REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czarny lód na drodze. Kiedy się pojawia? Jak uniknąć poślizgu?

czarny lód na drodze, czarny lód, gołoledź, gołoledź na drodze
czarny lód na drodze, czarny lód, gołoledź, gołoledź na drodze
Czarny lód na drodze. Kiedy się pojawia? Jak uniknąć poślizgu?
jwvein
Pixabay

REKLAMA

REKLAMA

Czarny lód na drodze to jedno z bardziej zdradliwych zjawisk. Choć asfalt wygląda jedynie na mokry, jest pokryty lodem. Jeden zły ruch kierowcy wystarczy, aby doszło do poślizgu i wypadku. Jak tego uniknąć?

Opady deszczu, występujące naprzemiennie z opadami topniejącego śniegu i połączone z pierwszym uderzeniem przymrozków sprawiają, że realną wizją drogową staje się pojawienie się na jezdni czarnego lodu. Co to za zjawisko? Czemu jest tak nazywane? I czy okazuje się groźne?

REKLAMA

Czym jest czarny lód?

Czarny lód to nic innego, jak zamarznięty wodny filtr na powierzchni jezdni czy chodnika. Cienka warstwa lodu jest de facto gołoledzią. Bywa jednak nazywana czarnym lodem z uwagi na swoją zdradliwość. Na pierwszy rzut oka jezdnia czy chodnik mogą się wydawać czarne, a więc czyste i przyczepne. Takie jednak w rzeczywistości nie są. Choć czarny lód tworzy cienką warstwę, jest niezwykle śliski. Może zatem spotęgować ryzyko poślizgu pojazdu.

Kiedy pojawia się czarny lód?

REKLAMA

Czarny lód pojawia się przede wszystkim w przypadku tzw. temperatur granicznych. To oznacza, że w dzień termometry wskazują lekki plus. W efekcie śnieg topi się lub np. pada deszcz. Po zmroku słupek termometru spada jednak poniżej zera. A wtedy wilgoć zebrana na jezdni zamarza. Tworzy w ten sposób warstwę przejrzystego lodu.

Warunkami idealnymi do tworzenia się czarnego lodu są oczywiście także marznące opady deszczu. Te sprawiają, że samochód osobowy w ciągu np. 15 minut jest w stanie zamienić się w lodową bryłę. Oskrobanie szyb w takim przypadku jest niezwykle trudne. Ba, czasami nawet ciężko dostać się do auta!

Poza tym kierowca powinien zachować ostrożność np. w sytuacji, w której w nocy jedzie w bezpośredniej bliskości zbiornika wodnego, a na zewnątrz panuje minusowa temperatura. Wilgoć parująca ze zbiornika może się bowiem osadzać na jezdni. To samo dotyczy np. jazdy po moście czy wiadukcie. Tu jezdnia jest bowiem dodatkowo ochładzana od spodu. Woda zebrana w takim miejscu szybciej się zetnie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak sprawdzić, czy na drodze pojawił się czarny lód?

Kierowca może dostrzec zagrożenie na kilka sposobów. Powinien zwrócić uwagę m.in. na:

  • podejrzanie świecący się asfalt,
  • asfalt, który dobrze odbija światła reflektorów samochodowych lub latarni ulicznych,
  • warunki pogodowe – dużą wilgotność i temperaturę schodzącą poniżej zera,
  • cichszą niż zwykle pracę opon na nawierzchni,
  • brak oporu podczas delikatnych ruchów kierownicą – koła muszą walczyć z dużo mniejszym oporem,
  • zmarzlinę widoczną na przydrożnym płocie, żywopłocie, latarni czy znaku drogowym.

W sytuacji, w której kierowca porusza się droga w nocy, jedzie naprawdę wolno (tak do 15 km/h), a droga jest pusta i szeroka, może podjąć próbę delikatnego hamowania. To ostateczny test. Gdy zaraz po wciśnięciu hamulca samochód wpadnie w delikatny poślizg i włączy się system ABS, pojawienie się czarnego lodu staje się pewnikiem.

Jak powinien się zachować kierowca podczas jazdy po czarnym lodzie?

Podstawą jest zachowanie spokoju. Kierowca powinien pamiętać o wykonaniu kilku czynności:

  • w pierwszej kolejności należy położyć dwie ręce na kierownicy. To sprawi, że kierowca będzie miał większą kontrolę nad torem jazdy auta i szybciej zareaguje na poślizg.
  • należy unikać nagłych ruchów kierownicą czy dynamicznych manewrów. Nagły skręt może sprowokować jedynie poślizg. Masa samochodu, opony zimowe i systemy trakcyjne nie będą miały żadnych szans z cienką warstwą czarnego lodu zabraną na jezdni.
  • warto zredukować prędkość. Ale nie hamowaniem! To też jedynie prowokuje poślizg. Dużo lepszym pomysłem jest po prostu puszczenie pedału gazu i czekanie aż auto wytraci szybkość. Tu może się też przydać ostrożnie wykonane hamowanie silnikiem.
  • należy znacznie zwiększyć odległość od poprzedzającego pojazdu. Tak, aby zostawić sobie margines miejsca na wykonanie ewentualnego manewru np. unikającego kolizji.
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Strefa czystego transportu w Warszawie. RPO ma wątpliwości: nieracjonalne zróżnicowanie właścicieli aut na benzynę i z silnikiem Diesla

    Rzecznik Praw Obywatelskich ma wątpliwości prawne odnośnie zasad na jakich ma działać strefa czystego transportu (STC) w Warszawie. Dlatego skierował 27 lutego 2024 r. wystąpienie do Biura Zarządzania Ruchem Drogowym Urzędu m. st. Warszawy. Z uchwały Rady m. st. Warszawy w sprawie STC wynika, że (w zakresie wyłączeń od zakazu wjazdu), pojazdy z silnikami benzynowymi mogą spełniać niższe normy emisji szkodliwych substancji w stosunku do pojazdów z silnikami Diesla. Rzecznik Praw Obywatelskich ma obawy, czy takie zróżnicowanie spełnia standardy konstytucyjne, które gwarantują obywatelom prawo do równego traktowania przez władze publiczne. Ponadto RPO zwrócił uwagę na fakt, że czasowe prawo do wjazdu do stołecznej strefy czystego transportu samochodami niespełniającymi europejskich wymogów norm spalania ma przysługiwać mieszkańcom Warszawy, którzy w niej rozliczają podatki. Ale nie wyjaśniono powodów pominięcia tych mieszkańców, którzy nie rozliczają się w stolicy albo też dopiero to uczynią. 

    Uniknięcie mandatu metodą na Ukraińca. Czyli sposób Polaków na grzywny z fotoradaru

    Polscy kierowcy znaleźli lukę w przepisach. Mają sposób uniknięcia mandatu z fotoradaru. Metoda nazywa się metodą na Ukraińca. Na czym polega i przede wszystkim czy jest skuteczna?

    Nowe tachografy staną się standardem w 2024 r. Za brak urządzenia nawet 12 000 kary

    Inteligentne tachografy staną się standardem w ciężarówkach jeszcze w tym roku. W takie właśnie urządzenia trzeba będzie wyposażyć pojazdy. Wszystkie w ruchu międzynarodowym! Brak tachografu G2 może oznaczać nawet 12 000 zł mandatu.

    Wzrost opłaty za przegląd nieunikniony. Ile będzie kosztować badanie techniczne w 2024 r.? Pojawia się kilka kwot

    Zmiana wysokości opłat za przegląd techniczny jest tylko kwestią czasu. Aktualne stawki były ustalone 20 lat temu. W tym czasie inflacja sięgnęła 85 proc. Czy o tyle wzrośnie opłata w SKP? To mogą wyjaśnić rządowe konsultacje.

    REKLAMA

    Rewolucyjne przepisy drogowe w 2024 r. Kierowcy będą musieli nawet... dziwnie otwierać drzwi

    Unia Europejska chce, aby kierowca na egzaminie otwierał drzwi w aucie za pomocą chwytu holenderskiego. Skąd wziął się ten absurdalny pomysł? Co tak naprawdę daje dziwne otwieranie drzwi? I jakie jeszcze zmiany w przepisach szykuje UE?

    Budują stacje ładowania na potęgę. Powerdot postawi w Polsce w sumie 1750 punktów ładowania dla elektryków

    Kierowcy mogli nie słyszeć o firmie Powerdot, ale jej ładowarki z pewnością już widzieli. To one stoją przy sklepach Biedronka. 600 punktów przed marketami tej sieci to jednak ułamek planów firmy dla Polski.

    Kiedy pieszy, przechodząc przez jezdnię poza pasami, również ma pierwszeństwo?

    Pasy są azylem dla pieszych przechodzących przez jezdnię? Tak, ale nie tylko one. Polskie przepisy drogowe przewidują bowiem przypadki, w których pieszy będzie miał pierwszeństwo także podczas przechodzenia przez jezdnię poza pasami. Oto i one.

    Mandat za telefon na pasach w 2024 r. Kara dotyczy tylko przejść dla pieszych?

    Pieszy może dostać mandat za używanie telefonu podczas przechodzenia przez przejście. W tym punkcie rodzi się jednak kilka pytań. Ile wynosi kara? Kiedy konkretnie można dostać mandat? I czy dotyczy to tylko przejść dla pieszych? Odpowiedzmy.

    REKLAMA

    Ile kosztuje Opel Corsa Hybrid w 2024 r.? Oto cennik MHEV-a 100 KM i 136 KM

    Piąta generacja Opla Corsy otrzymała niedawno lifting. Wraz z nim pojawiły się nowe wersje napędowe. Właśnie do sprzedaży w Polsce wszedł model o zasilaniu spalinowo-elektrycznym. A trzeba za niego zapłacić... No właśnie, ile?

    Wrocław z nowym odcinkowym pomiarem prędkości. Kamery mają eliminować piratów drogowych na wjazdówce do miasta

    Wjazd do Wrocławia od al. Sobieskiego będzie kolejnym punktem, w którym ustawiony zostanie odcinkowy pomiar prędkości. OPP to nowy pomysł władz miasta. Wcześniej chciały one ograniczyć na tym odcinku dopuszczalną prędkość z 70 do 50 km/h. To jednak nie spodobało się kierowcom.

    REKLAMA