REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Darmowe autostrady w Polsce w 2024 r. Aktualna lista odcinków bez opłat

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Darmowe autostrady w Polsce w 2024 r., lista darmowych autostrad w Polsce w 2024 r.
Darmowe autostrady w Polsce w 2024 r. Aktualna lista odcinków bez opłat
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Jakie autostrady będą darmowe dla kierowców w Polsce w 2024 r.? To kluczowe pytanie. Wiele w tej kwestii się jednak nie zmieni. Płatne nadal pozostaną dwa odcinki. Mowa o A2 zarządzanej przez Autostradę Wielkopolską i A4 zarządzanym przez Stalexport.

Darmowe autostrady było jednym z ważniejszych haseł wakacyjnych w 2023 r. Czy przywileje kierowców zostaną zachowane? W dużej mierze tak. Choć nadal zerowa opłata nie będzie obowiązywać na wszystkich szlakach. Przynajmniej nie na początku roku.

REKLAMA

Darmowa autostrada A2 w 2024 r.

100-kilometrowy fragment autostrady A2 Stryków – Konin jest opłacany przez kierowców za pomocą systemu e-Toll. Zdalna opłata w 2024 r. nie będzie jednak obejmować pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony oraz zestawów pojazdów o DMC do 3,5 tony, czyli tzw. pojazdów lekkich. Do uzyskania prawa do ulgi kierowca nie musi robić nic. Prawo do ulgi zostanie wskazane na podstawie odczytu kamery.

Darmowa autostrada A4 w 2024 r.

162-kilometrowy fragment autostrady A4 Wrocław – Sośnica jest zarządzany przez GDDKiA. To oznacza, że opłaty są tam pobierane przez system e-Toll. Na rządowym fragmencie nie ma opłat dla samochodów osobowych i zestawów pojazdów o DMC do 3,5 tony. I do udowodnienia tej ulgi kierowcy nie jest nic potrzebne. e-Toll wyłapie wjazd pojazdu na odcinek, ale nie pobierze z tego tytułu opłaty czy nie wystawi kierującemu kary.

Darmowa autostrada A1 w 2024 r.

Rząd pod koniec grudnia podjął decyzję. A1 Rusocin – Toruń dalej będzie darmowa w 2024 r. Ulga będzie dotyczyć dwóch typów pojazdów. Mowa o:

  • kategorii 1 – pojazdy o dwóch osiach bez podwójnych kół, które nie ciągną przyczepy, to wszystkie pojazdu dwuosiowe o DMC do 3,5 tony.
  • kategorii 1a – motocykle.

Darmowy przejazd A1 nie oznacza, że bramki zostaną otwarte. Kierowca nadal musi pobrać bilet lub zautoryzować wjazd systemem wizyjnym za pomocą numeru rejestracyjnego zapisanego w systemie AmberGO. W obydwu przypadkach wygenerowany zostanie jednak tzw. bilet zerowy. Operator nie pobierze opłaty.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co z opłatami na autostradzie A2 Konin – Świecko w 2024 r.?

A2 Konin – Świecko jest zarządzany przez Autostradę Wielkopolską. Przejazd Autostradą Wolności nie był bezpłatny w 2023 r. i nic nie wskazuje na to, że mógłby się stać bezpłatny w 2024 r. To jednak wielka szkoda. Szczególnie że to jeden z najdroższych odcinków do pokonania. Za przejazd 255-kilometrowym fragmentem trasy szybkiego ruchu kierowca pojazdu o dwóch osiach kategorii pierwszej musi zapłacić 108 zł. To daje przeszło 42 grosze za każdy kilometr. To ponad 4-krotnie więcej od ustawowej stawki minimalnej.

Co z opłatami na autostradzie A4 Katowice – Kraków w 2024 r.?

Zarządcą odcinka A4 Katowice – Kraków jest Stalexport. Rząd PiS-u nie zdecydował się na zdjęcie opłat na tym fragmencie. Być może Stalexport zażyczył sobie zbyt dużej rekompensaty. Na razie nowy rząd także nie mówi o uldze na tym fragmencie. To realnie może się zmienić w 2027 r. To wtedy właśnie kończy się umowa licencyjna ze Stalexportem na zarządzanie A4. I coraz częściej mówi się o tym, że nie zostanie ona przedłużona, a odcinek wejdzie pod władanie GDDKiA i kontrolę e-Toll. Stałby się zatem darmowy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA