REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rejestracja samochodu obowiązkowa od 1 stycznia 2024 r. Nie będzie zawiadomienia o zakupie. Nowe rozporządzenie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
rejestracja samochodu obowiązkowa od 1 stycznia 2024 r., od 1 stycznia 2024 r. nie będzie zawiadomienia o zakupie
Rejestracja samochodu obowiązkowa od 1 stycznia 2024 r. Nie będzie zawiadomienia o zakupie. Nowe rozporządzenie
prostooleh
freepik.com

REKLAMA

REKLAMA

To już pewne. Dokładnie 1 stycznia 2024 r. w Polsce znika instytucja zawiadomienia starosty o zakupie samochodu używanego zarejestrowanego w kraju. Kierowca w każdym przypadku będzie musiał dokonać rejestracji auta.

Od dłuższego czasu mówiło się o tym, że w Polsce zniknie zawiadomienie o zakupie samochodu używanego. To mógł wnieść do wydziału komunikacji kierowca, który nabył samochód zarejestrowany wcześniej w kraju. Fakt ten chronił go przed ewentualną karą. Teraz furtka ostatecznie jest zamykana. Pojawiło się rozporządzenie, które reguluje tę kwestię.

REKLAMA

Nie będzie zawiadomienia o zakupie auta używanego

Zawiadomienie o zakupie samochodu używanego znika. Na dobre! To w dużej mierze wynik nowego rozporządzenia ministra infrastruktury z dnia 7 grudnia 2023 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych czynności organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach. Nowy akt prawny kasuje w starym dwa zapisy. Mowa o załączniku nr 1 par. 4 oraz ust. 1 i 2. To oznacza mniej więcej tyle, że:

  • organ rejestrujący pojazdy nie będzie mógł przyjmować zawiadomień o nabyciu pojazdu zarejestrowanego.
  • organ rejestrujący nie będzie miał możliwości oznaczania dokumentów pojazdu adnotacją o treści "Zawiadomiono w dniu XXX o nabyciu pojazdu nr rej. XXX", a do tego dane nowego właściciela tym samym nie trafią do bazy CEPiK.

Ile kierowca ma czasu na przerejestrowanie samochodu?

Brak możliwości zgłoszenia zakupu oznacza, że kierowca nabywający samochód używany, które jest już zarejestrowany w kraju, ma tak naprawdę dwie możliwości.

  • Po pierwsze może nadal nie rejestrować pojazdu i pogodzić się z tym, że prędzej czy później dostanie karę od starosty. Może ją dostać nawet wtedy, gdy np. poprzedni właściciel zgłosi sprzedaż. Starosta będzie miał bowiem wszystkie dane kierowcy, który nie dopełnił obowiązku.
  • Po drugie może zdecydować się na obligatoryjne przerejestrowanie auta. W tym celu powinien udać się do wydziału komunikacji.

Osoba prywatna nabywająca pojazd używany ma na dochowanie obowiązku rejestracji auta 30 dni od dnia nabycia pojazdu. W przypadku przedsiębiorców prowadzących działalność w zakresie obrotu pojazdami termin ten został wydłużony do 90 dni.

Ile wynosi kara za brak rejestracji pojazdu używanego?

Nowe przepisy tworzą aż cztery progów kar dla kierowców, którzy nie dochowają ustawowego obowiązku rejestracji samochodu używanego. Co ważne, kwoty wzrosły tu dwukrotnie. Kara do końca grudnia 2023 r. wynosi od 200 do 1000 zł. Mogą oni dostać:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • 500 zł – gdy mówimy o osobie prywatnej,
  • 1000 zł – gdy osoba prywatna nie złożyła wniosku o rejestrację w terminie 180 dni,
  • 1000 zł – gdy mówimy o przedsiębiorcy zajmującym się obrotem aut, który w 90 dni nie złoży wniosku o rejestrację auta,
  • 2000 zł – gdy mówimy o przedsiębiorcy zajmującym się obrotem aut, który w 180 dni nie złoży wniosku o rejestrację auta.

Warto wiedzieć, że sprzedający również może dostać karę. Ta wynosi 250 zł i dotyczy faktu, że kierujący nie zgłosił faktu sprzedaży auta w terminie 30 dni.

Wyższe kary za brak rejestracji od 1 stycznia 2024 r.

Przepisy w zakresie obowiązku rejestracji pojazdu zaostrzą się 1 stycznia 2024 r. Czy to oznacza, że wszystkie wizyty w wydziale komunikacji po tej dacie będą oznaczały wyższą sankcję? Nie wszystkie. Mowa tylko o transakcjach, które zostały dokonane po tej dacie. W przypadku zakupu pojazdu przed 1 stycznia 2024 r. kierowca będzie objęty starymi zasadami i terminami na rejestrację samochodu. Od 1 stycznia będą go dotyczyć aż trzy nowe terminy – 30, 90 i 180 dni.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

REKLAMA

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

REKLAMA