REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
diesel, olej napędowy, paliwo HVO100
Paliwo ON, ale bez oleju napędowego. Poznajcie roślinnego diesla HVO100
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W Europie pojawił się właśnie olej napędowy, który tak naprawdę oleju napędowego nie zawiera. A to dopiero połowa informacji. Nowe paliwo ON o oznaczeniu HVO100 ma pochodzenie roślinne i pozwala na obniżenie emisji CO2 aż o 90 proc. Czy można nim tankować każdego diesla?

Eko-rewolucja trwa w najlepsze w Europie. Nie ogranicza się ona jednak tylko do nakładania emisyjnych kagańców na silniki spalinowe i zachęcania do zakupu aut elektrycznych. Ekologiczne stają się także paliwa. Dobry przykład dotyczy oleju napędowego nowego typu, a więc HVO100. Nie, on nie zawiera dodatku biokomponentów. On tak naprawdę składa się wyłącznie z biokomponentów.

REKLAMA

REKLAMA

Czym jest diesel HVO100?

HVO100 tak naprawdę olejem napędowym nie jest. Ono ma go jedynie imitować. Jest podróbką paliwa ON. HVO100, czyli Hydrogenated Vegetable Oil, jest rodzajem biopaliwa, które de facto stanowi uwodorniony olej roślinny. Ten typ "oleju napędowego" wytwarza się z olejów roślinnych z domieszką... odpadów przemysłu spożywczego. Pisząc o odpadach, mam na myśli resztki owoców i warzyw oraz zużyte oleje spożywcze, w tym te pochodzenia zwierzęcego. Takie komponenty sprawiają, że HVO100 może być dziś najbardziej zrównoważonym paliwem na rynku dla dzisiejszych pojazdów wysokoprężnych.

Bardzo ważne jest to, że paliwo HVO100 nie jest wcale śpiewem przyszłości. Powoli zaczyna wchodzić na rynek. W ostatnim czasie stację tankowania tym ON otworzył Eurowag. Punkt zaczął działać w miejscowości Malacky na Słowacji. To około 270 kilometrów od granicy z Polską.

Co daje jazda na "oleju napędowym" HVO100?

Paliwo HVO100 jest zrównoważone już na etapie produkcji. Jeszcze więcej korzyści przynosi jednak podczas eksploatacji. Jak twierdzą przedstawiciele Eurowag, w porównaniu z konwencjonalnym dieslem redukuje emisje CO2 o nawet 90 proc., emisje pyłów i węglowodorów o 30 proc., emisje tlenku węgla o 24 proc. i emisję tlenków azotu o 9 proc.

REKLAMA

Różnica w stosunku do klasycznego ON czy nawet paliw uzupełnionych biokomponentami jest potężna. To prowadzi z kolei do jednego wniosku. Paliwo HVO100 pozwala redukować emisję niemal natychmiast, używając już istniejących ciężarówek z silnikami spalinowymi. Nie potrzeba tu rynkowej rewolucji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czy HVO100 wymaga modyfikacji silnika diesla?

Paliwo HVO100 przynosi szereg ekologicznych korzyści. Jednocześnie nie oznacza żadnych dodatkowych wyrzeczeń. Jest bowiem niegroźne dla wszystkich silników diesla. W tym tych nowoczesnych wyposażonych we wtrysk common rail czy filtr cząstek stałych. Skutek? Jego tankowanie mogą rozpocząć właściciele wszystkich aut z silnikami wysokoprężnymi bez konieczności wprowadzania modyfikacji. Dotyczy to zarówno pojazdów osobowych, jak i ciężarówek.

Czy HVO100 wymaga specjalnych stacji paliw?

Paliwo HVO100 nie wymaga specjalnych dystrybutorów czy zbiorników. Wystarczy mu klasyczna infrastruktura. Zastrzeżenie jest tak naprawdę jedno. Aby zalać zbiornik na stacji HVO100, należy go uprzednio oczyścić. Tak, aby nowe paliwo nie zmieszało się ze starym. Co ważne, czyszczenie musi obejmować nie tylko zbiornik, ale i przewody czy pistolet do tankowania.

Ekologiczne paliwo HVO100 a podatki

Masowa produkcja i masowe wykorzystywanie paliwa nowego typu HVO100 na razie jest utrudnione. Powód? Na przeszkodzie stoją podatki. Ekologiczny olej napędowy podlega takiej samej akcyzie jak tradycyjny diesel, który jest znacznie bardziej szkodliwy dla środowiska. To wymaga szerszych zmian legislacyjnych. Poza tym konieczna jest rozbudowa sieci rafinerii, które HVO100 mogłyby produkować. Dziś ich ilość w Europie jest marginalna.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

REKLAMA

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

REKLAMA

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA