REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test: Alfa Romeo Tonale. Diesel, niebieski lakier i to spojrzenie...

test Alfa Romeo Tonale Diesel, Alfa Romeo Tonale Diesel, Alfa Romeo Tonale Diesel 130
Test: Alfa Romeo Tonale. Diesel, niebieski lakier i to spojrzenie...
Kuba Brzeziński
Infor

REKLAMA

REKLAMA

Alfa Romeo Tonale była dla marki strzałem w dziesiątkę. Sprzedaje się jak ciepłe bułeczki. Tylko czy do tego groźnego spojrzenie i pięknego, niebieskiego lakieru pasuje silnik diesla? To właśnie sprawdziłem w kolejnym teście.

rozwiń >

W świecie motoryzacyjnym utarło się, że Alfa Romeo musi oznaczać po włosku... piękny! I dewiza ta z pewnością sprawdza się w przypadku Giulii czy Stelvio. Ma jak najbardziej odniesienie także do klasycznych modeli. Co jednak z Tonale? Motoentuzjaści mają przy tym modelu pewne zastrzeżenia. Te dotyczą przede wszystkim zbyt nisko poprowadzonego przodu i zbyt wysoko zarysowanego tyłu. To ma sprawiać, że SUV prezentuje się trochę niezgrabnie.

REKLAMA

REKLAMA

Testowe Tonale miało za małe felgi, ale...

Czy zgadzam się z tą tezą? Po części tak, a po części nie. Być może w nadwoziu Tonale da się znaleźć kilka akcentów, które dałoby się poprawić. Idealnym przykładem są tylne światła. Wyglądają trochę jak jedna brew Eda z kreskówki "Ed, Edd i Eddy". Z drugiej strony Tonale ma świdrujące spojrzenie, które nawiązuje do tego znanego z modelu 159, a do tego dynamicznie przetłoczoną maskę i idealne wcięcie w talii. A gdy jest polakierowane na niebieską barwę misano, trudno oderwać od niej wzrok.

Do testu otrzymałem wariant TI. To oznacza "tylko" 18-calowe felgi. Całe szczęście kupujący może dopłacić za większe obręcze. 19-calowe kosztują 4 tys. zł, a 20-calowe 7 tys. zł.

Co ważne, powyższa opinia nie jest wyłącznie moją opinią. Potwierdzają ją również wyniki sprzedaży. Za sprawą Tonale Alfa podwoiła sprzedaż w Europie. Co z wnętrzem? Tu mocno rozpisywać się nie będę. Miałem okazję wnikliwie opisać tę kabinę pasażerską przy okazji mojego poprzedniego testu Tonale. Wtedy jeździłem jednak hybrydą. Link do materiału zamieszczam poniżej.

test Alfa Romeo Tonale Diesel, Alfa Romeo Tonale Diesel, Alfa Romeo Tonale Diesel 130

Test: Alfa Romeo Tonale. Diesel, niebieski lakier i to spojrzenie...

Infor

Alfa Romeo Tonale i silnik diesla. To dobre połączenie?

W tym teście chcę się skupić na innym aspekcie. Na jednostce napędowej. Bo Alfa Romeo nawet w segmencie Tonale nie ma zamiaru uśmiercać diesla. I dieslem właśnie jeździłem w tym przypadku. Motor ma 1,6 litra pojemności, cztery cylindry i doładowanie. To zatem następca nieśmiertelnego 1,6 MultiJeta. Moc jednostki wynosi 130 koni mechanicznych. I choć auto ważny aż 1670 kg, jego osiągi ratuje moment obrotowy. To aż 320 Nm. Powiem więcej, ta wartość ujawnia się już przy 1500 obr./min. To akurat mocno czuć w czasie jazdy.

REKLAMA

Tonale Diesel osiąga 100 km/h po 10,9 sek. Wynik nie powala na kolana. Kierowca musi jednak wiedzieć o tym, że do 50 czy 60 km/h Alfa sprawia wrażenie naprawdę szybkiej. Dobrze radzi sobie też z rozwijaniem prędkości w trasie. Nie boi się wyprzedzania na drodze krajowej i wykonuje manewr sprawnie. Diesel napędza przednie koła. Transferuje siłę za pośrednictwem 6-biegowej przekładni automatycznej dwusprzęgłowej. Mechanizm nie jest tak szybki, jak ten oferowany przez Grupę Volkswagena. Mimo wszystko do jego pracy większych zastrzeżeń nie mam. Zmienia biegi gładko i niepotrzebnie "nie miesza" nimi po delikatnym puszczeniu gazu w czasie jazdy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

test Alfa Romeo Tonale Diesel, Alfa Romeo Tonale Diesel, Alfa Romeo Tonale Diesel 130

Test: Alfa Romeo Tonale. Diesel, niebieski lakier i to spojrzenie...

Infor

Jakie spalanie ma Alfa Romeo Tonale Diesel?

Diesel zamontowany pod maską Alfa Romeo Tonale do cichych z pewnością nie należy. I to pomimo zastosowania technologii common rail. Ma jednak inne i typowo dieslowskie zalety. Zaraz po starcie pojawia się uderzenie mocy. I pisząc uderzenie, mam na myśli naprawdę uderzenie. Poza tym Tonale Diesel potrafi jeździć na kropelce. Cedzi każdy mililitr paliwa przez wtryski common rail i delektuje się nim. Efekt? Producent podaje, że spalanie w cyklu mieszanym wynosi blisko 5,9 litra. I wiecie, że wynik ten jest... w pełni prawdziwy! W teście spalanie sięgnęło 6 litrów. A przecież sprawdzałem też możliwości auta. Więc wcale delikatnie nim nie jeździłem.

Przy 55-litrowym zbiorniku takie spalanie daje ponad 900 km zasięgu. Zasięgu, który można przedłużyć kolejnym 3-minutowym tankowaniem (w przeciwieństwie do elektryka) i który stanowi drugą z potężnych zalet tego układu napędowego. Jadąc na wakacje Alfą Tonale Diesel nie musicie planować zbyt wielu postojów na tankowanie.

test Alfa Romeo Tonale Diesel, Alfa Romeo Tonale Diesel, Alfa Romeo Tonale Diesel 130

Test: Alfa Romeo Tonale. Diesel, niebieski lakier i to spojrzenie...

Infor

Alfa Romeo Tonale. Cena, wyposażenie, konkurencja

Alfa Romeo Tonale jest SUV-em segmentu C. A to oznacza, że ma naprawdę odpowiedzialne zadanie. Bo musi stanąć do walki o klienta z takimi tuzami rynku, jak Audi Q3, BMW X1, Volvo XC40 czy Mercedes GLA. Ile zatem trzeba zapłacić za baby-SUV-a Alfy? Bazowa wersja kosztuje 169 900 zł. Ta kwota w przypadku wariantu TI i diesla jest jednak nieaktualna. Tu cennik startuje już od 183 400 zł. Po dodaniu szeregu opcji kwota rośnie do 212 700 zł. Dokładnie tyle kosztuje auto w konfiguracji prasowej.

Dobra informacja? Blisko 213 tys. zł to nie jest przesadzona kwota na tle takich konkurentów, jak Q3, X1 czy GLA. I to nawet zakładając, że Tonale jest autem pół-premium. Jeszcze lepsza informacja jest jednak taka, że pomijając trochę za małe felgi, Alfa okazuje się praktycznie w pełni wyposażona. Ma kamerę 360 stopni, zestaw systemów wspomagających, skórzane fotele z elektryczną regulacją, audio Harman Kardon, podgrzewane przednie fotele czy nawigację satelitarną. Ma wszystko, czego kierowca może potrzebować w czasie jazdy.

test Alfa Romeo Tonale Diesel, Alfa Romeo Tonale Diesel, Alfa Romeo Tonale Diesel 130

Test: Alfa Romeo Tonale. Diesel, niebieski lakier i to spojrzenie...

Infor

Test: Alfa Romeo Tonale Diesel – podsumowanie:

Paleta silnikowa Alfy Romeo Tonale składa się z dwóch hybrydowych benzyniaków i diesla. Po tym teście już wiem, że jedynym słusznym wyborem z tego zestawu jest właśnie diesel. Być może "na zimnym" potrafi pohałasować i być może nie jest demonem sprintu do pierwszej setki. Mimo wszystko nie szarpie, płynnie rozwija moc i przede wszystkim jest oszczędny. Wariant hybrydowy nie ma z nim szans ani pod względem spalania, ani zasięgu.

Oczywiście zakup niemodnego diesla sprawi, że ekologowie was znienawidzą. Wy jednak w codziennej eksploatacji będziecie wyjątkowo szczęśliwi. Bo otrzymacie dokładnie takie Tonale, jakim to auto powinno być od początku.

Alfa Romeo Tonale Diesel – dane techniczne:

  • Silnik: R4, wtrysk bezpośredni, diesel
  • Pojemność silnika: 1598 cm3
  • Maksymalna moc: 130 KM przy 3750 obr./min.
  • Maksymalny moment obrotowy: 320 Nm przy 1500 obr./min.
  • Prędkość maksymalna: 194 km/h
  • Przyspieszenie 0 - 100 km/h: 10,9 s.
  • Skrzynia biegów: automatyczna, dwusprzęgłowa 6 biegów
  • Zbiornik paliwa: 55 litrów
  • Zużycie paliwa na 100 km w teście (cykl mieszany): 6 litrów
  • Rodzaj napędu: FWD
  • Długość: 4528 mm
  • Szerokość: 1841 mm
  • Wysokość: 1601 mm
  • Rozstaw osi: 2636 mm
  • Pojemność bagażnika: 500/1550 litrów
  • Masa własna: 1670 kg
  • Cena: od 169 900 zł

test Alfa Romeo Tonale Diesel, Alfa Romeo Tonale Diesel, Alfa Romeo Tonale Diesel 130

Test: Alfa Romeo Tonale. Diesel, niebieski lakier i to spojrzenie...

Infor

test Alfa Romeo Tonale Diesel, Alfa Romeo Tonale Diesel, Alfa Romeo Tonale Diesel 130

Test: Alfa Romeo Tonale. Diesel, niebieski lakier i to spojrzenie...

Infor

test Alfa Romeo Tonale Diesel, Alfa Romeo Tonale Diesel, Alfa Romeo Tonale Diesel 130

Test: Alfa Romeo Tonale. Diesel, niebieski lakier i to spojrzenie...

Infor

test Alfa Romeo Tonale Diesel, Alfa Romeo Tonale Diesel, Alfa Romeo Tonale Diesel 130

Test: Alfa Romeo Tonale. Diesel, niebieski lakier i to spojrzenie...

Infor

test Alfa Romeo Tonale Diesel, Alfa Romeo Tonale Diesel, Alfa Romeo Tonale Diesel 130

Test: Alfa Romeo Tonale. Diesel, niebieski lakier i to spojrzenie...

Infor

test Alfa Romeo Tonale Diesel, Alfa Romeo Tonale Diesel, Alfa Romeo Tonale Diesel 130

Test: Alfa Romeo Tonale. Diesel, niebieski lakier i to spojrzenie...

Infor

test Alfa Romeo Tonale Diesel, Alfa Romeo Tonale Diesel, Alfa Romeo Tonale Diesel 130

Test: Alfa Romeo Tonale. Diesel, niebieski lakier i to spojrzenie...

Infor

test Alfa Romeo Tonale Diesel, Alfa Romeo Tonale Diesel, Alfa Romeo Tonale Diesel 130

Test: Alfa Romeo Tonale. Diesel, niebieski lakier i to spojrzenie...

Infor

test Alfa Romeo Tonale Diesel, Alfa Romeo Tonale Diesel, Alfa Romeo Tonale Diesel 130

Test: Alfa Romeo Tonale. Diesel, niebieski lakier i to spojrzenie...

Infor

test Alfa Romeo Tonale Diesel, Alfa Romeo Tonale Diesel, Alfa Romeo Tonale Diesel 130

Test: Alfa Romeo Tonale. Diesel, niebieski lakier i to spojrzenie...

Infor

test Alfa Romeo Tonale Diesel, Alfa Romeo Tonale Diesel, Alfa Romeo Tonale Diesel 130

Test: Alfa Romeo Tonale. Diesel, niebieski lakier i to spojrzenie...

Infor

test Alfa Romeo Tonale Diesel, Alfa Romeo Tonale Diesel, Alfa Romeo Tonale Diesel 130

Test: Alfa Romeo Tonale. Diesel, niebieski lakier i to spojrzenie...

Infor

test Alfa Romeo Tonale Diesel, Alfa Romeo Tonale Diesel, Alfa Romeo Tonale Diesel 130

Test: Alfa Romeo Tonale. Diesel, niebieski lakier i to spojrzenie...

Infor

test Alfa Romeo Tonale Diesel, Alfa Romeo Tonale Diesel, Alfa Romeo Tonale Diesel 130

Test: Alfa Romeo Tonale. Diesel, niebieski lakier i to spojrzenie...

Infor

test Alfa Romeo Tonale Diesel, Alfa Romeo Tonale Diesel, Alfa Romeo Tonale Diesel 130

Test: Alfa Romeo Tonale. Diesel, niebieski lakier i to spojrzenie...

Infor

test Alfa Romeo Tonale Diesel, Alfa Romeo Tonale Diesel, Alfa Romeo Tonale Diesel 130

Test: Alfa Romeo Tonale. Diesel, niebieski lakier i to spojrzenie...

Infor

test Alfa Romeo Tonale Diesel, Alfa Romeo Tonale Diesel, Alfa Romeo Tonale Diesel 130

Test: Alfa Romeo Tonale. Diesel, niebieski lakier i to spojrzenie...

Infor

test Alfa Romeo Tonale Diesel, Alfa Romeo Tonale Diesel, Alfa Romeo Tonale Diesel 130

Test: Alfa Romeo Tonale. Diesel, niebieski lakier i to spojrzenie...

Infor

test Alfa Romeo Tonale Diesel, Alfa Romeo Tonale Diesel, Alfa Romeo Tonale Diesel 130

Test: Alfa Romeo Tonale. Diesel, niebieski lakier i to spojrzenie...

Infor

test Alfa Romeo Tonale Diesel, Alfa Romeo Tonale Diesel, Alfa Romeo Tonale Diesel 130

Test: Alfa Romeo Tonale. Diesel, niebieski lakier i to spojrzenie...

Infor

test Alfa Romeo Tonale Diesel, Alfa Romeo Tonale Diesel, Alfa Romeo Tonale Diesel 130

Test: Alfa Romeo Tonale. Diesel, niebieski lakier i to spojrzenie...

Infor

test Alfa Romeo Tonale Diesel, Alfa Romeo Tonale Diesel, Alfa Romeo Tonale Diesel 130

Test: Alfa Romeo Tonale. Diesel, niebieski lakier i to spojrzenie...

Infor

test Alfa Romeo Tonale Diesel, Alfa Romeo Tonale Diesel, Alfa Romeo Tonale Diesel 130

Test: Alfa Romeo Tonale. Diesel, niebieski lakier i to spojrzenie...

Infor

test Alfa Romeo Tonale Diesel, Alfa Romeo Tonale Diesel, Alfa Romeo Tonale Diesel 130

Test: Alfa Romeo Tonale. Diesel, niebieski lakier i to spojrzenie...

Infor

test Alfa Romeo Tonale Diesel, Alfa Romeo Tonale Diesel, Alfa Romeo Tonale Diesel 130

Test: Alfa Romeo Tonale. Diesel, niebieski lakier i to spojrzenie...

Infor

test Alfa Romeo Tonale Diesel, Alfa Romeo Tonale Diesel, Alfa Romeo Tonale Diesel 130

Test: Alfa Romeo Tonale. Diesel, niebieski lakier i to spojrzenie...

Infor

test Alfa Romeo Tonale Diesel, Alfa Romeo Tonale Diesel, Alfa Romeo Tonale Diesel 130

Test: Alfa Romeo Tonale. Diesel, niebieski lakier i to spojrzenie...

Infor

test Alfa Romeo Tonale Diesel, Alfa Romeo Tonale Diesel, Alfa Romeo Tonale Diesel 130

Test: Alfa Romeo Tonale. Diesel, niebieski lakier i to spojrzenie...

Infor

test Alfa Romeo Tonale Diesel, Alfa Romeo Tonale Diesel, Alfa Romeo Tonale Diesel 130

Test: Alfa Romeo Tonale. Diesel, niebieski lakier i to spojrzenie...

Infor

test Alfa Romeo Tonale Diesel, Alfa Romeo Tonale Diesel, Alfa Romeo Tonale Diesel 130

Test: Alfa Romeo Tonale. Diesel, niebieski lakier i to spojrzenie...

Infor

test Alfa Romeo Tonale Diesel, Alfa Romeo Tonale Diesel, Alfa Romeo Tonale Diesel 130

Test: Alfa Romeo Tonale. Diesel, niebieski lakier i to spojrzenie...

Infor

test Alfa Romeo Tonale Diesel, Alfa Romeo Tonale Diesel, Alfa Romeo Tonale Diesel 130

Test: Alfa Romeo Tonale. Diesel, niebieski lakier i to spojrzenie...

Infor

test Alfa Romeo Tonale Diesel, Alfa Romeo Tonale Diesel, Alfa Romeo Tonale Diesel 130

Test: Alfa Romeo Tonale. Diesel, niebieski lakier i to spojrzenie...

Infor

test Alfa Romeo Tonale Diesel, Alfa Romeo Tonale Diesel, Alfa Romeo Tonale Diesel 130

Test: Alfa Romeo Tonale. Diesel, niebieski lakier i to spojrzenie...

Infor

test Alfa Romeo Tonale Diesel, Alfa Romeo Tonale Diesel, Alfa Romeo Tonale Diesel 130

Test: Alfa Romeo Tonale. Diesel, niebieski lakier i to spojrzenie...

Infor

test Alfa Romeo Tonale Diesel, Alfa Romeo Tonale Diesel, Alfa Romeo Tonale Diesel 130

Test: Alfa Romeo Tonale. Diesel, niebieski lakier i to spojrzenie...

Infor

test Alfa Romeo Tonale Diesel, Alfa Romeo Tonale Diesel, Alfa Romeo Tonale Diesel 130

Test: Alfa Romeo Tonale. Diesel, niebieski lakier i to spojrzenie...

Infor

test Alfa Romeo Tonale Diesel, Alfa Romeo Tonale Diesel, Alfa Romeo Tonale Diesel 130

Test: Alfa Romeo Tonale. Diesel, niebieski lakier i to spojrzenie...

Infor

test Alfa Romeo Tonale Diesel, Alfa Romeo Tonale Diesel, Alfa Romeo Tonale Diesel 130

Test: Alfa Romeo Tonale. Diesel, niebieski lakier i to spojrzenie...

Infor

test Alfa Romeo Tonale Diesel, Alfa Romeo Tonale Diesel, Alfa Romeo Tonale Diesel 130

Test: Alfa Romeo Tonale. Diesel, niebieski lakier i to spojrzenie...

Infor

test Alfa Romeo Tonale Diesel, Alfa Romeo Tonale Diesel, Alfa Romeo Tonale Diesel 130

Test: Alfa Romeo Tonale. Diesel, niebieski lakier i to spojrzenie...

Infor

test Alfa Romeo Tonale Diesel, Alfa Romeo Tonale Diesel, Alfa Romeo Tonale Diesel 130

Test: Alfa Romeo Tonale. Diesel, niebieski lakier i to spojrzenie...

Infor

test Alfa Romeo Tonale Diesel, Alfa Romeo Tonale Diesel, Alfa Romeo Tonale Diesel 130

Test: Alfa Romeo Tonale. Diesel, niebieski lakier i to spojrzenie...

Infor

test Alfa Romeo Tonale Diesel, Alfa Romeo Tonale Diesel, Alfa Romeo Tonale Diesel 130

Test: Alfa Romeo Tonale. Diesel, niebieski lakier i to spojrzenie...

Infor

test Alfa Romeo Tonale Diesel, Alfa Romeo Tonale Diesel, Alfa Romeo Tonale Diesel 130

Test: Alfa Romeo Tonale. Diesel, niebieski lakier i to spojrzenie...

Infor

test Alfa Romeo Tonale Diesel, Alfa Romeo Tonale Diesel, Alfa Romeo Tonale Diesel 130

Test: Alfa Romeo Tonale. Diesel, niebieski lakier i to spojrzenie...

Infor

test Alfa Romeo Tonale Diesel, Alfa Romeo Tonale Diesel, Alfa Romeo Tonale Diesel 130

Test: Alfa Romeo Tonale. Diesel, niebieski lakier i to spojrzenie...

Infor

test Alfa Romeo Tonale Diesel, Alfa Romeo Tonale Diesel, Alfa Romeo Tonale Diesel 130

Test: Alfa Romeo Tonale. Diesel, niebieski lakier i to spojrzenie...

Infor

test Alfa Romeo Tonale Diesel, Alfa Romeo Tonale Diesel, Alfa Romeo Tonale Diesel 130

Test: Alfa Romeo Tonale. Diesel, niebieski lakier i to spojrzenie...

Infor

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA