Jakie diesle wjadą do strefy czystego transportu? Te silniki oznaczają spokój na lata

REKLAMA
REKLAMA
- Czy strefy czystego transportu zabiją diesle?
- Jakie diesle wjadą do strefy czystego transportu?
- Czy diesle będą tanieć na rynku wtórnym?
Era silników diesla w Europie się kończy. Już w przyszłym roku produkcję jednostek wysokoprężnych zakończy np. Volvo. A szwedzka firma dopiero otwiera długą listę. Nie da się już kupić Hyundaia, Suzuki, Hondy, Subaru, Jeepa czy Porsche z silnikiem diesla. Czy to oznacza, że diesle niedługo dostaną bana np. w strefach czystego transportu, które zaczną się pojawiać w Polsce w 2024 r.? Nie do końca. Zależy jakie diesle.
REKLAMA
Czy strefy czystego transportu zabiją diesle?
REKLAMA
Kierowcy jeżdżący samochodami z silnikami wysokoprężnymi przeżyli ostatnio przebudzenie. A to za sprawą prezentacji zasad funkcjonowania strefy czystego transportu w Warszawie od 1 lipca 2024 r. Ich wprowadzenie oznacza, że do stolicy nie będzie się dało wjechać benzyniakiem wyprodukowanym przed 1997 rokiem oraz dieslem wyprodukowanym przed 2006 rokiem. Z czasem zasady będą się zaostrzać. Całe szczęście nie na tyle, żeby z ruchu ulicznego wypchnąć wszystkie motory wysokoprężne.
Zgodnie z projektem stołecznej SCT, produkowane obecnie diesle, spełniające normę Euro 6d, od 2032 roku będą jedynymi (nie licząc podmiotowych wyłączeń) autami z silnikiem wysokoprężnym, dopuszczonymi do ruchu w strefie, czyli de facto niemal w całej Warszawie. Co będzie dalej? To ciężko przewidzieć. Pewne jest jednak to, że obecne diesle z nowymi normami emisji wjadą do centrów miast co najmniej przez 11 lat (11, bo kolejna aktualizacja wymogów może nastąpić w 2034 r.).
Jakie diesle wjadą do strefy czystego transportu?
Najtańszym autem w zestawieniu jest furgon Fiat Fiorino, którego cena katalogowa w wytypowanej wersji silnikowej wynosi ok. 85 tys. zł brutto. Poza tym w zestawieniu diesli, które nie muszą się martwić o los w SCT, pojawia się także Dacia Duster, Opel Astra oraz Volkswagen Golf.

jakie diesle wjadą do strefy czystego transportu, diesel w strefie czystego transportu, wjazd dieslem do strefy czystego transportu
Jakie diesle wjadą do strefy czystego transportu? Te silniki oznaczają spokój na lata
Carsmile
Czy diesle będą tanieć na rynku wtórnym?
Na koniec pozostaje jeszcze pytanie. Co z rynkowego punktu widzenia stanie się z dieslami? Konkretnej odpowiedzi jednak brakuje. W tym przypadku najlepiej sprawdzi się bowiem ludowe powiedzenie "na dwoje babka wróżyła".
REKLAMA
Trzeba się liczyć z faktem, że ceny tych pojazdów będą podlegać różnym wahaniom. Z jednej strony będzie bowiem malał popyt na diesle w dużych miastach, ale z drugiej strony będą się one stawały towarem coraz bardziej deficytowym na rynku. Dodatkowo będzie rósł eksport tego typu pojazdów z Polski do krajów o mniej restrykcyjnych regulacjach – ocenia Michał Knitter, wiceprezes Carsmile.
Diesle wbrew pozorom wcale nie muszą zatem tanieć. Szczególnie w sytuacji, w której zainteresują się nimi eksporterzy. Tym bardziej nie diesle, które nadal będą mogły legalnie pojawiać się w SCT. I tych będzie całkiem sporo. Udział silnika wysokoprężnego w rejestracjach nowych samochodów osobowych w Polsce utrzymuje się na poziomie kilkunastu procent. Według danych IBRM Samar, pojazdy z silnikiem wysokoprężnym stanowiły 14 proc. wszystkich rejestracji w pierwszych 10 miesiącach 2023 r., ale były w tym roku okresy gdy udział ten przekraczał 15 proc.
REKLAMA
REKLAMA