REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czarny lód na drodze. Kiedy się pojawia? Jak uniknąć poślizgu?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
czarny lód na drodze, czarny lód, gołoledź, gołoledź na drodze
Czarny lód na drodze. Kiedy się pojawia? Jak uniknąć poślizgu?
jwvein
Pixabay

REKLAMA

REKLAMA

Czarny lód na drodze to jedno z bardziej zdradliwych zjawisk. Choć asfalt wygląda jedynie na mokry, jest pokryty lodem. Jeden zły ruch kierowcy wystarczy, aby doszło do poślizgu i wypadku. Jak tego uniknąć?

Opady deszczu, występujące naprzemiennie z opadami topniejącego śniegu i połączone z pierwszym uderzeniem przymrozków sprawiają, że realną wizją drogową staje się pojawienie się na jezdni czarnego lodu. Co to za zjawisko? Czemu jest tak nazywane? I czy okazuje się groźne?

REKLAMA

REKLAMA

Czym jest czarny lód?

Czarny lód to nic innego, jak zamarznięty wodny filtr na powierzchni jezdni czy chodnika. Cienka warstwa lodu jest de facto gołoledzią. Bywa jednak nazywana czarnym lodem z uwagi na swoją zdradliwość. Na pierwszy rzut oka jezdnia czy chodnik mogą się wydawać czarne, a więc czyste i przyczepne. Takie jednak w rzeczywistości nie są. Choć czarny lód tworzy cienką warstwę, jest niezwykle śliski. Może zatem spotęgować ryzyko poślizgu pojazdu.

Kiedy pojawia się czarny lód?

Czarny lód pojawia się przede wszystkim w przypadku tzw. temperatur granicznych. To oznacza, że w dzień termometry wskazują lekki plus. W efekcie śnieg topi się lub np. pada deszcz. Po zmroku słupek termometru spada jednak poniżej zera. A wtedy wilgoć zebrana na jezdni zamarza. Tworzy w ten sposób warstwę przejrzystego lodu.

Warunkami idealnymi do tworzenia się czarnego lodu są oczywiście także marznące opady deszczu. Te sprawiają, że samochód osobowy w ciągu np. 15 minut jest w stanie zamienić się w lodową bryłę. Oskrobanie szyb w takim przypadku jest niezwykle trudne. Ba, czasami nawet ciężko dostać się do auta!

REKLAMA

Poza tym kierowca powinien zachować ostrożność np. w sytuacji, w której w nocy jedzie w bezpośredniej bliskości zbiornika wodnego, a na zewnątrz panuje minusowa temperatura. Wilgoć parująca ze zbiornika może się bowiem osadzać na jezdni. To samo dotyczy np. jazdy po moście czy wiadukcie. Tu jezdnia jest bowiem dodatkowo ochładzana od spodu. Woda zebrana w takim miejscu szybciej się zetnie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak sprawdzić, czy na drodze pojawił się czarny lód?

Kierowca może dostrzec zagrożenie na kilka sposobów. Powinien zwrócić uwagę m.in. na:

  • podejrzanie świecący się asfalt,
  • asfalt, który dobrze odbija światła reflektorów samochodowych lub latarni ulicznych,
  • warunki pogodowe – dużą wilgotność i temperaturę schodzącą poniżej zera,
  • cichszą niż zwykle pracę opon na nawierzchni,
  • brak oporu podczas delikatnych ruchów kierownicą – koła muszą walczyć z dużo mniejszym oporem,
  • zmarzlinę widoczną na przydrożnym płocie, żywopłocie, latarni czy znaku drogowym.

W sytuacji, w której kierowca porusza się droga w nocy, jedzie naprawdę wolno (tak do 15 km/h), a droga jest pusta i szeroka, może podjąć próbę delikatnego hamowania. To ostateczny test. Gdy zaraz po wciśnięciu hamulca samochód wpadnie w delikatny poślizg i włączy się system ABS, pojawienie się czarnego lodu staje się pewnikiem.

Jak powinien się zachować kierowca podczas jazdy po czarnym lodzie?

Podstawą jest zachowanie spokoju. Kierowca powinien pamiętać o wykonaniu kilku czynności:

  • w pierwszej kolejności należy położyć dwie ręce na kierownicy. To sprawi, że kierowca będzie miał większą kontrolę nad torem jazdy auta i szybciej zareaguje na poślizg.
  • należy unikać nagłych ruchów kierownicą czy dynamicznych manewrów. Nagły skręt może sprowokować jedynie poślizg. Masa samochodu, opony zimowe i systemy trakcyjne nie będą miały żadnych szans z cienką warstwą czarnego lodu zabraną na jezdni.
  • warto zredukować prędkość. Ale nie hamowaniem! To też jedynie prowokuje poślizg. Dużo lepszym pomysłem jest po prostu puszczenie pedału gazu i czekanie aż auto wytraci szybkość. Tu może się też przydać ostrożnie wykonane hamowanie silnikiem.
  • należy znacznie zwiększyć odległość od poprzedzającego pojazdu. Tak, aby zostawić sobie margines miejsca na wykonanie ewentualnego manewru np. unikającego kolizji.
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Światowy Dzień Bez Samochodu. Eksperci: Środek transportu wpływa na klimat

22 września obchodzimy Światowy Dzień bez Samochodu. Z okazji tego dnia eksperci z Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) w Instytucie Ochrony Środowiska – Państwowym Instytucie Badawczym (IOŚ-PIB) wskazują, że rozwój transportu publicznego może odegrać kluczową rolę w osiągnięciu celów klimatycznych Polski i Unii Europejskiej.

Od 19 września 2025 r. droższe badanie techniczne auta. Stawki wzrosły z 51 do 149 zł

Od piątku obowiązują wyższe opłaty za obowiązkowe badanie techniczne pojazdów. W przypadku samochodów osobowych stawka wzrosła o 51 zł, do 149 zł.

Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

REKLAMA

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

REKLAMA

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA