REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Powołanie samochodu do wojska w 2024 r. Temat powraca. Jest nowe rozporządzenie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
powołanie samochodu do wojska w 2024 r. nowe rozporządzenie, powołanie samochodu do wojska w 2024 r., konfiskata samochodu przez wojsko 2024, zabranie samochodu przez wojsko 2024
Powołanie samochodu do wojska w 2024 r. Temat powraca. Jest nowe rozporządzenie
Policja

REKLAMA

REKLAMA

Temat powołania samochodu do wojska powraca. A wszystko za sprawą rozporządzenia ministra o groźnie brzmiącej nazwie. To mówi o rodzajach rzeczy ruchomych podlegających ewidencji dotyczącej świadczeń na rzecz obrony. Co to oznacza dla kierowców?

Nowy rząd jest tylko na chwilę. Mimo wszystko ministrowie pracują normalnie. W tym minister obrony narodowej. Właśnie dlatego 3 dni po zaprzysiężeniu – a więc dokładnie 30 listopada 2023 r. – wydał nowe rozporządzenie w sprawie rodzajów rzeczy ruchomych i nieruchomości podlegających ewidencji dotyczącej świadczeń na rzecz obrony. A to bezpośrednio odnosi się m.in. do kwestii konfiskaty samochodu prywatnego na rzecz wojska. Jest się czego bać?

REKLAMA

Nowe rozporządzenie a powołanie samochodu do wojska

REKLAMA

Tytuł nowego rozporządzenia brzmi groźne. Sama treść dokumentu nie jest jednak groźna. To nic innego, jak wypełnienie ustawowej przesłanki zapisanej w art. 646 ust. 2 ustawy o obronie Ojczyzny. Zapis ten mówi o tym, że "minister Obrony Narodowej określi, w drodze rozporządzenia, rodzaje rzeczy ruchomych i nieruchomości podlegających ewidencji, z uwzględnieniem potrzeb Sił Zbrojnych oraz konieczności zapewnienia odpowiedniego poziomu przygotowania obrony państwa". I właśnie określił.

Ewidencjonowaniem jakich rodzajów przedmiotów może być zainteresowane wojsko? Lista jest dość długa. Składają się na nią motocykle, pojazdy samochodowe, ciągniki rolnicze, przyczepy, z wyszczególnieniem naczep, a nawet statki powietrzne, statki morskie i żeglugi śródlądowej, pojazdy kolejowe, maszyny, w tym do robót ziemnych, budowlanych, drogowych, przetwarzania drewna i przeładunkowych, urządzenia techniczne podlegające dozorowi technicznemu, w tym służące do przemieszczania kontenerów przy pracach przeładunkowych, środki łączności i łącza internetowe oraz wyposażenie stacji obsługi pojazdów, agregaty prądotwórcze czy kontenery transportowe i mieszkalne.

Lista samochodów dla wojska. Armia tworzy ewidencję pojazdów

REKLAMA

Powyższy akt prawny oznacza mniej więcej tyle, że na podstawie powyższej listy, jednostki wojskowe zaczną ewidencjonować przedmioty, które potencjalnie mogą się przydać w czasie prowadzenia np. działań wojennych lub ćwiczeń wojskowych. Tak, aby spis był gotowy. Spisy są aktualizowane raz w roku. Zapisuje się w nich nie tylko rodzaj pojazdu, ale także dane właściciela czy posiadacza.

Czy wpisanie do rejestru przedmiotów, które mogą być zarekwirowane przez wojsko oznacza, że kierowca musi się obawiać, iż u jego drzwi staną niedługo żołnierze i zabiorą pojazd? W żadnym razie. A decydują o tym dwa powody. Po pierwsze lista – że podkreślę to jeszcze raz – jest potencjalna. To ewidencjonowanie przedmiotów, które mogłyby się przydać w sytuacji kryzysowej. Po drugie nawet gdyby wojsko w ramach ćwiczeń chciało "pożyczyć" pojazd, w każdym roku obowiązują limity takich "pożyczek". A do tego kierowca musi wcześniej być poinformowany o konieczności użyczenia auta listownie przez WKU.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ile samochodów w 2024 r. zostanie powołanych do wojska?

O limitach mówi rozporządzenie ministra obrony narodowej z dnia 16 października 2023 r. w sprawie niezbędnych świadczeń rzeczowych w 2024 r. na rzecz obrony. To w par. 2 pkt 2 wyraźnie określa, że w roku 2024 "niezbędne świadczenia rzeczowe wykonywane w 2024 r. na rzecz obrony wynoszą nie więcej niż 450 pojazdów samochodowych". Taką ilość wojsko może wypożyczyć od obywateli. Ale też raczej potencjalnie. Limit nie jest zobowiązujący. Wojskowi wcale nie muszą go wyrabiać. Takiej ilości jednie nie mogą przekroczyć w 2024 r.

Jak wygląda powołanie samochodu do wojska?

Wojsko w razie np. ćwiczeń przegląda listy ewidencyjne i kwalifikuje pojazdy potencjalnie konieczne do działań. Samo nie powołuje jednak pojazdu. Decyzję w tej sprawie podejmuje wójt, burmistrz lub prezydent miasta i przesyła ją do właściciela lub użytkownika pojazdu (mówi o tym art. 630 ust. 1 ustawy o obronie Ojczyzny). W niej określony jest termin oddania auta oraz okres, na jaki odbywa się użyczenie. Tyle że taka decyzja jest decyzją administracyjną. Kierowca może się zatem odwołać od niej w terminie 14 dni.

Gdy powołanie samochodu do wojska ma związek ze sprawdzeniem gotowości mobilizacyjnej, użyczenie może trwać 48 godzin. Jeżeli wiąże się z ćwiczeniami wojskowymi, nie może trwać dłużej niż 7 dni. Za użyczenie pojazdu należy się ryczałt w wysokości odpowiadającej szkodzie poniesionej wskutek jego dostarczenia oraz stawce jego amortyzacji (mówi o tym art. 634 ustawy o obronie Ojczyzny).

Czy wojsko może zabrać samochód w leasingu?

Kierowcy mogą mieć szereg dodatkowych pytań dotyczących tzw. konfiskaty samochodu przez wojsko. Odpowiadam na najważniejsze poniżej.

  • Powołanie samochodu do wojska a leasing, wynajem lub kredyt? Obowiązek użyczenia pojazdu na cele obronne dotyczy wszystkich. Zarówno osób prywatnych, jak i osoby prawne. Może zatem dotyczyć pojazdu leasingowanego, wynajmowanego czy kredytowanego.
  • Kto może "zabrać" kierowcy samochód? Nie tylko wojsko. W związku z obroną państwa albo zwalczaniem klęsk żywiołowych pojazd "pożyczyć" może też m.in. Policja, ABW, CBA czy Straż Graniczna.
  • Jakiego samochodu nie można powołać do wojska? Takiego, który nie został dopuszczony do ruchu, a więc nie ma np. tablic rejestracyjnych lub ważnego przeglądu technicznego.
  • Czy wojsko może dokonać konfiskaty samochodu w czasie wojny? Może i może to zrobić bezterminowo. Mówi o tym art. 638 ustawy o obronie Ojczyzny.
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

REKLAMA

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

REKLAMA