REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Benzyną E10 tych aut nie zatankujesz. Długa lista! Co mają zrobić kierowcy od 1 stycznia 2024 r.?

benzyną E10 tych aut nie zatankujesz, pakiwa e10 jakie auta, paliwa e10 wyszukiwarka, benzyna e10 problem
Benzyną E10 tych aut nie zatankujesz. Długa lista! Co mają zrobić kierowcy od 1 stycznia 2024 r.?
freepik.com

REKLAMA

REKLAMA

Na stacjach pojawi się nowa benzyna E10. Do jakich samochodów lepiej jej nie tankować? Przygotowaliśmy listę pojazdów. Tak, jest też wyszukiwarka opracowana przez ministerstwo klimatu. Ale w tym przypadku najlepiej polegać przede wszystkim na deklaracjach producentów.

1 stycznia 2024 r. na stacjach benzynowych w Polsce pojawi się nowy typ benzyny. Mowa o paliwie PB 95 o oznaczeniu E10 (aktualne oznaczenie to E5). Zmiana teoretycznie nie wydaje się generacyjna. Teoretycznie, bo w praktyce oznacza zasadnicze utrudnienie dla części kierowców. Nie wszystkie silniki mogą być bowiem zasilane benzyną E10.

REKLAMA

REKLAMA

Czym jest benzyna E10?

Benzyna E10 na pierwszy rzut oka wydaje się klasyczną benzyną. W końcu nadal będzie bezołowiowa i nadal będzie miała 95 oktanów. Co zatem tak właściwie okaże się nowe? Nowy będzie skład paliwa, a właściwie to dodatek do niego. Przy paliwie E5 producenci stosowali dodatek w postaci biokomponentów, który nie mógł przekroczyć 5 proc. objętości. W przypadku paliwa E10 dodatek biokomponentów nie będzie mógł już przekroczyć 10 proc. Maksymalnie ich objętość może się zatem zwiększyć nawet dwukrotnie w jednym litrze paliwa.

  • Czy oznaczenie E10 może też oznaczać olej napędowy? Nie. Nie ma takiej możliwości. Oznaczenie diesla zaczyna się od litery B. Ropa może być B7 lub B10, przy czym cyfra lub liczba nadal wskazuje tu na udział procentowy biokomponentów.
  • Benzyna E10 nie jest polskim wynalazkiem. Jesteśmy 18. krajem w Europie, który przechodzi na nowy standard benzyny. Benzyna E10 jest np. wymagana podczas badań homologacyjnych spalania samochodów wprowadzanych do sprzedaży.

Których samochodów nie można tankować benzyną E10?

Nowa benzyna E10 nie nadaje się do wszystkich samochodów. Po przeczytaniu tego hasła kierowcy wpadają w panikę. Gdzie mogą uzyskać informację o kompatybilności? Pewne źródła są przede wszystkim trzy. Klapka wlewu paliwa, na której mogą się pojawić naklejki E5 i E10, instrukcja obsługi pojazdu i dealer. Generalnie przyjmuje się jednak, że problem dotyczy przede wszystkim modeli, które weszły do sprzedaży przed rokiem 2000. Poniżej podajemy przykładową listę samochodów, które paliwem E10 nie powinny być zasilane. To nie jest polecane w:

  • Alfa Romeo 147 – silniki 1,6 TwinSpark, 2,0 TwinSpark, 3,2 V6
  • Alfa Romeo 156 I i II – silniki 1,6 TwinSpark, 1,8 TwinSpark, 2,0 TwinSpark, 2,5 V6, 2,0 JTS, 3,2 V6
  • Alfa Romeo 166 – silniki 2,0 TwinSpark, 2,0 V6, 2,5 V6, 3,0 V6, 3,2 V6
  • Audi A2 – silnik 1,6 FSI
  • Ausi A3 II – silniki 1,6 FSI (2004), 2,0 FSI (2004)
  • Audi A4 B6 – silniki 2,0 FSI (2003 – 2004) i inne modele wyposażone w spalinowe ogrzewanie postojowe
  • Audi A4 B7 – modele wyposażone w spalinowe ogrzewanie postojowe i produkowane do roku 2008
  • Chevrolet Aveo – silniki 1,2, 1,4, 1,4 16v, 1,6 16v
  • Chevrolet Lacetti – silniki 1,4 16v, 1,6 16v, 1,8 16v
  • Lexus GS I – silniki 3,0 i 4,0
  • Mazda 323 – silniki 1,3 16v, 1,5 16v, 1,6 16v, 1,8 16v, 2,0 16v
  • Opel Signum – silnik 2,2 Direct
  • Opel Vectra C – silnik 2,2 Direct
  • Renault Laguna II – silniki 2,0 Turbo
  • Renault Espace IV – silnik 2,0 Turbo
  • Renault Megane – silnik 2,0 IDE
  • Seat Altea – silnik 2,0 FSI
  • Skoda Felicia – silnik 1,3 OHV
  • Toyota Avensis I – silnik 2,0 1AZ-FSE z wtryskiem bezpośrednim
  • Toyota Avensis II – silnik 2,4 VVT-i 2AZ-FSE z wtryskiem bezpośrednim
  • Volkswagen Lupo – silnik 1,4 FSI (2001 – 2004)
  • Volkswagen Polo IV – silnik 1,4 FSI (2002 – 2006)
  • Volkswagen Golf IV – silnik 1,6 FSI
  • Volkswagen Bora – silnik 1,6 FSI
  • Volkswagen Golf V – silniki 1,4 FSI, 1,6 FSI, 2,0 FSI
  • Volkswagen Touran – silniki 1,6 FSI, 2,0 FSI

Czemu podczas sprawdzania, czy samochód jest kompatybilny z paliwem E10 lepiej ostrożnie patrzeć na wskazania wyszukiwarki opracowanej przez ministerstwo klimatu i środowiska? O tym więcej w tekście, do którego link podajemy poniżej.

REKLAMA

Co może zniszczyć benzyna E10 w silniku?

Większy dodatek biokomponentów w benzynie E10 w przypadku motorów, które nie są do tego dostosowane, może oznaczać szereg poważnych problemów. Zaczynają od korozji samego zbiornika i uszkodzeniu przewodów paliwowych, a kończąc na zniszczeniu uszczelek, aluminiowych pomp paliwa i układów wtryskowych. Z czego to wynika? Problemem jest ciśnienie, które może sprawić, że z paliwa wtrąci się etanol.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Objawem uszkodzenia silnika paliwem E10 będzie pojawienie się wycieków paliwa, kontrolki check engine na tablicy zegarów czy problemy z pracą układu paliwowego lub wtryskowego. Niestety w dwóch ostatnich przypadkach koszty naprawy mogą być znaczące.

Jak będzie oznaczana benzyna E10 na stacjach?

Od 1 stycznia 2024 r. przy dystrybutorach z paliwem PB 95 powinno pojawić się oznaczenie E10 (będzie zapisane w kółku). Powinno pojawić się oczywiście pod warunkiem, że nowa benzyna dotarła już na daną stację paliwową. Warto bowiem wiedzieć, że proces wymiany benzyny E5 na E10 będzie stopniowy. Nie zostanie wykonany na wszystkich stacjach benzynowych w Polsce w nocy 31 grudnia na 1 stycznia.

Co ma zrobić kierowca, gdy benzyna E10 nie jest zalecana do jego auta?

W sytuacji, w której producent samochodu nie zaleca stosowania benzyny E10 w danej jednostce napędowej, kierowca ma tak naprawdę trzy wyjścia.

  • W pierwszej kolejności może zignorować jego zalecenia. Musi się jednak liczyć z konsekwencjami. Paliwo E10 będzie szkodliwe dla silnika. Oczywiście w dłuższej perspektywie czasowej, ale zawsze. Motor nie popsuje się po jednym tankowaniu. Pewne procesy wtedy się zaczną, ale usterka nie ujawni się od razu.
  • W drugiej kolejności może przestawić się na benzynę E5. Ta nadal będzie dostępna, jednak w postaci droższego paliwa premium PB 98 E5. Różnica w stosunku do PB 95 sięga czasami nawet 60 gr na litrze. Tankowanie np. 50-litrowego zbiornika do pełna okaże się zatem o 30 zł droższe.
  • W trzeciej kolejności i z uwagi na oszczędności, może mieszać benzynę PB 98 z PB 95. To akurat silnikowi sterowanemu elektronicznie nie przeszkadza. Dostosowuje się bowiem automatycznie do rodzaju zatankowanego paliwa. A w ten sposób zmieni się skład biokomponentów. Zmniejszy się ich udział. Choć to też sposób z kategorii ryzykownych.
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza Krakowa? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

REKLAMA

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

REKLAMA

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA