REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Od 1 stycznia 2024 r. rośnie kara za brak OC. 14 dni za późno i kierowca zapłaci nawet 12 700 zł!

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Od 1 stycznia 2024 r. rośnie kara za brak OC, kara za brak OC 2024 r.
Od 1 stycznia 2024 r. rośnie kara za brak OC. 14 dni za późno i kierowca zapłaci nawet 12 700 zł!
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Wystarczy 14 dni spóźnienia, a kierowca straci nawet trzy pensje. Dokładnie tyle od 1 stycznia 2024 r. wyniesie kara za brak obowiązkowego ubezpieczenia OC. A to dopiero początek podwyżek w tym roku.

rozwiń >

1 stycznia 2024 r. rośnie wysokość płacy minimalnej. Jej wartość wzrośnie do 4242 zł. To z pewnością ucieszy wszystkich pracowników w Polsce. Niestety ze wzrostem najniższej krajowej związany jest wzrost części kar. W tym kary za brak obowiązkowego ubezpieczenia OC. Kierowca pojazdu mechanicznego, który zapomni o polisie, mocno złapie się za kieszeń.

REKLAMA

Kara za brak OC – samochody osobowe

W przypadku samochodów osobowych pełna opłata karna za brak OC wynosi dwukrotność płacy minimalnej. Skoro 1 stycznia 2024 r. najniższa krajowa wzrośnie do 4242 zł, pełna opłata karna wynosi 8484 zł.

  • od 1 do 3 dni spóźnienia – 20 proc. pełnej opłaty – 1697 zł
  • od 4 do 14 dni spóźnienia – 50 proc. pełnej opłaty – 4242 zł
  • powyżej 14 dni spóźnienia – 100 proc. pełnej opłaty – 8484 zł

Kara za brak OC – samochody ciężarowe, ciągniki samochodowe i autobusy

Dla samochodów ciężarowych, ciągników samochodowych i autobusów pełną opłatę karną wylicza się jako trzykrotność płacy minimalnej. To oznacza, że kierowcy tych pojazdów zapłacą nawet 12 726 zł opłaty karnej.

  • od 1 do 3 dni spóźnienia – 2545 zł
  • od 4 do 14 dni spóźnienia – 6363 zł
  • powyżej 14 dni spóźnienia – 12726 zł

Kara za brak OC – pozostałe pojazdy

W przypadku pozostałych pojazdów, a więc np. motocykli, pełna opłata karna za brak OC wynosi jedną trzecią płacy minimalnej. To daje kwotę na poziomie 1400 zł.

  • od 1 do 3 dni spóźnienia – 280 zł
  • od 4 do 14 dni spóźnienia – 700 zł
  • powyżej 14 dni spóźnienia – 1400 zł

Poza karą za brak OC jest też regres ubezpieczeniowy

W sytuacji, w której pojazd osobowy bez OC stanie się sprawcą kolizji, kara wpłacona na rzecz Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego będzie najmniejszym jego problemem. Zapłaci 8484 zł na rzecz UFG, a później będzie musiał pokryć szkody osobowe i majątkowe. Zwróci wysokość wypłaconych odszkodowań wraz z odsetkami. To jest nazywane regresem ubezpieczeniowym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak UFG wykryje brak ubezpieczenia OC?

Sposobów wykrycia braku OC w pojeździe jest kilka. Fakt może zostać ujawniony przez policjantów w czasie kontroli drogowej. Czasami będzie to kontrola rutynowa, a czasami związana z kolizją drogową. Poza tym brak OC może zostać ujawniony przez pracowników UFG. Oni również prowadzą przesiewowe kontrole w bazie CEPiK. Sprawdzają poszczególne rekordy i proszą o wyjaśnienie właściciela pojazdu. Choć coraz częściej kontrole przesiewowe prowadzą specjalnie zaprojektowane programy. Są dokładniejsze w działaniu.

Czemu samochód może nie mieć OC? Czasami to kwestia celowego działania, a czasami przeoczenia. Bo np. po zakupie auta używanego, przeniesiona polisa nie przedłuża się automatycznie.

Kara za brak OC wzrośnie po raz kolejny 1 lipca 2024 r.

Podwyżka płacy minimalnej z 1 stycznia 2024 r. jest pierwszą podwyżką. 1 lipca 2024 r. pojawi się druga. Wtedy najniższa krajowa wzrośnie do 4300 zł. To oznacza też automatyczny wzrost kary za brak OC. Wysokość maksymalnej opłaty karnej sięgnie wtedy:

  • 1419 zł dla pozostałych pojazdów,
  • 8600 zł dla samochodów osobowych,
  • 12900 zł dla samochodów ciężarowych, ciągników samochodowych i autobusów.
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

REKLAMA

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

REKLAMA