REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Od 1 stycznia 2024 r. rośnie kara za brak OC. 14 dni za późno i kierowca zapłaci nawet 12 700 zł!

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Od 1 stycznia 2024 r. rośnie kara za brak OC, kara za brak OC 2024 r.
Od 1 stycznia 2024 r. rośnie kara za brak OC. 14 dni za późno i kierowca zapłaci nawet 12 700 zł!
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Wystarczy 14 dni spóźnienia, a kierowca straci nawet trzy pensje. Dokładnie tyle od 1 stycznia 2024 r. wyniesie kara za brak obowiązkowego ubezpieczenia OC. A to dopiero początek podwyżek w tym roku.

rozwiń >

1 stycznia 2024 r. rośnie wysokość płacy minimalnej. Jej wartość wzrośnie do 4242 zł. To z pewnością ucieszy wszystkich pracowników w Polsce. Niestety ze wzrostem najniższej krajowej związany jest wzrost części kar. W tym kary za brak obowiązkowego ubezpieczenia OC. Kierowca pojazdu mechanicznego, który zapomni o polisie, mocno złapie się za kieszeń.

REKLAMA

Kara za brak OC – samochody osobowe

W przypadku samochodów osobowych pełna opłata karna za brak OC wynosi dwukrotność płacy minimalnej. Skoro 1 stycznia 2024 r. najniższa krajowa wzrośnie do 4242 zł, pełna opłata karna wynosi 8484 zł.

  • od 1 do 3 dni spóźnienia – 20 proc. pełnej opłaty – 1697 zł
  • od 4 do 14 dni spóźnienia – 50 proc. pełnej opłaty – 4242 zł
  • powyżej 14 dni spóźnienia – 100 proc. pełnej opłaty – 8484 zł

Kara za brak OC – samochody ciężarowe, ciągniki samochodowe i autobusy

Dla samochodów ciężarowych, ciągników samochodowych i autobusów pełną opłatę karną wylicza się jako trzykrotność płacy minimalnej. To oznacza, że kierowcy tych pojazdów zapłacą nawet 12 726 zł opłaty karnej.

  • od 1 do 3 dni spóźnienia – 2545 zł
  • od 4 do 14 dni spóźnienia – 6363 zł
  • powyżej 14 dni spóźnienia – 12726 zł

Kara za brak OC – pozostałe pojazdy

W przypadku pozostałych pojazdów, a więc np. motocykli, pełna opłata karna za brak OC wynosi jedną trzecią płacy minimalnej. To daje kwotę na poziomie 1400 zł.

  • od 1 do 3 dni spóźnienia – 280 zł
  • od 4 do 14 dni spóźnienia – 700 zł
  • powyżej 14 dni spóźnienia – 1400 zł

Poza karą za brak OC jest też regres ubezpieczeniowy

W sytuacji, w której pojazd osobowy bez OC stanie się sprawcą kolizji, kara wpłacona na rzecz Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego będzie najmniejszym jego problemem. Zapłaci 8484 zł na rzecz UFG, a później będzie musiał pokryć szkody osobowe i majątkowe. Zwróci wysokość wypłaconych odszkodowań wraz z odsetkami. To jest nazywane regresem ubezpieczeniowym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak UFG wykryje brak ubezpieczenia OC?

Sposobów wykrycia braku OC w pojeździe jest kilka. Fakt może zostać ujawniony przez policjantów w czasie kontroli drogowej. Czasami będzie to kontrola rutynowa, a czasami związana z kolizją drogową. Poza tym brak OC może zostać ujawniony przez pracowników UFG. Oni również prowadzą przesiewowe kontrole w bazie CEPiK. Sprawdzają poszczególne rekordy i proszą o wyjaśnienie właściciela pojazdu. Choć coraz częściej kontrole przesiewowe prowadzą specjalnie zaprojektowane programy. Są dokładniejsze w działaniu.

Czemu samochód może nie mieć OC? Czasami to kwestia celowego działania, a czasami przeoczenia. Bo np. po zakupie auta używanego, przeniesiona polisa nie przedłuża się automatycznie.

Kara za brak OC wzrośnie po raz kolejny 1 lipca 2024 r.

Podwyżka płacy minimalnej z 1 stycznia 2024 r. jest pierwszą podwyżką. 1 lipca 2024 r. pojawi się druga. Wtedy najniższa krajowa wzrośnie do 4300 zł. To oznacza też automatyczny wzrost kary za brak OC. Wysokość maksymalnej opłaty karnej sięgnie wtedy:

  • 1419 zł dla pozostałych pojazdów,
  • 8600 zł dla samochodów osobowych,
  • 12900 zł dla samochodów ciężarowych, ciągników samochodowych i autobusów.
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA