Używany Mercedes-Benz Klasy R (2005 – 2012) – typowe usterki
REKLAMA
REKLAMA
Po debiutach rynkowych nowych klas w gamie Mercedesa-Benza – A i B, przyszła pora na coś zupełnie odmiennego. W 2001 roku pojawił się model koncepcyjny o nazwie Vision GST, czyli Grand Sports Tourer. Cztery lata później auto zadebiutowało jako Klasa R łącząca zalety aut kilku segmentów. Docelowo auto miało trafiać w ręce majętnych biznesmenów, którzy często podróżują wraz z liczną rodziną.
REKLAMA
Zobacz też: Test Mercedes-Benz M 350 BlueTec
Używany Mercedes-Benz Klasy R (2005 – 2012) – wygląd zewnętrzny i wnętrze
Na rynku wtórnym można znaleźć 2 wersje nadwoziowe klasy R różniące się rozstawem osi – wersję podstawową i przedłużoną LONG. Długość tej pierwszej to 492 cm, dłuższa wersja ma blisko 516 cm, co jest zasługą zwiększonego rozstawu osi. Bez względu na wersję w środku miejsca jest mnóstwo. W zależności od rocznika auto miało 5,6 lub 7 miejsc we wnętrzu. Najciekawsza z punktu widzenia komfortu jest wersja 6-osobowa. Indywidualne fotele zamontowane są w konfiguracji 2+2+2 co daje zarówno dużo przestrzeni na nogi jak i na szerokości ramion, nawet dla pasażerów o znacznych gabarytach. Auto w podstawowej wersji wyposażeniowej było bardzo ubogie. Automatyczna klimatyzacja i czujniki parkowania, wydawać by się mogło oczywistość w tej klasie i w tej wielkości aucie, dostępne były za dopłatą. O dostępnym wyposażeniu nie ma co opowiadać. Dostępne były wszelkie nowinki techniczne ułatwiające życie kierowcy. Lista opcji była podobna jak w klasie E oraz ML. Bagażnik skrywany pod ogromną klapą mieści od 210 litrów w wersji z trzema rzędami siedzeń do blisko 2 m3 przy złożonych fotelach 2 i 3 rzędu siedzeń (w wersji krótkiej).
Zobacz też: Nowy Mercedes-Benz E
Używany Mercedes-Benz Klasy R (2005 – 2012) – technika
REKLAMA
W aucie ważącym co najmniej 2200 kg montowano wyłącznie mocne jednostki 6 lub 8-cylindrowe. Spory wybór dotyczył zarówno wersji benzynowych i wysokoprężnych. Na rynku wtórnym dominują silniki Diesla. Silnik o oznaczeniu 300 dysponował mocą od 190 do 224 KM. Większy o oznaczeniu 350 dysponował mocą 211 – 265 KM i pokaźnym momentem obrotowym wynoszącym w najmocniejszej wersji 620 Nm. Silniki benzynowe montowane w klasie R miały pojemność od 3 do 6,2 litra w wersji 63 AMG - wytwarzały od 231 do 510 KM. Wszystkie silniki sprzężone były z automatyczną skrzynią biegów o 7 przełożeniach (7G-Tronic) i przekazywały moment obrotowy na tylną oś lub na wszystkie koła za pomocą systemu 4Matic. Napęd na 4 koła jest stały i przekazuje moment obrotowy w proporcjach 45:55 (przód : tył). Auto, jak na swoje wymiary i masę, prowadzi się pewnie. Nie jest mistrzem zakrętów, ale przecież nie do tego zostało stworzone. Celem nadrzędnym jest komfort. Nawet przy zamontowaniu 20-calowych kół zawieszenie przyjemnie tłumi wszelkie nierówności. Wielu użytkowników porównuje klasę R do starszych wersji S klasy, które majestatycznie płynęły po nawet najbardziej zniszczonych drogach.
Najsłabsza wersja benzynowa rozpędza to monstrum do 100 km/h w czasie ok. 9,5 sekundy. Topowa jednostka 63 AMG robi to w… 5 sekund osiągając przy tym 250 km/h. Najpopularniejsze wersje benzynowe 300 i 350 spalają średnio o 12 do 14 litrów na 100 km. Silniki Zdecydowanie lepiej do auta tej wielkości pasują silniki Diesla. Najsłabszy z nich rozpędza R klasę do 100 km/h w czasie nieco poniżej 10 s, najmocniejszy robi to w 7,6 sekundy. Średnie spalanie wersji wysokoprężnych w ruchu mieszanym wynosi ok. 9-10 l / 100 km.
Zobacz też: Silnik Diesla – typowe usterki i problemy
Używany Mercedes-Benz Klasy R (2005 – 2012) – słabe strony
Według raportu niemieckiej DEKRY "Mercedesy" Klasy R o przebiegach 50-100 tysięcy kilometrów są w swojej klasie autami o ponadprzeciętnej trwałości. We wszystkich kategoriach (prócz silnika) wypadają lepiej od średniej w swojej klasie (sklasyfikowany jako MPV). Silniki Diesla są bardzo czułe na jakość tankowanego oleju napędowego. Awarii ulegają wtryskiwacze (6 sztuk) oraz turbosprężarki Często przepalają się żarówki i występują błędy elektroniki. Częstej wymianie podlega zapychający się filtr kabinowy.
Ceny części:
- Komplet wtryskiwaczy – ok. 6000 zł
- Turbosprężarka – ok. 4000 zł
- Tarcze hamulcowe przednie (komplet) – od 800 zł
- Tarcze hamulcowe tylne (komplet) – od 550 zł
- Klocki hamulcowe przednie – ok. 350 zł
- Klocki hamulcowe tylne – ok. 200 zł
Zobacz też: Silnik Diesla - typowe usterki i problemy cz. II
Używany Mercedes-Benz Klasy R (2005 – 2012) – podsumowanie
Gdyby Mercedes-Benz Klasy R był w momencie debiutu tańszy, być może odniósłby rynkowy sukces. Ogromne nadwozie kryjące wielki bagażnik, luksusowo wyposażone wnętrze rozpieszczające wszystkich pasażerów, mocne silniki, komfortowe zawieszenie to wszystko czego oczekują ludzie kupujący Mercedesa. Jednak niezbyt zgrabna linia nadwozia nie przekonała potencjalnych nabywców do wielu zalet jakie skrywa ten MB. Bogaci klienci woleli zainwestować pieniądze w bogato wyposażone wersje E klasy kombi lub modelu ML. Szukając auta na rynku wtórnym zakup klasy R jawi się jako ciekawa propozycja. Jest to doskonała propozycja dla rodziny. Trzeba jednak dodać, że dla bardzo majętnej. Silniki benzynowe są trwałe jednak bardzo paliwożerne, wersje wysokoprężne kuszą mniejszym spalaniem jednak nie są wolne od wad. Przy przebiegach zbliżających się do 150-200 tysięcy kilometrów mogą sprawiać problemy, a koszt usunięcia potencjalnych usterek może przerosnąć nie jeden budżet domowy. Decydując się na zakup używanej R klasy lepiej omijać ASO z daleka. Ceny są tam zaporowe. Jeśli mamy w okolicy zaufany serwis naprawiający Mercedesy i odpowiada nam stylizacja nadwozia to powinniśmy być zadowoleni z zakupu.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.