REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test: Seat Ibiza FR 1.0 TSI DSG - spokojniejsza siostra Cupry

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Test: Seat Ibiza FR 1.0 TSI DSG - spokojniejsza siostra Cupry
Test: Seat Ibiza FR 1.0 TSI DSG - spokojniejsza siostra Cupry
Kuba Brzeziński

REKLAMA

REKLAMA

Wygląda jak milion dolarów, prowadzi się jak po sznurku, a do tego jest wygodny i… oszczędny. Oto rozsądniejsza siostra Cupry, czyli Seat Ibiza FR 1.0 TSI DSG!

REKLAMA

Pierwsza generacja Seata Ibizy ujrzała światło dzienne w roku 1983. W tamtym czasie hiszpańskie zakłady nie były specjalnie innowacyjne. Szczególnie że auto w dużej mierze bazowało na Fiacie Ritmo zaprezentowanym 5 lat wcześniej. Skutek? Samochód był po prostu przestarzały! Mały hatchback segmentu B nabrał nowego powietrza w płuca dopiero w latach dziewięćdziesiątych, kiedy Seat został przejęty przez Grupę Volkswagena. Tak, model stanowi nic innego jak jedną z wersji Volkswagena Polo. Niemiecki model stanowi jednak zasadniczo lepszą bazę konstrukcyjną.

REKLAMA

Obecnie dostępna w salonach piąta wersja została zaprezentowana w roku 2017. Auto w jednym z topowych wariantów trafiło do naszej redakcji w ramach testu. Co można powiedzieć o jego nadwoziu? Seat Ibiza FR wygląda niesamowicie. Ma świetne proporcje z krótkim przodem i masywnym tyłem. Twórcy zaprojektowali nadwozie w oparciu o klasyczny i bardzo sportowy kształt klina. I choć nie jestem zwolennikiem koloru czerwonego, ten odcień jest powalający. Pięknie mieni się w słońcu i daje modelowi jeszcze jedną zaletę. Wszyscy myśleli, że to nie wersja napędzana litrowym silnikiem, a… Cupra!

Test: Seat Ibiza FR 1.0 TSI DSG - spokojniejsza siostra Cupry

Test: Seat Ibiza FR 1.0 TSI DSG - spokojniejsza siostra Cupry

Kuba Brzeziński

Seat Ibiza FR 1.0 TSI DSG - skrojona na… miarę!

Mały Seat jest niezwykle przystojny. Ze swoją modną stylizacją spokojnie odnalazłby się na okładce Vogue`a. Bycie na czasie nie zawsze oznacza jednak bycia praktycznym. A to dotyczy chociażby przedniego zwisu. Zderzak jest na tyle nisko zarysowany, że w polskich realiach niezwykle łatwo zarysować go podczas dojeżdżania do krawężnika - ktoś zresztą zrobił to przed naszym testem. Na tym jednak wady nadwozia nie kończą się. Dodatkowo drzwi i klapa bagażnika są niezwykle lekkie. Bagażnik czasami trzeba zamykać kilka razy. A do tego system bezdotykowy ma dedykowaną klamkę tylko w drzwiach kierowcy. Niepotrzebna oszczędność!

Zobacz również: Silnik 1.0 MPi i 1.0 TSI VAG - oznaczenia i opis konstrukcji

Konsola centralna jest bardzo ascetyczna. Ogranicza się do ekranu radia i panelu sterowania klimatyzacją. To jednak dobrze. W ten sposób inżynierowie poprawili ergonomię - użytkownik bardzo szybko odnajduje się w tej kabinie. A to jeszcze nie koniec zalet Seata Ibizy. Wersja FR za dopłatą otrzymuje skóropodobny materiał na desce rozdzielczej z rasowym, czerwonym przeszyciem. Spora zaleta dotyczy też wymiarów wnętrza. Hiszpański hatchback segmentu B jest wystarczająco przestronny dla czterech dorosłych pasażerów. Poza tym dysponuje bagażnikiem o przyzwoitej pojemności na poziomie 355 litrów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Test: Seat Ibiza FR 1.0 TSI DSG - spokojniejsza siostra Cupry

Test: Seat Ibiza FR 1.0 TSI DSG - spokojniejsza siostra Cupry

Kuba Brzeziński

Największa zaleta kabiny Seata Ibizy FR? Fotele sprawiały wrażenie jakby zostały uszyte na miarę! Jestem raczej szczupły. Do tej pory oznaczało to mniej więcej tyle, że sportowe siedziska były dla mnie za duże - musiałem posiłkować się regulacją boczną. W Seacie są idealne - świetnie trzymały moje ciało podczas jazdy w zakręcie. Skutek? Za kierownicą tego auta czułem się dosłownie jak w rękawiczce. Zapadłem się w fotel, siadałem nisko i byłem otoczony zarówno przez wzmocnienia boczne, jak i kierownicę czy tunel centralny. Poza tym było mi też wygodnie! Plecy nie bolały mnie nawet przez chwilę podczas tygodniowego testu.

Seat Ibiza FR 1.0 TSI DSG - cicho, oszczędnie i całkiem szybko

Testowy Seat Ibiza FR został wyposażony w litrowy silnik benzynowy. Jednostka ma 3 cylindry, bezpośredni wtrysk i doładowanie, 115 koni mechanicznych oraz została sparowana z automatyczną przekładnią dwusprzęgłową o 7 biegach. To zdecydowanie jeden z najlepszych układów napędowych w segmencie B. Automat daje wygodę eksploatacji w mieście, szybko reaguje na wciśnięcie pedału gazu i zmienia poszczególne przełożenia niezwykle sprawnie. Wady? Denerwujące jest bujnięcie pojawiające się zawsze wtedy, gdy podczas zwalniania skrzynia wrzuca jedynkę.

Zobacz również: Skrzynia DSG - awarie, opinie, eksploatacja. Co musisz wiedzieć?

Dźwięk pracy silnika? Na niskich obrotach słychać praktycznie same opony. Nieco wyżej do uszu kierowcy nie dobiega żaden denerwujący gang 3-cylindrowej jednostki. Ten pojawia się dopiero powyżej 3 tysięcy obr./min. - czyli niezwykle rzadko, bo skrzynia jest zestrojona w taki sposób, że raczej nie zapuszcza wskazówki obrotomierza tak daleko. Potężna zaleta Seata Ibizy FR 1.0 TSI 115 KM dotyczy zapotrzebowania na paliwo. W trasie przy spokojniej jeździe da się ograniczyć „apetyt” benzyniaka do 5 litrów. W mieście hatchback spala niespełna 7 litrów. A to wartości, które powinny ucieszyć kierowcę.

Test: Seat Ibiza FR 1.0 TSI DSG - spokojniejsza siostra Cupry

Test: Seat Ibiza FR 1.0 TSI DSG - spokojniejsza siostra Cupry

Kuba Brzeziński

Seat Ibiza FR 1.0 TSI bardzo ochoczo wyrywa do przodu, długo nie zastanawia się podczas wyprzedzania, a do tego… naprawdę dobrze się prowadzi. Oczywiście układ kierowniczy szczególnie podczas jazdy poza miastem mógłby przekazywać kierowcy nieco więcej informacji. Z drugiej strony zawieszenie trzyma hatchbacka na drodze jak przyklejonego i daje dużą dozę pewności podczas planowania dynamicznych manewrów. Hiszpanie tak naprawdę mogliby zmienić w podwoziu Ibizy tylko jedną rzecz - mocniej wyciszyć pracę elementów w czasie jazdy po nierównościach.

Seat Ibiza FR 1.0 TSI DSG - cena czyni cuda?

Muszę przyznać, że Seat Ibiza zrobił na mnie potężne wrażenie. Wygląda jak milion dolarów i rzuca się w oczy, podczas jazdy okazuje się poręczny, prowadzi się jak po sznurku i co najważniejsze, sprawia wrażenie dosłownie skrojonego na moją miarę. Niestety w tak skonfigurowanej wersji FR ma jedną, ale dość zasadniczą wadę. A ta dotyczy ceny! Tak przygotowane auto zostanie wycenione przez Hiszpanów na 98 829 złotych. Na tym jednak nie koniec. Bo metka z tak wysoką wartością nie gwarantuje pełnego wyposażenia. Samochód testowy nie posiadał np. nawigacji satelitarnej.

Zobacz również: Silnik TSI awarie - jakie usterki trapią poszczególne wersje?

Blisko 99 tysięcy złotych to kwota zaporowa w segmencie B. Podczas konfigurowania Ibizy radzę zatem sporą dozę rozsądku. Żeby zoptymalizować kwotę zakupu, lepiej zdecydować się na tańszy wariant wyposażenia i nieco słabszy silnik - np. 1.0 TSI 95 KM. Bo przy tej kwocie w zasięgu ręki kierowcy pojawia się bardzo niebezpieczny konkurent - brat Ibizy, a konkretnie Polo. Co ważne, za 100 tysięcy złotych kupujący może zdecydować się na wersję GTI. Ta też wygląda świetnie, a do tego ma nie tylko skrzynię DSG, ale też ryczący, 200-konny silnik o pojemności 2 litrów pod maską.

Test: Seat Ibiza FR 1.0 TSI DSG - spokojniejsza siostra Cupry

Test: Seat Ibiza FR 1.0 TSI DSG - spokojniejsza siostra Cupry

Kuba Brzeziński

Seat Ibiza FR 1.0 TSI DSG - dane techniczne:

  • Silnik: R3, doładowany, benzynowy
  • Pojemność silnika: 999 cm3
  • Maksymalna moc: 115 KM (przy 5000 obr./min.)
  • Maksymalny moment obrotowy: 200 Nm (przy 2000 - 3500 obr./min.)
  • Prędkość maksymalna: 193 km/h
  • Przyspieszenie 0 - 100 km/h: 9,5 s.
  • Skrzynia biegów: automatyczna DSG, 7 biegów
  • Zbiornik paliwa: 45 litrów
  • Zużycie paliwa na 100 km w teście (cykl mieszany): 6,6 litra
  • Zużycie paliwa na 100 km - dane producenta (cykl mieszany): 6,4 litra
  • Długość: 4059 mm
  • Szerokość: 1780 mm
  • Wysokość: 1444 mm
  • Rozstaw osi: 2564 mm
  • Pojemność bagażnika: 355/1165 litrów
  • Cena: od 46 800 złotych

Seat Ibiza FR 1.0 TSI DSG - cena i wyposażenie:

  • Cena: 98 829 złotych
  • pełne przednie światła LED z funkcją świateł autostradowych
  • aktywny tempomat z ogranicznikiem prędkości
  • BeatsAudio - 6 głośników i subwoofer
  • system bezkluczykowego dostępu do wnętrza i odpalania auta
  • elektrycznie otwierane okno dachowe
  • 17-calowe obręcze aluminiowe
  • automatyczna klimatyzacja
  • czujnik deszczu i zmierzchu
  • przyciemniane szyby z tyłu
  • asystent podjazdu na wzniesienie
  • sportowe fotele przednie
  • wielofunkcyjna, sportowa kierownica
  • podgrzewane fotele przednie
  • elektrycznie sterowane szyby z tyłu

Test: Seat Ibiza FR 1.0 TSI DSG - spokojniejsza siostra Cupry
Kuba Brzeziński
Test: Seat Ibiza FR 1.0 TSI DSG - spokojniejsza siostra Cupry
Kuba Brzeziński
Test: Seat Ibiza FR 1.0 TSI DSG - spokojniejsza siostra Cupry
Kuba Brzeziński
Test: Seat Ibiza FR 1.0 TSI DSG - spokojniejsza siostra Cupry
Kuba Brzeziński
Test: Seat Ibiza FR 1.0 TSI DSG - spokojniejsza siostra Cupry
Kuba Brzeziński
Test: Seat Ibiza FR 1.0 TSI DSG - spokojniejsza siostra Cupry
Kuba Brzeziński
Test: Seat Ibiza FR 1.0 TSI DSG - spokojniejsza siostra Cupry
Kuba Brzeziński
Test: Seat Ibiza FR 1.0 TSI DSG - spokojniejsza siostra Cupry
Kuba Brzeziński
Test: Seat Ibiza FR 1.0 TSI DSG - spokojniejsza siostra Cupry
Kuba Brzeziński
Test: Seat Ibiza FR 1.0 TSI DSG - spokojniejsza siostra Cupry
Kuba Brzeziński
Test: Seat Ibiza FR 1.0 TSI DSG - spokojniejsza siostra Cupry
Kuba Brzeziński
Test: Seat Ibiza FR 1.0 TSI DSG - spokojniejsza siostra Cupry
Kuba Brzeziński
Test: Seat Ibiza FR 1.0 TSI DSG - spokojniejsza siostra Cupry
Kuba Brzeziński
Test: Seat Ibiza FR 1.0 TSI DSG - spokojniejsza siostra Cupry
Kuba Brzeziński
Test: Seat Ibiza FR 1.0 TSI DSG - spokojniejsza siostra Cupry
Kuba Brzeziński
Test: Seat Ibiza FR 1.0 TSI DSG - spokojniejsza siostra Cupry
Kuba Brzeziński
Test: Seat Ibiza FR 1.0 TSI DSG - spokojniejsza siostra Cupry
Kuba Brzeziński
Test: Seat Ibiza FR 1.0 TSI DSG - spokojniejsza siostra Cupry
Kuba Brzeziński
Test: Seat Ibiza FR 1.0 TSI DSG - spokojniejsza siostra Cupry
Kuba Brzeziński
Test: Seat Ibiza FR 1.0 TSI DSG - spokojniejsza siostra Cupry
Kuba Brzeziński
Test: Seat Ibiza FR 1.0 TSI DSG - spokojniejsza siostra Cupry
Kuba Brzeziński
Test: Seat Ibiza FR 1.0 TSI DSG - spokojniejsza siostra Cupry
Kuba Brzeziński
Test: Seat Ibiza FR 1.0 TSI DSG - spokojniejsza siostra Cupry
Kuba Brzeziński
Test: Seat Ibiza FR 1.0 TSI DSG - spokojniejsza siostra Cupry
Kuba Brzeziński
Test: Seat Ibiza FR 1.0 TSI DSG - spokojniejsza siostra Cupry
Kuba Brzeziński
Test: Seat Ibiza FR 1.0 TSI DSG - spokojniejsza siostra Cupry
Kuba Brzeziński
Test: Seat Ibiza FR 1.0 TSI DSG - spokojniejsza siostra Cupry
Kuba Brzeziński
Test: Seat Ibiza FR 1.0 TSI DSG - spokojniejsza siostra Cupry
Kuba Brzeziński
Test: Seat Ibiza FR 1.0 TSI DSG - spokojniejsza siostra Cupry
Kuba Brzeziński
Test: Seat Ibiza FR 1.0 TSI DSG - spokojniejsza siostra Cupry
Kuba Brzeziński
Test: Seat Ibiza FR 1.0 TSI DSG - spokojniejsza siostra Cupry
Kuba Brzeziński
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA