Benzyną E10 tych aut nie zatankujesz. Długa lista! Co mają zrobić kierowcy od 1 stycznia 2024 r.?
REKLAMA
REKLAMA
- Czym jest benzyna E10?
- Których samochodów nie można tankować benzyną E10?
- Co może zniszczyć benzyna E10 w silniku?
- Jak będzie oznaczana benzyna E10 na stacjach?
- Co ma zrobić kierowca, gdy benzyna E10 nie jest zalecana do jego auta?
1 stycznia 2024 r. na stacjach benzynowych w Polsce pojawi się nowy typ benzyny. Mowa o paliwie PB 95 o oznaczeniu E10 (aktualne oznaczenie to E5). Zmiana teoretycznie nie wydaje się generacyjna. Teoretycznie, bo w praktyce oznacza zasadnicze utrudnienie dla części kierowców. Nie wszystkie silniki mogą być bowiem zasilane benzyną E10.
REKLAMA
Czym jest benzyna E10?
Benzyna E10 na pierwszy rzut oka wydaje się klasyczną benzyną. W końcu nadal będzie bezołowiowa i nadal będzie miała 95 oktanów. Co zatem tak właściwie okaże się nowe? Nowy będzie skład paliwa, a właściwie to dodatek do niego. Przy paliwie E5 producenci stosowali dodatek w postaci biokomponentów, który nie mógł przekroczyć 5 proc. objętości. W przypadku paliwa E10 dodatek biokomponentów nie będzie mógł już przekroczyć 10 proc. Maksymalnie ich objętość może się zatem zwiększyć nawet dwukrotnie w jednym litrze paliwa.
- Czy oznaczenie E10 może też oznaczać olej napędowy? Nie. Nie ma takiej możliwości. Oznaczenie diesla zaczyna się od litery B. Ropa może być B7 lub B10, przy czym cyfra lub liczba nadal wskazuje tu na udział procentowy biokomponentów.
- Benzyna E10 nie jest polskim wynalazkiem. Jesteśmy 18. krajem w Europie, który przechodzi na nowy standard benzyny. Benzyna E10 jest np. wymagana podczas badań homologacyjnych spalania samochodów wprowadzanych do sprzedaży.
Których samochodów nie można tankować benzyną E10?
Nowa benzyna E10 nie nadaje się do wszystkich samochodów. Po przeczytaniu tego hasła kierowcy wpadają w panikę. Gdzie mogą uzyskać informację o kompatybilności? Pewne źródła są przede wszystkim trzy. Klapka wlewu paliwa, na której mogą się pojawić naklejki E5 i E10, instrukcja obsługi pojazdu i dealer. Generalnie przyjmuje się jednak, że problem dotyczy przede wszystkim modeli, które weszły do sprzedaży przed rokiem 2000. Poniżej podajemy przykładową listę samochodów, które paliwem E10 nie powinny być zasilane. To nie jest polecane w:
- Alfa Romeo 147 – silniki 1,6 TwinSpark, 2,0 TwinSpark, 3,2 V6
- Alfa Romeo 156 I i II – silniki 1,6 TwinSpark, 1,8 TwinSpark, 2,0 TwinSpark, 2,5 V6, 2,0 JTS, 3,2 V6
- Alfa Romeo 166 – silniki 2,0 TwinSpark, 2,0 V6, 2,5 V6, 3,0 V6, 3,2 V6
- Audi A2 – silnik 1,6 FSI
- Ausi A3 II – silniki 1,6 FSI (2004), 2,0 FSI (2004)
- Audi A4 B6 – silniki 2,0 FSI (2003 – 2004) i inne modele wyposażone w spalinowe ogrzewanie postojowe
- Audi A4 B7 – modele wyposażone w spalinowe ogrzewanie postojowe i produkowane do roku 2008
- Chevrolet Aveo – silniki 1,2, 1,4, 1,4 16v, 1,6 16v
- Chevrolet Lacetti – silniki 1,4 16v, 1,6 16v, 1,8 16v
- Lexus GS I – silniki 3,0 i 4,0
- Mazda 323 – silniki 1,3 16v, 1,5 16v, 1,6 16v, 1,8 16v, 2,0 16v
- Opel Signum – silnik 2,2 Direct
- Opel Vectra C – silnik 2,2 Direct
- Renault Laguna II – silniki 2,0 Turbo
- Renault Espace IV – silnik 2,0 Turbo
- Renault Megane – silnik 2,0 IDE
- Seat Altea – silnik 2,0 FSI
- Skoda Felicia – silnik 1,3 OHV
- Toyota Avensis I – silnik 2,0 1AZ-FSE z wtryskiem bezpośrednim
- Toyota Avensis II – silnik 2,4 VVT-i 2AZ-FSE z wtryskiem bezpośrednim
- Volkswagen Lupo – silnik 1,4 FSI (2001 – 2004)
- Volkswagen Polo IV – silnik 1,4 FSI (2002 – 2006)
- Volkswagen Golf IV – silnik 1,6 FSI
- Volkswagen Bora – silnik 1,6 FSI
- Volkswagen Golf V – silniki 1,4 FSI, 1,6 FSI, 2,0 FSI
- Volkswagen Touran – silniki 1,6 FSI, 2,0 FSI
Czemu podczas sprawdzania, czy samochód jest kompatybilny z paliwem E10 lepiej ostrożnie patrzeć na wskazania wyszukiwarki opracowanej przez ministerstwo klimatu i środowiska? O tym więcej w tekście, do którego link podajemy poniżej.
Co może zniszczyć benzyna E10 w silniku?
REKLAMA
Większy dodatek biokomponentów w benzynie E10 w przypadku motorów, które nie są do tego dostosowane, może oznaczać szereg poważnych problemów. Zaczynają od korozji samego zbiornika i uszkodzeniu przewodów paliwowych, a kończąc na zniszczeniu uszczelek, aluminiowych pomp paliwa i układów wtryskowych. Z czego to wynika? Problemem jest ciśnienie, które może sprawić, że z paliwa wtrąci się etanol.
Objawem uszkodzenia silnika paliwem E10 będzie pojawienie się wycieków paliwa, kontrolki check engine na tablicy zegarów czy problemy z pracą układu paliwowego lub wtryskowego. Niestety w dwóch ostatnich przypadkach koszty naprawy mogą być znaczące.
Jak będzie oznaczana benzyna E10 na stacjach?
Od 1 stycznia 2024 r. przy dystrybutorach z paliwem PB 95 powinno pojawić się oznaczenie E10 (będzie zapisane w kółku). Powinno pojawić się oczywiście pod warunkiem, że nowa benzyna dotarła już na daną stację paliwową. Warto bowiem wiedzieć, że proces wymiany benzyny E5 na E10 będzie stopniowy. Nie zostanie wykonany na wszystkich stacjach benzynowych w Polsce w nocy 31 grudnia na 1 stycznia.
Co ma zrobić kierowca, gdy benzyna E10 nie jest zalecana do jego auta?
W sytuacji, w której producent samochodu nie zaleca stosowania benzyny E10 w danej jednostce napędowej, kierowca ma tak naprawdę trzy wyjścia.
- W pierwszej kolejności może zignorować jego zalecenia. Musi się jednak liczyć z konsekwencjami. Paliwo E10 będzie szkodliwe dla silnika. Oczywiście w dłuższej perspektywie czasowej, ale zawsze. Motor nie popsuje się po jednym tankowaniu. Pewne procesy wtedy się zaczną, ale usterka nie ujawni się od razu.
- W drugiej kolejności może przestawić się na benzynę E5. Ta nadal będzie dostępna, jednak w postaci droższego paliwa premium PB 98 E5. Różnica w stosunku do PB 95 sięga czasami nawet 60 gr na litrze. Tankowanie np. 50-litrowego zbiornika do pełna okaże się zatem o 30 zł droższe.
- W trzeciej kolejności i z uwagi na oszczędności, może mieszać benzynę PB 98 z PB 95. To akurat silnikowi sterowanemu elektronicznie nie przeszkadza. Dostosowuje się bowiem automatycznie do rodzaju zatankowanego paliwa. A w ten sposób zmieni się skład biokomponentów. Zmniejszy się ich udział. Choć to też sposób z kategorii ryzykownych.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.