REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Koniec zniżek na autostradzie A4. Znika rabat za płatność aplikacją za przejazd

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Koniec zniżek na autostradzie A4. Znika rabat za płatność aplikacją za przejazd
Koniec zniżek na autostradzie A4. Znika rabat za płatność aplikacją za przejazd
Konrad Żelazowski
dziennik.pl

REKLAMA

REKLAMA

Rok 2024 przyniesie nie tyle podwyżki na autostradzie A4 Katowice – Kraków, co koniec zniżek. W efekcie przejazd 61-kilometrowym fragmentem stanie się droższy. Dokładnie o 4 zł droższy. Zmiana wejdzie w życie 16 stycznia 2024 r.

Autostrada A4 na odcinku Katowice – Kraków stanowi kluczowy węzeł komunikacyjny. Każdego dnia przejeżdża nim blisko 50 tys. pojazdów. To jedna z nielicznych tras typu A, która nadal jest płatna dla kierowców aut osobowych. Na 61 km umieszczone są dwie bramki. Na każdej z nich prowadzący płaci 13 lub 15 zł.

REKLAMA

Znika zniżki na autostradzie A4 za płatność aplikacją

Do tej pory pojazdy kategorii 1 (a więc auta osobowe i motocykle), korzystając z płatności automatycznych, realizowanych za pomocą kamer czytających numery rejestracyjne, otrzymywali rabat. Zamiast 15 zł płacili na każdym odcinku 13 zł. Taka zniżka obowiązywała od 4 lat. Obowiązywała, bo spokojnie można mówić o niej w czasie przeszłym. Dokładnie 16 stycznia 2024 r. Autostrada Małopolska Stalexport rezygnuje z preferencyjnej stawki. To oznacza, że kierowcy korzystający z videotollingu, od tego dnia zapłacą dokładnie o 4 zł więcej za przejazd całym odcinkiem A4 między Katowicami a Krakowem.

Czemu znika preferencyjna stawka opłaty za przejazd A4?

REKLAMA

Stalexport mówi o względach ekonomicznych. Chodzi o znaczący spadek wpływów z tytułu eksploatacji szlaku. Tym bardziej że zdalna płatność mocno zyskuje na popularności. Dziś to za jej sprawą realizowanych jest połowa transakcji na tym szlaku. Rabat miał być zachętą do korzystania z tej formy wnoszenia opłaty, a jednocześnie choć częściowego rozładowania korków na bramkach. Odegrał swoją rolę i może zniknąć.

Kluczowe jest to, że choć rabat za płatność aplikacją za przejazd A4 Katowice – Kraków jest kasowany, nie znika możliwość płacenia za pomocą videotollingu. Płatność przez tablicę rejestracyjną i kamery cały czas jest aktualna i będzie działać.

Czy autostrada A4 Katowice – Kraków może być darmowa?

Raczej nie ma szans na to, aby A4 stała się teraz darmowa. Każdego dnia przez bramki na A4 Katowice – Kraków przejeżdża nawet 39 tys. samochodów osobowych i motocykli. Ceny zerowych stawek dla nich musiałby pokryć rząd. To oznaczałoby, że skarb państwa darmowa A4 kosztowałaby blisko 1,2 mln zł dziennie. To daje nawet blisko pół miliarda złotych rocznie. Tyle wyniosłaby szacunkowa rekompensata dla operatora.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Realna szansa na darmową A4 pojawia się w 2027 r. To wtedy kończy się umowa ze Stalexportem. Coraz częściej mówi się o tym, że nie zostanie ona przedłużona, a odcinek wejdzie pod władanie GDDKiA i kontrolę e-Toll. Dla kierowców aut osobowych wtedy stałby się zatem darmowy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA