REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Używany Mercedes-Benz Klasy R (2005 – 2012) – typowe usterki

Bartłomiej Jakubiec
Mercedes-Benz Klasy R
Mercedes-Benz Klasy R

REKLAMA

REKLAMA

Mercedes-Benz Klasy R nie podbił polskiego rynku. Głównie przez zaporową cenę i kontrowersyjny wygląd. R-ka łączy w sobie cechy aut kilku segmentów: kombi, SUV-a oraz luksusowej limuzyny. Sprawdziliśmy, jak po latach spisuje się Mercedes-Benz Klasy R jako auto używane. Czy trapią go poważne usterki?

Po debiutach rynkowych nowych klas w gamie Mercedesa-Benza – A i B, przyszła pora na coś zupełnie odmiennego. W 2001 roku pojawił się model koncepcyjny o nazwie Vision GST, czyli Grand Sports Tourer. Cztery lata później auto zadebiutowało jako Klasa R łącząca zalety aut kilku segmentów. Docelowo auto miało trafiać w ręce majętnych biznesmenów, którzy często podróżują wraz z liczną rodziną.

REKLAMA

Zobacz też: Test Mercedes-Benz M 350 BlueTec

Używany Mercedes-Benz Klasy R (2005 – 2012) – wygląd zewnętrzny i wnętrze

Na rynku wtórnym można znaleźć 2 wersje nadwoziowe klasy R różniące się rozstawem osi – wersję podstawową i przedłużoną LONG. Długość tej pierwszej to 492 cm, dłuższa wersja ma blisko 516 cm, co jest zasługą zwiększonego rozstawu osi. Bez względu na wersję w środku miejsca jest mnóstwo.  W zależności od rocznika auto miało 5,6 lub 7 miejsc we wnętrzu. Najciekawsza z punktu widzenia komfortu jest wersja 6-osobowa. Indywidualne fotele zamontowane są w konfiguracji 2+2+2 co daje zarówno dużo przestrzeni na nogi jak i na szerokości ramion, nawet dla pasażerów o znacznych gabarytach. Auto w podstawowej wersji wyposażeniowej było bardzo ubogie. Automatyczna klimatyzacja i czujniki parkowania, wydawać by się mogło oczywistość w tej klasie i w tej wielkości aucie, dostępne były za dopłatą. O dostępnym wyposażeniu nie ma co opowiadać. Dostępne były wszelkie nowinki techniczne ułatwiające życie kierowcy. Lista opcji była podobna jak w klasie E oraz ML. Bagażnik skrywany pod ogromną klapą mieści od 210 litrów w wersji z trzema rzędami siedzeń do blisko 2 m3 przy złożonych fotelach 2 i 3 rzędu siedzeń (w wersji krótkiej).

Zobacz też: Nowy Mercedes-Benz E

Używany Mercedes-Benz Klasy R (2005 – 2012) – technika

REKLAMA

W aucie ważącym co najmniej 2200 kg montowano wyłącznie mocne jednostki 6 lub 8-cylindrowe. Spory wybór dotyczył zarówno wersji benzynowych i wysokoprężnych. Na rynku wtórnym dominują silniki Diesla. Silnik o oznaczeniu 300 dysponował mocą od 190 do 224 KM. Większy o oznaczeniu 350 dysponował mocą 211 – 265 KM i pokaźnym momentem obrotowym wynoszącym w najmocniejszej wersji 620 Nm. Silniki benzynowe montowane w klasie R miały pojemność od  3 do 6,2 litra w wersji 63 AMG - wytwarzały od 231 do 510 KM. Wszystkie silniki sprzężone były z automatyczną skrzynią biegów o 7 przełożeniach (7G-Tronic) i przekazywały moment obrotowy na tylną oś lub na wszystkie koła za pomocą systemu 4Matic. Napęd na 4 koła jest stały i przekazuje moment obrotowy w proporcjach 45:55 (przód : tył). Auto, jak na swoje wymiary i masę, prowadzi się pewnie. Nie jest mistrzem zakrętów, ale przecież nie do tego zostało stworzone. Celem nadrzędnym jest komfort. Nawet przy zamontowaniu 20-calowych kół zawieszenie przyjemnie tłumi wszelkie nierówności. Wielu użytkowników porównuje klasę R do starszych wersji S klasy, które majestatycznie płynęły po nawet najbardziej zniszczonych drogach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Najsłabsza wersja benzynowa rozpędza to monstrum do 100 km/h w czasie ok. 9,5 sekundy. Topowa jednostka 63 AMG robi to w… 5 sekund osiągając przy tym 250 km/h. Najpopularniejsze wersje benzynowe 300 i 350 spalają średnio o 12 do 14 litrów na 100 km. Silniki Zdecydowanie lepiej do auta tej wielkości pasują silniki Diesla. Najsłabszy z nich rozpędza R klasę do 100 km/h w czasie nieco poniżej 10 s, najmocniejszy robi to w 7,6 sekundy. Średnie spalanie wersji wysokoprężnych w ruchu mieszanym wynosi ok. 9-10 l / 100 km.

Zobacz też: Silnik Diesla – typowe usterki i problemy

Używany Mercedes-Benz Klasy R (2005 – 2012) – słabe strony

Według raportu niemieckiej DEKRY "Mercedesy" Klasy R o przebiegach 50-100 tysięcy kilometrów są w swojej klasie autami o ponadprzeciętnej trwałości. We wszystkich kategoriach (prócz silnika) wypadają lepiej od średniej w swojej klasie (sklasyfikowany jako MPV). Silniki Diesla są bardzo czułe na jakość tankowanego oleju napędowego. Awarii ulegają wtryskiwacze (6 sztuk) oraz turbosprężarki Często przepalają się żarówki i występują błędy elektroniki. Częstej wymianie podlega zapychający się  filtr kabinowy.

Ceny części:

  • Komplet wtryskiwaczy – ok. 6000 zł
  • Turbosprężarka – ok. 4000 zł
  • Tarcze hamulcowe przednie (komplet) – od 800 zł
  • Tarcze hamulcowe tylne (komplet) – od 550 zł
  • Klocki hamulcowe przednie –  ok. 350 zł
  • Klocki hamulcowe tylne – ok. 200 zł

Zobacz też: Silnik Diesla - typowe usterki i problemy cz. II

Używany Mercedes-Benz Klasy R (2005 – 2012) – podsumowanie

Gdyby Mercedes-Benz Klasy R był w momencie debiutu tańszy, być może odniósłby rynkowy sukces. Ogromne nadwozie kryjące wielki bagażnik, luksusowo wyposażone wnętrze rozpieszczające wszystkich pasażerów, mocne silniki, komfortowe zawieszenie to wszystko czego oczekują ludzie kupujący Mercedesa. Jednak niezbyt zgrabna linia nadwozia nie przekonała potencjalnych nabywców do wielu zalet jakie skrywa ten MB. Bogaci klienci woleli zainwestować pieniądze w bogato wyposażone wersje E klasy kombi lub modelu ML. Szukając auta na rynku wtórnym zakup klasy R jawi się jako ciekawa propozycja. Jest to doskonała propozycja dla rodziny. Trzeba jednak dodać, że dla bardzo majętnej. Silniki benzynowe są trwałe jednak bardzo paliwożerne, wersje wysokoprężne kuszą mniejszym spalaniem jednak nie są wolne od wad. Przy przebiegach zbliżających się do 150-200 tysięcy kilometrów mogą sprawiać problemy, a koszt usunięcia potencjalnych usterek może przerosnąć nie jeden budżet domowy. Decydując się na zakup używanej R klasy lepiej omijać ASO z daleka. Ceny są tam zaporowe. Jeśli mamy w okolicy zaufany serwis naprawiający Mercedesy i odpowiada nam stylizacja nadwozia to powinniśmy być zadowoleni z zakupu.

Mercedes-Benz Klasy R
Mercedes-Benz Klasy R
Mercedes-Benz Klasy R
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

REKLAMA

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

Jazda na rolkach i wrotkach a przepisy drogowe. Rolkarz to pieszy czy kierujący? Jakie ma obowiązki?

Sezon na rolki i wrotki startuje wraz z pierwszymi objawami wiosny. A to oznacza, że warto przypomnieć zasady poruszania się tymi "środkami transportu". Bo ich również dotyczą przepisy drogowe. Na jakie konkretnie zasady wskazują?

To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

REKLAMA

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

REKLAMA