REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dacia Duster: SUV dla niewymagających

Marek Matejewski
Dacia Duster Fot. Moto.wieszjak.pl
Dacia Duster Fot. Moto.wieszjak.pl

REKLAMA

REKLAMA

Podstawowe zalety Dacii Duster to napęd na cztery koła oraz niska cena. Czy to wystarczy żeby zdecydować się na zakup takiego samochodu?

Dacia Duster to najtańszy SUV dostępny na polskim rynku. Z napędem na jedną oś można ją kupić już za 40 tys. zł. Jednak warto powiedzieć sobie szczerze, kupowanie takiego auta bez napędu na cztery koła mija się z celem. Poza niską ceną to właśnie napęd 4x4 jest głównym atutem Dustera. Nawet jeżeli nie planujemy wypadów w teren warto wybrać wersję 4WD. Choćby ze względu na bezpieczeństwo jazdy, szczególnie zimą. Napęd sprawdzi się również podczas jazdy z przyczepą, a nawet w mieście w trakcie parkowania w zaspie śniegu.

REKLAMA

Zobacz też:  Opinie kierowców o Dacia Duster

Nadwozie

Nadwozie w przypadku Dustera śmiało można zliczyć do atutów auta. Oczywiście o gustach się nie dyskutuje, jednak bez obaw można stwierdzić, że wyglądem zewnętrznym Dacia może zawstydzić niejeden droższy samochód. Duże koła osadzone w napompowanych błotnikach oraz wysoko osadzone nadwozie od razu zdradzają uterenowiony charakter auta. Choć plastikowe wstawki nadwozia nie porywają jakością, w tej klasy samochodzie to zupełnie nie razi.

Zobacz też: Jubileusz Dacii Duster

Wnętrze

Do atutów na pewno nie zaliczymy wnętrza auta. Osoby podróżujące Dacią mogą poczuć się nieco młodziej, przypominając sobie samochody sprzed kilkunastu lat. Wiele elementów takich jak np. przełączniki czy kontrolki pochodzi ze starych modeli Renault. Jednak mając świadomość, że siedzimy w tanim, rumuńskim samochodzie nie powinno to razić. Zauważymy natomiast słabej jakości materiały użyte do wykonania wnętrza. Elementy wykonane są z twardego tworzywa, a wszystkie przyciski i przełączniki sprawiają wrażenie topornych. Na dodatek istotne przyciski umieszczone zostały w dość nietypowych miejscach. Na przykład  przyciski sterowania przednimi szybami znajdują się na konsoli środkowej, a tylnymi pomiędzy fotelami kierowcy i pasażera. Zwłaszcza w przypadku tylnych szyb ich otwieranie i zamykanie jest niewygodne, szczególnie gdy chcemy robić to z przednich foteli. Jeszcze większym utrudnieniem jest umieszczenie sterowania lusterkami pod dźwignią hamulca ręcznego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Dacia Duster zdobyła tytuł Autobest 2011

Co prawda kupując Dustera można doposażyć go w kierownicę obszytą skórą czy ozdobne elementy wykończenia konsoli środkowej, jednak pomimo tych dodatków wykonanie  wnętrza samochodu wypada słabo. Nie możemy za to narzekać na ilość miejsca w aucie. Podróżujący zarówno z przodu jak i na tylnej kanapie mają wystarczająco dużo przestrzeni. Przednie fotele mogłyby być nieco lepiej wyprofilowane, jednak zapewniają wystarczający komfort. Bagażnik o pojemności 408 litrów posiada regularne kształty, a dzięki pionowej klapie jego otwór duży. Szkoda, że Duster zamiast rolety posiada element przypominający materiałową firankę, która zwisając skutecznie utrudnia korzystanie z bagażnika.

Zobacz też: Dacia Duster w najtrudniejszym wyścigu na świecie

Zespół napędowy

Benzynowa jednostka napędowa o pojemności 1.6 litra i mocy 105 koni mechanicznych jest chyba największym rozczarowaniem w całym aucie. Kierujący Dusterem 1.6 ma wrażenie, że przeniósł się do poprzedniej epoki motoryzacji. Silnik jest za słaby i podczas jazdy trzeba go ciągle wkręcać na wysokie obroty. Niestety już od 3500 obr./min. jednostka staje się bardzo głośna. Jest to szczególnie uciążliwe podczas podróżowania w trasie, zwłaszcza gdy jedziemy z prędkością powyżej 100 km/h i silnik osiąga takie obroty. Wydawać by się mogło dziwne, że silnik współpracujący z sześciobiegową skrzynią osiąga wysokie obroty przy takich prędkościach. Otóż skrzynia w Dusterze tak naprawdę jest pięciobiegowa. Pierwszy bieg ma bardzo krótkie przełożenie i służy do jazdy w ciężkich warunkach, zastępując przy tym reduktor. Podczas codziennej eksploatacji producent zaleca ruszanie z drugiego biegu, więc w rzeczywistości szósty bieg jest piątym. Benzynowy silnik w Dacii nie należy też do oszczędnych. Podczas jazdy w cyklu miejskim spalanie sięga nawet 12 l/100 km. W trasie jest nieco lepiej, auto spala ok. 8 l/100 km.

Zobacz też: Nowa wersja Dacii Logan

Idealny na dziury

Jeżeli pogodzimy się z odgłosami dochodzącymi spod maski oraz słabymi osiągami Duster zapewni nam sporo pozytywnych emocji z jazdy. Przede wszystkim jego uterenowione zawieszenie w połączeniu z wysokimi oponami idealnie spisuje się na dziurawych drogach. Auto dobrze tłumi nierówności a podróżni nie podskakują na dziurach. Wbrew pozorom terenowe właściwości ułatwiają też poruszanie się po mieście. Kierowca nie musi zastanawiać się czy podjeżdżając pod krawężnik czy przejeżdżając przez muldę nie uszkodzi auta, lub czy da radę zaparkować w głębszym śniegu. Zalety Dustera 4WD docenią na pewno osoby podróżujące poza asfaltowymi drogami. Samochód dobrze spisuje się w lekkim terenie, tam gdzie autem osobowym w ogóle nie przejedziemy.
Pomimo pewnych niedociągnięć Dacia Duster jest dobrym samochodem dla osób chcących kupić tanie auto z napędem na cztery koła. Jednak pod warunkiem, że wybiorą wersję  napędzaną silnikiem diesla.

Dacia Duster Fot. Moto.wieszjak.pl
Dacia Duster Fot. Moto.wieszjak.pl
Dacia Duster Fot. Moto.wieszjak.pl
Dacia Duster Fot. Moto.wieszjak.pl
Dacia Duster Fot. Moto.wieszjak.pl
Dacia Duster Fot. Moto.wieszjak.pl
Dacia Duster Fot. Moto.wieszjak.pl
Dacia Duster Fot. Moto.wieszjak.pl
Dacia Duster Fot. Moto.wieszjak.pl
Dacia Duster Fot. Moto.wieszjak.pl
Dacia Duster Fot. Moto.wieszjak.pl
Dacia Duster Fot. Moto.wieszjak.pl
Dacia Duster Fot. Moto.wieszjak.pl
Dacia Duster Fot. Moto.wieszjak.pl
Dacia Duster Fot. Moto.wieszjak.pl
Dacia Duster Fot. Moto.wieszjak.pl
Dacia Duster Fot. Moto.wieszjak.pl
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kto musi wymienić prawo jazdy w 2025 r.? Co z bezterminowymi prawami jazdy?

Część kierowców w 2025 r. będzie musiała wymienić prawa jazdy na nowe. Kto musi je wymienić jeszcze w tym roku? W jakich sytuacjach należy wymienić prawo jazdy? Co z bezterminowymi prawami jazdy, czy trzeba je wymieniać?

W pyle drogowym w centrum Warszawy wysokie stężenie rakotwórczych substancji. Nowatorskie badania PAN

Im większe natężenie ruchu, szczególnie w centrum miasta, tym wyższe stężenia wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA), które są substancjami rakotwórczymi – wynika z przeprowadzonych w Warszawie badań dr Sylwii Dytłow z Instytutu Geofizyki (IGF) Polskiej Akademii Nauk.

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości. Co jeszcze zawierają założenia projektu nowelizacji mające na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu? Marką, ceną, rocznikiem, przebiegiem? Na co zwracamy uwagę w pierwszej kolejności? Przedstawiamy wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Grupy Cichy-Zasada.

REKLAMA

Strefy Czystego Transportu obowiązkowe. Przed jakimi wyzwaniami stoją polskie miasta?

Jeden z kluczowych zapisów nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, podpisanej w grudniu przez Prezydenta RP mówi o tym, że samochody spalinowe będą mogły poruszać się po centrach miast tylko wtedy, gdy spełnią określone normy emisji spalin. To wymaga stworzenia Stref Czystego Transportu. Jakie wyzwania czekają polskie miasta?

Bezpieczeństwo na polskich drogach: Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Wciąż jest wiele do zrobienia. Kluczowe rekomendacje

Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Znacząca poprawa bezpieczeństwa na polskich drogach – ale wciąż jest wiele do zrobienia. Rekomendacje ukierunkowane na realną poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach.

KGP: 97 506 interwencji, 260 wypadków drogowych, 13 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 97 506 interwencji. Byli wzywani do 260 wypadków drogowych.

Zmiany dla młodych kierowców. Jakie są najważniejsze założenia projektu?

Do konsultacji i opiniowana został skierowany projekt zmieniający przepisy w zakresie ruchu drogowego. Celem nowelizacji jest zwiększenie poziomu bezpieczeństwa w ruchu drogowym, oraz mobilności młodych osób.

REKLAMA

Prawo jazdy dla nastolatka coraz bliżej

Projekt resortu infrastruktury zawierający m.in. propozycję możliwości uzyskania prawa jazdy przez osoby mające 17 lat trafił do konsultacji publicznych.

Uciekał przed kontrolą drogową, spowodował kolizję. Ale to dopiero początek kłopotów

Kierujący renaultem 46-latek nie zatrzymał się do kontroli drogowej przy jednej ze stołecznych ulic. Uciekając przed patrolem, spowodował kolizję. Okazało się, że był pod wpływem narkotyków i miał dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów.

REKLAMA