REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Silnik jako część zamienna? UE chce to zmienić. Po awarii silnika auto trafi na złom

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
po awarii silnika auto trafi na złom, silnik przestanie być częścią zamienną, nie będzie możliwości wymiany silnika w aucie
Silnik jako część zamienna? UE chce to zmienić. Po awarii silnika auto trafi na złom
PIotr Wróbel
dziennik.pl

REKLAMA

REKLAMA

UE chce, aby silnik przestał być częścią zamienną. Jeżeli nie będzie się go dało naprawić, samochód będzie musiał trafić na złom. A to nie koniec pomysłów unijnych włodarzy. Kolejne są równie kontrowersyjne.

W roku 2005 w Polsce pojawiła się długo wyczekiwana zmiana. W październiku tego roku zaczęło obowiązywać rozporządzenie, które zaczęło traktować silnik zamontowany w samochodzie jako jedną z części zamiennych. Skutek? Kierowca może przekładać jednostki napędowe praktycznie dowolnie – zarówno w przypadku awarii, jak i chęci wzmocnienia pojazdu.

REKLAMA

REKLAMA

Silnik przestanie być częścią zamienną. Skrzynia biegów też...

Potraktowanie silnika jako części zamiennej jest kluczowe. Bo często bywa tak, że zatarcie motoru czy zerwanie napędu rozrządu oznacza wartą kilkanaście tysięcy złotych naprawę. W efekcie kierowcy wolą zdecydować się na tańszą zamianę. Dla przykładu używaną jednostkę napędową można już kupić za jedną trzecią kwoty wydanej na naprawę. Unii Europejskiej to się jednak nie podoba.

Włodarze UE chcą, aby "graty" zniknęły z dróg, a do tego chcą usprawnić recykling w sektorze motoryzacyjnym. Właśnie dlatego stworzyli projekt nowej dyrektywy dotyczącej stanu technicznego pojazdów. I jeden z zapisów propozycji legislacyjnej idzie w kierunku powrotu do starych zasad odnoszących się do jednostek napędowych. To oznacza, że silnik zostanie prawnie zintegrowany z samochodem. Przestanie być częścią zamienną. Jeżeli zatem naprawa pojazdu miałaby polegać na wymianie silnika, nowe przepisy kazałyby uznać, że auto należy wycofać z ruchu. Mówiąc językiem prawniczym, taki samochód będzie musiał trafić na złom.

Co ciekawe, powyższe stanowisko będzie dotyczyć nie tylko wymiany silnika. Niemożliwa stanie się także wymiana skrzyni biegów, karoserii czy zespołów podwozia. Zakazana będzie każda modyfikacja, która zmieni pierwotną identyfikację. I wcale nie są to konfabulacje, a konkretnie zapisy w załącznik I część A pkt 1 projektu rozporządzenia w sprawie wymogów w zakresie obiegu zamkniętego w odniesieniu do projektowania pojazdów oraz zarządzania pojazdami wycofanymi z eksploatacji, zmieniające rozporządzenia (UE) 2018/858 i 2019/1020 oraz uchylające dyrektywy 2000/53/WE i 2005/64/WE.

REKLAMA

Spawanie reperaturek też dostanie unijny zakaz

Katalog sytuacji, w których nowe przepisy będą oznaczały wycofanie pojazdu z ruchu, jest jednak zdecydowanie szerszy. W przypadku spalenia sytuacja jest oczywista. Takiego samochodu nawet dziś nie należy naprawiać. Nawet punktowe przegrzania karoserii mogą się okazać śmiertelnie groźne podczas późniejszego wypadku. Nowelizacja nie stanowi zatem wielkiego odkrycia w tym zakresie. Tego samego nie da się jednak już powiedzieć o zakazanym "zaspawaniu".

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pojęcie "zaspawania" jest mało precyzyjne. A to może stanowić karkołomną konstrukcję dla przyszłych przepisów. Bo np. dospawywanie fragmentów nadwozia rzeczywiście powinno być zabronione. Narusza klatkę bezpieczeństwa i strukturę, która chroni pasażerów podczas ewentualnego wypadku. Jednak nowelizacja może objąć także np. wspawywanie reperaturek. A to już stanowi naprawdę złą informację dla kierowców posiadających samochody "nadgryzane" przez korozję. W głos litery prawa nie będą w stanie ich naprawić. Skutek? Tym stanie się złomowanie.

Samochód po powodzi również musi zostać zezłomowany

Według propozycji nowej dyrektywy unijnej naprawa pojazdu powinna być niemożliwa z technicznego punktu widzenia także w sytuacji, w której pojazd został zanurzony w wodzie do poziomu powyżej tablicy rozdzielczej. Choć tu akurat byłbym się w stanie zgodzić z pomysłem włodarzy UE. Bo to mogłoby wyeliminować szereg sprzedażowych okazji w Polsce za każdym razem, gdy kilka tygodni wcześniej któryś z krajów UE nawiedzi powódź.

Unia chce zezłomować wszystkie auta spalinowe?

W tym punkcie mogą się pojawić głosy mówiące o tym, że unia idzie za daleko w swoich pomysłach i że robi zamach na auta spalinowe tylko po to, aby móc wepchnąć kierowcom jak najwięcej elektryków. I choć niektóre pomysły włodarzy UE rzeczywiście zdają się być nieco oderwane od rzeczywistości, warto pamiętać o jednym. Nowa dyrektywa może wprowadzić nowe przepisy i obostrzenia. Te muszą być jednak dopilnowywane na gruncie krajowym. A z tym akurat bywa już różnie. Dlatego szczególnie my – Polacy nie mamy się chyba czego bać.

W roku 2022 około 20 proc. pojazdów nie przeszło przeglądu technicznego w Niemczech. W Polsce ten sam wskaźnik wynosi zaledwie 2,4 proc. I w Niemczech, i w Polsce obowiązują te same wymogi techniczne dotyczące pojazdów. Czy to oznacza, że w naszym kraju kierowcy lepiej dbają o auta? Raczej nie. Po prostu mamy diagnostów, którzy potrafią przymykać oko i idzie im z tym naprawdę świetnie. Na gruncie polskim może się zatem okazać, że nowe przepisy unijne – gdyby zostały najpierw uchwalone – i tak okażą się dziurawe jak sito. Nie przejdą biało-czerwonej weryfikacji.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA