REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opony całoroczne a zimowe. Które są lepsze?

oprac. Kuba Brzeziński
Opony całoroczne a zimowe, opony całoroczne czy opony zimowe, opony wielosezonowe a zimowe
Opony całoroczne a zimowe. Które są lepsze?
MargheritaBorsano
Pirelli

REKLAMA

REKLAMA

Opony na zimę to opony zimowe? Dziś to już nie jest takie oczywiste. Zwłaszcza że na rynku pojawił się szereg opon całorocznych. Czy wielosezonówka może stanowić realną alternatywę?

Nie da się jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie, czy lepiej jest kupić do samochodu opony zimowe, czy opony wielosezonowe. Wszystko zależy bowiem od wielu czynników, a w tym tego, jak kierowca używa swojego samochodu.

REKLAMA

Opony całoroczne zyskują na popularności

REKLAMA

Opony wielosezonowe są znane od lat. W segmencie samochodów osobowych przez długi czas były jednak traktowane po macoszemu. Powód? Kierowcy uważali, że jak coś jest do wszystkiego, to tak naprawdę jest do niczego... W tym stwierdzeniu jest jednak coraz mniej prawdy. Bo technologia budowy opon się rozwija. Dziś dostępne są już metody, które pozwalają sprawić, że ogumienie dobrze się spisze i latem, i zimą. Odbicie tego coraz mocniej widać na rynku.

Na popularność opon całorocznych wpływa jednak jeszcze jeden czynnik, o którym zapominać nie można. Są nim coraz łagodniejsze zimy. W ciągu sezonu chłodnego jest coraz mniejsza ilość dni z zalegającym śniegiem na drogach i mrozami.

Ważne

Jak informuje Pirelli, w roku 2022 opony całoroczne miały blisko 20 proc. udziału w rynku europejskim. W przypadku rozmiarów dedykowanych felgom powyżej 18 cali między rokiem 2019 a 2022 ilość sprzedanych opon wielosezonowych zwiększyła się aż o 60 proc.

Kto może zdecydować się na opony wielosezonowe?

Opony całoroczne idealnie sprawdzą się w przypadku pojazdów, które pokonują mniejsze odległości (do 25 tys. km rocznie) i rzadko spotykają się z górskimi drogami czy raczej są eksploatowane w mieście.

Pirelli obecnie stosuje badania z użyciem modelowania wirtualnego doskonalone w Formule 1 we wszystkich produktach, również w oponach wielosezonowych. To umożliwiło optymalizację obszaru styku, zmniejszając zużycie opon. W warunkach mokrych nowa generacja opon prezentuje osiągi porównywalne do produktów sezonowych, a często nawet wyższe w warunkach temperatury pośredniej. Skuteczność tych opon odzwierciedla się w wartościach na etykiecie EU, gdzie prawie 90 proc. rozmiarów Pirelli Scorpion All Season SF2 osiąga najwyższą ocenę pod względem hamowania na mokrej nawierzchni.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kto powinien kupić do auta opony zimowe zamiast całorocznych?

Opony zimowe są lepszym pomysłem w przypadku pojazdów, które pokonują długie trasy, udają się w obszary o wyższym ryzyku opadów śniegu i oczekują maksymalnej wydajności nawet w ekstremalnych warunkach.

Chemiczne właściwości mieszanek używanych do produkcji opon zimowych skracają drogę hamowania na mokrych nawierzchniach (do 15 proc.) i zapewniają znacznie lepsze osiągi na zaśnieżonych (do 50 proc.), w porównaniu do opon letnich.

Opony na zimę a oznaczenie M+S i 3PMSF

Niezależnie od tego, czy to opony zimowe, czy wielosezonowe, ważne jest upewnienie się, że opona posiada oznaczenie M+S (Błoto i Śnieg) na bocznej ściance. Jest to konieczne do spełnienia wymagań zimowych przepisów. Aby osiągnąć maksymalne bezpieczeństwo na śniegu, warto jednak szukać symbolu trzech szczytów górskich z płatkiem śniegu 3PMSF (Three-Peak Mountain Snow Flake, czyli tzw. symbol alpejski). To konkretne oznaczenie wskazuje, że opona przeszła testy homologacyjne w najtrudniejszych zimowych warunkach. Oznaczenie 3PMSF na ścianie bocznej opony całorocznej jest o tyle kluczowe, że to ono będzie wymagane na drogach, na których pojawia się obowiązek stosowania opon zimowych. Oznacza honorowaną w całej Europie homologację zimową.

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zaniedbana zieleń - milionowe straty i zagrożenie dla życia. Czy samorządy obudzą się na czas

Regularne kontrole stanu drzewostanu, inwestycje w pielęgnację zieleni oraz zastępowanie starych, spróchniałych drzew nowymi nasadzeniami to minimum, które możemy i musimy zrobić. To nie wydatek – to inwestycja w przyszłość.

Nowy program dopłat do samochodów elektrycznych. Kiedy start? Kto może otrzymać dopłatę?

Wiceminister klimatu Krzysztof Bolesta poinformował, że Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej uruchamia nowy program dopłat do zakupu i leasingu samochodów elektrycznych. Budżet to 1,6 mld zł, a otrzymać będzie można 40 tys. zł. Kto będzie mógł się ubiegać?

KGP: 99 551 interwencji, 306 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 551 interwencji. Byli wzywani do 306 wypadków drogowych.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej 2025 - do kiedy?

Do kiedy przewidywane są kontrole na granicy polsko-niemieckiej w 2025 roku? Okazuje się, że dłużej niż się spodziewano. Branża transportowa traci czas i pieniądze. Największe zatory są w lubuskim, ale zachodniopomorskie już obawia się poważnych utrudnień.

REKLAMA

Kto musi wymienić prawo jazdy w 2025 r.? Co z bezterminowymi prawami jazdy?

Część kierowców w 2025 r. będzie musiała wymienić prawa jazdy na nowe. Kto musi je wymienić jeszcze w tym roku? W jakich sytuacjach należy wymienić prawo jazdy? Co z bezterminowymi prawami jazdy, czy trzeba je wymieniać?

W pyle drogowym w centrum Warszawy wysokie stężenie rakotwórczych substancji. Nowatorskie badania PAN

Im większe natężenie ruchu, szczególnie w centrum miasta, tym wyższe stężenia wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA), które są substancjami rakotwórczymi – wynika z przeprowadzonych w Warszawie badań dr Sylwii Dytłow z Instytutu Geofizyki (IGF) Polskiej Akademii Nauk.

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości. Co jeszcze zawierają założenia projektu nowelizacji mające na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu? Marką, ceną, rocznikiem, przebiegiem? Na co zwracamy uwagę w pierwszej kolejności? Przedstawiamy wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Grupy Cichy-Zasada.

REKLAMA

Strefy Czystego Transportu obowiązkowe. Przed jakimi wyzwaniami stoją polskie miasta?

Jeden z kluczowych zapisów nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, podpisanej w grudniu przez Prezydenta RP mówi o tym, że samochody spalinowe będą mogły poruszać się po centrach miast tylko wtedy, gdy spełnią określone normy emisji spalin. To wymaga stworzenia Stref Czystego Transportu. Jakie wyzwania czekają polskie miasta?

Bezpieczeństwo na polskich drogach: Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Wciąż jest wiele do zrobienia. Kluczowe rekomendacje

Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Znacząca poprawa bezpieczeństwa na polskich drogach – ale wciąż jest wiele do zrobienia. Rekomendacje ukierunkowane na realną poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach.

REKLAMA