REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kto musi odśnieżać drogi? Czasami to obowiązek... kierowcy. Inaczej zapłaci odszkodowanie

Obowiązek odśnieżania drogi czasami dotyczy też kierowcy, obowiązek odśnieżania drogi, kiedy kierowca musi odśnieżyć drogę
Obowiązek odśnieżania drogi czasami dotyczy też... kierowcy! Kiedy tak jest?
wirestock
freepik.com

REKLAMA

REKLAMA

Kierowcy też muszą odśnieżać drogi. Co prawda nie publiczne, ale mimo wszystko obowiązek taki mają. I warto o nim pamiętać. Zwłaszcza że w razie jego zaniedbania, mandat dochodzący do 1500 zł to naprawdę najmniejszy z problemów.

Jest zima, a więc musi padać śnieg. Tak chciałoby się powiedzieć, parafrazując klasyka polskiego kina. I to prawda. A skoro śnieg pojawił się na drogach, kierowcy mogą wygodnie rozsiąść się w fotelu i patrzeć, jak służby radzą sobie z jego uprzątnięciem. I to też prawda, ale tylko do pewnego stopnia. Bo czasami kierowca wyjścia nie ma. Musi się ciepło ubrać, wziąć łopatę w dłoń i sam uporać się z białą pokrywą. To jego obowiązek.

REKLAMA

REKLAMA

Kto musi odśnieżyć drogę prywatną?

Kiedy obowiązek odśnieżania drogi leży po stronie kierowcy, a nie władz lokalnych? Wtedy, gdy to kierowca jest właścicielem drogi. Dotyczy to zatem dróg wewnętrznych, dojazdów do posesji, prywatnych parkingów czy innych szlaków drogowych znajdujących się na terenie prywatnym. Podstawa prawna? Tą daje art. 8 ust. 2 ustawy o drogach publicznych. Zapis wyraźnie mówi o tym, że "budowa, przebudowa, remont, utrzymanie, ochrona i oznakowanie dróg wewnętrznych oraz zarządzanie nimi należy do zarządcy terenu, na którym jest zlokalizowana droga, a w przypadku jego braku – do właściciela tego terenu".

W takim przypadku kierowca ma trzy możliwości. Może:

  • oczekiwać wykonania prac związanych z odśnieżaniem od zarządcy terenu – dzieje się tak w przypadku wspólnot mieszkaniowych.
  • wynająć firmę, która wykona prace związane z odśnieżaniem. To nie może być jednak jednorazowe. Bo obowiązek dotyczy każdych opadów. Odśnieżanie kosztuje przeciętnie od 5 do 6 zł netto za m2.
  • wziąć łopatę i odśnieżyć własnoręcznie.

Warto pamiętać o tym, że na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy o utrzymaniu czystości w gminach obowiązek ten dotyczy także chodników. W tym chodników leżących przy drodze publicznej i bezpośrednio przylegających do nieruchomości.

REKLAMA

Konsekwencje nieodśnieżenia drogi wewnętrznej

Może się okazać, że właściciel terenu nie odśnieży drogi. Nie będzie miał na to siły, nie będzie go stać na usługi firmy odśnieżającej lub po prostu nie będzie zdawał sobie sprawy z obowiązku. W takim przypadku naraża się jednak na szereg sankcji. Powinien liczyć się z tym, że może:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • otrzymać manat karny od straży miejskiej, a w skrajnym przypadku sprawa trafi do Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego.
  • ponieść odpowiedzialność z tytułu szkód, które powstały w wyniku nieodśnieżenia drogi.
  • zostać przymuszonym do pokrycia kosztów odśnieżenia drogi. Burmistrz lub prezydent miasta na podstawie art. 5 ust. 7 ustawy o utrzymaniu czystości w gminach mogą wydać decyzję nakazującą wykonanie obowiązku. Koszty pokryje właściciel nieruchomości. Władze lokalne ściągną z niego środki.

Ile wynosi mandat za nieodśnieżenie drogi przez właściciela?

Wywiązywanie się z obowiązku odśnieżania dróg wewnętrznych jest kontrolowane. Zajmuje się tym straż miejska lub gminna. W sytuacji, w której ujawnią, że właściciel nie wykonał prac związanych z usunięciem pokrywy śnieżnej, mogą ukarać go mandatem karnym. Podstawę do jego wypisania daje art. 117 par. 1 ustawy Kodeks wykroczeń. Za ten czyn przewiduje on karę wynoszącą od 20 do 1500 zł. Grzywnę taką strażnicy mogą wypisywać codziennie!

Uporczywe niewywiązywanie się z obowiązku odśnieżania drogi? Strażnicy gminni z czasem stracą cierpliwość. Mają możliwość skierowania sprawy na dalsze tory. W takim przypadku zajmie się nią Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego. Inspektor może podpisać nakaz usunięcia śniegu, ale także może podjąć decyzję o cofnięciu pozwolenia na użytkowanie danej drogi. Decyzja pozostanie w mocy do momentu usunięcia śniegu i lodu.

Nieodśnieżona droga prywatna rodzi odpowiedzialność cywilną

Załóżmy taki scenariusz. Właściciel nie odśnieżył parkingu przed domem lub firmą. Niestety w takich warunkach doszło do zdarzenia. Pieszy poślizgnął się i przewrócił lub samochód wpadł w poślizg i się uszkodził. To oznacza poważny problem dla właściciela nieruchomości. Bo skoro nie wywiązał się on z ustawowego obowiązku i to stało się jedną z przyczyn wypadku, ponosi on odpowiedzialność cywilną za zdarzenie. Musi naprawić jego skutki. Zarówno w przypadku szkód osobowych, jak i majątkowych można mówić o odszkodowaniu.

Ważne

Dla faktu zaistnienia odpowiedzialności cywilnej właściciela terenu za zdarzenie powstałe na nieodśnieżonej drodze nie ma większego znaczenia fakt czy poszkodowany znalazł się tam legalnie, czy nie.

Procedura będzie wyglądać następująco. Poszkodowany na piśmie skieruje do właściciela terenu roszczenie. Jeżeli to zostanie przyjęte, sprawa zostanie załatwiona polubownie. Gdy nie, z pewnością poszkodowany złoży pozew cywilny do sądu. Podczas płacenia odszkodowania właściciel drogi może:

  • wypłacić pieniądze z własnych oszczędności lub innych środków.
  • odesłać poszkodowanego do ubezpieczyciela, jeżeli wykupił odszkodowanie od odpowiedzialności cywilnej. Ubezpieczyciel będzie jednak odpowiadać jedynie w zakresie działania polisy, w tym do kwoty określonej w polisie.
  • skierować roszczenie do zarządcy, jeżeli odśnieżenie pozostawało w jego gestii.
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA