REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Policjant nie da mandatu za brak opon zimowych. Karę wlepi jednak sąd. Jest podstawa prawna

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
mandat za brak opon zimowych, kara za brak opon zimowych, mandat za jazdę na oponach letnich zimą, kara za jazdę na oponach letnich zimą, wyrok SN w sprawie kary za brak opon zimowych
Policjant nie da mandatu za brak opon zimowych. Karę wlepi jednak sąd. Jest podstawa prawna
Konrad Żelazowski
dziennik.pl

REKLAMA

REKLAMA

Policjant nie ma podstawy prawnej do wlepienia kierowcy mandatu za brak opon zimowych. Konieczne narzędzia ma jednak sąd. Zielone światło do kar za jazdę na oponach letnich zimą dał im wyrok Sądu Najwyższego. I trzeba przyznać, że motywacja tego postanowienia brzmi ciekawie.

W Polsce nie ma obowiązku zmiany opon na sezonowe. To jedna z kluczowych tez, która pojawia się w mediach. I jest w niej wiele racji. Zwłaszcza że przepisy drogowe niezwykle nieśmiało wypowiadają się na temat ogumienia. Poruszają głównie kwestię jego stanu i to też w sposób mocno pobieżny. Nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, a więc kary też nie będzie? Częściowo tak, a częściowo nie.

REKLAMA

REKLAMA

Czy policja może wystawić mandat za brak opon zimowych?

Policjanci nie mają prawnej możliwości karania kierowców za jazdę na oponach letnich zimą. W taryfikatorze nie ma takiej pozycji. I choć karę teoretycznie dałoby się spenalizować na podstawie np. art. 97 ustawy Kodeks wykroczeń, funkcjonariusze tego nie robią. Powód? Zdaniem ich przełożonych brakuje ku temu bezpośredniej podstawy prawnej w aktach wykonawczych. Prawo o ruchu drogowym nie mówi o obowiązku stosowania ogumienia sezonowego. Nie wskazuje na niego także rozporządzenie w zakresie obowiązkowego wyposażenia pojazdów.

Funkcjonariusze policji bezradnie rozkładają ręce. To zatem zamyka sprawę? A właśnie, że nie. Bo gdzie policjant nie może, tam wyśle... sędziego! I co ciekawe, wyroki precedensowe w tym przypadku się już pojawiły. Powiem więcej, do obowiązku jazdy na oponach zimowych ustosunkował się nawet Sąd Najwyższy. Więc właśnie od jego wyroku zacznę. Bo zbiera on całą interpretację przepisów w jedno.

Opony letnie zimą są kluczową okolicznością w sprawie sądowej

Sąd Najwyższy na przełomie roku 2010 i 2011 analizował przykład wypadku drogowego ze skutkiem śmiertelnym spowodowanego przez kursantkę nauki jazdy. Ta prowadziła pojazd w warunkach zimowych, który był wyposażony w opony letnie. SN w postanowieniu z dnia 23 lutego 2011 r. (sygn. III KK 276/10) zwrócił uwagę na trzy rzeczy.

REKLAMA

  • W pierwszej kolejności wskazał, że "użytkowanie pojazdu w warunkach zimowych bez zalecanego dla tej pory roku ogumienia nie stanowi samo w sobie naruszenia zasad bezpieczeństwa w ruchu lądowym, gdyż przepisy prawa o ruchu drogowym nie przewidują obowiązku wyposażenia pojazdów w tzw. opony zimowe". Na tym jednak nie koniec.
  • Jednocześnie SN najwyższy zwrócił uwagę na art. 66 ust. 1 pkt. 1 i 5 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Ten wyraźnie mówi o tym, że "pojazd musi być tak wyposażony i utrzymany, aby korzystanie z niego nie zagrażało bezpieczeństwu i zapewniało łatwe, wygodne i pewne posługiwanie się urządzeniami do kierowania, hamowania".
  • W efekcie SN uznał, że brak opon zimowych w razie wypadku drogowego może zostać uznany przez skład sędziowski za jeden z czynników niezachowania ostrożności. A to oznacza wypełnienie czynu zapisanego w art. 9 par 2 ustawy Kodeks karny. Mowa zatem o czynie zabronionym popełnionym nieumyślnie. To nie wyklucza zatem kary i sprawia, że kierowca poniesie konsekwencje, ale dopiero w razie postępowania sądowego. Choć nie będzie to bezpośrednio kara za brak opon zimowych. Brak ogumienia sezonowego zostanie uznana za okoliczność mającą wpływ na powstanie zdarzenia i winę kierującego.

Kiedy sąd może dać karę za brak opon zimowych?

Podsumowując, skoro policjanci twierdzą, że nie mają podstawy prawnej do karania kierowców za brak opon zimowych, może to być jak najbardziej zgodne z prawdą. Kierowca nie musi zatem obawiać się mandatu. Ten go nie dotyczy. To jednak sprawy nie zamyka. Bo ta nabierze nowego obrotu w sytuacji, w której pojazd jadący na oponach letnich zimą będzie odpowiadać za wypadek. Sprawę rozstrzygnie sąd, a ten może się powołać na wyrok SN. W efekcie kierowca już karę poniesie – choć nadal tylko pośrednio za brak zimówek. Tu możliwych jest kilka sankcji:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • kara zostanie wyliczona na podstawie stawek dziennych – na ich podstawie sąd określi grzywnę,
  • kierowca może stracić prawo jazdy,
  • w razie wypadku ze skutkiem śmiertelnym, otrzyma też pewnie wyrok pozbawienia wolności w zawieszeniu.

Raczej ciężko uznać, że zastosowana przez SN interpretacja może się stać podstawą w postępowaniu w sprawie o wykroczenie. Zatem kierowca, który odmówił przyjęcia mandatu, postępowania sądowego obawiać się nie musi. Nadal nie dostanie kary za brak zimówek.

Brak opon zimowych a ubezpieczenie

Kary za brak opon zimowych nie ma. Przynajmniej nie w sensie bezpośrednim. Czy to oznacza, że w razie jazdy na oponach letnich zimą i zdarzenia drogowego, które nie będzie wypadkiem, kierowcy się upiecze? No właśnie nie. Warto bowiem pamiętać o jeszcze dwóch kwestiach.

  • Brak opon zimowych nie ma żadnego wpływu na działanie polisy OC. Gdy auto sprawcy nie miało ogumienia sezonowego, poszkodowani i tak dostaną wypłatę z polisy, a sprawca nie będzie musiał obawiać się regresu.
  • Inaczej sprawa ma się w przypadku ubezpieczenia autocasco. AC to polisa dobrowolna. Jej kształtu nie reguluje zatem ustawa, a umowa między ubezpieczycielem a kierowcą. Gdy zatem firma ubezpieczeniowa w OWU zapisze wymóg jazdy na oponach sezonowych, ich brak może się stać podstawą do odmowy wypłacenia odszkodowania.
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
3 tys. zł kary za letnie opony zimą. Kiedy zmieniamy opony na zimę? Jakie opony zimowe wybrać [Poradnik]

Za letnie opony można otrzymać mandat w wysokości do 3 tys. zł. Kiedy zmieniamy opony? Czy można założyć opony zimowe już w połowie października? Jak wybrać porządne opony na zimę? Oto poradnik i testy opon.

KGP: 109 958 interwencji, 398 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 958 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

REKLAMA

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

KGP: 103 919 interwencji, 364 wypadki drogowe, 16 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 103 919 interwencji. Byli wzywani do 364 wypadków drogowych.

REKLAMA

To oni są najniebezpieczniejsi na drogach. Polacy nie mają wątpliwości

Młodzi kierowcy, rowerzyści, a może właściciele konkretnych marek aut? Najnowsze badanie pokazuje, kogo Polacy wskazują jako największe zagrożenie na drogach. Wyniki nie pozostawiają złudzeń i mogą być zaskoczeniem dla wielu uczestników ruchu. Na cenzurowanym znaleźli się nie tylko ci, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę za kółkiem. Zaskakuje też miejsce jednej z najpopularniejszych marek samochodów w Polsce.

Akcja "Trzeźwy Poranek". Stołeczni policjanci zatrzymali ponad 40 nietrzeźwych kierowców

Policjanci z garnizonu stołecznego przeprowadzili dziś akcję "Trzeźwy Poranek". Do godziny 10:00 skontrolowali blisko 18 tysięcy kierowców. Wyniki są alarmujące – 41 osób prowadziło pojazd po alkoholu, w tym zawodowi kierowcy oraz recydywista z dożywotnim zakazem prowadzenia.

REKLAMA