Test: Jeep Compass Trailhawk 2.0 Multijet II 170 KM 4x4 A9
REKLAMA
REKLAMA
Nadwoziu Jeepa Compassa jest niezwykle daleko do wysmakowania włoskich i uporządkowania brytyjskich projektów. To auto ma jednak swój klimat. Wygląda trochę jak młodszy brat Grand Cherokee, okazuje się muskularny, a do tego za sprawą połączenia efektownej barwy pomarańczowej z czarnymi dodatkami rzuca się w oczy. W przypadku tego SUV-a nie przeszkadzały mi nawet zbyt daleko rozstawione lampy z przodu czy przesadnie wysoko zarysowana linia nadwozia. A warto zwrócić uwagę na jeszcze jedną rzecz. Wariant Trailhawk ma np. inaczej ukształtowane zderzaki - są ścięte przez co poprawia się kąt natarcia nadwozia.
REKLAMA
Ładny jak… Jeep Trailhawk!
Jeep Compass to konkurent dla takich modeli jak Kia Sportage, Hyundai Tucson, Volkswagen Tiguan czy Toyota RAV4. Nie ulega wątpliwości, że w całej stawce to zdecydowanie… najładniejszy model. Jego stylizacja ma charakter, a kształt nadwozia jest barwny. Przez to - przyznam się szczerze - często stałem i patrzyłem na Compassa po zaparkowaniu go pod blokiem. Szkoda że w tej historii, która przypomina beczkę miodu, musi pojawić się łyżka dziegciu. Bo Jeep nie byłby sobą, gdyby nie ozdobił auta typowo amerykańską stylizacją wnętrza. A to niestety nie oznacza zbyt wiele dobrego.
Zobacz również: Test Jeep Renegade Trailhawk - tak dobry jak Wrangler?
Pierwszy minus należy się Amerykanom za jakość materiałów wykończeniowych. W tym aucie nie ma nawet grama naturalnej skóry. Kierownica, fotel i boczki drzwi pokrywa nieprzyjemna w dotyku skaj. Drugi minus dotyczy pozycji za kierownicą - regulacja pochylenia oparcia przy pomocy dźwigni, a nie pokrętła sprawia że ciężko znaleźć idealną pozycję. Trzeci minus odnosi się do ergonomii. Kierownica i konsola centralna Jeepa Compassa Trailhawk jest przeładowana przyciskami. Początkowo strasznie ciężko się połapać w ich układzie. To raz. A dwa niektóre z guzików są zbędne.
Jeep Compass Trailhawk: Ergonomia? Nie bardzo!
REKLAMA
Przykład? Częstotliwość radia można ustawić z poziomu dotykowego ekranu i za pomocą pokrętła umieszczonego nad klimatyzacją. Tak jakby metoda dotykowa była niewystarczająca… Nie wiedzieć czemu Amerykanie stworzyli też dedykowany przycisk na konsoli do wyłączania asystenta pasa ruchu, czujników parkowania i dźwięku. Zalety kabiny pasażerskiej? W Jeepie Compassie Trailhawk jest naprawdę dużo miejsca. Autem podróżować mogą cztery dorosłe osoby. Szczególnie że do ich dyspozycji pozostaje bagażnik o pojemności 438 litrów - przy czym nie ma on regularnych kształtów.
Pod maską testowego Jeepa Compassa Trailhawk pracuje 2-litrowy silnik diesla. Bo choć motory wysokoprężne są w odwrocie na rynku motoryzacyjnym w Europie, w SUV-ach nadal spisują się najlepiej. Moc? Ta sięga 170 koni mechanicznych. To sporo. A jeszcze lepiej wygląda moment obrotowy - ma wartość 370 Nm. Z drugiej strony auto waży przeszło 1700 kilogramów. Spora masa musi się zatem odbić na osiągach… Jeep przyspiesza do pierwszej setki w nieco ponad 10 sekund. Zdecydowanie chętniej zwiększa prędkość np. podczas wyprzedzania. W takim przypadku skrzynia momentalnie robi redukcję, a Compass rwie do przodu.
Zobacz również: Silnik 2.0 MultiJet Fiat - awarie, problemy, opinie
Compass 2.0 Multijet: automat ma 9 biegów i działa płynnie
Jeżeli o skrzyni już mowa, muszę przyznać że 9-biegowy (tak, 9-biegowy!) automat pracuje wyjątkowo gładko. Płynnie zmienia przełożenia zarówno w mieście, jak i trasie. Nie ma też problemu przy niskich prędkościach, a w czasie spokojnej jazdy poza miastem utrzymuje motor na naprawdę niskich obrotach. Co z wadami układu napędowego? Diesel 2.0 Multijet II jest strasznie hałaśliwy. Nie wiem czy to kwestia samej jednostki czy wygłuszenia kabiny pasażerskiej, jednak klekot silnika jest bardzo wyraźnie słyszalny w czasie dynamicznego przyspieszania. Czy SUV jest oszczędny? Spalił w teście średnio 8,5 litra oleju napędowego. Przy tych gabarytach to ani mało, ani dużo.
Jeep Compass Trailhawk niestety, ale… nie prowadzi się najlepiej. Zawieszenie jest przesadnie miękkie, przez co bardzo mocno wychyla się w zakrętach, a układ kierowniczy pozwala na manewrowanie, jednak w jego pracy nie ma zbyt wielkiej precyzji. Czy taka sytuacja może dziwić? Raczej nie. W końcu Compass powstał na wydłużonej płycie podłogowej modelu Jeep Renegade czy Fiat 500X - a żaden z tych modeli nie słynie z idealnego prowadzenia. I o ile na asfalcie przeciętne właściwości jezdne będą przeszkadzać, staną się główną zaletą w sytuacji, w której Jeep ruszy poza utarte szlaki.
Miękkie zawieszenie: wada na asfalcie, zaleta w terenie
Miękkie zawieszenie oznacza łatwiejsze pokonywanie przeszkód terenowych. Duży prześwit sprawdzi się zarówno na piasku, jak i w czasie podjazdów na wzniesienia. Mało bezpośredni układ kierowniczy z kolei nie odbije kołem kierowniczym po najechaniu np. na duży kamień i nie uszkodzi ręki kierowcy. A to jeszcze nie koniec, bo właściciel pomarańczowego Compassa Trailhawk ma do dyspozycji układ napędowy 4x4 z różnymi trybami pracy. Wybór ustawienia Snow, Sand, Mud lub Rock sprawia, że mini Cherokee będzie w stanie pojechać dużo dalej niż współczesne SUV-y, a w tym większa część konkurencji.
Zobacz również: Test Jeep Grand Cherokee SRT8 Quadra-Trac
Jeep Compass Trailhawk w wersji 2.0 Multijet II 170 KM 4x4 A9 to auto pełne dysonansów. Uwielbiam jego muskularne nadwozie, nie przeszkadza mi absurdalny prześwit, a do tego nawet przypadł mi do gustu krzykliwy, pomarańczowy lakier. Podoba mi się też sposób, w jaki tym samochodem się jeździ. Tak, jego technologia nie jest wynikiem precyzyjnej inżynierii. Tylko że Compassowi to wcale… nie przeszkadza! Ten SUV nie ma żadnych kompleksów. Główna wada? Ta dotyczy jakości wykończenia kabiny. Gdyby nie słabe plastiki, Jeep byłby moim wyborem numer 1 w tym segmencie rynku.
Test: Jeep Compass Trailhawk 2.0 Multijet II 170 KM 4x4 A9 - dane techniczne:
- Silnik: R4, doładowany, diesel
- Pojemność silnika: 1956 cm3
- Maksymalna moc: 170 KM (przy 4000 obr./min.)
- Maksymalny moment obrotowy: 370 Nm (przy 1750 obr./min.)
- Prędkość maksymalna: 190 km/h
- Przyspieszenie 0 - 100 km/h: 10,1 s.
- Skrzynia biegów: automatyczna, 9 biegów
- Zbiornik paliwa: 51 litrów
- Zużycie paliwa na 100 km w teście (cykl mieszany): 8,5 litra
- Zużycie paliwa na 100 km - dane producenta (cykl mieszany): 6,4 litrów
- Długość: 4394 mm
- Szerokość: 1819 mm
- Wysokość: 1605 mm
- Rozstaw osi: 2636 mm
- Pojemność bagażnika: 438/1693 litry
- Cena: od 89 900 złotych
Test: Jeep Compass Trailhawk 2.0 Multijet II 170 KM 4x4 A9 - cena i wyposażenie:
- Cena: 160 600 zł
- System multimedialny Uconnect 8.4 - 8,4" ekran dotykowy z funkcją Mirroring i nawigacją
- Ciemno-szare wykończenie grilla
- Czarna naklejka na pokrywie silnika
- Tylne lampy LED
- Selector Selec-Terrain dla wersji Trailhawk z trybem Rock
- Zawieszenie terenowe off-road
- Bezkluczykowy system dostępu i uruchamiania pojazdu
- Ciemne szyby w części tylnej
- Czujnik deszczu wycieraczek szyby przedniej
- Tempomat
- Reflektory ksenonowe
- Asystent pasa ruchu
- Asystent zjazdu HDC - prędkość zależna od biegu, działa na biegu wstecznym
- SmartBeam - system automatycznego sterowania światłami drogowymi
- System ERM przeciwdziałający przewróceniu się pojazdu
- Tapicerka materiałowo-skórzana
- System monitorowania martwego pola
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.