REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test: Alfa Romeo Tonale Hybrid. W niej zbawisz świat. Świat Alfy Romeo

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
test Alfa Romeo Tonale Hybrid 160 km DCT7 mhev edizione speciale
Test: Alfa Romeo Tonale Hybrid. W niej zbawisz świat. Świat Alfy Romeo
Kuba Brzeziński
Infor

REKLAMA

REKLAMA

Alfa Romeo Tonale Hybrid to coś pomiędzy MHEV i HEV. A od tego faktu dopiero zaczyna się nietuzinkowość SUV-a.  Tylko czy jest on także rodzinny?

rozwiń >

Alfa Romeo Tonale rodziła się w... bólach krzyżowych. Pomysł stworzenia mniejszego SUV-a padł w roku 2018. Choć pierwszy koncept został zaprezentowany rok później, na premierę gotowego modelu trzeba było poczekać aż do roku 2022. Trzy długie lata były okupione kilkoma opóźnieniami. Nie ma się zatem co dziwić, że projekt Tonale choć miał kosztować 500 mln euro, ostatecznie pochłonął miliard euro. I to pomimo posiadania gotowej platformy – Alfa jest bowiem bliźniakiem Jeepa Compassa. Teraz włoskie auto trafiło w moje ręce w ramach dziennikarskiego testu. Co mogę powiedzieć po tygodniu spędzonym z Tonale?

REKLAMA

Nowa Alfa Tonale. Samochodowy odpowiednik młodej Sofii Loren

Powiedzieć że Tonale wygląd dobrze, to jak powiedzieć że młoda Sofia Loren nie była brzydka. To zdecydowanie za mało nacechowane emocjonalnie stwierdzenie. Tonale prezentuje się wprost obłędnie. Choć i w tym zdaniu w mojej opinii jest za mało emocji. Mnie rozkochała swoim wściekłym spojrzeniem z nowymi LED-ami do jazdy dziennej, wysuniętym grillem przypominającym podbródek Cindy Crawford, trójkątną i charakterystyczną dla Alf obwódką na przednim pasie czy stonowanymi, aczkolwiek wyraźnie zaznaczonymi liniami bocznymi.

test Alfa Romeo Tonale Hybrid 160 km DCT7 mhev edizione speciale

Test: Alfa Romeo Tonale Hybrid. W niej zbawisz świat. Świat Alfy Romeo

Infor

Oczywiście Tonale ma nieco szerokie biodra. A wszystko za sprawą mojego zdaniem zbyt prostego i szerokiego słupka C. Włoskim pięknościom takie wady się jednak wybacza. Bez żadnego bólu. Szczególnie że zaraz za biodrami pojawia się świetlny pas tylny. Wygląda stylowo. Zupełnie jak dodatek w stylu sztuki nowoczesnej. A przecież nie wspomniałem o jeszcze jednej rzeczy. Mowa o połączeniu cudownego, niebieskiego lakieru Misano z serią czarnych wykończeń. Poza felgami, Tonale nie miała nawet grama chromu. I dobrze!

Ważne

Wszyscy mówią mały SUV Alfy. Tyle że Tonale jest mała, ale głównie na zdjęciach. Na żywo taka mała nie jest. Jest tylko o 10 cm krótsza np. od nowego Golfa kombi. To daje do myślenia.

Hybrydowa Alfa Romeo Tonale. To coś pomiędzy MHEV a HEV

Design Tonale bez wątpienia jest nietuzinkowy. Nietuzinkowy to jednak słowo, które pasuje nie tylko do kreacji nadwozia. Mały SUV Alfy jest bowiem hybrydą. Ale taką nietypową i to podwójnie. Ten układ napędowy należałoby umiejscowić w połowie drogi między klasycznymi hybrydami a lekkimi hybrydami. Włosi nie zastosowali bowiem rozruszniko-alternatora, a silnik elektryczny. Ten może zatem pełnić nie tylko rolę boostera w czasie przyspieszania. On jest w stanie także:

  • samodzielnie napędzać koła. Ma 20 koni, zatem jego możliwości są ograniczone. Mimo wszystko okazują się wystarczające np. podczas toczenia pojazdu w korku.
  • pozwolić na zgaszenie benzyniaka w czasie jazdy. W takim przypadku pojawia się nawet kontrolka z napisem EV.
  • dużo mocniej rekuperować energię kinetyczną i mocniej magazynować ją w akumulatorze.

Ciekawostka? Silnik elektryczny być może ma tylko 20 koni mocy. Jego moment obrotowy to już jednak aż 55 Nm! Jednostka jest zasilana 48-woltową instalacją.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

test Alfa Romeo Tonale Hybrid 160 km DCT7 mhev edizione speciale

Test: Alfa Romeo Tonale Hybrid. W niej zbawisz świat. Świat Alfy Romeo

Infor

Bez względu na fakt czy zakwalifikuję testowe Tonale jako hybrydę, czy jako lekką hybrydę, kluczem do napędowego sukcesu w jej przypadku nadal jest jednak motor spalinowy. W tej roli występuje półtoralitrowy benzyniak korzystający z 4-cylindrowej głowicy i doładowania. Jednostka dostarcza na przednie koła równo 160 koni mechanicznych. Moment obrotowy wynosi 240 Nm. I choć jego wartość nie poraża, warto poznać na jego temat pewien fakt. Taka wartość jest dostępna już przy 1500 obr./min. W skrócie, moment ujawnia się zaraz po ruszeniu z miejsca.

Hybrydowa Alfa Tonale: automat, 7 biegów i 2 sprzęgła

REKLAMA

Tonale Hybrid korzysta z przekładni automatycznej. Ta ma 7-biegów. Za sprawą dwóch sprzęgieł skrzynia jest w stanie naprawdę szybko zmieniać kolejne biegi. Czy pracuje kulturalnie i gładko? I to jeszcze jak. Skrzynia DCT jest naprawdę dopracowana. Ewentualne szarpnięcia występujące w czasie jazdy, wynikają nie z jej działania. To raczej efekt pewnych braków w kwestii dopracowania układu hybrydowego. Drgania pojawiają się bowiem głównie w przy niskiej prędkości lub ruszaniu i to w czasie, w którym napęd przerzuca się z elektryka na benzyniaka.

W tym punkcie pewna uwaga. Nie jest tak, że szarpnięcia w hybrydzie są wyłącznie domeną Alfy. Podobny problem mają prawie wszystkie nie-japońskie układy spalinowo-elektryczne. Tylko Toyocie udało się wyeliminować ten efekt. Ale ona ma prawie 30 lat doświadczenia w budowaniu hybryd. To powinno mówić samo za siebie.

test Alfa Romeo Tonale Hybrid 160 km DCT7 mhev edizione speciale

Test: Alfa Romeo Tonale Hybrid. W niej zbawisz świat. Świat Alfy Romeo

Infor

Alfa Romeo Tonale Hybrid: moc, przyspieszenie i spalanie

REKLAMA

160 koni mocy i 250 Nm momentu obrotowego stają naprzeciwko masy oszacowanej na 1600 kg. Relacja już na pierwszy rzut oka wygląda zatem nieźle. Sprint? Alfa Romeo Tonale Hybrid osiąga 100 km/h po 8,8 sekundy. Prędkość maksymalna auta to 210 km/h. Mały SUV z Włoch w takiej konfiguracji z pewnością nie jest demonem prędkości. W mieście sprawdza się jednak idealnie. Szczególnie że w czasie przyspieszania do 50 czy 60 km/h, kierowca może liczyć na wsparcie jednostki elektrycznej. Większy problem jest w trasie. Podczas wyprzedzania Alfa dość szybko męczy się. Całe szczęście skali zaczyna jej brakować dopiero powyżej prędkości autostradowej.

Testowa Alfa Romeo Tonale była hybrydą. Hybryda powinna zatem okazać się oszczędna. To prawda? W czasie testu pokonałem tym autem blisko 640 km. Jakieś 250 z nich przejechałem w trasie. Na tym dystansie średnie spalanie wyniosło 7,4 litra benzyny. Mając na uwadze fakt, że jeździłem 160-konnym, rodzinnym SUV-em, wynik uznaję za więcej niż przyzwoity.

Kolumny McPhersona razy dwa. Kolejna odsłona nietypowości Tonale

W testowym Tonale nietypowy był jednak nie tylko układ napędowy. Nietypowe było też zawieszenie. Przednie? To kolumny McPhersona. Tu zaskoczenia nie ma. Z tyłu jednak... Włosi również zastosowali McPhersony. Tyle że z dodatkowymi drążkami. Tak skomponowany układ nie okazuje się przesadnie komfortowy. I to pomimo prześwitu wynoszącego 156 mm. Z drugiej strony Alfa Romeo nie prowadzi się jak grubasek na szczudłach. Nie wychyla się w czasie pokonywania łuków. W czasie szybkich manewrów zachowuje się bardziej jak sedan czy hatchback, niż typowy SUV.

Alfa Romeo Tonale to zdecydowanie samochód kierowcy. Ma sztywne zawieszenie i precyzyjny układ kierowniczy. Jeździ w sposób pewny i przewidywalny. Dla właścicieli Alf to nie będzie jednak zaskoczenie. W tej kwestii nowy SUV kontynuuje bowiem tradycję pozostałych modeli marki.

test Alfa Romeo Tonale Hybrid 160 km DCT7 mhev edizione speciale

Test: Alfa Romeo Tonale Hybrid. W niej zbawisz świat. Świat Alfy Romeo

Infor

Tonale to auto kierowcy. Ale czy jest też rodzinne?

Powiedziałem już o silniku i prowadzeniu. Może zatem najwyższa pora opowiedzieć o wnętrzu tego auta. No a tu... kierowca już po chwili poczuje się jak w domu. Nie, nie chcę wam wmówić, że Alfę zawsze obsługuje się intuicyjnie. Ja jestem przyzwyczajony raczej do niemieckiej czy francuskiej ergonomii. Tu pewne opcje są skrzętnie ukryte w ekranie multimedialnym. Tyle że po ustawieniu fotela i kierownicy prowadzący zauważy, że ta kabina skupia się głównie na nim. Tylko on dostrzeże np. retro skalowanie na elektronicznych zegarach schowanych w głębokich tubach, ale też zwróci uwagę na fakt, że wszystkie instrumenty są zwrócone ku niemu.

Konsola Alfy Tonale jest mocno minimalistyczna. To tak naprawdę ekran, kilka przycisków i pokrętło trybów jazdy. To też kilka cudownych dodatków. Potężne, aluminiowe łopatki skrzyni biegów ograniczają dostęp do manetki kierunkowskazów czy wycieraczek. Ale za to jak wyglądają! Fajne są też drobne akcenciki. Uwagę zwraca włoska flaga obok skrzyni biegów, przycisk startujący silnik na kierownicy (niczym w Ferrari), piękna podświetlana listwa na konsoli czy ładowarka indukcyjna z logo Alfy Romeo.

O wysmakowanych akcentach we wnętrzu mógłbym opowiadać godzinami. Jest jednak jeszcze jedna rzecz, która w tym aucie zasługuje na chwilę uwagi. I mowa o systemie nagłośnienia Harman Kardon. Składa się z 14. Głośników oraz naprawdę pięknie gra! Tym bardziej fajnie, że obsługuje się go za pomocą fabrycznego, 10,25-calowego ekranu. Fajnie że ten jest szerszy niż wyższy. Tym samym wydaje się olbrzymi, ale nie przytłacza.

Styl ma potężne znaczenie. Bez dwóch zdań. Nietuzinkowe rozwiązania także się liczą. Zupełnie jak celowe parcie pod prąd. Tyle że Tonale to nadal SUV segmentu C. A tu liczą się przede wszystkim rodzinne właściwości. Jak na ich polu wypada nowa Alfa Romeo? W kabinie pasażerskiej ilość miejsca jest więcej niż przyzwoita. Przy rozstawie osi na poziomie nowego Golfa, ciężko oczywiście mówić o potężnej przestronności. Mimo wszystko czterech dorosłych pasażerów zajmie wygodne miejsce w tym aucie. A za tylną kanapą zmieści się nawet 500 litrów bagażu.

test Alfa Romeo Tonale Hybrid 160 km DCT7 mhev edizione speciale

Test: Alfa Romeo Tonale Hybrid. W niej zbawisz świat. Świat Alfy Romeo

Infor

Ile kosztuje Alfa Romeo Tonale Hybrid?

No dobrze, ale ile tak właściwie to wszystko kosztuje? Cennik modelu Tonale startuje od znośnych prawie 160 tys. zł. Tyle że w testowej Alfie Romeo miałem do czynienia z limitowanym wariantem Edizione Speciale (cóż za nazwa!), mocniejszym silnikiem oraz kilkoma fajnymi dodatkami. Skutek? Tym jest cena, która urosła do 206 tys. zł. Generalnie kwota jest spora. To koszt nowej kawalerki na modnym osiedlu w Warszawie. Nie zapominajmy jednak, że Tonale konkuruje z Mercedesem GLA, Audi Q3 i Volvo XC40. A przy kwocie ponad 200 tys. zł, konfiguratory tych modeli dopiero zaczną się rozpędzać. To dobra informacja dla nabywcy SUV-a z Turynu.

Lektura cennika Tonale doprowadziła mnie jednak do kilku dodatkowych wniosków. Wiecie, że bazowa hybryda o mocy 130 koni ma dokładnie taką samą cenę jak bazowy diesel JTD 130? Ciekawe... Poza tym testowe Tonale Edizione Speciale otrzymało dwa najważniejsze pakiety wyposażenia. Za 11 tys. zł importer dołożył system audio Harman Kardon oraz skórzane, wentylowane i elektrycznie sterowane fotele. 8 tys. zł zainwestował w pakiet systemów asystujących oraz kamerę 360 stopni.

Test: Alfa Romeo Tonale Hybrid 160 KM – podsumowanie:

Alfa Romeo Tonale na poziomie stylistycznym z pewnością nie jest gwiazdą dyskotek. Nigdy nie postawi na mocno odsłonięte nogi czy wyeksponowaną "muskulaturę" klatki piersiowej. Ona ma klasę. Wierzy zatem w siłę wysublimowanej i nieco arystokratycznej ponętności. Mi się to podoba, ale jestem świadomy jednego. Z tym SUV-em jest trochę jak z ubraniami Gucciego. Niby patrzycie na najnowszą kolekcję domu mody, ale cały czas czujecie w niej dotyk Guccio Gucciego z lat 40. i 50. XX wieku.

Twórcy Alfy Romeo świetnie rozumieją pojęcie klasy. Mogliby jednak od czasu do czasu mocniej zaszaleć. Szczególnie że model walczy o uwagę kierowców w segmencie SUV-ów grupy C – jednym z ważniejszych z punktu widzenia dzisiejszego rynku motoryzacyjnego. Mógłby się stać zatem jednym z dźwigarów sprzedaży marki. Czy stanie się? Tego nie jestem pewien. Pewien jestem natomiast innej rzeczy. Każdy nowy właściciel pokocha Alfę Romeo Tonale. Być może mimo wszystko, ale pokocha prawdziwie i całym sercem. A do tego stanie się udziałowcem wyjątkowej akcji. Akcji przywracania rynkowej świetności Alfie.

Alfa Romeo Tonale Hybrid 160 KM – dane techniczne:

  • Silnik: R4, doładowany, benzyna
  • Pojemność silnika: 1469 cm3
  • Maksymalna moc: 160 KM (przy 5750 obr./min.)
  • Maksymalny moment obrotowy: 250 Nm (przy 1500 obr./min.)
  • Prędkość maksymalna: 210 km/h
  • Przyspieszenie 0 - 100 km/h: 8,8 s.
  • Skrzynia biegów: automatyczna, 7 biegów
  • Zbiornik paliwa: 55 litrów
  • Zużycie paliwa na 100 km w teście (cykl mieszany): 7,4 litra
  • Długość: 4528 mm
  • Szerokość: 1841 mm
  • Wysokość: 1601 mm
  • Rozstaw osi: 2636 mm
  • Pojemność bagażnika: 500/1550 litrów
  • Cena: od 159 700 zł

test Alfa Romeo Tonale Hybrid 160 km DCT7 mhev edizione speciale

Test: Alfa Romeo Tonale Hybrid. W niej zbawisz świat. Świat Alfy Romeo

Infor

test Alfa Romeo Tonale Hybrid 160 km DCT7 mhev edizione speciale

Test: Alfa Romeo Tonale Hybrid. W niej zbawisz świat. Świat Alfy Romeo

Infor

test Alfa Romeo Tonale Hybrid 160 km DCT7 mhev edizione speciale

Test: Alfa Romeo Tonale Hybrid. W niej zbawisz świat. Świat Alfy Romeo

Infor

test Alfa Romeo Tonale Hybrid 160 km DCT7 mhev edizione speciale

Test: Alfa Romeo Tonale Hybrid. W niej zbawisz świat. Świat Alfy Romeo

Infor

test Alfa Romeo Tonale Hybrid 160 km DCT7 mhev edizione speciale

Test: Alfa Romeo Tonale Hybrid. W niej zbawisz świat. Świat Alfy Romeo

Infor

test Alfa Romeo Tonale Hybrid 160 km DCT7 mhev edizione speciale

Test: Alfa Romeo Tonale Hybrid. W niej zbawisz świat. Świat Alfy Romeo

Infor

test Alfa Romeo Tonale Hybrid 160 km DCT7 mhev edizione speciale

Test: Alfa Romeo Tonale Hybrid. W niej zbawisz świat. Świat Alfy Romeo

Infor

test Alfa Romeo Tonale Hybrid 160 km DCT7 mhev edizione speciale

Test: Alfa Romeo Tonale Hybrid. W niej zbawisz świat. Świat Alfy Romeo

Infor

test Alfa Romeo Tonale Hybrid 160 km DCT7 mhev edizione speciale

Test: Alfa Romeo Tonale Hybrid. W niej zbawisz świat. Świat Alfy Romeo

Infor

test Alfa Romeo Tonale Hybrid 160 km DCT7 mhev edizione speciale

Test: Alfa Romeo Tonale Hybrid. W niej zbawisz świat. Świat Alfy Romeo

Infor

test Alfa Romeo Tonale Hybrid 160 km DCT7 mhev edizione speciale

Test: Alfa Romeo Tonale Hybrid. W niej zbawisz świat. Świat Alfy Romeo

Infor

test Alfa Romeo Tonale Hybrid 160 km DCT7 mhev edizione speciale

Test: Alfa Romeo Tonale Hybrid. W niej zbawisz świat. Świat Alfy Romeo

Infor

test Alfa Romeo Tonale Hybrid 160 km DCT7 mhev edizione speciale

Test: Alfa Romeo Tonale Hybrid. W niej zbawisz świat. Świat Alfy Romeo

Infor

test Alfa Romeo Tonale Hybrid 160 km DCT7 mhev edizione speciale

Test: Alfa Romeo Tonale Hybrid. W niej zbawisz świat. Świat Alfy Romeo

Infor

test Alfa Romeo Tonale Hybrid 160 km DCT7 mhev edizione speciale

Test: Alfa Romeo Tonale Hybrid. W niej zbawisz świat. Świat Alfy Romeo

Infor

test Alfa Romeo Tonale Hybrid 160 km DCT7 mhev edizione speciale

Test: Alfa Romeo Tonale Hybrid. W niej zbawisz świat. Świat Alfy Romeo

Infor

test Alfa Romeo Tonale Hybrid 160 km DCT7 mhev edizione speciale

Test: Alfa Romeo Tonale Hybrid. W niej zbawisz świat. Świat Alfy Romeo

Infor

test Alfa Romeo Tonale Hybrid 160 km DCT7 mhev edizione speciale

Test: Alfa Romeo Tonale Hybrid. W niej zbawisz świat. Świat Alfy Romeo

Infor

test Alfa Romeo Tonale Hybrid 160 km DCT7 mhev edizione speciale

Test: Alfa Romeo Tonale Hybrid. W niej zbawisz świat. Świat Alfy Romeo

Infor

test Alfa Romeo Tonale Hybrid 160 km DCT7 mhev edizione speciale

Test: Alfa Romeo Tonale Hybrid. W niej zbawisz świat. Świat Alfy Romeo

Infor

test Alfa Romeo Tonale Hybrid 160 km DCT7 mhev edizione speciale

Test: Alfa Romeo Tonale Hybrid. W niej zbawisz świat. Świat Alfy Romeo

Infor

test Alfa Romeo Tonale Hybrid 160 km DCT7 mhev edizione speciale

Test: Alfa Romeo Tonale Hybrid. W niej zbawisz świat. Świat Alfy Romeo

Infor

test Alfa Romeo Tonale Hybrid 160 km DCT7 mhev edizione speciale

Test: Alfa Romeo Tonale Hybrid. W niej zbawisz świat. Świat Alfy Romeo

Infor

test Alfa Romeo Tonale Hybrid 160 km DCT7 mhev edizione speciale

Test: Alfa Romeo Tonale Hybrid. W niej zbawisz świat. Świat Alfy Romeo

Infor

test Alfa Romeo Tonale Hybrid 160 km DCT7 mhev edizione speciale

Test: Alfa Romeo Tonale Hybrid. W niej zbawisz świat. Świat Alfy Romeo

Infor

test Alfa Romeo Tonale Hybrid 160 km DCT7 mhev edizione speciale

Test: Alfa Romeo Tonale Hybrid. W niej zbawisz świat. Świat Alfy Romeo

Infor

test Alfa Romeo Tonale Hybrid 160 km DCT7 mhev edizione speciale

Test: Alfa Romeo Tonale Hybrid. W niej zbawisz świat. Świat Alfy Romeo

Infor

test Alfa Romeo Tonale Hybrid 160 km DCT7 mhev edizione speciale

Test: Alfa Romeo Tonale Hybrid. W niej zbawisz świat. Świat Alfy Romeo

Infor

test Alfa Romeo Tonale Hybrid 160 km DCT7 mhev edizione speciale

Test: Alfa Romeo Tonale Hybrid. W niej zbawisz świat. Świat Alfy Romeo

Infor

test Alfa Romeo Tonale Hybrid 160 km DCT7 mhev edizione speciale

Test: Alfa Romeo Tonale Hybrid. W niej zbawisz świat. Świat Alfy Romeo

Infor

test Alfa Romeo Tonale Hybrid 160 km DCT7 mhev edizione speciale

Test: Alfa Romeo Tonale Hybrid. W niej zbawisz świat. Świat Alfy Romeo

Infor

test Alfa Romeo Tonale Hybrid 160 km DCT7 mhev edizione speciale

Test: Alfa Romeo Tonale Hybrid. W niej zbawisz świat. Świat Alfy Romeo

Infor

test Alfa Romeo Tonale Hybrid 160 km DCT7 mhev edizione speciale

Test: Alfa Romeo Tonale Hybrid. W niej zbawisz świat. Świat Alfy Romeo

Infor

test Alfa Romeo Tonale Hybrid 160 km DCT7 mhev edizione speciale

Test: Alfa Romeo Tonale Hybrid. W niej zbawisz świat. Świat Alfy Romeo

Infor

test Alfa Romeo Tonale Hybrid 160 km DCT7 mhev edizione speciale

Test: Alfa Romeo Tonale Hybrid. W niej zbawisz świat. Świat Alfy Romeo

Infor

 

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA

5 powodów, przez które możesz stracić prawo jazdy w 2025 roku – nie tylko punkty i alkohol

Stracić prawo jazdy możesz szybciej, niż myślisz. W 2025 roku wystarczy jeden nieprzemyślany manewr, by pożegnać się z uprawnieniami. Nawet jeśli masz za sobą lata bezkolizyjnej jazdy. Coraz surowsze przepisy sprawiają, że kierowcy tracą dokumenty nie tylko za alkohol czy nadmiar punktów, ale także za błędy, które wcześniej uchodziły płazem. Poznaj 5 sytuacji, które najczęściej kończą się odebraniem prawa jazdy – i dowiedz się, czego unikać.

Do kiedy są przedłużone kontrole na granicach z Niemcami i Litwą?

Przedłużono kontrole na granicach z Niemcami i Litwą. Przedsiębiorcy spodziewali się takiego posunięcia. Do kiedy granice będą kontrolowane? Jakie są relacje Polski z sąsiadami?

KGP: 114 678 interwencji, 483 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 678 interwencji. Byli wzywani do 483 wypadków drogowych.

Masz wadę wzroku? W 2025 możesz stracić prawo jazdy. Sprawdź, co oznacza symbol 04-O

W 2025 roku coraz więcej kierowców traci prawo jazdy z powodu problemów ze wzrokiem – nawet jeśli wcześniej nie było przeciwwskazań. Powód? Nowe zasady badań i większa ostrożność lekarzy orzeczników. Wystarczy, że nie spełnisz jednego z wymagań: ostrości widzenia, odpowiedniego pola widzenia lub zdolności do prowadzenia auta po zmroku. Szczególnie narażone są osoby z orzeczeniem o niepełnosprawności ze symbolem 04-O, a także pacjenci z zaćmą, jaskrą i zwyrodnieniem plamki żółtej (AMD). Sprawdź, kiedy lekarz może cofnąć Twoje uprawnienia i jak się przed tym zabezp

REKLAMA

Tankujesz E10? Sprawdź, czy Twoje auto sobie z nią poradzi – mechanicy ostrzegają

Zatankował i… żałował. Mechanicy ostrzegają: E10 niszczy starsze auta. W 2025 roku wielu kierowców wciąż nie zdaje sobie sprawy, że ich silnik może ulec poważnej awarii. Sprawdź, czy Twoje auto jest na liście zagrożonych – naprawa może kosztować nawet 8 tys. zł.

Zanim ruszysz w trasę. Praktyczne rady na wakacyjne podróże samochodem

Odpowiednie przygotowanie do podróży ma kluczowe znaczenie dla bezpiecznego przebiegu wakacyjnej trasy. Regularna kontrola stanu technicznego samochodu, przemyślane pakowanie, zaplanowanie trasy oraz zadbanie o wygodę kierowcy mają bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo – zarówno nasze, jak i innych osób na drodze.

REKLAMA