REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Paliwo E10. Czemu nazywa się je paliwem wzorcowym? I czemu jest bardziej eko?

paliwo E10, benzyna E10, PB 95 E10, benzyna PB 95, nowe paliwo 95, nowa benzyna 95, paliwo wzorcowe, paliwo wzorcowe w UE
Paliwo E10. Czemu nazywa się je paliwem wzorcowym? I czemu jest bardziej eko?
Kuba Brzeziński
Infor

REKLAMA

REKLAMA

1 stycznia 2024 r. na polskich stacjach pojawiła się nowa benzyna. Mowa o paliwie E10. Warto opowiedzieć czemu jest ono nazywane paliwem wzrocowym i co tak właściwie oznacza przejście z paliwa E5.

Paliwo E10 nadal będzie miało oznaczenie PB 95. Nadal będzie zatem bezołowiowe i nadal będzie miało 95 oktanów. Zmieni się jednak jego skład. A to może oznaczać korzyści dla środowiska naturalnego.

REKLAMA

REKLAMA

Czym jest paliwo E10?

Przejście z paliwa E5 na paliwo E10 oznacza jedno. Mowa o zwiększeniu udziału biokomponentów w składzie mieszanki. Przy paliwie E5 może ich być nawet 5 proc. objętości. W przypadku benzyny E10 ich udział zwiększy się nawet do 10 proc. "Nawet" to słowo klucz. Bo oznacza ono tyle, że biokomponentów nie może być więcej niż 10 proc. Mniej może już być. Ich udział nie jest zatem precyzyjnie określony przez europejskie normy.

Biokomponenty w paliwie E10 to etanol. Ten jest pozyskiwany z buraków, kukurydzy, pszenicy czy trzciny cukrowej.

Paliwo E10 zastąpi dostępne do tej pory PB 95 E5. Norma E5 mimo wszystko na rynku pozostanie. Tyle że będzie ją spełniać wyłącznie droższa benzyna premium. E5 będzie cały czas dostępne na polskich stacjach paliwowych w formie benzyny PB 98.

Czym jest paliwo wzorcowe?

Paliwo E10 w roku 2016 zostało uznane na terenie Unii Europejskiej za paliwo wzorcowe. To oznacza, że właśnie na nim od tej daty testuje się fabrycznie nowe samochody pod względem spalania oraz emisyjności na drodze uzyskiwania świadectwa homologacji. Wyznaczenie nowego paliwa wzorcowego poskutkowało też przejściem na nie na stacjach paliwowych. Polska jest 18. krajem w UE, który zdecydował się na ten ruch. Poza tym E10 jest dostępne także w Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Norwegii czy Australii.

REKLAMA

Jakie są skutki przejścia na paliwo E10 dla środowiska?

Przejście na paliwo E10 w Polsce oznacza tak naprawdę aż trzy skutki. Warto wspomnieć o tym, że:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • większy udział biomasy w produkcji benzyny oznacza mniejszą zależność od paliw kopalnych.
  • nawet 10 proc. biokomponentów sprawia, że produkcja benzyny staje się mniej obciążająca dla środowiska.
  • nowy typ paliwa sprawia, że spada emisyjność pojazdów.

Zwiększona ilość bietanolu w benzynie może skutecznie ograniczyć emisję CO2, którą napędza sektor transportu. Duże miasta już teraz mają ogromny problem ze zjawiskiem, jakim jest smog – zwłaszcza zimą, gdy do emisji CO2 generowanej przez pojazdy, dochodzi również CO2 pochodzące z wysokoemisyjnych źródeł ciepła. Zanieczyszczone powietrze ma wpływ na zdrowie i samopoczucie mieszkańców – wskazuje Tomasz Walczak, CTO Euros Energy.

O ile paliwo E10 obniży emisję CO2 w samochodach?

Połączenie powyższych czynników ma sprawić, że zdaniem Suzuki pojazdy przestawione na eksploatację benzyny E10 zmniejszą emisję CO2 nawet o 750 tys. ton rocznie. To jest porównywalne z wyeliminowaniem z eksploatacji nawet 350 tys. pojazdów. I choć dane te wyglądają mocno obiecująco, są bardziej chwytliwe niż przynoszące realne korzyści. Decydują o tym dwa powody.

  • Po pierwsze ciężko mówić o tym, że zwiększenie udziału biokomponentów z 5 do 10 proc. oznacza wyższą niezależność od paliw kopalnych. Bo nadal do wyprodukowania benzyny E10 te są potrzebne. A różnica w masie produkcyjnej jest mocno symboliczna.
  • Po drugie obniżenie emisyjności pojazdów w UE o "wartości" 350 tys. pojazdów to nadal kropla w morzu potrzeb. Zwłaszcza że na terenie UE zarejestrowanych jest blisko 250 mln pojazdów. To oznacza, że redukcja emisji sięgnie zaledwie 0,14 proc. Wartość jest mocno symboliczna.
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

REKLAMA

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

REKLAMA

Tankujesz na zapas? Przekroczenie tego limitu to proszenie się o 2000 zł mandatu

Okresowe prognozy o wzrostach cen paliw dyktowane sytuacją na rynkach paliwowych lub kuszące promocje na stacjach skłaniają kierowców do robienia zapasów. Napełnianie kanistrów i przewożenie ich w bagażniku to powszechna praktyka, jednak wielu z nas zapomina, że benzyna i olej napędowy to towary niebezpieczne. Ich transport regulują surowe przepisy, a niewiedza w tym zakresie nie zwalnia z odpowiedzialności. Przekroczenie dozwolonych limitów lub użycie niewłaściwych pojemników może skończyć się karą finansową, która wielokrotnie przewyższy oszczędności wynikające z taniego tankowania.

Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA