REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Kia Soul po faceliftingu: light crossover

Jakub Tujaka

REKLAMA

REKLAMA

Kia Soul kilka miesięcy temu została poddana modyfikacjom, które bezdyskusyjnie poprawiły wygląd auta. Teraz Soul jest nowocześniejszy i jeszcze bardziej lifestylowy.

 W stosunku do poprzednika nowa Kia Soul nabrała mięśni i charakteru. Wydłużona o kilkanaście mm maska , powiększony wlot powietrza i  nowe LEDowe lampy unowocześniły Soula. Trudno ten model przyporządkować do jakiegoś segmentu, bo Soul to jedno z aut zacierających granicę pomiędzy różnymi klasami. Dla uporządkowania formalności sklasyfikowano go jako auto należące do grupy tzw „Urban crossover” segmentu B. Jego bezpośrednim konkurentem jest Suzuki SX4 i Fiat Sedici.

REKLAMA

Testowany egzemplarz, podobnie jak większość Soulów widywanych na ulicach, został polakierowany na strażacki czerwony kolor, który wyróżnia auto na tle czerni i srebra panującego na drogach i parkingach. Auto wyróżnia się także dzięki olbrzymim felgom wypełniającym szerokie nadkola.

Zobacz też: Test Suzuki Swift 1,6: wySPORTowany

Nadwozie Kii Soul

Przy projektowaniu nadwozia Soula nikomu nie przyszło do głowy zagadnienie aerodynamiki. Auto jest kanciaste i sprawia wrażenie topornego. Pięciodrzwiowe nadwozie ma 4120 mm długości, 1785 wysokości i 1661 wysokości. Napompowane nadkola i dodatki takie jak relingi dachowe, odstające lusterka z wbudowanymi migaczami czy osiemnastocalowe felgi optycznie powiększają auto i sprawiają, że wygląda na droższe niż jest w rzeczywistości.

Wnętrze Kii Soul

Regularne kształty nadwozia, czyli m.in. pionowy tył pozwala na wygospodarowanie kilku dodatkowy centymetrów dla pasażerów. Wnętrze Sola jest przestronne zarówno w przedniej, jak i tylnej sekcji. Wysoko zamontowane fotele upstrzone kraciastą tapicerką przewiozą wygodnie 5 osób. Kierowcy preferujący wysoką pozycję za kierownicą będą mogli spoglądać z góry na większość osobówek spotkanych na drodze.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Test Fiat Freemont: Przyrodni brat

REKLAMA

Deska rozdzielcza została wykonana z dużą starannością, ale do tego Koreańczycy zdążyli nas już przyzwyczaić. Konsola centralna została wyposażona w dwa wyświetlacze; jeden (okrągły) wskazuje ustawienia klimatyzacji, a prostokątny to wyświetlacz radioodtwarzacza. Dobrze przemyślano rozmieszczenie wszystkich przycisków, dzięki czemu obsługa „wnętrza” Soula jest intuicyjna.

Narzędziem pracy kierowcy jest wielofunkcyjna kierownica, która została obszyta skórą. Tuż za kierownicą są zegary obudowane trzema pierścieniami. Biała podziałka na czarnym tle jest czytelna, ale trochę zbyt „zwykła” jak na lifestylowy charakter auta.

Bagażnik w standardowym ustawieni ma 340 litrów, a po złożeniu tylnej kanapy można go powiększyć o ponad 1000 litrów (1355 l). Wysoka linia dachu i ogromny otwór bagażnika pozwala wykorzystywać Soula jako małe auto dostawcze.

Zobacz też: Test Skoda Superb Combi: nie tylko dla urzędników

Silnik i zawieszenie Kii Soul

Pod maską testowanego egzemplarza pracował klasyczny czterocylindrowy, rzędowy silnik benzynowy o pojemności 1,6 litra. Generuje on moc 140 KM i maksymalny moment obrotowy 166 Nm osiągany przy 4850 obr./min. Jednostka wykazuje się dużą kultura pracy, jednak połączenie jej z sześciobiegową manualną skrzynią wymaga od kierowcy częstego redukowania biegów. W zakresie najczęściej używanych obrotów (do 3,5 tys.) jednostka jest ospała. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa 10,4 sekundy, a prędkość maksymalna to 185 km/h. Osiągi Soula zadowolą stateczne głowy rodziny, które wyrosły już ze ścigania się spod świateł.

Zobacz też: Pierwsza jazda: Toyota Aygo 2012

REKLAMA

Przeciętne osiągi okupione są dość wysokim zużyciem paliwa. Na pokonanie dystansu 100 kilometrów Soul potrzebuje ponad 7,5 litra w trybie pozamiejskim i około 10 litrów w mieście. Być może stosowanie wszystkich zasad ecodrivingu przyniesie jakieś oszczędności, ale w naszych warunkach drogowych jest trudne do wykonania.

Zawieszenie Kii Soul to według mnie jeden z najsłabszych punktów auta. Wychylanie się nadwozia w zakrętach, hałas i przenoszenie drgań to główne grzechy „zawiasu”. Dużą rolę w odbieraniu komfortu odgrywają w tym przypadku osiemnastocalowe koła, więc  osobom zainteresowanym ich zakupem polecam kilkakrotne przemyślenie sprawy.

Zobacz też: Test Kia Optima: Mistrzyni pierwszego wrażenia

Podsumowanie i cena Kii Soul

Kia Soul to jeden z najbardziej interesujących samochodów w swoim przedziale cenowym. Podstawowa wersja M z silnikiem 1,6 140 KM kosztuje 49 990 zł, a najtańszy diesel 1,6 128 KM to wydatek 55 990 zł. Bogato wyposażona (testowana) wersja XL kosztuje jedynie 60 990 zł. Za zbliżony wymiarami, osiągami i wyposażeniem kompakt przyjdzie nam zapłacić około 10 tys. więcej.

Dane techniczne:

Kia Soul 1,6 140 KM
Typ silnika benzynowy
Pojemność  1591 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16
Maksymalna moc 140 KM/4000 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 350 Nm/6 300 obr./min.
Napęd przedni
Skrzynia biegów man. 6-bieg
Pojemność bagażnika 340-1355 l
Wymiary (dł./szer./wys.) 412/178,5/166,1 cm
Rozstaw osi 255 cm
V-max 185 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,4 s.
Zużycie paliwa* 10/7,5/8,8 l/100 km
Cena 60 990 zł
*miasto/trasa/cykl mieszany

Kia Soul tył
Fot. Moto.wieszjak.pl
Kia Soul wnętrze
Fot. Moto.wieszjak.pl
Kia Soul kierownica
Fot. Moto.wieszjak.pl
Kia Soul zegary
Fot. Moto.wieszjak.pl
Kia Soul kierownica
Fot. Moto.wieszjak.pl
Kia Soul kierownica
Fot. Moto.wieszjak.pl
Kia Soul wnętrze
Fot. Moto.wieszjak.pl
Kia Soul wnętrze
Fot. Moto.wieszjak.pl
Kia Soul konsola centralna
Fot. Moto.wieszjak.pl
Kia Soul wnętrze
Fot. Moto.wieszjak.pl
Kia Soul wnętrze
Fot. Moto.wieszjak.pl
Kia Soul wnętrze
Fot. Moto.wieszjak.pl
Kia Soul fotel kierowcy
Fot. Moto.wieszjak.pl
Kia Soul tylna kanapa
Fot. Moto.wieszjak.pl
Kia Soul bagażnik
Fot. Moto.wieszjak.pl
Kia Soul bagażnik
Fot. Moto.wieszjak.pl
Kia Soul tył
Fot. Moto.wieszjak.pl
Kia Soul felga
Fot. Moto.wieszjak.pl
Kia Soul lusterko zewnętrzne
Fot. Moto.wieszjak.pl
Kia Soul przedni reflektor
Fot. Moto.wieszjak.pl
Kia Soul tylna lampa
Fot. Moto.wieszjak.pl
Kia Soul tył
Fot. Moto.wieszjak.pl
Kia Soul przód
Fot. Moto.wieszjak.pl
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bez dofinansowania zakupu w programie Mój elektryk sprzedaż samochodów elektrycznych w Polsce całkowicie wyhamuje

W rok niemal podwoiła się liczba samochodów elektrycznych zarejestrowanych w Polsce. Teraz jednak nastąpiło gwałtowne hamowanie tego trendu. Eksperci prognozują: polska droga do elektromobilności wyglądała na długą, teraz zaś zniknęła nawet perspektywa mety.

Senne koszmary polskich kierowców: kradzież samochodu lub awaria auta w drodze. A jaka jest rzeczywistość

Awaria na drodze i związane z nią holowanie, kradzież samochodu oraz zderzenie ze zwierzyną  – to największe obawy polskich kierowców. Są na tyle silne, że wielu zamieniają się w koszmary senne. Na szczęście na co dzień przykre zdarzenia związane z autem są zgoła inne.

Branża transportowa ma się coraz gorzej. Co może pomóc?

Kryzys gospodarczy staje się coraz bardziej widoczny. W pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 roku liczba ogłoszonych upadłości wzrosła o 14% w porównaniu do tego samego okresu w roku ubiegłym, podczas gdy liczba rozpoczętych postępowań restrukturyzacyjnych spadła o 6,9%. Jedna z branż, która ma najtrudniej to branża transportowa.

Czego najbardziej obawiają się kierowcy, a co rzeczywiście im się przytrafia?

Jakie są największe obawy Polaków w związku z samochodem? A co przytrafia się kierowcom najczęściej? Co dziesiąty kierowca nie boi się o swój samochód. Co piątego nic złego na drodze nie spotkało. 

REKLAMA

W Warszawie możesz natknąć się na przewoźników bez prawa jazdy

"Przewozy 2024" to akcja policji i funkcjonariuszy Straży Granicznej. Mundurowi skontrolowali kierowców świadczących przewozy na aplikację. 

Jechał ponad 180 km/h, bo odreagowywał stres, dostał słony mandat

25-latek jechał ponad 180 km/h bo odreagowywał stres. Stracił prawo jazdy, otrzymał mandat w wysokości 5 tys. zł oraz 15 punktów karnych.

89 stacji ładowania pojazdów elektrycznych już jest, w planach 60 nowych. Gdzie?

Kierowcy z Łodzi mają już 89 punktów, w których mogą naładować samochody elektryczne. Łódzki magistrat poinformował, że kolejnych 60 stacji jest w planach. 

Kobiety preferują inne środki transportu niż mężczyźni

Kobiety preferują inne środki transportu niż mężczyźni. Widać to zwłaszcza w zatłoczonych miastach. Z badań wynika także, że kobiety bardziej skupiają się na kwestiach ekologicznych. 

REKLAMA

0,8 promila alkoholu we krwi w Wielkiej Brytanii, 0,2 promile w Polsce. Jazda pod wpływem powodem 6500 zgonów w UE

0,8 promila alkoholu we krwi w Wielkiej Brytanii i Malcie, 0,2 promile w Polsce. Okazuje się, że jazda pod wpływem jest powodem 6500 zgonów w Unii Europejskiej. Państwa planują jednak obniżanie limitów. Gdzie jest całkowity zakaz prowadzenia pojazdów pod wpływem alkoholu?

Nowy samochód dla Polaka: nie elektryk i nie auto z tradycyjnym silnikiem – więc co

Najpierw decyzja Unii Europejskiej o rychłym zaprzestaniu rejestracji i produkcji aut z tradycyjnymi silnikami na benzynę i olej napędowy. Teraz wahanie, i nieoficjalne wiadomości, że z tak radykalnym krokiem trzeba zaczekać. Zamieszkanie na rynku motoryzacyjnym trwa i czy wpływa znacząco na decyzje zakupowe?

REKLAMA