REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakim samochodem nie wjedziesz do SCT w Warszawie od 1 lipca 2024 r.? Konkretna lista, a na niej ulubieńcy Polaków

Jakim samochodem nie wjedziesz do SCT w Warszawie od 1 lipca 2024 r.? strefa czystego transportu w Warszawie Toyota, Skoda, Opel, Volkswagen
Jakim samochodem nie wjedziesz do SCT w Warszawie od 1 lipca 2024 r.? Konkretna lista, a na niej ulubieńcy Polaków
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W strefie czystego transportu w Warszawie nie ma miejsca dla ulubieńców Polaków. Nie wjedzie do niej ani Passat B5, ani Golf IV. A to dopiero początek zestawienia. Oto długa lista modeli, które 1 lipca 2024 r. dostaną "bana" na centrum Warszawy.

7 grudnia 2023 r. warszawscy radni podjęli decyzję. W stolicy 1 lipca 2023 r. powstanie strefa czystego transportu. A to oznacza problem głównie dla właścicieli aut z silnikiem diesla. Bo wymogi stawiane przez władze Warszawy wykasują z ulic stolicy kilka modeli, które są uwielbiane przez Polaków na rynku wtórnym.

REKLAMA

REKLAMA

SCT Warszawa i minimalne normy emisji spalin

Od 1 lipca 2024 r. do strefy czystego transportu w Warszawie nie wjadą samochody, których właściciele mieszkają poza stolicą, a do tego nie spełniają normy Euro 2 dla silników benzynowych i Euro 4 dla silników diesla. W przypadku motorów benzynowych data produkcji ustalona na 27 lat wstecz nie stanowi większego ograniczenia. Zmartwieni mogą być głównie właściciele Fiatów Uno i Polonezów. W przypadku diesli problem jest większy. W roku 2024 do Śródmieścia nie wjadą bowiem diesle, które mają więcej niż 18 lat.

Warunki dla diesli są tak właściwie dwa. Bo może się okazać, że diesel spełnia normę Euro 4, ale wjechać i tak nie będzie mógł. Nie był bowiem wyprodukowany co najmniej w 2006 r.

Jakie samochody nie wjadą do SCT w Warszawie od 1 lipca 2024 r.?

Wskazanie normy emisji spalin i podanie wieku może niewiele mówić kierowcom. Dlatego warto wskazać listę konkretnych pojazdów, które do SCT w Warszawie nie wjadą. Poniżej skupiliśmy się na tych modelach, które na polskich drogach są spotykane najczęściej:

  • Alfa Romeo 159 1,9 JTDM i 2,4 JTDM do 2005 r.,
  • Audi A3 8L 1,9 TDI i 2,0 TDI do 2005 r.,
  • Audi A4 B7 1,9 TDI, 2,0 TDI i 2,5 TDI do 2005 r.,
  • Audi A6 C6 2,0 TDI, 2,7 TDI i 3,0 TDI do 2005 r.,
  • Audi Q7 I 3,0 TDI i 4,2 TDI do 2005 r.,
  • BMW serii 1 E87 118d i 120d do 2005 r.,
  • BMW serii 3 E90 316d, 318d, 320d, 325d, 330d i 335d do 2005 r.,
  • BMW serii 5 E60 520d, 525d, 530d i 535d do 2005 r.,
  • BMW X3 E83 2,0d i 3,0d do 2005 r.,
  • Citroen C3 I 1,4 HDI i 1,6 HDI do 2005 r.,
  • Citroen C4 I 1,6 HDI i 2,0 HDI do 2005 r.,
  • Fiat Panda II 1,3 MultiJet do 2005 r.,
  • Ford Focus II 1,6 TDCi, 1,8 TDCi i 2,0 TDCi do 2005 r.,
  • Ford Mondeo III 2,0 TDDi, 2,0 TDCi i 2,2 TDCi do 2005 r.,
  • Honda Accord VII 2,2 i-CTDi do 2005 r.,
  • Lexus IS II 220d do 2005 r.,
  • Mazda 6 I 2,0 MZR-CD do 2005 r.,
  • Mercedes klasy C W203 200 CDI, 220 CDI, 270 CDI i 320 CDI do 2005 r.,
  • Mercedes klasy E W211 200 CDI, 220 CDI, 270 CDI, 280 CDI i 320 CDI do 2005 r.,
  • Mercedes klasy G W463 2,7 CDI i 4,0 CDI do 2005 r.,
  • Mercedes ML II W164 280 CDI i 320 CDI do 2005 r.,
  • Opel Astra H 1,3 CDTi, 1,7 CDTi i 1,9 CDTi do 2005 r.,
  • Opel Corsa C 1,3 CDTi, 1,7 Di i 1,7 CDTi,
  • Opel Zafira B 1,7 CDTi i 1,9 CDTi do 2005 r.,
  • Peugeot 307 1,6 HDI i 2,0 HDI,
  • Renault Clio III 1,5 dCi do 2005 r.,
  • Renault Megane II 1,5 dCi i 1,9 dCi do 2005 r.,
  • Renault Scenic II 1,5 dCi do 2005 r.,
  • Seat Leon I 1,9 TDI,
  • Skoda Favia I 1,4 TDI, 1,9 SDI i 1,9 TDI do 2005 r.,
  • Skoda Octavia II 1,9 TDI i 2,0 TDI do 2005 r.,
  • Skoda Superb I 1,9 TDI i 2,5 TDI do 2005 r.,
  • Toyota Avensis II 2,0 D-4D i 2,2 D-4D do 2005 r.,
  • Toyota Corolla E12 1,4 D-4D i 2,0 D-4D,
  • Toyota Land Cruiser III 3,0 D-4D do 2005 r.,
  • Toyota RAV4 III 2,0 D-4D do 2005 r.,
  • Toyota Yaris I 1,4 D-4D,
  • Volkswagen Golf IV 1,9 TDI,
  • Volkswagen Golf V 1,9 TDI i 2,0 TDI do 2005 r.,
  • Volkswagen Passat B5 1,9 TDI,
  • Volkswagen Passat B6 1,9 TDI i 2,0 TDI do 2005 r.,
  • Volkswagen Touran I 1,9 TDI i 2,0 TDI do 2005 r.,
  • Volvo S40 II 1,6 D, 2,0 D i 2,4 D do 2005 r.,
  • Volvo V70 II 2,4 D do 2005 r.,
  • Volvo XC60 I 2,4 D do 2005 r.

Ograniczenia w SCT w Warszawie początkowo nie dla mieszkańców

Mieszkańców Warszawy, a więc wszystkich osób, które opłacają podatki i są zameldowane w stolicy, zasady wjazdu do strefy czystego transportu będą dotyczyć dopiero od stycznia 2028 r. To oznacza, że wejdą one od razu na trzeci etap zaostrzania norm w SCT.

REKLAMA

Jakim samochodem nie wjedziesz do SCT w Warszawie od 1 lipca 2024 r., strefa czystego transportu w Warszawie, SCT Warszawa

Jakim samochodem nie wjedziesz do SCT w Warszawie od 1 lipca 2024 r.? Konkretna lista, a na niej ulubieńcy Polaków

Urząd Miasta Warszawa

Poza tym na ulgę mogą liczyć:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • seniorzy, czyli osoby, które do końca 2023 r. ukończą 70 lat, o ile już przed przyjęciem uchwały o SCT byli właścicielami swoich pojazdów,
  • posiadacze aut zabytkowych.

SCT Warszawa. Mapa ulic objętych strefą

Strefa będzie funkcjonować od lipca 2024 r. i skupi się na Śródmieściu. Jej granica będzie przebiegać:

  • aleją Prymasa Tysiąclecia – od Alej Jerozolimskich do styku z linią kolejową nr 20 w rejonie ul. Czorsztyńskiej;
  • liniami kolejowymi nr 20, 501, 9 i 7;
  • ulicą Wiatraczną;
  • aleją Stanów Zjednoczonych;
  • Mostem Łazienkowskim i aleją Armii Ludowej;
  • ulicą Wawelską;
  • ulicą Kopińską od ul. Wawelskiej do ulicy ppłk. M. Sokołowskiego "Grzymały" i ulicą ppłk. M. Sokołowskiego "Grzymały";
  • Alejami Jerozolimskimi od ul. ppłk. M. Sokołowskiego "Grzymały" do alei Prymasa Tysiąclecia.

Łącznie SCT w Warszawie obejmie obszar 37 km kw. To oznacza jakieś 7 proc. powierzchni stolicy. Warte wspomnienia jest jeszcze to, że ulice graniczne będą znajdowały się poza strefą czystego transportu.

Strefa czystego transportu w Warszawie będzie zaostrzać wymogi

Ruch w strefie czystego transportu będzie monitorowany przede wszystkim za sprawą systemu wizyjnego. To oznacza, że nawet 95 proc. pojazdów nie będzie musiało posiadać specjalnych naklejek na szybę. I ta kwestia jest o tyle kluczowa, że w kolejnych latach wymogi w SCT w Warszawie będą zaostrzane. Kolejne etapy pokazuje poniższa grafika.

Jakim samochodem nie wjedziesz do SCT w Warszawie od 1 lipca 2024 r., strefa czystego transportu w Warszawie, SCT Warszawa

Jakim samochodem nie wjedziesz do SCT w Warszawie od 1 lipca 2024 r.? Konkretna lista, a na niej ulubieńcy Polaków

Urząd Miasta Warszawa

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA