REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy paliwo w samochodzie może zamarznąć?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
czy paliwo w samochodzie może zamarznąć, zamarznięte paliwo w samochodzie, objawy zamarzniętego paliwa
Czy paliwo w samochodzie może zamarznąć?
wirestock
freepik.com

REKLAMA

REKLAMA

Paliwo zamarzło w samochodzie. To hasło podczas porannej próby rozruchu silnika brzmi dla kierowcy jak wyrok. Czy to jest w ogóle możliwe? I jak radzić sobie w takiej sytuacji? O tym właśnie opowiemy w tym poradniku.

Zima często oznacza mrozy, a w ich przypadku kierowcy szczególnie boją się jednego hasła. Zamarznięte paliwo, zaraz obok braku prądu, stanowi jedną z podstawowych obaw właścicieli aut podczas porannego rozruchu. Czy efekt rzeczywiście występuje? I co zrobić w razie pojawienia się problemu?

REKLAMA

Czy benzyna może zamarznąć?

REKLAMA

Benzyna w polskich warunkach klimatycznych raczej zamarznąć nie może. To możliwe jest dopiero przy mrozach dochodzących do -45 stopni Celsjusza. Poniżej zera zmieniają się jednak jej właściwości fizyczne. Chodzi konkretnie o lotność. Niższa lotność utrudnia np. rozruch silnika. Dlatego, aby przywrócić ją do prawidłowych parametrów, rafinerie tworzą benzynę zimową. Ta jest uzupełniona większym dodatkiem butanu.

Zazwyczaj pod pojęciem marznącej benzyny rozumie się zatem sytuację, w której w zbiorniku zebrała się duża ilość wilgoci czy też wody. To ona de facto marznie i tym samym zatyka układ paliwowy, a w szczególności filtr paliwa. Duża ilość wilgoci w zbiorniku to wynik np. częstego tankowania za 20 zł i jazdy z permanentnie pustym zbiornikiem.

Czy diesel może zamarznąć?

Diesel również de facto nie zamarza. Pod wpływem działania niskiej temperatury z oleju napędowego wytrąca się jedynie parafina. Ta po zaciągnięciu do układu paliwowego zatyka przewody, ale także filtr. W efekcie ogranicza przepływ paliwa do komory spalania. Silnik nie może zatem albo odpalić, albo gaśnie podczas jazdy.

Na stacjach benzynowych od początku października pojawia się zatem zimowy olej napędowy. Ten ma na tyle zmieniony skład chemiczny, aby obniżyć temperaturę wytrącania się parafiny. Skutek? Zamarznięcie diesla jest możliwe przede wszystkim wtedy, gdy kierowca dawno nie tankował auta i ma jeszcze w baku paliwo letnie lub gdy zatankował diesla złej jakości.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jakie są objawy zamarzniętego paliwa w samochodzie?

Najczęstszym objawem "zamarznięcia paliwa" w samochodzie jest brak możliwości rozruchu silnika. Akumulator pracuje, rozrusznik kręci w sposób prawidłowy, jednak start jednostki napędowej nie następuje. Alternatywnym scenariuszem jest np. gaśnięcie motoru w czasie jazdy lub szarpanie podczas naciskania pedału gazu.

Co zrobić gdy zamarznie paliwo?

W sytuacji, w której kierowca odkryje, że w jego samochodzie "zamarzło paliwo" i dlatego silnik nie chce odpalić, ma tak naprawdę trzy możliwe rozwiązania:

  • pierwsze jest takie, że może poczekać na poprawę warunków pogodowych. Niestety przy silnych mrozach temperatura może wejść na plus dopiero po tygodniu lub dwóch. Dopóki pogoda nie poprawi się, paliwo nie rozmarznie. Silnik nie odpali zatem.
  • drugie jest takie, że może odholować samochód np. do ogrzewanego garażu. Tam auto powinno spędzić dobre kilka godzin. Taka opcja dużo szybciej przyniesie skutek w przypadku benzyniaka. W dieslu często potrzeba wyższej temperatury na powrót parafiny do stanu ciekłego. A do tego po opuszczeniu garażu i przed wyjeżdżeniem paliwa, to ponownie może zamarznąć.
  • trzecie jest takie, że samochód zostanie odholowany do warsztatu. Tam mechanik spuści paliwo z całego układu i baku, wymieni filtr paliwa i napełni układ paliwem odpornym na niską temperaturę. To najlepsze rozwiązanie. Usuwa skutek i sprawia, że problem nie powróci.

Czy można zapobiegać marznięciu paliwa zimą?

REKLAMA

Dużo lepszym pomysłem jest zapobieganie, a nie leczenie. Jak zatem zapobiegać "marznięciu paliwa"? Niezawodny sposób jest jeden. Kierowca powinien zadbać o zatankowanie zimowej benzyny lub oleju napędowego. Dodatkowo w przypadku jednostki benzynowej można np. spuścić wodę zebraną w filtrze paliwa.

Czy jest sens stosowania depresatora? To środek, który poprawia odporność paliwa na mrozy. Lepiej jednak stosować go doraźnie i krótkookresowo. Tylko wtedy, gdy w baku znajduje się paliwo letnie i kierowca chce je bezpiecznie wyjeździć. Absolutnie nie należy zamieniać depresatora np. na denaturat. W dieslu czy benzyniaku z bezpośrednim wtryskiem może on uszkodzić precyzyjną aparaturę wtryskową. Remont będzie kosztowny.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA