Nowe paliwo od 1 stycznia 2024 r. Jakie samochody nie mogą tankować benzyny E10?
REKLAMA
REKLAMA
- Czym się różni benzyna 95 od E10?
- Jakie samochody nie mogą tankować paliwa E10?
- Wykaz aut, które mogą jeździć na paliwie E10
- Jak sprawdzić, czy możesz tankować benzynę E10?
Od 1 stycznia 2024 r. na stacjach benzynowych w całej Polsce stopniowo zacznie pojawiać się nowy typ paliwa. Mowa o benzynie E10. Zmiana odbędzie się po cichu? Z pewnością tak. Jedynym jej świadectwem stanie się nowe oznaczenie E10 widoczne przy dystrybutorze. To ma się pojawić po dostawie nowego typu benzyny.
REKLAMA
Warto pamiętać o tym, że początkowo paliwo tankowane do auta będzie jedynie mieszanką. Zbiornik na stacji nigdy nie będzie pusty. Nie będzie też płukany przed zatankowaniem do niego E10.
Czym się różni benzyna 95 od E10?
E10 nadal będzie benzyną PB 95. To nadal klasyczna bezołowiowa i nadal będzie miała 95 oktanów. Zmieni się jedynie dodatek biokomponentów. Do tej pory było ich maksymalnie 5 proc. objętości (stąd dotychczasowe oznaczenie E5). Od 1 stycznia 2024 r. może być ich nawet 10 proc. Nawet 10 proc., co nie oznacza, że dokładnie tyle biokomponentów będzie w przypadku każdego paliwa.
Jakie samochody nie mogą tankować paliwa E10?
Benzyna E10 po trafieniu do układu paliwowego jest poddawana działaniu ciśnienia. To może wytrącić z niej etan. Alkohol będzie szkodliwy dla przewodów i uszczelek. Może się okazać problematyczny także dla wtryskiwaczy. Jednak wyłącznie w silnikach, które do E10 dostosowane nie są. O jakich wersjach mowa? Oto pojazdy wyszczególnione w raporcie ACEA (Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów).
- Alfy Romeo wyprodukowane przed 1 stycznia 2011 r.,
- Audi A2 1,6 FSI (2003 – 2005),
- Audi A3 II 1,6 FSI (2004),
- Audi A3 II 2,0 FSI (2004),
- Audi A4 B6 2,0 FSI (2003 – 2004),
- Audi A4 B6 i B7 z ogrzewaniem postojowym,
- Daewoo – pełna gama modelowa,
- Ford Mondeo III 1,8 SCI (2003 – 2007),
- Fiat Bravo I 1,6 16v,
- Fiat Stilo 1,6 16v, 1,8 16v, 2,4 20v,
- Fiat Palio 1,6 16v,
- Fiat Punto II HGT 1,8 16v,
- Lancia Thesis,
- Lexus IS250 (2005 – 2007),
- Lexus GS300 (2005 – 2007),
- Lexus LS460 (2006 – 2007),
- Mercedes C200 CGI W203 (2002 – 2005),
- Mercedes CLK 200 CGI C209 (2002 – 2005),
- Opel Vectra C 2,2 16v Direct Z22YH,
- Opel Signum 2,2 16v Direct Z22YH,
- Opel Zafira B 2,2 16v Direct Z22YH,
- Renault Megane I 2,0 IDE F5R 700, F5R 740,
- Renault Laguna II 2,0 IDE F5R 782,
- Renault Laguna II 2,0 Turbo F4R 764, F4R 765 (2000 – 2002),
- Renault Espace IV 2,0 Turbo F4R 790, F4R 794 (2000 – 2002),
- Renault Vel Satis 2,0 Turbo F4R 762, F4R 763 (2000 – 2002),
- Renault Avantime 2,0 Turbo F4R 760, F4R 761 (2000 – 2002),
- Seat Toledo III 2,0 FSI (2004 – 2005),
- Seta Leon II 2,0 FSI (2005),
- Seat Altea 2,0 FSI (2004 – 2005),
- Toyota Avensis I 2,0 VVT-i 1AZ-FSE (2000 – 2003),
- Toyota Avensis II 2,0 VVT-i 1AZ-FSE (2003 – 2008),
- Toyota Avensis II 2,4 VVT-i 2AZ-FSE (2003 – 2008),
- Volkswagen Lupo 1,4 FSI,
- Volkswagen Polo IV 1,4 FSI,
- Volkswagen Golf IV 1,6 FSI,
- Volkswagen Golf V 1,6 FSI, 2,0 FSI,
- Volkswagen Bora 1,6 FSI,
- Volkswagen Touran I 1,6 FSI, 2,0 FSI,
- Volvo V40 I 1,8 GDI,
- Volvo S40 I 1,8 GDI.
Wykaz aut, które mogą jeździć na paliwie E10
W przypadku jakich pojazdów paliwo E10 nie stanowi żadnego problemu? Granica czasami jest ustawiona na rok 2010, a czasami 2000. Oto konkretna lista przygotowana przez ACEA:
- Alfa Romeo MiTo, Giulietta, 159 (1,8 16v, 1,8 TBi, 3,2 JTS), Brera (1,8 TBi, 3,2 JTS), 8C,
- Alpine – wszystkie silniki bez względu na rok produkcji,
- BMW – wszystkie silniki bez względu na rok produkcji,
- Chevrolet – modele produkowane od 2006 r. spełniające normę Euro 4,
- Chrysler – pełna gama modelowa dostępna w Europie od końca lat 90. XX wieku,
- Citroen – pełna gama modelowa dostępna w Europie od 1 stycznia 2000 r.,
- Dacia – wszystkie silniki bez względu na rok produkcji,
- DS – pełna gama modelowa dostępna w Europie od 1 stycznia 2000 r.,
- Ford – pełna gama modelowa dostępna w Europie od 1992 r. (poza powyższym wyjątkiem),
- Honda – pełna gama modelowa silników z wtryskiem paliwa dostępna w Europie od 1995 r.,
- Hyundai – pełna gama modelowa dostępna w Europie,
- Jaguar – pełna gama modelowa dostępna w Europie od 1992 r.,
- Jeep – pełna gama modelowa dostępna w Europie od końca lat 90. XX wieku,
- Kia – pełna gama modelowa dostępna w Europie,
- Land Rover – pełna gama modelowa dostępna w Europie od 1996 r.,
- Lexus – pełna gama modelowa dostępna w Europie od 1998 r. (bez powyższych wyjątków),
- Maybach – wszystkie silniki bez względu na rok produkcji,
- MINI – wszystkie silniki w wersjach produkowanych pod wodzą BMW, czyli od 2000 r.
- Opel – pełna gama modelowa dostępna w Europie od 1 stycznia 2000 r. (bez powyższych wyjątków),
- Peugeot – pełna gama modelowa dostępna w Europie od 1 stycznia 2000 r.,
- Porsche – pełna gama modelowa dostępna w Europie od 1998 r.,
- Renault – wszystkie silniki produkowane od 1 stycznia 1997 r. (bez powyższych wyjątków),
- Rolls-Royce – wszystkie silniki w wersjach produkowanych od 2003 r.
- Seat – pełna gama modelowa dostępna w Europie od 1992 r. (bez powyższych wyjątków),
- Skoda – pełna gama modelowa dostępna w Europie bez modelu Felicia 1,3 OHV,
- Smart – wszystkie silniki bez względu na rok produkcji,
- Toyota – pełna gama modelowa dostępna w Europie od 1998 r. (bez powyższych wyjątków),
- Volkswagen – pełna gama modelowa dostępna w Europie (bez powyższych wyjątków),
Volvo – pełna gama modelowa dostępna w Europie od 1976 r.
Jak sprawdzić, czy możesz tankować benzynę E10?
O tym, czy kierowca może tankować benzynę E10 do samochodu, można przekonać się na kilka sposobów. Pierwszy dotyczy rocznika. Po 2010 roku obaw nie ma. Przed 2010 rokiem należy sprawdzić specyfikację producenta. Informację dotyczącą kompatybilności można znaleźć m.in. w autoryzowanych stacjach obsługi. W przypadku aut klasycznych natomiast lepiej zrezygnować z nowego paliwa. Lepiej pozostać przy benzynie E5, tyle że to oznacza przestawienie na PB 98. Droższe nawet o 60 groszy na litrze PB 98.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.