REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakim samochodem nie wjedziesz do SCT w Warszawie od 1 lipca 2024 r.? Konkretna lista, a na niej ulubieńcy Polaków

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakim samochodem nie wjedziesz do SCT w Warszawie od 1 lipca 2024 r.? strefa czystego transportu w Warszawie Toyota, Skoda, Opel, Volkswagen
Jakim samochodem nie wjedziesz do SCT w Warszawie od 1 lipca 2024 r.? Konkretna lista, a na niej ulubieńcy Polaków
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W strefie czystego transportu w Warszawie nie ma miejsca dla ulubieńców Polaków. Nie wjedzie do niej ani Passat B5, ani Golf IV. A to dopiero początek zestawienia. Oto długa lista modeli, które 1 lipca 2024 r. dostaną "bana" na centrum Warszawy.

7 grudnia 2023 r. warszawscy radni podjęli decyzję. W stolicy 1 lipca 2023 r. powstanie strefa czystego transportu. A to oznacza problem głównie dla właścicieli aut z silnikiem diesla. Bo wymogi stawiane przez władze Warszawy wykasują z ulic stolicy kilka modeli, które są uwielbiane przez Polaków na rynku wtórnym.

REKLAMA

SCT Warszawa i minimalne normy emisji spalin

Od 1 lipca 2024 r. do strefy czystego transportu w Warszawie nie wjadą samochody, których właściciele mieszkają poza stolicą, a do tego nie spełniają normy Euro 2 dla silników benzynowych i Euro 4 dla silników diesla. W przypadku motorów benzynowych data produkcji ustalona na 27 lat wstecz nie stanowi większego ograniczenia. Zmartwieni mogą być głównie właściciele Fiatów Uno i Polonezów. W przypadku diesli problem jest większy. W roku 2024 do Śródmieścia nie wjadą bowiem diesle, które mają więcej niż 18 lat.

Warunki dla diesli są tak właściwie dwa. Bo może się okazać, że diesel spełnia normę Euro 4, ale wjechać i tak nie będzie mógł. Nie był bowiem wyprodukowany co najmniej w 2006 r.

Jakie samochody nie wjadą do SCT w Warszawie od 1 lipca 2024 r.?

Wskazanie normy emisji spalin i podanie wieku może niewiele mówić kierowcom. Dlatego warto wskazać listę konkretnych pojazdów, które do SCT w Warszawie nie wjadą. Poniżej skupiliśmy się na tych modelach, które na polskich drogach są spotykane najczęściej:

  • Alfa Romeo 159 1,9 JTDM i 2,4 JTDM do 2005 r.,
  • Audi A3 8L 1,9 TDI i 2,0 TDI do 2005 r.,
  • Audi A4 B7 1,9 TDI, 2,0 TDI i 2,5 TDI do 2005 r.,
  • Audi A6 C6 2,0 TDI, 2,7 TDI i 3,0 TDI do 2005 r.,
  • Audi Q7 I 3,0 TDI i 4,2 TDI do 2005 r.,
  • BMW serii 1 E87 118d i 120d do 2005 r.,
  • BMW serii 3 E90 316d, 318d, 320d, 325d, 330d i 335d do 2005 r.,
  • BMW serii 5 E60 520d, 525d, 530d i 535d do 2005 r.,
  • BMW X3 E83 2,0d i 3,0d do 2005 r.,
  • Citroen C3 I 1,4 HDI i 1,6 HDI do 2005 r.,
  • Citroen C4 I 1,6 HDI i 2,0 HDI do 2005 r.,
  • Fiat Panda II 1,3 MultiJet do 2005 r.,
  • Ford Focus II 1,6 TDCi, 1,8 TDCi i 2,0 TDCi do 2005 r.,
  • Ford Mondeo III 2,0 TDDi, 2,0 TDCi i 2,2 TDCi do 2005 r.,
  • Honda Accord VII 2,2 i-CTDi do 2005 r.,
  • Lexus IS II 220d do 2005 r.,
  • Mazda 6 I 2,0 MZR-CD do 2005 r.,
  • Mercedes klasy C W203 200 CDI, 220 CDI, 270 CDI i 320 CDI do 2005 r.,
  • Mercedes klasy E W211 200 CDI, 220 CDI, 270 CDI, 280 CDI i 320 CDI do 2005 r.,
  • Mercedes klasy G W463 2,7 CDI i 4,0 CDI do 2005 r.,
  • Mercedes ML II W164 280 CDI i 320 CDI do 2005 r.,
  • Opel Astra H 1,3 CDTi, 1,7 CDTi i 1,9 CDTi do 2005 r.,
  • Opel Corsa C 1,3 CDTi, 1,7 Di i 1,7 CDTi,
  • Opel Zafira B 1,7 CDTi i 1,9 CDTi do 2005 r.,
  • Peugeot 307 1,6 HDI i 2,0 HDI,
  • Renault Clio III 1,5 dCi do 2005 r.,
  • Renault Megane II 1,5 dCi i 1,9 dCi do 2005 r.,
  • Renault Scenic II 1,5 dCi do 2005 r.,
  • Seat Leon I 1,9 TDI,
  • Skoda Favia I 1,4 TDI, 1,9 SDI i 1,9 TDI do 2005 r.,
  • Skoda Octavia II 1,9 TDI i 2,0 TDI do 2005 r.,
  • Skoda Superb I 1,9 TDI i 2,5 TDI do 2005 r.,
  • Toyota Avensis II 2,0 D-4D i 2,2 D-4D do 2005 r.,
  • Toyota Corolla E12 1,4 D-4D i 2,0 D-4D,
  • Toyota Land Cruiser III 3,0 D-4D do 2005 r.,
  • Toyota RAV4 III 2,0 D-4D do 2005 r.,
  • Toyota Yaris I 1,4 D-4D,
  • Volkswagen Golf IV 1,9 TDI,
  • Volkswagen Golf V 1,9 TDI i 2,0 TDI do 2005 r.,
  • Volkswagen Passat B5 1,9 TDI,
  • Volkswagen Passat B6 1,9 TDI i 2,0 TDI do 2005 r.,
  • Volkswagen Touran I 1,9 TDI i 2,0 TDI do 2005 r.,
  • Volvo S40 II 1,6 D, 2,0 D i 2,4 D do 2005 r.,
  • Volvo V70 II 2,4 D do 2005 r.,
  • Volvo XC60 I 2,4 D do 2005 r.

Ograniczenia w SCT w Warszawie początkowo nie dla mieszkańców

Mieszkańców Warszawy, a więc wszystkich osób, które opłacają podatki i są zameldowane w stolicy, zasady wjazdu do strefy czystego transportu będą dotyczyć dopiero od stycznia 2028 r. To oznacza, że wejdą one od razu na trzeci etap zaostrzania norm w SCT.

Jakim samochodem nie wjedziesz do SCT w Warszawie od 1 lipca 2024 r., strefa czystego transportu w Warszawie, SCT Warszawa

Jakim samochodem nie wjedziesz do SCT w Warszawie od 1 lipca 2024 r.? Konkretna lista, a na niej ulubieńcy Polaków

Urząd Miasta Warszawa

Poza tym na ulgę mogą liczyć:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • seniorzy, czyli osoby, które do końca 2023 r. ukończą 70 lat, o ile już przed przyjęciem uchwały o SCT byli właścicielami swoich pojazdów,
  • posiadacze aut zabytkowych.

SCT Warszawa. Mapa ulic objętych strefą

Strefa będzie funkcjonować od lipca 2024 r. i skupi się na Śródmieściu. Jej granica będzie przebiegać:

  • aleją Prymasa Tysiąclecia – od Alej Jerozolimskich do styku z linią kolejową nr 20 w rejonie ul. Czorsztyńskiej;
  • liniami kolejowymi nr 20, 501, 9 i 7;
  • ulicą Wiatraczną;
  • aleją Stanów Zjednoczonych;
  • Mostem Łazienkowskim i aleją Armii Ludowej;
  • ulicą Wawelską;
  • ulicą Kopińską od ul. Wawelskiej do ulicy ppłk. M. Sokołowskiego "Grzymały" i ulicą ppłk. M. Sokołowskiego "Grzymały";
  • Alejami Jerozolimskimi od ul. ppłk. M. Sokołowskiego "Grzymały" do alei Prymasa Tysiąclecia.

Łącznie SCT w Warszawie obejmie obszar 37 km kw. To oznacza jakieś 7 proc. powierzchni stolicy. Warte wspomnienia jest jeszcze to, że ulice graniczne będą znajdowały się poza strefą czystego transportu.

Strefa czystego transportu w Warszawie będzie zaostrzać wymogi

Ruch w strefie czystego transportu będzie monitorowany przede wszystkim za sprawą systemu wizyjnego. To oznacza, że nawet 95 proc. pojazdów nie będzie musiało posiadać specjalnych naklejek na szybę. I ta kwestia jest o tyle kluczowa, że w kolejnych latach wymogi w SCT w Warszawie będą zaostrzane. Kolejne etapy pokazuje poniższa grafika.

Jakim samochodem nie wjedziesz do SCT w Warszawie od 1 lipca 2024 r., strefa czystego transportu w Warszawie, SCT Warszawa

Jakim samochodem nie wjedziesz do SCT w Warszawie od 1 lipca 2024 r.? Konkretna lista, a na niej ulubieńcy Polaków

Urząd Miasta Warszawa

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

REKLAMA

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

REKLAMA

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

5 powodów, przez które możesz stracić prawo jazdy w 2025 roku – nie tylko punkty i alkohol

Stracić prawo jazdy możesz szybciej, niż myślisz. W 2025 roku wystarczy jeden nieprzemyślany manewr, by pożegnać się z uprawnieniami. Nawet jeśli masz za sobą lata bezkolizyjnej jazdy. Coraz surowsze przepisy sprawiają, że kierowcy tracą dokumenty nie tylko za alkohol czy nadmiar punktów, ale także za błędy, które wcześniej uchodziły płazem. Poznaj 5 sytuacji, które najczęściej kończą się odebraniem prawa jazdy – i dowiedz się, czego unikać.

REKLAMA