REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Policjant nie da mandatu za brak opon zimowych. Karę wlepi jednak sąd. Jest podstawa prawna

mandat za brak opon zimowych, kara za brak opon zimowych, mandat za jazdę na oponach letnich zimą, kara za jazdę na oponach letnich zimą, wyrok SN w sprawie kary za brak opon zimowych
Policjant nie da mandatu za brak opon zimowych. Karę wlepi jednak sąd. Jest podstawa prawna
Konrad Żelazowski
dziennik.pl

REKLAMA

REKLAMA

Policjant nie ma podstawy prawnej do wlepienia kierowcy mandatu za brak opon zimowych. Konieczne narzędzia ma jednak sąd. Zielone światło do kar za jazdę na oponach letnich zimą dał im wyrok Sądu Najwyższego. I trzeba przyznać, że motywacja tego postanowienia brzmi ciekawie.

W Polsce nie ma obowiązku zmiany opon na sezonowe. To jedna z kluczowych tez, która pojawia się w mediach. I jest w niej wiele racji. Zwłaszcza że przepisy drogowe niezwykle nieśmiało wypowiadają się na temat ogumienia. Poruszają głównie kwestię jego stanu i to też w sposób mocno pobieżny. Nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, a więc kary też nie będzie? Częściowo tak, a częściowo nie.

REKLAMA

REKLAMA

Czy policja może wystawić mandat za brak opon zimowych?

Policjanci nie mają prawnej możliwości karania kierowców za jazdę na oponach letnich zimą. W taryfikatorze nie ma takiej pozycji. I choć karę teoretycznie dałoby się spenalizować na podstawie np. art. 97 ustawy Kodeks wykroczeń, funkcjonariusze tego nie robią. Powód? Zdaniem ich przełożonych brakuje ku temu bezpośredniej podstawy prawnej w aktach wykonawczych. Prawo o ruchu drogowym nie mówi o obowiązku stosowania ogumienia sezonowego. Nie wskazuje na niego także rozporządzenie w zakresie obowiązkowego wyposażenia pojazdów.

Funkcjonariusze policji bezradnie rozkładają ręce. To zatem zamyka sprawę? A właśnie, że nie. Bo gdzie policjant nie może, tam wyśle... sędziego! I co ciekawe, wyroki precedensowe w tym przypadku się już pojawiły. Powiem więcej, do obowiązku jazdy na oponach zimowych ustosunkował się nawet Sąd Najwyższy. Więc właśnie od jego wyroku zacznę. Bo zbiera on całą interpretację przepisów w jedno.

Opony letnie zimą są kluczową okolicznością w sprawie sądowej

Sąd Najwyższy na przełomie roku 2010 i 2011 analizował przykład wypadku drogowego ze skutkiem śmiertelnym spowodowanego przez kursantkę nauki jazdy. Ta prowadziła pojazd w warunkach zimowych, który był wyposażony w opony letnie. SN w postanowieniu z dnia 23 lutego 2011 r. (sygn. III KK 276/10) zwrócił uwagę na trzy rzeczy.

REKLAMA

  • W pierwszej kolejności wskazał, że "użytkowanie pojazdu w warunkach zimowych bez zalecanego dla tej pory roku ogumienia nie stanowi samo w sobie naruszenia zasad bezpieczeństwa w ruchu lądowym, gdyż przepisy prawa o ruchu drogowym nie przewidują obowiązku wyposażenia pojazdów w tzw. opony zimowe". Na tym jednak nie koniec.
  • Jednocześnie SN najwyższy zwrócił uwagę na art. 66 ust. 1 pkt. 1 i 5 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Ten wyraźnie mówi o tym, że "pojazd musi być tak wyposażony i utrzymany, aby korzystanie z niego nie zagrażało bezpieczeństwu i zapewniało łatwe, wygodne i pewne posługiwanie się urządzeniami do kierowania, hamowania".
  • W efekcie SN uznał, że brak opon zimowych w razie wypadku drogowego może zostać uznany przez skład sędziowski za jeden z czynników niezachowania ostrożności. A to oznacza wypełnienie czynu zapisanego w art. 9 par 2 ustawy Kodeks karny. Mowa zatem o czynie zabronionym popełnionym nieumyślnie. To nie wyklucza zatem kary i sprawia, że kierowca poniesie konsekwencje, ale dopiero w razie postępowania sądowego. Choć nie będzie to bezpośrednio kara za brak opon zimowych. Brak ogumienia sezonowego zostanie uznana za okoliczność mającą wpływ na powstanie zdarzenia i winę kierującego.

Kiedy sąd może dać karę za brak opon zimowych?

Podsumowując, skoro policjanci twierdzą, że nie mają podstawy prawnej do karania kierowców za brak opon zimowych, może to być jak najbardziej zgodne z prawdą. Kierowca nie musi zatem obawiać się mandatu. Ten go nie dotyczy. To jednak sprawy nie zamyka. Bo ta nabierze nowego obrotu w sytuacji, w której pojazd jadący na oponach letnich zimą będzie odpowiadać za wypadek. Sprawę rozstrzygnie sąd, a ten może się powołać na wyrok SN. W efekcie kierowca już karę poniesie – choć nadal tylko pośrednio za brak zimówek. Tu możliwych jest kilka sankcji:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • kara zostanie wyliczona na podstawie stawek dziennych – na ich podstawie sąd określi grzywnę,
  • kierowca może stracić prawo jazdy,
  • w razie wypadku ze skutkiem śmiertelnym, otrzyma też pewnie wyrok pozbawienia wolności w zawieszeniu.

Raczej ciężko uznać, że zastosowana przez SN interpretacja może się stać podstawą w postępowaniu w sprawie o wykroczenie. Zatem kierowca, który odmówił przyjęcia mandatu, postępowania sądowego obawiać się nie musi. Nadal nie dostanie kary za brak zimówek.

Brak opon zimowych a ubezpieczenie

Kary za brak opon zimowych nie ma. Przynajmniej nie w sensie bezpośrednim. Czy to oznacza, że w razie jazdy na oponach letnich zimą i zdarzenia drogowego, które nie będzie wypadkiem, kierowcy się upiecze? No właśnie nie. Warto bowiem pamiętać o jeszcze dwóch kwestiach.

  • Brak opon zimowych nie ma żadnego wpływu na działanie polisy OC. Gdy auto sprawcy nie miało ogumienia sezonowego, poszkodowani i tak dostaną wypłatę z polisy, a sprawca nie będzie musiał obawiać się regresu.
  • Inaczej sprawa ma się w przypadku ubezpieczenia autocasco. AC to polisa dobrowolna. Jej kształtu nie reguluje zatem ustawa, a umowa między ubezpieczycielem a kierowcą. Gdy zatem firma ubezpieczeniowa w OWU zapisze wymóg jazdy na oponach sezonowych, ich brak może się stać podstawą do odmowy wypłacenia odszkodowania.
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA