REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Paliwo HVO100. Czym jest ekologiczny "olej napędowy"?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
diesel, olej napędowy, paliwo HVO100
Paliwo ON, ale bez oleju napędowego. Poznajcie roślinnego diesla HVO100
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W Europie pojawił się właśnie olej napędowy, który tak naprawdę oleju napędowego nie zawiera. A to dopiero połowa informacji. Nowe paliwo ON o oznaczeniu HVO100 ma pochodzenie roślinne i pozwala na obniżenie emisji CO2 aż o 90 proc. Czy można nim tankować każdego diesla?

Eko-rewolucja trwa w najlepsze w Europie. Nie ogranicza się ona jednak tylko do nakładania emisyjnych kagańców na silniki spalinowe i zachęcania do zakupu aut elektrycznych. Ekologiczne stają się także paliwa. Dobry przykład dotyczy oleju napędowego nowego typu, a więc HVO100. Nie, on nie zawiera dodatku biokomponentów. On tak naprawdę składa się wyłącznie z biokomponentów.

REKLAMA

Czym jest diesel HVO100?

REKLAMA

HVO100 tak naprawdę olejem napędowym nie jest. Ono ma go jedynie imitować. Jest podróbką paliwa ON. HVO100, czyli Hydrogenated Vegetable Oil, jest rodzajem biopaliwa, które de facto stanowi uwodorniony olej roślinny. Ten typ "oleju napędowego" wytwarza się z olejów roślinnych z domieszką... odpadów przemysłu spożywczego. Pisząc o odpadach, mam na myśli resztki owoców i warzyw oraz zużyte oleje spożywcze, w tym te pochodzenia zwierzęcego. Takie komponenty sprawiają, że HVO100 może być dziś najbardziej zrównoważonym paliwem na rynku dla dzisiejszych pojazdów wysokoprężnych.

Bardzo ważne jest to, że paliwo HVO100 nie jest wcale śpiewem przyszłości. Powoli zaczyna wchodzić na rynek. W ostatnim czasie stację tankowania tym ON otworzył Eurowag. Punkt zaczął działać w miejscowości Malacky na Słowacji. To około 270 kilometrów od granicy z Polską.

Co daje jazda na "oleju napędowym" HVO100?

Paliwo HVO100 jest zrównoważone już na etapie produkcji. Jeszcze więcej korzyści przynosi jednak podczas eksploatacji. Jak twierdzą przedstawiciele Eurowag, w porównaniu z konwencjonalnym dieslem redukuje emisje CO2 o nawet 90 proc., emisje pyłów i węglowodorów o 30 proc., emisje tlenku węgla o 24 proc. i emisję tlenków azotu o 9 proc.

Różnica w stosunku do klasycznego ON czy nawet paliw uzupełnionych biokomponentami jest potężna. To prowadzi z kolei do jednego wniosku. Paliwo HVO100 pozwala redukować emisję niemal natychmiast, używając już istniejących ciężarówek z silnikami spalinowymi. Nie potrzeba tu rynkowej rewolucji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czy HVO100 wymaga modyfikacji silnika diesla?

Paliwo HVO100 przynosi szereg ekologicznych korzyści. Jednocześnie nie oznacza żadnych dodatkowych wyrzeczeń. Jest bowiem niegroźne dla wszystkich silników diesla. W tym tych nowoczesnych wyposażonych we wtrysk common rail czy filtr cząstek stałych. Skutek? Jego tankowanie mogą rozpocząć właściciele wszystkich aut z silnikami wysokoprężnymi bez konieczności wprowadzania modyfikacji. Dotyczy to zarówno pojazdów osobowych, jak i ciężarówek.

Czy HVO100 wymaga specjalnych stacji paliw?

Paliwo HVO100 nie wymaga specjalnych dystrybutorów czy zbiorników. Wystarczy mu klasyczna infrastruktura. Zastrzeżenie jest tak naprawdę jedno. Aby zalać zbiornik na stacji HVO100, należy go uprzednio oczyścić. Tak, aby nowe paliwo nie zmieszało się ze starym. Co ważne, czyszczenie musi obejmować nie tylko zbiornik, ale i przewody czy pistolet do tankowania.

Ekologiczne paliwo HVO100 a podatki

Masowa produkcja i masowe wykorzystywanie paliwa nowego typu HVO100 na razie jest utrudnione. Powód? Na przeszkodzie stoją podatki. Ekologiczny olej napędowy podlega takiej samej akcyzie jak tradycyjny diesel, który jest znacznie bardziej szkodliwy dla środowiska. To wymaga szerszych zmian legislacyjnych. Poza tym konieczna jest rozbudowa sieci rafinerii, które HVO100 mogłyby produkować. Dziś ich ilość w Europie jest marginalna.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Chińskie samochody w Polsce 2025 – które marki zdominowały rynek?

Jeszcze dwa lata temu chińskie samochody były w Polsce egzotyczną ciekawostką W 2023 sprzedano ich zaledwie 168 sztuk. Dziś mają już ponad 16 tysięcy rejestracji tylko w pierwszej połowie roku i zdobyły 5 proc. rynku. MG, Omoda i Jaecoo nie tylko depczą po piętach uznanym markom, ale w wielu salonach skutecznie je wypierają. Dzięki niskim cenom, dobremu wyposażeniu i wsparciu z programu „NaszEauto” ta ekspansja dopiero się rozpędza i wszystko wskazuje na to, że nie zwolni.

Warto odwołać się od kary w transporcie międzynarodowym

Przewoźnicy najczęściej otrzymują kary za naruszenia przepisów dotyczące dokumentacji celnej, Pakietu Mobilności, zasad kabotażu, braku wymaganych zezwoleń czy przewozu nielegalnych imigrantów. W przypadku nałożenia kary warto się odwołać.

Nie tylko estetyka. Co daje auto detailing?

Zadbany i czysty samochód to nie tylko kwestia wyglądu – to również skuteczny sposób na wydłużenie jego trwałości oraz podniesienie wartości przy ewentualnej odsprzedaży. Coraz więcej kierowców docenia auto detailing, czyli kompleksową pielęgnację pojazdu, która obejmuje dokładne czyszczenie, konserwację i odnawianie zarówno wnętrza, jak i nadwozia. To usługa oparta na fachowej wiedzy, precyzyjnym działaniu i wykorzystaniu specjalistycznych preparatów, która pozwala zachować auto w niemal salonowym stanie – nawet po długim okresie eksploatacji.

KGP: 110 522 interwencji, 469 wypadków drogowych, 32 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 522 interwencji. Byli wzywani do 469 wypadków drogowych.

REKLAMA

Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Grupa Autotorino – włoski lider motoryzacyjny działa w Warszawie

Od kilku miesięcy na polskim rynku motoryzacyjnym działa nowy, silny gracz – Grupa Autotorino. Ten włoski lider rynku motoryzacyjnego przejął zarządzanie największym warszawskim salonem Mercedes-Benz, otwierając nowy rozdział w historii tej prestiżowej marki w stolicy.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

REKLAMA

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

REKLAMA