REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Od 1 stycznia kierowcy mają nowy obowiązek. Kary do 2000 zł dla zapominalskich

Od 1 stycznia kierowcy mają nowy obowiązek, kary za nieprzerejestrowanie samochodu
Od 1 stycznia kierowcy mają nowy obowiązek. Kary do 2000 zł dla zapominalskich
Kuba Brzeziński
Infor

REKLAMA

REKLAMA

1 stycznia 2024 r. pojawił się nowy obowiązek dla kierowców. Ustawodawca wyznaczył też trzy nowe terminy. Mowa o 30, 90 lub 180 dniach. Kara? Czasami będzie to 500, czasami 1000, a czasami 2000 zł.

Do 31 grudnia 2023 r. kierowcy, którzy nabyli samochód zarejestrowany w Polsce, mieli dwie możliwości. Mogli przerejestrować go na swoje dane lub wyłącznie zgłosić staroście jego zakup. W przypadku transakcji dokonanych od 1 stycznia 2024 r. zasady uległy zmianie. Zgłoszenie zakupu znika. Nowym obowiązkiem kierowców staje się rejestracja.

REKLAMA

Rejestracja samochodu obowiązkowa. Znika zgłoszenie nabycia

Zgłoszenie staroście nabycia pojazdu ostatecznie zniknęło 1 stycznia 2024 r. Od tego dnia nabywca pojazdu używanego nie ma wyjścia. Musi zarejestrować pojazd po zakupie. Do tego obowiązku musi się zastosować w jednym z dwóch terminów. Mowa o:

  • 30 dniach od dnia nabycia pojazdu w przypadku osób prywatnych i firm
  • 90 dniach od dnia nabycia pojazdu w przypadku przedsiębiorców prowadzących działalność w zakresie obrotu pojazdami

Kluczowe w tym punkcie są dwie kwestie. Pierwsza jest taka, że dzień nabycia pojazdu jest określany na podstawie daty pojawiającej się na umowie lub fakturze. Także zagranicznej! Druga jest taka, że dla działania przepisów żadnego znaczenia nie ma stan pojazdu. Jeżeli kierowca kupił auto uszkodzone, do momentu wykonania naprawy nie może wykonać przeglądu, a tym samym nie może przerejestrować pojazdu. Mimo wszystko karę i tak dostanie.

Zgłoszenie nabycia pojazdu a rejestracja. Różnice

REKLAMA

Rejestracja samochodu oznacza formalną zmianę właściciela. Dane nowego posiadacza trafią do dowodu rejestracyjnego i bazy CEPiK. Poza tym właściciel ma możliwość zmiany numerów rejestracyjnych. Niestety rejestracja oznacza konieczność wizyty w wydziale komunikacji i płatność. Kierowca musi opłacić nowy dowód, czasami pozwolenie czasowe, homologowanie tablic i ewentualną wymianę oznaczeń.

Zgłoszenie nabycia samochodu polegało na poinformowaniu starosty o dokonaniu transakcji. Wystarczyło złożyć wniosek i dołączyć do niego kopię umowy. Dokumenty można było wysłać przez elektroniczną skrzynkę podawczą. Gdy kierowca dokonał zgłoszenia osobiście, urzędnik nanosił w dowodzie rejestracyjnym adnotację dotyczącą zmiany właściciela. Nie wprowadzał jednak nowych danych do CEPiK. W efekcie po zgłoszeniu:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • nowy właściciel nie mógł wymienić dowodu rejestracyjnego czy uzyskać pozwolenia czasowego po zgubieniu dokumentu,
  • właściciel nadal mógł sprzedać auto, ale musiał oddać nabywcy wraz z dowodem rejestracyjnym także poprzednią umowę zakupową.

Czemu znika zgłoszenie nabycia pojazdu bez przerejestrowania?

REKLAMA

Zgłoszenie zakupu pojazdu oznacza, że starosta dostawał informację o zmianie właściciela. Ta jednak nie trafiała do bazy CEPiK. Skutek? Formalnie to poprzedni właściciel był wpisany jako posiadacz pojazdu. To także jego dane cały czas znajdowały się w dowodzie rejestracyjnym. Taka sytuacja oznacza przede wszystkim problem z ustaleniem danych sprawcy wykroczenia np. w przypadku zarejestrowania prędkości pojazdu za pomocą fotoradaru. To były właściciel dostawał powiadomienie jako pierwszy i musiał za każdym razem tłumaczyć się ze sprzedaży pojazdu.

Aby wyeliminować problemy z tym związane i aby dane zapisane w bazie CEPiK stały się "pewniejsze", wprowadzony został obowiązek rejestracji pojazdu. Ustawodawca wyznaczył też bardziej klarowne zasady karania kierujących. Tak, aby obowiązek nie pozostał "martwy".

Nowy obowiązek kierowców i nowe kary nawet do 2000 zł!

Do 31 grudnia 2023 r. kara od starosty za brak rejestracji lub zgłoszenia nabycia wynosiła od 200 do 1000 zł. Starosta mógł praktycznie dowolnie wybrać kwotę z tego zakresu. Ustawodawca pozostawił mu w tym przypadku dowolność. Od 1 stycznia 2024 r. wysokość kary zależy od rodzaju podmiotu, który nie wypełnił obowiązku i czasu jego przekroczenia. Starosta stracił dowolność w karaniu kierowców. Kary aktualnie wynoszą:

  • 500 zł dla właściciela pojazdu, który w terminie 30 dni nie złożył wniosku o rejestrację pojazdu,
  • 1000 zł jeśli wniosek o rejestrację pojazdu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nie został złożony w terminie 180 dni,
  • 1000 zł dla podmiotu handlującego pojazdami, który w terminie 90 dni nie złożył wniosku o rejestrację pojazdu,
  • 2000 zł dla podmiotu handlującego pojazdami, który w terminie 180 dni nie złożył wniosku o rejestrację pojazdu.
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pasażerów czeka armagedon. Paraliż taxi w Polsce

W artykule opublikowanym w środę w “Rzeczpospolitej” omówiono problem, który dotknął taksówki w Polsce. Nowe przepisy spowodowały paraliż w tej branży, a pasażerowie muszą uzbroić się w cierpliwość. 

Tyle muszą kosztować elektryki, żeby Polacy przesiedli się z aut spalinowych. Ważna wiadomość dla producentów

Prawie jedna czwarta Polaków rozważa przesiadkę na samochody elektryczne, co stanowi historyczny wynik. Jednak wysokie ceny i brak rozbudowanej infrastruktury ładowania stanowią przeszkodę.

Sensacje w sprzedaży nowych samochodów: Skoda zdetronizowała Toyotę, a nowe auta wciąż tanieją

Maj 2024 roku przyniósł niecodzienne zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Podczas gdy sprzedaż nowych samochodów osobowych cały czas dynamicznie rośnie, to sprzedaż nowych samochodów dostawczych do 3,5 tony mocno zanurkowała. Cały czas przy tym spadają ceny, a Skoda Octavia przeskoczyła dominującą długo w sprzedaży Toyotę Corollę.

Wybór samochodu. Polacy zwracają uwagę na cenę, koszty eksploatacji i bezpieczeństwo

Niezależnie od wieku i poziomu zarobków, dla Polaków najważniejszym kryterium przy wyborze samochodu jest cena. Warto również zwrócić uwagę na koszty eksploatacji, zwłaszcza w starszych grupach wiekowych. Kobiety bardziej niż mężczyźni cenią sobie bezpieczeństwo - wynika z raportu Santander Consumer Multirent.

REKLAMA

Seniorzy, zwłaszcza mieszkańcy terenów wiejskich, są bardziej skłonni zamienić auta na elektryczne niż pozostałe grupy Polaków

Kolejne badania pokazują jak błędny jest stereotyp emeryta przywiązanego do gotówki przynoszonej przez listonosza czy unikającego korzystania ze smartfonowych aplikacji. Seniorzy w większości są nowocześni i gotowi na daleko idące zmiany technologiczne. Kolejnym tego dowodem jest pozytywny stosunek do elektromobilności.

Chińskie pojazdy elektryczne na celowniku Komisji Europejskiej. "Zagrożenie dla unijnych producentów"

Komisja Europejska podjęła decyzję o nałożeniu tymczasowych ceł na chińskie pojazdy elektryczne z powodu “nieuczciwego subsydiowania” przez chińskie firmy tego sektora. Subsydia te stanowią zagrożenie dla unijnych producentów. KE zwróciła się do władz ChRL w celu osiągnięcia porozumienia w tej kwestii. Jeśli negocjacje z Pekinem nie przyniosą rezultatów, tymczasowe cła wejdą w życie od 4 lipca.

Kierowco, do czwartku duże utrudnienia na autostradzie A1

Na autostradzie A1 pod Łodzią do czwartku 13 czerwca potrwają duże utrudnienia dla kierowców. Będzie wymieniana popękana betonowa płyta nawierzchni, zamknięty jest również prawy pas jezdni. 

Zniknie ponad siedem milionów aut. Sprawdź, kiedy ostatnio robiłeś te badania

W poniedziałek, 10 czerwca, z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców zostanie wykreślonych ponad siedem milionów aut. To wynika z szacunków Ministerstwa Cyfryzacji. Przede wszystkim chodzi o samochody, które fizycznie już od dawna nie istnieją, ale wciąż są obecne w bazach danych. 

REKLAMA

Od 7,09/l za Pb98, od 6,36/l za Pb95, od 6,38/l za diesla i od 2,69/l za autogaz. Tyle możemy zapłacić za paliwa na stacjach

Eksperci z serwisu e-petrol.pl przewidują spadek cen detalicznych paliw w nadchodzącym tygodniu. Możemy oczekiwać, że benzyna Pb95 będzie kosztować od 6,36 do 6,48 zł/l, a diesel - od 6,38 do 6,49 zł/l. Zauważono, że cena ropy naftowej na giełdzie w Londynie była w tym tygodniu najniższa od lutego.

Ciężar elektryfikacji transportu drogowego właśnie spadł na firmy logistyczne. Poradzą sobie z tym wyzwaniem?

Udział elektrycznych vanów, wykorzystywanych głównie w logistyce miejskiej przekracza zaledwie 1% unijnej floty pojazdów tej klasy. Napędzanych prądem ciężarówek jest jeszcze mniej, bo to wkład na poziomie 0,1%. W Polsce jest znacznie gorzej, na domiar złego, według najnowszych kalkulacji ACEA, aby sprostać celom dekarbonizacji transportu, infrastruktura ładowania w UE powinna być budowana osiem razy szybciej niż obecnie i to tylko w przypadku pojazdów lekkich do 3,5 t. Potrzeba miliardów na inwestycje, a rządowego wsparcia wystarczy na ułamek realnych potrzeb. Logistyka już wie, że transformację musi sfinansować sama, a zagrożeń i problemów wciąż przybywa.  

REKLAMA