REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Paliwo E10. Czemu nazywa się je paliwem wzorcowym? I czemu jest bardziej eko?

paliwo E10, benzyna E10, PB 95 E10, benzyna PB 95, nowe paliwo 95, nowa benzyna 95, paliwo wzorcowe, paliwo wzorcowe w UE
Paliwo E10. Czemu nazywa się je paliwem wzorcowym? I czemu jest bardziej eko?
Kuba Brzeziński
Infor

REKLAMA

REKLAMA

1 stycznia 2024 r. na polskich stacjach pojawiła się nowa benzyna. Mowa o paliwie E10. Warto opowiedzieć czemu jest ono nazywane paliwem wzrocowym i co tak właściwie oznacza przejście z paliwa E5.

Paliwo E10 nadal będzie miało oznaczenie PB 95. Nadal będzie zatem bezołowiowe i nadal będzie miało 95 oktanów. Zmieni się jednak jego skład. A to może oznaczać korzyści dla środowiska naturalnego.

REKLAMA

REKLAMA

Czym jest paliwo E10?

Przejście z paliwa E5 na paliwo E10 oznacza jedno. Mowa o zwiększeniu udziału biokomponentów w składzie mieszanki. Przy paliwie E5 może ich być nawet 5 proc. objętości. W przypadku benzyny E10 ich udział zwiększy się nawet do 10 proc. "Nawet" to słowo klucz. Bo oznacza ono tyle, że biokomponentów nie może być więcej niż 10 proc. Mniej może już być. Ich udział nie jest zatem precyzyjnie określony przez europejskie normy.

Biokomponenty w paliwie E10 to etanol. Ten jest pozyskiwany z buraków, kukurydzy, pszenicy czy trzciny cukrowej.

Paliwo E10 zastąpi dostępne do tej pory PB 95 E5. Norma E5 mimo wszystko na rynku pozostanie. Tyle że będzie ją spełniać wyłącznie droższa benzyna premium. E5 będzie cały czas dostępne na polskich stacjach paliwowych w formie benzyny PB 98.

Czym jest paliwo wzorcowe?

Paliwo E10 w roku 2016 zostało uznane na terenie Unii Europejskiej za paliwo wzorcowe. To oznacza, że właśnie na nim od tej daty testuje się fabrycznie nowe samochody pod względem spalania oraz emisyjności na drodze uzyskiwania świadectwa homologacji. Wyznaczenie nowego paliwa wzorcowego poskutkowało też przejściem na nie na stacjach paliwowych. Polska jest 18. krajem w UE, który zdecydował się na ten ruch. Poza tym E10 jest dostępne także w Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Norwegii czy Australii.

REKLAMA

Jakie są skutki przejścia na paliwo E10 dla środowiska?

Przejście na paliwo E10 w Polsce oznacza tak naprawdę aż trzy skutki. Warto wspomnieć o tym, że:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • większy udział biomasy w produkcji benzyny oznacza mniejszą zależność od paliw kopalnych.
  • nawet 10 proc. biokomponentów sprawia, że produkcja benzyny staje się mniej obciążająca dla środowiska.
  • nowy typ paliwa sprawia, że spada emisyjność pojazdów.

Zwiększona ilość bietanolu w benzynie może skutecznie ograniczyć emisję CO2, którą napędza sektor transportu. Duże miasta już teraz mają ogromny problem ze zjawiskiem, jakim jest smog – zwłaszcza zimą, gdy do emisji CO2 generowanej przez pojazdy, dochodzi również CO2 pochodzące z wysokoemisyjnych źródeł ciepła. Zanieczyszczone powietrze ma wpływ na zdrowie i samopoczucie mieszkańców – wskazuje Tomasz Walczak, CTO Euros Energy.

O ile paliwo E10 obniży emisję CO2 w samochodach?

Połączenie powyższych czynników ma sprawić, że zdaniem Suzuki pojazdy przestawione na eksploatację benzyny E10 zmniejszą emisję CO2 nawet o 750 tys. ton rocznie. To jest porównywalne z wyeliminowaniem z eksploatacji nawet 350 tys. pojazdów. I choć dane te wyglądają mocno obiecująco, są bardziej chwytliwe niż przynoszące realne korzyści. Decydują o tym dwa powody.

  • Po pierwsze ciężko mówić o tym, że zwiększenie udziału biokomponentów z 5 do 10 proc. oznacza wyższą niezależność od paliw kopalnych. Bo nadal do wyprodukowania benzyny E10 te są potrzebne. A różnica w masie produkcyjnej jest mocno symboliczna.
  • Po drugie obniżenie emisyjności pojazdów w UE o "wartości" 350 tys. pojazdów to nadal kropla w morzu potrzeb. Zwłaszcza że na terenie UE zarejestrowanych jest blisko 250 mln pojazdów. To oznacza, że redukcja emisji sięgnie zaledwie 0,14 proc. Wartość jest mocno symboliczna.
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Ta inicjatywa UE otwiera drogę lekkim autom miejskim w cenie do 15-20 tys. Euro. Zmiany w kategorii L6e i zasada 3E

Jesień 2025 roku zapisze się w historii europejskiej motoryzacji jako moment zwrotny. Przez lata nasze miasta stawały się coraz bardziej zatłoczone, a samochody, którymi się po nich poruszamy – coraz większe, cięższe i droższe. Dziś jednak, patrząc na ostatnie sygnały płynące z Brukseli, w tym nową inicjatywę „Small Affordable Cars” ogłoszoną przez przewodniczącą Ursulę von der Leyen oraz trwające prace w Komisji Petycji PE, możemy powiedzieć głośno: idzie nowe. Europa wreszcie dostrzegła potencjał, o którym w Electroride mówimy od dawna. Nadchodzi czas lekkich pojazdów elektrycznych.

KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

REKLAMA

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

REKLAMA

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA