REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Silnik jako część zamienna? UE chce to zmienić. Po awarii silnika auto trafi na złom

po awarii silnika auto trafi na złom, silnik przestanie być częścią zamienną, nie będzie możliwości wymiany silnika w aucie
Silnik jako część zamienna? UE chce to zmienić. Po awarii silnika auto trafi na złom
PIotr Wróbel
dziennik.pl

REKLAMA

REKLAMA

UE chce, aby silnik przestał być częścią zamienną. Jeżeli nie będzie się go dało naprawić, samochód będzie musiał trafić na złom. A to nie koniec pomysłów unijnych włodarzy. Kolejne są równie kontrowersyjne.

W roku 2005 w Polsce pojawiła się długo wyczekiwana zmiana. W październiku tego roku zaczęło obowiązywać rozporządzenie, które zaczęło traktować silnik zamontowany w samochodzie jako jedną z części zamiennych. Skutek? Kierowca może przekładać jednostki napędowe praktycznie dowolnie – zarówno w przypadku awarii, jak i chęci wzmocnienia pojazdu.

REKLAMA

REKLAMA

Silnik przestanie być częścią zamienną. Skrzynia biegów też...

Potraktowanie silnika jako części zamiennej jest kluczowe. Bo często bywa tak, że zatarcie motoru czy zerwanie napędu rozrządu oznacza wartą kilkanaście tysięcy złotych naprawę. W efekcie kierowcy wolą zdecydować się na tańszą zamianę. Dla przykładu używaną jednostkę napędową można już kupić za jedną trzecią kwoty wydanej na naprawę. Unii Europejskiej to się jednak nie podoba.

Włodarze UE chcą, aby "graty" zniknęły z dróg, a do tego chcą usprawnić recykling w sektorze motoryzacyjnym. Właśnie dlatego stworzyli projekt nowej dyrektywy dotyczącej stanu technicznego pojazdów. I jeden z zapisów propozycji legislacyjnej idzie w kierunku powrotu do starych zasad odnoszących się do jednostek napędowych. To oznacza, że silnik zostanie prawnie zintegrowany z samochodem. Przestanie być częścią zamienną. Jeżeli zatem naprawa pojazdu miałaby polegać na wymianie silnika, nowe przepisy kazałyby uznać, że auto należy wycofać z ruchu. Mówiąc językiem prawniczym, taki samochód będzie musiał trafić na złom.

Co ciekawe, powyższe stanowisko będzie dotyczyć nie tylko wymiany silnika. Niemożliwa stanie się także wymiana skrzyni biegów, karoserii czy zespołów podwozia. Zakazana będzie każda modyfikacja, która zmieni pierwotną identyfikację. I wcale nie są to konfabulacje, a konkretnie zapisy w załącznik I część A pkt 1 projektu rozporządzenia w sprawie wymogów w zakresie obiegu zamkniętego w odniesieniu do projektowania pojazdów oraz zarządzania pojazdami wycofanymi z eksploatacji, zmieniające rozporządzenia (UE) 2018/858 i 2019/1020 oraz uchylające dyrektywy 2000/53/WE i 2005/64/WE.

REKLAMA

Spawanie reperaturek też dostanie unijny zakaz

Katalog sytuacji, w których nowe przepisy będą oznaczały wycofanie pojazdu z ruchu, jest jednak zdecydowanie szerszy. W przypadku spalenia sytuacja jest oczywista. Takiego samochodu nawet dziś nie należy naprawiać. Nawet punktowe przegrzania karoserii mogą się okazać śmiertelnie groźne podczas późniejszego wypadku. Nowelizacja nie stanowi zatem wielkiego odkrycia w tym zakresie. Tego samego nie da się jednak już powiedzieć o zakazanym "zaspawaniu".

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pojęcie "zaspawania" jest mało precyzyjne. A to może stanowić karkołomną konstrukcję dla przyszłych przepisów. Bo np. dospawywanie fragmentów nadwozia rzeczywiście powinno być zabronione. Narusza klatkę bezpieczeństwa i strukturę, która chroni pasażerów podczas ewentualnego wypadku. Jednak nowelizacja może objąć także np. wspawywanie reperaturek. A to już stanowi naprawdę złą informację dla kierowców posiadających samochody "nadgryzane" przez korozję. W głos litery prawa nie będą w stanie ich naprawić. Skutek? Tym stanie się złomowanie.

Samochód po powodzi również musi zostać zezłomowany

Według propozycji nowej dyrektywy unijnej naprawa pojazdu powinna być niemożliwa z technicznego punktu widzenia także w sytuacji, w której pojazd został zanurzony w wodzie do poziomu powyżej tablicy rozdzielczej. Choć tu akurat byłbym się w stanie zgodzić z pomysłem włodarzy UE. Bo to mogłoby wyeliminować szereg sprzedażowych okazji w Polsce za każdym razem, gdy kilka tygodni wcześniej któryś z krajów UE nawiedzi powódź.

Unia chce zezłomować wszystkie auta spalinowe?

W tym punkcie mogą się pojawić głosy mówiące o tym, że unia idzie za daleko w swoich pomysłach i że robi zamach na auta spalinowe tylko po to, aby móc wepchnąć kierowcom jak najwięcej elektryków. I choć niektóre pomysły włodarzy UE rzeczywiście zdają się być nieco oderwane od rzeczywistości, warto pamiętać o jednym. Nowa dyrektywa może wprowadzić nowe przepisy i obostrzenia. Te muszą być jednak dopilnowywane na gruncie krajowym. A z tym akurat bywa już różnie. Dlatego szczególnie my – Polacy nie mamy się chyba czego bać.

W roku 2022 około 20 proc. pojazdów nie przeszło przeglądu technicznego w Niemczech. W Polsce ten sam wskaźnik wynosi zaledwie 2,4 proc. I w Niemczech, i w Polsce obowiązują te same wymogi techniczne dotyczące pojazdów. Czy to oznacza, że w naszym kraju kierowcy lepiej dbają o auta? Raczej nie. Po prostu mamy diagnostów, którzy potrafią przymykać oko i idzie im z tym naprawdę świetnie. Na gruncie polskim może się zatem okazać, że nowe przepisy unijne – gdyby zostały najpierw uchwalone – i tak okażą się dziurawe jak sito. Nie przejdą biało-czerwonej weryfikacji.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA