REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Koniec zniżek na autostradzie A4. Znika rabat za płatność aplikacją za przejazd

Koniec zniżek na autostradzie A4. Znika rabat za płatność aplikacją za przejazd
Koniec zniżek na autostradzie A4. Znika rabat za płatność aplikacją za przejazd
Konrad Żelazowski
dziennik.pl

REKLAMA

REKLAMA

Rok 2024 przyniesie nie tyle podwyżki na autostradzie A4 Katowice – Kraków, co koniec zniżek. W efekcie przejazd 61-kilometrowym fragmentem stanie się droższy. Dokładnie o 4 zł droższy. Zmiana wejdzie w życie 16 stycznia 2024 r.

Autostrada A4 na odcinku Katowice – Kraków stanowi kluczowy węzeł komunikacyjny. Każdego dnia przejeżdża nim blisko 50 tys. pojazdów. To jedna z nielicznych tras typu A, która nadal jest płatna dla kierowców aut osobowych. Na 61 km umieszczone są dwie bramki. Na każdej z nich prowadzący płaci 13 lub 15 zł.

REKLAMA

REKLAMA

Znika zniżki na autostradzie A4 za płatność aplikacją

Do tej pory pojazdy kategorii 1 (a więc auta osobowe i motocykle), korzystając z płatności automatycznych, realizowanych za pomocą kamer czytających numery rejestracyjne, otrzymywali rabat. Zamiast 15 zł płacili na każdym odcinku 13 zł. Taka zniżka obowiązywała od 4 lat. Obowiązywała, bo spokojnie można mówić o niej w czasie przeszłym. Dokładnie 16 stycznia 2024 r. Autostrada Małopolska Stalexport rezygnuje z preferencyjnej stawki. To oznacza, że kierowcy korzystający z videotollingu, od tego dnia zapłacą dokładnie o 4 zł więcej za przejazd całym odcinkiem A4 między Katowicami a Krakowem.

Czemu znika preferencyjna stawka opłaty za przejazd A4?

Stalexport mówi o względach ekonomicznych. Chodzi o znaczący spadek wpływów z tytułu eksploatacji szlaku. Tym bardziej że zdalna płatność mocno zyskuje na popularności. Dziś to za jej sprawą realizowanych jest połowa transakcji na tym szlaku. Rabat miał być zachętą do korzystania z tej formy wnoszenia opłaty, a jednocześnie choć częściowego rozładowania korków na bramkach. Odegrał swoją rolę i może zniknąć.

Kluczowe jest to, że choć rabat za płatność aplikacją za przejazd A4 Katowice – Kraków jest kasowany, nie znika możliwość płacenia za pomocą videotollingu. Płatność przez tablicę rejestracyjną i kamery cały czas jest aktualna i będzie działać.

REKLAMA

Czy autostrada A4 Katowice – Kraków może być darmowa?

Raczej nie ma szans na to, aby A4 stała się teraz darmowa. Każdego dnia przez bramki na A4 Katowice – Kraków przejeżdża nawet 39 tys. samochodów osobowych i motocykli. Ceny zerowych stawek dla nich musiałby pokryć rząd. To oznaczałoby, że skarb państwa darmowa A4 kosztowałaby blisko 1,2 mln zł dziennie. To daje nawet blisko pół miliarda złotych rocznie. Tyle wyniosłaby szacunkowa rekompensata dla operatora.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Realna szansa na darmową A4 pojawia się w 2027 r. To wtedy kończy się umowa ze Stalexportem. Coraz częściej mówi się o tym, że nie zostanie ona przedłużona, a odcinek wejdzie pod władanie GDDKiA i kontrolę e-Toll. Dla kierowców aut osobowych wtedy stałby się zatem darmowy.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

REKLAMA

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

REKLAMA

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA