REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Paliwo HVO100. Czym jest ekologiczny "olej napędowy"?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
diesel, olej napędowy, paliwo HVO100
Paliwo ON, ale bez oleju napędowego. Poznajcie roślinnego diesla HVO100
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W Europie pojawił się właśnie olej napędowy, który tak naprawdę oleju napędowego nie zawiera. A to dopiero połowa informacji. Nowe paliwo ON o oznaczeniu HVO100 ma pochodzenie roślinne i pozwala na obniżenie emisji CO2 aż o 90 proc. Czy można nim tankować każdego diesla?

Eko-rewolucja trwa w najlepsze w Europie. Nie ogranicza się ona jednak tylko do nakładania emisyjnych kagańców na silniki spalinowe i zachęcania do zakupu aut elektrycznych. Ekologiczne stają się także paliwa. Dobry przykład dotyczy oleju napędowego nowego typu, a więc HVO100. Nie, on nie zawiera dodatku biokomponentów. On tak naprawdę składa się wyłącznie z biokomponentów.

REKLAMA

REKLAMA

Czym jest diesel HVO100?

HVO100 tak naprawdę olejem napędowym nie jest. Ono ma go jedynie imitować. Jest podróbką paliwa ON. HVO100, czyli Hydrogenated Vegetable Oil, jest rodzajem biopaliwa, które de facto stanowi uwodorniony olej roślinny. Ten typ "oleju napędowego" wytwarza się z olejów roślinnych z domieszką... odpadów przemysłu spożywczego. Pisząc o odpadach, mam na myśli resztki owoców i warzyw oraz zużyte oleje spożywcze, w tym te pochodzenia zwierzęcego. Takie komponenty sprawiają, że HVO100 może być dziś najbardziej zrównoważonym paliwem na rynku dla dzisiejszych pojazdów wysokoprężnych.

Bardzo ważne jest to, że paliwo HVO100 nie jest wcale śpiewem przyszłości. Powoli zaczyna wchodzić na rynek. W ostatnim czasie stację tankowania tym ON otworzył Eurowag. Punkt zaczął działać w miejscowości Malacky na Słowacji. To około 270 kilometrów od granicy z Polską.

Co daje jazda na "oleju napędowym" HVO100?

Paliwo HVO100 jest zrównoważone już na etapie produkcji. Jeszcze więcej korzyści przynosi jednak podczas eksploatacji. Jak twierdzą przedstawiciele Eurowag, w porównaniu z konwencjonalnym dieslem redukuje emisje CO2 o nawet 90 proc., emisje pyłów i węglowodorów o 30 proc., emisje tlenku węgla o 24 proc. i emisję tlenków azotu o 9 proc.

REKLAMA

Różnica w stosunku do klasycznego ON czy nawet paliw uzupełnionych biokomponentami jest potężna. To prowadzi z kolei do jednego wniosku. Paliwo HVO100 pozwala redukować emisję niemal natychmiast, używając już istniejących ciężarówek z silnikami spalinowymi. Nie potrzeba tu rynkowej rewolucji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czy HVO100 wymaga modyfikacji silnika diesla?

Paliwo HVO100 przynosi szereg ekologicznych korzyści. Jednocześnie nie oznacza żadnych dodatkowych wyrzeczeń. Jest bowiem niegroźne dla wszystkich silników diesla. W tym tych nowoczesnych wyposażonych we wtrysk common rail czy filtr cząstek stałych. Skutek? Jego tankowanie mogą rozpocząć właściciele wszystkich aut z silnikami wysokoprężnymi bez konieczności wprowadzania modyfikacji. Dotyczy to zarówno pojazdów osobowych, jak i ciężarówek.

Czy HVO100 wymaga specjalnych stacji paliw?

Paliwo HVO100 nie wymaga specjalnych dystrybutorów czy zbiorników. Wystarczy mu klasyczna infrastruktura. Zastrzeżenie jest tak naprawdę jedno. Aby zalać zbiornik na stacji HVO100, należy go uprzednio oczyścić. Tak, aby nowe paliwo nie zmieszało się ze starym. Co ważne, czyszczenie musi obejmować nie tylko zbiornik, ale i przewody czy pistolet do tankowania.

Ekologiczne paliwo HVO100 a podatki

Masowa produkcja i masowe wykorzystywanie paliwa nowego typu HVO100 na razie jest utrudnione. Powód? Na przeszkodzie stoją podatki. Ekologiczny olej napędowy podlega takiej samej akcyzie jak tradycyjny diesel, który jest znacznie bardziej szkodliwy dla środowiska. To wymaga szerszych zmian legislacyjnych. Poza tym konieczna jest rozbudowa sieci rafinerii, które HVO100 mogłyby produkować. Dziś ich ilość w Europie jest marginalna.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
3 tys. zł kary za letnie opony zimą. Kiedy zmieniamy opony na zimę? Jakie opony zimowe wybrać [Poradnik]

Za letnie opony można otrzymać mandat w wysokości do 3 tys. zł. Kiedy zmieniamy opony? Czy można założyć opony zimowe już w połowie października? Jak wybrać porządne opony na zimę? Oto poradnik i testy opon.

KGP: 109 958 interwencji, 398 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 958 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

REKLAMA

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

KGP: 103 919 interwencji, 364 wypadki drogowe, 16 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 103 919 interwencji. Byli wzywani do 364 wypadków drogowych.

REKLAMA

To oni są najniebezpieczniejsi na drogach. Polacy nie mają wątpliwości

Młodzi kierowcy, rowerzyści, a może właściciele konkretnych marek aut? Najnowsze badanie pokazuje, kogo Polacy wskazują jako największe zagrożenie na drogach. Wyniki nie pozostawiają złudzeń i mogą być zaskoczeniem dla wielu uczestników ruchu. Na cenzurowanym znaleźli się nie tylko ci, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę za kółkiem. Zaskakuje też miejsce jednej z najpopularniejszych marek samochodów w Polsce.

Akcja "Trzeźwy Poranek". Stołeczni policjanci zatrzymali ponad 40 nietrzeźwych kierowców

Policjanci z garnizonu stołecznego przeprowadzili dziś akcję "Trzeźwy Poranek". Do godziny 10:00 skontrolowali blisko 18 tysięcy kierowców. Wyniki są alarmujące – 41 osób prowadziło pojazd po alkoholu, w tym zawodowi kierowcy oraz recydywista z dożywotnim zakazem prowadzenia.

REKLAMA