REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Koniec zniżek na autostradzie A4. Znika rabat za płatność aplikacją za przejazd

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Koniec zniżek na autostradzie A4. Znika rabat za płatność aplikacją za przejazd
Koniec zniżek na autostradzie A4. Znika rabat za płatność aplikacją za przejazd
Konrad Żelazowski
dziennik.pl

REKLAMA

REKLAMA

Rok 2024 przyniesie nie tyle podwyżki na autostradzie A4 Katowice – Kraków, co koniec zniżek. W efekcie przejazd 61-kilometrowym fragmentem stanie się droższy. Dokładnie o 4 zł droższy. Zmiana wejdzie w życie 16 stycznia 2024 r.

Autostrada A4 na odcinku Katowice – Kraków stanowi kluczowy węzeł komunikacyjny. Każdego dnia przejeżdża nim blisko 50 tys. pojazdów. To jedna z nielicznych tras typu A, która nadal jest płatna dla kierowców aut osobowych. Na 61 km umieszczone są dwie bramki. Na każdej z nich prowadzący płaci 13 lub 15 zł.

REKLAMA

Znika zniżki na autostradzie A4 za płatność aplikacją

Do tej pory pojazdy kategorii 1 (a więc auta osobowe i motocykle), korzystając z płatności automatycznych, realizowanych za pomocą kamer czytających numery rejestracyjne, otrzymywali rabat. Zamiast 15 zł płacili na każdym odcinku 13 zł. Taka zniżka obowiązywała od 4 lat. Obowiązywała, bo spokojnie można mówić o niej w czasie przeszłym. Dokładnie 16 stycznia 2024 r. Autostrada Małopolska Stalexport rezygnuje z preferencyjnej stawki. To oznacza, że kierowcy korzystający z videotollingu, od tego dnia zapłacą dokładnie o 4 zł więcej za przejazd całym odcinkiem A4 między Katowicami a Krakowem.

Czemu znika preferencyjna stawka opłaty za przejazd A4?

REKLAMA

Stalexport mówi o względach ekonomicznych. Chodzi o znaczący spadek wpływów z tytułu eksploatacji szlaku. Tym bardziej że zdalna płatność mocno zyskuje na popularności. Dziś to za jej sprawą realizowanych jest połowa transakcji na tym szlaku. Rabat miał być zachętą do korzystania z tej formy wnoszenia opłaty, a jednocześnie choć częściowego rozładowania korków na bramkach. Odegrał swoją rolę i może zniknąć.

Kluczowe jest to, że choć rabat za płatność aplikacją za przejazd A4 Katowice – Kraków jest kasowany, nie znika możliwość płacenia za pomocą videotollingu. Płatność przez tablicę rejestracyjną i kamery cały czas jest aktualna i będzie działać.

Czy autostrada A4 Katowice – Kraków może być darmowa?

Raczej nie ma szans na to, aby A4 stała się teraz darmowa. Każdego dnia przez bramki na A4 Katowice – Kraków przejeżdża nawet 39 tys. samochodów osobowych i motocykli. Ceny zerowych stawek dla nich musiałby pokryć rząd. To oznaczałoby, że skarb państwa darmowa A4 kosztowałaby blisko 1,2 mln zł dziennie. To daje nawet blisko pół miliarda złotych rocznie. Tyle wyniosłaby szacunkowa rekompensata dla operatora.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Realna szansa na darmową A4 pojawia się w 2027 r. To wtedy kończy się umowa ze Stalexportem. Coraz częściej mówi się o tym, że nie zostanie ona przedłużona, a odcinek wejdzie pod władanie GDDKiA i kontrolę e-Toll. Dla kierowców aut osobowych wtedy stałby się zatem darmowy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

REKLAMA

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA

KGP: 110 999 interwencji, 427 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 999 interwencji. Byli wzywani do 427 wypadków drogowych.

Samochody elektryczne potrzebują teraz tyle prądu co wszystkie ładowane w Polsce smartfony. Co będzie z zapotrzebowaniem na energię elektryczną gdy będzie ich milion

Obecnie wszystkie jeżdżące po polskich drogach auta elektryczne potrzebują tyle samo prądu co smartfony. Gdyby jednak w Polsce było milion elektryków, co według prognoz może nastąpić za pięć-siedem lat, i wszystkie one ładowały się w tym samym momencie, obciążenie systemu elektroenergetycznego z tego tytułu wyniosłoby 15,2 procent.

REKLAMA