REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opony całoroczne a zimowe. Które są lepsze?

oprac. Kuba Brzeziński
Opony całoroczne a zimowe, opony całoroczne czy opony zimowe, opony wielosezonowe a zimowe
Opony całoroczne a zimowe. Które są lepsze?
MargheritaBorsano
Pirelli

REKLAMA

REKLAMA

Opony na zimę to opony zimowe? Dziś to już nie jest takie oczywiste. Zwłaszcza że na rynku pojawił się szereg opon całorocznych. Czy wielosezonówka może stanowić realną alternatywę?

Nie da się jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie, czy lepiej jest kupić do samochodu opony zimowe, czy opony wielosezonowe. Wszystko zależy bowiem od wielu czynników, a w tym tego, jak kierowca używa swojego samochodu.

REKLAMA

REKLAMA

Opony całoroczne zyskują na popularności

Opony wielosezonowe są znane od lat. W segmencie samochodów osobowych przez długi czas były jednak traktowane po macoszemu. Powód? Kierowcy uważali, że jak coś jest do wszystkiego, to tak naprawdę jest do niczego... W tym stwierdzeniu jest jednak coraz mniej prawdy. Bo technologia budowy opon się rozwija. Dziś dostępne są już metody, które pozwalają sprawić, że ogumienie dobrze się spisze i latem, i zimą. Odbicie tego coraz mocniej widać na rynku.

Na popularność opon całorocznych wpływa jednak jeszcze jeden czynnik, o którym zapominać nie można. Są nim coraz łagodniejsze zimy. W ciągu sezonu chłodnego jest coraz mniejsza ilość dni z zalegającym śniegiem na drogach i mrozami.

Ważne

Jak informuje Pirelli, w roku 2022 opony całoroczne miały blisko 20 proc. udziału w rynku europejskim. W przypadku rozmiarów dedykowanych felgom powyżej 18 cali między rokiem 2019 a 2022 ilość sprzedanych opon wielosezonowych zwiększyła się aż o 60 proc.

Kto może zdecydować się na opony wielosezonowe?

Opony całoroczne idealnie sprawdzą się w przypadku pojazdów, które pokonują mniejsze odległości (do 25 tys. km rocznie) i rzadko spotykają się z górskimi drogami czy raczej są eksploatowane w mieście.

REKLAMA

Pirelli obecnie stosuje badania z użyciem modelowania wirtualnego doskonalone w Formule 1 we wszystkich produktach, również w oponach wielosezonowych. To umożliwiło optymalizację obszaru styku, zmniejszając zużycie opon. W warunkach mokrych nowa generacja opon prezentuje osiągi porównywalne do produktów sezonowych, a często nawet wyższe w warunkach temperatury pośredniej. Skuteczność tych opon odzwierciedla się w wartościach na etykiecie EU, gdzie prawie 90 proc. rozmiarów Pirelli Scorpion All Season SF2 osiąga najwyższą ocenę pod względem hamowania na mokrej nawierzchni.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kto powinien kupić do auta opony zimowe zamiast całorocznych?

Opony zimowe są lepszym pomysłem w przypadku pojazdów, które pokonują długie trasy, udają się w obszary o wyższym ryzyku opadów śniegu i oczekują maksymalnej wydajności nawet w ekstremalnych warunkach.

Chemiczne właściwości mieszanek używanych do produkcji opon zimowych skracają drogę hamowania na mokrych nawierzchniach (do 15 proc.) i zapewniają znacznie lepsze osiągi na zaśnieżonych (do 50 proc.), w porównaniu do opon letnich.

Opony na zimę a oznaczenie M+S i 3PMSF

Niezależnie od tego, czy to opony zimowe, czy wielosezonowe, ważne jest upewnienie się, że opona posiada oznaczenie M+S (Błoto i Śnieg) na bocznej ściance. Jest to konieczne do spełnienia wymagań zimowych przepisów. Aby osiągnąć maksymalne bezpieczeństwo na śniegu, warto jednak szukać symbolu trzech szczytów górskich z płatkiem śniegu 3PMSF (Three-Peak Mountain Snow Flake, czyli tzw. symbol alpejski). To konkretne oznaczenie wskazuje, że opona przeszła testy homologacyjne w najtrudniejszych zimowych warunkach. Oznaczenie 3PMSF na ścianie bocznej opony całorocznej jest o tyle kluczowe, że to ono będzie wymagane na drogach, na których pojawia się obowiązek stosowania opon zimowych. Oznacza honorowaną w całej Europie homologację zimową.

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

REKLAMA

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

REKLAMA

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA