REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Używany Mercedes-Benz Klasy R (2005 – 2012) – typowe usterki

Bartłomiej Jakubiec
Mercedes-Benz Klasy R
Mercedes-Benz Klasy R

REKLAMA

REKLAMA

Mercedes-Benz Klasy R nie podbił polskiego rynku. Głównie przez zaporową cenę i kontrowersyjny wygląd. R-ka łączy w sobie cechy aut kilku segmentów: kombi, SUV-a oraz luksusowej limuzyny. Sprawdziliśmy, jak po latach spisuje się Mercedes-Benz Klasy R jako auto używane. Czy trapią go poważne usterki?

Po debiutach rynkowych nowych klas w gamie Mercedesa-Benza – A i B, przyszła pora na coś zupełnie odmiennego. W 2001 roku pojawił się model koncepcyjny o nazwie Vision GST, czyli Grand Sports Tourer. Cztery lata później auto zadebiutowało jako Klasa R łącząca zalety aut kilku segmentów. Docelowo auto miało trafiać w ręce majętnych biznesmenów, którzy często podróżują wraz z liczną rodziną.

REKLAMA

Zobacz też: Test Mercedes-Benz M 350 BlueTec

Używany Mercedes-Benz Klasy R (2005 – 2012) – wygląd zewnętrzny i wnętrze

Na rynku wtórnym można znaleźć 2 wersje nadwoziowe klasy R różniące się rozstawem osi – wersję podstawową i przedłużoną LONG. Długość tej pierwszej to 492 cm, dłuższa wersja ma blisko 516 cm, co jest zasługą zwiększonego rozstawu osi. Bez względu na wersję w środku miejsca jest mnóstwo.  W zależności od rocznika auto miało 5,6 lub 7 miejsc we wnętrzu. Najciekawsza z punktu widzenia komfortu jest wersja 6-osobowa. Indywidualne fotele zamontowane są w konfiguracji 2+2+2 co daje zarówno dużo przestrzeni na nogi jak i na szerokości ramion, nawet dla pasażerów o znacznych gabarytach. Auto w podstawowej wersji wyposażeniowej było bardzo ubogie. Automatyczna klimatyzacja i czujniki parkowania, wydawać by się mogło oczywistość w tej klasie i w tej wielkości aucie, dostępne były za dopłatą. O dostępnym wyposażeniu nie ma co opowiadać. Dostępne były wszelkie nowinki techniczne ułatwiające życie kierowcy. Lista opcji była podobna jak w klasie E oraz ML. Bagażnik skrywany pod ogromną klapą mieści od 210 litrów w wersji z trzema rzędami siedzeń do blisko 2 m3 przy złożonych fotelach 2 i 3 rzędu siedzeń (w wersji krótkiej).

Zobacz też: Nowy Mercedes-Benz E

Używany Mercedes-Benz Klasy R (2005 – 2012) – technika

REKLAMA

W aucie ważącym co najmniej 2200 kg montowano wyłącznie mocne jednostki 6 lub 8-cylindrowe. Spory wybór dotyczył zarówno wersji benzynowych i wysokoprężnych. Na rynku wtórnym dominują silniki Diesla. Silnik o oznaczeniu 300 dysponował mocą od 190 do 224 KM. Większy o oznaczeniu 350 dysponował mocą 211 – 265 KM i pokaźnym momentem obrotowym wynoszącym w najmocniejszej wersji 620 Nm. Silniki benzynowe montowane w klasie R miały pojemność od  3 do 6,2 litra w wersji 63 AMG - wytwarzały od 231 do 510 KM. Wszystkie silniki sprzężone były z automatyczną skrzynią biegów o 7 przełożeniach (7G-Tronic) i przekazywały moment obrotowy na tylną oś lub na wszystkie koła za pomocą systemu 4Matic. Napęd na 4 koła jest stały i przekazuje moment obrotowy w proporcjach 45:55 (przód : tył). Auto, jak na swoje wymiary i masę, prowadzi się pewnie. Nie jest mistrzem zakrętów, ale przecież nie do tego zostało stworzone. Celem nadrzędnym jest komfort. Nawet przy zamontowaniu 20-calowych kół zawieszenie przyjemnie tłumi wszelkie nierówności. Wielu użytkowników porównuje klasę R do starszych wersji S klasy, które majestatycznie płynęły po nawet najbardziej zniszczonych drogach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Najsłabsza wersja benzynowa rozpędza to monstrum do 100 km/h w czasie ok. 9,5 sekundy. Topowa jednostka 63 AMG robi to w… 5 sekund osiągając przy tym 250 km/h. Najpopularniejsze wersje benzynowe 300 i 350 spalają średnio o 12 do 14 litrów na 100 km. Silniki Zdecydowanie lepiej do auta tej wielkości pasują silniki Diesla. Najsłabszy z nich rozpędza R klasę do 100 km/h w czasie nieco poniżej 10 s, najmocniejszy robi to w 7,6 sekundy. Średnie spalanie wersji wysokoprężnych w ruchu mieszanym wynosi ok. 9-10 l / 100 km.

Zobacz też: Silnik Diesla – typowe usterki i problemy

Używany Mercedes-Benz Klasy R (2005 – 2012) – słabe strony

Według raportu niemieckiej DEKRY "Mercedesy" Klasy R o przebiegach 50-100 tysięcy kilometrów są w swojej klasie autami o ponadprzeciętnej trwałości. We wszystkich kategoriach (prócz silnika) wypadają lepiej od średniej w swojej klasie (sklasyfikowany jako MPV). Silniki Diesla są bardzo czułe na jakość tankowanego oleju napędowego. Awarii ulegają wtryskiwacze (6 sztuk) oraz turbosprężarki Często przepalają się żarówki i występują błędy elektroniki. Częstej wymianie podlega zapychający się  filtr kabinowy.

Ceny części:

  • Komplet wtryskiwaczy – ok. 6000 zł
  • Turbosprężarka – ok. 4000 zł
  • Tarcze hamulcowe przednie (komplet) – od 800 zł
  • Tarcze hamulcowe tylne (komplet) – od 550 zł
  • Klocki hamulcowe przednie –  ok. 350 zł
  • Klocki hamulcowe tylne – ok. 200 zł

Zobacz też: Silnik Diesla - typowe usterki i problemy cz. II

Używany Mercedes-Benz Klasy R (2005 – 2012) – podsumowanie

Gdyby Mercedes-Benz Klasy R był w momencie debiutu tańszy, być może odniósłby rynkowy sukces. Ogromne nadwozie kryjące wielki bagażnik, luksusowo wyposażone wnętrze rozpieszczające wszystkich pasażerów, mocne silniki, komfortowe zawieszenie to wszystko czego oczekują ludzie kupujący Mercedesa. Jednak niezbyt zgrabna linia nadwozia nie przekonała potencjalnych nabywców do wielu zalet jakie skrywa ten MB. Bogaci klienci woleli zainwestować pieniądze w bogato wyposażone wersje E klasy kombi lub modelu ML. Szukając auta na rynku wtórnym zakup klasy R jawi się jako ciekawa propozycja. Jest to doskonała propozycja dla rodziny. Trzeba jednak dodać, że dla bardzo majętnej. Silniki benzynowe są trwałe jednak bardzo paliwożerne, wersje wysokoprężne kuszą mniejszym spalaniem jednak nie są wolne od wad. Przy przebiegach zbliżających się do 150-200 tysięcy kilometrów mogą sprawiać problemy, a koszt usunięcia potencjalnych usterek może przerosnąć nie jeden budżet domowy. Decydując się na zakup używanej R klasy lepiej omijać ASO z daleka. Ceny są tam zaporowe. Jeśli mamy w okolicy zaufany serwis naprawiający Mercedesy i odpowiada nam stylizacja nadwozia to powinniśmy być zadowoleni z zakupu.

Mercedes-Benz Klasy R
Mercedes-Benz Klasy R
Mercedes-Benz Klasy R
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zaniedbana zieleń - milionowe straty i zagrożenie dla życia. Czy samorządy obudzą się na czas

Regularne kontrole stanu drzewostanu, inwestycje w pielęgnację zieleni oraz zastępowanie starych, spróchniałych drzew nowymi nasadzeniami to minimum, które możemy i musimy zrobić. To nie wydatek – to inwestycja w przyszłość.

Nowy program dopłat do samochodów elektrycznych. Kiedy start? Kto może otrzymać dopłatę?

Wiceminister klimatu Krzysztof Bolesta poinformował, że Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej uruchamia nowy program dopłat do zakupu i leasingu samochodów elektrycznych. Budżet to 1,6 mld zł, a otrzymać będzie można 40 tys. zł. Kto będzie mógł się ubiegać?

KGP: 99 551 interwencji, 306 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 551 interwencji. Byli wzywani do 306 wypadków drogowych.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej 2025 - do kiedy?

Do kiedy przewidywane są kontrole na granicy polsko-niemieckiej w 2025 roku? Okazuje się, że dłużej niż się spodziewano. Branża transportowa traci czas i pieniądze. Największe zatory są w lubuskim, ale zachodniopomorskie już obawia się poważnych utrudnień.

REKLAMA

Kto musi wymienić prawo jazdy w 2025 r.? Co z bezterminowymi prawami jazdy?

Część kierowców w 2025 r. będzie musiała wymienić prawa jazdy na nowe. Kto musi je wymienić jeszcze w tym roku? W jakich sytuacjach należy wymienić prawo jazdy? Co z bezterminowymi prawami jazdy, czy trzeba je wymieniać?

W pyle drogowym w centrum Warszawy wysokie stężenie rakotwórczych substancji. Nowatorskie badania PAN

Im większe natężenie ruchu, szczególnie w centrum miasta, tym wyższe stężenia wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA), które są substancjami rakotwórczymi – wynika z przeprowadzonych w Warszawie badań dr Sylwii Dytłow z Instytutu Geofizyki (IGF) Polskiej Akademii Nauk.

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości. Co jeszcze zawierają założenia projektu nowelizacji mające na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu? Marką, ceną, rocznikiem, przebiegiem? Na co zwracamy uwagę w pierwszej kolejności? Przedstawiamy wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Grupy Cichy-Zasada.

REKLAMA

Strefy Czystego Transportu obowiązkowe. Przed jakimi wyzwaniami stoją polskie miasta?

Jeden z kluczowych zapisów nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, podpisanej w grudniu przez Prezydenta RP mówi o tym, że samochody spalinowe będą mogły poruszać się po centrach miast tylko wtedy, gdy spełnią określone normy emisji spalin. To wymaga stworzenia Stref Czystego Transportu. Jakie wyzwania czekają polskie miasta?

Bezpieczeństwo na polskich drogach: Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Wciąż jest wiele do zrobienia. Kluczowe rekomendacje

Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Znacząca poprawa bezpieczeństwa na polskich drogach – ale wciąż jest wiele do zrobienia. Rekomendacje ukierunkowane na realną poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach.

REKLAMA