REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Kuba Brzeziński

REKLAMA

REKLAMA

Amerykanie chyba nie mogli wymyślić już dłuższej nazwy dla tego modelu. Te 52 znaki oznaczają jednak ciekawego SUV-a do miasta, który nie tylko chce udawać terenówkę, ale też może terenówką naprawdę być!

Nadwoziu Jeepa Compassa jest niezwykle daleko do wysmakowania włoskich i uporządkowania brytyjskich projektów. To auto ma jednak swój klimat. Wygląda trochę jak młodszy brat Grand Cherokee, okazuje się muskularny, a do tego za sprawą połączenia efektownej barwy pomarańczowej z czarnymi dodatkami rzuca się w oczy. W przypadku tego SUV-a nie przeszkadzały mi nawet zbyt daleko rozstawione lampy z przodu czy przesadnie wysoko zarysowana linia nadwozia. A warto zwrócić uwagę na jeszcze jedną rzecz. Wariant Trailhawk ma np. inaczej ukształtowane zderzaki - są ścięte przez co poprawia się kąt natarcia nadwozia.

REKLAMA

REKLAMA

Ładny jak… Jeep Trailhawk!

Jeep Compass to konkurent dla takich modeli jak Kia Sportage, Hyundai Tucson, Volkswagen Tiguan czy Toyota RAV4. Nie ulega wątpliwości, że w całej stawce to zdecydowanie… najładniejszy model. Jego stylizacja ma charakter, a kształt nadwozia jest barwny. Przez to - przyznam się szczerze - często stałem i patrzyłem na Compassa po zaparkowaniu go pod blokiem. Szkoda że w tej historii, która przypomina beczkę miodu, musi pojawić się łyżka dziegciu. Bo Jeep nie byłby sobą, gdyby nie ozdobił auta typowo amerykańską stylizacją wnętrza. A to niestety nie oznacza zbyt wiele dobrego.

Zobacz również: Test Jeep Renegade Trailhawk - tak dobry jak Wrangler?

Pierwszy minus należy się Amerykanom za jakość materiałów wykończeniowych. W tym aucie nie ma nawet grama naturalnej skóry. Kierownica, fotel i boczki drzwi pokrywa nieprzyjemna w dotyku skaj. Drugi minus dotyczy pozycji za kierownicą - regulacja pochylenia oparcia przy pomocy dźwigni, a nie pokrętła sprawia że ciężko znaleźć idealną pozycję. Trzeci minus odnosi się do ergonomii. Kierownica i konsola centralna Jeepa Compassa Trailhawk jest przeładowana przyciskami. Początkowo strasznie ciężko się połapać w ich układzie. To raz. A dwa niektóre z guzików są zbędne.

REKLAMA

Test: Jeep Compass Trailhawk 2.0 Multijet II 170 KM 4x4 A9

Kuba Brzeziński

Jeep Compass Trailhawk: Ergonomia? Nie bardzo!

Przykład? Częstotliwość radia można ustawić z poziomu dotykowego ekranu i za pomocą pokrętła umieszczonego nad klimatyzacją. Tak jakby metoda dotykowa była niewystarczająca… Nie wiedzieć czemu Amerykanie stworzyli też dedykowany przycisk na konsoli do wyłączania asystenta pasa ruchu, czujników parkowania i dźwięku. Zalety kabiny pasażerskiej? W Jeepie Compassie Trailhawk jest naprawdę dużo miejsca. Autem podróżować mogą cztery dorosłe osoby. Szczególnie że do ich dyspozycji pozostaje bagażnik o pojemności 438 litrów - przy czym nie ma on regularnych kształtów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pod maską testowego Jeepa Compassa Trailhawk pracuje 2-litrowy silnik diesla. Bo choć motory wysokoprężne są w odwrocie na rynku motoryzacyjnym w Europie, w SUV-ach nadal spisują się najlepiej. Moc? Ta sięga 170 koni mechanicznych. To sporo. A jeszcze lepiej wygląda moment obrotowy - ma wartość 370 Nm. Z drugiej strony auto waży przeszło 1700 kilogramów. Spora masa musi się zatem odbić na osiągach… Jeep przyspiesza do pierwszej setki w nieco ponad 10 sekund. Zdecydowanie chętniej zwiększa prędkość np. podczas wyprzedzania. W takim przypadku skrzynia momentalnie robi redukcję, a Compass rwie do przodu.

Zobacz również: Silnik 2.0 MultiJet Fiat - awarie, problemy, opinie

Compass 2.0 Multijet: automat ma 9 biegów i działa płynnie

Jeżeli o skrzyni już mowa, muszę przyznać że 9-biegowy (tak, 9-biegowy!) automat pracuje wyjątkowo gładko. Płynnie zmienia przełożenia zarówno w mieście, jak i trasie. Nie ma też problemu przy niskich prędkościach, a w czasie spokojnej jazdy poza miastem utrzymuje motor na naprawdę niskich obrotach. Co z wadami układu napędowego? Diesel 2.0 Multijet II jest strasznie hałaśliwy. Nie wiem czy to kwestia samej jednostki czy wygłuszenia kabiny pasażerskiej, jednak klekot silnika jest bardzo wyraźnie słyszalny w czasie dynamicznego przyspieszania. Czy SUV jest oszczędny? Spalił w teście średnio 8,5 litra oleju napędowego. Przy tych gabarytach to ani mało, ani dużo.

Test: Jeep Compass Trailhawk 2.0 Multijet II 170 KM 4x4 A9

Kuba Brzeziński

Jeep Compass Trailhawk niestety, ale… nie prowadzi się najlepiej. Zawieszenie jest przesadnie miękkie, przez co bardzo mocno wychyla się w zakrętach, a układ kierowniczy pozwala na manewrowanie, jednak w jego pracy nie ma zbyt wielkiej precyzji. Czy taka sytuacja może dziwić? Raczej nie. W końcu Compass powstał na wydłużonej płycie podłogowej modelu Jeep Renegade czy Fiat 500X - a żaden z tych modeli nie słynie z idealnego prowadzenia. I o ile na asfalcie przeciętne właściwości jezdne będą przeszkadzać, staną się główną zaletą w sytuacji, w której Jeep  ruszy poza utarte szlaki.

Miękkie zawieszenie: wada na asfalcie, zaleta w terenie

Miękkie zawieszenie oznacza łatwiejsze pokonywanie przeszkód terenowych. Duży prześwit sprawdzi się zarówno na piasku, jak i w czasie podjazdów na wzniesienia. Mało bezpośredni układ kierowniczy z kolei nie odbije kołem kierowniczym po najechaniu np. na duży kamień i nie uszkodzi ręki kierowcy. A to jeszcze nie koniec, bo właściciel pomarańczowego Compassa Trailhawk ma do dyspozycji układ napędowy 4x4 z różnymi trybami pracy. Wybór ustawienia Snow, Sand, Mud lub Rock sprawia, że mini Cherokee będzie w stanie pojechać dużo dalej niż współczesne SUV-y, a w tym większa część konkurencji.

Zobacz również: Test Jeep Grand Cherokee SRT8 Quadra-Trac

Jeep Compass Trailhawk w wersji 2.0 Multijet II 170 KM 4x4 A9 to auto pełne dysonansów. Uwielbiam jego muskularne nadwozie, nie przeszkadza mi absurdalny prześwit, a do tego nawet przypadł mi do gustu krzykliwy, pomarańczowy lakier. Podoba mi się też sposób, w jaki tym samochodem się jeździ. Tak, jego technologia nie jest wynikiem precyzyjnej inżynierii. Tylko że Compassowi to wcale… nie przeszkadza! Ten SUV nie ma żadnych kompleksów. Główna wada? Ta dotyczy jakości wykończenia kabiny. Gdyby nie słabe plastiki, Jeep byłby moim wyborem numer 1 w tym segmencie rynku.

Test: Jeep Compass Trailhawk 2.0 Multijet II 170 KM 4x4 A9

Kuba Brzeziński

Test: Jeep Compass Trailhawk 2.0 Multijet II 170 KM 4x4 A9 - dane techniczne:

  • Silnik: R4, doładowany, diesel
  • Pojemność silnika: 1956 cm3
  • Maksymalna moc: 170 KM (przy 4000 obr./min.)
  • Maksymalny moment obrotowy: 370 Nm (przy 1750 obr./min.)
  • Prędkość maksymalna: 190 km/h
  • Przyspieszenie 0 - 100 km/h: 10,1 s.
  • Skrzynia biegów: automatyczna, 9 biegów
  • Zbiornik paliwa: 51 litrów
  • Zużycie paliwa na 100 km w teście (cykl mieszany): 8,5 litra
  • Zużycie paliwa na 100 km - dane producenta (cykl mieszany): 6,4 litrów
  • Długość: 4394 mm
  • Szerokość: 1819 mm
  • Wysokość: 1605 mm
  • Rozstaw osi: 2636 mm
  • Pojemność bagażnika: 438/1693 litry
  • Cena: od 89 900 złotych

Test: Jeep Compass Trailhawk 2.0 Multijet II 170 KM 4x4 A9 - cena i wyposażenie:

  • Cena: 160 600 zł
  • System multimedialny Uconnect 8.4 - 8,4" ekran dotykowy z funkcją Mirroring i nawigacją
  • Ciemno-szare wykończenie grilla
  • Czarna naklejka na pokrywie silnika
  • Tylne lampy LED
  • Selector Selec-Terrain dla wersji Trailhawk z trybem Rock
  • Zawieszenie terenowe off-road
  • Bezkluczykowy system dostępu i uruchamiania pojazdu
  • Ciemne szyby w części tylnej
  • Czujnik deszczu wycieraczek szyby przedniej
  • Tempomat
  • Reflektory ksenonowe
  • Asystent pasa ruchu
  • Asystent zjazdu HDC - prędkość zależna od biegu, działa na biegu wstecznym
  • SmartBeam - system automatycznego sterowania światłami drogowymi
  • System ERM przeciwdziałający przewróceniu się pojazdu
  • Tapicerka materiałowo-skórzana
  • System monitorowania martwego pola

Kuba Brzeziński
Kuba Brzeziński
Kuba Brzeziński
Kuba Brzeziński
Kuba Brzeziński
Kuba Brzeziński
Kuba Brzeziński
Kuba Brzeziński
Kuba Brzeziński
Kuba Brzeziński
Kuba Brzeziński
Kuba Brzeziński
Kuba Brzeziński
Kuba Brzeziński
Kuba Brzeziński
Kuba Brzeziński
Kuba Brzeziński
Kuba Brzeziński
Kuba Brzeziński
Kuba Brzeziński
Kuba Brzeziński
Kuba Brzeziński
Kuba Brzeziński
Kuba Brzeziński
Kuba Brzeziński
Kuba Brzeziński
Kuba Brzeziński
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

REKLAMA

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

REKLAMA

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA