Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Fiat Freemont: Przyrodni brat

Tomasz Korniejew
We włoskiej rodzinie motoryzacyjnej po zawarciu małżeństwa z Chryslerem pojawił się nowy potomek. To adoptowany z USA i przyozdobiony europejskimi cechami Fiat Freemont. Z wyglądu przypomina Yankesa, ale serce ma europejskie. W teście największy Fiat z silnikiem 2.0 Multijet o mocy 170 KM.

Fiat Freemont to dla wielu europejskich kierowców zjawisko egzotyczne. Nie dlatego, że duży, a przywykliśmy że Fiat raczej sprzedaje samochody małe. Dlatego, że amerykański. Koncern Fiat to esencja europejskiej motoryzacji. W swoim historycznym portfolio ma takie modele jak Alfa Romeo Spider, Lancia Fulvia, Fiat 500, o Abarcie nie wspominając. To amerykanie w latach 60-tych z uwielbieniem kupowali zaimportowane na ich rynek Alfy, czy Fiaty 124 Spider.

Teraz to Europejczycy mają kupować kanciastego Dodge’a Jurney ze znaczkiem Fiat. A skoro tak, to przyjrzyjmy mu się bliżej.

Zobacz też: Test Citroen C4 Picasso: francuska salonka

Nadwozie

Szału nie ma, Freemont nie jest mistrzem stylu. Ale z drugiej strony wyjątkowo szpetny też nie jest. Tu chodzi o coś innego. Spoglądając na kanciaste nadwozie z logiem Fiata nie można pozbyć się wrażenia, że coś tu nie gra. Włosi przyzwyczaili nas, że projektują samochody piękne. I nie chodzi tu tylko o modele historyczne. Urodą na tle konkurencji wyróżniały się przecież takie modele, jak Uno, Punto, czy Brava o Alfie 156 nie wspominając. Dlatego osobom zorientowanym w motoryzacji dość trudno przełknąć tę kanciastą bryłę z przodem przypominającym paszczę krokodyla.

Zobacz też: Test Chevrolet Captiva: Po prostu "Chevy"

Wnętrze

Tablica przyrządów jest inna niż w Journeyu. I dobrze, bo ta w Fiacie jest lepsza. Ciekawsza, zawłaszcza po zmroku, gdy widać ładne podświetlenie „zegarów”. Egzemplarz, którym jeździliśmy to pośrednia odmiana Urban z doposażeniem stąd znalazły się w niej fotele obszyte miękką w dotyku jasną skórą (koszt 5000 zł).

Mimo, że tworzywa użyte do wykończenia przedziału pasażerskiego są średniej jakości, a rozplanowanie przycisków i przełączników jest rodem zza Oceanu (np. charakterystyczna dla samochodów Jeep i Chrysler jedna dźwigienka po lewej stronie kierownicy, którą włączamy zarówno wycieraczki, jak i kierunkowskazy) we wnętrzu Freemonta można poczuć się dobrze. Głównie za sprawą świetnych foteli. Nie chodzi o trzymanie boczne. Siadając na nich kierowca i pasażer czują się tak, jak w fotelu z salonu. To jedne z najwygodniejszych foteli, na których mieliśmy okazję podróżować. Serio.

W drugim rzędzie siedzi się tylko odrobinę mniej wygodnie. Za to gorzej, gdy przyjdzie nam podróżować na jednym z dwóch dodatkowych miejsc ze składanymi oparciami umieszczonymi w bagażniku. Przestrzeni jest tam sporo mniej.

Jak na porządnego Vana przystało, producent wyposażył Fiata Freemonta w wiele praktycznych schowków, a przedział pasażerski po złożeniu dodatkowych foteli ma 540 litrów. W konfiguracji siedmioosobowej ma objętość 145 litrów. Z kolei maksymalnie Freemont pomieści  1461 l bagaży.

Zobacz też: Test Ford C-Max: Van w rozmiarze mini

Napęd/układ jezdny

Fiat Freemont waży aż 1874 kg i ma 614 kg ładowności, co oznacza że przy pełnym załadunku będzie ważył prawie 2,5 tony. A to jest informacja, którą warto wziąć pod uwagę przy wyborze wersji silnikowej. Pod maską widocznego na zdjęciach egzemplarza pracowała jednostka wysokoprężna 2.0 Multijet skonstruowana z czterech cylindrów, rozwijająca moc maksymalną 170 KM i moment obrotowy 350 Nm w zakresie 1750—2500 obr./min.

Według danych producenta taki zestaw przyspiesza od 0 do 100 km/h w 11 s. To wynik dostateczny, ale pamiętajmy że dane dotyczą auta bez ładunku. Już przy komplecie pasażerów na pokładzie dynamika dużego Fiata mocno spada. W rezultacie Freemont przypomina w charakterze dzielnego osiołka, który nie jest zrywny, ale jest w stanie ruszyć z miejsca i zawieźć daleko znaczny ładunek, przemieszczając go w swoim spokojnym tempie.

Co ciekawe mimo dużej masy Freemont jest oszczędny. Spalanie w ruchu miejskim w zasadzie nie przekracza 9 l/100 km, natomiast w trasie 7l/100 km.

Zawieszenie Freemonta (z przodu kolumny MacPherson, z tyłu układ wielowahaczowy) zostało zestrojone z naciskiem na komfort, a zachowanie Freemonta na drodze jest przewidywalne.  Samochód ma tendencje do podsterowności podczas jazdy po łukach. Układ kierowniczy ma amerykański charakter, czyli nie został stworzony z myślą o chirurgicznej precyzji prowadzenia.

Podobne wrażenie można odnieść podczas zmiany biegów za pomocą dźwigni manualnej sześciobiegowej przekładni. Amerykański charakter Freemonta i brak precyzji prowadzenia lewarka zdaje się jasno udowadniać, że manualna przekładnia jest fanaberią Europejczyków i we Freemoncie znalazła się w zasadzie przypadkiem i od niechcenia.

Dużym plusem w tego typu aucie jest fakt, że przedział pasażerski Freemonta został dobrze wyciszony.

Zobacz też: Mazda5: jaką wybrać? Poradnik kupującego

Podsumowanie

Freemont tani nie jest. Podstawowa wersja dużego Fiata kosztuje 102 990 zł. Podstawowa wersja z opisywanym silnikiem, czyli w opisywanej specyfikacji Urban - 121 990 zł. W zamian dostajemy siedmiomiejscowy samochód wyposażony m.in. w trójstrefową klimatyzację system audio z siedmiocalowym ekranem kolorowym z DVD, komputer pokładowy, czujniki cofania, zintegrowany w tylnym fotelu fotelik dla dziecka, boczne i kurtynowe poduszki powietrzne oraz tempomat. Jest nieźle choć wielu osobom do pełni szczęścia zbraknie ksenonowych reflektorów. Na osłodę po dopłacie 12 tys. zł możemy zamówić Freemonta z automatyczną przekładnią i napędem 4x4.   

Zobacz też: Test Peugeot 5008: krążownik szos

Dane techniczne:

Fiat Freemont 2.0 Multijet 170 KM 4x2
Typ silnika turbodiesel
Pojemność  1956 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16
Maksymalna moc 170 KM/4000 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 350 Nm/1750-2500 obr./min.
Napęd przedni
Skrzynia biegów man. 6-bieg
Pojemność bagażnika 145-1461 l
Wymiary (dł./szer./wys.) 488,8/187,8/174,5 cm
Rozstaw osi 289 cm
V-max 195 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 11 s.
Zużycie paliwa* 8,3/5,3/6,4 l/100 km
Cena 121 990 zł
*miasto/trasa/cykl mieszany

Fiat Freemont - przód
Moto.wieszjak.pl
Fiat Freemont - przód
Moto.wieszjak.pl
Fiat Freemont - przód
Moto.wieszjak.pl
Fiat Freemont
Moto.wieszjak.pl
Fiat Freemont - lampa
Moto.wieszjak.pl
Fiat Freemont - lusterko
Moto.wieszjak.pl
Fiat Freemont - reflektor
Moto.wieszjak.pl
Fiat Freemont - przód
Moto.wieszjak.pl
Fiat Freemont - felga
Moto.wieszjak.pl
Fiat Freemont - felga
Moto.wieszjak.pl
Fiat Freemont - kokpit
Moto.wieszjak.pl
Fiat Freemont - konsola
Moto.wieszjak.pl
Fiat Freemont -wnętrze
Moto.wieszjak.pl
Fiat Freemont - deska rozdzielcza
Moto.wieszjak.pl
Fiat Freemont - skrzynia biegów
Moto.wieszjak.pl
Fiat Freemont -wnętrze
Moto.wieszjak.pl
Fiat Freemont - zegary
Moto.wieszjak.pl
Fiat Freemont - fotele przednie
Moto.wieszjak.pl
Fiat Freemont - tylne fotele
Moto.wieszjak.pl
Fiat Freemont - tylne fotele
Moto.wieszjak.pl
Fiat Freemont -wnętrze
Moto.wieszjak.pl
Fiat Freemont -wnętrze
Moto.wieszjak.pl
Fiat Freemont -wnętrze
Moto.wieszjak.pl
Fiat Freemont - bagażnik
Moto.wieszjak.pl
Fiat Freemont -wnętrze
Moto.wieszjak.pl
Fiat Freemont -wnętrze
Moto.wieszjak.pl
Fiat Freemont - bagażnik
Moto.wieszjak.pl
Fiat Freemont - bagażnik
Moto.wieszjak.pl
Fiat Freemont - dodatkowe fotele
Moto.wieszjak.pl
Fiat Freemont - fotelik dla dziecka
Moto.wieszjak.pl
Fiat Freemont - fotelik dla dziecka
Moto.wieszjak.pl
Fiat Freemont - wnętrze
Moto.wieszjak.pl
Fiat Freemont - wnętrze
Moto.wieszjak.pl
Reklama
Chcesz dowiedzieć się więcej, sprawdź »
Jak przygotować się do zmian 2023
Jak przygotować się do zmian 2023
Tylko teraz
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Jeep Compass 1.5 e-Hybrid w wersji S. Amerykańskiego stylu mu nie brakuje!

    Jeep Compass 1.5 e-Hybrid jest napędzany 130-konnym benzyniakiem i 20-konnym elektrykiem. A do tego naprawdę dobrze wygląda. Iście amerykańsko! Zobaczcie sami.

    Używane Audi A3 8V (2013 - 2020). Awarie, wady, ceny, opinie

    Używane Audi A3 8V to model chętnie wybierany przez polskich kierowców. Tak, cztery koła na grillu i bardziej luksusowy charakter z pewnością stanowią afrodyzjak. A jak wypada awaryjność tego auta? Sprawdźmy to.

    Przejście sugerowane: co to jest, jak wygląda, przepisy

    Pieszy może tu legalnie przejść przez jezdnię, ale punkt ten tak właściwie przejściem dla pieszych nie jest. Przejście sugerowane to dziwna konstrukcja, która nakłada na przechodzącego przez jezdnię nowe obowiązki.

    70 lat temu zbudowano polski samochód Pionier

    70 lat temu powstał prototyp samochodu Pionier. Po wojnie była to jedna z pierwszych prób stworzenia auta rodzimej konstrukcji.

    Na wakacje samochodem po Europie. Gdzie jest najwięcej fotoradarów?

    Wyjazd autem na wakacje za granicę jest coraz bardziej popularny. Polscy kierowcy mogą jednak przeżyć szok w poszczególnych państwach UE. Wszystko za sprawą fotoradarów, których jest znacznie więcej niż w Polsce.

    Jakich samochodów elektrycznych szukają Polacy?

    Dziś mamy listę 20 najbardziej poszukiwanych aut elektrycznych. I choć kluczowym warunkiem zakupu jest uzyskanie dotacji, nabywcy aut elektrycznych mają trudny wybór. Czasami bowiem warunki programu "Mój elektryk" wykluczają mocniejszą baterię.

    Biurowa sieć ładowania aut elektrycznych. Zachęta do zakupu elektryka?

    Budowa biurowej sieci ładowania aut elektrycznych może się stać zachętą do zakupu elektryka, ale i pozapłacowym benefitem dla pracownika. Firmowe sieci ładowania pojazdów elektrycznych natomiast warto planować perspektywicznie. To ogranicza koszty.

    Czy Polacy przesiądą się na rowery elektryczne, jeśli dostaną dotację na ich zakup?

    Rynek rowerów elektrycznych rozwija się w Polsce powoli, głównie z powodu wysokich cen takich pojazdów. To właśnie one są główną przeszkodą w zakupie elektryka – przypominają eksperci Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego przy okazji Światowego Dnia Roweru, przypadającego 3 czerwca. Czy rozwiązaniem mogłoby być wprowadzenie dopłat do zakupu elektrycznych dwóch kółek?

    Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio, czyli 510-konna, włoska koniczynka

    Ma 2,9-litrową, podwójnie doładowaną V-szóstkę pod maską. Motor oferuje 510 koni i rozpędza ważącego 1800 kg SUV-a do pierwszej setki w 3,8 sekundy. A do tego robi to przy akompaniamencie wydechu Akrapovica. To musi być Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio.

    Test: Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio. Czterolistna koniczyna na szczęście. Dosłownie!

    Czterolistna koniczyna, czyli quadrifoglio, przynosi szczęście. I w tym aucie się to sprawdza. Tyle że nie będzie to szczęście w miłości czy grach losowych. Super-SUV Stelvio sprawi, że podczas jazdy uśmiech nie zniknie z twojej twarzy. Będziesz szczęśliwy. Po prostu!

    Innowacyjna produkcja pyłów gumowych w Polsce. A wszystko przy zakładzie Michelin

    Przy olsztyńskiej fabryce opon Michelin rusza zaawansowany technologicznie zakład produkcji pyłów gumowych wytwarzanych z opon poddanych recyklingowi. Uruchomienie zakładu to znaczący krok w rozwiązywaniu środowiskowego problemu zużytych opon.

    Kara za brak OC w 2024 roku? Kwota mrozi krew w żyłach kierowców

    Kierowcy w Polsce niedługo staną się gatunkiem zagrożonym wyginięciem. Dobija się ich bowiem kolejnymi opłatami. Tym razem mówimy o prostym błędzie i wynikającej z niego karze. Ta po 1 stycznia 2024 roku sięgnie 8,4 tys. zł!

    Z kartą GreenWay naładujesz auto w IONITY. Dotyczy to całej Europy

    Klienci GreenWay będą mogli korzystać ze stacji ładowania IONITY na terenie całej Europy. Do ładowania swojego samochodu elektrycznego kierowcom wystarczy standardowa karta RFID GreenWay.

    Koniec diesla jest bliski? To nie takie proste...

    Udział diesla w rynku w Europie systematycznie maleje. Tylko czy to oznacza, że koniec diesla jest bliski? To chyba zbyt daleko idący wniosek. Jak aktualnie wygląda sytuacja w branży i jaka przyszłość czeka auta z silnikiem wysokoprężnym? Sprawdźmy.

    Toyota Yaris 2024 ze 130-konną hybrydą. Mocniejszy napęd to nie koniec zmian

    W Toyocie Yaris 2024 debiutuje nowa hybryda o mocy 130 KM. Nowy napęd o oznaczeniu Hybrid 130 będzie dostępny w dwóch wersjach. A to nie koniec nowości. Ulepszone są też systemy bezpieczeństwa i ekrany.

    Używany Volkswagen Passat B8 (2014 – 2023). Awarie, wady, ceny, opinie

    Dymiący diesel w Passacie świetnie pasował do białych skarpet i sandałów. Generacja B8 nie jest jednak dymiąca, bywa naprawdę droga na rynku wtórnym, a przez to jest wybierana przez bardziej wysublimowanych klientów. Czy jednak jest tak pancerna jak poprzednicy?

    Opel Corsa 2023. Lifting dodaje do gamy 48-woltową hybrydę

    Opal zaprezentował poliftingowe wydanie Corsy F. Modernizacja kojarzy się z delikatnymi zmianami? Na polu stylistycznym być może i tak. Małego hatchbacka czeka jednak rewolucja technologiczna.

    Jak podróżować autem ze zwierzętami?

    Podróż autem ze zwierzęciem może być prawdziwym wyzwaniem. Co zatem zrobić, aby zadbać o komfort, ale i bezpieczeństwo czworonoga oraz zabezpieczyć auto przed zniszczeniami? Jest kilka porad, które powinniście poznać.

    DS 7 Rivoli E-Tense 4x4 300. Bo SUV może być... artystyczny!

    Czy DS 7 jest pretensjonalny? W żadnym razie! Czy jest nietuzinkowy? W stu procentach. A lifting jedynie podkreślił wartości tego rodzinnego SUV-a. Chociaż sprawdźcie na własne oczy.

    Test: DS 7 po liftingu. Wersja E-Tense 4x4 300 jest szybka jak... hot-hatch!

    Choć jest 5-osobowym SUV-em z 555-litrowym bagażnikiem, oferuje 300 koni i może jeździć... za darmo! A to dopiero początek ciekawostek dotyczących testowego przeze mnie DS 7 po liftingu w wersji E-Tense 4x4 300.

    Sejmowa komisja przeciw poprawkom do projektu zniesienia opłat za państwowe autostrady

    Sejmowa Komisja Infrastruktury nie poparła poprawek zgłoszonych podczas drugiego czytania do projektu dot. zniesienia opłat za państwowe autostrady. Jedna z nich miałby skutkować zdjęciem opłat ze wszystkich autostrad w Polsce.

    Używane Audi A4 B8 (2007 – 2015). Awarie, wady, ceny, opinie

    Używane Audi A4 to marzenie przeciętnego Polaka. Szczególnie gdy mówimy o generacji B8. Auta są przystępne cenowo. Tylko czy z technologicznego punktu widzenia nie stanowią zakupowej miny? Sprawdźmy, co psuje się w używanych sedanach i kombi z Niemiec.

    Tajemnica różnic cenowych samochodów używanych. Co ma największy wpływ?

    Na cenę samochodów używanych najbardziej wpływa przebieg, historia serwisowa i historia szkodowa. Cena dwóch identycznych modeli z tego samego rocznika na rynku wtórnym bywa różna o ponad 20%.

    Używany Opel Astra K (2015 – 2021). Awarie, wady, ceny, opinie

    Kompaktowy Ople starzeje się z godnością. Przynajmniej pod względem stylistyki. Czy to samo można powiedzieć o technologii? Dziś sprawdzimy czy używany Opel Astra K psuje się i jakie ma słabe punkty.

    Auto na wodór - „elektryk” z wydajniejszym magazynem energii. Plusy i minusy wodoru w motoryzacji

    Czy samochody napędzane wodorem są realną alternatywą dla aut elektrycznych? Jakie są plusy i minusy technologii wodorowej w motoryzacji?