REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Cupra Ateca [TEST]: w 4,9 sek. do setki w... rodzinnym SUV-ie

Cupra Ateca [TEST]: w 4,9 sek. do setki w... rodzinnym SUV-ie
Cupra Ateca [TEST]: w 4,9 sek. do setki w... rodzinnym SUV-ie
Kuba Brzeziński

REKLAMA

REKLAMA

Cupra Ateca choć ma typowo rodzinne ubranie, oferuje kierowcy aż 300 koni. Czy takie połączenie sprawdza się na drodze?

Cupra Ateca jest trochę jak Golf GTI. Taki większy Golf…

Czy Cupra stylistycznie kipi agresją? Jestem bardzo daleki od takiego wniosku. Praca inżynierów hiszpańskiej marki ograniczyła się głównie do zastosowania sportowych drobiazgów delikatnie zaznaczających charakter auta (zupełnie jak w pierwszym Golfie GTI) oraz nowego znaczka. Podobał mi się dodatkowy spojler z przodu, 19-calowe felgi ze złotymi wstawkami i zestaw czterech końcówek układu wydechowego. Najlepszym dodatkiem był jednak… znaczek. Bo to on tak naprawdę najmocniej zwracał na siebie uwagę w ruchu miejskim. Co o nim sądzę? Na moje oko wydaje się po prostu ładny.

REKLAMA

Logo Cupry i mojego testu dotyczy ciekawa anegdota. Jedna z moich znajomych powiedziała, że jeżdżę teraz ładnym… Dodge`m!

Cupra Ateca

Cupra Ateca

Cupra Ateca [TEST]: w 4,9 sek. do setki w... rodzinnym SUV-ie

Wnętrze Cupry: znaczek "Dodge`a" i sportowy charakter

Hiszpanie nie odpuszczają sportowych akcentów również w kabinie pasażerskiej. Sportowa kierownica nie tylko świetnie leży w dłoniach, ale raczy też kierowcę pięknym znaczkiem "Dodge`a" oraz materiałem imitującym włókno węglowe. W sportowych kubełkach idealną pozycję znajdą nawet najbardziej wymagający, a system audio zbudowany przez Beatsa świetnie nadaje się do słuchania muzyki w tych momentach, w których kierowcę znudzą gustowne wystrzały z wydechu. Poza tym konsola jest prosta i intuicyjna w obsłudze. Co mi się nie podobało? Niebieska skóra. Materiał był miły w dotyku. Kolor jednak bym zmienił - choć Cupra nie przewidziała takiej opcji.

Cupra Ateca: 2 litry to mało? A 300 koni wystarczy?

Przeprojektowany przód z nowymi LED-ami, piękne obręcze aluminiowe ze złotymi dodatkami i kierownica z plastikiem imitującym włókno węglowe bez wątpienia mogą się podobać. Największą siłą Cupry nie jest jednak stylizacja, a… moc! I tej w Atece bez wątpienia nie brakuje. Pod maską SUV-a pojawia się świetnie znany z Grupy Volkswagena silnik 2.0 TSI. W tej wersji oferuje on 300 koni mechanicznych. Wartość ta jest dostępna dość wysoko - przy 5300 obr./min. W dolnych rejestrach motor ratuje jednak moment obrotowy. Już od 2000 obr./min. kierowca może korzystać z 400 Nm.

Cupra Ateca

Cupra Ateca

Cupra Ateca [TEST]: w 4,9 sek. do setki w... rodzinnym SUV-ie

Dane silnika wyglądają naprawdę dobrze. W żaden sposób nie oddają jednak tego, co dzieje się w czasie jazdy. Bo choć Atecę można postrzegać jako niemały, rodzinny środek transportu, w tym samym czasie jest naprawdę piekielnie szybka. Sprint do pierwszej setki? Już w 4,9 sekundy. Prędkość maksymalna? Wskazówka prędkościomierza zatrzyma się dopiero na wartości 247 km/h. A na tym nie koniec… Gdy mocno wciśniecie pedał gazu, a następnie go odpuścicie, Cupra zacznie strzelać z wydechu. Rasowo powarkuje, krzyczy przy redukcjach i prycha. To wszystko sprawia, że na twarzy kierowcy pojawia się uśmiech.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Trybów jazdy jest kilka, a powinien być jeden… Po prostu Cupra!

REKLAMA

Cupra Ateca standardowo jest wyposażona w profile jazdy. I nie jest to wyłącznie pokrętło, które zostało dodane po to, aby poprawić humor prowadzącemu. Ono rzeczywiście ma wpływ na pojazd. Szczególnie w sytuacji, w której kierowca uruchomi tryb Cupra - tak naprawdę jedyny słuszny w tym aucie. Co się wtedy dzieje? Skrzynia przerzuca się w sport i zaczyna reagować na pedał gazu bez zbędnej zwłoki, a do tego usztywnia się zawieszenie i sposób pracy układu kierowniczego. Podczas jazdy naprawdę ciężko uwierzyć, że to SUV - bo bardziej prowadzi się jak rasowy hot-hatch.

Cupra Ateca w trakcie testu paliła średnio przeszło 11 litrów benzyny. Raz, że wynik spokojnie da się obniżyć - ja chciałem się nacieszyć tym autem. Dwa, jazda tym przerośniętym sportowcem jest warta każdego mililitra paliwa!

Cupra Ateca

Cupra Ateca

Cupra Ateca [TEST]: w 4,9 sek. do setki w... rodzinnym SUV-ie

Mówiąc o Cuprze musiałem dużo powiedzieć o emocjach, radości i wyjątkowej mocy. Z drugiej strony to też naprawdę rozsądne auto - oczywiście jak bardzo ta teoria nie brzmiałaby na naciąganą. Co mam na myśli? Moc wystarczy do sprawnego i bezpiecznego wyprzedzenia na drodze krajowej, napęd jest przekazywany za pośrednictwem gładko pracującej przekładni automatycznej i przy użyciu elektronicznie sterowanego układu 4x4, bardzo stabilnie zachowuje się na drodze, podczas gdy kabina pasażerska jest rodzinnie przestronna, a bagażnik ma blisko 500 litrów pojemności.

Test: Cupra Ateca - podsumowanie:

Cupra Ateca to nic innego jak SUV segmentu C. Ma przestronną kabinę, duży bagażnik i nowoczesną stylizację. I choć aspekt rodzinny bez wątpienia jest ważny w tym modelu, jeszcze ważniejsze są wrażenia z jazdy. To że prowadzi się nie jak SUV, a kompakt, to że uwielbia ciasne zakręty, to że pedał gazu nie przyspiesza auta, a stanowi zawleczkę odbezpieczającą ogromną wręcz moc oraz to że układ wydechowy warczy i prycha jak wydech w rasowym coupe. Skutek? Kierowca otrzymuje sportowca - ale takiego, którym miło jeździ się na co dzień, takiego, który nie boi się krawężników oraz takiego, którym da się wyjechać na dłuższe wakacje.

Cupra Ateca

Cupra Ateca

Cupra Ateca [TEST]: w 4,9 sek. do setki w... rodzinnym SUV-ie

Cena? Przeszło 200 tysięcy to bez wątpienia nie kwota specjalnie wygórowana. Bardzo podobną cenę miał Tiguan z dieslem, którym jeździłem kilka tygodni temu. Z tą jednak różnicą, że Volkswagen był sterylny i zdecydowanie nie dawał tyle frajdy z jazdy. I te wszystkie wnioski mogą prowadzić tylko do jednej konkluzji. Choć nie jestem przesadnym zwolennikiem klasycznej wersji Seata Ateca, w tym przypadku muszę przyznać, że zauroczyłem się. I teraz strasznie brakuje mi sportowego SUV-a w garażu…

Cupra Ateca 2.0 TSI 300 KM DSG 4Drive - dane techniczne:

  • Silnik: R4, doładowany, benzyna
  • Pojemność silnika: 1984 cm3
  • Maksymalna moc: 300 KM (przy 5300 obr./min.)
  • Maksymalny moment obrotowy: 400 Nm (przy 2000 - 5200 obr./min.)
  • Prędkość maksymalna: 247 km/h
  • Przyspieszenie 0 - 100 km/h: 4,9 s.
  • Skrzynia biegów: automatyczna, 7 biegów
  • Zbiornik paliwa: 55 litrów
  • Zużycie paliwa na 100 km w teście (cykl mieszany): 11,3 litra
  • Zużycie paliwa na 100 km - dane producenta (cykl mieszany): 8,9 litra
  • Długość: 4386 mm
  • Szerokość: 1841 mm
  • Wysokość: 1599 mm
  • Rozstaw osi: 2630 mm
  • Pojemność bagażnika: 485 litrów
  • Cena: od 206 000 zł

Cupra Ateca 2.0 TSI 300 KM DSG 4Drive - cena i wyposażenie:

  • cena wersji testowej: 222 915 złotych,
  • 19-calowe felgi aluminiowe,
  • sportowe fotele wykończone skórzaną tapicerką,
  • elektryczna regulacja przednich foteli,
  • elektrycznie unoszona tylna klapa,
  • system bezkluczykowego dostępu do kabiny i odpalania silnika,
  • system audio Beats o mocy 340 W,
  • System monitorowania martwego pola Side Assist,
  • funkcja wspomagania wyjazdu z miejsca parkingowego Exit Assist,
  • ogranicznik prędkości i aktywny tempomat,
  • CUPRA Drive Profile,
  • elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego,
  • wirtualny kokpit,
  • automatyczna klimatyzacja dwustrefowa,
  • nawigacja satelitarna,
  • pełne przednie światła LED.

Cupra Ateca [TEST]: w 4,9 sek. do setki w... rodzinnym SUV-ie
Kuba Brzeziński
Cupra Ateca [TEST]: w 4,9 sek. do setki w... rodzinnym SUV-ie
Kuba Brzeziński
Cupra Ateca [TEST]: w 4,9 sek. do setki w... rodzinnym SUV-ie
Kuba Brzeziński
Cupra Ateca [TEST]: w 4,9 sek. do setki w... rodzinnym SUV-ie
Kuba Brzeziński
Cupra Ateca [TEST]: w 4,9 sek. do setki w... rodzinnym SUV-ie
Kuba Brzeziński
Cupra Ateca [TEST]: w 4,9 sek. do setki w... rodzinnym SUV-ie
Kuba Brzeziński
Cupra Ateca [TEST]: w 4,9 sek. do setki w... rodzinnym SUV-ie
Kuba Brzeziński
Cupra Ateca [TEST]: w 4,9 sek. do setki w... rodzinnym SUV-ie
Kuba Brzeziński
Cupra Ateca [TEST]: w 4,9 sek. do setki w... rodzinnym SUV-ie
Kuba Brzeziński
Cupra Ateca [TEST]: w 4,9 sek. do setki w... rodzinnym SUV-ie
Kuba Brzeziński
Cupra Ateca [TEST]: w 4,9 sek. do setki w... rodzinnym SUV-ie
Kuba Brzeziński
Cupra Ateca [TEST]: w 4,9 sek. do setki w... rodzinnym SUV-ie
Kuba Brzeziński
Cupra Ateca [TEST]: w 4,9 sek. do setki w... rodzinnym SUV-ie
Kuba Brzeziński
Cupra Ateca [TEST]: w 4,9 sek. do setki w... rodzinnym SUV-ie
Kuba Brzeziński
Cupra Ateca [TEST]: w 4,9 sek. do setki w... rodzinnym SUV-ie
Kuba Brzeziński
Cupra Ateca [TEST]: w 4,9 sek. do setki w... rodzinnym SUV-ie
Kuba Brzeziński
Cupra Ateca [TEST]: w 4,9 sek. do setki w... rodzinnym SUV-ie
Kuba Brzeziński
Cupra Ateca [TEST]: w 4,9 sek. do setki w... rodzinnym SUV-ie
Kuba Brzeziński
Cupra Ateca [TEST]: w 4,9 sek. do setki w... rodzinnym SUV-ie
Kuba Brzeziński
Cupra Ateca [TEST]: w 4,9 sek. do setki w... rodzinnym SUV-ie
Kuba Brzeziński
Cupra Ateca [TEST]: w 4,9 sek. do setki w... rodzinnym SUV-ie
Kuba Brzeziński
Cupra Ateca [TEST]: w 4,9 sek. do setki w... rodzinnym SUV-ie
Kuba Brzeziński
Cupra Ateca [TEST]: w 4,9 sek. do setki w... rodzinnym SUV-ie
Kuba Brzeziński
Cupra Ateca [TEST]: w 4,9 sek. do setki w... rodzinnym SUV-ie
Kuba Brzeziński
Cupra Ateca [TEST]: w 4,9 sek. do setki w... rodzinnym SUV-ie
Kuba Brzeziński
Cupra Ateca [TEST]: w 4,9 sek. do setki w... rodzinnym SUV-ie
Kuba Brzeziński
Cupra Ateca [TEST]: w 4,9 sek. do setki w... rodzinnym SUV-ie
Kuba Brzeziński
Cupra Ateca [TEST]: w 4,9 sek. do setki w... rodzinnym SUV-ie
Kuba Brzeziński
Cupra Ateca [TEST]: w 4,9 sek. do setki w... rodzinnym SUV-ie
Kuba Brzeziński
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

REKLAMA

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. 2 000 zł mandatu i 15 punktów karnych

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. Kiedy zaczną działać nowe systemy RedLight? Gdzie zostaną rozlokowane? Jakie mandaty obowiązują w przypadku przejazdu na czerwonym świetle?

Chińskie samochody podbijają rynki – teraz także polski, Czy decyduje tylko cena

Chińskie auta nie bez powodu są znacznie tańsze od europejskich. Oczywiście chodzi tutaj przede wszystkim o zdobycie rynku, a najlepszym argumentem do tego jest przystępna cena. Dla nabywcy zresztą przyczyny są najmniej ważne, liczy się dobra cena.

REKLAMA