REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Kia Soul po faceliftingu: light crossover

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakub Tujaka

REKLAMA

REKLAMA

Kia Soul kilka miesięcy temu została poddana modyfikacjom, które bezdyskusyjnie poprawiły wygląd auta. Teraz Soul jest nowocześniejszy i jeszcze bardziej lifestylowy.

 W stosunku do poprzednika nowa Kia Soul nabrała mięśni i charakteru. Wydłużona o kilkanaście mm maska , powiększony wlot powietrza i  nowe LEDowe lampy unowocześniły Soula. Trudno ten model przyporządkować do jakiegoś segmentu, bo Soul to jedno z aut zacierających granicę pomiędzy różnymi klasami. Dla uporządkowania formalności sklasyfikowano go jako auto należące do grupy tzw „Urban crossover” segmentu B. Jego bezpośrednim konkurentem jest Suzuki SX4 i Fiat Sedici.

REKLAMA

REKLAMA

Testowany egzemplarz, podobnie jak większość Soulów widywanych na ulicach, został polakierowany na strażacki czerwony kolor, który wyróżnia auto na tle czerni i srebra panującego na drogach i parkingach. Auto wyróżnia się także dzięki olbrzymim felgom wypełniającym szerokie nadkola.

Zobacz też: Test Suzuki Swift 1,6: wySPORTowany

Nadwozie Kii Soul

Przy projektowaniu nadwozia Soula nikomu nie przyszło do głowy zagadnienie aerodynamiki. Auto jest kanciaste i sprawia wrażenie topornego. Pięciodrzwiowe nadwozie ma 4120 mm długości, 1785 wysokości i 1661 wysokości. Napompowane nadkola i dodatki takie jak relingi dachowe, odstające lusterka z wbudowanymi migaczami czy osiemnastocalowe felgi optycznie powiększają auto i sprawiają, że wygląda na droższe niż jest w rzeczywistości.

REKLAMA

Wnętrze Kii Soul

Regularne kształty nadwozia, czyli m.in. pionowy tył pozwala na wygospodarowanie kilku dodatkowy centymetrów dla pasażerów. Wnętrze Sola jest przestronne zarówno w przedniej, jak i tylnej sekcji. Wysoko zamontowane fotele upstrzone kraciastą tapicerką przewiozą wygodnie 5 osób. Kierowcy preferujący wysoką pozycję za kierownicą będą mogli spoglądać z góry na większość osobówek spotkanych na drodze.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Test Fiat Freemont: Przyrodni brat

Deska rozdzielcza została wykonana z dużą starannością, ale do tego Koreańczycy zdążyli nas już przyzwyczaić. Konsola centralna została wyposażona w dwa wyświetlacze; jeden (okrągły) wskazuje ustawienia klimatyzacji, a prostokątny to wyświetlacz radioodtwarzacza. Dobrze przemyślano rozmieszczenie wszystkich przycisków, dzięki czemu obsługa „wnętrza” Soula jest intuicyjna.

Narzędziem pracy kierowcy jest wielofunkcyjna kierownica, która została obszyta skórą. Tuż za kierownicą są zegary obudowane trzema pierścieniami. Biała podziałka na czarnym tle jest czytelna, ale trochę zbyt „zwykła” jak na lifestylowy charakter auta.

Bagażnik w standardowym ustawieni ma 340 litrów, a po złożeniu tylnej kanapy można go powiększyć o ponad 1000 litrów (1355 l). Wysoka linia dachu i ogromny otwór bagażnika pozwala wykorzystywać Soula jako małe auto dostawcze.

Zobacz też: Test Skoda Superb Combi: nie tylko dla urzędników

Silnik i zawieszenie Kii Soul

Pod maską testowanego egzemplarza pracował klasyczny czterocylindrowy, rzędowy silnik benzynowy o pojemności 1,6 litra. Generuje on moc 140 KM i maksymalny moment obrotowy 166 Nm osiągany przy 4850 obr./min. Jednostka wykazuje się dużą kultura pracy, jednak połączenie jej z sześciobiegową manualną skrzynią wymaga od kierowcy częstego redukowania biegów. W zakresie najczęściej używanych obrotów (do 3,5 tys.) jednostka jest ospała. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa 10,4 sekundy, a prędkość maksymalna to 185 km/h. Osiągi Soula zadowolą stateczne głowy rodziny, które wyrosły już ze ścigania się spod świateł.

Zobacz też: Pierwsza jazda: Toyota Aygo 2012

Przeciętne osiągi okupione są dość wysokim zużyciem paliwa. Na pokonanie dystansu 100 kilometrów Soul potrzebuje ponad 7,5 litra w trybie pozamiejskim i około 10 litrów w mieście. Być może stosowanie wszystkich zasad ecodrivingu przyniesie jakieś oszczędności, ale w naszych warunkach drogowych jest trudne do wykonania.

Zawieszenie Kii Soul to według mnie jeden z najsłabszych punktów auta. Wychylanie się nadwozia w zakrętach, hałas i przenoszenie drgań to główne grzechy „zawiasu”. Dużą rolę w odbieraniu komfortu odgrywają w tym przypadku osiemnastocalowe koła, więc  osobom zainteresowanym ich zakupem polecam kilkakrotne przemyślenie sprawy.

Zobacz też: Test Kia Optima: Mistrzyni pierwszego wrażenia

Podsumowanie i cena Kii Soul

Kia Soul to jeden z najbardziej interesujących samochodów w swoim przedziale cenowym. Podstawowa wersja M z silnikiem 1,6 140 KM kosztuje 49 990 zł, a najtańszy diesel 1,6 128 KM to wydatek 55 990 zł. Bogato wyposażona (testowana) wersja XL kosztuje jedynie 60 990 zł. Za zbliżony wymiarami, osiągami i wyposażeniem kompakt przyjdzie nam zapłacić około 10 tys. więcej.

Dane techniczne:

Kia Soul 1,6 140 KM
Typ silnika benzynowy
Pojemność  1591 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16
Maksymalna moc 140 KM/4000 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 350 Nm/6 300 obr./min.
Napęd przedni
Skrzynia biegów man. 6-bieg
Pojemność bagażnika 340-1355 l
Wymiary (dł./szer./wys.) 412/178,5/166,1 cm
Rozstaw osi 255 cm
V-max 185 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,4 s.
Zużycie paliwa* 10/7,5/8,8 l/100 km
Cena 60 990 zł
*miasto/trasa/cykl mieszany

Kia Soul tył
Fot. Moto.wieszjak.pl
Kia Soul wnętrze
Fot. Moto.wieszjak.pl
Kia Soul kierownica
Fot. Moto.wieszjak.pl
Kia Soul zegary
Fot. Moto.wieszjak.pl
Kia Soul kierownica
Fot. Moto.wieszjak.pl
Kia Soul kierownica
Fot. Moto.wieszjak.pl
Kia Soul wnętrze
Fot. Moto.wieszjak.pl
Kia Soul wnętrze
Fot. Moto.wieszjak.pl
Kia Soul konsola centralna
Fot. Moto.wieszjak.pl
Kia Soul wnętrze
Fot. Moto.wieszjak.pl
Kia Soul wnętrze
Fot. Moto.wieszjak.pl
Kia Soul wnętrze
Fot. Moto.wieszjak.pl
Kia Soul fotel kierowcy
Fot. Moto.wieszjak.pl
Kia Soul tylna kanapa
Fot. Moto.wieszjak.pl
Kia Soul bagażnik
Fot. Moto.wieszjak.pl
Kia Soul bagażnik
Fot. Moto.wieszjak.pl
Kia Soul tył
Fot. Moto.wieszjak.pl
Kia Soul felga
Fot. Moto.wieszjak.pl
Kia Soul lusterko zewnętrzne
Fot. Moto.wieszjak.pl
Kia Soul przedni reflektor
Fot. Moto.wieszjak.pl
Kia Soul tylna lampa
Fot. Moto.wieszjak.pl
Kia Soul tył
Fot. Moto.wieszjak.pl
Kia Soul przód
Fot. Moto.wieszjak.pl
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mandaty BALM – jak odwołać się od kar nałożonych przez niemieckie służby kontroli transportu drogowego?

Mandaty od Bundesamt für Logistik und Mobilität (BALM – BAG to poprzednia nazwa) to zmora wielu przewoźników działających w Niemczech. Kary bywają wysokie, a procedury odwoławcze skomplikowane. To sprawia, że wielu przedsiębiorców rezygnuje z walki o swoje prawa. Jest to jednak błąd. Jeśli są podstawy do odwołania, warto je wnieść. Jak to zrobić?

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

REKLAMA

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

REKLAMA

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

REKLAMA