REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Koniec diesla jest bliski? To nie takie proste...

oprac. Kuba Brzeziński
Koniec diesla jest bliski? To nie takie proste...
Koniec diesla jest bliski? To nie takie proste...
Koniec diesla jest bliski? To nie takie proste...
Materiały prasowe Citroen

REKLAMA

REKLAMA

Udział diesla w rynku w Europie systematycznie maleje. Tylko czy to oznacza, że koniec diesla jest bliski? To chyba zbyt daleko idący wniosek. Jak aktualnie wygląda sytuacja w branży i jaka przyszłość czeka auta z silnikiem wysokoprężnym? Sprawdźmy.

W ostatnich latach przemysł motoryzacyjny znalazł się w centrum jednej z największych afer związanych z emisją spalin. Skandal, który stał się powszechnie znany jako dieselgate, odsłonił kompleksowy proceder fałszowania pomiarów emisji spalin. Wpłynęło to na zaufanie konsumentów i postawiło pod znakiem zapytania dalsze dzieje silników diesla.

REKLAMA

A na początku był... dieselgate!

REKLAMA

Dieselgate rozpoczął się od ujawnienia w 2015 roku przez amerykańską Agencję Ochrony Środowiska (EPA) fałszowania pomiarów emisji spalin przez koncern Volkswagena. Okazało się, że w celu spełnienia norm, Volkswagen stosował nielegalne oprogramowanie w silnikach diesla, które w trakcie testów emitowało niższe poziomy zanieczyszczeń niż w rzeczywistych warunkach jazdy. Odkrycie to wstrząsnęło nie tylko branżą samochodową, ale również konsumentami na całym świecie, którzy uważali, że samochody wyposażone w silniki diesla są bardziej przyjazne dla środowiska.

Oczywiście fałszowanie wyników emisyjnych nie było przypadkiem pojedynczego producenta. W toku śledztwa wyszło na jaw, że wiele innych firm również stosowało podobne metody fałszowania pomiarów emisji spalin. Koncerny takie jak Audi, BMW, Fiat Chrysler, Mercedes-Benz czy Opel także zostały oskarżone o manipulację wynikami emisji. Praktyka fałszowania pomiarów była szeroko rozpowszechniona w przemyśle motoryzacyjnym. To raz. Dwa zaangażowani w nią byli nie tylko szeregowi pracownicy, ale przede wszystkim kierownictwo najwyższego szczebla. To było naprawdę szokujące.

Dieselgate sprawił, że diesel wszedł na cenzurowane

REKLAMA

Dieselgate jest prawdopodobnie największym skandalem, który wywołał wielkie kontrowersje w branży samochodowej XXI wieku. To on jednak w dużej mierze przyczynił się do zmian w przemyśle motoryzacyjnym. To tak naprawdę po sprawie miliardowych odszkodowań Volkswagen jako pierwszy zadeklarował przejście na całkowitą elektryfikację. To także Grupa Volkswagena jako jedna z pierwszych marek zapowiedziała koniec prac rozwojowych nad silnikami wysokoprężnymi. Inżynierowie będą modernizować stare jednostki, ale nie stworzą nowych.

Na tym jednak skutki nie ustały. Skandal związany z fałszowaniem norm emisji spalin doprowadził do zwiększenia kontroli oraz surowszych testów laboratoryjnych w wielu krajach. Organizacje międzynarodowe, takie jak Europejska Agencja Środowiska (EEA), oraz narodowe agencje regulacyjne wzmocniły swoje działania w celu zapobiegania oszustwom i manipulacjom związanym z emisją zanieczyszczeń.

Co czeka silniki diesla? Zakaz sprzedaży aut spalinowych tuż-tuż

W tej perspektywie coraz bardziej zasadnicze staje się pytanie. A brzmi ono: co czeka silniki diesla? Pierwsze co nasuwa się na myśl, to spadający udział silników wysokoprężnych w rynku. Ten stał się faktem nie tylko na świecie, ale także i w Polsce. Doskonale pokazują to poniższe dane.

koniec diesla jest bliski, koniec diesla w Europie

koniec diesla jest bliski, koniec diesla w Europie

Koniec diesla jest bliski? To nie takie proste...

Autobaza

Na tym jednak nie koniec. Bo drugi głos przypomina decyzję rady UE z końca marca 2023 roku. Przyjęte zostało rozporządzenie o zakazie rejestracji pojazdów z silnikiem spalinowym po 2035 r. W ramach nowych przepisów każdy producent musi zagwarantować, że średnia emisja CO2 z jego floty nowo zarejestrowanych pojazdów w roku kalendarzowym nie przekroczy jego indywidualnej rocznej normy. W przypadku, gdy normy zostaną przekroczone, producent musi ponieść karę finansową w wysokości 95 euro za gram CO2/km powyżej ustalonej wartości za każdy zarejestrowany pojazd.

Historia diesla się kończy? No właśnie nie tak szybko...

Jak podaje Międzynarodowa Rada ds. Czystego Transportu (ICCT), około 13 milionów wysoce zanieczyszczających środowisko pojazdów z silnikiem diesla sprzedanych w latach 2009-2019 pozostaje na europejskich drogach. I pozostawać na razie będzie. Te auta tak szybko nie wyjdą z eksploatacji. Szczególnie że zakaz dotyczy nowych pojazdów. Nie odnosi się w żaden sposób do pojazdów, które już na drogach się znajdują. Te mogą być eksploatowane bezterminowo. I to pomimo stref czystego transportu czy innych rozwiązań.

Przyszłość silników diesla jest niepewna ze względu na zmiany regulacyjne, rozwój silników elektrycznych i skutki skandalu dieselgate. Niemniej jednak nadal istnieje duże zapotrzebowanie na samochody z silnikami wysokoprężnymi w niektórych sektorach, takich jak przemysł ciężki, transport drogowy czy rolnictwo, ze względu na ich wytrzymałość, efektywność paliwową i duży moment obrotowy. W tego rodzaju pojazdach mogą być potrzebne rozwiązania alternatywne, takie jak biopaliwa lub hybrydowe systemy napędowe, aby zmniejszyć emisję spalin – podsumowuje Natalia Sokołowska, ekspertka serwisu autobaza.pl.

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Obwodnica Pułtuska. Jest ZRID, zaraz startują prace

    Pułtusk jest pięknym miastem o mocnym akcencie historycznym. Nie ma się zatem co dziwić, że rząd postanowił zainwestować w nie 442 mln zł. A właściwie to nie tyle w nie, co w jego okolice. Bo powstanie obwodnica Pułtuska. Trasa otrzymała właśnie ZRID.

    Kara więzienia za brak OC? Od 1 października 2023 r. nowe przepisy

    Kierowcy w przypadku braku OC boją się szczególnie kary wlepionej przez UFG. 1 października 2023 r. pojawi się nowelizacja przepisów. W jej głos 7200 zł opłaty karnej straci na znaczeniu. Bo sankcja w skrajnym przypadku rozszerzy się do kary więzienia.

    UE wprowadza normę Euro 7. Surowsze warunki homologacji samochodów i silników

    Rada Unii Europejskiej przyjęła 25 września 2023 r. swoje stanowisko negocjacyjne w sprawie projektu rozporządzenia dotyczącego homologacji pojazdów (w tym samochodów) i silników. Chodzi o wprowadzenie normy Euro 7. Celem projektu jest obniżenie emisji substancji zanieczyszczających powietrze w transporcie drogowym.

    Czy jest możliwe odebranie samochodu za przekroczenie prędkości?

    Czy policjant może zabrać kierowcy samochód za przekroczenie prędkości? Może! Tyle że na razie policjant, ale nie w Polsce. Pójście w tym kierunku w naszym kraju jest jednak możliwe. Trzeba oczywiście na to jeszcze nieco poczekać.

    REKLAMA

    Prawo jazdy kat. B+. Rodzaj pojazdów, zakres uprawnień

    UE chce majstrować przy prawie jazdy. Nowy pomysł polega na podzieleniu obecnej kategorii B na kategorię B i B+. Stopniowanie uprawnień ma być sposobem na poprawę bezpieczeństwa. Tyle że pomysł wcale bezpiecznie nie brzmi. Sprawdźcie szczegóły.

    Przełomowy projekt Polaka ma szansę pojawić się na ścieżkach rowerowych na całym świecie!

    Uczestnicy ruchu drogowego cieszą się z innowacji, która ma potencjał zmienić ich codzienne podróże i uczynić je bardziej bezpiecznymi. Odpowiedzią na ich rosnące potrzeby jest BikeWatch. Urządzenie to jest skierowane głównie do włodarzy gmin, którzy przekształcają przestrzeń publiczną w celu zwiększenia bezpieczeństwa i komfortu korzystających z niej mieszkańców. Oficjalna premiera BikeWatch odbyła się 21 września 2023 r. 

    Ile kosztuje kurs redukujący 6 punktów karnych?

    Kurs redukujący 6 punktów karnych powrócił. Kierowcy rzucili się do ośrodków ruchu drogowego w całym kraju, ale zszokowała ich jedna rzecz. Cena szkolenia wzrosła 3-krotnie. WORD-y chyba postanowiły odbić sobie chude lata.

    Konfiskata samochodu za przekraczanie prędkości - czy to możliwe?

    Zbliża się termin wejścia w życie przepisów umożliwiających konfiskatę pojazdów za prowadzenie w stanie nietrzeźwości. Podczas gdy władze mają czas na przyjrzenie się ewentualnym konsekwencjom tej nowelizacji, ustawa przegłosowana przez Sejm wciąż wzbudza wiele emocji. Niektórzy właściciele pojazdów obawiają się, że z czasem ten rodzaj kary będzie miał znacznie szersze zastosowanie. Czy w przyszłości może dojść do wprowadzenia w Polsce konfiskaty aut za przekroczenie prędkości, skoro takie przepisy obowiązują od lat w innych krajach Europy?

    REKLAMA

    Za co zabierają prawo jazdy na 3 miesiące?

    W Polsce są przepisy pozwalające na odbieranie kierowcom prawa jazdy na 3 miesiące. Te działają jednak w ściśle określonych przypadkach. Scenariusze są tak naprawdę trzy. Dziś każdy z nich dokładnie omówię w tym poradniku.

    Naklejka w strefie czystego transportu. Zniknie, zanim się pojawi?

    Naklejka w strefie czystego transportu miała się stać must have. Teraz rządzący wycofują się z tego pomysłu. I choć idą w dobrym kierunku, ten nadal jest problematyczny, ale dla gmin. Bo choć pojawiła się furtka kasująca nalepkę w SCT, ta okazuje się kosztowna.

    REKLAMA