REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Paliwo HVO100. Czym jest ekologiczny "olej napędowy"?

diesel, olej napędowy, paliwo HVO100
Paliwo ON, ale bez oleju napędowego. Poznajcie roślinnego diesla HVO100
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W Europie pojawił się właśnie olej napędowy, który tak naprawdę oleju napędowego nie zawiera. A to dopiero połowa informacji. Nowe paliwo ON o oznaczeniu HVO100 ma pochodzenie roślinne i pozwala na obniżenie emisji CO2 aż o 90 proc. Czy można nim tankować każdego diesla?

Eko-rewolucja trwa w najlepsze w Europie. Nie ogranicza się ona jednak tylko do nakładania emisyjnych kagańców na silniki spalinowe i zachęcania do zakupu aut elektrycznych. Ekologiczne stają się także paliwa. Dobry przykład dotyczy oleju napędowego nowego typu, a więc HVO100. Nie, on nie zawiera dodatku biokomponentów. On tak naprawdę składa się wyłącznie z biokomponentów.

REKLAMA

Czym jest diesel HVO100?

REKLAMA

HVO100 tak naprawdę olejem napędowym nie jest. Ono ma go jedynie imitować. Jest podróbką paliwa ON. HVO100, czyli Hydrogenated Vegetable Oil, jest rodzajem biopaliwa, które de facto stanowi uwodorniony olej roślinny. Ten typ "oleju napędowego" wytwarza się z olejów roślinnych z domieszką... odpadów przemysłu spożywczego. Pisząc o odpadach, mam na myśli resztki owoców i warzyw oraz zużyte oleje spożywcze, w tym te pochodzenia zwierzęcego. Takie komponenty sprawiają, że HVO100 może być dziś najbardziej zrównoważonym paliwem na rynku dla dzisiejszych pojazdów wysokoprężnych.

Bardzo ważne jest to, że paliwo HVO100 nie jest wcale śpiewem przyszłości. Powoli zaczyna wchodzić na rynek. W ostatnim czasie stację tankowania tym ON otworzył Eurowag. Punkt zaczął działać w miejscowości Malacky na Słowacji. To około 270 kilometrów od granicy z Polską.

Co daje jazda na "oleju napędowym" HVO100?

Paliwo HVO100 jest zrównoważone już na etapie produkcji. Jeszcze więcej korzyści przynosi jednak podczas eksploatacji. Jak twierdzą przedstawiciele Eurowag, w porównaniu z konwencjonalnym dieslem redukuje emisje CO2 o nawet 90 proc., emisje pyłów i węglowodorów o 30 proc., emisje tlenku węgla o 24 proc. i emisję tlenków azotu o 9 proc.

Różnica w stosunku do klasycznego ON czy nawet paliw uzupełnionych biokomponentami jest potężna. To prowadzi z kolei do jednego wniosku. Paliwo HVO100 pozwala redukować emisję niemal natychmiast, używając już istniejących ciężarówek z silnikami spalinowymi. Nie potrzeba tu rynkowej rewolucji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czy HVO100 wymaga modyfikacji silnika diesla?

Paliwo HVO100 przynosi szereg ekologicznych korzyści. Jednocześnie nie oznacza żadnych dodatkowych wyrzeczeń. Jest bowiem niegroźne dla wszystkich silników diesla. W tym tych nowoczesnych wyposażonych we wtrysk common rail czy filtr cząstek stałych. Skutek? Jego tankowanie mogą rozpocząć właściciele wszystkich aut z silnikami wysokoprężnymi bez konieczności wprowadzania modyfikacji. Dotyczy to zarówno pojazdów osobowych, jak i ciężarówek.

Czy HVO100 wymaga specjalnych stacji paliw?

Paliwo HVO100 nie wymaga specjalnych dystrybutorów czy zbiorników. Wystarczy mu klasyczna infrastruktura. Zastrzeżenie jest tak naprawdę jedno. Aby zalać zbiornik na stacji HVO100, należy go uprzednio oczyścić. Tak, aby nowe paliwo nie zmieszało się ze starym. Co ważne, czyszczenie musi obejmować nie tylko zbiornik, ale i przewody czy pistolet do tankowania.

Ekologiczne paliwo HVO100 a podatki

Masowa produkcja i masowe wykorzystywanie paliwa nowego typu HVO100 na razie jest utrudnione. Powód? Na przeszkodzie stoją podatki. Ekologiczny olej napędowy podlega takiej samej akcyzie jak tradycyjny diesel, który jest znacznie bardziej szkodliwy dla środowiska. To wymaga szerszych zmian legislacyjnych. Poza tym konieczna jest rozbudowa sieci rafinerii, które HVO100 mogłyby produkować. Dziś ich ilość w Europie jest marginalna.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

Kolejne podwyżki dla kierowców. Po cichu zmieni się stawka za psychotesty. Co z badaniami lekarskimi i przeglądami?

Do listy zmian, którą można zatytułować "seria podwyżek dla kierowców", spokojnie da się dopisać kolejną. Ministerstwo zdrowia planuje właśnie zmianę ceny badań psychologicznych. Ta wzrośnie o jedną trzecią. Ile zapłacą kierowcy? I kiedy stawka wzrośnie?

Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Elektryczny SUV nie kojarzy się z emocjami? Pomyślicie tak tylko dlatego, że jeszcze nigdy nie jeździliście prawie 400-konną Ariyą. Z tym autem niewiele modeli sportowych ma szansę podczas startu spod świateł. A to nie koniec jej zalet.

REKLAMA

Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

REKLAMA

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

REKLAMA