REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test: Seat Ibiza FR 1.0 TSI DSG - spokojniejsza siostra Cupry

Test: Seat Ibiza FR 1.0 TSI DSG - spokojniejsza siostra Cupry
Test: Seat Ibiza FR 1.0 TSI DSG - spokojniejsza siostra Cupry
Kuba Brzeziński

REKLAMA

REKLAMA

Wygląda jak milion dolarów, prowadzi się jak po sznurku, a do tego jest wygodny i… oszczędny. Oto rozsądniejsza siostra Cupry, czyli Seat Ibiza FR 1.0 TSI DSG!

REKLAMA

Pierwsza generacja Seata Ibizy ujrzała światło dzienne w roku 1983. W tamtym czasie hiszpańskie zakłady nie były specjalnie innowacyjne. Szczególnie że auto w dużej mierze bazowało na Fiacie Ritmo zaprezentowanym 5 lat wcześniej. Skutek? Samochód był po prostu przestarzały! Mały hatchback segmentu B nabrał nowego powietrza w płuca dopiero w latach dziewięćdziesiątych, kiedy Seat został przejęty przez Grupę Volkswagena. Tak, model stanowi nic innego jak jedną z wersji Volkswagena Polo. Niemiecki model stanowi jednak zasadniczo lepszą bazę konstrukcyjną.

REKLAMA

Obecnie dostępna w salonach piąta wersja została zaprezentowana w roku 2017. Auto w jednym z topowych wariantów trafiło do naszej redakcji w ramach testu. Co można powiedzieć o jego nadwoziu? Seat Ibiza FR wygląda niesamowicie. Ma świetne proporcje z krótkim przodem i masywnym tyłem. Twórcy zaprojektowali nadwozie w oparciu o klasyczny i bardzo sportowy kształt klina. I choć nie jestem zwolennikiem koloru czerwonego, ten odcień jest powalający. Pięknie mieni się w słońcu i daje modelowi jeszcze jedną zaletę. Wszyscy myśleli, że to nie wersja napędzana litrowym silnikiem, a… Cupra!

Test: Seat Ibiza FR 1.0 TSI DSG - spokojniejsza siostra Cupry

Test: Seat Ibiza FR 1.0 TSI DSG - spokojniejsza siostra Cupry

Kuba Brzeziński

Seat Ibiza FR 1.0 TSI DSG - skrojona na… miarę!

Mały Seat jest niezwykle przystojny. Ze swoją modną stylizacją spokojnie odnalazłby się na okładce Vogue`a. Bycie na czasie nie zawsze oznacza jednak bycia praktycznym. A to dotyczy chociażby przedniego zwisu. Zderzak jest na tyle nisko zarysowany, że w polskich realiach niezwykle łatwo zarysować go podczas dojeżdżania do krawężnika - ktoś zresztą zrobił to przed naszym testem. Na tym jednak wady nadwozia nie kończą się. Dodatkowo drzwi i klapa bagażnika są niezwykle lekkie. Bagażnik czasami trzeba zamykać kilka razy. A do tego system bezdotykowy ma dedykowaną klamkę tylko w drzwiach kierowcy. Niepotrzebna oszczędność!

Zobacz również: Silnik 1.0 MPi i 1.0 TSI VAG - oznaczenia i opis konstrukcji

Konsola centralna jest bardzo ascetyczna. Ogranicza się do ekranu radia i panelu sterowania klimatyzacją. To jednak dobrze. W ten sposób inżynierowie poprawili ergonomię - użytkownik bardzo szybko odnajduje się w tej kabinie. A to jeszcze nie koniec zalet Seata Ibizy. Wersja FR za dopłatą otrzymuje skóropodobny materiał na desce rozdzielczej z rasowym, czerwonym przeszyciem. Spora zaleta dotyczy też wymiarów wnętrza. Hiszpański hatchback segmentu B jest wystarczająco przestronny dla czterech dorosłych pasażerów. Poza tym dysponuje bagażnikiem o przyzwoitej pojemności na poziomie 355 litrów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Test: Seat Ibiza FR 1.0 TSI DSG - spokojniejsza siostra Cupry

Test: Seat Ibiza FR 1.0 TSI DSG - spokojniejsza siostra Cupry

Kuba Brzeziński

Największa zaleta kabiny Seata Ibizy FR? Fotele sprawiały wrażenie jakby zostały uszyte na miarę! Jestem raczej szczupły. Do tej pory oznaczało to mniej więcej tyle, że sportowe siedziska były dla mnie za duże - musiałem posiłkować się regulacją boczną. W Seacie są idealne - świetnie trzymały moje ciało podczas jazdy w zakręcie. Skutek? Za kierownicą tego auta czułem się dosłownie jak w rękawiczce. Zapadłem się w fotel, siadałem nisko i byłem otoczony zarówno przez wzmocnienia boczne, jak i kierownicę czy tunel centralny. Poza tym było mi też wygodnie! Plecy nie bolały mnie nawet przez chwilę podczas tygodniowego testu.

Seat Ibiza FR 1.0 TSI DSG - cicho, oszczędnie i całkiem szybko

Testowy Seat Ibiza FR został wyposażony w litrowy silnik benzynowy. Jednostka ma 3 cylindry, bezpośredni wtrysk i doładowanie, 115 koni mechanicznych oraz została sparowana z automatyczną przekładnią dwusprzęgłową o 7 biegach. To zdecydowanie jeden z najlepszych układów napędowych w segmencie B. Automat daje wygodę eksploatacji w mieście, szybko reaguje na wciśnięcie pedału gazu i zmienia poszczególne przełożenia niezwykle sprawnie. Wady? Denerwujące jest bujnięcie pojawiające się zawsze wtedy, gdy podczas zwalniania skrzynia wrzuca jedynkę.

Zobacz również: Skrzynia DSG - awarie, opinie, eksploatacja. Co musisz wiedzieć?

Dźwięk pracy silnika? Na niskich obrotach słychać praktycznie same opony. Nieco wyżej do uszu kierowcy nie dobiega żaden denerwujący gang 3-cylindrowej jednostki. Ten pojawia się dopiero powyżej 3 tysięcy obr./min. - czyli niezwykle rzadko, bo skrzynia jest zestrojona w taki sposób, że raczej nie zapuszcza wskazówki obrotomierza tak daleko. Potężna zaleta Seata Ibizy FR 1.0 TSI 115 KM dotyczy zapotrzebowania na paliwo. W trasie przy spokojniej jeździe da się ograniczyć „apetyt” benzyniaka do 5 litrów. W mieście hatchback spala niespełna 7 litrów. A to wartości, które powinny ucieszyć kierowcę.

Test: Seat Ibiza FR 1.0 TSI DSG - spokojniejsza siostra Cupry

Test: Seat Ibiza FR 1.0 TSI DSG - spokojniejsza siostra Cupry

Kuba Brzeziński

Seat Ibiza FR 1.0 TSI bardzo ochoczo wyrywa do przodu, długo nie zastanawia się podczas wyprzedzania, a do tego… naprawdę dobrze się prowadzi. Oczywiście układ kierowniczy szczególnie podczas jazdy poza miastem mógłby przekazywać kierowcy nieco więcej informacji. Z drugiej strony zawieszenie trzyma hatchbacka na drodze jak przyklejonego i daje dużą dozę pewności podczas planowania dynamicznych manewrów. Hiszpanie tak naprawdę mogliby zmienić w podwoziu Ibizy tylko jedną rzecz - mocniej wyciszyć pracę elementów w czasie jazdy po nierównościach.

Seat Ibiza FR 1.0 TSI DSG - cena czyni cuda?

Muszę przyznać, że Seat Ibiza zrobił na mnie potężne wrażenie. Wygląda jak milion dolarów i rzuca się w oczy, podczas jazdy okazuje się poręczny, prowadzi się jak po sznurku i co najważniejsze, sprawia wrażenie dosłownie skrojonego na moją miarę. Niestety w tak skonfigurowanej wersji FR ma jedną, ale dość zasadniczą wadę. A ta dotyczy ceny! Tak przygotowane auto zostanie wycenione przez Hiszpanów na 98 829 złotych. Na tym jednak nie koniec. Bo metka z tak wysoką wartością nie gwarantuje pełnego wyposażenia. Samochód testowy nie posiadał np. nawigacji satelitarnej.

Zobacz również: Silnik TSI awarie - jakie usterki trapią poszczególne wersje?

Blisko 99 tysięcy złotych to kwota zaporowa w segmencie B. Podczas konfigurowania Ibizy radzę zatem sporą dozę rozsądku. Żeby zoptymalizować kwotę zakupu, lepiej zdecydować się na tańszy wariant wyposażenia i nieco słabszy silnik - np. 1.0 TSI 95 KM. Bo przy tej kwocie w zasięgu ręki kierowcy pojawia się bardzo niebezpieczny konkurent - brat Ibizy, a konkretnie Polo. Co ważne, za 100 tysięcy złotych kupujący może zdecydować się na wersję GTI. Ta też wygląda świetnie, a do tego ma nie tylko skrzynię DSG, ale też ryczący, 200-konny silnik o pojemności 2 litrów pod maską.

Test: Seat Ibiza FR 1.0 TSI DSG - spokojniejsza siostra Cupry

Test: Seat Ibiza FR 1.0 TSI DSG - spokojniejsza siostra Cupry

Kuba Brzeziński

Seat Ibiza FR 1.0 TSI DSG - dane techniczne:

  • Silnik: R3, doładowany, benzynowy
  • Pojemność silnika: 999 cm3
  • Maksymalna moc: 115 KM (przy 5000 obr./min.)
  • Maksymalny moment obrotowy: 200 Nm (przy 2000 - 3500 obr./min.)
  • Prędkość maksymalna: 193 km/h
  • Przyspieszenie 0 - 100 km/h: 9,5 s.
  • Skrzynia biegów: automatyczna DSG, 7 biegów
  • Zbiornik paliwa: 45 litrów
  • Zużycie paliwa na 100 km w teście (cykl mieszany): 6,6 litra
  • Zużycie paliwa na 100 km - dane producenta (cykl mieszany): 6,4 litra
  • Długość: 4059 mm
  • Szerokość: 1780 mm
  • Wysokość: 1444 mm
  • Rozstaw osi: 2564 mm
  • Pojemność bagażnika: 355/1165 litrów
  • Cena: od 46 800 złotych

Seat Ibiza FR 1.0 TSI DSG - cena i wyposażenie:

  • Cena: 98 829 złotych
  • pełne przednie światła LED z funkcją świateł autostradowych
  • aktywny tempomat z ogranicznikiem prędkości
  • BeatsAudio - 6 głośników i subwoofer
  • system bezkluczykowego dostępu do wnętrza i odpalania auta
  • elektrycznie otwierane okno dachowe
  • 17-calowe obręcze aluminiowe
  • automatyczna klimatyzacja
  • czujnik deszczu i zmierzchu
  • przyciemniane szyby z tyłu
  • asystent podjazdu na wzniesienie
  • sportowe fotele przednie
  • wielofunkcyjna, sportowa kierownica
  • podgrzewane fotele przednie
  • elektrycznie sterowane szyby z tyłu

Test: Seat Ibiza FR 1.0 TSI DSG - spokojniejsza siostra Cupry
Kuba Brzeziński
Test: Seat Ibiza FR 1.0 TSI DSG - spokojniejsza siostra Cupry
Kuba Brzeziński
Test: Seat Ibiza FR 1.0 TSI DSG - spokojniejsza siostra Cupry
Kuba Brzeziński
Test: Seat Ibiza FR 1.0 TSI DSG - spokojniejsza siostra Cupry
Kuba Brzeziński
Test: Seat Ibiza FR 1.0 TSI DSG - spokojniejsza siostra Cupry
Kuba Brzeziński
Test: Seat Ibiza FR 1.0 TSI DSG - spokojniejsza siostra Cupry
Kuba Brzeziński
Test: Seat Ibiza FR 1.0 TSI DSG - spokojniejsza siostra Cupry
Kuba Brzeziński
Test: Seat Ibiza FR 1.0 TSI DSG - spokojniejsza siostra Cupry
Kuba Brzeziński
Test: Seat Ibiza FR 1.0 TSI DSG - spokojniejsza siostra Cupry
Kuba Brzeziński
Test: Seat Ibiza FR 1.0 TSI DSG - spokojniejsza siostra Cupry
Kuba Brzeziński
Test: Seat Ibiza FR 1.0 TSI DSG - spokojniejsza siostra Cupry
Kuba Brzeziński
Test: Seat Ibiza FR 1.0 TSI DSG - spokojniejsza siostra Cupry
Kuba Brzeziński
Test: Seat Ibiza FR 1.0 TSI DSG - spokojniejsza siostra Cupry
Kuba Brzeziński
Test: Seat Ibiza FR 1.0 TSI DSG - spokojniejsza siostra Cupry
Kuba Brzeziński
Test: Seat Ibiza FR 1.0 TSI DSG - spokojniejsza siostra Cupry
Kuba Brzeziński
Test: Seat Ibiza FR 1.0 TSI DSG - spokojniejsza siostra Cupry
Kuba Brzeziński
Test: Seat Ibiza FR 1.0 TSI DSG - spokojniejsza siostra Cupry
Kuba Brzeziński
Test: Seat Ibiza FR 1.0 TSI DSG - spokojniejsza siostra Cupry
Kuba Brzeziński
Test: Seat Ibiza FR 1.0 TSI DSG - spokojniejsza siostra Cupry
Kuba Brzeziński
Test: Seat Ibiza FR 1.0 TSI DSG - spokojniejsza siostra Cupry
Kuba Brzeziński
Test: Seat Ibiza FR 1.0 TSI DSG - spokojniejsza siostra Cupry
Kuba Brzeziński
Test: Seat Ibiza FR 1.0 TSI DSG - spokojniejsza siostra Cupry
Kuba Brzeziński
Test: Seat Ibiza FR 1.0 TSI DSG - spokojniejsza siostra Cupry
Kuba Brzeziński
Test: Seat Ibiza FR 1.0 TSI DSG - spokojniejsza siostra Cupry
Kuba Brzeziński
Test: Seat Ibiza FR 1.0 TSI DSG - spokojniejsza siostra Cupry
Kuba Brzeziński
Test: Seat Ibiza FR 1.0 TSI DSG - spokojniejsza siostra Cupry
Kuba Brzeziński
Test: Seat Ibiza FR 1.0 TSI DSG - spokojniejsza siostra Cupry
Kuba Brzeziński
Test: Seat Ibiza FR 1.0 TSI DSG - spokojniejsza siostra Cupry
Kuba Brzeziński
Test: Seat Ibiza FR 1.0 TSI DSG - spokojniejsza siostra Cupry
Kuba Brzeziński
Test: Seat Ibiza FR 1.0 TSI DSG - spokojniejsza siostra Cupry
Kuba Brzeziński
Test: Seat Ibiza FR 1.0 TSI DSG - spokojniejsza siostra Cupry
Kuba Brzeziński
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pościg za kierowcą BMW. Zatrzymany posiada dożywotni zakaz kierowania wszelkimi pojazdami mechanicznymi

Tuż po północy (26.07) w Siedlcach doszło do pościgu za kierowcą BMW. Policjanci Komendy Miejskiej Policji w Siedlcach prowadzili pościg za samochodem jadącym bez tablic rejestracyjnych. Kierowca pomimo poleceń policjantów nie reagował i podjął próbę ucieczki.

Potracił rowerzystę, który zaczepił się o dach auta, pojechał dalej

Do niecodziennego zdarzenia doszło na przedmieściach Walencji. Kierowca furgonetki potrącił rowerzystę, który następnie ugrzązł na dachu samochodu. Mężczyzna nie zatrzymał się, aby pomóc poszkodowanemu, uciekł z miejsca wypadku. Chwilę później został zatrzymany przez funkcjonariuszy hiszpańskiej żandarmerii (Guardia Civil).

Więcej płatnych dróg i autostrad? Rząd pracuje nad nowymi przepisami

W wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów pojawił się projekt rozporządzenia w sprawie dróg krajowych lub ich odcinków, na których pobiera się opłatę elektroniczną, oraz wysokości stawek opłaty elektronicznej. Chodzi o rozszerzenie sieci dróg płatnych.

Zmiany dotyczące obowiązkowej konfiskaty pojazdów nietrzeźwych kierowców najwcześniej po wakacjach

We wtorek, 23 lipca rząd miał zająć się przygotowanym przez resort sprawiedliwości projektem nowelizacji Kodeksu karnego, Kodeksu postępowania karnego oraz ustawy o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich. Chodzi o zmianę przepisów dotyczących konfiskaty aut prowadzonych przez nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Czy samochód powypadkowy może być odpadem?

Jakie są przesłanki aby uznać, że jakiś przedmiot lub substancja jest odpadem? Co w przypadku importu elektrośmieci np. samochodów powypadkowych?

Od 1 lipca 2024 r. nowe zasady przywozu samochodów osobowych

Od 1 lipca 2024 r. obowiązują nowe zasady przywozu samochodów osobowych do Polski zarejestrowanych na Białorusi. Sprawdź, jakie warunki muszą spełniać pojazdy, które mogą wjeżdżać do Polski.  Chodzi o rozporządzenie Rady Unii Europejskiej dotyczące poszerzenia zakresu i katalogu podmiotów środków ograniczających w związku z sytuacją na Białorusi i udziałem Białorusi w agresji Rosji wobec Ukrainy.

Dwaj bracia zginęli w wypadku motocyklowym, nie mieli kasków

Do tragicznego wypadku doszło w Jemiołowie (woj, lubuskie). Dwaj bracia jechali motocyklem i uderzyli w zaparkowany samochód. Obaj mężczyźni nie żyją. Okoliczności bada policja i prokuratura. 

Parkując uszkodziła 10 samochodów

Pech, nieostrożność, a może nietrzeźwość? 41-letnia mieszkanka Olsztyna, usiłując zaparkować samochód na osiedlowej uliczce uszkodziła… 10 samochodów. Kobieta nie chciała przebadać się alkomatem.

REKLAMA

Czy w aucie trzeba mieć przy sobie dowód rejestracyjny?

Zostałeś zatrzymany do kontroli? Sprawdź, jakie dokumenty musisz przy sobie posiadać. Dowód rejestracyjny, prawo jazdy i aktualne ubezpieczenie OC są jednymi z najważniejszych dokumentów każdego kierowcy.

Badanie: 72 proc. przy zakupie używanego samochodu kieruje się jego ceną

Przy wyborze używanego auta, każdy kupujący bierze pod uwagę inne czynniki. Niezależnie od tego jaki model jest w centrum zainteresowania kupującego, i tak najczęściej branym czynnikiem przy wyborze auta jest jego cena. Model i marka samochodu schodzą na dalszy plan.

REKLAMA