Volkswagen Tiguan I - opinie i typowe usterki
![Używane: Volkswagen Tiguan I (2007 - 2015)](https://webp-konwerter.incdn.pl/eyJmIjoiaHR0cHM6Ly9nMi5pbm/Zvci5wbC9wL19maWxlcy8zMTYw/MDAvMTdfdm9sa3N3YWdlbnRpZ3/VhbmkxMC5qcGciLCJ3Ijo3NzF9.jpg)
REKLAMA
REKLAMA
Tiguan nie miał łatwego startu. Wszedł na rynek jako jedno z ostatnich aut w segmencie, a do tego był krytykowany za stylistyczną zachowawczość. To jednak nie odciągnęło kierowców od salonów Volkswagena. Model sprzedał się w ilości 2,8 miliona egzemplarzy. To bez wątpienia najlepsza gwarancja sukcesu. Czy jednak opowieść o udanym zakupie to też historia właścicieli używanego SUV-a z Wolfsburga? Dzisiaj to sprawdzimy.
REKLAMA
Zobacz też: Używany Volkswagen Golf VII (od 2012) – czy warto go kupić?
Volkswagen potrafił dynamicznie reagować na rynkowe trendy, jednak wyłącznie w latach siedemdziesiątych. Po stworzeniu największych hitów sprzedaży, czyli wprowadzeniu na rynek Passata, Golfa i Polo, producent z Wolfsburga stał się mocno zachowawczy. Skutek? Leniwie i z dużym opóźnieniem reagował na tworzące się pod koniec XX wieku nisze. Niemcy jako jedni z ostatnich wprowadzili na rynek kompaktowego minivana. Ta sama historia dotyczy małego SUV-a. Tiguan pojawił się w salonach w roku 2007. Dla porównania 13 lat wcześniej światło dzienne ujrzała pierwsza generacja Toyoty RAV4.
![Używane: Volkswagen Tiguan I (2007 - 2015)](https://webp-konwerter.incdn.pl/eyJmIjoiaHR0cHM6Ly9nMi5/pbmZvci5wbC9wL19maWxlcy/8zMTYwMDAvMTdfdm9sa3N3Y/WdlbnRpZ3VhbmkxMi5qcGcifQ.jpg)
Używane: Volkswagen Tiguan I (2007 - 2015)
Volkswagen
Niemcy musieli dobrze przygotować akcję promocyjną. Ważnym jej elementem był wybór nazwy, który został powierzony… czytelnikom Auto Bilda. Aż 36 procent z nich opowiedziało się za Tiguanem - imieniem, które stanowiło synonim połączenia siły tygrysa i zwinności jaszczurki leguany. Akcja promocyjna chwyciła. Niestety stylizacja auta nieco mniej. Kształty małego SUV-a nie świadczą o najwyższej formie stylistycznej Volkswagena. Auto prezentuje się przyzwoicie, ale przy bliższym przyjrzeniu przypomina nieco rozciągniętego Golfa Plusa.
Zobacz też: Używane: Volkswagen Polo V (od 2009) – co się psuje?
Używane: Volkswagen Tiguan I (2007 - 2015) - inspirowany… Golfem Plusem
Z Golfa Plusa Volkswagen zapożyczył jednak nie tylko elementy stylistyki, ale też deskę rozdzielczą. Konsola w górnej części jest wybrzuszona, a całość została okraszona okrągłymi wylotami nawiewów oraz w większości modeli czarną kolorystyką. Zalety? Ilość przestrzeni w kabinie jest wystarczająca, nie brakuje praktycznych schowków, fotele okazują się wygodne, a materiały dobrze spasowane i trwałe. Bagażnik Volkswagena Tiguana ma pojemność 470 litrów. Po rozłożeniu tylnych foteli przestrzeń rośnie do 1510 litrów.
![Używane: Volkswagen Tiguan I (2007 - 2015)](https://webp-konwerter.incdn.pl/eyJmIjoiaHR0cHM6Ly9nMTA/uaW5mb3IucGwvcC9fZmlsZX/MvMzE2MDAwLzE3X3ZvbGtzd/2FnZW50aWd1YW5pMTMuanBnIn0.jpg)
Używane: Volkswagen Tiguan I (2007 - 2015)
Volkswagen
Niemiecki SUV jest wąski i wysoki oraz ma duży prześwit. A to w teorii nie wróży dobrego zachowania na drodze. Oczywiście tylko w teorii, bowiem dla inżynierów Volkswagena nie ma rzeczy niemożliwych. Tiguan nie buja się w zakrętach i zachowuje się statecznie podczas wykonywania nagłych manewrów. Momentami - a właściwie podczas jazdy po większych nierównościach - można wręcz odnieść wrażenie, że jest za sztywny. Twórcy z Wolfsburga osiągnęli taki efekt za sprawą odpowiednio zestrojonych kolumn McPhersona na przedniej i wielowahaczy na tylnej osi.
REKLAMA
Modele bazowe Tiguana korzystają z napędu przedniej osi. Za dopłatą dostępny był również układ AWD o nazwie 4Motion oparty konstrukcyjnie o system Haldex. Co prawda, napęd tylnej osi jest dołączany bardzo szybko, jednak poprawa trakcji zdecydowanie nie sprawdzi się w off-radzie, a bardziej na ośnieżonej drodze leśnej.
Używany Volkswagen Tiguan pierwszej generacji w 50-procentach przypadków jest napędzany 140-konnym dieslem o pojemności 2 litrów. Motor rozpędza SUV-a do pierwszej setki w nieco ponad 10 sekund. Spalanie w cyklu miejskim wynosi 7,6 litra oleju napędowego. Poza miastem może spać nawet o ponad 2 litry. Bez większych trudności kupujący znajdzie również model napędzany 110-konną wersją silnika 2,0 TDI. Bardzo dynamiczne i całkiem oszczędne modele o mocy 170 i 177 koni mechanicznych są prawdziwą rzadkością.
![Używane: Volkswagen Tiguan I (2007 - 2015)](https://webp-konwerter.incdn.pl/eyJmIjoiaHR0cHM6Ly9nMS5/pbmZvci5wbC9wL19maWxlcy/8zMTYwMDAvMTdfdm9sa3N3Y/WdlbnRpZ3Vhbmk5LmpwZyJ9.jpg)
Używane: Volkswagen Tiguan I (2007 - 2015)
Volkswagen
Zobacz też: Volkswagen Passat B7 (2010-2014)
Używane: Volkswagen Tiguan I (2007 - 2015) - opinie użytkowników
2-litrowy diesel pod maską Volkswagena - czy to nie brzmi podejrzanie? Na szczęście w Tiguanie już nie. Mowa bowiem o zmodernizowanej wersji jednostki, w której zastosowano wtrysk common rail. Zmiana usunęła problemy z pękającymi głowicami i zacierającymi się turbosprężarkami. Pozostało tak właściwie tylko jedno zmartwienie, a mianowicie suchy filtr cząstek stałych. DPF eksploatowany w mieście dosyć szybko zapcha się, a nowy osadnik kosztuje około 2700 złotych. Filtr był standardowo montowany wyłącznie w najmocniejszym wariancie. Warto zatem poszukać modelu ze słabszym motorem, ale i bez eko-dodatku.
Tiguan często był wyposażany także w 1,4-litrowy silnik TSI. Dzisiaj najpopularniejsza jest wersja o mocy 150 i 122 koni mechanicznych. Już w wariancie słabszym Volkswagen nie będzie ruszał ostatni spod świateł. W tym samym czasie spali w cyklu miejskim 8,3 litra paliwa. W mocniejszym zaoferuje bardzo dobrą dynamikę - przyspieszenie do pierwszej setki w 9,3 sekundy. Ceną będzie jednak wyższe spalanie. Zapotrzebowanie na benzynę w mieście wzrośnie do 9,4 litra.
![Używane: Volkswagen Tiguan I (2007 - 2015)](https://webp-konwerter.incdn.pl/eyJmIjoiaHR0cHM6Ly9nOS5/pbmZvci5wbC9wL19maWxlcy/8zMTYwMDAvMTdfdm9sa3N3Y/WdlbnRpZ3VhbmkxNi5qcGcifQ.jpg)
Używane: Volkswagen Tiguan I (2007 - 2015)
Volkswagen
Silnik 1,4 TSI choć najmniejszy, stanowi najgorszy wybór. W każdym wariancie mocy bardzo szybko rozciąga się w nim łańcuch rozrządu. Winny temu jest wadliwy napinacz. Prawdziwe problemy zaczynają się jednak dopiero w modelach topowych. Benzyniak dysponujący stadem 150 i 160 koni mechanicznych posiada turbosprężarkę i kompresor. Połączenie minimalizuje efekt turbodziury, jednak wiąże się z obecnością podatnego na enia sprzęgiełka pompy wody. Poza tym w mocnych 1,4 TSI pękają tłoki - a to już znaczące zaniedbanie jakościowe.
Zobacz też: Volkswagen Passat B6 (2005-2011)
Używane: Volkswagen Tiguan I (2007 - 2015) - typowe usterki
W mniejszości na rynku wtórnym pozostają Volkswageny Tiguany napędzane 2-litrowym benzyniakiem TFSI. Motor ma te same problemy z łańcuchem rozrządu, co mniejszy brat. Na tym jednak kończy się lista wad jednostki. A to otwiera pole do popisu dla niezaprzeczalnych zalet. Motor rozwija 200 lub 211 koni mechanicznych oraz 280 Nm momentu obrotowego. W efekcie rozpędza SUV-a do pierwszej setki już w 7,8 sekundy, a to pozwala wysoko ocenić dynamikę jazdy.
Pierwsze Tiguany mają już swoje lata - w końcu auto zadebiutowało dekadę temu! Mimo wszystko SUV Volkswagena nie jest uważany za mocno awaryjnego. Najpoważniejsza usterka dotyczy uszkodzenia elektrycznego wspomagania układu kierowniczego. Poza tym standardem są problemy z silniczkiem elektrycznego hamulca postojowego, nieszczelnością uszczelek drzwi i niską trwałością kół dwumasowych w skrzyniach automatycznych DSG.
![Używane: Volkswagen Tiguan I (2007 - 2015)](https://webp-konwerter.incdn.pl/eyJmIjoiaHR0cHM6Ly9nMi5/pbmZvci5wbC9wL19maWxlcy/8zMTYwMDAvMTdfdm9sa3N3Y/WdlbnRpZ3VhbmkxMC5qcGcifQ.jpg)
Używane: Volkswagen Tiguan I (2007 - 2015)
Volkswagen
Używany Volkswagen Tiguan nie jest tani. Ceny aut startują od 36 - 37 tysięcy złotych i szybują aż do 110 tysięcy złotych. SUV stanowi jednak łakomy kąsek dla kupujących. Jest praktyczny, zwinny, a do tego zazwyczaj bogato wyposażony. Auta na polskim rynku wtórnym niejednokrotnie posiadają na pokładzie nawigację, skórzane obicia foteli czy systemy elektroniczne wspomagające kierowcę. Uwagi? Aż 65 procent pojazdów pochodzi z importu. A warto pamiętać, że żaden Niemiec nie kupował Tiguana po to, aby dojeżdżać nim raz w tygodniu do kościoła!
Zobacz też: Używany Volkswagen Touran I (2003-2010) – usterki
Używane: Volkswagen Tiguan I (2007 - 2015) - podsumowanie
Tiguan pierwszej generacji nie wyróżnia się w klasie małych SUV-ów ani wyglądem, ani praktycznością, ani mocą, ani tym bardziej niską ceną. W swojej przeciętności jest jednak niezawodny i przede wszystkim ma logo Volkswagena na masce. A to afrodyzjak, który działa na większość kierowców w Polsce. Czy to źle? Zdecydowanie nie. Zadbany egzemplarzy Tiguana będzie naprawdę wiernym i wdzięcznym towarzyszem rodzinnych podróży.
Volkswagen Tiguan I - ceny części zamiennych:
- - filtr oleju - od 35 zł
- - filtr powietrza - od 44 zł
- - filtr paliwa - od 60 zł
- - filtr kabinowy - od 33 zł
- - zestaw łańcucha rozrządu - od 517 zł
- - zestaw paska rozrządu - od 576 zł
- - tarcza hamulcowa przód - od 228 zł
- - tarcza hamulcowa tył - od 162 zł
- - klocki hamulcowe (komplet na oś) - od 105 zł
- - łącznik stabilizatora - od 49 zł
- - końcówka drążka kierowniczego - od 48 zł
- - amortyzator - od 170 zł
- - sprzęgło komplet - od 988 zł
- - koło dwumasowe - od 1243 zł
![Używane: Volkswagen Tiguan I (2007 - 2015)](https://webp-konwerter.incdn.pl/eyJmIjoiaHR0cHM6Ly9nOS5/pbmZvci5wbC9wL19maWxlcy/8zMTYwMDAvMTdfdm9sa3N3Y/WdlbnRpZ3VhbmkxMS5qcGcifQ.jpg)
Używane: Volkswagen Tiguan I (2007 - 2015)
Volkswagen
Volkswagen Tiguan I - dane techniczne - silniki benzynowe
Silnik |
Moc |
Przyspieszenie do 100 km/h |
Prędkość maksymalna |
Spalanie w cyklu miejskim/mieszanym w l/100 km |
1,4 TSI |
122 KM |
10,9 s. |
184 km/h |
8,3/6,5 |
1,4 TSI |
150 KM |
9,3 s. |
195 km/h |
9,4/7,4 |
1,4 TSI |
160 KM |
9,2 s. |
198 km/h |
9,6/7,6 |
2,0 TFSI |
170 KM |
8,5 s. |
201 km/h |
11,6/8,5 |
2,0 TFSI |
180 KM |
8,3 s. |
204 km/h |
11,6/8,5 |
2,0 TFSI |
200 KM |
7,9 s. |
210 km/h |
12,1/8,9 |
2,0 TFSI |
211 KM |
7,8 s. |
215 km/h |
12,1/8,9 |
Volkswagen Tiguan I - dane techniczne - silniki Diesla:
Silnik |
Moc |
Przyspieszenie do 100 km/h |
Prędkość maksymalna |
Spalanie w cyklu miejskim/mieszanym w l/100 km |
2,0 TDI |
110 KM |
11,9 s. |
174 km/h |
6,3/5,3 |
2,0 TDI |
140 KM |
10,2 s. |
190 km/h |
7,6/6,3 |
2,0 TDI |
170 KM |
8,9 s. |
201 km/h |
8,4/6,7 |
2,0 TDI |
177 KM |
8,5 s. |
202 km/h |
8,4/6,7 |
![](https://g1.infor.pl/p/_files/316000/17_volkswagentiguani9.jpg)
![](https://g9.infor.pl/p/_files/316000/17_volkswagentiguani11.jpg)
![](https://g2.infor.pl/p/_files/316000/17_volkswagentiguani12.jpg)
![](https://g10.infor.pl/p/_files/316000/17_volkswagentiguani13.jpg)
![](https://g9.infor.pl/p/_files/316000/17_volkswagentiguani14.jpg)
![](https://g1.infor.pl/p/_files/316000/17_volkswagentiguani15.jpg)
![](https://g9.infor.pl/p/_files/316000/17_volkswagentiguani16.jpg)
![](https://g10.infor.pl/p/_files/316000/17_volkswagentiguani17.jpg)
![](https://g2.infor.pl/p/_files/234000/dsc03493.jpg)
![](https://g3.infor.pl/p/_files/234000/dsc03490.jpg)
![](https://g7.infor.pl/p/_files/234000/dsc03498.jpg)
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.