REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie diesle wjadą do strefy czystego transportu? Te silniki oznaczają spokój na lata

oprac. Kuba Brzeziński
Jakie diesle wjadą do strefy czystego transportu, diesel w strefie czystego transportu, diesel w SCT
Jakie diesle wjadą do strefy czystego transportu, diesel w strefie czystego transportu, diesel w SCT
Jakie diesle wjadą do strefy czystego transportu? Te silniki oznaczają spokój na lata
Kuba Brzeziński

REKLAMA

REKLAMA

Nie wszystkie diesle nie będą mogły wjechać do stref czystego transportu. Są takie, których właściciele nie muszą się obawiać zakazu wjazdu do SCT przez długie lata! Co jednak z cenami diesli?

Era silników diesla w Europie się kończy. Już w przyszłym roku produkcję jednostek wysokoprężnych zakończy np. Volvo. A szwedzka firma dopiero otwiera długą listę. Nie da się już kupić Hyundaia, Suzuki, Hondy, Subaru, Jeepa czy Porsche z silnikiem diesla. Czy to oznacza, że diesle niedługo dostaną bana np. w strefach czystego transportu, które zaczną się pojawiać w Polsce w 2024 r.? Nie do końca. Zależy jakie diesle.

REKLAMA

Czy strefy czystego transportu zabiją diesle?

REKLAMA

Kierowcy jeżdżący samochodami z silnikami wysokoprężnymi przeżyli ostatnio przebudzenie. A to za sprawą prezentacji zasad funkcjonowania strefy czystego transportu w Warszawie od 1 lipca 2024 r. Ich wprowadzenie oznacza, że do stolicy nie będzie się dało wjechać benzyniakiem wyprodukowanym przed 1997 rokiem oraz dieslem wyprodukowanym przed 2006 rokiem. Z czasem zasady będą się zaostrzać. Całe szczęście nie na tyle, żeby z ruchu ulicznego wypchnąć wszystkie motory wysokoprężne.

Zgodnie z projektem stołecznej SCT, produkowane obecnie diesle, spełniające normę Euro 6d, od 2032 roku będą jedynymi (nie licząc podmiotowych wyłączeń) autami z silnikiem wysokoprężnym, dopuszczonymi do ruchu w strefie, czyli de facto niemal w całej Warszawie. Co będzie dalej? To ciężko przewidzieć. Pewne jest jednak to, że obecne diesle z nowymi normami emisji wjadą do centrów miast co najmniej przez 11 lat (11, bo kolejna aktualizacja wymogów może nastąpić w 2034 r.).

Jakie diesle wjadą do strefy czystego transportu?

Najtańszym autem w zestawieniu jest furgon Fiat Fiorino, którego cena katalogowa w wytypowanej wersji silnikowej wynosi ok. 85 tys. zł brutto. Poza tym w zestawieniu diesli, które nie muszą się martwić o los w SCT, pojawia się także Dacia Duster, Opel Astra oraz Volkswagen Golf.

jakie diesle wjadą do strefy czystego transportu, diesel w strefie czystego transportu, wjazd dieslem do strefy czystego transportu

jakie diesle wjadą do strefy czystego transportu, diesel w strefie czystego transportu, wjazd dieslem do strefy czystego transportu

Jakie diesle wjadą do strefy czystego transportu? Te silniki oznaczają spokój na lata

Carsmile

Czy diesle będą tanieć na rynku wtórnym?

Na koniec pozostaje jeszcze pytanie. Co z rynkowego punktu widzenia stanie się z dieslami? Konkretnej odpowiedzi jednak brakuje. W tym przypadku najlepiej sprawdzi się bowiem ludowe powiedzenie "na dwoje babka wróżyła".

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Trzeba się liczyć z faktem, że ceny tych pojazdów będą podlegać różnym wahaniom. Z jednej strony będzie bowiem malał popyt na diesle w dużych miastach, ale z drugiej strony będą się one stawały towarem coraz bardziej deficytowym na rynku. Dodatkowo będzie rósł eksport tego typu pojazdów z Polski do krajów o mniej restrykcyjnych regulacjach – ocenia Michał Knitter, wiceprezes Carsmile.

Diesle wbrew pozorom wcale nie muszą zatem tanieć. Szczególnie w sytuacji, w której zainteresują się nimi eksporterzy. Tym bardziej nie diesle, które nadal będą mogły legalnie pojawiać się w SCT. I tych będzie całkiem sporo. Udział silnika wysokoprężnego w rejestracjach nowych samochodów osobowych w Polsce utrzymuje się na poziomie kilkunastu procent. Według danych IBRM Samar, pojazdy z silnikiem wysokoprężnym stanowiły 14 proc. wszystkich rejestracji w pierwszych 10 miesiącach 2023 r., ale były w tym roku okresy gdy udział ten przekraczał 15 proc.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Samochód w firmie 2024. Które branże i profesje kupują najwięcej nowych aut? Jakie modele są najpopularniejsze? Jakie odliczenia podatkowe od samochodów?

    Najwięcej nowych samochodów zamawiają przedsiębiorcy, którzy trudnią się programowaniem, doradztwem lub prowadzą działalność związaną z transportem – wynika z danych Carsmile. Jakie jeszcze profesje stoją na ożywionym popytem na nowe samochody? Jakie auta są najpopularniejsze? Ile kosztuje leasing i wynajem dłpugoterminowy?

    Zasada ograniczonego zaufania. Drogowy obowiązek czy raczej możliwość?

    Mądrzejszy powinien ustąpić... Tak w języku osiedlowym można byłoby wytłumaczyć istotę zasady ograniczonego zaufania. Uzupełnia ona reguły drogowe. Ale uzupełnia jako dodatkowy obowiązek kierowców czy raczej możliwość i ostrzeżenie? Rozstrzygnijmy tę kwestię.

    Jazda na rowerze po alkoholu w 2024 r. Czy rowerzysta straci prawo jazdy?

    Rower i alkohol to złe połączenie. Odradzamy je i to stanowczo. Jaka jednak kara grozi za prowadzenie roweru po alkoholu w 2024 r.? I czy rowerzysta straci np. prawo jazdy? Odpowiedzmy na te pytania.

    Będą opłaty za auta spalinowe. Kierowcy zaczną płacić podatek w 2025 r. Wiceminister potwierdza

    Miał być podatek od aut spalinowych 2024, a będzie opłata dla posiadaczy aut spalinowych 2025. Za rok pojawi się dopiero pierwsza z danin. Druga zacznie obowiązywać w 2026. Tak przynajmniej twierdzi wiceminister klimatu i środowiska.

    REKLAMA

    Pasażerowie bez zapiętych pasów na filmikach promujących... bezpieczeństwo!

    Taka rzecz mogła się zdarzyć chyba tylko we Włoszech. Tamtejsze ministerstwo infrastruktury i transportu postanowiło promować bezpieczeństwo drogowe. Ale na filmikach opracowanych przez resort, pasażerowie w pojazdach nie mają zapiętych pasów bezpieczeństwa.

    Stan wyższej konieczności. Kierowca popełnił wykroczenie, ale kary nie dostanie

    Kierowca może popełnić wykroczenie i kary nie dostać. I przypadki takie są dwa. Podstawowym jest oczywiście stan wyższej konieczności. Ten wymaga jednak spełnienia pewnego wymogu. Wiesz jakiego?

    Masz auto służbowe? Zatem zapłacisz więcej za parkowanie. Pomysł Sopotu storpedowało WSA

    W Sopocie w 2023 r. zmieniły się zasady działania stref płatnego parkowania. I od razu wzbudziły kontrowersje. Powód? Mieszkańcy SPP mają prawo do preferencyjnego abonamentu, chyba że mają auto użyczone lub w najmie. Wtedy uprawnienie to tracą. Zapis zakwestionował właśnie WSA na wniosek RPO.

    Uszkodzenie samochodu służbowego. Jak firma może oszczędzić na likwidacji małej szkody?

    Oszczędności. To w dobie inflacji i rosnących kosztów ulubione słowo przedsiębiorców. Odmieńmy je zatem przez kilka przypadków i powiedzmy, jak właściciele firm mogą oszczędzać na likwidacji małej szkody komunikacyjnej. Jest pewien ciekawy sposób.

    REKLAMA

    Nowa Dacia Spring 2024. Najtańszy elektryk nie tylko z nową "twarzą"

    Tanio, taniej, elektryczna Dacia? To hasło powraca do oferty rumuńskiej marki. Spring 2024 otrzymał nowy wygląd, ale i technologię. Teraz stanie się mocniejszy i... zdecydowanie bardziej efektowny.

    Niepełnosprawni wkrótce stracą karty parkingowe. Te wygasną we wrześniu 2024 r.

    Wkrótce wygasną karty parkingowe dla niepełnosprawnych przedłużane w związku z pandemicznymi i popandemicznymi perturbacjami. Ostateczny termin to 30 września 2024 r. Ważność, których kart została przedłużona? I jak wyrobić nową kartę?

    REKLAMA