REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Używane: Range Rover III (2002-2012) – co się psuje?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Używane: Range Rover III (2002-2012)
Używane: Range Rover III (2002-2012)
Range Rover
Range Rover

REKLAMA

REKLAMA

Choć ceny nowych Range Roverów trzeciej generacji przyprawiały o zawrót głowy, model ma problem z trwałością. Co się psuje najczęściej i ile to kosztuje?

Range Rover trzeciej generacji był autem niezwykle długo wyczekiwanym. Poprzednik zaprezentowany w roku 1994 w ciągu 8 lat produkcji zdążył się mocno zestarzeć. Projektanci nie zwracali jednak uwagi na rynkowe oczekiwania. Bardziej martwili się niełatwym zadaniem - w końcu mieli zbudować nową odsłonę legendy. W nadwoziu Range Rovera L322 bardzo mocno wyczuwalna jest nowoczesność. Tą wprowadzono m.in. za sprawą przezroczystych kloszy lamp okrywających koliste światła czy rasowych skrzeli w przednim błotniku. Nowoczesność jest jednak wyłącznie dodatkiem do najważniejszych wyznaczników elegancji i dystynkcji charakterystycznej dla poprzedników.

REKLAMA

Używane: Range Rover III (2002-2012)

Używane: Range Rover III (2002-2012)

Range Rover

Range Rover

Po otwarciu drzwi auta oczom pasażerów ukazuje się nic innego, jak gustowny salon zapożyczony wprost z jednej z brytyjskich rezydencji. Inżynierowie pomijając prostą i przejrzystą stylizację mocno postawili na luksus. Materiały wykończeniowe są wyśmienitej jakości i skupiają się głównie na połączeniu skóry z naturalnym drewnem i szykownymi pikowaniami. Poza tym Range Rover jest dosyć nietypowo ergonomiczny. Co to znaczy? Brytyjczycy pomyśleli chociażby o tym, aby pokrętła umieszczone na konsoli centralnej były na tyle duże, żeby spokojnie można było je obsługiwać w rękawiczkach.

Zobacz też: Używany Land Rover Freelander I (1998 – 2006) – wady i zalety

Używane: Range Rover III (2002-2012) - rodzinny przy okazji

SUV miał być przede wszystkim luksusową limuzyną ze zwiększonym prześwitem. Bardzo niechcący okazał się jednak samochodem idealnym dla rodziny. W kabinie spokojnie może podróżować pięć osób, a do tego zaraz za dzieloną klapą ukrywa się przepastny bagażnik. Do linii rolety kufer liczy przeszło 500 litrów. Licząc do linii dachu pojemność rośnie do 994 litrów, a po złożeniu tylnych siedzeń 2091 litrów.

Używane: Range Rover III (2002-2012)

Używane: Range Rover III (2002-2012)

Range Rover

Range Rover

Najpopularniejszym silnikiem w używanych Range Roverach L322 jest 3,6-litrowy diesel TDV8 montowany od 2006 roku. Jednostka Forda ma 8-cylindrową głowicę, 272 konie mechaniczne mocy i ogromny moment obrotowy o wartości 640 Nm! Range Rover nie jest lekki. Waży przeszło 2,7 tony. A to skutecznie tonuje zapędy silnika. SUV przyspiesza do 100 km/h w 9,2 sekundy. W cyklu miejskim spalanie oscyluje w granicy 15 litrów. Serwisowo najsłabszym punktem motoru jest zestaw dwóch turbin. Uszkodzenie delikatnej uszczelki powoduje nieszczelności w układzie smarowania i może doprowadzić do zatarcia sprężarek.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Drugim, najpopularniejszym silnikiem spod maski Range Rovera III jest 2,9-litrowy diesel dostarczony przez BMW i montowany w latach 2002 - 2006. Rzędowy motor z 6-cylindrową głowicą oferuje 177 koni mechanicznych i jest zdecydowanie zbyt słaby do tego auta. Rozpędza SUV-a do 100 km/h w mizerne 14,6 sekundy. Do tego nie jest bardziej oszczędny od jednostki 3,6 TDV8 oraz ma dłuższą listę problemów. Z uwagi na przebiegi używanych aut należy się liczyć m.in. z uszkodzeniami wtryskiwaczy, turbosprężarki czy pompy paliwa.

Zobacz też: Używany Mercedes-Benz Klasy R (2005 – 2012) – typowe usterki

Używane: Range Rover III (2002-2012) - przede wszystkim diesle

Z palety motorów wysokoprężnych najlepszy wybór stanowi 4,4-litrowy silnik TDV8 (montowany od 2010 roku). Fordowska jednostka dysponuje dwiema turbosprężarkami, mocą 313 koni mechanicznych oraz momentem obrotowym 700 Nm. Dzięki temu dieslowi Range Rover osiąga pierwszą setkę już w 6,9 sekundy. Większy motor z serii TDV8 cieszy się dobrą opinią wśród mechaników. Ma jednak identyczną wadę jak mniejszy odpowiednik. Przy przebiegu na poziomie 200 tysięcy kilometrów pojawiają się problemy ze smarowaniem turbosprężarek. Regeneracja obydwu potrafi kosztować nawet 10 tysięcy złotych.

Używane: Range Rover III (2002-2012)

Używane: Range Rover III (2002-2012)

Range Rover

Range Rover

Najpopularniejszym benzyniakiem na rynku wtórnym jest najsłabsza jednostka o mocy 286 koni mechanicznych produkowana przez BMW. 4,4-litrowa V-ósemka oferuje zadowalające osiągi, niestety nie ma żadnych ograniczeń w apetycie. W cyklu miejskim po pokonaniu 100 kilometrów z baku mogą zniknąć nawet 23 litry benzyny. Zalety? To motor praktycznie bezawaryjny, a do tego identycznie jak każdy inny benzyniak z gamy Range Rovera III, wyśmienicie nadaje się do zasilania tanim LPG.


Zawieszenie wszystkich czterech kół jest niezależne. Dodatkowo zostało sparowane z układem pneumatycznym. Na asfalcie tak zaprojektowane podwozie okazuje się niesamowicie komfortowe, a w terenie piekielnie sprawne. Dla przykładu prześwit w Range Roverze można zwiększyć nawet do 280 mm, podczas gdy Toyota Land Cruiser 90 z 2001 roku oferuje tylko 230 mm! Zawieszenie jest jednak skomplikowane, a to przy większych przebiegach musi się wiązać z dużymi kosztami. Z czasem w aucie rozszczelnią się sfery, padnie kompresor lub wybiją wahacze. Usunięcie każdej z usterek to wydatek minimum kilku tysięcy złotych.

Zobacz też: Używany Mercedes-Benz ML: jeden z pierwszych

Używane: Range Rover III (2002-2012) - wjedzie wszędzie!

Oczywiście nie byłoby terenowej legendy Range Rovera gdyby nie napęd. Inżynierowie postawili na stałe 4x4 z centralnym dyferencjałem, reduktorem i opcjonalnie blokadą tylnego mechanizmu różnicowego. Aby dodatkowo usprawnić system, auta otrzymywały pokrętło uruchamiające programy terenowe dostosowane m.in. do jazdy w piachu, śniegu czy błocie. Napęd brytyjskiego SUV-a jest bardzo sprawny. To arystokrata, który bez problemu może zamienić modne półbuty na kalosze i nie boi się terenowych przepraw.

Używane: Range Rover III (2002-2012)

Używane: Range Rover III (2002-2012)

Range Rover

Range Rover

Range Rover choć drogi - za nowe auto należało zapłacić minimum 320 tysięcy złotych - nie jest wolny od wad. Drgania wyczuwalne na kole kierownicy podczas jazdy oznaczają uszkodzenie przekładni. Poza tym podatna na usterki jest pompa wspomagania układu kierowniczego, uszczelki klapy bagażnika przepuszczają wodę, klimatyzacja zamiast chłodzić powietrze w upalne dni potrafi je ogrzewać oraz posłuszeństwa odmawia system poziomowania reflektorów. Na starcie już zaznaczamy, że właściciele używanych Range Roverów powinni zrezygnować z ASO. Ceny usług są astronomiczne. Na szczęście w dużych miastach nie brakuje serwisów, które specjalizują się w naprawie aut z Wielkiej Brytanii.

Używane: Range Rover III (2002-2012)

Używane: Range Rover III (2002-2012)

Range Rover

Range Rover

Jedno jest pewne, z wiekiem awarie w Range Roverze III mogą się nawarstwiać. A to oznacza, że nad jego zakupem warto się poważnie zastanowić. Szczególnie, że co kupującemu po cenie najtańszych egzemplarzy na poziomie 30 tysięcy złotych, skoro już kilka usterek może wymagać podobnych nakładów finansowych w serwisie. Czy to wada? Nie do końca, bardziej „oczywista oczywistość”. Brytyjski SUV jest samochodem segmentu premium, a wielbiciele luksusu muszą się liczyć z równie luksusowymi wydatkami na utrzymanie. Najdroższe używane Range Rovery L322 potrafią kosztować nawet 240 tysięcy złotych.

Zobacz też: Używane BMW X5: tani zakup to nie wszystko

Używane: Range Rover III (2002-2012) - podsumowanie

Range Rover to sprawny w terenie SUV, który pomimo ubłoconej karoserii, nadal zaoferuje ciepłe, przytulne i bardzo eleganckie wnętrze. Nie można się zatem dziwić, że brytyjski arystokrata na stałe zapisał się w historii motoryzacji. Czy jednak używane egzemplarze są godne uwagi? Tak, jednak wyłącznie pod warunkiem, że kupujący liczy się z wysokimi kosztami eksploatacji charakterystycznymi dla segmentu premium.

Używane: Range Rover III (2002-2012)

Używane: Range Rover III (2002-2012)

Range Rover

Range Rover

Range Rover III - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 49 zł
  • filtr powietrza - od 48 zł
  • filtr paliwa - od 171 zł
  • filtr kabinowy - od 54 zł
  • tarcza hamulcowa przód - od 322 zł
  • tarcza hamulcowa tył - od 219 zł
  • klocki hamulcowe (komplet na oś) - od 111 zł
  • wahacz - od 315 zł
  • końcówka drążka kierowniczego - od 142 zł
  • amortyzator - od 1074 zł
  • łącznik stabilizatora - od 62 zł

Range Rover III - dane techniczne - silniki benzynowe:

Silnik

Moc

Czas przyspieszenia do 100 km/h

Prędkość maksymalna

Spalanie cykl miejski/mieszany w l/100 km

4,4 V8

286 KM

9,8 s.

208 km/h

22,2/16,3

4,4 V8

306 KM

8,7 s.

200 km/h

21,2/14,9

4,2 V8 kompr.

396 KM

7,5 s.

219 km/h

22,4/16,0

5,0 V8 kompr.

510 KM

6,2 s.

225 km/h

23,6/15,9

Range Rover III dane techniczne - silniki Diesla:

Silnik

Moc

Czas przyspieszenia do 100 km/h

Prędkość maksymalna

Spalanie cykl miejski/mieszany w l/100 km

2,9 TD6

177 KM

14,6 s.

179 km/h

14,4/11,3

3,6 TDV8

272 KM

9,2 s.

200 km/h

14,5/11,1

4,4 TDV8

313 KM

6,9 s.

217 km/h

15,5/12,3

Używane: Range Rover III (2002-2012)
Range Rover
Range Rover
Używane: Range Rover III (2002-2012)
Range Rover
Range Rover
Używane: Range Rover III (2002-2012)
Range Rover
Range Rover
Używane: Range Rover III (2002-2012)
Range Rover
Range Rover
Używane: Range Rover III (2002-2012)
Range Rover
Range Rover
Używane: Range Rover III (2002-2012)
Range Rover
Range Rover
Używane: Range Rover III (2002-2012)
Range Rover
Range Rover
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

REKLAMA

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA

KGP: 110 999 interwencji, 427 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 999 interwencji. Byli wzywani do 427 wypadków drogowych.

Samochody elektryczne potrzebują teraz tyle prądu co wszystkie ładowane w Polsce smartfony. Co będzie z zapotrzebowaniem na energię elektryczną gdy będzie ich milion

Obecnie wszystkie jeżdżące po polskich drogach auta elektryczne potrzebują tyle samo prądu co smartfony. Gdyby jednak w Polsce było milion elektryków, co według prognoz może nastąpić za pięć-siedem lat, i wszystkie one ładowały się w tym samym momencie, obciążenie systemu elektroenergetycznego z tego tytułu wyniosłoby 15,2 procent.

REKLAMA