REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Fiat Freemont: Przyrodni brat

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Korniejew

REKLAMA

REKLAMA

We włoskiej rodzinie motoryzacyjnej po zawarciu małżeństwa z Chryslerem pojawił się nowy potomek. To adoptowany z USA i przyozdobiony europejskimi cechami Fiat Freemont. Z wyglądu przypomina Yankesa, ale serce ma europejskie. W teście największy Fiat z silnikiem 2.0 Multijet o mocy 170 KM.

Fiat Freemont to dla wielu europejskich kierowców zjawisko egzotyczne. Nie dlatego, że duży, a przywykliśmy że Fiat raczej sprzedaje samochody małe. Dlatego, że amerykański. Koncern Fiat to esencja europejskiej motoryzacji. W swoim historycznym portfolio ma takie modele jak Alfa Romeo Spider, Lancia Fulvia, Fiat 500, o Abarcie nie wspominając. To amerykanie w latach 60-tych z uwielbieniem kupowali zaimportowane na ich rynek Alfy, czy Fiaty 124 Spider.

REKLAMA

REKLAMA

Teraz to Europejczycy mają kupować kanciastego Dodge’a Jurney ze znaczkiem Fiat. A skoro tak, to przyjrzyjmy mu się bliżej.

Zobacz też: Test Citroen C4 Picasso: francuska salonka

Nadwozie

Szału nie ma, Freemont nie jest mistrzem stylu. Ale z drugiej strony wyjątkowo szpetny też nie jest. Tu chodzi o coś innego. Spoglądając na kanciaste nadwozie z logiem Fiata nie można pozbyć się wrażenia, że coś tu nie gra. Włosi przyzwyczaili nas, że projektują samochody piękne. I nie chodzi tu tylko o modele historyczne. Urodą na tle konkurencji wyróżniały się przecież takie modele, jak Uno, Punto, czy Brava o Alfie 156 nie wspominając. Dlatego osobom zorientowanym w motoryzacji dość trudno przełknąć tę kanciastą bryłę z przodem przypominającym paszczę krokodyla.

REKLAMA

Zobacz też: Test Chevrolet Captiva: Po prostu "Chevy"

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wnętrze

Tablica przyrządów jest inna niż w Journeyu. I dobrze, bo ta w Fiacie jest lepsza. Ciekawsza, zawłaszcza po zmroku, gdy widać ładne podświetlenie „zegarów”. Egzemplarz, którym jeździliśmy to pośrednia odmiana Urban z doposażeniem stąd znalazły się w niej fotele obszyte miękką w dotyku jasną skórą (koszt 5000 zł).

Mimo, że tworzywa użyte do wykończenia przedziału pasażerskiego są średniej jakości, a rozplanowanie przycisków i przełączników jest rodem zza Oceanu (np. charakterystyczna dla samochodów Jeep i Chrysler jedna dźwigienka po lewej stronie kierownicy, którą włączamy zarówno wycieraczki, jak i kierunkowskazy) we wnętrzu Freemonta można poczuć się dobrze. Głównie za sprawą świetnych foteli. Nie chodzi o trzymanie boczne. Siadając na nich kierowca i pasażer czują się tak, jak w fotelu z salonu. To jedne z najwygodniejszych foteli, na których mieliśmy okazję podróżować. Serio.

W drugim rzędzie siedzi się tylko odrobinę mniej wygodnie. Za to gorzej, gdy przyjdzie nam podróżować na jednym z dwóch dodatkowych miejsc ze składanymi oparciami umieszczonymi w bagażniku. Przestrzeni jest tam sporo mniej.

Jak na porządnego Vana przystało, producent wyposażył Fiata Freemonta w wiele praktycznych schowków, a przedział pasażerski po złożeniu dodatkowych foteli ma 540 litrów. W konfiguracji siedmioosobowej ma objętość 145 litrów. Z kolei maksymalnie Freemont pomieści  1461 l bagaży.

Zobacz też: Test Ford C-Max: Van w rozmiarze mini

Napęd/układ jezdny

Fiat Freemont waży aż 1874 kg i ma 614 kg ładowności, co oznacza że przy pełnym załadunku będzie ważył prawie 2,5 tony. A to jest informacja, którą warto wziąć pod uwagę przy wyborze wersji silnikowej. Pod maską widocznego na zdjęciach egzemplarza pracowała jednostka wysokoprężna 2.0 Multijet skonstruowana z czterech cylindrów, rozwijająca moc maksymalną 170 KM i moment obrotowy 350 Nm w zakresie 1750—2500 obr./min.

Według danych producenta taki zestaw przyspiesza od 0 do 100 km/h w 11 s. To wynik dostateczny, ale pamiętajmy że dane dotyczą auta bez ładunku. Już przy komplecie pasażerów na pokładzie dynamika dużego Fiata mocno spada. W rezultacie Freemont przypomina w charakterze dzielnego osiołka, który nie jest zrywny, ale jest w stanie ruszyć z miejsca i zawieźć daleko znaczny ładunek, przemieszczając go w swoim spokojnym tempie.

Co ciekawe mimo dużej masy Freemont jest oszczędny. Spalanie w ruchu miejskim w zasadzie nie przekracza 9 l/100 km, natomiast w trasie 7l/100 km.

Zawieszenie Freemonta (z przodu kolumny MacPherson, z tyłu układ wielowahaczowy) zostało zestrojone z naciskiem na komfort, a zachowanie Freemonta na drodze jest przewidywalne.  Samochód ma tendencje do podsterowności podczas jazdy po łukach. Układ kierowniczy ma amerykański charakter, czyli nie został stworzony z myślą o chirurgicznej precyzji prowadzenia.

Podobne wrażenie można odnieść podczas zmiany biegów za pomocą dźwigni manualnej sześciobiegowej przekładni. Amerykański charakter Freemonta i brak precyzji prowadzenia lewarka zdaje się jasno udowadniać, że manualna przekładnia jest fanaberią Europejczyków i we Freemoncie znalazła się w zasadzie przypadkiem i od niechcenia.

Dużym plusem w tego typu aucie jest fakt, że przedział pasażerski Freemonta został dobrze wyciszony.

Zobacz też: Mazda5: jaką wybrać? Poradnik kupującego

Podsumowanie

Freemont tani nie jest. Podstawowa wersja dużego Fiata kosztuje 102 990 zł. Podstawowa wersja z opisywanym silnikiem, czyli w opisywanej specyfikacji Urban - 121 990 zł. W zamian dostajemy siedmiomiejscowy samochód wyposażony m.in. w trójstrefową klimatyzację system audio z siedmiocalowym ekranem kolorowym z DVD, komputer pokładowy, czujniki cofania, zintegrowany w tylnym fotelu fotelik dla dziecka, boczne i kurtynowe poduszki powietrzne oraz tempomat. Jest nieźle choć wielu osobom do pełni szczęścia zbraknie ksenonowych reflektorów. Na osłodę po dopłacie 12 tys. zł możemy zamówić Freemonta z automatyczną przekładnią i napędem 4x4.   

Zobacz też: Test Peugeot 5008: krążownik szos

Dane techniczne:

Fiat Freemont 2.0 Multijet 170 KM 4x2
Typ silnika turbodiesel
Pojemność  1956 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16
Maksymalna moc 170 KM/4000 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 350 Nm/1750-2500 obr./min.
Napęd przedni
Skrzynia biegów man. 6-bieg
Pojemność bagażnika 145-1461 l
Wymiary (dł./szer./wys.) 488,8/187,8/174,5 cm
Rozstaw osi 289 cm
V-max 195 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 11 s.
Zużycie paliwa* 8,3/5,3/6,4 l/100 km
Cena 121 990 zł
*miasto/trasa/cykl mieszany

Fiat Freemont - przód
Moto.wieszjak.pl
Fiat Freemont - przód
Moto.wieszjak.pl
Fiat Freemont - przód
Moto.wieszjak.pl
Fiat Freemont
Moto.wieszjak.pl
Fiat Freemont - lampa
Moto.wieszjak.pl
Fiat Freemont - lusterko
Moto.wieszjak.pl
Fiat Freemont - reflektor
Moto.wieszjak.pl
Fiat Freemont - przód
Moto.wieszjak.pl
Fiat Freemont - felga
Moto.wieszjak.pl
Fiat Freemont - felga
Moto.wieszjak.pl
Fiat Freemont - kokpit
Moto.wieszjak.pl
Fiat Freemont - konsola
Moto.wieszjak.pl
Fiat Freemont -wnętrze
Moto.wieszjak.pl
Fiat Freemont - deska rozdzielcza
Moto.wieszjak.pl
Fiat Freemont - skrzynia biegów
Moto.wieszjak.pl
Fiat Freemont -wnętrze
Moto.wieszjak.pl
Fiat Freemont - zegary
Moto.wieszjak.pl
Fiat Freemont - fotele przednie
Moto.wieszjak.pl
Fiat Freemont - tylne fotele
Moto.wieszjak.pl
Fiat Freemont - tylne fotele
Moto.wieszjak.pl
Fiat Freemont -wnętrze
Moto.wieszjak.pl
Fiat Freemont -wnętrze
Moto.wieszjak.pl
Fiat Freemont -wnętrze
Moto.wieszjak.pl
Fiat Freemont - bagażnik
Moto.wieszjak.pl
Fiat Freemont -wnętrze
Moto.wieszjak.pl
Fiat Freemont -wnętrze
Moto.wieszjak.pl
Fiat Freemont - bagażnik
Moto.wieszjak.pl
Fiat Freemont - bagażnik
Moto.wieszjak.pl
Fiat Freemont - dodatkowe fotele
Moto.wieszjak.pl
Fiat Freemont - fotelik dla dziecka
Moto.wieszjak.pl
Fiat Freemont - fotelik dla dziecka
Moto.wieszjak.pl
Fiat Freemont - wnętrze
Moto.wieszjak.pl
Fiat Freemont - wnętrze
Moto.wieszjak.pl
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA