REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rejestracja samochodu obowiązkowa od 1 stycznia 2024 r. Nie będzie zawiadomienia o zakupie. Nowe rozporządzenie

rejestracja samochodu obowiązkowa od 1 stycznia 2024 r., od 1 stycznia 2024 r. nie będzie zawiadomienia o zakupie
Rejestracja samochodu obowiązkowa od 1 stycznia 2024 r. Nie będzie zawiadomienia o zakupie. Nowe rozporządzenie
prostooleh
freepik.com

REKLAMA

REKLAMA

To już pewne. Dokładnie 1 stycznia 2024 r. w Polsce znika instytucja zawiadomienia starosty o zakupie samochodu używanego zarejestrowanego w kraju. Kierowca w każdym przypadku będzie musiał dokonać rejestracji auta.

Od dłuższego czasu mówiło się o tym, że w Polsce zniknie zawiadomienie o zakupie samochodu używanego. To mógł wnieść do wydziału komunikacji kierowca, który nabył samochód zarejestrowany wcześniej w kraju. Fakt ten chronił go przed ewentualną karą. Teraz furtka ostatecznie jest zamykana. Pojawiło się rozporządzenie, które reguluje tę kwestię.

REKLAMA

Nie będzie zawiadomienia o zakupie auta używanego

Zawiadomienie o zakupie samochodu używanego znika. Na dobre! To w dużej mierze wynik nowego rozporządzenia ministra infrastruktury z dnia 7 grudnia 2023 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych czynności organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach. Nowy akt prawny kasuje w starym dwa zapisy. Mowa o załączniku nr 1 par. 4 oraz ust. 1 i 2. To oznacza mniej więcej tyle, że:

  • organ rejestrujący pojazdy nie będzie mógł przyjmować zawiadomień o nabyciu pojazdu zarejestrowanego.
  • organ rejestrujący nie będzie miał możliwości oznaczania dokumentów pojazdu adnotacją o treści "Zawiadomiono w dniu XXX o nabyciu pojazdu nr rej. XXX", a do tego dane nowego właściciela tym samym nie trafią do bazy CEPiK.

Ile kierowca ma czasu na przerejestrowanie samochodu?

Brak możliwości zgłoszenia zakupu oznacza, że kierowca nabywający samochód używany, które jest już zarejestrowany w kraju, ma tak naprawdę dwie możliwości.

  • Po pierwsze może nadal nie rejestrować pojazdu i pogodzić się z tym, że prędzej czy później dostanie karę od starosty. Może ją dostać nawet wtedy, gdy np. poprzedni właściciel zgłosi sprzedaż. Starosta będzie miał bowiem wszystkie dane kierowcy, który nie dopełnił obowiązku.
  • Po drugie może zdecydować się na obligatoryjne przerejestrowanie auta. W tym celu powinien udać się do wydziału komunikacji.

Osoba prywatna nabywająca pojazd używany ma na dochowanie obowiązku rejestracji auta 30 dni od dnia nabycia pojazdu. W przypadku przedsiębiorców prowadzących działalność w zakresie obrotu pojazdami termin ten został wydłużony do 90 dni.

Ile wynosi kara za brak rejestracji pojazdu używanego?

Nowe przepisy tworzą aż cztery progów kar dla kierowców, którzy nie dochowają ustawowego obowiązku rejestracji samochodu używanego. Co ważne, kwoty wzrosły tu dwukrotnie. Kara do końca grudnia 2023 r. wynosi od 200 do 1000 zł. Mogą oni dostać:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • 500 zł – gdy mówimy o osobie prywatnej,
  • 1000 zł – gdy osoba prywatna nie złożyła wniosku o rejestrację w terminie 180 dni,
  • 1000 zł – gdy mówimy o przedsiębiorcy zajmującym się obrotem aut, który w 90 dni nie złoży wniosku o rejestrację auta,
  • 2000 zł – gdy mówimy o przedsiębiorcy zajmującym się obrotem aut, który w 180 dni nie złoży wniosku o rejestrację auta.

Warto wiedzieć, że sprzedający również może dostać karę. Ta wynosi 250 zł i dotyczy faktu, że kierujący nie zgłosił faktu sprzedaży auta w terminie 30 dni.

Wyższe kary za brak rejestracji od 1 stycznia 2024 r.

Przepisy w zakresie obowiązku rejestracji pojazdu zaostrzą się 1 stycznia 2024 r. Czy to oznacza, że wszystkie wizyty w wydziale komunikacji po tej dacie będą oznaczały wyższą sankcję? Nie wszystkie. Mowa tylko o transakcjach, które zostały dokonane po tej dacie. W przypadku zakupu pojazdu przed 1 stycznia 2024 r. kierowca będzie objęty starymi zasadami i terminami na rejestrację samochodu. Od 1 stycznia będą go dotyczyć aż trzy nowe terminy – 30, 90 i 180 dni.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(3)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
  • xyz
    2024-01-23 04:04:14
    czytam te artykuły i dalej nie wiem w jaki sposób zarejestrować w terminie 30 dni, pojazd obojętnie jaki bez przeglądu technicznego, który będę naprawiał kilka miesięcy, w jednym z artykułów napisane było, że trzeba pogodzić się z karami, dlaczego?, nie wszystkich stać na zakup nowych, sprawnych pojazdów?
    0
  • XxX
    2023-12-21 08:51:41
    co z pojazdami które nie mają aktualnego przeglądu lub są np po wypadku ?
    0
  • Twój nick
    2023-12-14 10:28:33
    Co w przypadku kiedy nie jestem kierowcą, a nabędę lub zbędę pojazd?
    0
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

REKLAMA

Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

REKLAMA

Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

REKLAMA