REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe paliwo od 1 stycznia 2024 r. Jakie samochody nie mogą tankować benzyny E10?

paliwo E10, benzyna E10, PB 95 E10, benzyna PB 95, nowe paliwo 95, nowa benzyna 95
Nowe paliwo od 1 stycznia 2024 r. Jakie samochody nie mogą go tankować?
Kuba Brzeziński
Infor

REKLAMA

REKLAMA

"Czy moje auto może jeździć na E10?" To od 1 stycznia 2024 r. najczęściej zadawane pytanie przez kierowców. Odpowiedź? Jednej nie ma. Dużo zależy bowiem od silnika, ale i rocznika pojazdu. Dlatego w tym materiale przygotowaliśmy konkretną listę aut.

Od 1 stycznia 2024 r. na stacjach benzynowych w całej Polsce stopniowo zacznie pojawiać się nowy typ paliwa. Mowa o benzynie E10. Zmiana odbędzie się po cichu? Z pewnością tak. Jedynym jej świadectwem stanie się nowe oznaczenie E10 widoczne przy dystrybutorze. To ma się pojawić po dostawie nowego typu benzyny.

REKLAMA

Warto pamiętać o tym, że początkowo paliwo tankowane do auta będzie jedynie mieszanką. Zbiornik na stacji nigdy nie będzie pusty. Nie będzie też płukany przed zatankowaniem do niego E10.

Czym się różni benzyna 95 od E10?

E10 nadal będzie benzyną PB 95. To nadal klasyczna bezołowiowa i nadal będzie miała 95 oktanów. Zmieni się jedynie dodatek biokomponentów. Do tej pory było ich maksymalnie 5 proc. objętości (stąd dotychczasowe oznaczenie E5). Od 1 stycznia 2024 r. może być ich nawet 10 proc. Nawet 10 proc., co nie oznacza, że dokładnie tyle biokomponentów będzie w przypadku każdego paliwa.

paliwo E10, benzyna E10, PB 95 E10, benzyna PB 95, nowe paliwo 95, nowa benzyna 95

paliwo E10, benzyna E10, PB 95 E10, benzyna PB 95, nowe paliwo 95, nowa benzyna 95

Nowe paliwo od 1 stycznia 2024 r. Jakie samochody nie mogą go tankować?

Infor

Jakie samochody nie mogą tankować paliwa E10?

Benzyna E10 po trafieniu do układu paliwowego jest poddawana działaniu ciśnienia. To może wytrącić z niej etan. Alkohol będzie szkodliwy dla przewodów i uszczelek. Może się okazać problematyczny także dla wtryskiwaczy. Jednak wyłącznie w silnikach, które do E10 dostosowane nie są. O jakich wersjach mowa? Oto pojazdy wyszczególnione w raporcie ACEA (Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów).

  • Alfy Romeo wyprodukowane przed 1 stycznia 2011 r.,
  • Audi A2 1,6 FSI (2003 – 2005),
  • Audi A3 II 1,6 FSI (2004),
  • Audi A3 II 2,0 FSI (2004),
  • Audi A4 B6 2,0 FSI (2003 – 2004),
  • Audi A4 B6 i B7 z ogrzewaniem postojowym,
  • Daewoo – pełna gama modelowa,
  • Ford Mondeo III 1,8 SCI (2003 – 2007),
  • Fiat Bravo I 1,6 16v,
  • Fiat Stilo 1,6 16v, 1,8 16v, 2,4 20v,
  • Fiat Palio 1,6 16v,
  • Fiat Punto II HGT 1,8 16v,
  • Lancia Thesis,
  • Lexus IS250 (2005 – 2007),
  • Lexus GS300 (2005 – 2007),
  • Lexus LS460 (2006 – 2007),
  • Mercedes C200 CGI W203 (2002 – 2005),
  • Mercedes CLK 200 CGI C209 (2002 – 2005),
  • Opel Vectra C 2,2 16v Direct Z22YH,
  • Opel Signum 2,2 16v Direct Z22YH,
  • Opel Zafira B 2,2 16v Direct Z22YH,
  • Renault Megane I 2,0 IDE F5R 700, F5R 740,
  • Renault Laguna II 2,0 IDE F5R 782,
  • Renault Laguna II 2,0 Turbo F4R 764, F4R 765 (2000 – 2002),
  • Renault Espace IV 2,0 Turbo F4R 790, F4R 794 (2000 – 2002),
  • Renault Vel Satis 2,0 Turbo F4R 762, F4R 763 (2000 – 2002),
  • Renault Avantime 2,0 Turbo F4R 760, F4R 761 (2000 – 2002),
  • Seat Toledo III 2,0 FSI (2004 – 2005),
  • Seta Leon II 2,0 FSI (2005),
  • Seat Altea 2,0 FSI (2004 – 2005),
  • Toyota Avensis I 2,0 VVT-i 1AZ-FSE (2000 – 2003),
  • Toyota Avensis II 2,0 VVT-i 1AZ-FSE (2003 – 2008),
  • Toyota Avensis II 2,4 VVT-i 2AZ-FSE (2003 – 2008),
  • Volkswagen Lupo 1,4 FSI,
  • Volkswagen Polo IV 1,4 FSI,
  • Volkswagen Golf IV 1,6 FSI,
  • Volkswagen Golf V 1,6 FSI, 2,0 FSI,
  • Volkswagen Bora 1,6 FSI,
  • Volkswagen Touran I 1,6 FSI, 2,0 FSI,
  • Volvo V40 I 1,8 GDI,
  • Volvo S40 I 1,8 GDI.
paliwo E10, benzyna E10, PB 95 E10, benzyna PB 95, nowe paliwo 95, nowa benzyna 95

paliwo E10, benzyna E10, PB 95 E10, benzyna PB 95, nowe paliwo 95, nowa benzyna 95

Nowe paliwo od 1 stycznia 2024 r. Jakie samochody nie mogą go tankować?

Infor

Wykaz aut, które mogą jeździć na paliwie E10

W przypadku jakich pojazdów paliwo E10 nie stanowi żadnego problemu? Granica czasami jest ustawiona na rok 2010, a czasami 2000. Oto konkretna lista przygotowana przez ACEA:

  • Alfa Romeo MiTo, Giulietta, 159 (1,8 16v, 1,8 TBi, 3,2 JTS), Brera (1,8 TBi, 3,2 JTS), 8C,
  • Alpine – wszystkie silniki bez względu na rok produkcji,
  • BMW – wszystkie silniki bez względu na rok produkcji,
  • Chevrolet – modele produkowane od 2006 r. spełniające normę Euro 4,
  • Chrysler – pełna gama modelowa dostępna w Europie od końca lat 90. XX wieku,
  • Citroen – pełna gama modelowa dostępna w Europie od 1 stycznia 2000 r.,
  • Dacia – wszystkie silniki bez względu na rok produkcji,
  • DS – pełna gama modelowa dostępna w Europie od 1 stycznia 2000 r.,
  • Ford – pełna gama modelowa dostępna w Europie od 1992 r. (poza powyższym wyjątkiem),
  • Honda – pełna gama modelowa silników z wtryskiem paliwa dostępna w Europie od 1995 r.,
  • Hyundai – pełna gama modelowa dostępna w Europie,
  • Jaguar – pełna gama modelowa dostępna w Europie od 1992 r.,
  • Jeep – pełna gama modelowa dostępna w Europie od końca lat 90. XX wieku,
  • Kia – pełna gama modelowa dostępna w Europie,
  • Land Rover – pełna gama modelowa dostępna w Europie od 1996 r.,
  • Lexus – pełna gama modelowa dostępna w Europie od 1998 r. (bez powyższych wyjątków),
  • Maybach – wszystkie silniki bez względu na rok produkcji,
  • MINI – wszystkie silniki w wersjach produkowanych pod wodzą BMW, czyli od 2000 r.
  • Opel – pełna gama modelowa dostępna w Europie od 1 stycznia 2000 r. (bez powyższych wyjątków),
  • Peugeot – pełna gama modelowa dostępna w Europie od 1 stycznia 2000 r.,
  • Porsche – pełna gama modelowa dostępna w Europie od 1998 r.,
  • Renault – wszystkie silniki produkowane od 1 stycznia 1997 r. (bez powyższych wyjątków),
  • Rolls-Royce – wszystkie silniki w wersjach produkowanych od 2003 r.
  • Seat – pełna gama modelowa dostępna w Europie od 1992 r. (bez powyższych wyjątków),
  • Skoda – pełna gama modelowa dostępna w Europie bez modelu Felicia 1,3 OHV,
  • Smart – wszystkie silniki bez względu na rok produkcji,
  • Toyota – pełna gama modelowa dostępna w Europie od 1998 r. (bez powyższych wyjątków),
  • Volkswagen – pełna gama modelowa dostępna w Europie (bez powyższych wyjątków),
    Volvo – pełna gama modelowa dostępna w Europie od 1976 r.

Jak sprawdzić, czy możesz tankować benzynę E10?

O tym, czy kierowca może tankować benzynę E10 do samochodu, można przekonać się na kilka sposobów. Pierwszy dotyczy rocznika. Po 2010 roku obaw nie ma. Przed 2010 rokiem należy sprawdzić specyfikację producenta. Informację dotyczącą kompatybilności można znaleźć m.in. w autoryzowanych stacjach obsługi. W przypadku aut klasycznych natomiast lepiej zrezygnować z nowego paliwa. Lepiej pozostać przy benzynie E5, tyle że to oznacza przestawienie na PB 98. Droższe nawet o 60 groszy na litrze PB 98.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(1)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
  • robaczek
    2024-01-09 13:12:26
    A co z samochodami marki Mazda? Mam starą mazdę 2 z pierwszej edycji i nie wiem, lać czy nie lać?
    0
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

REKLAMA

Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

REKLAMA

Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

REKLAMA