostateczna wersja może zatem zostać rozszerzona np. o niezdatność do ruchu z uwagi na usterkę.

Jak weryfikowany będzie fakt zdatności do ruchu?

REKLAMA

W jaki sposób organy celne będą orzekać o możliwości wywiezienia pojazdu z kraju? Do tego w głos art. 38 ust. 4 w/w rozporządzenia będą potrzebować trzech informacji. Pierwszą jest numer identyfikacyjny pojazdu (VIN) używanego. Drugą jest identyfikator państwa członkowskiego ostatniej rejestracji pojazdu. Trzecią jest oświadczenie potwierdzające, że pojazd używany spełnia wymogi.

Pewnie w tym punkcie pomyślicie sobie, że oświadczenie wystarczy, aby zalegalizować wywóz samochodu rozbitego. To jednak nie do końca prawda. Bo mechanizm bezpieczeństwa w tym zakresie został zapisany w art. 38 ust. 5 w/w rozporządzenia. Początkowo organy celne w poszczególnych państwach UE będą się wymieniać informacjami. W razie wątpliwości podczas importu auta z Niemiec np. polscy celnicy mogą skontaktować się z niemieckimi. Z czasem system zacznie jednak działać sprawniej. Powstanie bowiem elektroniczna baza. Po wpisaniu numeru VIN celnik będzie mógł zdalnie weryfikować zdatność pojazdu do ruchu. W niej znajdzie się informacja o dopuszczeniu do ruchu lub ewentualnym wycofaniu z ruchu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kluczowym punktem jest stworzenie systemu. Zapis art. 44 ust. 1 w/w rozporządzenia mówi wyraźnie o tym, że "państwa członkowskie wzajemnie pomagają sobie we wdrażaniu rozwiązań teleinformatycznych poprzez wymianę informacji na poziomie dwustronnym, w szczególności w celu weryfikacji statusu pojazdu, w tym weryfikacji jego statusu rejestracyjnego w państwie członkowskim, w którym był on wcześniej zarejestrowany".

Uszkodzonego auta nie będzie można wywieźć z kraju zakupu

REKLAMA

W sytuacji, w której pojazd po sprawdzeniu w bazie nie spełni określonych warunków, "organy celne nie zwalniają danego pojazdu do wywozu i informują o tym zainteresowany podmiot gospodarczy za pośrednictwem tych systemów" (art. 39 ust. 2 w/w rozporządzenia). Optymistyczne jest tylko to, że pojawia się zapis mówiący o podmiocie gospodarczym.

Skutek tego zapisu może być jeden. Skoro uszkodzony samochód używany nie uzyska zezwolenia na wywóz, nie będzie mógł przekroczyć granicy danego kraju. Nawet jeżeli przekroczy, to nie będzie mógł zostać zarejestrowany w kraju docelowym. Brak zezwolenia na wywóz stanie się bowiem przeszkodą podczas opłacania akcyzy w urzędzie celnym. Celnicy odmówią przyjęcia deklaracji. Sprawdzą bowiem pojazd w ogólnoeuropejskiej bazie. A gdyby auto przeszło przez to sito, cały czas może zostać zatrzymane na etapie przeglądu technicznego, ewentualnie podczas rejestracji w kraju docelowym.

Czy koniec importu uszkodzonych aut używanych to dobry pomysł?

Koniec importu uszkodzonych aut używanych może znacznie utrudnić życie polskim handlarzom. Powód? Podczas zakupów samochodów w Europie Zachodniej lubią oni pokolizyjne okazje. Na samochodach takich można najlepiej zarobić. Można je tanio naprawić i sprzedać ze sporym zyskiem. A skala zjawiska jest potężna. Bo tylko w roku 2022 do naszego kraju przyjechały 722 tys. aut używanych (sprawnych i niesprawnych). W latach poprzednich liczba potrafiła znacznie przekraczać milion sztuk.

Argumentem w dyskusji nie może być jednak wyłącznie spojrzenie handlarzy. Bo generalnie zakaz taki może przynieść też i pewne korzyści. Już dziś przeciętne auto importowane do kraju ma ponad 12 lat. Jeżeli dodać do tego fakt pokolizyjnej przeszłości, otrzymujemy sytuację, w której Polska staje się złomowiskiem Europy. Chcemy, aby auta znajdujące w naszym kraju były w coraz lepszym, a nie gorszym stanie technicznym. Tego nie chcemy i może warto w ten sposób przeciwdziałać zjawisku?

Tak czy tak na razie mówimy o potencjalnym rozwiązaniu. Po pierwsze dlatego, że rozporządzenie KE to jedynie projekt. Po drugie nawet w sytuacji jego zatwierdzenia w obecnym kształcie, przepisy i tak mają znaczne vacatio legis. Zapisy dotyczące wywozu samochodów używanych zaczną bowiem obowiązywać dopiero "pierwszego dnia miesiąca następującego po 36 miesiącach od daty wejścia w życie niniejszego rozporządzenia". Mówi o tym art. 38 ust. 1 w/w rozporządzenia.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(2)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
  • Decimus Maximus
    2023-11-28 13:53:28
    Proponuję nie nazywać krętactwa biznesem.
    0
  • polexit
    2023-11-30 08:48:53
    Za chwilę okaze się, że żyjemy jak w raju w Związku Socjalistycznych Republik Europejskich. Chyba że uciekniemy spod topora...
    0
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Samochód w firmie 2024. Które branże i profesje kupują najwięcej nowych aut? Jakie modele są najpopularniejsze? Jakie odliczenia podatkowe od samochodów?

Najwięcej nowych samochodów zamawiają przedsiębiorcy, którzy trudnią się programowaniem, doradztwem lub prowadzą działalność związaną z transportem – wynika z danych Carsmile. Jakie jeszcze profesje stoją na ożywionym popytem na nowe samochody? Jakie auta są najpopularniejsze? Ile kosztuje leasing i wynajem dłpugoterminowy?

Zasada ograniczonego zaufania. Drogowy obowiązek czy raczej możliwość?

Mądrzejszy powinien ustąpić... Tak w języku osiedlowym można byłoby wytłumaczyć istotę zasady ograniczonego zaufania. Uzupełnia ona reguły drogowe. Ale uzupełnia jako dodatkowy obowiązek kierowców czy raczej możliwość i ostrzeżenie? Rozstrzygnijmy tę kwestię.

Jazda na rowerze po alkoholu w 2024 r. Czy rowerzysta straci prawo jazdy?

Rower i alkohol to złe połączenie. Odradzamy je i to stanowczo. Jaka jednak kara grozi za prowadzenie roweru po alkoholu w 2024 r.? I czy rowerzysta straci np. prawo jazdy? Odpowiedzmy na te pytania.

Będą opłaty za auta spalinowe. Kierowcy zaczną płacić podatek w 2025 r. Wiceminister potwierdza

Miał być podatek od aut spalinowych 2024, a będzie opłata dla posiadaczy aut spalinowych 2025. Za rok pojawi się dopiero pierwsza z danin. Druga zacznie obowiązywać w 2026. Tak przynajmniej twierdzi wiceminister klimatu i środowiska.

REKLAMA

Pasażerowie bez zapiętych pasów na filmikach promujących... bezpieczeństwo!

Taka rzecz mogła się zdarzyć chyba tylko we Włoszech. Tamtejsze ministerstwo infrastruktury i transportu postanowiło promować bezpieczeństwo drogowe. Ale na filmikach opracowanych przez resort, pasażerowie w pojazdach nie mają zapiętych pasów bezpieczeństwa.

Stan wyższej konieczności. Kierowca popełnił wykroczenie, ale kary nie dostanie

Kierowca może popełnić wykroczenie i kary nie dostać. I przypadki takie są dwa. Podstawowym jest oczywiście stan wyższej konieczności. Ten wymaga jednak spełnienia pewnego wymogu. Wiesz jakiego?

Masz auto służbowe? Zatem zapłacisz więcej za parkowanie. Pomysł Sopotu storpedowało WSA

W Sopocie w 2023 r. zmieniły się zasady działania stref płatnego parkowania. I od razu wzbudziły kontrowersje. Powód? Mieszkańcy SPP mają prawo do preferencyjnego abonamentu, chyba że mają auto użyczone lub w najmie. Wtedy uprawnienie to tracą. Zapis zakwestionował właśnie WSA na wniosek RPO.

Uszkodzenie samochodu służbowego. Jak firma może oszczędzić na likwidacji małej szkody?

Oszczędności. To w dobie inflacji i rosnących kosztów ulubione słowo przedsiębiorców. Odmieńmy je zatem przez kilka przypadków i powiedzmy, jak właściciele firm mogą oszczędzać na likwidacji małej szkody komunikacyjnej. Jest pewien ciekawy sposób.

REKLAMA

Nowa Dacia Spring 2024. Najtańszy elektryk nie tylko z nową "twarzą"

Tanio, taniej, elektryczna Dacia? To hasło powraca do oferty rumuńskiej marki. Spring 2024 otrzymał nowy wygląd, ale i technologię. Teraz stanie się mocniejszy i... zdecydowanie bardziej efektowny.

Niepełnosprawni wkrótce stracą karty parkingowe. Te wygasną we wrześniu 2024 r.

Wkrótce wygasną karty parkingowe dla niepełnosprawnych przedłużane w związku z pandemicznymi i popandemicznymi perturbacjami. Ostateczny termin to 30 września 2024 r. Ważność, których kart została przedłużona? I jak wyrobić nową kartę?

REKLAMA