REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Policjant nie da mandatu za brak opon zimowych. Karę wlepi jednak sąd. Jest podstawa prawna

mandat za brak opon zimowych, kara za brak opon zimowych, mandat za jazdę na oponach letnich zimą, kara za jazdę na oponach letnich zimą, wyrok SN w sprawie kary za brak opon zimowych
Policjant nie da mandatu za brak opon zimowych. Karę wlepi jednak sąd. Jest podstawa prawna
Konrad Żelazowski
dziennik.pl

REKLAMA

REKLAMA

Policjant nie ma podstawy prawnej do wlepienia kierowcy mandatu za brak opon zimowych. Konieczne narzędzia ma jednak sąd. Zielone światło do kar za jazdę na oponach letnich zimą dał im wyrok Sądu Najwyższego. I trzeba przyznać, że motywacja tego postanowienia brzmi ciekawie.

W Polsce nie ma obowiązku zmiany opon na sezonowe. To jedna z kluczowych tez, która pojawia się w mediach. I jest w niej wiele racji. Zwłaszcza że przepisy drogowe niezwykle nieśmiało wypowiadają się na temat ogumienia. Poruszają głównie kwestię jego stanu i to też w sposób mocno pobieżny. Nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, a więc kary też nie będzie? Częściowo tak, a częściowo nie.

REKLAMA

REKLAMA

Czy policja może wystawić mandat za brak opon zimowych?

Policjanci nie mają prawnej możliwości karania kierowców za jazdę na oponach letnich zimą. W taryfikatorze nie ma takiej pozycji. I choć karę teoretycznie dałoby się spenalizować na podstawie np. art. 97 ustawy Kodeks wykroczeń, funkcjonariusze tego nie robią. Powód? Zdaniem ich przełożonych brakuje ku temu bezpośredniej podstawy prawnej w aktach wykonawczych. Prawo o ruchu drogowym nie mówi o obowiązku stosowania ogumienia sezonowego. Nie wskazuje na niego także rozporządzenie w zakresie obowiązkowego wyposażenia pojazdów.

Funkcjonariusze policji bezradnie rozkładają ręce. To zatem zamyka sprawę? A właśnie, że nie. Bo gdzie policjant nie może, tam wyśle... sędziego! I co ciekawe, wyroki precedensowe w tym przypadku się już pojawiły. Powiem więcej, do obowiązku jazdy na oponach zimowych ustosunkował się nawet Sąd Najwyższy. Więc właśnie od jego wyroku zacznę. Bo zbiera on całą interpretację przepisów w jedno.

Opony letnie zimą są kluczową okolicznością w sprawie sądowej

Sąd Najwyższy na przełomie roku 2010 i 2011 analizował przykład wypadku drogowego ze skutkiem śmiertelnym spowodowanego przez kursantkę nauki jazdy. Ta prowadziła pojazd w warunkach zimowych, który był wyposażony w opony letnie. SN w postanowieniu z dnia 23 lutego 2011 r. (sygn. III KK 276/10) zwrócił uwagę na trzy rzeczy.

REKLAMA

  • W pierwszej kolejności wskazał, że "użytkowanie pojazdu w warunkach zimowych bez zalecanego dla tej pory roku ogumienia nie stanowi samo w sobie naruszenia zasad bezpieczeństwa w ruchu lądowym, gdyż przepisy prawa o ruchu drogowym nie przewidują obowiązku wyposażenia pojazdów w tzw. opony zimowe". Na tym jednak nie koniec.
  • Jednocześnie SN najwyższy zwrócił uwagę na art. 66 ust. 1 pkt. 1 i 5 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Ten wyraźnie mówi o tym, że "pojazd musi być tak wyposażony i utrzymany, aby korzystanie z niego nie zagrażało bezpieczeństwu i zapewniało łatwe, wygodne i pewne posługiwanie się urządzeniami do kierowania, hamowania".
  • W efekcie SN uznał, że brak opon zimowych w razie wypadku drogowego może zostać uznany przez skład sędziowski za jeden z czynników niezachowania ostrożności. A to oznacza wypełnienie czynu zapisanego w art. 9 par 2 ustawy Kodeks karny. Mowa zatem o czynie zabronionym popełnionym nieumyślnie. To nie wyklucza zatem kary i sprawia, że kierowca poniesie konsekwencje, ale dopiero w razie postępowania sądowego. Choć nie będzie to bezpośrednio kara za brak opon zimowych. Brak ogumienia sezonowego zostanie uznana za okoliczność mającą wpływ na powstanie zdarzenia i winę kierującego.

Kiedy sąd może dać karę za brak opon zimowych?

Podsumowując, skoro policjanci twierdzą, że nie mają podstawy prawnej do karania kierowców za brak opon zimowych, może to być jak najbardziej zgodne z prawdą. Kierowca nie musi zatem obawiać się mandatu. Ten go nie dotyczy. To jednak sprawy nie zamyka. Bo ta nabierze nowego obrotu w sytuacji, w której pojazd jadący na oponach letnich zimą będzie odpowiadać za wypadek. Sprawę rozstrzygnie sąd, a ten może się powołać na wyrok SN. W efekcie kierowca już karę poniesie – choć nadal tylko pośrednio za brak zimówek. Tu możliwych jest kilka sankcji:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • kara zostanie wyliczona na podstawie stawek dziennych – na ich podstawie sąd określi grzywnę,
  • kierowca może stracić prawo jazdy,
  • w razie wypadku ze skutkiem śmiertelnym, otrzyma też pewnie wyrok pozbawienia wolności w zawieszeniu.

Raczej ciężko uznać, że zastosowana przez SN interpretacja może się stać podstawą w postępowaniu w sprawie o wykroczenie. Zatem kierowca, który odmówił przyjęcia mandatu, postępowania sądowego obawiać się nie musi. Nadal nie dostanie kary za brak zimówek.

Brak opon zimowych a ubezpieczenie

Kary za brak opon zimowych nie ma. Przynajmniej nie w sensie bezpośrednim. Czy to oznacza, że w razie jazdy na oponach letnich zimą i zdarzenia drogowego, które nie będzie wypadkiem, kierowcy się upiecze? No właśnie nie. Warto bowiem pamiętać o jeszcze dwóch kwestiach.

  • Brak opon zimowych nie ma żadnego wpływu na działanie polisy OC. Gdy auto sprawcy nie miało ogumienia sezonowego, poszkodowani i tak dostaną wypłatę z polisy, a sprawca nie będzie musiał obawiać się regresu.
  • Inaczej sprawa ma się w przypadku ubezpieczenia autocasco. AC to polisa dobrowolna. Jej kształtu nie reguluje zatem ustawa, a umowa między ubezpieczycielem a kierowcą. Gdy zatem firma ubezpieczeniowa w OWU zapisze wymóg jazdy na oponach sezonowych, ich brak może się stać podstawą do odmowy wypłacenia odszkodowania.
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S?

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

REKLAMA

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA