REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Benzyną E10 tych aut nie zatankujesz. Długa lista! Co mają zrobić kierowcy od 1 stycznia 2024 r.?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
benzyną E10 tych aut nie zatankujesz, pakiwa e10 jakie auta, paliwa e10 wyszukiwarka, benzyna e10 problem
Benzyną E10 tych aut nie zatankujesz. Długa lista! Co mają zrobić kierowcy od 1 stycznia 2024 r.?
freepik.com

REKLAMA

REKLAMA

Na stacjach pojawi się nowa benzyna E10. Do jakich samochodów lepiej jej nie tankować? Przygotowaliśmy listę pojazdów. Tak, jest też wyszukiwarka opracowana przez ministerstwo klimatu. Ale w tym przypadku najlepiej polegać przede wszystkim na deklaracjach producentów.

1 stycznia 2024 r. na stacjach benzynowych w Polsce pojawi się nowy typ benzyny. Mowa o paliwie PB 95 o oznaczeniu E10 (aktualne oznaczenie to E5). Zmiana teoretycznie nie wydaje się generacyjna. Teoretycznie, bo w praktyce oznacza zasadnicze utrudnienie dla części kierowców. Nie wszystkie silniki mogą być bowiem zasilane benzyną E10.

REKLAMA

REKLAMA

Czym jest benzyna E10?

Benzyna E10 na pierwszy rzut oka wydaje się klasyczną benzyną. W końcu nadal będzie bezołowiowa i nadal będzie miała 95 oktanów. Co zatem tak właściwie okaże się nowe? Nowy będzie skład paliwa, a właściwie to dodatek do niego. Przy paliwie E5 producenci stosowali dodatek w postaci biokomponentów, który nie mógł przekroczyć 5 proc. objętości. W przypadku paliwa E10 dodatek biokomponentów nie będzie mógł już przekroczyć 10 proc. Maksymalnie ich objętość może się zatem zwiększyć nawet dwukrotnie w jednym litrze paliwa.

  • Czy oznaczenie E10 może też oznaczać olej napędowy? Nie. Nie ma takiej możliwości. Oznaczenie diesla zaczyna się od litery B. Ropa może być B7 lub B10, przy czym cyfra lub liczba nadal wskazuje tu na udział procentowy biokomponentów.
  • Benzyna E10 nie jest polskim wynalazkiem. Jesteśmy 18. krajem w Europie, który przechodzi na nowy standard benzyny. Benzyna E10 jest np. wymagana podczas badań homologacyjnych spalania samochodów wprowadzanych do sprzedaży.

Których samochodów nie można tankować benzyną E10?

Nowa benzyna E10 nie nadaje się do wszystkich samochodów. Po przeczytaniu tego hasła kierowcy wpadają w panikę. Gdzie mogą uzyskać informację o kompatybilności? Pewne źródła są przede wszystkim trzy. Klapka wlewu paliwa, na której mogą się pojawić naklejki E5 i E10, instrukcja obsługi pojazdu i dealer. Generalnie przyjmuje się jednak, że problem dotyczy przede wszystkim modeli, które weszły do sprzedaży przed rokiem 2000. Poniżej podajemy przykładową listę samochodów, które paliwem E10 nie powinny być zasilane. To nie jest polecane w:

  • Alfa Romeo 147 – silniki 1,6 TwinSpark, 2,0 TwinSpark, 3,2 V6
  • Alfa Romeo 156 I i II – silniki 1,6 TwinSpark, 1,8 TwinSpark, 2,0 TwinSpark, 2,5 V6, 2,0 JTS, 3,2 V6
  • Alfa Romeo 166 – silniki 2,0 TwinSpark, 2,0 V6, 2,5 V6, 3,0 V6, 3,2 V6
  • Audi A2 – silnik 1,6 FSI
  • Ausi A3 II – silniki 1,6 FSI (2004), 2,0 FSI (2004)
  • Audi A4 B6 – silniki 2,0 FSI (2003 – 2004) i inne modele wyposażone w spalinowe ogrzewanie postojowe
  • Audi A4 B7 – modele wyposażone w spalinowe ogrzewanie postojowe i produkowane do roku 2008
  • Chevrolet Aveo – silniki 1,2, 1,4, 1,4 16v, 1,6 16v
  • Chevrolet Lacetti – silniki 1,4 16v, 1,6 16v, 1,8 16v
  • Lexus GS I – silniki 3,0 i 4,0
  • Mazda 323 – silniki 1,3 16v, 1,5 16v, 1,6 16v, 1,8 16v, 2,0 16v
  • Opel Signum – silnik 2,2 Direct
  • Opel Vectra C – silnik 2,2 Direct
  • Renault Laguna II – silniki 2,0 Turbo
  • Renault Espace IV – silnik 2,0 Turbo
  • Renault Megane – silnik 2,0 IDE
  • Seat Altea – silnik 2,0 FSI
  • Skoda Felicia – silnik 1,3 OHV
  • Toyota Avensis I – silnik 2,0 1AZ-FSE z wtryskiem bezpośrednim
  • Toyota Avensis II – silnik 2,4 VVT-i 2AZ-FSE z wtryskiem bezpośrednim
  • Volkswagen Lupo – silnik 1,4 FSI (2001 – 2004)
  • Volkswagen Polo IV – silnik 1,4 FSI (2002 – 2006)
  • Volkswagen Golf IV – silnik 1,6 FSI
  • Volkswagen Bora – silnik 1,6 FSI
  • Volkswagen Golf V – silniki 1,4 FSI, 1,6 FSI, 2,0 FSI
  • Volkswagen Touran – silniki 1,6 FSI, 2,0 FSI

Czemu podczas sprawdzania, czy samochód jest kompatybilny z paliwem E10 lepiej ostrożnie patrzeć na wskazania wyszukiwarki opracowanej przez ministerstwo klimatu i środowiska? O tym więcej w tekście, do którego link podajemy poniżej.

REKLAMA

Co może zniszczyć benzyna E10 w silniku?

Większy dodatek biokomponentów w benzynie E10 w przypadku motorów, które nie są do tego dostosowane, może oznaczać szereg poważnych problemów. Zaczynają od korozji samego zbiornika i uszkodzeniu przewodów paliwowych, a kończąc na zniszczeniu uszczelek, aluminiowych pomp paliwa i układów wtryskowych. Z czego to wynika? Problemem jest ciśnienie, które może sprawić, że z paliwa wtrąci się etanol.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Objawem uszkodzenia silnika paliwem E10 będzie pojawienie się wycieków paliwa, kontrolki check engine na tablicy zegarów czy problemy z pracą układu paliwowego lub wtryskowego. Niestety w dwóch ostatnich przypadkach koszty naprawy mogą być znaczące.

Jak będzie oznaczana benzyna E10 na stacjach?

Od 1 stycznia 2024 r. przy dystrybutorach z paliwem PB 95 powinno pojawić się oznaczenie E10 (będzie zapisane w kółku). Powinno pojawić się oczywiście pod warunkiem, że nowa benzyna dotarła już na daną stację paliwową. Warto bowiem wiedzieć, że proces wymiany benzyny E5 na E10 będzie stopniowy. Nie zostanie wykonany na wszystkich stacjach benzynowych w Polsce w nocy 31 grudnia na 1 stycznia.

Co ma zrobić kierowca, gdy benzyna E10 nie jest zalecana do jego auta?

W sytuacji, w której producent samochodu nie zaleca stosowania benzyny E10 w danej jednostce napędowej, kierowca ma tak naprawdę trzy wyjścia.

  • W pierwszej kolejności może zignorować jego zalecenia. Musi się jednak liczyć z konsekwencjami. Paliwo E10 będzie szkodliwe dla silnika. Oczywiście w dłuższej perspektywie czasowej, ale zawsze. Motor nie popsuje się po jednym tankowaniu. Pewne procesy wtedy się zaczną, ale usterka nie ujawni się od razu.
  • W drugiej kolejności może przestawić się na benzynę E5. Ta nadal będzie dostępna, jednak w postaci droższego paliwa premium PB 98 E5. Różnica w stosunku do PB 95 sięga czasami nawet 60 gr na litrze. Tankowanie np. 50-litrowego zbiornika do pełna okaże się zatem o 30 zł droższe.
  • W trzeciej kolejności i z uwagi na oszczędności, może mieszać benzynę PB 98 z PB 95. To akurat silnikowi sterowanemu elektronicznie nie przeszkadza. Dostosowuje się bowiem automatycznie do rodzaju zatankowanego paliwa. A w ten sposób zmieni się skład biokomponentów. Zmniejszy się ich udział. Choć to też sposób z kategorii ryzykownych.
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

REKLAMA

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA