Paliwo E10. Czemu nazywa się je paliwem wzorcowym? I czemu jest bardziej eko?
REKLAMA
REKLAMA
- Czym jest paliwo E10?
- Czym jest paliwo wzorcowe?
- Jakie są skutki przejścia na paliwo E10 dla środowiska?
- O ile paliwo E10 obniży emisję CO2 w samochodach?
Paliwo E10 nadal będzie miało oznaczenie PB 95. Nadal będzie zatem bezołowiowe i nadal będzie miało 95 oktanów. Zmieni się jednak jego skład. A to może oznaczać korzyści dla środowiska naturalnego.
REKLAMA
Czym jest paliwo E10?
Przejście z paliwa E5 na paliwo E10 oznacza jedno. Mowa o zwiększeniu udziału biokomponentów w składzie mieszanki. Przy paliwie E5 może ich być nawet 5 proc. objętości. W przypadku benzyny E10 ich udział zwiększy się nawet do 10 proc. "Nawet" to słowo klucz. Bo oznacza ono tyle, że biokomponentów nie może być więcej niż 10 proc. Mniej może już być. Ich udział nie jest zatem precyzyjnie określony przez europejskie normy.
Biokomponenty w paliwie E10 to etanol. Ten jest pozyskiwany z buraków, kukurydzy, pszenicy czy trzciny cukrowej.
Paliwo E10 zastąpi dostępne do tej pory PB 95 E5. Norma E5 mimo wszystko na rynku pozostanie. Tyle że będzie ją spełniać wyłącznie droższa benzyna premium. E5 będzie cały czas dostępne na polskich stacjach paliwowych w formie benzyny PB 98.
Czym jest paliwo wzorcowe?
Paliwo E10 w roku 2016 zostało uznane na terenie Unii Europejskiej za paliwo wzorcowe. To oznacza, że właśnie na nim od tej daty testuje się fabrycznie nowe samochody pod względem spalania oraz emisyjności na drodze uzyskiwania świadectwa homologacji. Wyznaczenie nowego paliwa wzorcowego poskutkowało też przejściem na nie na stacjach paliwowych. Polska jest 18. krajem w UE, który zdecydował się na ten ruch. Poza tym E10 jest dostępne także w Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Norwegii czy Australii.
Jakie są skutki przejścia na paliwo E10 dla środowiska?
Przejście na paliwo E10 w Polsce oznacza tak naprawdę aż trzy skutki. Warto wspomnieć o tym, że:
- większy udział biomasy w produkcji benzyny oznacza mniejszą zależność od paliw kopalnych.
- nawet 10 proc. biokomponentów sprawia, że produkcja benzyny staje się mniej obciążająca dla środowiska.
- nowy typ paliwa sprawia, że spada emisyjność pojazdów.
Zwiększona ilość bietanolu w benzynie może skutecznie ograniczyć emisję CO2, którą napędza sektor transportu. Duże miasta już teraz mają ogromny problem ze zjawiskiem, jakim jest smog – zwłaszcza zimą, gdy do emisji CO2 generowanej przez pojazdy, dochodzi również CO2 pochodzące z wysokoemisyjnych źródeł ciepła. Zanieczyszczone powietrze ma wpływ na zdrowie i samopoczucie mieszkańców – wskazuje Tomasz Walczak, CTO Euros Energy.
O ile paliwo E10 obniży emisję CO2 w samochodach?
Połączenie powyższych czynników ma sprawić, że zdaniem Suzuki pojazdy przestawione na eksploatację benzyny E10 zmniejszą emisję CO2 nawet o 750 tys. ton rocznie. To jest porównywalne z wyeliminowaniem z eksploatacji nawet 350 tys. pojazdów. I choć dane te wyglądają mocno obiecująco, są bardziej chwytliwe niż przynoszące realne korzyści. Decydują o tym dwa powody.
- Po pierwsze ciężko mówić o tym, że zwiększenie udziału biokomponentów z 5 do 10 proc. oznacza wyższą niezależność od paliw kopalnych. Bo nadal do wyprodukowania benzyny E10 te są potrzebne. A różnica w masie produkcyjnej jest mocno symboliczna.
- Po drugie obniżenie emisyjności pojazdów w UE o "wartości" 350 tys. pojazdów to nadal kropla w morzu potrzeb. Zwłaszcza że na terenie UE zarejestrowanych jest blisko 250 mln pojazdów. To oznacza, że redukcja emisji sięgnie zaledwie 0,14 proc. Wartość jest mocno symboliczna.
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA