REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Od 1 stycznia 2024 r. rośnie kara za brak OC. 14 dni za późno i kierowca zapłaci nawet 12 700 zł!

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Od 1 stycznia 2024 r. rośnie kara za brak OC, kara za brak OC 2024 r.
Od 1 stycznia 2024 r. rośnie kara za brak OC. 14 dni za późno i kierowca zapłaci nawet 12 700 zł!
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Wystarczy 14 dni spóźnienia, a kierowca straci nawet trzy pensje. Dokładnie tyle od 1 stycznia 2024 r. wyniesie kara za brak obowiązkowego ubezpieczenia OC. A to dopiero początek podwyżek w tym roku.

rozwiń >

1 stycznia 2024 r. rośnie wysokość płacy minimalnej. Jej wartość wzrośnie do 4242 zł. To z pewnością ucieszy wszystkich pracowników w Polsce. Niestety ze wzrostem najniższej krajowej związany jest wzrost części kar. W tym kary za brak obowiązkowego ubezpieczenia OC. Kierowca pojazdu mechanicznego, który zapomni o polisie, mocno złapie się za kieszeń.

REKLAMA

REKLAMA

Kara za brak OC – samochody osobowe

W przypadku samochodów osobowych pełna opłata karna za brak OC wynosi dwukrotność płacy minimalnej. Skoro 1 stycznia 2024 r. najniższa krajowa wzrośnie do 4242 zł, pełna opłata karna wynosi 8484 zł.

  • od 1 do 3 dni spóźnienia – 20 proc. pełnej opłaty – 1697 zł
  • od 4 do 14 dni spóźnienia – 50 proc. pełnej opłaty – 4242 zł
  • powyżej 14 dni spóźnienia – 100 proc. pełnej opłaty – 8484 zł

Kara za brak OC – samochody ciężarowe, ciągniki samochodowe i autobusy

Dla samochodów ciężarowych, ciągników samochodowych i autobusów pełną opłatę karną wylicza się jako trzykrotność płacy minimalnej. To oznacza, że kierowcy tych pojazdów zapłacą nawet 12 726 zł opłaty karnej.

  • od 1 do 3 dni spóźnienia – 2545 zł
  • od 4 do 14 dni spóźnienia – 6363 zł
  • powyżej 14 dni spóźnienia – 12726 zł

Kara za brak OC – pozostałe pojazdy

W przypadku pozostałych pojazdów, a więc np. motocykli, pełna opłata karna za brak OC wynosi jedną trzecią płacy minimalnej. To daje kwotę na poziomie 1400 zł.

REKLAMA

  • od 1 do 3 dni spóźnienia – 280 zł
  • od 4 do 14 dni spóźnienia – 700 zł
  • powyżej 14 dni spóźnienia – 1400 zł

Poza karą za brak OC jest też regres ubezpieczeniowy

W sytuacji, w której pojazd osobowy bez OC stanie się sprawcą kolizji, kara wpłacona na rzecz Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego będzie najmniejszym jego problemem. Zapłaci 8484 zł na rzecz UFG, a później będzie musiał pokryć szkody osobowe i majątkowe. Zwróci wysokość wypłaconych odszkodowań wraz z odsetkami. To jest nazywane regresem ubezpieczeniowym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak UFG wykryje brak ubezpieczenia OC?

Sposobów wykrycia braku OC w pojeździe jest kilka. Fakt może zostać ujawniony przez policjantów w czasie kontroli drogowej. Czasami będzie to kontrola rutynowa, a czasami związana z kolizją drogową. Poza tym brak OC może zostać ujawniony przez pracowników UFG. Oni również prowadzą przesiewowe kontrole w bazie CEPiK. Sprawdzają poszczególne rekordy i proszą o wyjaśnienie właściciela pojazdu. Choć coraz częściej kontrole przesiewowe prowadzą specjalnie zaprojektowane programy. Są dokładniejsze w działaniu.

Czemu samochód może nie mieć OC? Czasami to kwestia celowego działania, a czasami przeoczenia. Bo np. po zakupie auta używanego, przeniesiona polisa nie przedłuża się automatycznie.

Kara za brak OC wzrośnie po raz kolejny 1 lipca 2024 r.

Podwyżka płacy minimalnej z 1 stycznia 2024 r. jest pierwszą podwyżką. 1 lipca 2024 r. pojawi się druga. Wtedy najniższa krajowa wzrośnie do 4300 zł. To oznacza też automatyczny wzrost kary za brak OC. Wysokość maksymalnej opłaty karnej sięgnie wtedy:

  • 1419 zł dla pozostałych pojazdów,
  • 8600 zł dla samochodów osobowych,
  • 12900 zł dla samochodów ciężarowych, ciągników samochodowych i autobusów.
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 109 958 interwencji, 398 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 958 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja - czy jednak nie będzie to przysłowiowy gwóźdź do trumny dla tych dopłat?

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

REKLAMA

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

KGP: 103 919 interwencji, 364 wypadki drogowe, 16 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 103 919 interwencji. Byli wzywani do 364 wypadków drogowych.

To oni są najniebezpieczniejsi na drogach. Polacy nie mają wątpliwości

Młodzi kierowcy, rowerzyści, a może właściciele konkretnych marek aut? Najnowsze badanie pokazuje, kogo Polacy wskazują jako największe zagrożenie na drogach. Wyniki nie pozostawiają złudzeń i mogą być zaskoczeniem dla wielu uczestników ruchu. Na cenzurowanym znaleźli się nie tylko ci, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę za kółkiem. Zaskakuje też miejsce jednej z najpopularniejszych marek samochodów w Polsce.

REKLAMA

Akcja "Trzeźwy Poranek". Stołeczni policjanci zatrzymali ponad 40 nietrzeźwych kierowców

Policjanci z garnizonu stołecznego przeprowadzili dziś akcję "Trzeźwy Poranek". Do godziny 10:00 skontrolowali blisko 18 tysięcy kierowców. Wyniki są alarmujące – 41 osób prowadziło pojazd po alkoholu, w tym zawodowi kierowcy oraz recydywista z dożywotnim zakazem prowadzenia.

Jakie samochody wybierają przedsiębiorcy?

Jakie auta najczęściej wybierają polscy przedsiębiorcy? Według raportu EFL to biznesmeni napędzają polską motoryzację, wymieniając flotę co kilka lat. Najczęściej korzystają z leasingu.

REKLAMA