REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opony całoroczne a zimowe. Które są lepsze?

oprac. Kuba Brzeziński
Opony całoroczne a zimowe, opony całoroczne czy opony zimowe, opony wielosezonowe a zimowe
Opony całoroczne a zimowe. Które są lepsze?
MargheritaBorsano
Pirelli

REKLAMA

REKLAMA

Opony na zimę to opony zimowe? Dziś to już nie jest takie oczywiste. Zwłaszcza że na rynku pojawił się szereg opon całorocznych. Czy wielosezonówka może stanowić realną alternatywę?

Nie da się jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie, czy lepiej jest kupić do samochodu opony zimowe, czy opony wielosezonowe. Wszystko zależy bowiem od wielu czynników, a w tym tego, jak kierowca używa swojego samochodu.

REKLAMA

Opony całoroczne zyskują na popularności

REKLAMA

Opony wielosezonowe są znane od lat. W segmencie samochodów osobowych przez długi czas były jednak traktowane po macoszemu. Powód? Kierowcy uważali, że jak coś jest do wszystkiego, to tak naprawdę jest do niczego... W tym stwierdzeniu jest jednak coraz mniej prawdy. Bo technologia budowy opon się rozwija. Dziś dostępne są już metody, które pozwalają sprawić, że ogumienie dobrze się spisze i latem, i zimą. Odbicie tego coraz mocniej widać na rynku.

Na popularność opon całorocznych wpływa jednak jeszcze jeden czynnik, o którym zapominać nie można. Są nim coraz łagodniejsze zimy. W ciągu sezonu chłodnego jest coraz mniejsza ilość dni z zalegającym śniegiem na drogach i mrozami.

Ważne

Jak informuje Pirelli, w roku 2022 opony całoroczne miały blisko 20 proc. udziału w rynku europejskim. W przypadku rozmiarów dedykowanych felgom powyżej 18 cali między rokiem 2019 a 2022 ilość sprzedanych opon wielosezonowych zwiększyła się aż o 60 proc.

Kto może zdecydować się na opony wielosezonowe?

Opony całoroczne idealnie sprawdzą się w przypadku pojazdów, które pokonują mniejsze odległości (do 25 tys. km rocznie) i rzadko spotykają się z górskimi drogami czy raczej są eksploatowane w mieście.

Pirelli obecnie stosuje badania z użyciem modelowania wirtualnego doskonalone w Formule 1 we wszystkich produktach, również w oponach wielosezonowych. To umożliwiło optymalizację obszaru styku, zmniejszając zużycie opon. W warunkach mokrych nowa generacja opon prezentuje osiągi porównywalne do produktów sezonowych, a często nawet wyższe w warunkach temperatury pośredniej. Skuteczność tych opon odzwierciedla się w wartościach na etykiecie EU, gdzie prawie 90 proc. rozmiarów Pirelli Scorpion All Season SF2 osiąga najwyższą ocenę pod względem hamowania na mokrej nawierzchni.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kto powinien kupić do auta opony zimowe zamiast całorocznych?

Opony zimowe są lepszym pomysłem w przypadku pojazdów, które pokonują długie trasy, udają się w obszary o wyższym ryzyku opadów śniegu i oczekują maksymalnej wydajności nawet w ekstremalnych warunkach.

Chemiczne właściwości mieszanek używanych do produkcji opon zimowych skracają drogę hamowania na mokrych nawierzchniach (do 15 proc.) i zapewniają znacznie lepsze osiągi na zaśnieżonych (do 50 proc.), w porównaniu do opon letnich.

Opony na zimę a oznaczenie M+S i 3PMSF

Niezależnie od tego, czy to opony zimowe, czy wielosezonowe, ważne jest upewnienie się, że opona posiada oznaczenie M+S (Błoto i Śnieg) na bocznej ściance. Jest to konieczne do spełnienia wymagań zimowych przepisów. Aby osiągnąć maksymalne bezpieczeństwo na śniegu, warto jednak szukać symbolu trzech szczytów górskich z płatkiem śniegu 3PMSF (Three-Peak Mountain Snow Flake, czyli tzw. symbol alpejski). To konkretne oznaczenie wskazuje, że opona przeszła testy homologacyjne w najtrudniejszych zimowych warunkach. Oznaczenie 3PMSF na ścianie bocznej opony całorocznej jest o tyle kluczowe, że to ono będzie wymagane na drogach, na których pojawia się obowiązek stosowania opon zimowych. Oznacza honorowaną w całej Europie homologację zimową.

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. 2 000 zł mandatu i 15 punktów karnych

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. Kiedy zaczną działać nowe systemy RedLight? Gdzie zostaną rozlokowane? Jakie mandaty obowiązują w przypadku przejazdu na czerwonym świetle?

Chińskie samochody podbijają rynki – teraz także polski, Czy decyduje tylko cena

Chińskie auta nie bez powodu są znacznie tańsze od europejskich. Oczywiście chodzi tutaj przede wszystkim o zdobycie rynku, a najlepszym argumentem do tego jest przystępna cena. Dla nabywcy zresztą przyczyny są najmniej ważne, liczy się dobra cena.

REKLAMA

Strefy Czystego Transportu – fakty, analiza i konsekwencje

Warszawa już wprowadziła Strefę Czystego Transportu (SCT), Kraków się do tego przygotowuje, a kolejne miasta analizują możliwość wdrożenia podobnych rozwiązań. Ale czy SCT to rzeczywiście skuteczna metoda na poprawę jakości powietrza? A może to kolejny projekt, który w teorii brzmi dobrze, ale w praktyce może przynieść więcej problemów niż korzyści?

Od 29 marca 2025 r. Panek zawiesza na czas nieokreślony usługę Panek CarSharing. Chodzi o realia biznesowe. Co dalej?

Od 29 marca 2025 r. Panek zawiesza na czas nieokreślony usługę Panek CarSharing. Chodzi o realia biznesowe. Co dalej? Zarząd Panek S.A. wydał oświadczenie w tej sprawie. Jakie są kluczowe powody zawieszenia usługi współdzielenia samochodów?

KGP: 106 796 interwencji, 339 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 796 interwencji. Byli wzywani do 339 wypadków drogowych.

Komunikat MI: Zachodnia Obwodnica Szczecina coraz bliżej. Jest decyzja. Nowa trasa będzie miała blisko 50 km długości

Resort infrastruktury w przesłanym w piątek, 14 marca 2025 r. komunikacie poinformował, że Wojewoda Zachodniopomorski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla wszystkich trzech odcinków Zachodniej Obwodnicy Szczecina w ciągu drogi ekspresowej S6.

REKLAMA

Popyt na nowe samochody już nie tak mocny jak rok temu. Jakich nowych aut poszukują Polacy: napęd, marka i model

Toyota nadal dominuje, ale pozostałe marki gonią ją coraz zacieklej. Amatorzy nowych samochodów wciąż największy apetyt mają na auta napędzane tradycyjnymi silnikami – na benzynę, olej napędowy ewentualnie autogaz.

684 zł średnio wynosiła średnia cena OC w Polsce w lutym 2025 r.

684 zł średnio wynosiła średnia cena OC w Polsce w lutym 2025 r. Kierowcy w podziale na miasta wojewódzkie płacili od 644 zł do 963 zł za OC. Gdzie OC było najdroższe? Gdzie najtańsze? Jakie są kary za brak OC?

REKLAMA