REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Koniec zniżek na autostradzie A4. Znika rabat za płatność aplikacją za przejazd

Koniec zniżek na autostradzie A4. Znika rabat za płatność aplikacją za przejazd
Koniec zniżek na autostradzie A4. Znika rabat za płatność aplikacją za przejazd
Konrad Żelazowski
dziennik.pl

REKLAMA

REKLAMA

Rok 2024 przyniesie nie tyle podwyżki na autostradzie A4 Katowice – Kraków, co koniec zniżek. W efekcie przejazd 61-kilometrowym fragmentem stanie się droższy. Dokładnie o 4 zł droższy. Zmiana wejdzie w życie 16 stycznia 2024 r.

Autostrada A4 na odcinku Katowice – Kraków stanowi kluczowy węzeł komunikacyjny. Każdego dnia przejeżdża nim blisko 50 tys. pojazdów. To jedna z nielicznych tras typu A, która nadal jest płatna dla kierowców aut osobowych. Na 61 km umieszczone są dwie bramki. Na każdej z nich prowadzący płaci 13 lub 15 zł.

REKLAMA

Znika zniżki na autostradzie A4 za płatność aplikacją

Do tej pory pojazdy kategorii 1 (a więc auta osobowe i motocykle), korzystając z płatności automatycznych, realizowanych za pomocą kamer czytających numery rejestracyjne, otrzymywali rabat. Zamiast 15 zł płacili na każdym odcinku 13 zł. Taka zniżka obowiązywała od 4 lat. Obowiązywała, bo spokojnie można mówić o niej w czasie przeszłym. Dokładnie 16 stycznia 2024 r. Autostrada Małopolska Stalexport rezygnuje z preferencyjnej stawki. To oznacza, że kierowcy korzystający z videotollingu, od tego dnia zapłacą dokładnie o 4 zł więcej za przejazd całym odcinkiem A4 między Katowicami a Krakowem.

Czemu znika preferencyjna stawka opłaty za przejazd A4?

REKLAMA

Stalexport mówi o względach ekonomicznych. Chodzi o znaczący spadek wpływów z tytułu eksploatacji szlaku. Tym bardziej że zdalna płatność mocno zyskuje na popularności. Dziś to za jej sprawą realizowanych jest połowa transakcji na tym szlaku. Rabat miał być zachętą do korzystania z tej formy wnoszenia opłaty, a jednocześnie choć częściowego rozładowania korków na bramkach. Odegrał swoją rolę i może zniknąć.

Kluczowe jest to, że choć rabat za płatność aplikacją za przejazd A4 Katowice – Kraków jest kasowany, nie znika możliwość płacenia za pomocą videotollingu. Płatność przez tablicę rejestracyjną i kamery cały czas jest aktualna i będzie działać.

Czy autostrada A4 Katowice – Kraków może być darmowa?

Raczej nie ma szans na to, aby A4 stała się teraz darmowa. Każdego dnia przez bramki na A4 Katowice – Kraków przejeżdża nawet 39 tys. samochodów osobowych i motocykli. Ceny zerowych stawek dla nich musiałby pokryć rząd. To oznaczałoby, że skarb państwa darmowa A4 kosztowałaby blisko 1,2 mln zł dziennie. To daje nawet blisko pół miliarda złotych rocznie. Tyle wyniosłaby szacunkowa rekompensata dla operatora.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Realna szansa na darmową A4 pojawia się w 2027 r. To wtedy kończy się umowa ze Stalexportem. Coraz częściej mówi się o tym, że nie zostanie ona przedłużona, a odcinek wejdzie pod władanie GDDKiA i kontrolę e-Toll. Dla kierowców aut osobowych wtedy stałby się zatem darmowy.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    REKLAMA

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

    Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

    REKLAMA

    Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

    Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    REKLAMA