REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Od 1 stycznia kierowcy mają nowy obowiązek. Kary do 2000 zł dla zapominalskich

Od 1 stycznia kierowcy mają nowy obowiązek, kary za nieprzerejestrowanie samochodu
Od 1 stycznia kierowcy mają nowy obowiązek. Kary do 2000 zł dla zapominalskich
Kuba Brzeziński
Infor

REKLAMA

REKLAMA

1 stycznia 2024 r. pojawił się nowy obowiązek dla kierowców. Ustawodawca wyznaczył też trzy nowe terminy. Mowa o 30, 90 lub 180 dniach. Kara? Czasami będzie to 500, czasami 1000, a czasami 2000 zł.

Do 31 grudnia 2023 r. kierowcy, którzy nabyli samochód zarejestrowany w Polsce, mieli dwie możliwości. Mogli przerejestrować go na swoje dane lub wyłącznie zgłosić staroście jego zakup. W przypadku transakcji dokonanych od 1 stycznia 2024 r. zasady uległy zmianie. Zgłoszenie zakupu znika. Nowym obowiązkiem kierowców staje się rejestracja.

REKLAMA

REKLAMA

Rejestracja samochodu obowiązkowa. Znika zgłoszenie nabycia

Zgłoszenie staroście nabycia pojazdu ostatecznie zniknęło 1 stycznia 2024 r. Od tego dnia nabywca pojazdu używanego nie ma wyjścia. Musi zarejestrować pojazd po zakupie. Do tego obowiązku musi się zastosować w jednym z dwóch terminów. Mowa o:

  • 30 dniach od dnia nabycia pojazdu w przypadku osób prywatnych i firm
  • 90 dniach od dnia nabycia pojazdu w przypadku przedsiębiorców prowadzących działalność w zakresie obrotu pojazdami

Kluczowe w tym punkcie są dwie kwestie. Pierwsza jest taka, że dzień nabycia pojazdu jest określany na podstawie daty pojawiającej się na umowie lub fakturze. Także zagranicznej! Druga jest taka, że dla działania przepisów żadnego znaczenia nie ma stan pojazdu. Jeżeli kierowca kupił auto uszkodzone, do momentu wykonania naprawy nie może wykonać przeglądu, a tym samym nie może przerejestrować pojazdu. Mimo wszystko karę i tak dostanie.

Zgłoszenie nabycia pojazdu a rejestracja. Różnice

Rejestracja samochodu oznacza formalną zmianę właściciela. Dane nowego posiadacza trafią do dowodu rejestracyjnego i bazy CEPiK. Poza tym właściciel ma możliwość zmiany numerów rejestracyjnych. Niestety rejestracja oznacza konieczność wizyty w wydziale komunikacji i płatność. Kierowca musi opłacić nowy dowód, czasami pozwolenie czasowe, homologowanie tablic i ewentualną wymianę oznaczeń.

REKLAMA

Zgłoszenie nabycia samochodu polegało na poinformowaniu starosty o dokonaniu transakcji. Wystarczyło złożyć wniosek i dołączyć do niego kopię umowy. Dokumenty można było wysłać przez elektroniczną skrzynkę podawczą. Gdy kierowca dokonał zgłoszenia osobiście, urzędnik nanosił w dowodzie rejestracyjnym adnotację dotyczącą zmiany właściciela. Nie wprowadzał jednak nowych danych do CEPiK. W efekcie po zgłoszeniu:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • nowy właściciel nie mógł wymienić dowodu rejestracyjnego czy uzyskać pozwolenia czasowego po zgubieniu dokumentu,
  • właściciel nadal mógł sprzedać auto, ale musiał oddać nabywcy wraz z dowodem rejestracyjnym także poprzednią umowę zakupową.

Czemu znika zgłoszenie nabycia pojazdu bez przerejestrowania?

Zgłoszenie zakupu pojazdu oznacza, że starosta dostawał informację o zmianie właściciela. Ta jednak nie trafiała do bazy CEPiK. Skutek? Formalnie to poprzedni właściciel był wpisany jako posiadacz pojazdu. To także jego dane cały czas znajdowały się w dowodzie rejestracyjnym. Taka sytuacja oznacza przede wszystkim problem z ustaleniem danych sprawcy wykroczenia np. w przypadku zarejestrowania prędkości pojazdu za pomocą fotoradaru. To były właściciel dostawał powiadomienie jako pierwszy i musiał za każdym razem tłumaczyć się ze sprzedaży pojazdu.

Aby wyeliminować problemy z tym związane i aby dane zapisane w bazie CEPiK stały się "pewniejsze", wprowadzony został obowiązek rejestracji pojazdu. Ustawodawca wyznaczył też bardziej klarowne zasady karania kierujących. Tak, aby obowiązek nie pozostał "martwy".

Nowy obowiązek kierowców i nowe kary nawet do 2000 zł!

Do 31 grudnia 2023 r. kara od starosty za brak rejestracji lub zgłoszenia nabycia wynosiła od 200 do 1000 zł. Starosta mógł praktycznie dowolnie wybrać kwotę z tego zakresu. Ustawodawca pozostawił mu w tym przypadku dowolność. Od 1 stycznia 2024 r. wysokość kary zależy od rodzaju podmiotu, który nie wypełnił obowiązku i czasu jego przekroczenia. Starosta stracił dowolność w karaniu kierowców. Kary aktualnie wynoszą:

  • 500 zł dla właściciela pojazdu, który w terminie 30 dni nie złożył wniosku o rejestrację pojazdu,
  • 1000 zł jeśli wniosek o rejestrację pojazdu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nie został złożony w terminie 180 dni,
  • 1000 zł dla podmiotu handlującego pojazdami, który w terminie 90 dni nie złożył wniosku o rejestrację pojazdu,
  • 2000 zł dla podmiotu handlującego pojazdami, który w terminie 180 dni nie złożył wniosku o rejestrację pojazdu.
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Jedziesz na letnich oponach w warunkach zimowych? Ryzykujesz mandat do 3000 zł za jazdę i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

REKLAMA

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

Tankujesz na zapas? Przekroczenie tego limitu to proszenie się o 2000 zł mandatu

Okresowe prognozy o wzrostach cen paliw dyktowane sytuacją na rynkach paliwowych lub kuszące promocje na stacjach skłaniają kierowców do robienia zapasów. Napełnianie kanistrów i przewożenie ich w bagażniku to powszechna praktyka, jednak wielu z nas zapomina, że benzyna i olej napędowy to towary niebezpieczne. Ich transport regulują surowe przepisy, a niewiedza w tym zakresie nie zwalnia z odpowiedzialności. Przekroczenie dozwolonych limitów lub użycie niewłaściwych pojemników może skończyć się karą finansową, która wielokrotnie przewyższy oszczędności wynikające z taniego tankowania.

Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

REKLAMA

Ta inicjatywa UE otwiera drogę lekkim autom miejskim w cenie do 15-20 tys. Euro. Zmiany w kategorii L6e i zasada 3E

Jesień 2025 roku zapisze się w historii europejskiej motoryzacji jako moment zwrotny. Przez lata nasze miasta stawały się coraz bardziej zatłoczone, a samochody, którymi się po nich poruszamy – coraz większe, cięższe i droższe. Dziś jednak, patrząc na ostatnie sygnały płynące z Brukseli, w tym nową inicjatywę „Small Affordable Cars” ogłoszoną przez przewodniczącą Ursulę von der Leyen oraz trwające prace w Komisji Petycji PE, możemy powiedzieć głośno: idzie nowe. Europa wreszcie dostrzegła potencjał, o którym w Electroride mówimy od dawna. Nadchodzi czas lekkich pojazdów elektrycznych.

KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA