REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kto musi odśnieżać drogi? Czasami to obowiązek... kierowcy. Inaczej zapłaci odszkodowanie

Obowiązek odśnieżania drogi czasami dotyczy też kierowcy, obowiązek odśnieżania drogi, kiedy kierowca musi odśnieżyć drogę
Obowiązek odśnieżania drogi czasami dotyczy też... kierowcy! Kiedy tak jest?
wirestock
freepik.com

REKLAMA

REKLAMA

Kierowcy też muszą odśnieżać drogi. Co prawda nie publiczne, ale mimo wszystko obowiązek taki mają. I warto o nim pamiętać. Zwłaszcza że w razie jego zaniedbania, mandat dochodzący do 1500 zł to naprawdę najmniejszy z problemów.

Jest zima, a więc musi padać śnieg. Tak chciałoby się powiedzieć, parafrazując klasyka polskiego kina. I to prawda. A skoro śnieg pojawił się na drogach, kierowcy mogą wygodnie rozsiąść się w fotelu i patrzeć, jak służby radzą sobie z jego uprzątnięciem. I to też prawda, ale tylko do pewnego stopnia. Bo czasami kierowca wyjścia nie ma. Musi się ciepło ubrać, wziąć łopatę w dłoń i sam uporać się z białą pokrywą. To jego obowiązek.

REKLAMA

REKLAMA

Kto musi odśnieżyć drogę prywatną?

Kiedy obowiązek odśnieżania drogi leży po stronie kierowcy, a nie władz lokalnych? Wtedy, gdy to kierowca jest właścicielem drogi. Dotyczy to zatem dróg wewnętrznych, dojazdów do posesji, prywatnych parkingów czy innych szlaków drogowych znajdujących się na terenie prywatnym. Podstawa prawna? Tą daje art. 8 ust. 2 ustawy o drogach publicznych. Zapis wyraźnie mówi o tym, że "budowa, przebudowa, remont, utrzymanie, ochrona i oznakowanie dróg wewnętrznych oraz zarządzanie nimi należy do zarządcy terenu, na którym jest zlokalizowana droga, a w przypadku jego braku – do właściciela tego terenu".

W takim przypadku kierowca ma trzy możliwości. Może:

  • oczekiwać wykonania prac związanych z odśnieżaniem od zarządcy terenu – dzieje się tak w przypadku wspólnot mieszkaniowych.
  • wynająć firmę, która wykona prace związane z odśnieżaniem. To nie może być jednak jednorazowe. Bo obowiązek dotyczy każdych opadów. Odśnieżanie kosztuje przeciętnie od 5 do 6 zł netto za m2.
  • wziąć łopatę i odśnieżyć własnoręcznie.

Warto pamiętać o tym, że na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy o utrzymaniu czystości w gminach obowiązek ten dotyczy także chodników. W tym chodników leżących przy drodze publicznej i bezpośrednio przylegających do nieruchomości.

REKLAMA

Konsekwencje nieodśnieżenia drogi wewnętrznej

Może się okazać, że właściciel terenu nie odśnieży drogi. Nie będzie miał na to siły, nie będzie go stać na usługi firmy odśnieżającej lub po prostu nie będzie zdawał sobie sprawy z obowiązku. W takim przypadku naraża się jednak na szereg sankcji. Powinien liczyć się z tym, że może:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • otrzymać manat karny od straży miejskiej, a w skrajnym przypadku sprawa trafi do Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego.
  • ponieść odpowiedzialność z tytułu szkód, które powstały w wyniku nieodśnieżenia drogi.
  • zostać przymuszonym do pokrycia kosztów odśnieżenia drogi. Burmistrz lub prezydent miasta na podstawie art. 5 ust. 7 ustawy o utrzymaniu czystości w gminach mogą wydać decyzję nakazującą wykonanie obowiązku. Koszty pokryje właściciel nieruchomości. Władze lokalne ściągną z niego środki.

Ile wynosi mandat za nieodśnieżenie drogi przez właściciela?

Wywiązywanie się z obowiązku odśnieżania dróg wewnętrznych jest kontrolowane. Zajmuje się tym straż miejska lub gminna. W sytuacji, w której ujawnią, że właściciel nie wykonał prac związanych z usunięciem pokrywy śnieżnej, mogą ukarać go mandatem karnym. Podstawę do jego wypisania daje art. 117 par. 1 ustawy Kodeks wykroczeń. Za ten czyn przewiduje on karę wynoszącą od 20 do 1500 zł. Grzywnę taką strażnicy mogą wypisywać codziennie!

Uporczywe niewywiązywanie się z obowiązku odśnieżania drogi? Strażnicy gminni z czasem stracą cierpliwość. Mają możliwość skierowania sprawy na dalsze tory. W takim przypadku zajmie się nią Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego. Inspektor może podpisać nakaz usunięcia śniegu, ale także może podjąć decyzję o cofnięciu pozwolenia na użytkowanie danej drogi. Decyzja pozostanie w mocy do momentu usunięcia śniegu i lodu.

Nieodśnieżona droga prywatna rodzi odpowiedzialność cywilną

Załóżmy taki scenariusz. Właściciel nie odśnieżył parkingu przed domem lub firmą. Niestety w takich warunkach doszło do zdarzenia. Pieszy poślizgnął się i przewrócił lub samochód wpadł w poślizg i się uszkodził. To oznacza poważny problem dla właściciela nieruchomości. Bo skoro nie wywiązał się on z ustawowego obowiązku i to stało się jedną z przyczyn wypadku, ponosi on odpowiedzialność cywilną za zdarzenie. Musi naprawić jego skutki. Zarówno w przypadku szkód osobowych, jak i majątkowych można mówić o odszkodowaniu.

Ważne

Dla faktu zaistnienia odpowiedzialności cywilnej właściciela terenu za zdarzenie powstałe na nieodśnieżonej drodze nie ma większego znaczenia fakt czy poszkodowany znalazł się tam legalnie, czy nie.

Procedura będzie wyglądać następująco. Poszkodowany na piśmie skieruje do właściciela terenu roszczenie. Jeżeli to zostanie przyjęte, sprawa zostanie załatwiona polubownie. Gdy nie, z pewnością poszkodowany złoży pozew cywilny do sądu. Podczas płacenia odszkodowania właściciel drogi może:

  • wypłacić pieniądze z własnych oszczędności lub innych środków.
  • odesłać poszkodowanego do ubezpieczyciela, jeżeli wykupił odszkodowanie od odpowiedzialności cywilnej. Ubezpieczyciel będzie jednak odpowiadać jedynie w zakresie działania polisy, w tym do kwoty określonej w polisie.
  • skierować roszczenie do zarządcy, jeżeli odśnieżenie pozostawało w jego gestii.
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA