REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Benzyną E10 tych aut nie zatankujesz. Długa lista! Co mają zrobić kierowcy od 1 stycznia 2024 r.?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
benzyną E10 tych aut nie zatankujesz, pakiwa e10 jakie auta, paliwa e10 wyszukiwarka, benzyna e10 problem
Benzyną E10 tych aut nie zatankujesz. Długa lista! Co mają zrobić kierowcy od 1 stycznia 2024 r.?
freepik.com

REKLAMA

REKLAMA

Na stacjach pojawi się nowa benzyna E10. Do jakich samochodów lepiej jej nie tankować? Przygotowaliśmy listę pojazdów. Tak, jest też wyszukiwarka opracowana przez ministerstwo klimatu. Ale w tym przypadku najlepiej polegać przede wszystkim na deklaracjach producentów.

1 stycznia 2024 r. na stacjach benzynowych w Polsce pojawi się nowy typ benzyny. Mowa o paliwie PB 95 o oznaczeniu E10 (aktualne oznaczenie to E5). Zmiana teoretycznie nie wydaje się generacyjna. Teoretycznie, bo w praktyce oznacza zasadnicze utrudnienie dla części kierowców. Nie wszystkie silniki mogą być bowiem zasilane benzyną E10.

REKLAMA

Czym jest benzyna E10?

Benzyna E10 na pierwszy rzut oka wydaje się klasyczną benzyną. W końcu nadal będzie bezołowiowa i nadal będzie miała 95 oktanów. Co zatem tak właściwie okaże się nowe? Nowy będzie skład paliwa, a właściwie to dodatek do niego. Przy paliwie E5 producenci stosowali dodatek w postaci biokomponentów, który nie mógł przekroczyć 5 proc. objętości. W przypadku paliwa E10 dodatek biokomponentów nie będzie mógł już przekroczyć 10 proc. Maksymalnie ich objętość może się zatem zwiększyć nawet dwukrotnie w jednym litrze paliwa.

  • Czy oznaczenie E10 może też oznaczać olej napędowy? Nie. Nie ma takiej możliwości. Oznaczenie diesla zaczyna się od litery B. Ropa może być B7 lub B10, przy czym cyfra lub liczba nadal wskazuje tu na udział procentowy biokomponentów.
  • Benzyna E10 nie jest polskim wynalazkiem. Jesteśmy 18. krajem w Europie, który przechodzi na nowy standard benzyny. Benzyna E10 jest np. wymagana podczas badań homologacyjnych spalania samochodów wprowadzanych do sprzedaży.

Których samochodów nie można tankować benzyną E10?

Nowa benzyna E10 nie nadaje się do wszystkich samochodów. Po przeczytaniu tego hasła kierowcy wpadają w panikę. Gdzie mogą uzyskać informację o kompatybilności? Pewne źródła są przede wszystkim trzy. Klapka wlewu paliwa, na której mogą się pojawić naklejki E5 i E10, instrukcja obsługi pojazdu i dealer. Generalnie przyjmuje się jednak, że problem dotyczy przede wszystkim modeli, które weszły do sprzedaży przed rokiem 2000. Poniżej podajemy przykładową listę samochodów, które paliwem E10 nie powinny być zasilane. To nie jest polecane w:

  • Alfa Romeo 147 – silniki 1,6 TwinSpark, 2,0 TwinSpark, 3,2 V6
  • Alfa Romeo 156 I i II – silniki 1,6 TwinSpark, 1,8 TwinSpark, 2,0 TwinSpark, 2,5 V6, 2,0 JTS, 3,2 V6
  • Alfa Romeo 166 – silniki 2,0 TwinSpark, 2,0 V6, 2,5 V6, 3,0 V6, 3,2 V6
  • Audi A2 – silnik 1,6 FSI
  • Ausi A3 II – silniki 1,6 FSI (2004), 2,0 FSI (2004)
  • Audi A4 B6 – silniki 2,0 FSI (2003 – 2004) i inne modele wyposażone w spalinowe ogrzewanie postojowe
  • Audi A4 B7 – modele wyposażone w spalinowe ogrzewanie postojowe i produkowane do roku 2008
  • Chevrolet Aveo – silniki 1,2, 1,4, 1,4 16v, 1,6 16v
  • Chevrolet Lacetti – silniki 1,4 16v, 1,6 16v, 1,8 16v
  • Lexus GS I – silniki 3,0 i 4,0
  • Mazda 323 – silniki 1,3 16v, 1,5 16v, 1,6 16v, 1,8 16v, 2,0 16v
  • Opel Signum – silnik 2,2 Direct
  • Opel Vectra C – silnik 2,2 Direct
  • Renault Laguna II – silniki 2,0 Turbo
  • Renault Espace IV – silnik 2,0 Turbo
  • Renault Megane – silnik 2,0 IDE
  • Seat Altea – silnik 2,0 FSI
  • Skoda Felicia – silnik 1,3 OHV
  • Toyota Avensis I – silnik 2,0 1AZ-FSE z wtryskiem bezpośrednim
  • Toyota Avensis II – silnik 2,4 VVT-i 2AZ-FSE z wtryskiem bezpośrednim
  • Volkswagen Lupo – silnik 1,4 FSI (2001 – 2004)
  • Volkswagen Polo IV – silnik 1,4 FSI (2002 – 2006)
  • Volkswagen Golf IV – silnik 1,6 FSI
  • Volkswagen Bora – silnik 1,6 FSI
  • Volkswagen Golf V – silniki 1,4 FSI, 1,6 FSI, 2,0 FSI
  • Volkswagen Touran – silniki 1,6 FSI, 2,0 FSI

Czemu podczas sprawdzania, czy samochód jest kompatybilny z paliwem E10 lepiej ostrożnie patrzeć na wskazania wyszukiwarki opracowanej przez ministerstwo klimatu i środowiska? O tym więcej w tekście, do którego link podajemy poniżej.

Co może zniszczyć benzyna E10 w silniku?

REKLAMA

Większy dodatek biokomponentów w benzynie E10 w przypadku motorów, które nie są do tego dostosowane, może oznaczać szereg poważnych problemów. Zaczynają od korozji samego zbiornika i uszkodzeniu przewodów paliwowych, a kończąc na zniszczeniu uszczelek, aluminiowych pomp paliwa i układów wtryskowych. Z czego to wynika? Problemem jest ciśnienie, które może sprawić, że z paliwa wtrąci się etanol.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Objawem uszkodzenia silnika paliwem E10 będzie pojawienie się wycieków paliwa, kontrolki check engine na tablicy zegarów czy problemy z pracą układu paliwowego lub wtryskowego. Niestety w dwóch ostatnich przypadkach koszty naprawy mogą być znaczące.

Jak będzie oznaczana benzyna E10 na stacjach?

Od 1 stycznia 2024 r. przy dystrybutorach z paliwem PB 95 powinno pojawić się oznaczenie E10 (będzie zapisane w kółku). Powinno pojawić się oczywiście pod warunkiem, że nowa benzyna dotarła już na daną stację paliwową. Warto bowiem wiedzieć, że proces wymiany benzyny E5 na E10 będzie stopniowy. Nie zostanie wykonany na wszystkich stacjach benzynowych w Polsce w nocy 31 grudnia na 1 stycznia.

Co ma zrobić kierowca, gdy benzyna E10 nie jest zalecana do jego auta?

W sytuacji, w której producent samochodu nie zaleca stosowania benzyny E10 w danej jednostce napędowej, kierowca ma tak naprawdę trzy wyjścia.

  • W pierwszej kolejności może zignorować jego zalecenia. Musi się jednak liczyć z konsekwencjami. Paliwo E10 będzie szkodliwe dla silnika. Oczywiście w dłuższej perspektywie czasowej, ale zawsze. Motor nie popsuje się po jednym tankowaniu. Pewne procesy wtedy się zaczną, ale usterka nie ujawni się od razu.
  • W drugiej kolejności może przestawić się na benzynę E5. Ta nadal będzie dostępna, jednak w postaci droższego paliwa premium PB 98 E5. Różnica w stosunku do PB 95 sięga czasami nawet 60 gr na litrze. Tankowanie np. 50-litrowego zbiornika do pełna okaże się zatem o 30 zł droższe.
  • W trzeciej kolejności i z uwagi na oszczędności, może mieszać benzynę PB 98 z PB 95. To akurat silnikowi sterowanemu elektronicznie nie przeszkadza. Dostosowuje się bowiem automatycznie do rodzaju zatankowanego paliwa. A w ten sposób zmieni się skład biokomponentów. Zmniejszy się ich udział. Choć to też sposób z kategorii ryzykownych.
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Grupa Autotorino – włoski lider motoryzacyjny działa w Warszawie

Od kilku miesięcy na polskim rynku motoryzacyjnym działa nowy, silny gracz – Grupa Autotorino. Ten włoski lider rynku motoryzacyjnego przejął zarządzanie największym warszawskim salonem Mercedes-Benz, otwierając nowy rozdział w historii tej prestiżowej marki w stolicy.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

REKLAMA

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

REKLAMA

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA