REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Mercedes Vito 4x4: Bus do zadań specjalnych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Maciej Medyj

REKLAMA

REKLAMA

Co zrobić, gdy trzeba przewieźć więcej, niż 5 osób? Kupić busa. A kiedy trzeba pojechać z nimi górską drogą, której prawie nie ma? Może pora nabyć SUV-a? Jednak obie opcje dotychczas wiązały się z pewnymi ograniczeniami.

Bus – ciężki i raczej nisko zawieszony, z napędem na jedną oś, przednią kiedy mały. Komfort podróżowania po normalnych drogach raczej wysoki. SUV w wersji siedmioosobowej może wjechać w rejony o mniejszej dostępności dla zwykłych aut, jednak dwa dodatkowe fotele rzadko posiadają choćby śladowe ilości komfortu. Są ciasne, niewygodne, a ich użycie raczej pozbawia podróżujących możliwości zabrania ze sobą standardowego – na przykład majówkowego – bagażu. Okazuje się, że jest alternatywa, a przygotował ją Mercedes na bazie modelu Vito. Jest to niewielki, bo „tylko” ośmioosobowy bus, wyposażony w stały na wszystkie koła, a do tego wyżej zawieszony. Fakt, trochę za duży na rekreacyjną wyprawę w teren, ale jeśli chodzi o bezpieczny przewóz ośmiu osób z bagażami w nawet bardzo trudnych warunkach drogowych (chociażby w zimie) - bezkonkurencyjny.

REKLAMA

Zobacz też: Test Lancia Ypsilon: Maluchem do Premium

Wygląda prawie jak zwykłe Vito, jest tylko nieco wyższy. Linia nadwozia jest nowoczesna i rozpoznawalna, gdyż to dość popularne auto, nawet jak na polskie warunki. Do wyboru jest jedna z 3 dostępnych wersji długości – standard, długi i ekstradługi. My testowaliśmy tę środkową. Wnętrze niczym nie zaskakuje, jest po prostu busowate: szare, stonowane w formach i fakturach, ale także bardzo funkcjonalne, z czytelną deską rozdzielczą, dużą liczbą schowków, półek i kieszeni, fotelami nie rozpieszczającymi możliwością regulacji i przepastnością, ale wystarczającymi do podróżowania nawet na dłuższych trasach. Taka alpejska taksówka – raczej nie auto rodzinne, tylko zawodowiec wykonujący sprawnie swoją pracę. Bagażnik jak na auto dla takiej liczby osób nie jest może wystarczająco pojemny, ale można go powiększać kosztem miejsca dla pasażerów i odwrotnie, pasażerowie rezygnując z części pakunków mogą czuć się na swoich fotelach jak w limuzynie.

Zobacz też: Test Alfa Romeo 159 SW: dla koneserów

Jako kierowcy jeździło mi się Vito Shuttle 116 CDI 4x4 bardzo przyjemnie. Krawężniki i doły nie były straszne, manewrowość świetna, permanentny napęd na cztery koła prawie nie blokował zwrotnic, więc Vito zachowało swoją legendarną skrętność, a 163-konny silnik był wystarczająco mocny, żeby zabłysnąć tempem startu spod świateł. Pięciobiegowa skrzynia automatyczna charakteryzuje się niezauważalnym momentem zmiany biegu. Lubię duże samochody nawet nie dlatego, że czuję się jakoś specjalnie bezpieczny, czy lepszy od innych, tylko sprawia mi radość panowanie, mnie niewielkiego człowieka, nad taką masą metalu, gumy i plastiku. Tym bardziej, kiedy owa masa jest taka posłuszna moim rozkazom. Tylko czasem krzyczy – silnik nie jest specjalnie dobrze odizolowany akustycznie od kabiny.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Test Abarth 500 Esseesse: po prostu „wariat”

Testowaliśmy Vito w największe mrozy zeszłej zimy i nie było problemu z jego uruchomieniem, jazdą, obsługą, czymkolwiek. Natomiast zamarzł aparat fotograficzny, dlatego zdjęcia nie są wystarczająco dobrej jakości, ale i tak to, co trzeba, widać. Ten wieloosobowy (od 7 do 9 w zależności od opcji) Mercedes w zasadzie nie ma konkurencji na rynku. To dobrze dla niego, trochę mniej dla klientów, ale przecież marka ze Stuttgartu jest znana ze swojego doskonałego podejścia do swoich fanów, nawet tych, którzy się jeszcze nie dorobili auta spod znaku trójramiennej gwiazdy. Ceny Vito osobowego zaczynają się od 84900 złotych za najkrótsze Kombi 110 CDI. Testowana wersja kosztuje z VAT prawie 160 tysięcy, czyli i tak mniej, niż niejeden wypasiony, o wiele mniej funkcjonalny SUV.

Mercedes Vito 4x4 -tył
Maciek Medyj
Mercedes Vito 4x4 -bok
Maciek Medyj
Mercedes Vito 4x4 -przód
Maciek Medyj
Mercedes Vito 4x4 -deska rozdzielcza
Maciek Medyj
Mercedes Vito 4x4 -fotel kierowcy
Maciek Medyj
Mercedes Vito 4x4 -drugi rząd siedzeń
Maciek Medyj
Mercedes Vito 4x4 -trzeci rząd siedzeń
Maciek Medyj
Mercedes Vito 4x4 -wnętrze
Maciek Medyj
Mercedes Vito 4x4 -silnik
Maciek Medyj
Mercedes Vito 4x4 -deska rozdzielcza
Maciek Medyj
Mercedes Vito 4x4 -bagażnik
Maciek Medyj
Mercedes Vito 4x4 -przód
Maciek Medyj
Mercedes Vito 4x4 - przód
Maciek Medyj
Mercedes Vito 4x4 -bok/tył
Maciek Medyj
Mercedes Vito 4x4 -tył
Maciek Medyj
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
BMW ulubioną marką młodych kierowców, ale OC potrafi zaskoczyć ceną

BMW serii 3, szczególnie w wersji sprzed niemal dwóch dekad, to dziś najczęściej wybierany samochód wśród kierowców w wieku 18–25 lat. Jak wynika z danych Rankomat.pl, młodzi użytkownicy dróg zdecydowanie preferują pojazdy dynamiczne, z mocniejszym silnikiem i sportowym charakterem. Jednak ten wybór ma swoją cenę – i to niemałą.

SEAT Arona: ekologia w nieznanym wymiarze. Ryż zamiast na wysypiska trafia na taśmę montażową

SEAT rozpoczyna produkcję modelu SEAT Arona z dwoma elementami wykonanymi z oryzytu – odnawialnego materiału pochodzenia naturalnego, powstającego z produktów ubocznych ryżu. Każdy egzemplarz zawiera 60 gramów ryżu, co przekłada się na roczne zużycie 5 ton surowca, który w innym przypadku trafiłby na wysypiska.

Co Polacy sądzą o Strefach Czystego Transportu?

Zdania na temat SCT są podzielone. Z danych raportu "Ekologiczna motoryzacja w Polsce – wyzwania i kierunki rozwój". wynika, że chociaż ponad 50 proc. Polaków uważa, że Strefy Czystego Powietrza przyczynią się do poprawy zdrowia mieszkańców dużych aglomeracji, to 63 proc. obawia się ich negatywnego wpływu na lokalną gospodarkę.

Turysto, płać i nie narzekaj! Urzędnik parkuje za darmo, Ty sponsorujesz – nawet w weekendy!

Czy właśnie staliśmy się świadkami kolejnego skoku na kieszeń zmotoryzowanych Polaków? Sejm w błyskawicznym tempie przegłosował zmiany w Ustawie o drogach publicznych, otwierając samorządom drogę do tworzenia śródmiejskich stref płatnego parkowania nawet w małych miejscowościach.

REKLAMA

Weekendowy zlot fanów motoryzacji zakończył się interwencjami policji – funkcjonariusze odnotowali ponad 100 wykroczeń

Policjanci mieli ręce pełne roboty. Skontrolowanie fanów na zlocie motoryzacyjnym w Olsztynie w wielu przypadkach skończyło się zatrzymaniem praw jazdy, dowodów rejestracyjnych i wlepieniem mandatów. Ponadto uczestnicy chcieli zorganizować nielegalny wyścig.

KGP: 110 856 interwencji, 350 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 856 interwencji. Byli wzywani do 350 wypadków drogowych.

Ubezpieczenie OC dla młodego kierowcy 4 razy droższe niż dla seniora. Jest na to pewien sprawdzony sposób

Młodzi kierowcy muszą więcej płacić za OC. W I kwartale 2025 roku średnia cena OC dla 19-latka wyniosła aż 2 619 zł, podczas gdy 61-latek zapłacił za to samo ubezpieczenie zaledwie 578 zł. To prawie czterokrotna różnica! Jak pokazuje najnowsze badanie Rankomat.pl, ponad połowa Polaków (55%) uważa, że młodzi kierowcy płacą za dużo. Tylko 23% badanych uznaje taką politykę firm ubezpieczeniowych za uzasadnioną. Jednym z najbardziej efektywnych sposobów na tańsze OC dla młodych kierowców jest rejestracja pojazdu wraz z osobą posiadającą wypracowane zniżki, np. z rodzicem.

Na co zwrócić uwagę przy zakupie używanego samochodu? [Porady eksperta]

Zakup samochodu to poważna decyzja finansowa, wymagająca dokładnej analizy dostępnych opcji. Polacy chętnie wybierają auta z drugiej ręki – w bazie CARFAX, liczącej 23 mln używanych samochodów w Polsce, pojazdy pozostające własnością pierwszego właściciela stanowią 16 proc. Na co należy zwrócić uwagę przy zakupie używanego samochodu?

REKLAMA

Kładki dla zwierząt – zielona moda czy tykająca bomba nad głowami kierowców?

Kładki dla zwierząt to ważny krok w kierunku ekologii i już obowiązkowy element infrastruktury. Ale, gdy nikt się nimi odpowiednio nie zajmie, mogą stanowić zagrożenie dla kierowców. Dlaczego? Jak to zmienić?

Ceny benzyny 95 spadną poniżej 6 zł za litr [Prognozy]

Gwałtowna obniżka cen ropy najprawdopodobniej przełoży się w przyszłym tygodniu na spadek cen benzyny 95 poniżej 6 zł za litr i diesla z ceną w okolicach 6 zł.

REKLAMA