REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Początek roku 2023 najbezpieczniejszy w historii. Stał się drogowy cud?

oprac. Kuba Brzeziński
W roku 2023 spada ilość wypadków w Polsce
Początek roku 2023 najbezpieczniejszy w historii. Stał się drogowy cud?
Compensa

REKLAMA

REKLAMA

Niecałe 3900 wypadków drogowych i 360 ofiar śmiertelnych w sytuacji, gdy jeszcze niedawno notowano dwa razy wyższe wyniki. Z czego wynikają tak optymistyczne statystyki w I kw. 2023 roku?

Informacje o bezpieczeństwie drogowym z początku 2023 r. opublikowane w raporcie GUS mogą zaskakiwać nawet osoby, które wiedziały o poprawie widocznej już w IV kw. 2022 r. Do ciekawych wniosków prowadzi zarówno analiza danych ogólnopolskich, jak i mapy pokazującej zmiany wypadkowości w skali 380 powiatów oraz miast na prawach powiatu.

REKLAMA

Ile zdarzyło się wypadków w I kw. 2023 roku?

Jak wypadają statystyki wypadkowości w Polsce w I kw. 2023 roku? A więc zdarzyło się:

  • 3888 wypadków drogowych,
  • 4852 osoby były ofiarami,
  • w tym 364 zginęły, a 4488 zostało rannych,
  • 82 241 kolizji.

Powyższe informacje staną się bardziej sugestywne, jeśli porównamy je do statystyk z poprzedniego kwartału. Takie porównanie skutkuje następującymi wynikami:

  • Wypadki drogowe - spadek o 20% względem IV kw. 2022 r.
  • Ofiary wypadków, ogółem - spadek o 21% względem IV kw. 2022 r.
  • Ofiary wypadków, zabici - spadek o 25% względem IV kw. 2022 r.
  • Ofiary wypadków, ranni - spadek o 21% względem IV kw. 2022 r.
  • Kolizje - spadek o 11% względem IV kw. 2022 r.

Kwartalny spadek liczby ofiar wypadków i samych wypadków o około 20% - 25%, na pewno można uznać za bardzo znaczącą zmianę. Nawet jeśli weźmiemy pod uwagę fakt, że pod koniec 2022 r. na bezpieczeństwo drogowe negatywnie wpływały między innymi świąteczne wyjazdy Polaków. Dalsza poprawa bezpieczeństwa drogowego na początku 2023 r. po części mogła wynikać z mniejszej mobilności rodaków. Jeżeli jednak porównamy ze sobą I kw. 2022 r. oraz I kw. 2023 r., to skala pozytywnych zmian wygląda następująco:  

  • Wypadki drogowe - spadek o 6% względem I kw. 2022 r.
  • Ofiary wypadków, ogółem - spadek o 6% względem I kw. 2022 r.
  • Ofiary wypadków, zabici - spadek o 15% względem I kw. 2022 r.
  • Ofiary wypadków, ranni - spadek o 5% względem I kw. 2022 r.
  • Kolizje - spadek o 4% względem I kw. 2022 r.

W roku 2023 wyraźnie zmalała ilość ofiar śmiertelnych wypadków

REKLAMA

Uwagę zwraca przede wszystkim roczny spadek liczby śmiertelnych ofiar wypadków drogowych aż o 15%. Tak duża możliwa poprawa bezpieczeństwa drogowego w 2023 r. (względem 2022 r.) wynika z faktu, że dopiero końcówka minionego roku przyniosła znaczący spadek liczby wypadków i ofiar. Trudno go nie wiązać z bardziej restrykcyjną polityką względem osób łamiących przepisy drogowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Prawdopodobnie jest to efekt zaostrzonych przepisów, które zniechęcają do regularnego przekraczania dopuszczalnej prędkości. W tym kontekście warto zwrócić uwagę na dane Policji z 2021 roku, które wskazują, że nadmierna prędkość była przyczyną co czwartego wypadku drogowego spowodowanego przez kierujących pojazdami - komentuje Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Oczywiście, nie mamy gwarancji, że pozytywny trend dotyczący coraz mniejszej liczby ofiar wypadków drogowych i samych wypadków utrzyma się w kolejnych kwartałach bieżącego roku. Wyraźnie gorszy pod względem wyników może być III kw. 2023 r.

Gdzie ilość wypadków zmniejszyła się najbardziej?

Skoro już wiemy, jak wyglądała poprawa bezpieczeństwa drogowego z I kw. 2023 r. w ujęciu ogólnopolskim, to warto teraz przyjrzeć się regionalnym zmianom. Taka analiza wydaje się najbardziej zasadna w stosunku do I kw. 2022 roku. Przypomnijmy, że od stycznia do marca 2023 r. odnotowano o 256 mniej wypadków niż rok wcześniej (spadek z 4144 do 3888). Poniższa mapa informuje, jak ta zmiana wyglądała w odniesieniu do poszczególnych powiatów oraz miast na prawach powiatu. Obliczenia ekspertów porównywarki Ubea.pl wskazują, że największe pozytywne zmiany liczby wypadków drogowych dotyczyły następujących miast i powiatów:  

  • Łódź - spadek o 55 wypadków (I kw. 2023 r. względem I kw. 2022 r.)
  • Wrocław - spadek o 35
  • Szczecin - spadek o 34
  • powiat kutnowski - spadek o 18
  • powiat wielicki - spadek o 13
  • powiat wejherowski - spadek o 11
  • powiat pabianicki - spadek o 10
  • powiat nowotomyski - spadek o 9
  • powiat bytowski - spadek o 9
  • Gliwice - spadek o 8

Największą roczną różnicę można dostrzec w Warszawie. Pierwsze trzy miesiące 2023 r. przyniosły w stolicy wzrost liczby wypadków drogowych o 20 (zmiana ze 136 do 156). Warto zatem w przyszłości zwracać uwagę na dane z Warszawy. W Krakowie liczba wypadków też wzrosła w ujęciu rocznym (zmiana ze 126 do 138).

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

REKLAMA

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

REKLAMA

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. 2 000 zł mandatu i 15 punktów karnych

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. Kiedy zaczną działać nowe systemy RedLight? Gdzie zostaną rozlokowane? Jakie mandaty obowiązują w przypadku przejazdu na czerwonym świetle?

REKLAMA