REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Od 1 stycznia kierowcy mają nowy obowiązek. Kary do 2000 zł dla zapominalskich

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Od 1 stycznia kierowcy mają nowy obowiązek, kary za nieprzerejestrowanie samochodu
Od 1 stycznia kierowcy mają nowy obowiązek. Kary do 2000 zł dla zapominalskich
Kuba Brzeziński
Infor

REKLAMA

REKLAMA

1 stycznia 2024 r. pojawił się nowy obowiązek dla kierowców. Ustawodawca wyznaczył też trzy nowe terminy. Mowa o 30, 90 lub 180 dniach. Kara? Czasami będzie to 500, czasami 1000, a czasami 2000 zł.

Do 31 grudnia 2023 r. kierowcy, którzy nabyli samochód zarejestrowany w Polsce, mieli dwie możliwości. Mogli przerejestrować go na swoje dane lub wyłącznie zgłosić staroście jego zakup. W przypadku transakcji dokonanych od 1 stycznia 2024 r. zasady uległy zmianie. Zgłoszenie zakupu znika. Nowym obowiązkiem kierowców staje się rejestracja.

REKLAMA

Rejestracja samochodu obowiązkowa. Znika zgłoszenie nabycia

Zgłoszenie staroście nabycia pojazdu ostatecznie zniknęło 1 stycznia 2024 r. Od tego dnia nabywca pojazdu używanego nie ma wyjścia. Musi zarejestrować pojazd po zakupie. Do tego obowiązku musi się zastosować w jednym z dwóch terminów. Mowa o:

  • 30 dniach od dnia nabycia pojazdu w przypadku osób prywatnych i firm
  • 90 dniach od dnia nabycia pojazdu w przypadku przedsiębiorców prowadzących działalność w zakresie obrotu pojazdami

Kluczowe w tym punkcie są dwie kwestie. Pierwsza jest taka, że dzień nabycia pojazdu jest określany na podstawie daty pojawiającej się na umowie lub fakturze. Także zagranicznej! Druga jest taka, że dla działania przepisów żadnego znaczenia nie ma stan pojazdu. Jeżeli kierowca kupił auto uszkodzone, do momentu wykonania naprawy nie może wykonać przeglądu, a tym samym nie może przerejestrować pojazdu. Mimo wszystko karę i tak dostanie.

Zgłoszenie nabycia pojazdu a rejestracja. Różnice

REKLAMA

Rejestracja samochodu oznacza formalną zmianę właściciela. Dane nowego posiadacza trafią do dowodu rejestracyjnego i bazy CEPiK. Poza tym właściciel ma możliwość zmiany numerów rejestracyjnych. Niestety rejestracja oznacza konieczność wizyty w wydziale komunikacji i płatność. Kierowca musi opłacić nowy dowód, czasami pozwolenie czasowe, homologowanie tablic i ewentualną wymianę oznaczeń.

Zgłoszenie nabycia samochodu polegało na poinformowaniu starosty o dokonaniu transakcji. Wystarczyło złożyć wniosek i dołączyć do niego kopię umowy. Dokumenty można było wysłać przez elektroniczną skrzynkę podawczą. Gdy kierowca dokonał zgłoszenia osobiście, urzędnik nanosił w dowodzie rejestracyjnym adnotację dotyczącą zmiany właściciela. Nie wprowadzał jednak nowych danych do CEPiK. W efekcie po zgłoszeniu:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • nowy właściciel nie mógł wymienić dowodu rejestracyjnego czy uzyskać pozwolenia czasowego po zgubieniu dokumentu,
  • właściciel nadal mógł sprzedać auto, ale musiał oddać nabywcy wraz z dowodem rejestracyjnym także poprzednią umowę zakupową.

Czemu znika zgłoszenie nabycia pojazdu bez przerejestrowania?

REKLAMA

Zgłoszenie zakupu pojazdu oznacza, że starosta dostawał informację o zmianie właściciela. Ta jednak nie trafiała do bazy CEPiK. Skutek? Formalnie to poprzedni właściciel był wpisany jako posiadacz pojazdu. To także jego dane cały czas znajdowały się w dowodzie rejestracyjnym. Taka sytuacja oznacza przede wszystkim problem z ustaleniem danych sprawcy wykroczenia np. w przypadku zarejestrowania prędkości pojazdu za pomocą fotoradaru. To były właściciel dostawał powiadomienie jako pierwszy i musiał za każdym razem tłumaczyć się ze sprzedaży pojazdu.

Aby wyeliminować problemy z tym związane i aby dane zapisane w bazie CEPiK stały się "pewniejsze", wprowadzony został obowiązek rejestracji pojazdu. Ustawodawca wyznaczył też bardziej klarowne zasady karania kierujących. Tak, aby obowiązek nie pozostał "martwy".

Nowy obowiązek kierowców i nowe kary nawet do 2000 zł!

Do 31 grudnia 2023 r. kara od starosty za brak rejestracji lub zgłoszenia nabycia wynosiła od 200 do 1000 zł. Starosta mógł praktycznie dowolnie wybrać kwotę z tego zakresu. Ustawodawca pozostawił mu w tym przypadku dowolność. Od 1 stycznia 2024 r. wysokość kary zależy od rodzaju podmiotu, który nie wypełnił obowiązku i czasu jego przekroczenia. Starosta stracił dowolność w karaniu kierowców. Kary aktualnie wynoszą:

  • 500 zł dla właściciela pojazdu, który w terminie 30 dni nie złożył wniosku o rejestrację pojazdu,
  • 1000 zł jeśli wniosek o rejestrację pojazdu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nie został złożony w terminie 180 dni,
  • 1000 zł dla podmiotu handlującego pojazdami, który w terminie 90 dni nie złożył wniosku o rejestrację pojazdu,
  • 2000 zł dla podmiotu handlującego pojazdami, który w terminie 180 dni nie złożył wniosku o rejestrację pojazdu.
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

REKLAMA

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

REKLAMA

Chińskie samochody w Polsce 2025 – które marki zdominowały rynek?

Jeszcze dwa lata temu chińskie samochody były w Polsce egzotyczną ciekawostką W 2023 sprzedano ich zaledwie 168 sztuk. Dziś mają już ponad 16 tysięcy rejestracji tylko w pierwszej połowie roku i zdobyły 5 proc. rynku. MG, Omoda i Jaecoo nie tylko depczą po piętach uznanym markom, ale w wielu salonach skutecznie je wypierają. Dzięki niskim cenom, dobremu wyposażeniu i wsparciu z programu „NaszEauto” ta ekspansja dopiero się rozpędza i wszystko wskazuje na to, że nie zwolni.

Warto odwołać się od kary w transporcie międzynarodowym

Przewoźnicy najczęściej otrzymują kary za naruszenia przepisów dotyczące dokumentacji celnej, Pakietu Mobilności, zasad kabotażu, braku wymaganych zezwoleń czy przewozu nielegalnych imigrantów. W przypadku nałożenia kary warto się odwołać.

REKLAMA