REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe paliwo od 1 stycznia 2024 r. Jakie samochody nie mogą tankować benzyny E10?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
paliwo E10, benzyna E10, PB 95 E10, benzyna PB 95, nowe paliwo 95, nowa benzyna 95
Nowe paliwo od 1 stycznia 2024 r. Jakie samochody nie mogą go tankować?
Kuba Brzeziński
Infor

REKLAMA

REKLAMA

"Czy moje auto może jeździć na E10?" To od 1 stycznia 2024 r. najczęściej zadawane pytanie przez kierowców. Odpowiedź? Jednej nie ma. Dużo zależy bowiem od silnika, ale i rocznika pojazdu. Dlatego w tym materiale przygotowaliśmy konkretną listę aut.

Od 1 stycznia 2024 r. na stacjach benzynowych w całej Polsce stopniowo zacznie pojawiać się nowy typ paliwa. Mowa o benzynie E10. Zmiana odbędzie się po cichu? Z pewnością tak. Jedynym jej świadectwem stanie się nowe oznaczenie E10 widoczne przy dystrybutorze. To ma się pojawić po dostawie nowego typu benzyny.

REKLAMA

REKLAMA

Warto pamiętać o tym, że początkowo paliwo tankowane do auta będzie jedynie mieszanką. Zbiornik na stacji nigdy nie będzie pusty. Nie będzie też płukany przed zatankowaniem do niego E10.

Czym się różni benzyna 95 od E10?

E10 nadal będzie benzyną PB 95. To nadal klasyczna bezołowiowa i nadal będzie miała 95 oktanów. Zmieni się jedynie dodatek biokomponentów. Do tej pory było ich maksymalnie 5 proc. objętości (stąd dotychczasowe oznaczenie E5). Od 1 stycznia 2024 r. może być ich nawet 10 proc. Nawet 10 proc., co nie oznacza, że dokładnie tyle biokomponentów będzie w przypadku każdego paliwa.

paliwo E10, benzyna E10, PB 95 E10, benzyna PB 95, nowe paliwo 95, nowa benzyna 95

Nowe paliwo od 1 stycznia 2024 r. Jakie samochody nie mogą go tankować?

Infor

Jakie samochody nie mogą tankować paliwa E10?

Benzyna E10 po trafieniu do układu paliwowego jest poddawana działaniu ciśnienia. To może wytrącić z niej etan. Alkohol będzie szkodliwy dla przewodów i uszczelek. Może się okazać problematyczny także dla wtryskiwaczy. Jednak wyłącznie w silnikach, które do E10 dostosowane nie są. O jakich wersjach mowa? Oto pojazdy wyszczególnione w raporcie ACEA (Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów).

  • Alfy Romeo wyprodukowane przed 1 stycznia 2011 r.,
  • Audi A2 1,6 FSI (2003 – 2005),
  • Audi A3 II 1,6 FSI (2004),
  • Audi A3 II 2,0 FSI (2004),
  • Audi A4 B6 2,0 FSI (2003 – 2004),
  • Audi A4 B6 i B7 z ogrzewaniem postojowym,
  • Daewoo – pełna gama modelowa,
  • Ford Mondeo III 1,8 SCI (2003 – 2007),
  • Fiat Bravo I 1,6 16v,
  • Fiat Stilo 1,6 16v, 1,8 16v, 2,4 20v,
  • Fiat Palio 1,6 16v,
  • Fiat Punto II HGT 1,8 16v,
  • Lancia Thesis,
  • Lexus IS250 (2005 – 2007),
  • Lexus GS300 (2005 – 2007),
  • Lexus LS460 (2006 – 2007),
  • Mercedes C200 CGI W203 (2002 – 2005),
  • Mercedes CLK 200 CGI C209 (2002 – 2005),
  • Opel Vectra C 2,2 16v Direct Z22YH,
  • Opel Signum 2,2 16v Direct Z22YH,
  • Opel Zafira B 2,2 16v Direct Z22YH,
  • Renault Megane I 2,0 IDE F5R 700, F5R 740,
  • Renault Laguna II 2,0 IDE F5R 782,
  • Renault Laguna II 2,0 Turbo F4R 764, F4R 765 (2000 – 2002),
  • Renault Espace IV 2,0 Turbo F4R 790, F4R 794 (2000 – 2002),
  • Renault Vel Satis 2,0 Turbo F4R 762, F4R 763 (2000 – 2002),
  • Renault Avantime 2,0 Turbo F4R 760, F4R 761 (2000 – 2002),
  • Seat Toledo III 2,0 FSI (2004 – 2005),
  • Seta Leon II 2,0 FSI (2005),
  • Seat Altea 2,0 FSI (2004 – 2005),
  • Toyota Avensis I 2,0 VVT-i 1AZ-FSE (2000 – 2003),
  • Toyota Avensis II 2,0 VVT-i 1AZ-FSE (2003 – 2008),
  • Toyota Avensis II 2,4 VVT-i 2AZ-FSE (2003 – 2008),
  • Volkswagen Lupo 1,4 FSI,
  • Volkswagen Polo IV 1,4 FSI,
  • Volkswagen Golf IV 1,6 FSI,
  • Volkswagen Golf V 1,6 FSI, 2,0 FSI,
  • Volkswagen Bora 1,6 FSI,
  • Volkswagen Touran I 1,6 FSI, 2,0 FSI,
  • Volvo V40 I 1,8 GDI,
  • Volvo S40 I 1,8 GDI.

paliwo E10, benzyna E10, PB 95 E10, benzyna PB 95, nowe paliwo 95, nowa benzyna 95

Nowe paliwo od 1 stycznia 2024 r. Jakie samochody nie mogą go tankować?

Infor

Wykaz aut, które mogą jeździć na paliwie E10

W przypadku jakich pojazdów paliwo E10 nie stanowi żadnego problemu? Granica czasami jest ustawiona na rok 2010, a czasami 2000. Oto konkretna lista przygotowana przez ACEA:

REKLAMA

  • Alfa Romeo MiTo, Giulietta, 159 (1,8 16v, 1,8 TBi, 3,2 JTS), Brera (1,8 TBi, 3,2 JTS), 8C,
  • Alpine – wszystkie silniki bez względu na rok produkcji,
  • BMW – wszystkie silniki bez względu na rok produkcji,
  • Chevrolet – modele produkowane od 2006 r. spełniające normę Euro 4,
  • Chrysler – pełna gama modelowa dostępna w Europie od końca lat 90. XX wieku,
  • Citroen – pełna gama modelowa dostępna w Europie od 1 stycznia 2000 r.,
  • Dacia – wszystkie silniki bez względu na rok produkcji,
  • DS – pełna gama modelowa dostępna w Europie od 1 stycznia 2000 r.,
  • Ford – pełna gama modelowa dostępna w Europie od 1992 r. (poza powyższym wyjątkiem),
  • Honda – pełna gama modelowa silników z wtryskiem paliwa dostępna w Europie od 1995 r.,
  • Hyundai – pełna gama modelowa dostępna w Europie,
  • Jaguar – pełna gama modelowa dostępna w Europie od 1992 r.,
  • Jeep – pełna gama modelowa dostępna w Europie od końca lat 90. XX wieku,
  • Kia – pełna gama modelowa dostępna w Europie,
  • Land Rover – pełna gama modelowa dostępna w Europie od 1996 r.,
  • Lexus – pełna gama modelowa dostępna w Europie od 1998 r. (bez powyższych wyjątków),
  • Maybach – wszystkie silniki bez względu na rok produkcji,
  • MINI – wszystkie silniki w wersjach produkowanych pod wodzą BMW, czyli od 2000 r.
  • Opel – pełna gama modelowa dostępna w Europie od 1 stycznia 2000 r. (bez powyższych wyjątków),
  • Peugeot – pełna gama modelowa dostępna w Europie od 1 stycznia 2000 r.,
  • Porsche – pełna gama modelowa dostępna w Europie od 1998 r.,
  • Renault – wszystkie silniki produkowane od 1 stycznia 1997 r. (bez powyższych wyjątków),
  • Rolls-Royce – wszystkie silniki w wersjach produkowanych od 2003 r.
  • Seat – pełna gama modelowa dostępna w Europie od 1992 r. (bez powyższych wyjątków),
  • Skoda – pełna gama modelowa dostępna w Europie bez modelu Felicia 1,3 OHV,
  • Smart – wszystkie silniki bez względu na rok produkcji,
  • Toyota – pełna gama modelowa dostępna w Europie od 1998 r. (bez powyższych wyjątków),
  • Volkswagen – pełna gama modelowa dostępna w Europie (bez powyższych wyjątków),
    Volvo – pełna gama modelowa dostępna w Europie od 1976 r.

Jak sprawdzić, czy możesz tankować benzynę E10?

O tym, czy kierowca może tankować benzynę E10 do samochodu, można przekonać się na kilka sposobów. Pierwszy dotyczy rocznika. Po 2010 roku obaw nie ma. Przed 2010 rokiem należy sprawdzić specyfikację producenta. Informację dotyczącą kompatybilności można znaleźć m.in. w autoryzowanych stacjach obsługi. W przypadku aut klasycznych natomiast lepiej zrezygnować z nowego paliwa. Lepiej pozostać przy benzynie E5, tyle że to oznacza przestawienie na PB 98. Droższe nawet o 60 groszy na litrze PB 98.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA