REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Na stacje powraca stary typ paliwa. Czy to oznacza, że kierowcy już nie muszą się bać benzyny E10?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Na stacje powraca stary typ paliwa. Czy to oznacza, że kierowcy już nie muszą się bać benzyny E10?
Na stacje powraca stary typ paliwa. Czy to oznacza, że kierowcy już nie muszą się bać benzyny E10?
Konrad Żelazowski
dziennik.pl

REKLAMA

REKLAMA

Kilka dni temu na stacje w całej Polsce powrócił stary typ paliwa. Ostatni raz kierowcy mogli je zatankować w październiku 2023 r. Czy to oznacza dobrą informację dla osób, które nie chcą benzyny Pb 95 E10? Sprawdźmy.

Paliwa dzielą się nie tylko na olej napędowy, benzynę i LPG. Co więcej, benzyna może być nie tylko 95- lub 98-oktanowa. Wariantów paliw jest więcej. A stary typ właśnie powoli wraca na stacje w całym kraju. Warto zatem dowiedzieć się co to tak właściwie oznacza dla kierowców.

REKLAMA

Na stacje wraca stary typ paliwa, czyli jaki?

W tym materiale będziemy rozmawiać o typie paliwa, ale typie zimowym lub letnim. Okres użytkowania paliwa zimowego właśnie się kończy. To zaczęło być wycofywane ze stacji od końca lutego. 1 marca pojawił się tzw. typ przejściowy, a 1 maja pojawi się paliwo letnie.

Paliwa sprzedawane na stacjach paliwowych w Polsce są paliwami letnimi od 1 maja do 30 września, przejściowymi od 1 marca do 30 kwietnia i od 1 do 31 października lub zimowymi od 1 listopada do ostatniego dnia lutego.

Jaka jest różnica między paliwem zimowym, letnim a przejściowym?

Różnice dotyczące paliw letnich, przejściowych i zimowych odnoszą się do ich wytrzymałości temperaturowej. Bez względu na warunki pogodowe nadal muszą pozwalać na rozruch silnika. W praktyce i w przypadku oleju napędowego odnosi się to np. do zawartości węglowodorów parafinowych. Im mniej ich jest, tym niższa okazuje się temperatura blokady zimnego filtra. W przypadku benzyny różnice rozbijają się o tzw. prężność par, a LPG zawartość gazu lotnego, czyli propanu.

Czy paliwo letnie odnosi się do oznaczenia E10?

Parametry decydujące o tym, że dane paliwo jest paliwem zimowym czy letnim, nie odnoszą się w żaden sposób do normy E10. To oznacza mniej więcej tyle, że nawet powrót starego paliwa (a więc w tym przypadku letniego), nie ma żadnego wpływu na udział biokomponentów. Ten nadal musi wynosić 10 proc. w przypadku benzyny Pb 95. Tu nic się nie zmienia. Tak samo, jak benzyna Pb 98 nadal będzie spełniała normę E5.

Czy kierowcy muszą się bać paliwa E10?

Kierowcy nie muszą się bać benzyny E10. A decyduje o tym kilka powodów. Po pierwsze dlatego, że jest ona szkodliwa w mocno ograniczonej ilości jednostek napędowych. Dotyczy to przede wszystkim mocno przestarzałych silników. Większość wyprodukowanych po 2000 r. jest przystosowana do tego paliwa. Po drugie negatywne skutki daje dopiero długotrwałe stosowanie E10 w silnikach, które nie są do tego paliwa dostosowane. Po trzecie nawet jeżeli profilaktycznie kierowca nie chce stosować paliwa E10 w aucie, zawsze może wybrać droższe paliwo Pb 98 o normie E5, które nadal jest dostępne na stacjach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czy paliwo przejściowe lub letnie jest droższe?

Jeżeli któryś z typów paliwa będzie oznaczać wzrost cen na stacjach paliwowych, to z pewnością przejście na paliwo zimowe. Odwrotna tendencja, z którą mamy do czynienia dziś, może zatem wpłynąć na delikatny spadek cen. I należy tu wyraźnie podkreślić słowo "delikatny". Bo pojawi się raczej symboliczna korekta, która tak naprawdę może nie być wcale widoczna na początku marca. Powód? Jesteśmy raczej w okresie zwyżkowym. I wyraźnie mówią o tym dane. Cena benzyny Pb 95 w kolejnym tygodniu może wzrosnąć nawet o 8 groszy. Diesel stanie się droższy o jakieś 4 gorsze.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA