REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mandat za brak płynu do spryskiwaczy w 2023 r. Czy płyn jest obowiązkowy?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
mandat za brak płynu do spryskiwaczy w 2023 r., czy płyn do spryskiwaczy jest obowiązkowy, mandat za brak płynu do spryskiwaczy
Mandat za brak płynu do spryskiwaczy w 2023 r. Czy płyn jest obowiązkowy?
pvproductions
freepik.com

REKLAMA

REKLAMA

Czy mandat za brak płynu do spryskiwaczy jest jedynie mitem kreowanym przez kierowców? I czym sam płyn do spryskiwaczy jest obowiązkowy w aucie? To dwa kluczowe pytania, które zostały postawione przed tym materiałem.

Kierowca są straszeni przez wszystkie media motoryzacyjne, że brak płynu do spryskiwaczy może się zakończyć kosztownym mandatem. Ile w tym prawdy? To sprawdzę w dzisiejszym materiale. Odpowiedzi na to pytanie poszukać można tylko w jednym miejscu. I miejscem tym są przepisy dla kierowców.

REKLAMA

Czy płyn do spryskiwaczy jest obowiązkowy w samochodzie?

REKLAMA

Kierowcy bardzo często zastanawiają się nad tym, czy płyn do spryskiwaczy rzeczywiście stanowi element wyposażenia obowiązkowego. Odpowiedź? Przepisy nie mówią o tym bezpośrednio. Jednak jak najbardziej wymagany jest. Wynika to bezpośrednio z par. 11 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia ministra infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia. Mówi on wyraźnie o tym, że "pojazd samochodowy wyposaża się w samoczynne wycieraczki przedniej szyby w liczbie zapewniającej odpowiednie pole widzenia kierowcy oraz w urządzenie do zmywania tej szyby".

Jak już wspomniałem, przepis nie mówi bezpośrednio o płynie do spryskiwaczy. Mówi jednak o sprawnym urządzeniu do zmywania szyby. A jest ono w 100 proc. sprawne tylko wtedy, gdy w zbiorniczku wyrównawczym znajduje się płyn.

Ile wynosi mandat za brak płynu do spryskiwaczy w 2023 r.?

REKLAMA

Płyn do spryskiwaczy jest wymagany przez przepisy określające warunki techniczne, którym muszą odpowiadać auta. Brak płynu oznacza zatem, że kierowca na początek straci dowód rejestracyjny pojazdu. Po drugie brak płynu oznacza, że szyba w aucie może być naprawdę brudna. Na tyle brudna, że ograniczy kierowcy pole widzenia. To oznacza zatem złamanie art. 66 ust. 1 pkt 5 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Samochód nie zapewnia bowiem dostatecznego pola widzenia kierowcy. Podstawą do wystawienia mandatu stanie się z kolei art. 96 par. 1 pkt 5 ustawy Kodeks wykroczeń.

Dopuszczenie pojazdu do jazdy, pomimo że nie jest należycie zaopatrzony w wymagane urządzenia lub nie nadają się one do spełnienia swego przeznaczenia, oznacza od 20 do 5000 zł mandatu. Jeżeli policjant uzna ten czyn za tworzenie zagrożenia dla osoby jadącej autem lub będącej poza nim, dopisze do konta kierującego również 15 punktów karnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Powyższy mandat jest możliwy nie tylko w przypadku, w którym płynu do spryskiwaczy w aucie nie ma. Jest realny zawsze wtedy, gdy spryskiwacz nie działa. Może to być zatem także przypadek, w którym:

  • płyn do spryskiwaczy zamarzł,
  • popsuła się pompka spryskiwacza,
  • przerwał się jeden z przewodów prowadzących płyn,
  • uszkodziła się dysza spryskująca.

Jak policjant sprawdzi, czy w aucie jest płyn do spryskiwaczy?

Policjant wcale nie musi zaglądać pod maskę, aby sprawdzić, czy w aucie znajduje się płyn do spryskiwaczy. Po pierwsze zwróci uwagę na brudną szybę. Po drugie poprosi kierującego o uruchomienie wycieraczek i spryskiwacza. Gdy próba zakończy się niepowodzeniem, wniosek będzie oczywisty. Spryskiwacze nie działają. W tym punkcie policjant wyciągnie zatem bloczek mandatowy i wlepi kierującemu karę.

Czy w samochodzie trzeba wozić zapas płynu do spryskiwaczy?

Absolutnie nie ma takiej konieczności. Nie ma sensu robić zapasów. Bo nawet w sytuacji, w której kierowca nie ma wskaźnika poziomu płynu do spryskiwaczy i nawet gdy w czasie podróży w złej pogodzie płyn skończy się w aucie, kierowca zawsze może zatrzymać się na najbliższej stacji benzynowej i uzupełnić ciecz. Płyny do spryskiwaczy są bowiem dostępne na każdym "CPN-ie". To raz. Dwa ten fakt odbiera kierowcy argument w dyskusji z policjantem. Nie wytłumaczy się, że nie ma płynu w aucie, bo nie miał go gdzie kupić.

Wożenie dodatkowej bańki z płynem do spryskiwaczy nie ma sensu z jeszcze jednego powodu. Obciąża on pojazd. Sprawia zatem, że ten spala większą ilość paliwa. Dodatkowo zajmuje miejsce w bagażniku, a do tego zawsze może się np. wylać. Wtedy na tapicerce kufra powstaną mało estetycznie wyglądające plamy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

KGP: 115 999 interwencji, 481 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia + podsumowanie długiego weekendu czerwcowego 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 999 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA

Prawo jazdy seniorów: Czy możesz je stracić od 1 lipca 2025?

W życie miały wejść nowe przepisy dla kierowców, którzy ukończyli 65 lat. Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury, seniorzy mieli regularnie przechodzić badania lekarskie kierowców po 65. roku życia, aby zachować ważność prawa jazdy. Dodatkowe obowiązki, w tym częstsze kontrole specjalistyczne (okulistyczne i neurologiczne), czekają również kierowców po 75. roku życia.

Jeden błąd i po egzaminie. Sprawdź nowe zasady egzaminu na prawo jazdy od 1 lipca 2025

Od 1 lipca 2025 roku obowiązują nowe przepisy, które rewolucjonizują sposób przeprowadzania egzaminów na prawo jazdy. Wprowadzenie tzw. błędów krytycznych sprawia, że wystarczy jeden poważny błąd, by zakończyć egzamin wynikiem negatywnym – bez szansy na dokończenie jazdy. Sprawdź, czego unikać, aby nie oblać na pierwszym zakręcie.

R.Kubica: Le Mans to wyścig, który powinien zostać zakazany. Ludzie nie śpią przez dwa dni próbując się zdrzemnąć na krzesełku. Jak spalić 12 tys. kalorii w jedną noc

Robert Kubica uważa, że zwycięstwo w 24-godzinnym wyścigu Le Mans było jego celem odkąd wystąpił w nim pierwszy raz w 2021 r. "Dało mi to mnóstwo pozytywnych emocji, mimo że był to jeden z trudniejszych momentów w mojej karierze" - powiedział podczas briefingu w Warszawie. Podkreślił wyczerpujący charakter tego wyścigu, a brak snu był jednym z poważniejszych wyzwań.

Do którego momentu dziecko musi jeździć w foteliku? Czy wiek dziecka ma znaczenie? Kto nie musi zapinać pasów bezpieczeństwa? {przepisy}

Nie każdy musi zapinać pasy bezpieczeństwa, ale warto pamiętać, że za nieprzestrzeganie przepisów grożą mandaty. Czy wiesz do którego momentu dziecko musi podróżować w foteliku? Kto jest zwolniony z obowiązku zapinania pasów bezpieczeństwa?

REKLAMA

Rząd otwiera drogi dla pojazdów autonomicznych [projekt przyjęty przez Radę Ministrów]

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy umożliwiający testowanie pojazdów autonomicznych na polskich drogach. Nowe regulacje mają wesprzeć innowacje i rozwój branży motoryzacyjnej, dostosowując przepisy do wyzwań współczesnego transportu.

Zmiana zasad rejestracji pojazdów w 2026 r. Nowelizacja Prawa o ruchu drogowym - projekt deregulacyjny

W dniu 17 czerwca 2025 r. opublikowany został projekt ustawy, która ma znowelizować Prawo o ruchu drogowym. Nowelizacja ta ma zrealizować m.in. postulaty deregulacyjne zespołu SprawdzaMy kierowanego przez Rafała Brzoskę - w szczególności w zakresie rejestracji pojazdów. Zmiany mają wejść w życie w większości po upływie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, a więc z pewnością już w 2026 roku.

REKLAMA