REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czarny lód na drodze. Kiedy się pojawia? Jak uniknąć poślizgu?

czarny lód na drodze, czarny lód, gołoledź, gołoledź na drodze
Czarny lód na drodze. Kiedy się pojawia? Jak uniknąć poślizgu?
jwvein
Pixabay

REKLAMA

REKLAMA

Czarny lód na drodze to jedno z bardziej zdradliwych zjawisk. Choć asfalt wygląda jedynie na mokry, jest pokryty lodem. Jeden zły ruch kierowcy wystarczy, aby doszło do poślizgu i wypadku. Jak tego uniknąć?

Opady deszczu, występujące naprzemiennie z opadami topniejącego śniegu i połączone z pierwszym uderzeniem przymrozków sprawiają, że realną wizją drogową staje się pojawienie się na jezdni czarnego lodu. Co to za zjawisko? Czemu jest tak nazywane? I czy okazuje się groźne?

REKLAMA

REKLAMA

Czym jest czarny lód?

Czarny lód to nic innego, jak zamarznięty wodny filtr na powierzchni jezdni czy chodnika. Cienka warstwa lodu jest de facto gołoledzią. Bywa jednak nazywana czarnym lodem z uwagi na swoją zdradliwość. Na pierwszy rzut oka jezdnia czy chodnik mogą się wydawać czarne, a więc czyste i przyczepne. Takie jednak w rzeczywistości nie są. Choć czarny lód tworzy cienką warstwę, jest niezwykle śliski. Może zatem spotęgować ryzyko poślizgu pojazdu.

Kiedy pojawia się czarny lód?

Czarny lód pojawia się przede wszystkim w przypadku tzw. temperatur granicznych. To oznacza, że w dzień termometry wskazują lekki plus. W efekcie śnieg topi się lub np. pada deszcz. Po zmroku słupek termometru spada jednak poniżej zera. A wtedy wilgoć zebrana na jezdni zamarza. Tworzy w ten sposób warstwę przejrzystego lodu.

Warunkami idealnymi do tworzenia się czarnego lodu są oczywiście także marznące opady deszczu. Te sprawiają, że samochód osobowy w ciągu np. 15 minut jest w stanie zamienić się w lodową bryłę. Oskrobanie szyb w takim przypadku jest niezwykle trudne. Ba, czasami nawet ciężko dostać się do auta!

REKLAMA

Poza tym kierowca powinien zachować ostrożność np. w sytuacji, w której w nocy jedzie w bezpośredniej bliskości zbiornika wodnego, a na zewnątrz panuje minusowa temperatura. Wilgoć parująca ze zbiornika może się bowiem osadzać na jezdni. To samo dotyczy np. jazdy po moście czy wiadukcie. Tu jezdnia jest bowiem dodatkowo ochładzana od spodu. Woda zebrana w takim miejscu szybciej się zetnie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak sprawdzić, czy na drodze pojawił się czarny lód?

Kierowca może dostrzec zagrożenie na kilka sposobów. Powinien zwrócić uwagę m.in. na:

  • podejrzanie świecący się asfalt,
  • asfalt, który dobrze odbija światła reflektorów samochodowych lub latarni ulicznych,
  • warunki pogodowe – dużą wilgotność i temperaturę schodzącą poniżej zera,
  • cichszą niż zwykle pracę opon na nawierzchni,
  • brak oporu podczas delikatnych ruchów kierownicą – koła muszą walczyć z dużo mniejszym oporem,
  • zmarzlinę widoczną na przydrożnym płocie, żywopłocie, latarni czy znaku drogowym.

W sytuacji, w której kierowca porusza się droga w nocy, jedzie naprawdę wolno (tak do 15 km/h), a droga jest pusta i szeroka, może podjąć próbę delikatnego hamowania. To ostateczny test. Gdy zaraz po wciśnięciu hamulca samochód wpadnie w delikatny poślizg i włączy się system ABS, pojawienie się czarnego lodu staje się pewnikiem.

Jak powinien się zachować kierowca podczas jazdy po czarnym lodzie?

Podstawą jest zachowanie spokoju. Kierowca powinien pamiętać o wykonaniu kilku czynności:

  • w pierwszej kolejności należy położyć dwie ręce na kierownicy. To sprawi, że kierowca będzie miał większą kontrolę nad torem jazdy auta i szybciej zareaguje na poślizg.
  • należy unikać nagłych ruchów kierownicą czy dynamicznych manewrów. Nagły skręt może sprowokować jedynie poślizg. Masa samochodu, opony zimowe i systemy trakcyjne nie będą miały żadnych szans z cienką warstwą czarnego lodu zabraną na jezdni.
  • warto zredukować prędkość. Ale nie hamowaniem! To też jedynie prowokuje poślizg. Dużo lepszym pomysłem jest po prostu puszczenie pedału gazu i czekanie aż auto wytraci szybkość. Tu może się też przydać ostrożnie wykonane hamowanie silnikiem.
  • należy znacznie zwiększyć odległość od poprzedzającego pojazdu. Tak, aby zostawić sobie margines miejsca na wykonanie ewentualnego manewru np. unikającego kolizji.
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA