REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test: Seat Ateca Xcellence 2.0 TSI DSG 4Drive - świetny towarzysz podróży

Test: Seat Ateca Xcellence 2.0 TSI DSG 4Drive - świetny towarzysz podróży
Test: Seat Ateca Xcellence 2.0 TSI DSG 4Drive - świetny towarzysz podróży
Kuba Brzeziński

REKLAMA

REKLAMA

To technologiczny bliźniak Tiguana, jednak ma dużo większą dozę uroku i sportowego charakteru. Jak prowadzi się Seat Ateca Xcellence 2.0 TSI DSG 4Drive? Jest zaskakujący. A to trochę dobrze, a trochę źle.

Seat podczas rysowania nadwozia modelu Ateca nie starał się nawet uciec od kształtów znanych z Tiguana czy Kodiaqa. Najprawdopodobniej decydowała o tym unifikacja koncernu. Jedno jest pewne. Hiszpański SUV mimo wszystko wygląda dobrze. Ma groźne spojrzenie, mocno zaznaczoną linię idącą od przedniej aż do tylnej lampy i robiącą nieco terenowe wrażenie srebrną wstawkę w dolnej części zderzaka. Poza tym Seat posiada efektowne światła LED-owe, które robią naprawdę dużą różnicę podczas jazdy w nocy poza terenem zabudowanym.

REKLAMA

Jeżeli w bryle Seata Ateca Xcellence 2.0 TSI DSG 4Drive można się do czegoś przyczepić, z pewnością jest to projekt tyłu. Ten jest bardzo prosty i choć nadal nie wydaje się mało atrakcyjny, mógłby zawierać chociaż jeden wyrazisty akcent. Co jeszcze zaskakuje? Fakt, że drzwi Seata nie da się lekko zamknąć. Trzeba nimi trzasnąć niczym w pojazdach starego typu. Zazwyczaj podczas opuszczania auta musiałem domykać je nawet kilkukrotnie!

Seat Ateca Xcellence 2.0 TSI DSG 4Drive

Seat Ateca Xcellence 2.0 TSI DSG 4Drive

Kuba Brzeziński

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Seat Ateca Xcellence 2.0 TSI DSG 4Drive - ergonomia wprost z… Niemiec!

Osoby, które jeździły wcześniej Leonem lub którymś z Volkswagenów powyżej segmentu B, z pewnością nie będą zaskoczone wyglądem kabiny pasażerskiej. Hiszpanie zastosowali we wnętrzu elementy typowe, których ergonomia jest naprawdę wysoko dopracowana. Czy są jakieś akcenty, które zwracają uwagę? Mi w oczy rzuciły się przede wszystkim trzy. Gałka zmiany biegów jest zaskakująco krótka i zgrabna. Została obita miłą w dotyku skórą, jest solidnie wykonana i robi sportowe wrażenie, a to bez wątpienia plus!

Zobacz również: Test Seat Ateca 2.0 TDI 190 KM 4Drive

Na minus niestety zapisać trzeba płytki schowek na rękawiczki - nie mieści się w nim nic poza książką serwisową. Zaległości nadrabiają oczywiście głębokie łuzy w drzwiach czy pojemny schowek w podłokietniku. To jednak nie zmienia faktu, że płytka kieszeń przed kolanami pasażera budzi pewien niesmak. Co więcej, Hiszpanie słabo przemyśleli kwestię boczków drzwi. Te w pierwszym rzędzie foteli są obite skórą wypełnioną gąbką. Z tyłu pasażerowie odnajdą już jednak wyłącznie twardy i nieprzyjemny w dotyku plastik.

Sporo można byłoby powiedzieć o silniku testowego Seata Ateca Xcellence. Pod maską auta wylądował bowiem 2-litrowy motor TSI. Jednostka wyposażona w bezpośredni wtrysk paliwa i doładowanie zaczęła karierę m.in. w Golfie GTI serii piątej. Tym samym sportowego charakteru jej nie brakuje. W tym jednak przypadku 190-konny wariant nie otrzymał łatwego zadania. Ma bowiem napędzać SUV-a mogącego ważyć nawet dwie tony! Skutek? Ateca bez wątpienia jest szybka. Przyspiesza do pierwszej setki w 7,1 sekundy, robi to ochoczo, a do tego rasowo powarkuje.

Seat Ateca Xcellence 2.0 TSI DSG 4Drive

Seat Ateca Xcellence 2.0 TSI DSG 4Drive

Kuba Brzeziński

Seat Ateca Xcellence 2.0 TSI DSG 4Drive - silnik z GTI i skrzynia DSG

Mimo wszystko SUV Seata nie jest typem ścigacza. Podczas dodawania gazu brakuje tu eksplozji mocy. Z drugiej strony osiągi są zdecydowanie adekwatne i wystarczające. Kierowca nie potrzebuje więcej do dynamicznego i bezpiecznego wyprzedzenia w trasie, a i w mieście spod świateł może spokojnie ruszyć jako pierwszy. Poza tym układ napędowy został sparowany z elektronicznie sterowanym napędem na cztery koła oraz gładko pracującą skrzynią DSG o siedmiu przełożeniach.

Zobacz również: Silnik TSI awarie - jakie usterki trapią poszczególne wersje?

O przekładni można powiedzieć wiele dobrego. Ma jednak też pewną wadę. Momentami utrzymuje silnik na zbyt wysokim biegu. Dba w ten sposób o spalanie i ekologię. Z drugiej strony auto potrzebuje chwili do dynamiczniejszego przyspieszenia. Co ze spalaniem? 2-litrowy benzyniak w dużym aucie nie potrafi jeździć na kropelce - tego nie da się ukryć. Mimo wszystko wynik uzyskany w teście na poziomie 9 litrów w cyklu mieszanym wydaje się jak najbardziej optymalny i akceptowalny.

I choć jednostkę napędową bez wątpienia można wpisać na listę plusów Seata Ateca Xcellence 2.0 TSI, nie stanowi ona największej zalety tego auta. Największa dotyczy zawieszenia i układu kierowniczego! Resorowanie jest sztywne - auto prawie nie wychyla się podczas dynamicznej jazdy w zakręcie. Na szczęście dobrze też tłumi nierówności - zachowuje się sprężyście i nie przenosi do kabiny nieprzyjemnych dźwięków. Kierowca w Seacie może się poczuć trochę tak, jakby prowadził podwyższoną wersję gorącego hatchbacka.

Seat Ateca Xcellence 2.0 TSI DSG 4Drive

Seat Ateca Xcellence 2.0 TSI DSG 4Drive

Kuba Brzeziński

Seat Ateca Xcellence 2.0 TSI DSG 4Drive - prowadzi się jak po sznurku

Dodatkowo zawieszenie zostało wyważone w taki sposób, że Ateca choć ciężka, wysoka i duża, przeczy prawom fizyki i z pełnym spokojem prowadzi się jak po sznurku. Poziom trakcji jest naprawdę imponujący na tle chociażby takich rywali jak Renault Kadjar. A to jeszcze nie koniec. Na uwagę zasługuje też układ kierowniczy. Pracuje ciasno i z wyczuwalnym oporem. Dzięki temu kierowca musi trochę powalczyć podczas skrętów (oczywiście bez przesady), a dodatkowo otrzymuje informacje z drogi i ma szansę precyzyjnie planować kolejne manewry.

Co z wadami? W przypadku samochodów produkowanych przez Grupę Volkswagena można powiedzieć dużo dobrego o jakości czy prowadzeniu. Mniej przyjemnie robi się w momencie, w którym rozmowa schodzi na temat… ceny. Tak, Seat Ateca Xcellence 2.0 TSI DSG 4Drive jest wyposażony niezwykle bogato. Lista opcji to kilkadziesiąt pozycji z kategorii wygody, ale i bezpieczeństwa. Z drugiej strony auto złożone w całość oznacza, że na fakturze wręczonej przez sprzedawcę w salonie pojawi się kwota 175 691 złotych. Tak, to pewnie nadal mniej niż za Volkswagena Tiguana. Suma mimo wszystko jest wysoka na tle konkurencji z Francji czy Korei.

Zobacz również: Test Seat Leon Cupra 2.0 TSI 290 KM

Seat Ateca Xcellence 2.0 TSI DSG 4Drive - podsumowanie:

Seat Ateca w wersji Xcellence wyposażony w 2-litrowy silnik benzynowy, skrzynię DSG i napęd na cztery koła jest świetnym autem. Prowadzi się z dużą łatwością, ma fajny i ciasno pracujący układ kierowniczy, a to tego sprawia wrażenie naprawdę solidnego. To auto nie męczy, jest wystarczająco dynamiczne, a do tego nie przeraża spalaniem. Niestety ma pewną wadę. Jest wiernym towarzyszem podróży, ale nie przyjacielem. To samochód, który uprzyjemni każdy wypad za miasto, ale raczej nie będziecie go wspominać z łzą w oku po latach. Tak, brakuje mu nieco emocji. Jeżeli ktoś od motoryzacji ich jednak nie wymaga, powinien być zadowolony z zakupu tego SUV-a.

Seat Ateca Xcellence 2.0 TSI DSG 4Drive

Seat Ateca Xcellence 2.0 TSI DSG 4Drive

Seat

SEAT

Seat Ateca Xcellence 2.0 TSI DSG 4Drive - dane techniczne:

  • Silnik: R4, doładowany
  • Pojemność silnika: 1984 cm3
  • Maksymalna moc: 159 KM (przy 4500 obr./min.)
  • Maksymalny moment obrotowy: 350 Nm (przy 1500 - 4400 obr./min.)
  • Prędkość maksymalna: 212 km/h
  • Przyspieszenie 0-100km/h: 7,1 s.
  • Skrzynia biegów: automatyczna DSG 7 biegów
  • Elektronicznie sterowany napęd na cztery koła
  • Zbiornik paliwa: 50 litrów
  • Zużycie paliwa na 100 km w teście (cykl mieszany): 9 litrów
  • Zużycie paliwa na 100 km - dane producenta (cykl mieszany): 8,4 litra
  • Długość: 4363 mm
  • Szerokość: 1841 mm
  • Wysokość: 1615 mm
  • Rozstaw osi: 2638 mm
  • Pojemność bagażnika: 485/1579 litrów
  • Cena: od 81 700 złotych

Seat Ateca Xcellence 2.0 TSI DSG 4Drive - cena i wyposażenie:

  • Cena: 175 691 złotych
  • 7 poduszek powietrznych
  • Kamera 360
  • Wirtualny kokpit z ekranem 10,25 cala
  • Aktywny tempomat
  • System Front Assist z funkcją awaryjnego hamowania i wykrywania pieszych
  • Asystent pasa ruchu
  • System rozpoznawania znaków drogowych
  • Monitorowanie martwego pola
  • Podgrzewane przednie fotele
  • Nawigacja satelitarna z 8-calowym ekranem dotykowym
  • System nagłośnienia z 8-głośnikami
  • System nagłośnienia BeatsAudio
  • Przednie światła wykonane w technologii LED
  • 19-calowe felgi aluminiowe
  • Skórzana tapicerka
  • Automatycznie unoszona i zamykana klapa bagażnika

Seat Ateca Xcellence 2.0 TSI DSG 4Drive
Kuba Brzeziński
Seat Ateca Xcellence 2.0 TSI DSG 4Drive
Kuba Brzeziński
Seat Ateca Xcellence 2.0 TSI DSG 4Drive
Kuba Brzeziński
Seat Ateca Xcellence 2.0 TSI DSG 4Drive
Kuba Brzeziński
Seat Ateca Xcellence 2.0 TSI DSG 4Drive
Kuba Brzeziński
Seat Ateca Xcellence 2.0 TSI DSG 4Drive
Kuba Brzeziński
Seat Ateca Xcellence 2.0 TSI DSG 4Drive
Kuba Brzeziński
Seat Ateca Xcellence 2.0 TSI DSG 4Drive
Kuba Brzeziński
Seat Ateca Xcellence 2.0 TSI DSG 4Drive
Kuba Brzeziński
Seat Ateca Xcellence 2.0 TSI DSG 4Drive
Kuba Brzeziński
Seat Ateca Xcellence 2.0 TSI DSG 4Drive
Kuba Brzeziński
Seat Ateca Xcellence 2.0 TSI DSG 4Drive
Kuba Brzeziński
Seat Ateca Xcellence 2.0 TSI DSG 4Drive
Kuba Brzeziński
Seat Ateca Xcellence 2.0 TSI DSG 4Drive
Kuba Brzeziński
Seat Ateca Xcellence 2.0 TSI DSG 4Drive
Kuba Brzeziński
Seat Ateca Xcellence 2.0 TSI DSG 4Drive
Kuba Brzeziński
Seat Ateca Xcellence 2.0 TSI DSG 4Drive
Kuba Brzeziński
Seat Ateca Xcellence 2.0 TSI DSG 4Drive
Kuba Brzeziński
Seat Ateca Xcellence 2.0 TSI DSG 4Drive
Kuba Brzeziński
Seat Ateca Xcellence 2.0 TSI DSG 4Drive
Kuba Brzeziński
Seat Ateca Xcellence 2.0 TSI DSG 4Drive
Kuba Brzeziński
Seat Ateca Xcellence 2.0 TSI DSG 4Drive
Kuba Brzeziński
Seat Ateca Xcellence 2.0 TSI DSG 4Drive
Kuba Brzeziński
Seat Ateca Xcellence 2.0 TSI DSG 4Drive
Kuba Brzeziński
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

REKLAMA

Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

REKLAMA

Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

REKLAMA