REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Silnik jako część zamienna? UE chce to zmienić. Po awarii silnika auto trafi na złom

po awarii silnika auto trafi na złom, silnik przestanie być częścią zamienną, nie będzie możliwości wymiany silnika w aucie
Silnik jako część zamienna? UE chce to zmienić. Po awarii silnika auto trafi na złom
PIotr Wróbel
dziennik.pl

REKLAMA

REKLAMA

UE chce, aby silnik przestał być częścią zamienną. Jeżeli nie będzie się go dało naprawić, samochód będzie musiał trafić na złom. A to nie koniec pomysłów unijnych włodarzy. Kolejne są równie kontrowersyjne.

W roku 2005 w Polsce pojawiła się długo wyczekiwana zmiana. W październiku tego roku zaczęło obowiązywać rozporządzenie, które zaczęło traktować silnik zamontowany w samochodzie jako jedną z części zamiennych. Skutek? Kierowca może przekładać jednostki napędowe praktycznie dowolnie – zarówno w przypadku awarii, jak i chęci wzmocnienia pojazdu.

REKLAMA

REKLAMA

Silnik przestanie być częścią zamienną. Skrzynia biegów też...

Potraktowanie silnika jako części zamiennej jest kluczowe. Bo często bywa tak, że zatarcie motoru czy zerwanie napędu rozrządu oznacza wartą kilkanaście tysięcy złotych naprawę. W efekcie kierowcy wolą zdecydować się na tańszą zamianę. Dla przykładu używaną jednostkę napędową można już kupić za jedną trzecią kwoty wydanej na naprawę. Unii Europejskiej to się jednak nie podoba.

Włodarze UE chcą, aby "graty" zniknęły z dróg, a do tego chcą usprawnić recykling w sektorze motoryzacyjnym. Właśnie dlatego stworzyli projekt nowej dyrektywy dotyczącej stanu technicznego pojazdów. I jeden z zapisów propozycji legislacyjnej idzie w kierunku powrotu do starych zasad odnoszących się do jednostek napędowych. To oznacza, że silnik zostanie prawnie zintegrowany z samochodem. Przestanie być częścią zamienną. Jeżeli zatem naprawa pojazdu miałaby polegać na wymianie silnika, nowe przepisy kazałyby uznać, że auto należy wycofać z ruchu. Mówiąc językiem prawniczym, taki samochód będzie musiał trafić na złom.

Co ciekawe, powyższe stanowisko będzie dotyczyć nie tylko wymiany silnika. Niemożliwa stanie się także wymiana skrzyni biegów, karoserii czy zespołów podwozia. Zakazana będzie każda modyfikacja, która zmieni pierwotną identyfikację. I wcale nie są to konfabulacje, a konkretnie zapisy w załącznik I część A pkt 1 projektu rozporządzenia w sprawie wymogów w zakresie obiegu zamkniętego w odniesieniu do projektowania pojazdów oraz zarządzania pojazdami wycofanymi z eksploatacji, zmieniające rozporządzenia (UE) 2018/858 i 2019/1020 oraz uchylające dyrektywy 2000/53/WE i 2005/64/WE.

REKLAMA

Spawanie reperaturek też dostanie unijny zakaz

Katalog sytuacji, w których nowe przepisy będą oznaczały wycofanie pojazdu z ruchu, jest jednak zdecydowanie szerszy. W przypadku spalenia sytuacja jest oczywista. Takiego samochodu nawet dziś nie należy naprawiać. Nawet punktowe przegrzania karoserii mogą się okazać śmiertelnie groźne podczas późniejszego wypadku. Nowelizacja nie stanowi zatem wielkiego odkrycia w tym zakresie. Tego samego nie da się jednak już powiedzieć o zakazanym "zaspawaniu".

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pojęcie "zaspawania" jest mało precyzyjne. A to może stanowić karkołomną konstrukcję dla przyszłych przepisów. Bo np. dospawywanie fragmentów nadwozia rzeczywiście powinno być zabronione. Narusza klatkę bezpieczeństwa i strukturę, która chroni pasażerów podczas ewentualnego wypadku. Jednak nowelizacja może objąć także np. wspawywanie reperaturek. A to już stanowi naprawdę złą informację dla kierowców posiadających samochody "nadgryzane" przez korozję. W głos litery prawa nie będą w stanie ich naprawić. Skutek? Tym stanie się złomowanie.

Samochód po powodzi również musi zostać zezłomowany

Według propozycji nowej dyrektywy unijnej naprawa pojazdu powinna być niemożliwa z technicznego punktu widzenia także w sytuacji, w której pojazd został zanurzony w wodzie do poziomu powyżej tablicy rozdzielczej. Choć tu akurat byłbym się w stanie zgodzić z pomysłem włodarzy UE. Bo to mogłoby wyeliminować szereg sprzedażowych okazji w Polsce za każdym razem, gdy kilka tygodni wcześniej któryś z krajów UE nawiedzi powódź.

Unia chce zezłomować wszystkie auta spalinowe?

W tym punkcie mogą się pojawić głosy mówiące o tym, że unia idzie za daleko w swoich pomysłach i że robi zamach na auta spalinowe tylko po to, aby móc wepchnąć kierowcom jak najwięcej elektryków. I choć niektóre pomysły włodarzy UE rzeczywiście zdają się być nieco oderwane od rzeczywistości, warto pamiętać o jednym. Nowa dyrektywa może wprowadzić nowe przepisy i obostrzenia. Te muszą być jednak dopilnowywane na gruncie krajowym. A z tym akurat bywa już różnie. Dlatego szczególnie my – Polacy nie mamy się chyba czego bać.

W roku 2022 około 20 proc. pojazdów nie przeszło przeglądu technicznego w Niemczech. W Polsce ten sam wskaźnik wynosi zaledwie 2,4 proc. I w Niemczech, i w Polsce obowiązują te same wymogi techniczne dotyczące pojazdów. Czy to oznacza, że w naszym kraju kierowcy lepiej dbają o auta? Raczej nie. Po prostu mamy diagnostów, którzy potrafią przymykać oko i idzie im z tym naprawdę świetnie. Na gruncie polskim może się zatem okazać, że nowe przepisy unijne – gdyby zostały najpierw uchwalone – i tak okażą się dziurawe jak sito. Nie przejdą biało-czerwonej weryfikacji.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA