REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Od 1 stycznia kierowcy mają nowy obowiązek. Kary do 2000 zł dla zapominalskich

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Od 1 stycznia kierowcy mają nowy obowiązek, kary za nieprzerejestrowanie samochodu
Od 1 stycznia kierowcy mają nowy obowiązek. Kary do 2000 zł dla zapominalskich
Kuba Brzeziński
Infor

REKLAMA

REKLAMA

1 stycznia 2024 r. pojawił się nowy obowiązek dla kierowców. Ustawodawca wyznaczył też trzy nowe terminy. Mowa o 30, 90 lub 180 dniach. Kara? Czasami będzie to 500, czasami 1000, a czasami 2000 zł.

Do 31 grudnia 2023 r. kierowcy, którzy nabyli samochód zarejestrowany w Polsce, mieli dwie możliwości. Mogli przerejestrować go na swoje dane lub wyłącznie zgłosić staroście jego zakup. W przypadku transakcji dokonanych od 1 stycznia 2024 r. zasady uległy zmianie. Zgłoszenie zakupu znika. Nowym obowiązkiem kierowców staje się rejestracja.

REKLAMA

Rejestracja samochodu obowiązkowa. Znika zgłoszenie nabycia

Zgłoszenie staroście nabycia pojazdu ostatecznie zniknęło 1 stycznia 2024 r. Od tego dnia nabywca pojazdu używanego nie ma wyjścia. Musi zarejestrować pojazd po zakupie. Do tego obowiązku musi się zastosować w jednym z dwóch terminów. Mowa o:

  • 30 dniach od dnia nabycia pojazdu w przypadku osób prywatnych i firm
  • 90 dniach od dnia nabycia pojazdu w przypadku przedsiębiorców prowadzących działalność w zakresie obrotu pojazdami

Kluczowe w tym punkcie są dwie kwestie. Pierwsza jest taka, że dzień nabycia pojazdu jest określany na podstawie daty pojawiającej się na umowie lub fakturze. Także zagranicznej! Druga jest taka, że dla działania przepisów żadnego znaczenia nie ma stan pojazdu. Jeżeli kierowca kupił auto uszkodzone, do momentu wykonania naprawy nie może wykonać przeglądu, a tym samym nie może przerejestrować pojazdu. Mimo wszystko karę i tak dostanie.

Zgłoszenie nabycia pojazdu a rejestracja. Różnice

REKLAMA

Rejestracja samochodu oznacza formalną zmianę właściciela. Dane nowego posiadacza trafią do dowodu rejestracyjnego i bazy CEPiK. Poza tym właściciel ma możliwość zmiany numerów rejestracyjnych. Niestety rejestracja oznacza konieczność wizyty w wydziale komunikacji i płatność. Kierowca musi opłacić nowy dowód, czasami pozwolenie czasowe, homologowanie tablic i ewentualną wymianę oznaczeń.

Zgłoszenie nabycia samochodu polegało na poinformowaniu starosty o dokonaniu transakcji. Wystarczyło złożyć wniosek i dołączyć do niego kopię umowy. Dokumenty można było wysłać przez elektroniczną skrzynkę podawczą. Gdy kierowca dokonał zgłoszenia osobiście, urzędnik nanosił w dowodzie rejestracyjnym adnotację dotyczącą zmiany właściciela. Nie wprowadzał jednak nowych danych do CEPiK. W efekcie po zgłoszeniu:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • nowy właściciel nie mógł wymienić dowodu rejestracyjnego czy uzyskać pozwolenia czasowego po zgubieniu dokumentu,
  • właściciel nadal mógł sprzedać auto, ale musiał oddać nabywcy wraz z dowodem rejestracyjnym także poprzednią umowę zakupową.

Czemu znika zgłoszenie nabycia pojazdu bez przerejestrowania?

REKLAMA

Zgłoszenie zakupu pojazdu oznacza, że starosta dostawał informację o zmianie właściciela. Ta jednak nie trafiała do bazy CEPiK. Skutek? Formalnie to poprzedni właściciel był wpisany jako posiadacz pojazdu. To także jego dane cały czas znajdowały się w dowodzie rejestracyjnym. Taka sytuacja oznacza przede wszystkim problem z ustaleniem danych sprawcy wykroczenia np. w przypadku zarejestrowania prędkości pojazdu za pomocą fotoradaru. To były właściciel dostawał powiadomienie jako pierwszy i musiał za każdym razem tłumaczyć się ze sprzedaży pojazdu.

Aby wyeliminować problemy z tym związane i aby dane zapisane w bazie CEPiK stały się "pewniejsze", wprowadzony został obowiązek rejestracji pojazdu. Ustawodawca wyznaczył też bardziej klarowne zasady karania kierujących. Tak, aby obowiązek nie pozostał "martwy".

Nowy obowiązek kierowców i nowe kary nawet do 2000 zł!

Do 31 grudnia 2023 r. kara od starosty za brak rejestracji lub zgłoszenia nabycia wynosiła od 200 do 1000 zł. Starosta mógł praktycznie dowolnie wybrać kwotę z tego zakresu. Ustawodawca pozostawił mu w tym przypadku dowolność. Od 1 stycznia 2024 r. wysokość kary zależy od rodzaju podmiotu, który nie wypełnił obowiązku i czasu jego przekroczenia. Starosta stracił dowolność w karaniu kierowców. Kary aktualnie wynoszą:

  • 500 zł dla właściciela pojazdu, który w terminie 30 dni nie złożył wniosku o rejestrację pojazdu,
  • 1000 zł jeśli wniosek o rejestrację pojazdu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nie został złożony w terminie 180 dni,
  • 1000 zł dla podmiotu handlującego pojazdami, który w terminie 90 dni nie złożył wniosku o rejestrację pojazdu,
  • 2000 zł dla podmiotu handlującego pojazdami, który w terminie 180 dni nie złożył wniosku o rejestrację pojazdu.
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

REKLAMA

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

REKLAMA

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

KGP: 115 999 interwencji, 481 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia + podsumowanie długiego weekendu czerwcowego 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 999 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA