REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test: Jeep Compass Trailhawk 2.0 Multijet II 170 KM 4x4 A9

Kuba Brzeziński

REKLAMA

REKLAMA

Amerykanie chyba nie mogli wymyślić już dłuższej nazwy dla tego modelu. Te 52 znaki oznaczają jednak ciekawego SUV-a do miasta, który nie tylko chce udawać terenówkę, ale też może terenówką naprawdę być!

Nadwoziu Jeepa Compassa jest niezwykle daleko do wysmakowania włoskich i uporządkowania brytyjskich projektów. To auto ma jednak swój klimat. Wygląda trochę jak młodszy brat Grand Cherokee, okazuje się muskularny, a do tego za sprawą połączenia efektownej barwy pomarańczowej z czarnymi dodatkami rzuca się w oczy. W przypadku tego SUV-a nie przeszkadzały mi nawet zbyt daleko rozstawione lampy z przodu czy przesadnie wysoko zarysowana linia nadwozia. A warto zwrócić uwagę na jeszcze jedną rzecz. Wariant Trailhawk ma np. inaczej ukształtowane zderzaki - są ścięte przez co poprawia się kąt natarcia nadwozia.

REKLAMA

Ładny jak… Jeep Trailhawk!

Jeep Compass to konkurent dla takich modeli jak Kia Sportage, Hyundai Tucson, Volkswagen Tiguan czy Toyota RAV4. Nie ulega wątpliwości, że w całej stawce to zdecydowanie… najładniejszy model. Jego stylizacja ma charakter, a kształt nadwozia jest barwny. Przez to - przyznam się szczerze - często stałem i patrzyłem na Compassa po zaparkowaniu go pod blokiem. Szkoda że w tej historii, która przypomina beczkę miodu, musi pojawić się łyżka dziegciu. Bo Jeep nie byłby sobą, gdyby nie ozdobił auta typowo amerykańską stylizacją wnętrza. A to niestety nie oznacza zbyt wiele dobrego.

Zobacz również: Test Jeep Renegade Trailhawk - tak dobry jak Wrangler?

Pierwszy minus należy się Amerykanom za jakość materiałów wykończeniowych. W tym aucie nie ma nawet grama naturalnej skóry. Kierownica, fotel i boczki drzwi pokrywa nieprzyjemna w dotyku skaj. Drugi minus dotyczy pozycji za kierownicą - regulacja pochylenia oparcia przy pomocy dźwigni, a nie pokrętła sprawia że ciężko znaleźć idealną pozycję. Trzeci minus odnosi się do ergonomii. Kierownica i konsola centralna Jeepa Compassa Trailhawk jest przeładowana przyciskami. Początkowo strasznie ciężko się połapać w ich układzie. To raz. A dwa niektóre z guzików są zbędne.

Test: Jeep Compass Trailhawk 2.0 Multijet II 170 KM <a class=4x4 A9"/>

Test: Jeep Compass Trailhawk 2.0 Multijet II 170 KM 4x4 A9

Kuba Brzeziński

Jeep Compass Trailhawk: Ergonomia? Nie bardzo!

REKLAMA

Przykład? Częstotliwość radia można ustawić z poziomu dotykowego ekranu i za pomocą pokrętła umieszczonego nad klimatyzacją. Tak jakby metoda dotykowa była niewystarczająca… Nie wiedzieć czemu Amerykanie stworzyli też dedykowany przycisk na konsoli do wyłączania asystenta pasa ruchu, czujników parkowania i dźwięku. Zalety kabiny pasażerskiej? W Jeepie Compassie Trailhawk jest naprawdę dużo miejsca. Autem podróżować mogą cztery dorosłe osoby. Szczególnie że do ich dyspozycji pozostaje bagażnik o pojemności 438 litrów - przy czym nie ma on regularnych kształtów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pod maską testowego Jeepa Compassa Trailhawk pracuje 2-litrowy silnik diesla. Bo choć motory wysokoprężne są w odwrocie na rynku motoryzacyjnym w Europie, w SUV-ach nadal spisują się najlepiej. Moc? Ta sięga 170 koni mechanicznych. To sporo. A jeszcze lepiej wygląda moment obrotowy - ma wartość 370 Nm. Z drugiej strony auto waży przeszło 1700 kilogramów. Spora masa musi się zatem odbić na osiągach… Jeep przyspiesza do pierwszej setki w nieco ponad 10 sekund. Zdecydowanie chętniej zwiększa prędkość np. podczas wyprzedzania. W takim przypadku skrzynia momentalnie robi redukcję, a Compass rwie do przodu.

Zobacz również: Silnik 2.0 MultiJet Fiat - awarie, problemy, opinie

Compass 2.0 Multijet: automat ma 9 biegów i działa płynnie

Jeżeli o skrzyni już mowa, muszę przyznać że 9-biegowy (tak, 9-biegowy!) automat pracuje wyjątkowo gładko. Płynnie zmienia przełożenia zarówno w mieście, jak i trasie. Nie ma też problemu przy niskich prędkościach, a w czasie spokojnej jazdy poza miastem utrzymuje motor na naprawdę niskich obrotach. Co z wadami układu napędowego? Diesel 2.0 Multijet II jest strasznie hałaśliwy. Nie wiem czy to kwestia samej jednostki czy wygłuszenia kabiny pasażerskiej, jednak klekot silnika jest bardzo wyraźnie słyszalny w czasie dynamicznego przyspieszania. Czy SUV jest oszczędny? Spalił w teście średnio 8,5 litra oleju napędowego. Przy tych gabarytach to ani mało, ani dużo.

Test: Jeep Compass Trailhawk 2.0 Multijet II 170 KM 4x4 A9

Test: Jeep Compass Trailhawk 2.0 Multijet II 170 KM 4x4 A9

Kuba Brzeziński

Jeep Compass Trailhawk niestety, ale… nie prowadzi się najlepiej. Zawieszenie jest przesadnie miękkie, przez co bardzo mocno wychyla się w zakrętach, a układ kierowniczy pozwala na manewrowanie, jednak w jego pracy nie ma zbyt wielkiej precyzji. Czy taka sytuacja może dziwić? Raczej nie. W końcu Compass powstał na wydłużonej płycie podłogowej modelu Jeep Renegade czy Fiat 500X - a żaden z tych modeli nie słynie z idealnego prowadzenia. I o ile na asfalcie przeciętne właściwości jezdne będą przeszkadzać, staną się główną zaletą w sytuacji, w której Jeep  ruszy poza utarte szlaki.

Miękkie zawieszenie: wada na asfalcie, zaleta w terenie

Miękkie zawieszenie oznacza łatwiejsze pokonywanie przeszkód terenowych. Duży prześwit sprawdzi się zarówno na piasku, jak i w czasie podjazdów na wzniesienia. Mało bezpośredni układ kierowniczy z kolei nie odbije kołem kierowniczym po najechaniu np. na duży kamień i nie uszkodzi ręki kierowcy. A to jeszcze nie koniec, bo właściciel pomarańczowego Compassa Trailhawk ma do dyspozycji układ napędowy 4x4 z różnymi trybami pracy. Wybór ustawienia Snow, Sand, Mud lub Rock sprawia, że mini Cherokee będzie w stanie pojechać dużo dalej niż współczesne SUV-y, a w tym większa część konkurencji.

Zobacz również: Test Jeep Grand Cherokee SRT8 Quadra-Trac

Jeep Compass Trailhawk w wersji 2.0 Multijet II 170 KM 4x4 A9 to auto pełne dysonansów. Uwielbiam jego muskularne nadwozie, nie przeszkadza mi absurdalny prześwit, a do tego nawet przypadł mi do gustu krzykliwy, pomarańczowy lakier. Podoba mi się też sposób, w jaki tym samochodem się jeździ. Tak, jego technologia nie jest wynikiem precyzyjnej inżynierii. Tylko że Compassowi to wcale… nie przeszkadza! Ten SUV nie ma żadnych kompleksów. Główna wada? Ta dotyczy jakości wykończenia kabiny. Gdyby nie słabe plastiki, Jeep byłby moim wyborem numer 1 w tym segmencie rynku.

Test: Jeep Compass Trailhawk 2.0 Multijet II 170 KM 4x4 A9

Test: Jeep Compass Trailhawk 2.0 Multijet II 170 KM 4x4 A9

Kuba Brzeziński

Test: Jeep Compass Trailhawk 2.0 Multijet II 170 KM 4x4 A9 - dane techniczne:

  • Silnik: R4, doładowany, diesel
  • Pojemność silnika: 1956 cm3
  • Maksymalna moc: 170 KM (przy 4000 obr./min.)
  • Maksymalny moment obrotowy: 370 Nm (przy 1750 obr./min.)
  • Prędkość maksymalna: 190 km/h
  • Przyspieszenie 0 - 100 km/h: 10,1 s.
  • Skrzynia biegów: automatyczna, 9 biegów
  • Zbiornik paliwa: 51 litrów
  • Zużycie paliwa na 100 km w teście (cykl mieszany): 8,5 litra
  • Zużycie paliwa na 100 km - dane producenta (cykl mieszany): 6,4 litrów
  • Długość: 4394 mm
  • Szerokość: 1819 mm
  • Wysokość: 1605 mm
  • Rozstaw osi: 2636 mm
  • Pojemność bagażnika: 438/1693 litry
  • Cena: od 89 900 złotych

Test: Jeep Compass Trailhawk 2.0 Multijet II 170 KM 4x4 A9 - cena i wyposażenie:

  • Cena: 160 600 zł
  • System multimedialny Uconnect 8.4 - 8,4" ekran dotykowy z funkcją Mirroring i nawigacją
  • Ciemno-szare wykończenie grilla
  • Czarna naklejka na pokrywie silnika
  • Tylne lampy LED
  • Selector Selec-Terrain dla wersji Trailhawk z trybem Rock
  • Zawieszenie terenowe off-road
  • Bezkluczykowy system dostępu i uruchamiania pojazdu
  • Ciemne szyby w części tylnej
  • Czujnik deszczu wycieraczek szyby przedniej
  • Tempomat
  • Reflektory ksenonowe
  • Asystent pasa ruchu
  • Asystent zjazdu HDC - prędkość zależna od biegu, działa na biegu wstecznym
  • SmartBeam - system automatycznego sterowania światłami drogowymi
  • System ERM przeciwdziałający przewróceniu się pojazdu
  • Tapicerka materiałowo-skórzana
  • System monitorowania martwego pola

Kuba Brzeziński
Kuba Brzeziński
Kuba Brzeziński
Kuba Brzeziński
Kuba Brzeziński
Kuba Brzeziński
Kuba Brzeziński
Kuba Brzeziński
Kuba Brzeziński
Kuba Brzeziński
Kuba Brzeziński
Kuba Brzeziński
Kuba Brzeziński
Kuba Brzeziński
Kuba Brzeziński
Kuba Brzeziński
Kuba Brzeziński
Kuba Brzeziński
Kuba Brzeziński
Kuba Brzeziński
Kuba Brzeziński
Kuba Brzeziński
Kuba Brzeziński
Kuba Brzeziński
Kuba Brzeziński
Kuba Brzeziński
Kuba Brzeziński
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany dla młodych kierowców. Jakie są najważniejsze założenia projektu?

Do konsultacji i opiniowana został skierowany projekt zmieniający przepisy w zakresie ruchu drogowego. Celem nowelizacji jest zwiększenie poziomu bezpieczeństwa w ruchu drogowym, oraz mobilności młodych osób.

Prawo jazdy dla nastolatka coraz bliżej

Projekt resortu infrastruktury zawierający m.in. propozycję możliwości uzyskania prawa jazdy przez osoby mające 17 lat trafił do konsultacji publicznych.

Uciekał przed kontrolą drogową, spowodował kolizję. Ale to dopiero początek kłopotów

Kierujący renaultem 46-latek nie zatrzymał się do kontroli drogowej przy jednej ze stołecznych ulic. Uciekając przed patrolem, spowodował kolizję. Okazało się, że był pod wpływem narkotyków i miał dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów.

Zima zaskoczyła? Czyli śniegowy chaos obnażył urzędnicze zaniedbania

Intensywne opady śniegu w sobotę 11 i niedzielę 12 stycznia, które sparaliżowały wiele regionów naszego kraju, obnażyły braki w przygotowaniu do zimy. Choć meteorolodzy ostrzegali przed trudnymi warunkami, które nadchodzą, rzeczywistość okazała się jeszcze bardziej dotkliwa. Zamiast cieszyć się zimowymi krajobrazami, kierowcy zmagali się z nieodśnieżonymi drogami.

REKLAMA

Rekordowa sprzedaż samochodów w grudniu. Toyota i Renault wciąż obiektami największego pożądania

Specjalne oferty na koniec roku oraz widmo wyższych cen od nowego roku spowodowały historyczny miesiąc w polskim przemyśle motoryzacyjnym. Zarejestrowano najwięcej samochodów od początku notowań, a wszystkie marki samochodów osobowych z TOP 20 odnotowały wzrost rejestracji.

Problemy z serwisem odstraszają Polaków od zakupu samochodów elektrycznych

Obawy dotyczące kosztów serwisowania i dostępności odpowiednich usług skłaniają część Polaków do odkładania decyzji o zakupie samochodu elektrycznego. Jak wynika z Barometru Nowej Mobilności, co 11. Polak podziela te wątpliwości. Bartosz Jeziorański, założyciel i dyrektor generalny EV Repair, podkreśla, że serwis samochodów elektrycznych, mimo początkowych obaw, nie różni się znacząco od serwisu aut spalinowych, a często bywa tańszy.

43 nowe urządzenia odcinkowego pomiaru prędkości. Gdzie? Od kiedy? [LISTA]

Główny Inspektorat Transportu Drogowego poinformował, że projekt rozbudowy systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym wchodzi w kolejny etap. Podpisano umowę na dostawę i montaż 43 nowych urządzeń odcinkowego pomiaru prędkości.

KGP: 92 589 interwencji, 311 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 92 589 interwencji. Byli wzywani do 311 wypadków drogowych.

REKLAMA

Bierz 40 tysięcy złotych dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego i premię za zezłomowanie starego auta

Program Mój Elektryk wkracza w nową fazę. Już za kilka tygodni, począwszy od 1 lutego można na zakup samochodu elektrycznego otrzymać bezprecedensową dotację. Dodatkową premią objęta jest też czynność zezłomowania starego auta.

Prowadzisz samochód w okularach? Zapłacisz mandat od 1,5 tys. do nawet 5 tys. zł [i możesz stracić uprawnienia], jeżeli masz to w swoim prawie jazdy. To samo tyczy się soczewek kontaktowych

Osoby mające wadę wzroku, w stosunku do których lekarz – w orzeczeniu lekarskim – stwierdził konieczność korekty lub ochrony wzroku podczas prowadzenia pojazdów mechanicznych – na rewersie swojego prawa jazdy (w rubryce nr 12) – mają wpisany specjalny kod, który wprowadza dla nich ściśle określone ograniczenie w korzystaniu z uprawnienia do kierowania pojazdami. Kierowcę niewłaściwie stosującego się do ww. ograniczenia – czekają poważne konsekwencje.

REKLAMA