REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe paliwo od 1 stycznia 2024 r. Jakie samochody nie mogą tankować benzyny E10?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
paliwo E10, benzyna E10, PB 95 E10, benzyna PB 95, nowe paliwo 95, nowa benzyna 95
Nowe paliwo od 1 stycznia 2024 r. Jakie samochody nie mogą go tankować?
Kuba Brzeziński
Infor

REKLAMA

REKLAMA

"Czy moje auto może jeździć na E10?" To od 1 stycznia 2024 r. najczęściej zadawane pytanie przez kierowców. Odpowiedź? Jednej nie ma. Dużo zależy bowiem od silnika, ale i rocznika pojazdu. Dlatego w tym materiale przygotowaliśmy konkretną listę aut.

Od 1 stycznia 2024 r. na stacjach benzynowych w całej Polsce stopniowo zacznie pojawiać się nowy typ paliwa. Mowa o benzynie E10. Zmiana odbędzie się po cichu? Z pewnością tak. Jedynym jej świadectwem stanie się nowe oznaczenie E10 widoczne przy dystrybutorze. To ma się pojawić po dostawie nowego typu benzyny.

REKLAMA

Warto pamiętać o tym, że początkowo paliwo tankowane do auta będzie jedynie mieszanką. Zbiornik na stacji nigdy nie będzie pusty. Nie będzie też płukany przed zatankowaniem do niego E10.

Czym się różni benzyna 95 od E10?

E10 nadal będzie benzyną PB 95. To nadal klasyczna bezołowiowa i nadal będzie miała 95 oktanów. Zmieni się jedynie dodatek biokomponentów. Do tej pory było ich maksymalnie 5 proc. objętości (stąd dotychczasowe oznaczenie E5). Od 1 stycznia 2024 r. może być ich nawet 10 proc. Nawet 10 proc., co nie oznacza, że dokładnie tyle biokomponentów będzie w przypadku każdego paliwa.

paliwo E10, benzyna E10, PB 95 E10, benzyna PB 95, nowe paliwo 95, nowa benzyna 95

Nowe paliwo od 1 stycznia 2024 r. Jakie samochody nie mogą go tankować?

Infor

Jakie samochody nie mogą tankować paliwa E10?

Benzyna E10 po trafieniu do układu paliwowego jest poddawana działaniu ciśnienia. To może wytrącić z niej etan. Alkohol będzie szkodliwy dla przewodów i uszczelek. Może się okazać problematyczny także dla wtryskiwaczy. Jednak wyłącznie w silnikach, które do E10 dostosowane nie są. O jakich wersjach mowa? Oto pojazdy wyszczególnione w raporcie ACEA (Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów).

  • Alfy Romeo wyprodukowane przed 1 stycznia 2011 r.,
  • Audi A2 1,6 FSI (2003 – 2005),
  • Audi A3 II 1,6 FSI (2004),
  • Audi A3 II 2,0 FSI (2004),
  • Audi A4 B6 2,0 FSI (2003 – 2004),
  • Audi A4 B6 i B7 z ogrzewaniem postojowym,
  • Daewoo – pełna gama modelowa,
  • Ford Mondeo III 1,8 SCI (2003 – 2007),
  • Fiat Bravo I 1,6 16v,
  • Fiat Stilo 1,6 16v, 1,8 16v, 2,4 20v,
  • Fiat Palio 1,6 16v,
  • Fiat Punto II HGT 1,8 16v,
  • Lancia Thesis,
  • Lexus IS250 (2005 – 2007),
  • Lexus GS300 (2005 – 2007),
  • Lexus LS460 (2006 – 2007),
  • Mercedes C200 CGI W203 (2002 – 2005),
  • Mercedes CLK 200 CGI C209 (2002 – 2005),
  • Opel Vectra C 2,2 16v Direct Z22YH,
  • Opel Signum 2,2 16v Direct Z22YH,
  • Opel Zafira B 2,2 16v Direct Z22YH,
  • Renault Megane I 2,0 IDE F5R 700, F5R 740,
  • Renault Laguna II 2,0 IDE F5R 782,
  • Renault Laguna II 2,0 Turbo F4R 764, F4R 765 (2000 – 2002),
  • Renault Espace IV 2,0 Turbo F4R 790, F4R 794 (2000 – 2002),
  • Renault Vel Satis 2,0 Turbo F4R 762, F4R 763 (2000 – 2002),
  • Renault Avantime 2,0 Turbo F4R 760, F4R 761 (2000 – 2002),
  • Seat Toledo III 2,0 FSI (2004 – 2005),
  • Seta Leon II 2,0 FSI (2005),
  • Seat Altea 2,0 FSI (2004 – 2005),
  • Toyota Avensis I 2,0 VVT-i 1AZ-FSE (2000 – 2003),
  • Toyota Avensis II 2,0 VVT-i 1AZ-FSE (2003 – 2008),
  • Toyota Avensis II 2,4 VVT-i 2AZ-FSE (2003 – 2008),
  • Volkswagen Lupo 1,4 FSI,
  • Volkswagen Polo IV 1,4 FSI,
  • Volkswagen Golf IV 1,6 FSI,
  • Volkswagen Golf V 1,6 FSI, 2,0 FSI,
  • Volkswagen Bora 1,6 FSI,
  • Volkswagen Touran I 1,6 FSI, 2,0 FSI,
  • Volvo V40 I 1,8 GDI,
  • Volvo S40 I 1,8 GDI.

paliwo E10, benzyna E10, PB 95 E10, benzyna PB 95, nowe paliwo 95, nowa benzyna 95

Nowe paliwo od 1 stycznia 2024 r. Jakie samochody nie mogą go tankować?

Infor

Wykaz aut, które mogą jeździć na paliwie E10

W przypadku jakich pojazdów paliwo E10 nie stanowi żadnego problemu? Granica czasami jest ustawiona na rok 2010, a czasami 2000. Oto konkretna lista przygotowana przez ACEA:

  • Alfa Romeo MiTo, Giulietta, 159 (1,8 16v, 1,8 TBi, 3,2 JTS), Brera (1,8 TBi, 3,2 JTS), 8C,
  • Alpine – wszystkie silniki bez względu na rok produkcji,
  • BMW – wszystkie silniki bez względu na rok produkcji,
  • Chevrolet – modele produkowane od 2006 r. spełniające normę Euro 4,
  • Chrysler – pełna gama modelowa dostępna w Europie od końca lat 90. XX wieku,
  • Citroen – pełna gama modelowa dostępna w Europie od 1 stycznia 2000 r.,
  • Dacia – wszystkie silniki bez względu na rok produkcji,
  • DS – pełna gama modelowa dostępna w Europie od 1 stycznia 2000 r.,
  • Ford – pełna gama modelowa dostępna w Europie od 1992 r. (poza powyższym wyjątkiem),
  • Honda – pełna gama modelowa silników z wtryskiem paliwa dostępna w Europie od 1995 r.,
  • Hyundai – pełna gama modelowa dostępna w Europie,
  • Jaguar – pełna gama modelowa dostępna w Europie od 1992 r.,
  • Jeep – pełna gama modelowa dostępna w Europie od końca lat 90. XX wieku,
  • Kia – pełna gama modelowa dostępna w Europie,
  • Land Rover – pełna gama modelowa dostępna w Europie od 1996 r.,
  • Lexus – pełna gama modelowa dostępna w Europie od 1998 r. (bez powyższych wyjątków),
  • Maybach – wszystkie silniki bez względu na rok produkcji,
  • MINI – wszystkie silniki w wersjach produkowanych pod wodzą BMW, czyli od 2000 r.
  • Opel – pełna gama modelowa dostępna w Europie od 1 stycznia 2000 r. (bez powyższych wyjątków),
  • Peugeot – pełna gama modelowa dostępna w Europie od 1 stycznia 2000 r.,
  • Porsche – pełna gama modelowa dostępna w Europie od 1998 r.,
  • Renault – wszystkie silniki produkowane od 1 stycznia 1997 r. (bez powyższych wyjątków),
  • Rolls-Royce – wszystkie silniki w wersjach produkowanych od 2003 r.
  • Seat – pełna gama modelowa dostępna w Europie od 1992 r. (bez powyższych wyjątków),
  • Skoda – pełna gama modelowa dostępna w Europie bez modelu Felicia 1,3 OHV,
  • Smart – wszystkie silniki bez względu na rok produkcji,
  • Toyota – pełna gama modelowa dostępna w Europie od 1998 r. (bez powyższych wyjątków),
  • Volkswagen – pełna gama modelowa dostępna w Europie (bez powyższych wyjątków),
    Volvo – pełna gama modelowa dostępna w Europie od 1976 r.

Jak sprawdzić, czy możesz tankować benzynę E10?

O tym, czy kierowca może tankować benzynę E10 do samochodu, można przekonać się na kilka sposobów. Pierwszy dotyczy rocznika. Po 2010 roku obaw nie ma. Przed 2010 rokiem należy sprawdzić specyfikację producenta. Informację dotyczącą kompatybilności można znaleźć m.in. w autoryzowanych stacjach obsługi. W przypadku aut klasycznych natomiast lepiej zrezygnować z nowego paliwa. Lepiej pozostać przy benzynie E5, tyle że to oznacza przestawienie na PB 98. Droższe nawet o 60 groszy na litrze PB 98.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA