REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opony całoroczne a zimowe. Które są lepsze?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
oprac. Kuba Brzeziński
Opony całoroczne a zimowe, opony całoroczne czy opony zimowe, opony wielosezonowe a zimowe
Opony całoroczne a zimowe. Które są lepsze?
MargheritaBorsano
Pirelli

REKLAMA

REKLAMA

Opony na zimę to opony zimowe? Dziś to już nie jest takie oczywiste. Zwłaszcza że na rynku pojawił się szereg opon całorocznych. Czy wielosezonówka może stanowić realną alternatywę?

Nie da się jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie, czy lepiej jest kupić do samochodu opony zimowe, czy opony wielosezonowe. Wszystko zależy bowiem od wielu czynników, a w tym tego, jak kierowca używa swojego samochodu.

REKLAMA

REKLAMA

Opony całoroczne zyskują na popularności

Opony wielosezonowe są znane od lat. W segmencie samochodów osobowych przez długi czas były jednak traktowane po macoszemu. Powód? Kierowcy uważali, że jak coś jest do wszystkiego, to tak naprawdę jest do niczego... W tym stwierdzeniu jest jednak coraz mniej prawdy. Bo technologia budowy opon się rozwija. Dziś dostępne są już metody, które pozwalają sprawić, że ogumienie dobrze się spisze i latem, i zimą. Odbicie tego coraz mocniej widać na rynku.

Na popularność opon całorocznych wpływa jednak jeszcze jeden czynnik, o którym zapominać nie można. Są nim coraz łagodniejsze zimy. W ciągu sezonu chłodnego jest coraz mniejsza ilość dni z zalegającym śniegiem na drogach i mrozami.

Ważne

Jak informuje Pirelli, w roku 2022 opony całoroczne miały blisko 20 proc. udziału w rynku europejskim. W przypadku rozmiarów dedykowanych felgom powyżej 18 cali między rokiem 2019 a 2022 ilość sprzedanych opon wielosezonowych zwiększyła się aż o 60 proc.

Kto może zdecydować się na opony wielosezonowe?

Opony całoroczne idealnie sprawdzą się w przypadku pojazdów, które pokonują mniejsze odległości (do 25 tys. km rocznie) i rzadko spotykają się z górskimi drogami czy raczej są eksploatowane w mieście.

REKLAMA

Pirelli obecnie stosuje badania z użyciem modelowania wirtualnego doskonalone w Formule 1 we wszystkich produktach, również w oponach wielosezonowych. To umożliwiło optymalizację obszaru styku, zmniejszając zużycie opon. W warunkach mokrych nowa generacja opon prezentuje osiągi porównywalne do produktów sezonowych, a często nawet wyższe w warunkach temperatury pośredniej. Skuteczność tych opon odzwierciedla się w wartościach na etykiecie EU, gdzie prawie 90 proc. rozmiarów Pirelli Scorpion All Season SF2 osiąga najwyższą ocenę pod względem hamowania na mokrej nawierzchni.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kto powinien kupić do auta opony zimowe zamiast całorocznych?

Opony zimowe są lepszym pomysłem w przypadku pojazdów, które pokonują długie trasy, udają się w obszary o wyższym ryzyku opadów śniegu i oczekują maksymalnej wydajności nawet w ekstremalnych warunkach.

Chemiczne właściwości mieszanek używanych do produkcji opon zimowych skracają drogę hamowania na mokrych nawierzchniach (do 15 proc.) i zapewniają znacznie lepsze osiągi na zaśnieżonych (do 50 proc.), w porównaniu do opon letnich.

Opony na zimę a oznaczenie M+S i 3PMSF

Niezależnie od tego, czy to opony zimowe, czy wielosezonowe, ważne jest upewnienie się, że opona posiada oznaczenie M+S (Błoto i Śnieg) na bocznej ściance. Jest to konieczne do spełnienia wymagań zimowych przepisów. Aby osiągnąć maksymalne bezpieczeństwo na śniegu, warto jednak szukać symbolu trzech szczytów górskich z płatkiem śniegu 3PMSF (Three-Peak Mountain Snow Flake, czyli tzw. symbol alpejski). To konkretne oznaczenie wskazuje, że opona przeszła testy homologacyjne w najtrudniejszych zimowych warunkach. Oznaczenie 3PMSF na ścianie bocznej opony całorocznej jest o tyle kluczowe, że to ono będzie wymagane na drogach, na których pojawia się obowiązek stosowania opon zimowych. Oznacza honorowaną w całej Europie homologację zimową.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

REKLAMA

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA