REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Alfa Romeo Stelvio: test włoskiego SUV-a. Czy uroda to wszystko?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Alfa Romeo Stelvio: test włoskiego SUV-a. Czy uroda to wszystko?
Alfa Romeo Stelvio: test włoskiego SUV-a. Czy uroda to wszystko?
Kuba Brzeziński

REKLAMA

REKLAMA

Alfa Romeo Stelvio ma spojrzenie sowy i pięknie zaprojektowane wnętrze. Czy w przypadku SUV-a z Włoch uroda to wszystko? No właśnie nie.

Alfa Romeo Stelvio: ma wydatne biodra i skupione spojrzenie

Stelvio - identycznie jak Giulia - rodziło się w bólach. A decydowały o tym prawdopodobnie braki technologiczne Grupy Fiata. Ostatecznie pierwszy produkcyjny SUV Alfy Romeo ujrzał światło dzienne w roku 2016 i tak naprawdę z miejsca... zauroczył wszystkich kierowców. Pierwsze wrażenia? Stelvio ma oczy sowy, a do tego wyjątkowo wydatne biodra. Przez to wydaje się być zdecydowanie większym autem niż jest w rzeczywistości. Co więcej, cechą charakterystyczną Stelvio są liczne przetłoczenia.

REKLAMA

Stelvio z łopatkami z... Ferrari!

Alfa Romeo Stelvio wyróżnia się na tle takich konkurentów jak Audi Q5 czy BMW X3 nie tylko nietuzinkowym wyglądem. To auto ma również przepiękne wnętrze. Kierownica wygląda jak dzieło sztuki, a do tego została uzupełniona ogromnymi łopatkami do zmiany biegów - wyglądają jak zapożyczone z Ferrari! Ogromny plus dotyczy też fotela - ma masywne wzmocnienia boczne, które w wersji testowej dało się elektrycznie zacisnąć. W efekcie świetnie trzyma ciało kierowcy w zakręcie.

Alfa Romeo Stelvio test

Alfa Romeo Stelvio: test włoskiego SUV-a. Czy uroda to wszystko?

Wnętrze Alfy Stelvio to... sala koncertowa

REKLAMA

O ile na konsoli centralnej rządzi minimalizm przycisków, o tyle nieco więcej jest ich na tunelu centralnym. Tam pojawia się pokrętło sterowania multimediami, radiem i system DNA. Przycisk rozruchowy? Ten stał się elementem kierownicy - a to również akcent, który wyraźnie nawiązuje do Ferrari. I w kabinie na uwagę zasługują jeszcze dwie rzeczy. Po pierwsze piękny dekor - w kolorze srebrnym i z prążkowanym wzorem. Po drugie system nagłośnienia Harman Kardon - grał wyśmienicie.

Jakość spasowania Alfy Romeo Stelvio jest więcej niż dobra. Od czasu do czasu było słychać drobny trzask dochodzący z deski rozdzielczej. Były to jednak sytuacje raczej sporadyczne. Poza tym włoski SUV na oferuje przesadnej ilości przestrzeni. Gdy kierowca jest wysoki, za nim usiąść może już raczej nastolatek, a bagażnik oferuje 525 litrów.

Diesel w Alfie. 2.2 litra pojemności, 210 koni i automat

REKLAMA

Zaraz za swoimi oczami i zaraz pod pięknie ukształtowaną maskę Włosi ukryli silnik diesla. Jednostka ma blisko 2.2 litra pojemności, dysponuje 4 cylindrami i oferuje 210 koni mechanicznych mocy. Osiągi? Przy starcie Stelvio jest wyraźnie leniwe. Niechętnie przyspiesza do prędkości mniej więcej 20 - 30 km/h. Później - gdy ujawnia się maksymalny moment obrotowy o wartości 470 Nm - zaczyna dosłownie rwać do przodu (dlatego dobrze, że ma czteronapęd!). Skutek? Sprint do pierwszej setki trwa tylko 6,6 sekundy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kultura pracy? Alfa Romeo Stelvio JTDM jest cicha, ale głównie w trasie - gdy prędkość obrotowa spada. W mieście motor diesla potrafi być hałaśliwy. W kabinie wyraźnie słychać też pracę czteronapędu.

Alfa Romeo Stelvio test

Alfa Romeo Stelvio: test włoskiego SUV-a. Czy uroda to wszystko?

Alfa Stelvio: dieslowi nie brakuje mocy. Słabym punktem jest skrzynia

Układ napędowy Alfy Romeo Stelvio ma dwa główne problemy. Po pierwsze auto jest dość ciężkie - waży blisko 1700 kg i wyraźnie to czuć szczególnie w czasie przyspieszania i hamowania. Po drugie przekładnia automatyczna ma 8 biegów, ale w zamian potrafi szarpać w czasie jazdy. To jednak być może nie jej wina, a... ekologii. Skąd ten pomysł? Podczas jednostajnego utrzymywania prędkości skrzynia wrzuca na luz - szarpnięcie pojawia się wtedy, gdy kierowca doda gazu, a przekładnia wrzuci bieg.

Alfa Romeo Stelvio to ciężki SUV ze sztywnym zawieszeniem

Masę czuć jednak nie tylko w czasie przyspieszania i hamowania. Dość mocno obciążone nią jest również zawieszenie - zawieszenie, które jednocześnie jest bardzo sztywne. Skutek? Trakcyjnie Stelvio nie miałoby problemów z szybkim wchodzeniem w zakręty. Jednocześnie z uwagi na masę, nadwozie SUV-a wychyla się dość mocno. Poza tym takie połączenie sprawia, że Alfa Romeo nie jest przesadnie komfortowa i raczej nie przepada za niskiej jakości nawierzchniami. Na nierównej drodze resorowanie może pracować dość głośno.

Alfa Romeo Stelvio test

Alfa Romeo Stelvio: test włoskiego SUV-a. Czy uroda to wszystko?

Ile kosztuje Alfa Romeo Stelvio Veloce?

Cennik Alfy Romeo Stelvio startuje od kwoty na poziomie 159 900 zł. Wersja testowa - posiadająca najmocniejszego diesla i bogate wyposażenie - zostanie wyceniona już na ponad 275 tys. zł. Czy to dużo? Generalnie tak - na tle konkurencji wartość wydaje się jednak całkiem rozsądna. Dobrze wyposażone Q5 czy X3 z mocnym dieslem będzie pewnie o jakieś 30 - 40 tys. zł droższe. A tu w promocji kierowca otrzyma jednocześnie bardzo unikalny charakter - bo Stelvio w przeciwieństwie do Audi czy BMW nie jest widziane na każdym skrzyżowaniu w dużym mieście.

Test: Alfa Romeo Stelvio - podsumowanie:

Podczas jazdy Alfą Romeo Stelvio wyraźnie czuć, że auto nie jest tak cyfrowe, jak jego rynkowi rywale. Przez to kierowca doskonale wie o tym, że to on - a nie elektronika - decyduje o tym, gdzie pojedzie ten SUV i jak agresywnie będzie zachowywał się na drodze. Czy Stelvio jest zatem typem sportowca? Z pewnością nie. Oferuje sportowe atrybuty, ale to mimo wszystko auto rodzinne, które ma jedynie dać namiastkę sportowości. Największa zaleta Stelvio? Rzuca się w oczy - bo ten samochód, identycznie jak modelka na wybiegu, dość ostentacyjnie prezentuje swoje atrybuty podczas każdego przejazdu ulicami.

Alfa Romeo Stelvio test

Alfa Romeo Stelvio: test włoskiego SUV-a. Czy uroda to wszystko?

Alfa Romeo Stelvio 2.2 JTDM 210 KM AT8 Q4 - dane techniczne:

  • Silnik: R4, doładowany, diesel
  • Pojemność silnika: 2143 cm3
  • Maksymalna moc: 210 KM (przy 3750 obr./min.)
  • Maksymalny moment obrotowy: 470 Nm (przy 1750 obr./min.)
  • Prędkość maksymalna: 215 km/h
  • Przyspieszenie 0 - 100 km/h: 6,6 s.
  • Skrzynia biegów: automatyczna, 8 biegów
  • Zbiornik paliwa: 58 litry
  • Zużycie paliwa na 100 km w teście (cykl mieszany): 8,3 litra
  • Długość: 4687 mm
  • Szerokość: 1903 mm
  • Wysokość: 1671 mm
  • Rozstaw osi: 2818 mm
  • Pojemność bagażnika: 525/1600 litrów
  • Cena: od 159 900 zł

Alfa Romeo Stelvio 2.2 JTDM Veloce - cena i wyposażenie:

  • cena wersji testowej: 275 120 zł,
  • światła biksenonowe,
  • napęd na cztery koła,
  • lakier perłowy,
  • deska rozdzielcza obszyta skórą,
  • elektrycznie unoszona tylna klapa,
  • system nagłośnienia Harman Kardon,
  • 20-calowe felgi aluminiowe,
  • sportowe fotele,
  • skórzana tapicerka,
  • system Alfa DNA,
  • system ostrzegający przed zmianą pasa ruchu,
  • dwustrefowa klimatyzacja automatyczna,
  • automatyczna regulacja fotela kierowcy i pasażera.

Alfa Romeo Stelvio: test włoskiego SUV-a. Czy uroda to wszystko?
Kuba Brzeziński
Alfa Romeo Stelvio: test włoskiego SUV-a. Czy uroda to wszystko?
Kuba Brzeziński
Alfa Romeo Stelvio: test włoskiego SUV-a. Czy uroda to wszystko?
Kuba Brzeziński
Alfa Romeo Stelvio: test włoskiego SUV-a. Czy uroda to wszystko?
Kuba Brzeziński
Alfa Romeo Stelvio: test włoskiego SUV-a. Czy uroda to wszystko?
Kuba Brzeziński
Alfa Romeo Stelvio: test włoskiego SUV-a. Czy uroda to wszystko?
Kuba Brzeziński
Alfa Romeo Stelvio: test włoskiego SUV-a. Czy uroda to wszystko?
Kuba Brzeziński
Alfa Romeo Stelvio: test włoskiego SUV-a. Czy uroda to wszystko?
Kuba Brzeziński
Alfa Romeo Stelvio: test włoskiego SUV-a. Czy uroda to wszystko?
Kuba Brzeziński
Alfa Romeo Stelvio: test włoskiego SUV-a. Czy uroda to wszystko?
Kuba Brzeziński
Alfa Romeo Stelvio: test włoskiego SUV-a. Czy uroda to wszystko?
Kuba Brzeziński
Alfa Romeo Stelvio: test włoskiego SUV-a. Czy uroda to wszystko?
Kuba Brzeziński
Alfa Romeo Stelvio: test włoskiego SUV-a. Czy uroda to wszystko?
Kuba Brzeziński
Alfa Romeo Stelvio: test włoskiego SUV-a. Czy uroda to wszystko?
Kuba Brzeziński
Alfa Romeo Stelvio: test włoskiego SUV-a. Czy uroda to wszystko?
Kuba Brzeziński
Alfa Romeo Stelvio: test włoskiego SUV-a. Czy uroda to wszystko?
Kuba Brzeziński
Alfa Romeo Stelvio: test włoskiego SUV-a. Czy uroda to wszystko?
Kuba Brzeziński
Alfa Romeo Stelvio: test włoskiego SUV-a. Czy uroda to wszystko?
Kuba Brzeziński
Alfa Romeo Stelvio: test włoskiego SUV-a. Czy uroda to wszystko?
Kuba Brzeziński
Alfa Romeo Stelvio: test włoskiego SUV-a. Czy uroda to wszystko?
Kuba Brzeziński
Alfa Romeo Stelvio: test włoskiego SUV-a. Czy uroda to wszystko?
Kuba Brzeziński
Alfa Romeo Stelvio: test włoskiego SUV-a. Czy uroda to wszystko?
Kuba Brzeziński
Alfa Romeo Stelvio: test włoskiego SUV-a. Czy uroda to wszystko?
Kuba Brzeziński
Alfa Romeo Stelvio: test włoskiego SUV-a. Czy uroda to wszystko?
Kuba Brzeziński
Alfa Romeo Stelvio: test włoskiego SUV-a. Czy uroda to wszystko?
Kuba Brzeziński
Alfa Romeo Stelvio: test włoskiego SUV-a. Czy uroda to wszystko?
Kuba Brzeziński
Alfa Romeo Stelvio: test włoskiego SUV-a. Czy uroda to wszystko?
Kuba Brzeziński
Alfa Romeo Stelvio: test włoskiego SUV-a. Czy uroda to wszystko?
Kuba Brzeziński
Alfa Romeo Stelvio: test włoskiego SUV-a. Czy uroda to wszystko?
Kuba Brzeziński
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

REKLAMA

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

REKLAMA