REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Skoda Roomster: Fabia w wersji Lifestyle

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Korniejew

REKLAMA

REKLAMA

Skoda Roomster to dla wielu taka zmieniona Fabia. Zatem w czym Roomster jest od Fabii lepszy?

Weźmy przód Skody Fabii, następnie na wysokości słupka B rozszerzmy nadwozie (tak, Roomster ma większy rozstaw kół tylnych niż przednich), rozciągnijmy nadwozie wzdłuż, zwiększmy rozstaw osi, następnie tył zakończmy tak jak w lekkich samochodach dostawczych, czyli klapą zakrywającą szeroki otwór załadunku. Do tego wszystkiego doczepmy duże drzwi i duże okna, następnie nieco zaokrąglijmy kanty nadwozia. Żeby było ładniej zamontujmy atrakcyjne felgi. W ten sposób z grubsza przerobimy Fabię na Roomstera.

REKLAMA

Zobacz też: Opinie kierowców o Skoda Roomster

Wnętrze

Przedział pasażerki Roomstera jest pochodną nadwozia, czyli jego funkcjonalność zmienia się w zależności od tego, którą część oceniamy.

REKLAMA

W przedniej części mamy kopię Skody Fabii. Ta sama, dobrze rozplanowana i wykonana z dokładnością, z dobrych pod względem jakości materiałów tablica przyrządów. Te same fotele zapewniające odpowiedni komfort jazdy nawet podczas długich podróży. I ta sama dobra widoczność  z miejsca kierowcy we wszystkich kierunkach. Minusy? Owszem są dwa. Pierwszy to kształt drzwi.  Ostro zarysowaną, szpiczastą krawędzią przednich drzwi przy odrobinie nieszczęścia można sobie wybić oko. Drugi mankament dotyczy ograniczonej ilości miejsca (chodzi o szerokość) w przedniej części przedziału pasażerskiego.

Za to z tyłu przestrzeni jest więcej. Szerokie drzwi ułatwiają zajęcie miejsca, a wysoko poprowadzona linia dachu zapenia komfort także wysokim pasażerom.  Tym bardziej, że kąt pochylenia oparć tylnych foteli da się regulować. Ma to bezpośrednie przełożenie na objętość przedziału bagażowego Roomstera, który w najskromniejszej wersji ma objętość 480 l. W przypadku, gdy ustawimy oparcia w pozycji maksymalnie wychylonej do przodu przestrzeń na pakunki rośnie do 560 l. Maksymalnie przedział bagażowy Skody Roomster może mieć objętość 1810 l.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Test Citroen C4 Picasso: francuska salonka

Napęd/Układ jezdny

Czterocylindrowy, benzynowy, turbodoładowany silnik o pojemności 1,2 l rozwijający moc 105 KM radzi sobie przeciętnie ze sporych rozmiarów Skodą. Według producenta Roomster przyspiesza od 0 do 100 km/h w 10,9 s. Nowoczesny silnik charakteryzuje się bardzo wysoką kulturą pracy i sprawnie nabiera prędkości od dolnych zakresów obrotów. Jednak należy się liczyć z tym, że po wykorzystaniu w pełni możliwości przewozowych Roomstera jego akceptowalna dynamika znacząco spadnie.

REKLAMA

Dlatego Roomstera nie należy traktować, jako auta prawie dostawczego. Jego charakter bardziej przypadnie do gustu zwolennikom wyrazistego stylu, którzy potrzebują auta do przewozu dużych gabarytowo pakunków, np. sprzętów sportowych - osprzętu do Kitesurfingu, rowerów, desek snowboardowych. Czyli wszystkiego co duże i jednocześnie niezbyt ciężkie.

Na zużycie paliwa w przypadku silników z turbodoładowaniem w znaczniejszy niż w przypadku jednostek wolnossących sposób wpływa styl jazdy. Korzystając głównie z wyższych obrotów z łatwością można osiągnąć wynik spalania w mieście na poziomie ok. 12 l/100 km.  Z kolei jeżdżąc w sposób bardziej ekologiczny średnie spalanie w ruchu miejskim nie przekracza 8-8,5 l/100 km.

Zobacz też: Test Skoda Fabia Monte Carlo: pro mladší ducha

W błędzie są Ci, którzy myślą że Roomster prowadzi się tak jak Fabia. O ile układ kierowniczy jest podobnie zbyt czuły o tyle komfort tłumienia nierówności i zachowanie auta na drodze są inne.

Roomster ma większy rozstaw osi niż Fabia dlatego nierówności poprzeczne tłumi nieco dostojniej. Podczas jazdy po łukach auto się mniej przechyla niż Fabia. Z drugiej strony zainstalowanie do widocznego na zdjęciach Roomstera  opon niskoprofilowych i felg w rozmiarze siedemnastu cali poskutkowało mało delikatnym tłumieniem nierówności.

Cechą wyraźnie wyróżniającą Roomstera na tle Fabii jest spora podatność pierwszego modelu na boczne podmuchy wiatru.

Ze względu na kompaktowe wymiary Roomster nie sprawia kłopotów podczas eksploatacji w ruchu miejskim. Z drugiej strony dobre wyciszenie kabiny, wygodne fotele i tylna kanapa oraz duże możliwości przewozowe sprawiają, że sprawdzi się w roli auta rodzinnego.

Zobacz też: Test Suzuki SX4: wszystko czy nic?

 Podsumowanie

Podstawowa wersja skody Roomster kosztuje 46 700 zł. Za bazową wersję z opisywanym silnikiem 1.2 TSI o mocy 105 KM należy zapłacić 51 500 zł. Widoczny na zdjęciu egzemplarz został wyposażony w dodatkowe gadżety (m.in. dach panoramiczny, pakiet skórzany, rozbudowany radioodtwarzacz, skrętne reflektory projekcyjne, system nawigacji czy automatyczną klimatyzację) za ok. 11 tys. zł. Jednak i bez nich wyposażenie nie pozostawiało wiele do życzenia. Za rozsądną specyfikację Roomstera, biorąc pod uwagę wersję silnikową oraz wyposażenie trzeba zapłacić około 55-58 tys. zł, czy warto? Jeżeli ktoś szuka samochodu, który ma większe możliwości przewozowe niż Fabia kombi, a przy tym nie jest autem dostawczym to będzie z Roomstera zadowolony. Jego głównym atutem jest uniwersalność.

Dane techniczne:

Skoda Roomster 1.2 TSI 
Typ silnika benzynowy, turbo
Pojemność  1197 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/8
Maksymalna moc 105 KM/5000 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 175 Nm/1550-4100 obr./min.
Napęd przedni
Skrzynia biegów man. 5-bieg
Pojemność bagażnika 509-1810 l
Wymiary (dł./szer./wys.) 421,4/168,4/160,7 cm
Rozstaw osi 262,1 cm
V-max 184 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,9 s.
Zużycie paliwa* 7,1/4,9/5,7 l/100 km
Cena od 51 500 zł
*miasto/trasa/cykl mieszany

Skoda Roomster - deska rozdzielcza
Skoda
Skoda Roomster - przód
Skoda
Skoda Roomster - przód
Skoda
Skoda Roomster - zegary
Skoda
Skoda Roomster - konsola centralna
Skoda
Skoda Roomster - fotele
Skoda
Skoda Roomster - tylna kanapa
Skoda
Skoda Roomster - schowki
Skoda
Skoda Roomster - bagażnik
Skoda
Skoda Roomster - reflektor
Skoda
Skoda Roomster - przod
Skoda
Skoda Roomster - tył
Skoda
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Grupa Autotorino – włoski lider motoryzacyjny działa w Warszawie

Od kilku miesięcy na polskim rynku motoryzacyjnym działa nowy, silny gracz – Grupa Autotorino. Ten włoski lider rynku motoryzacyjnego przejął zarządzanie największym warszawskim salonem Mercedes-Benz, otwierając nowy rozdział w historii tej prestiżowej marki w stolicy.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

REKLAMA

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

REKLAMA

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA