REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Cupra Ateca [TEST]: w 4,9 sek. do setki w... rodzinnym SUV-ie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Cupra Ateca [TEST]: w 4,9 sek. do setki w... rodzinnym SUV-ie
Cupra Ateca [TEST]: w 4,9 sek. do setki w... rodzinnym SUV-ie
Kuba Brzeziński

REKLAMA

REKLAMA

Cupra Ateca choć ma typowo rodzinne ubranie, oferuje kierowcy aż 300 koni. Czy takie połączenie sprawdza się na drodze?

Cupra Ateca jest trochę jak Golf GTI. Taki większy Golf…

Czy Cupra stylistycznie kipi agresją? Jestem bardzo daleki od takiego wniosku. Praca inżynierów hiszpańskiej marki ograniczyła się głównie do zastosowania sportowych drobiazgów delikatnie zaznaczających charakter auta (zupełnie jak w pierwszym Golfie GTI) oraz nowego znaczka. Podobał mi się dodatkowy spojler z przodu, 19-calowe felgi ze złotymi wstawkami i zestaw czterech końcówek układu wydechowego. Najlepszym dodatkiem był jednak… znaczek. Bo to on tak naprawdę najmocniej zwracał na siebie uwagę w ruchu miejskim. Co o nim sądzę? Na moje oko wydaje się po prostu ładny.

REKLAMA

Logo Cupry i mojego testu dotyczy ciekawa anegdota. Jedna z moich znajomych powiedziała, że jeżdżę teraz ładnym… Dodge`m!

Cupra Ateca

Cupra Ateca [TEST]: w 4,9 sek. do setki w... rodzinnym SUV-ie

Wnętrze Cupry: znaczek "Dodge`a" i sportowy charakter

Hiszpanie nie odpuszczają sportowych akcentów również w kabinie pasażerskiej. Sportowa kierownica nie tylko świetnie leży w dłoniach, ale raczy też kierowcę pięknym znaczkiem "Dodge`a" oraz materiałem imitującym włókno węglowe. W sportowych kubełkach idealną pozycję znajdą nawet najbardziej wymagający, a system audio zbudowany przez Beatsa świetnie nadaje się do słuchania muzyki w tych momentach, w których kierowcę znudzą gustowne wystrzały z wydechu. Poza tym konsola jest prosta i intuicyjna w obsłudze. Co mi się nie podobało? Niebieska skóra. Materiał był miły w dotyku. Kolor jednak bym zmienił - choć Cupra nie przewidziała takiej opcji.

Cupra Ateca: 2 litry to mało? A 300 koni wystarczy?

Przeprojektowany przód z nowymi LED-ami, piękne obręcze aluminiowe ze złotymi dodatkami i kierownica z plastikiem imitującym włókno węglowe bez wątpienia mogą się podobać. Największą siłą Cupry nie jest jednak stylizacja, a… moc! I tej w Atece bez wątpienia nie brakuje. Pod maską SUV-a pojawia się świetnie znany z Grupy Volkswagena silnik 2.0 TSI. W tej wersji oferuje on 300 koni mechanicznych. Wartość ta jest dostępna dość wysoko - przy 5300 obr./min. W dolnych rejestrach motor ratuje jednak moment obrotowy. Już od 2000 obr./min. kierowca może korzystać z 400 Nm.

Cupra Ateca

Cupra Ateca [TEST]: w 4,9 sek. do setki w... rodzinnym SUV-ie

Dane silnika wyglądają naprawdę dobrze. W żaden sposób nie oddają jednak tego, co dzieje się w czasie jazdy. Bo choć Atecę można postrzegać jako niemały, rodzinny środek transportu, w tym samym czasie jest naprawdę piekielnie szybka. Sprint do pierwszej setki? Już w 4,9 sekundy. Prędkość maksymalna? Wskazówka prędkościomierza zatrzyma się dopiero na wartości 247 km/h. A na tym nie koniec… Gdy mocno wciśniecie pedał gazu, a następnie go odpuścicie, Cupra zacznie strzelać z wydechu. Rasowo powarkuje, krzyczy przy redukcjach i prycha. To wszystko sprawia, że na twarzy kierowcy pojawia się uśmiech.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Trybów jazdy jest kilka, a powinien być jeden… Po prostu Cupra!

REKLAMA

Cupra Ateca standardowo jest wyposażona w profile jazdy. I nie jest to wyłącznie pokrętło, które zostało dodane po to, aby poprawić humor prowadzącemu. Ono rzeczywiście ma wpływ na pojazd. Szczególnie w sytuacji, w której kierowca uruchomi tryb Cupra - tak naprawdę jedyny słuszny w tym aucie. Co się wtedy dzieje? Skrzynia przerzuca się w sport i zaczyna reagować na pedał gazu bez zbędnej zwłoki, a do tego usztywnia się zawieszenie i sposób pracy układu kierowniczego. Podczas jazdy naprawdę ciężko uwierzyć, że to SUV - bo bardziej prowadzi się jak rasowy hot-hatch.

Cupra Ateca w trakcie testu paliła średnio przeszło 11 litrów benzyny. Raz, że wynik spokojnie da się obniżyć - ja chciałem się nacieszyć tym autem. Dwa, jazda tym przerośniętym sportowcem jest warta każdego mililitra paliwa!

Cupra Ateca

Cupra Ateca [TEST]: w 4,9 sek. do setki w... rodzinnym SUV-ie

Mówiąc o Cuprze musiałem dużo powiedzieć o emocjach, radości i wyjątkowej mocy. Z drugiej strony to też naprawdę rozsądne auto - oczywiście jak bardzo ta teoria nie brzmiałaby na naciąganą. Co mam na myśli? Moc wystarczy do sprawnego i bezpiecznego wyprzedzenia na drodze krajowej, napęd jest przekazywany za pośrednictwem gładko pracującej przekładni automatycznej i przy użyciu elektronicznie sterowanego układu 4x4, bardzo stabilnie zachowuje się na drodze, podczas gdy kabina pasażerska jest rodzinnie przestronna, a bagażnik ma blisko 500 litrów pojemności.

Test: Cupra Ateca - podsumowanie:

Cupra Ateca to nic innego jak SUV segmentu C. Ma przestronną kabinę, duży bagażnik i nowoczesną stylizację. I choć aspekt rodzinny bez wątpienia jest ważny w tym modelu, jeszcze ważniejsze są wrażenia z jazdy. To że prowadzi się nie jak SUV, a kompakt, to że uwielbia ciasne zakręty, to że pedał gazu nie przyspiesza auta, a stanowi zawleczkę odbezpieczającą ogromną wręcz moc oraz to że układ wydechowy warczy i prycha jak wydech w rasowym coupe. Skutek? Kierowca otrzymuje sportowca - ale takiego, którym miło jeździ się na co dzień, takiego, który nie boi się krawężników oraz takiego, którym da się wyjechać na dłuższe wakacje.

Cupra Ateca

Cupra Ateca [TEST]: w 4,9 sek. do setki w... rodzinnym SUV-ie

Cena? Przeszło 200 tysięcy to bez wątpienia nie kwota specjalnie wygórowana. Bardzo podobną cenę miał Tiguan z dieslem, którym jeździłem kilka tygodni temu. Z tą jednak różnicą, że Volkswagen był sterylny i zdecydowanie nie dawał tyle frajdy z jazdy. I te wszystkie wnioski mogą prowadzić tylko do jednej konkluzji. Choć nie jestem przesadnym zwolennikiem klasycznej wersji Seata Ateca, w tym przypadku muszę przyznać, że zauroczyłem się. I teraz strasznie brakuje mi sportowego SUV-a w garażu…

Cupra Ateca 2.0 TSI 300 KM DSG 4Drive - dane techniczne:

  • Silnik: R4, doładowany, benzyna
  • Pojemność silnika: 1984 cm3
  • Maksymalna moc: 300 KM (przy 5300 obr./min.)
  • Maksymalny moment obrotowy: 400 Nm (przy 2000 - 5200 obr./min.)
  • Prędkość maksymalna: 247 km/h
  • Przyspieszenie 0 - 100 km/h: 4,9 s.
  • Skrzynia biegów: automatyczna, 7 biegów
  • Zbiornik paliwa: 55 litrów
  • Zużycie paliwa na 100 km w teście (cykl mieszany): 11,3 litra
  • Zużycie paliwa na 100 km - dane producenta (cykl mieszany): 8,9 litra
  • Długość: 4386 mm
  • Szerokość: 1841 mm
  • Wysokość: 1599 mm
  • Rozstaw osi: 2630 mm
  • Pojemność bagażnika: 485 litrów
  • Cena: od 206 000 zł

Cupra Ateca 2.0 TSI 300 KM DSG 4Drive - cena i wyposażenie:

  • cena wersji testowej: 222 915 złotych,
  • 19-calowe felgi aluminiowe,
  • sportowe fotele wykończone skórzaną tapicerką,
  • elektryczna regulacja przednich foteli,
  • elektrycznie unoszona tylna klapa,
  • system bezkluczykowego dostępu do kabiny i odpalania silnika,
  • system audio Beats o mocy 340 W,
  • System monitorowania martwego pola Side Assist,
  • funkcja wspomagania wyjazdu z miejsca parkingowego Exit Assist,
  • ogranicznik prędkości i aktywny tempomat,
  • CUPRA Drive Profile,
  • elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego,
  • wirtualny kokpit,
  • automatyczna klimatyzacja dwustrefowa,
  • nawigacja satelitarna,
  • pełne przednie światła LED.

Cupra Ateca [TEST]: w 4,9 sek. do setki w... rodzinnym SUV-ie
Kuba Brzeziński
Cupra Ateca [TEST]: w 4,9 sek. do setki w... rodzinnym SUV-ie
Kuba Brzeziński
Cupra Ateca [TEST]: w 4,9 sek. do setki w... rodzinnym SUV-ie
Kuba Brzeziński
Cupra Ateca [TEST]: w 4,9 sek. do setki w... rodzinnym SUV-ie
Kuba Brzeziński
Cupra Ateca [TEST]: w 4,9 sek. do setki w... rodzinnym SUV-ie
Kuba Brzeziński
Cupra Ateca [TEST]: w 4,9 sek. do setki w... rodzinnym SUV-ie
Kuba Brzeziński
Cupra Ateca [TEST]: w 4,9 sek. do setki w... rodzinnym SUV-ie
Kuba Brzeziński
Cupra Ateca [TEST]: w 4,9 sek. do setki w... rodzinnym SUV-ie
Kuba Brzeziński
Cupra Ateca [TEST]: w 4,9 sek. do setki w... rodzinnym SUV-ie
Kuba Brzeziński
Cupra Ateca [TEST]: w 4,9 sek. do setki w... rodzinnym SUV-ie
Kuba Brzeziński
Cupra Ateca [TEST]: w 4,9 sek. do setki w... rodzinnym SUV-ie
Kuba Brzeziński
Cupra Ateca [TEST]: w 4,9 sek. do setki w... rodzinnym SUV-ie
Kuba Brzeziński
Cupra Ateca [TEST]: w 4,9 sek. do setki w... rodzinnym SUV-ie
Kuba Brzeziński
Cupra Ateca [TEST]: w 4,9 sek. do setki w... rodzinnym SUV-ie
Kuba Brzeziński
Cupra Ateca [TEST]: w 4,9 sek. do setki w... rodzinnym SUV-ie
Kuba Brzeziński
Cupra Ateca [TEST]: w 4,9 sek. do setki w... rodzinnym SUV-ie
Kuba Brzeziński
Cupra Ateca [TEST]: w 4,9 sek. do setki w... rodzinnym SUV-ie
Kuba Brzeziński
Cupra Ateca [TEST]: w 4,9 sek. do setki w... rodzinnym SUV-ie
Kuba Brzeziński
Cupra Ateca [TEST]: w 4,9 sek. do setki w... rodzinnym SUV-ie
Kuba Brzeziński
Cupra Ateca [TEST]: w 4,9 sek. do setki w... rodzinnym SUV-ie
Kuba Brzeziński
Cupra Ateca [TEST]: w 4,9 sek. do setki w... rodzinnym SUV-ie
Kuba Brzeziński
Cupra Ateca [TEST]: w 4,9 sek. do setki w... rodzinnym SUV-ie
Kuba Brzeziński
Cupra Ateca [TEST]: w 4,9 sek. do setki w... rodzinnym SUV-ie
Kuba Brzeziński
Cupra Ateca [TEST]: w 4,9 sek. do setki w... rodzinnym SUV-ie
Kuba Brzeziński
Cupra Ateca [TEST]: w 4,9 sek. do setki w... rodzinnym SUV-ie
Kuba Brzeziński
Cupra Ateca [TEST]: w 4,9 sek. do setki w... rodzinnym SUV-ie
Kuba Brzeziński
Cupra Ateca [TEST]: w 4,9 sek. do setki w... rodzinnym SUV-ie
Kuba Brzeziński
Cupra Ateca [TEST]: w 4,9 sek. do setki w... rodzinnym SUV-ie
Kuba Brzeziński
Cupra Ateca [TEST]: w 4,9 sek. do setki w... rodzinnym SUV-ie
Kuba Brzeziński
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

REKLAMA

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA

5 powodów, przez które możesz stracić prawo jazdy w 2025 roku – nie tylko punkty i alkohol

Stracić prawo jazdy możesz szybciej, niż myślisz. W 2025 roku wystarczy jeden nieprzemyślany manewr, by pożegnać się z uprawnieniami. Nawet jeśli masz za sobą lata bezkolizyjnej jazdy. Coraz surowsze przepisy sprawiają, że kierowcy tracą dokumenty nie tylko za alkohol czy nadmiar punktów, ale także za błędy, które wcześniej uchodziły płazem. Poznaj 5 sytuacji, które najczęściej kończą się odebraniem prawa jazdy – i dowiedz się, czego unikać.

Do kiedy są przedłużone kontrole na granicach z Niemcami i Litwą?

Przedłużono kontrole na granicach z Niemcami i Litwą. Przedsiębiorcy spodziewali się takiego posunięcia. Do kiedy granice będą kontrolowane? Jakie są relacje Polski z sąsiadami?

REKLAMA