REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakim samochodem nie wjedziesz do SCT w Warszawie od 1 lipca 2024 r.? Konkretna lista, a na niej ulubieńcy Polaków

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakim samochodem nie wjedziesz do SCT w Warszawie od 1 lipca 2024 r.? strefa czystego transportu w Warszawie Toyota, Skoda, Opel, Volkswagen
Jakim samochodem nie wjedziesz do SCT w Warszawie od 1 lipca 2024 r.? Konkretna lista, a na niej ulubieńcy Polaków
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W strefie czystego transportu w Warszawie nie ma miejsca dla ulubieńców Polaków. Nie wjedzie do niej ani Passat B5, ani Golf IV. A to dopiero początek zestawienia. Oto długa lista modeli, które 1 lipca 2024 r. dostaną "bana" na centrum Warszawy.

7 grudnia 2023 r. warszawscy radni podjęli decyzję. W stolicy 1 lipca 2023 r. powstanie strefa czystego transportu. A to oznacza problem głównie dla właścicieli aut z silnikiem diesla. Bo wymogi stawiane przez władze Warszawy wykasują z ulic stolicy kilka modeli, które są uwielbiane przez Polaków na rynku wtórnym.

REKLAMA

REKLAMA

SCT Warszawa i minimalne normy emisji spalin

Od 1 lipca 2024 r. do strefy czystego transportu w Warszawie nie wjadą samochody, których właściciele mieszkają poza stolicą, a do tego nie spełniają normy Euro 2 dla silników benzynowych i Euro 4 dla silników diesla. W przypadku motorów benzynowych data produkcji ustalona na 27 lat wstecz nie stanowi większego ograniczenia. Zmartwieni mogą być głównie właściciele Fiatów Uno i Polonezów. W przypadku diesli problem jest większy. W roku 2024 do Śródmieścia nie wjadą bowiem diesle, które mają więcej niż 18 lat.

Warunki dla diesli są tak właściwie dwa. Bo może się okazać, że diesel spełnia normę Euro 4, ale wjechać i tak nie będzie mógł. Nie był bowiem wyprodukowany co najmniej w 2006 r.

Jakie samochody nie wjadą do SCT w Warszawie od 1 lipca 2024 r.?

Wskazanie normy emisji spalin i podanie wieku może niewiele mówić kierowcom. Dlatego warto wskazać listę konkretnych pojazdów, które do SCT w Warszawie nie wjadą. Poniżej skupiliśmy się na tych modelach, które na polskich drogach są spotykane najczęściej:

  • Alfa Romeo 159 1,9 JTDM i 2,4 JTDM do 2005 r.,
  • Audi A3 8L 1,9 TDI i 2,0 TDI do 2005 r.,
  • Audi A4 B7 1,9 TDI, 2,0 TDI i 2,5 TDI do 2005 r.,
  • Audi A6 C6 2,0 TDI, 2,7 TDI i 3,0 TDI do 2005 r.,
  • Audi Q7 I 3,0 TDI i 4,2 TDI do 2005 r.,
  • BMW serii 1 E87 118d i 120d do 2005 r.,
  • BMW serii 3 E90 316d, 318d, 320d, 325d, 330d i 335d do 2005 r.,
  • BMW serii 5 E60 520d, 525d, 530d i 535d do 2005 r.,
  • BMW X3 E83 2,0d i 3,0d do 2005 r.,
  • Citroen C3 I 1,4 HDI i 1,6 HDI do 2005 r.,
  • Citroen C4 I 1,6 HDI i 2,0 HDI do 2005 r.,
  • Fiat Panda II 1,3 MultiJet do 2005 r.,
  • Ford Focus II 1,6 TDCi, 1,8 TDCi i 2,0 TDCi do 2005 r.,
  • Ford Mondeo III 2,0 TDDi, 2,0 TDCi i 2,2 TDCi do 2005 r.,
  • Honda Accord VII 2,2 i-CTDi do 2005 r.,
  • Lexus IS II 220d do 2005 r.,
  • Mazda 6 I 2,0 MZR-CD do 2005 r.,
  • Mercedes klasy C W203 200 CDI, 220 CDI, 270 CDI i 320 CDI do 2005 r.,
  • Mercedes klasy E W211 200 CDI, 220 CDI, 270 CDI, 280 CDI i 320 CDI do 2005 r.,
  • Mercedes klasy G W463 2,7 CDI i 4,0 CDI do 2005 r.,
  • Mercedes ML II W164 280 CDI i 320 CDI do 2005 r.,
  • Opel Astra H 1,3 CDTi, 1,7 CDTi i 1,9 CDTi do 2005 r.,
  • Opel Corsa C 1,3 CDTi, 1,7 Di i 1,7 CDTi,
  • Opel Zafira B 1,7 CDTi i 1,9 CDTi do 2005 r.,
  • Peugeot 307 1,6 HDI i 2,0 HDI,
  • Renault Clio III 1,5 dCi do 2005 r.,
  • Renault Megane II 1,5 dCi i 1,9 dCi do 2005 r.,
  • Renault Scenic II 1,5 dCi do 2005 r.,
  • Seat Leon I 1,9 TDI,
  • Skoda Favia I 1,4 TDI, 1,9 SDI i 1,9 TDI do 2005 r.,
  • Skoda Octavia II 1,9 TDI i 2,0 TDI do 2005 r.,
  • Skoda Superb I 1,9 TDI i 2,5 TDI do 2005 r.,
  • Toyota Avensis II 2,0 D-4D i 2,2 D-4D do 2005 r.,
  • Toyota Corolla E12 1,4 D-4D i 2,0 D-4D,
  • Toyota Land Cruiser III 3,0 D-4D do 2005 r.,
  • Toyota RAV4 III 2,0 D-4D do 2005 r.,
  • Toyota Yaris I 1,4 D-4D,
  • Volkswagen Golf IV 1,9 TDI,
  • Volkswagen Golf V 1,9 TDI i 2,0 TDI do 2005 r.,
  • Volkswagen Passat B5 1,9 TDI,
  • Volkswagen Passat B6 1,9 TDI i 2,0 TDI do 2005 r.,
  • Volkswagen Touran I 1,9 TDI i 2,0 TDI do 2005 r.,
  • Volvo S40 II 1,6 D, 2,0 D i 2,4 D do 2005 r.,
  • Volvo V70 II 2,4 D do 2005 r.,
  • Volvo XC60 I 2,4 D do 2005 r.

Ograniczenia w SCT w Warszawie początkowo nie dla mieszkańców

Mieszkańców Warszawy, a więc wszystkich osób, które opłacają podatki i są zameldowane w stolicy, zasady wjazdu do strefy czystego transportu będą dotyczyć dopiero od stycznia 2028 r. To oznacza, że wejdą one od razu na trzeci etap zaostrzania norm w SCT.

REKLAMA

Jakim samochodem nie wjedziesz do SCT w Warszawie od 1 lipca 2024 r., strefa czystego transportu w Warszawie, SCT Warszawa

Jakim samochodem nie wjedziesz do SCT w Warszawie od 1 lipca 2024 r.? Konkretna lista, a na niej ulubieńcy Polaków

Urząd Miasta Warszawa

Poza tym na ulgę mogą liczyć:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • seniorzy, czyli osoby, które do końca 2023 r. ukończą 70 lat, o ile już przed przyjęciem uchwały o SCT byli właścicielami swoich pojazdów,
  • posiadacze aut zabytkowych.

SCT Warszawa. Mapa ulic objętych strefą

Strefa będzie funkcjonować od lipca 2024 r. i skupi się na Śródmieściu. Jej granica będzie przebiegać:

  • aleją Prymasa Tysiąclecia – od Alej Jerozolimskich do styku z linią kolejową nr 20 w rejonie ul. Czorsztyńskiej;
  • liniami kolejowymi nr 20, 501, 9 i 7;
  • ulicą Wiatraczną;
  • aleją Stanów Zjednoczonych;
  • Mostem Łazienkowskim i aleją Armii Ludowej;
  • ulicą Wawelską;
  • ulicą Kopińską od ul. Wawelskiej do ulicy ppłk. M. Sokołowskiego "Grzymały" i ulicą ppłk. M. Sokołowskiego "Grzymały";
  • Alejami Jerozolimskimi od ul. ppłk. M. Sokołowskiego "Grzymały" do alei Prymasa Tysiąclecia.

Łącznie SCT w Warszawie obejmie obszar 37 km kw. To oznacza jakieś 7 proc. powierzchni stolicy. Warte wspomnienia jest jeszcze to, że ulice graniczne będą znajdowały się poza strefą czystego transportu.

Strefa czystego transportu w Warszawie będzie zaostrzać wymogi

Ruch w strefie czystego transportu będzie monitorowany przede wszystkim za sprawą systemu wizyjnego. To oznacza, że nawet 95 proc. pojazdów nie będzie musiało posiadać specjalnych naklejek na szybę. I ta kwestia jest o tyle kluczowa, że w kolejnych latach wymogi w SCT w Warszawie będą zaostrzane. Kolejne etapy pokazuje poniższa grafika.

Jakim samochodem nie wjedziesz do SCT w Warszawie od 1 lipca 2024 r., strefa czystego transportu w Warszawie, SCT Warszawa

Jakim samochodem nie wjedziesz do SCT w Warszawie od 1 lipca 2024 r.? Konkretna lista, a na niej ulubieńcy Polaków

Urząd Miasta Warszawa

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

REKLAMA

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

REKLAMA