REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Używany Mercedes-Benz Klasy R (2005 – 2012) – typowe usterki

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Bartłomiej Jakubiec
Mercedes-Benz Klasy R
Mercedes-Benz Klasy R

REKLAMA

REKLAMA

Mercedes-Benz Klasy R nie podbił polskiego rynku. Głównie przez zaporową cenę i kontrowersyjny wygląd. R-ka łączy w sobie cechy aut kilku segmentów: kombi, SUV-a oraz luksusowej limuzyny. Sprawdziliśmy, jak po latach spisuje się Mercedes-Benz Klasy R jako auto używane. Czy trapią go poważne usterki?

Po debiutach rynkowych nowych klas w gamie Mercedesa-Benza – A i B, przyszła pora na coś zupełnie odmiennego. W 2001 roku pojawił się model koncepcyjny o nazwie Vision GST, czyli Grand Sports Tourer. Cztery lata później auto zadebiutowało jako Klasa R łącząca zalety aut kilku segmentów. Docelowo auto miało trafiać w ręce majętnych biznesmenów, którzy często podróżują wraz z liczną rodziną.

REKLAMA

Zobacz też: Test Mercedes-Benz M 350 BlueTec

Używany Mercedes-Benz Klasy R (2005 – 2012) – wygląd zewnętrzny i wnętrze

Na rynku wtórnym można znaleźć 2 wersje nadwoziowe klasy R różniące się rozstawem osi – wersję podstawową i przedłużoną LONG. Długość tej pierwszej to 492 cm, dłuższa wersja ma blisko 516 cm, co jest zasługą zwiększonego rozstawu osi. Bez względu na wersję w środku miejsca jest mnóstwo.  W zależności od rocznika auto miało 5,6 lub 7 miejsc we wnętrzu. Najciekawsza z punktu widzenia komfortu jest wersja 6-osobowa. Indywidualne fotele zamontowane są w konfiguracji 2+2+2 co daje zarówno dużo przestrzeni na nogi jak i na szerokości ramion, nawet dla pasażerów o znacznych gabarytach. Auto w podstawowej wersji wyposażeniowej było bardzo ubogie. Automatyczna klimatyzacja i czujniki parkowania, wydawać by się mogło oczywistość w tej klasie i w tej wielkości aucie, dostępne były za dopłatą. O dostępnym wyposażeniu nie ma co opowiadać. Dostępne były wszelkie nowinki techniczne ułatwiające życie kierowcy. Lista opcji była podobna jak w klasie E oraz ML. Bagażnik skrywany pod ogromną klapą mieści od 210 litrów w wersji z trzema rzędami siedzeń do blisko 2 m3 przy złożonych fotelach 2 i 3 rzędu siedzeń (w wersji krótkiej).

Zobacz też: Nowy Mercedes-Benz E

Używany Mercedes-Benz Klasy R (2005 – 2012) – technika

REKLAMA

W aucie ważącym co najmniej 2200 kg montowano wyłącznie mocne jednostki 6 lub 8-cylindrowe. Spory wybór dotyczył zarówno wersji benzynowych i wysokoprężnych. Na rynku wtórnym dominują silniki Diesla. Silnik o oznaczeniu 300 dysponował mocą od 190 do 224 KM. Większy o oznaczeniu 350 dysponował mocą 211 – 265 KM i pokaźnym momentem obrotowym wynoszącym w najmocniejszej wersji 620 Nm. Silniki benzynowe montowane w klasie R miały pojemność od  3 do 6,2 litra w wersji 63 AMG - wytwarzały od 231 do 510 KM. Wszystkie silniki sprzężone były z automatyczną skrzynią biegów o 7 przełożeniach (7G-Tronic) i przekazywały moment obrotowy na tylną oś lub na wszystkie koła za pomocą systemu 4Matic. Napęd na 4 koła jest stały i przekazuje moment obrotowy w proporcjach 45:55 (przód : tył). Auto, jak na swoje wymiary i masę, prowadzi się pewnie. Nie jest mistrzem zakrętów, ale przecież nie do tego zostało stworzone. Celem nadrzędnym jest komfort. Nawet przy zamontowaniu 20-calowych kół zawieszenie przyjemnie tłumi wszelkie nierówności. Wielu użytkowników porównuje klasę R do starszych wersji S klasy, które majestatycznie płynęły po nawet najbardziej zniszczonych drogach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Najsłabsza wersja benzynowa rozpędza to monstrum do 100 km/h w czasie ok. 9,5 sekundy. Topowa jednostka 63 AMG robi to w… 5 sekund osiągając przy tym 250 km/h. Najpopularniejsze wersje benzynowe 300 i 350 spalają średnio o 12 do 14 litrów na 100 km. Silniki Zdecydowanie lepiej do auta tej wielkości pasują silniki Diesla. Najsłabszy z nich rozpędza R klasę do 100 km/h w czasie nieco poniżej 10 s, najmocniejszy robi to w 7,6 sekundy. Średnie spalanie wersji wysokoprężnych w ruchu mieszanym wynosi ok. 9-10 l / 100 km.

Zobacz też: Silnik Diesla – typowe usterki i problemy

Używany Mercedes-Benz Klasy R (2005 – 2012) – słabe strony

Według raportu niemieckiej DEKRY "Mercedesy" Klasy R o przebiegach 50-100 tysięcy kilometrów są w swojej klasie autami o ponadprzeciętnej trwałości. We wszystkich kategoriach (prócz silnika) wypadają lepiej od średniej w swojej klasie (sklasyfikowany jako MPV). Silniki Diesla są bardzo czułe na jakość tankowanego oleju napędowego. Awarii ulegają wtryskiwacze (6 sztuk) oraz turbosprężarki Często przepalają się żarówki i występują błędy elektroniki. Częstej wymianie podlega zapychający się  filtr kabinowy.

Ceny części:

  • Komplet wtryskiwaczy – ok. 6000 zł
  • Turbosprężarka – ok. 4000 zł
  • Tarcze hamulcowe przednie (komplet) – od 800 zł
  • Tarcze hamulcowe tylne (komplet) – od 550 zł
  • Klocki hamulcowe przednie –  ok. 350 zł
  • Klocki hamulcowe tylne – ok. 200 zł

Zobacz też: Silnik Diesla - typowe usterki i problemy cz. II

Używany Mercedes-Benz Klasy R (2005 – 2012) – podsumowanie

Gdyby Mercedes-Benz Klasy R był w momencie debiutu tańszy, być może odniósłby rynkowy sukces. Ogromne nadwozie kryjące wielki bagażnik, luksusowo wyposażone wnętrze rozpieszczające wszystkich pasażerów, mocne silniki, komfortowe zawieszenie to wszystko czego oczekują ludzie kupujący Mercedesa. Jednak niezbyt zgrabna linia nadwozia nie przekonała potencjalnych nabywców do wielu zalet jakie skrywa ten MB. Bogaci klienci woleli zainwestować pieniądze w bogato wyposażone wersje E klasy kombi lub modelu ML. Szukając auta na rynku wtórnym zakup klasy R jawi się jako ciekawa propozycja. Jest to doskonała propozycja dla rodziny. Trzeba jednak dodać, że dla bardzo majętnej. Silniki benzynowe są trwałe jednak bardzo paliwożerne, wersje wysokoprężne kuszą mniejszym spalaniem jednak nie są wolne od wad. Przy przebiegach zbliżających się do 150-200 tysięcy kilometrów mogą sprawiać problemy, a koszt usunięcia potencjalnych usterek może przerosnąć nie jeden budżet domowy. Decydując się na zakup używanej R klasy lepiej omijać ASO z daleka. Ceny są tam zaporowe. Jeśli mamy w okolicy zaufany serwis naprawiający Mercedesy i odpowiada nam stylizacja nadwozia to powinniśmy być zadowoleni z zakupu.

Mercedes-Benz Klasy R
Mercedes-Benz Klasy R
Mercedes-Benz Klasy R
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

KGP: 115 999 interwencji, 481 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia + podsumowanie długiego weekendu czerwcowego 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 999 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA

Prawo jazdy seniorów: Czy możesz je stracić od 1 lipca 2025?

W życie miały wejść nowe przepisy dla kierowców, którzy ukończyli 65 lat. Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury, seniorzy mieli regularnie przechodzić badania lekarskie kierowców po 65. roku życia, aby zachować ważność prawa jazdy. Dodatkowe obowiązki, w tym częstsze kontrole specjalistyczne (okulistyczne i neurologiczne), czekają również kierowców po 75. roku życia.

Jeden błąd i po egzaminie. Sprawdź nowe zasady egzaminu na prawo jazdy od 1 lipca 2025

Od 1 lipca 2025 roku obowiązują nowe przepisy, które rewolucjonizują sposób przeprowadzania egzaminów na prawo jazdy. Wprowadzenie tzw. błędów krytycznych sprawia, że wystarczy jeden poważny błąd, by zakończyć egzamin wynikiem negatywnym – bez szansy na dokończenie jazdy. Sprawdź, czego unikać, aby nie oblać na pierwszym zakręcie.

R.Kubica: Le Mans to wyścig, który powinien zostać zakazany. Ludzie nie śpią przez dwa dni próbując się zdrzemnąć na krzesełku. Jak spalić 12 tys. kalorii w jedną noc

Robert Kubica uważa, że zwycięstwo w 24-godzinnym wyścigu Le Mans było jego celem odkąd wystąpił w nim pierwszy raz w 2021 r. "Dało mi to mnóstwo pozytywnych emocji, mimo że był to jeden z trudniejszych momentów w mojej karierze" - powiedział podczas briefingu w Warszawie. Podkreślił wyczerpujący charakter tego wyścigu, a brak snu był jednym z poważniejszych wyzwań.

Do którego momentu dziecko musi jeździć w foteliku? Czy wiek dziecka ma znaczenie? Kto nie musi zapinać pasów bezpieczeństwa? {przepisy}

Nie każdy musi zapinać pasy bezpieczeństwa, ale warto pamiętać, że za nieprzestrzeganie przepisów grożą mandaty. Czy wiesz do którego momentu dziecko musi podróżować w foteliku? Kto jest zwolniony z obowiązku zapinania pasów bezpieczeństwa?

REKLAMA

Rząd otwiera drogi dla pojazdów autonomicznych [projekt przyjęty przez Radę Ministrów]

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy umożliwiający testowanie pojazdów autonomicznych na polskich drogach. Nowe regulacje mają wesprzeć innowacje i rozwój branży motoryzacyjnej, dostosowując przepisy do wyzwań współczesnego transportu.

Zmiana zasad rejestracji pojazdów w 2026 r. Nowelizacja Prawa o ruchu drogowym - projekt deregulacyjny

W dniu 17 czerwca 2025 r. opublikowany został projekt ustawy, która ma znowelizować Prawo o ruchu drogowym. Nowelizacja ta ma zrealizować m.in. postulaty deregulacyjne zespołu SprawdzaMy kierowanego przez Rafała Brzoskę - w szczególności w zakresie rejestracji pojazdów. Zmiany mają wejść w życie w większości po upływie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, a więc z pewnością już w 2026 roku.

REKLAMA