REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Początek roku 2023 najbezpieczniejszy w historii. Stał się drogowy cud?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
oprac. Kuba Brzeziński
W roku 2023 spada ilość wypadków w Polsce
Początek roku 2023 najbezpieczniejszy w historii. Stał się drogowy cud?
Compensa

REKLAMA

REKLAMA

Niecałe 3900 wypadków drogowych i 360 ofiar śmiertelnych w sytuacji, gdy jeszcze niedawno notowano dwa razy wyższe wyniki. Z czego wynikają tak optymistyczne statystyki w I kw. 2023 roku?

Informacje o bezpieczeństwie drogowym z początku 2023 r. opublikowane w raporcie GUS mogą zaskakiwać nawet osoby, które wiedziały o poprawie widocznej już w IV kw. 2022 r. Do ciekawych wniosków prowadzi zarówno analiza danych ogólnopolskich, jak i mapy pokazującej zmiany wypadkowości w skali 380 powiatów oraz miast na prawach powiatu.

REKLAMA

REKLAMA

Ile zdarzyło się wypadków w I kw. 2023 roku?

Jak wypadają statystyki wypadkowości w Polsce w I kw. 2023 roku? A więc zdarzyło się:

  • 3888 wypadków drogowych,
  • 4852 osoby były ofiarami,
  • w tym 364 zginęły, a 4488 zostało rannych,
  • 82 241 kolizji.

Powyższe informacje staną się bardziej sugestywne, jeśli porównamy je do statystyk z poprzedniego kwartału. Takie porównanie skutkuje następującymi wynikami:

  • Wypadki drogowe - spadek o 20% względem IV kw. 2022 r.
  • Ofiary wypadków, ogółem - spadek o 21% względem IV kw. 2022 r.
  • Ofiary wypadków, zabici - spadek o 25% względem IV kw. 2022 r.
  • Ofiary wypadków, ranni - spadek o 21% względem IV kw. 2022 r.
  • Kolizje - spadek o 11% względem IV kw. 2022 r.

Kwartalny spadek liczby ofiar wypadków i samych wypadków o około 20% - 25%, na pewno można uznać za bardzo znaczącą zmianę. Nawet jeśli weźmiemy pod uwagę fakt, że pod koniec 2022 r. na bezpieczeństwo drogowe negatywnie wpływały między innymi świąteczne wyjazdy Polaków. Dalsza poprawa bezpieczeństwa drogowego na początku 2023 r. po części mogła wynikać z mniejszej mobilności rodaków. Jeżeli jednak porównamy ze sobą I kw. 2022 r. oraz I kw. 2023 r., to skala pozytywnych zmian wygląda następująco:  

REKLAMA

  • Wypadki drogowe - spadek o 6% względem I kw. 2022 r.
  • Ofiary wypadków, ogółem - spadek o 6% względem I kw. 2022 r.
  • Ofiary wypadków, zabici - spadek o 15% względem I kw. 2022 r.
  • Ofiary wypadków, ranni - spadek o 5% względem I kw. 2022 r.
  • Kolizje - spadek o 4% względem I kw. 2022 r.

W roku 2023 wyraźnie zmalała ilość ofiar śmiertelnych wypadków

Uwagę zwraca przede wszystkim roczny spadek liczby śmiertelnych ofiar wypadków drogowych aż o 15%. Tak duża możliwa poprawa bezpieczeństwa drogowego w 2023 r. (względem 2022 r.) wynika z faktu, że dopiero końcówka minionego roku przyniosła znaczący spadek liczby wypadków i ofiar. Trudno go nie wiązać z bardziej restrykcyjną polityką względem osób łamiących przepisy drogowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Prawdopodobnie jest to efekt zaostrzonych przepisów, które zniechęcają do regularnego przekraczania dopuszczalnej prędkości. W tym kontekście warto zwrócić uwagę na dane Policji z 2021 roku, które wskazują, że nadmierna prędkość była przyczyną co czwartego wypadku drogowego spowodowanego przez kierujących pojazdami - komentuje Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Oczywiście, nie mamy gwarancji, że pozytywny trend dotyczący coraz mniejszej liczby ofiar wypadków drogowych i samych wypadków utrzyma się w kolejnych kwartałach bieżącego roku. Wyraźnie gorszy pod względem wyników może być III kw. 2023 r.

Gdzie ilość wypadków zmniejszyła się najbardziej?

Skoro już wiemy, jak wyglądała poprawa bezpieczeństwa drogowego z I kw. 2023 r. w ujęciu ogólnopolskim, to warto teraz przyjrzeć się regionalnym zmianom. Taka analiza wydaje się najbardziej zasadna w stosunku do I kw. 2022 roku. Przypomnijmy, że od stycznia do marca 2023 r. odnotowano o 256 mniej wypadków niż rok wcześniej (spadek z 4144 do 3888). Poniższa mapa informuje, jak ta zmiana wyglądała w odniesieniu do poszczególnych powiatów oraz miast na prawach powiatu. Obliczenia ekspertów porównywarki Ubea.pl wskazują, że największe pozytywne zmiany liczby wypadków drogowych dotyczyły następujących miast i powiatów:  

  • Łódź - spadek o 55 wypadków (I kw. 2023 r. względem I kw. 2022 r.)
  • Wrocław - spadek o 35
  • Szczecin - spadek o 34
  • powiat kutnowski - spadek o 18
  • powiat wielicki - spadek o 13
  • powiat wejherowski - spadek o 11
  • powiat pabianicki - spadek o 10
  • powiat nowotomyski - spadek o 9
  • powiat bytowski - spadek o 9
  • Gliwice - spadek o 8

Największą roczną różnicę można dostrzec w Warszawie. Pierwsze trzy miesiące 2023 r. przyniosły w stolicy wzrost liczby wypadków drogowych o 20 (zmiana ze 136 do 156). Warto zatem w przyszłości zwracać uwagę na dane z Warszawy. W Krakowie liczba wypadków też wzrosła w ujęciu rocznym (zmiana ze 126 do 138).

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

REKLAMA

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

REKLAMA