REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kto musi odśnieżać drogi? Czasami to obowiązek... kierowcy. Inaczej zapłaci odszkodowanie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Obowiązek odśnieżania drogi czasami dotyczy też kierowcy, obowiązek odśnieżania drogi, kiedy kierowca musi odśnieżyć drogę
Obowiązek odśnieżania drogi czasami dotyczy też... kierowcy! Kiedy tak jest?
wirestock
freepik.com

REKLAMA

REKLAMA

Kierowcy też muszą odśnieżać drogi. Co prawda nie publiczne, ale mimo wszystko obowiązek taki mają. I warto o nim pamiętać. Zwłaszcza że w razie jego zaniedbania, mandat dochodzący do 1500 zł to naprawdę najmniejszy z problemów.

Jest zima, a więc musi padać śnieg. Tak chciałoby się powiedzieć, parafrazując klasyka polskiego kina. I to prawda. A skoro śnieg pojawił się na drogach, kierowcy mogą wygodnie rozsiąść się w fotelu i patrzeć, jak służby radzą sobie z jego uprzątnięciem. I to też prawda, ale tylko do pewnego stopnia. Bo czasami kierowca wyjścia nie ma. Musi się ciepło ubrać, wziąć łopatę w dłoń i sam uporać się z białą pokrywą. To jego obowiązek.

REKLAMA

Kto musi odśnieżyć drogę prywatną?

Kiedy obowiązek odśnieżania drogi leży po stronie kierowcy, a nie władz lokalnych? Wtedy, gdy to kierowca jest właścicielem drogi. Dotyczy to zatem dróg wewnętrznych, dojazdów do posesji, prywatnych parkingów czy innych szlaków drogowych znajdujących się na terenie prywatnym. Podstawa prawna? Tą daje art. 8 ust. 2 ustawy o drogach publicznych. Zapis wyraźnie mówi o tym, że "budowa, przebudowa, remont, utrzymanie, ochrona i oznakowanie dróg wewnętrznych oraz zarządzanie nimi należy do zarządcy terenu, na którym jest zlokalizowana droga, a w przypadku jego braku – do właściciela tego terenu".

W takim przypadku kierowca ma trzy możliwości. Może:

  • oczekiwać wykonania prac związanych z odśnieżaniem od zarządcy terenu – dzieje się tak w przypadku wspólnot mieszkaniowych.
  • wynająć firmę, która wykona prace związane z odśnieżaniem. To nie może być jednak jednorazowe. Bo obowiązek dotyczy każdych opadów. Odśnieżanie kosztuje przeciętnie od 5 do 6 zł netto za m2.
  • wziąć łopatę i odśnieżyć własnoręcznie.

Warto pamiętać o tym, że na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy o utrzymaniu czystości w gminach obowiązek ten dotyczy także chodników. W tym chodników leżących przy drodze publicznej i bezpośrednio przylegających do nieruchomości.

Konsekwencje nieodśnieżenia drogi wewnętrznej

Może się okazać, że właściciel terenu nie odśnieży drogi. Nie będzie miał na to siły, nie będzie go stać na usługi firmy odśnieżającej lub po prostu nie będzie zdawał sobie sprawy z obowiązku. W takim przypadku naraża się jednak na szereg sankcji. Powinien liczyć się z tym, że może:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • otrzymać manat karny od straży miejskiej, a w skrajnym przypadku sprawa trafi do Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego.
  • ponieść odpowiedzialność z tytułu szkód, które powstały w wyniku nieodśnieżenia drogi.
  • zostać przymuszonym do pokrycia kosztów odśnieżenia drogi. Burmistrz lub prezydent miasta na podstawie art. 5 ust. 7 ustawy o utrzymaniu czystości w gminach mogą wydać decyzję nakazującą wykonanie obowiązku. Koszty pokryje właściciel nieruchomości. Władze lokalne ściągną z niego środki.

Ile wynosi mandat za nieodśnieżenie drogi przez właściciela?

REKLAMA

Wywiązywanie się z obowiązku odśnieżania dróg wewnętrznych jest kontrolowane. Zajmuje się tym straż miejska lub gminna. W sytuacji, w której ujawnią, że właściciel nie wykonał prac związanych z usunięciem pokrywy śnieżnej, mogą ukarać go mandatem karnym. Podstawę do jego wypisania daje art. 117 par. 1 ustawy Kodeks wykroczeń. Za ten czyn przewiduje on karę wynoszącą od 20 do 1500 zł. Grzywnę taką strażnicy mogą wypisywać codziennie!

Uporczywe niewywiązywanie się z obowiązku odśnieżania drogi? Strażnicy gminni z czasem stracą cierpliwość. Mają możliwość skierowania sprawy na dalsze tory. W takim przypadku zajmie się nią Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego. Inspektor może podpisać nakaz usunięcia śniegu, ale także może podjąć decyzję o cofnięciu pozwolenia na użytkowanie danej drogi. Decyzja pozostanie w mocy do momentu usunięcia śniegu i lodu.

Nieodśnieżona droga prywatna rodzi odpowiedzialność cywilną

Załóżmy taki scenariusz. Właściciel nie odśnieżył parkingu przed domem lub firmą. Niestety w takich warunkach doszło do zdarzenia. Pieszy poślizgnął się i przewrócił lub samochód wpadł w poślizg i się uszkodził. To oznacza poważny problem dla właściciela nieruchomości. Bo skoro nie wywiązał się on z ustawowego obowiązku i to stało się jedną z przyczyn wypadku, ponosi on odpowiedzialność cywilną za zdarzenie. Musi naprawić jego skutki. Zarówno w przypadku szkód osobowych, jak i majątkowych można mówić o odszkodowaniu.

Ważne

Dla faktu zaistnienia odpowiedzialności cywilnej właściciela terenu za zdarzenie powstałe na nieodśnieżonej drodze nie ma większego znaczenia fakt czy poszkodowany znalazł się tam legalnie, czy nie.

Procedura będzie wyglądać następująco. Poszkodowany na piśmie skieruje do właściciela terenu roszczenie. Jeżeli to zostanie przyjęte, sprawa zostanie załatwiona polubownie. Gdy nie, z pewnością poszkodowany złoży pozew cywilny do sądu. Podczas płacenia odszkodowania właściciel drogi może:

  • wypłacić pieniądze z własnych oszczędności lub innych środków.
  • odesłać poszkodowanego do ubezpieczyciela, jeżeli wykupił odszkodowanie od odpowiedzialności cywilnej. Ubezpieczyciel będzie jednak odpowiadać jedynie w zakresie działania polisy, w tym do kwoty określonej w polisie.
  • skierować roszczenie do zarządcy, jeżeli odśnieżenie pozostawało w jego gestii.
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA