REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Test: DS 4 E-Tense. Przystojniak z francuskich sfer wyższych
Test: DS 4 E-Tense. Przystojniak z francuskich sfer wyższych
Kuba Brzeziński
Infor

REKLAMA

REKLAMA

Test: DS 4 E-Tense. To samochód, w którym musisz porzucić wszystkie dotychczasowe przyzwyczajenia. To arystokrata, ale też i typ mocno oryginalny.
rozwiń >

DS 4 kiedyś był kompaktem. Był...

DS 4 pierwszej generacji zadebiutował na światowym rynku w roku 2010. Był tym modelem, który miał rozbudować ofertę marki o segment kompaktowy, ale niestety chyba nie spełnił pokładanych w nim oczekiwań. Tak, miał akcenty charakterystyczne dla DS-ów. Mimo wszystko były one niejako maską, spod której zbyt mocno przebijało podobieństwo do Citroena C4. Klienci nie dali się oszukać. W efekcie auto ostatecznie zostało wykasowane z linii produkcyjnych w roku 2018. I gdy wszyscy myśleli, że liczba 4 zniknie z oferty DS-a na zawsze, nadszedł rok 2021. Dokładnie 3 lutego Francuzi pokazali drugą generację auta. I w tym przypadku miejsca na kompromisy już nie było...

REKLAMA

REKLAMA

Test DS 4 E-Tense

Test: DS 4 E-Tense. Przystojniak z francuskich sfer wyższych

Infor

Nowy DS 4 ma podbródek Jamesa Deana!

Nowy DS 4 powstał na platformie podłogowej PSA o oznaczeniu EMP2. To oznacza mniej więcej tyle, że jest technologicznym bliźniakiem nowego 308 i nowej Astry. I choć wywodzi się z segmentu pojazdów popularnych, design jego nadwozia jest iście... elitarny! Przód DS 4 sprawia wrażenie szerszego od tyłu. Być może to wynik zabiegu stylistycznego, a być może kwestia optyki. Przód DS-a raczy kierowcę światłami do jazdy dziennej pociągniętymi od reflektora aż po dół zderzaka. Poza tym wrażenie robi obszerny i chromowany grill oraz niezwykle kwadratowa i kanciasta forma. Przód Czwórki posiada geometryczny podbródek w stylu Jamesa Deana i przywodzi na myśl chociażby koncepcyjnego Cadillaca Sixteen.

Nowy DS z diamentowymi światła i wysuwającymi się klamkami

Na tym jednak smaczki stylistyczne nie kończą się. Chromowana listwa pociągnięta w dolnej części drzwi optycznie obniża nadwozie, przetłoczenie pod lusterkiem i na wysokości słupka C dodaje linii charakteru, podczas gdy tył z białymi kloszami lamp i diamentową fakturą czerwonego światła, bardziej przypomina koncept, niż projekt trafiający na drogi. Design DS 4 jest pełen drobnych detali. Przykład? Tylna szyba jest schowana jakby pod daszkiem, a do tego otrzymała naklejkę "wyciemniającą" boki za pomocą drobnych punktów. Nigdy nie widziałem czegoś podobnego w aucie produkcyjnym.

DS 4 identycznie jak np. DS 9 ma klamki, które wysuwają się z nadwozia. Klamki są futurystyczne i wyglądają świetnie, choć nie zawsze działają wystarczająco dobrze. Przykład? Zdarzyło się, że gdy zatrzymałem auto i odryglowałem zamki, nie wysuwały się. Oczywiście to drobiazg. Drobiazg, który nadal nie odbiera im uroku. Uroku za 100 punktów – bez dwóch zdań!

REKLAMA

Wnętrze DS 4 E-Tense. Tak, ponownie inżynieryjna abstrakcja

Patrząc na stylizację nadwozia DS 4, kierujący może dojść do wniosku, że w tym aucie nie da się już niczego "udziwnić". A to niestety... spory błąd. O tym jak duży, można przekonać się zaraz po zajrzeniu do kabiny pasażerskiej. Nie ma tu miejsca na typową ergonomię. Powiem więcej, nie ma tu miejsca na nic, co można określić mianem typowego. Francuzi zreorganizowali wszystko i zrobili to w iście abstrakcyjnym stylu. Przykład? Dobrych kilka kilometrów szukałem przycisku do regulacji lusterek bocznych. Ten natomiast był skutecznie ukryty za kołem kierownicy...

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Test DS 4 E-Tense

Test: DS 4 E-Tense. Przystojniak z francuskich sfer wyższych

Infor

Regulator nawiewów centralnych przypomina kształtem trójkąt i został skutecznie wtopiony w listwę akcentową na konsoli. Początkowo wygląda jak dekor, nie jak regulator. Klamka w drzwiach? Jest, ale na tyle nisko, że przy pierwszym kontakcie z autem jej nie widać. Dziwna lokalizacja dotyczy też przycisku odpalającego jednostkę napędową. Nie pojawia się w żadnym typowym miejscu, a na środku konsoli centralnej. A to nadal nie koniec... Sterowanie elektryką szyb powędrowało na sam szczyt boczków drzwi, a na tunelu pojawia się płytka dotykowa z padem. Dotykanie jej kończy się przede wszystkim wyświetleniem efektownego wzoru.

DS 4 ma kosmiczne wnętrze. Szybko się przyzwyczaisz.

"Kosmiczne" rozwiązania? Być może dotychczasowych użytkowników Audi czy Mercedesa zdziwią. Fani francuskiej motoryzacji będą jednak w siódmym niebie. Francuskie auta od zawsze obsługuje się bowiem w sposób dość nieoczywisty. To raz. Dwa kosmiczność niektórych rozwiązań jest aktualna, ale przy pierwszym kontakcie. Szybko kosmiczność staje się jednak intuicyjna. A wtedy kierowca zacznie zwracać uwagę na elementy bardziej – powiedzmy – sztampowe.

Oswojenie francuskiej myśli technicznej sprawi, że prowadzący skupi się na wygodnym fotelu z szeroką regulacją i pneumatycznym podparciem lędźwiowym, cudownie grającym systemie audio Focal Electra czy dobrze radzącymi sobie w nocy "matrixowymi" światłami LED-owymi. Ogromną zaletą DS 4 jest też jakość. Plastiki są miękkie, a materiały przyjemne w dotyku i dobrze spasowane. Nic w tej kabinie nie trzeszczy nawet podczas jazdy po nierównościach. Wady? Odkryłem chyba jedną. Ekran umieszczony w miejscu zegarów jest zdecydowanie za mały i zdecydowanie zbyt bardzo przypomina ten, znany z nowego Citroena C4.

Bagażnik DS 4 ma pojemność wynoszącą 390 litrów. To bardzo optymalny wynik, tym bardziej że ma regularny kształt i powinien okazać się raczej pakowny.

Test DS 4 E-Tense

Test: DS 4 E-Tense. Przystojniak z francuskich sfer wyższych

Infor

DS 4 E-Tense, czyli hybryda plug-in i 225 koni mocy

Testowy DS 4 został wyposażony w układ napędowy E-Tense. To oznacza, że kierowca kupując to auto, tak właściwie dostaje nie jeden, a dwa silniki. Sercem układu jest oczywiście doładowany benzyniak. Ma 1,6 litra pojemności, 4 cylindry, 16 zaworów i turbosprężarkę typu Twinscroll. Efektem jest 180 koni i 250 Nm generowanych już przy 1750 obr./min. Jego elektryczny asystent również ma się jednak czym pochwalić. Motor oferuje 110 koni i - uwaga! - aż 320 Nm! Po zsumowaniu potencjału układu spalinowo-elektrycznego wychodzi 225 koni i 360 Nm.

Francuzi są wyjątkowo skromni. Nie chcą się chwalić osiągami DS-a. W oficjalnej specyfikacji na próżno szukać informacji mówiącej o to, w jakim czasie auto przyspiesza do pierwszej setki. Ja bym stawiał na okolicę 7,5 sekundy. Nie sprawdzałem tego jednak. Producent chętniej mówi o dwóch innych wskaźnikach. Po pierwsze o prędkości maksymalnej. Wynosi 233 km/h. Po drugie o elektrycznym zasięgu. Bateria litowo-jonowa o pojemności 12,4 kWh ma pozwolić na pokonanie nawet 55 km na prądzie.

Czas ładowania baterii do pełna przy użyciu ładowarki 7,2 kW wynosi godzinę i 45 minut. Ładowarka 7,2 kW to np. mocniejszy wallbox zamontowany w garażu lub jedna z ładowarek przed marketem.

Test DS 4 E-Tense

Test: DS 4 E-Tense. Przystojniak z francuskich sfer wyższych

Infor

Ile spala DS 4 E-Tense?

Ja takiego wyniku nie osiągnąłem w czasie testu. Wierzę jednak, że przy umiejętnej jeździe i "wjeżdżeniu się" w DS-a, granicę 50 km spokojnie uda się przełamać. Sprawdziłem za to inny wynik. Konkretnie spalanie w cyklu mieszanym podczas jazdy z wyładowaną baterią. Zakładając że jedziecie np. na urlop, powinniście spodziewać się zapotrzebowania na paliwo oscylującego w granicy 7,3 litra benzyny. To może nie świetny, ale więcej niż przyzwoity wynik. Wady? Czasami hybrydzie brakuje kultury podczas przerzucania z napędu benzynowego na elektryczny. Pojawia się delikatne szarpnięcie. Ot taki drobiazg.

DS 4 prowadzi się komfortowo. Komfortowo przez duże K

225 koni i nieco ponad 1650 kg masy własnej. To może brzmieć sportowo? Nic bardziej mylnego. DS jest szybki. To bez wątpienia. Ale nie przepada za sportowymi zachowaniami drogowymi. On jest miękki i komfortowy. On ma wygodnie przewozić pasażerów, a nie ścigać się i precyzyjnie pokonywać zakręty. I kierowca, który nawet podejmie próbę dynamiczniejszej jazdy, dość szybko zostanie spacyfikowany. Zauważy np. że układ kierowniczy ma raczej luźny stosunek do szybkiego przekładania ruchów kierownicą na koła. Auto reaguje po chwili.

Co niezwykle ciekawe, receptą na komfort w XXI wieku nie jest dla DS-a hydropneumatyka znana chociażby z legendarnego DS 19. Tą technologię Francuzi porzucili kilka lat temu. Czwórka z przodu ma kolumny McPhersona, a z tyłu belkę poprzeczną. Na obydwu osiach można znaleźć jednak elektronicznie sterowane amortyzatory teleskopowe hydrauliczne.

Test DS 4 E-Tense

Test: DS 4 E-Tense. Przystojniak z francuskich sfer wyższych

Infor

Ile kosztuje DS 4 E-Tense Rivoli? Tanio nie jest...

Pisząc o nowym DS-e 4 czuję się trochę tak, jakbym pisał recenzję z muzeum sztuki nowoczesnej. Jest pięknie, wyraziście i z charakterem. Niestety francuskie auto ma dużo więcej wspólnego z dziełami sztuki. Bo nie tylko przeciera stylistyczne szlaki, ale jest też... drogi. Cennik DS-a 4 startuje od kwoty na poziomie 168 900 zł. To bez wątpienia nie jest mała suma. Egzemplarz testowy okazuje się jednak sporo droższy. Kosztuje dokładnie 247 tys. zł. Czy coś może tłumaczyć tak wysoką wartość? Na szczęście DS ma na swoją obronę dwa fakty.

Po pierwsze przypominam, że mówimy o hybrydzie plug-in, a hybrydy plug-in nadal są drogie. Pokonanie nawet 54 kilometrów na prądzie, z uwagi na obecność sporej i drogiej baterii, musi mieć swoją cenę. Po drugie DS 4 w wariancie Rivoli i z kilkoma opcjami jest naprawdę dobrze wyposażony. Na wcześniej wspomniany system audio Focal, inteligentne LED-y, bezkluczykowy dostęp, dach panoramiczny, pakiet systemów bezpieczeństwa włącznie z aktywnym tempomatem, a nawet... noktowizor, który jest spotykany, ale raczej w segmencie samochodów kilkukrotnie droższych.

Test DS 4 E-Tense

Test: DS 4 E-Tense. Przystojniak z francuskich sfer wyższych

Infor

Test: DS 4 E-Tense. Podsumowanie

Podsumowując tygodniową przygodę z DS 4, mogę napisać o moim początkowym przerażeniu tym autem. Przez pierwsze kilka minut miałem wrażenie, że przed chwilą zdałem egzamin i jestem drogowym młokosem. Nie wiedziałem nawet jak ustawić lusterka! Po dwugodzinnej trasie poczułem się jednak tak, jakbym urodził się za kierownicą DS-a. Stał się intuicyjny, relaksujący i wygodny. A do tego w tym aucie cały czas miałem wrażenie, że obok mnie siedzi Cameron Diaz w stroju... topless. Wyjątkowo przyciągał spojrzenia przechodniów!

Tak, cena DS-a 4 w tej konfiguracji jest irracjonalna. Na pierwszy rzut oka jednak irracjonalny jest także i cały samochód. A skoro przy bliższym przyjrzeniu zyskuje bardzo dużo sympatii, z pewnością znajdą się takie osoby, dla których kilka cyferek na metce nie stanie się wystarczającym straszakiem. I dobrze. Bo ja będę im zazdrościł jazdy tym autem. Bardzo zazdrościł!

Test: DS 4 E-Tense. Przystojniak z francuskich sfer wyższych
Kuba Brzeziński
Infor
Test: DS 4 E-Tense. Przystojniak z francuskich sfer wyższych
Kuba Brzeziński
Infor
Test: DS 4 E-Tense. Przystojniak z francuskich sfer wyższych
Kuba Brzeziński
Infor
Test: DS 4 E-Tense. Przystojniak z francuskich sfer wyższych
Kuba Brzeziński
Infor
Test: DS 4 E-Tense. Przystojniak z francuskich sfer wyższych
Kuba Brzeziński
Infor
Test: DS 4 E-Tense. Przystojniak z francuskich sfer wyższych
Kuba Brzeziński
Infor
Test: DS 4 E-Tense. Przystojniak z francuskich sfer wyższych
Kuba Brzeziński
Infor
Test: DS 4 E-Tense. Przystojniak z francuskich sfer wyższych
Kuba Brzeziński
Infor
Test: DS 4 E-Tense. Przystojniak z francuskich sfer wyższych
Kuba Brzeziński
Infor
Test: DS 4 E-Tense. Przystojniak z francuskich sfer wyższych
Kuba Brzeziński
Infor
Test: DS 4 E-Tense. Przystojniak z francuskich sfer wyższych
Kuba Brzeziński
Infor
Test: DS 4 E-Tense. Przystojniak z francuskich sfer wyższych
Kuba Brzeziński
Infor
Test: DS 4 E-Tense. Przystojniak z francuskich sfer wyższych
Kuba Brzeziński
Infor
Test: DS 4 E-Tense. Przystojniak z francuskich sfer wyższych
Kuba Brzeziński
Infor
Test: DS 4 E-Tense. Przystojniak z francuskich sfer wyższych
Kuba Brzeziński
Infor
Test: DS 4 E-Tense. Przystojniak z francuskich sfer wyższych
Kuba Brzeziński
Infor
Test: DS 4 E-Tense. Przystojniak z francuskich sfer wyższych
Kuba Brzeziński
Infor
Test: DS 4 E-Tense. Przystojniak z francuskich sfer wyższych
Kuba Brzeziński
Infor
Test: DS 4 E-Tense. Przystojniak z francuskich sfer wyższych
Kuba Brzeziński
Infor
Test: DS 4 E-Tense. Przystojniak z francuskich sfer wyższych
Kuba Brzeziński
Infor
Test: DS 4 E-Tense. Przystojniak z francuskich sfer wyższych
Kuba Brzeziński
Infor
Test: DS 4 E-Tense. Przystojniak z francuskich sfer wyższych
Kuba Brzeziński
Infor
Test: DS 4 E-Tense. Przystojniak z francuskich sfer wyższych
Kuba Brzeziński
Infor
Test: DS 4 E-Tense. Przystojniak z francuskich sfer wyższych
Kuba Brzeziński
Infor
Test: DS 4 E-Tense. Przystojniak z francuskich sfer wyższych
Kuba Brzeziński
Infor
Test: DS 4 E-Tense. Przystojniak z francuskich sfer wyższych
Kuba Brzeziński
Infor
Test: DS 4 E-Tense. Przystojniak z francuskich sfer wyższych
Kuba Brzeziński
Infor
Test: DS 4 E-Tense. Przystojniak z francuskich sfer wyższych
Kuba Brzeziński
Infor
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

REKLAMA

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

REKLAMA

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: Wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów już od poniedziałku 1 grudnia. Trzeba się spieszyć, bo decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów można składać już od poniedziałku 1 grudnia 2025 r. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Trzeba się spieszyć, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA