REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Koniec diesla jest bliski? To nie takie proste...

oprac. Kuba Brzeziński
Koniec diesla jest bliski? To nie takie proste...
Koniec diesla jest bliski? To nie takie proste...
Materiały prasowe Citroen

REKLAMA

REKLAMA

Udział diesla w rynku w Europie systematycznie maleje. Tylko czy to oznacza, że koniec diesla jest bliski? To chyba zbyt daleko idący wniosek. Jak aktualnie wygląda sytuacja w branży i jaka przyszłość czeka auta z silnikiem wysokoprężnym? Sprawdźmy.

W ostatnich latach przemysł motoryzacyjny znalazł się w centrum jednej z największych afer związanych z emisją spalin. Skandal, który stał się powszechnie znany jako dieselgate, odsłonił kompleksowy proceder fałszowania pomiarów emisji spalin. Wpłynęło to na zaufanie konsumentów i postawiło pod znakiem zapytania dalsze dzieje silników diesla.

REKLAMA

A na początku był... dieselgate!

REKLAMA

Dieselgate rozpoczął się od ujawnienia w 2015 roku przez amerykańską Agencję Ochrony Środowiska (EPA) fałszowania pomiarów emisji spalin przez koncern Volkswagena. Okazało się, że w celu spełnienia norm, Volkswagen stosował nielegalne oprogramowanie w silnikach diesla, które w trakcie testów emitowało niższe poziomy zanieczyszczeń niż w rzeczywistych warunkach jazdy. Odkrycie to wstrząsnęło nie tylko branżą samochodową, ale również konsumentami na całym świecie, którzy uważali, że samochody wyposażone w silniki diesla są bardziej przyjazne dla środowiska.

Oczywiście fałszowanie wyników emisyjnych nie było przypadkiem pojedynczego producenta. W toku śledztwa wyszło na jaw, że wiele innych firm również stosowało podobne metody fałszowania pomiarów emisji spalin. Koncerny takie jak Audi, BMW, Fiat Chrysler, Mercedes-Benz czy Opel także zostały oskarżone o manipulację wynikami emisji. Praktyka fałszowania pomiarów była szeroko rozpowszechniona w przemyśle motoryzacyjnym. To raz. Dwa zaangażowani w nią byli nie tylko szeregowi pracownicy, ale przede wszystkim kierownictwo najwyższego szczebla. To było naprawdę szokujące.

Dieselgate sprawił, że diesel wszedł na cenzurowane

REKLAMA

Dieselgate jest prawdopodobnie największym skandalem, który wywołał wielkie kontrowersje w branży samochodowej XXI wieku. To on jednak w dużej mierze przyczynił się do zmian w przemyśle motoryzacyjnym. To tak naprawdę po sprawie miliardowych odszkodowań Volkswagen jako pierwszy zadeklarował przejście na całkowitą elektryfikację. To także Grupa Volkswagena jako jedna z pierwszych marek zapowiedziała koniec prac rozwojowych nad silnikami wysokoprężnymi. Inżynierowie będą modernizować stare jednostki, ale nie stworzą nowych.

Na tym jednak skutki nie ustały. Skandal związany z fałszowaniem norm emisji spalin doprowadził do zwiększenia kontroli oraz surowszych testów laboratoryjnych w wielu krajach. Organizacje międzynarodowe, takie jak Europejska Agencja Środowiska (EEA), oraz narodowe agencje regulacyjne wzmocniły swoje działania w celu zapobiegania oszustwom i manipulacjom związanym z emisją zanieczyszczeń.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co czeka silniki diesla? Zakaz sprzedaży aut spalinowych tuż-tuż

W tej perspektywie coraz bardziej zasadnicze staje się pytanie. A brzmi ono: co czeka silniki diesla? Pierwsze co nasuwa się na myśl, to spadający udział silników wysokoprężnych w rynku. Ten stał się faktem nie tylko na świecie, ale także i w Polsce. Doskonale pokazują to poniższe dane.

koniec diesla jest bliski, koniec diesla w Europie

koniec diesla jest bliski, koniec diesla w Europie

Koniec diesla jest bliski? To nie takie proste...

Autobaza

Na tym jednak nie koniec. Bo drugi głos przypomina decyzję rady UE z końca marca 2023 roku. Przyjęte zostało rozporządzenie o zakazie rejestracji pojazdów z silnikiem spalinowym po 2035 r. W ramach nowych przepisów każdy producent musi zagwarantować, że średnia emisja CO2 z jego floty nowo zarejestrowanych pojazdów w roku kalendarzowym nie przekroczy jego indywidualnej rocznej normy. W przypadku, gdy normy zostaną przekroczone, producent musi ponieść karę finansową w wysokości 95 euro za gram CO2/km powyżej ustalonej wartości za każdy zarejestrowany pojazd.

Historia diesla się kończy? No właśnie nie tak szybko...

Jak podaje Międzynarodowa Rada ds. Czystego Transportu (ICCT), około 13 milionów wysoce zanieczyszczających środowisko pojazdów z silnikiem diesla sprzedanych w latach 2009-2019 pozostaje na europejskich drogach. I pozostawać na razie będzie. Te auta tak szybko nie wyjdą z eksploatacji. Szczególnie że zakaz dotyczy nowych pojazdów. Nie odnosi się w żaden sposób do pojazdów, które już na drogach się znajdują. Te mogą być eksploatowane bezterminowo. I to pomimo stref czystego transportu czy innych rozwiązań.

Przyszłość silników diesla jest niepewna ze względu na zmiany regulacyjne, rozwój silników elektrycznych i skutki skandalu dieselgate. Niemniej jednak nadal istnieje duże zapotrzebowanie na samochody z silnikami wysokoprężnymi w niektórych sektorach, takich jak przemysł ciężki, transport drogowy czy rolnictwo, ze względu na ich wytrzymałość, efektywność paliwową i duży moment obrotowy. W tego rodzaju pojazdach mogą być potrzebne rozwiązania alternatywne, takie jak biopaliwa lub hybrydowe systemy napędowe, aby zmniejszyć emisję spalin – podsumowuje Natalia Sokołowska, ekspertka serwisu autobaza.pl.

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany dotyczące obowiązkowej konfiskaty pojazdów nietrzeźwych kierowców najwcześniej po wakacjach

We wtorek, 23 lipca rząd miał zająć się przygotowanym przez resort sprawiedliwości projektem nowelizacji Kodeksu karnego, Kodeksu postępowania karnego oraz ustawy o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich. Chodzi o zmianę przepisów dotyczących konfiskaty aut prowadzonych przez nietrzeźwych kierowców.

Czy samochód powypadkowy może być odpadem?

Jakie są przesłanki aby uznać, że jakiś przedmiot lub substancja jest odpadem? Co w przypadku importu elektrośmieci np. samochodów powypadkowych?

Od 1 lipca 2024 r. nowe zasady przywozu samochodów osobowych

Od 1 lipca 2024 r. obowiązują nowe zasady przywozu samochodów osobowych do Polski zarejestrowanych na Białorusi. Sprawdź, jakie warunki muszą spełniać pojazdy, które mogą wjeżdżać do Polski.  Chodzi o rozporządzenie Rady Unii Europejskiej dotyczące poszerzenia zakresu i katalogu podmiotów środków ograniczających w związku z sytuacją na Białorusi i udziałem Białorusi w agresji Rosji wobec Ukrainy.

Dwaj bracia zginęli w wypadku motocyklowym, nie mieli kasków

Do tragicznego wypadku doszło w Jemiołowie (woj, lubuskie). Dwaj bracia jechali motocyklem i uderzyli w zaparkowany samochód. Obaj mężczyźni nie żyją. Okoliczności bada policja i prokuratura. 

REKLAMA

Parkując uszkodziła 10 samochodów

Pech, nieostrożność, a może nietrzeźwość? 41-letnia mieszkanka Olsztyna, usiłując zaparkować samochód na osiedlowej uliczce uszkodziła… 10 samochodów. Kobieta nie chciała przebadać się alkomatem.

Czy w aucie trzeba mieć przy sobie dowód rejestracyjny?

Zostałeś zatrzymany do kontroli? Sprawdź, jakie dokumenty musisz przy sobie posiadać. Dowód rejestracyjny, prawo jazdy i aktualne ubezpieczenie OC są jednymi z najważniejszych dokumentów każdego kierowcy.

Badanie: 72 proc. przy zakupie używanego samochodu kieruje się jego ceną

Przy wyborze używanego auta, każdy kupujący bierze pod uwagę inne czynniki. Niezależnie od tego jaki model jest w centrum zainteresowania kupującego, i tak najczęściej branym czynnikiem przy wyborze auta jest jego cena. Model i marka samochodu schodzą na dalszy plan.

Dobra passa motoryzacji dobiega końca

Chociaż produkcja sprzedana pojazdów w I kwartale br. przekroczyła 60 mld zł, ogólne wyniki branży wskazują, że dobra passa przemysłu motoryzacyjnego w Polsce dobiega końca. Tak wynika z informacji firmy AutomotiveSuppliers.pl.

REKLAMA

Po polskich drogach jeżdżą coraz starsze samochody, najbardziej leciwe są Volkswageny, a auta jakich marek mają najmniej lat

14,7 lat – tyle wynosi obecnie średni wiek samochodu zgłaszanego do ubezpieczenia. Jest to o 12 miesięcy więcej niż cztery lata wcześniej. Jednak w przypadku najczęściej spotykanych w Polsce modeli samochodów, średnia jest jeszcze wyższa i sięga prawie 18 lat.

Konfiskata auta nietrzeźwym kierowcom. Będą zmiany przepisów, ale czy na pewno łagodniejsze dla kierujących pojazdami

Kolejna zmiana przepisów dotyczących przepadku pojazdów jako kary dla nietrzeźwych kierowców. . Do Sejmu trafił projekt zmiany ustawy, w ramach którego to nie policja, ale sąd będzie dokonywał konfiskaty, ale jednocześnie zaostrzone zostaną przepisy dotyczące przepadku pojazdu.

REKLAMA