REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Skoda Roomster: Fabia w wersji Lifestyle

Tomasz Korniejew

REKLAMA

REKLAMA

Skoda Roomster to dla wielu taka zmieniona Fabia. Zatem w czym Roomster jest od Fabii lepszy?

Weźmy przód Skody Fabii, następnie na wysokości słupka B rozszerzmy nadwozie (tak, Roomster ma większy rozstaw kół tylnych niż przednich), rozciągnijmy nadwozie wzdłuż, zwiększmy rozstaw osi, następnie tył zakończmy tak jak w lekkich samochodach dostawczych, czyli klapą zakrywającą szeroki otwór załadunku. Do tego wszystkiego doczepmy duże drzwi i duże okna, następnie nieco zaokrąglijmy kanty nadwozia. Żeby było ładniej zamontujmy atrakcyjne felgi. W ten sposób z grubsza przerobimy Fabię na Roomstera.

REKLAMA

Zobacz też: Opinie kierowców o Skoda Roomster

Wnętrze

Przedział pasażerki Roomstera jest pochodną nadwozia, czyli jego funkcjonalność zmienia się w zależności od tego, którą część oceniamy.

REKLAMA

W przedniej części mamy kopię Skody Fabii. Ta sama, dobrze rozplanowana i wykonana z dokładnością, z dobrych pod względem jakości materiałów tablica przyrządów. Te same fotele zapewniające odpowiedni komfort jazdy nawet podczas długich podróży. I ta sama dobra widoczność  z miejsca kierowcy we wszystkich kierunkach. Minusy? Owszem są dwa. Pierwszy to kształt drzwi.  Ostro zarysowaną, szpiczastą krawędzią przednich drzwi przy odrobinie nieszczęścia można sobie wybić oko. Drugi mankament dotyczy ograniczonej ilości miejsca (chodzi o szerokość) w przedniej części przedziału pasażerskiego.

Za to z tyłu przestrzeni jest więcej. Szerokie drzwi ułatwiają zajęcie miejsca, a wysoko poprowadzona linia dachu zapenia komfort także wysokim pasażerom.  Tym bardziej, że kąt pochylenia oparć tylnych foteli da się regulować. Ma to bezpośrednie przełożenie na objętość przedziału bagażowego Roomstera, który w najskromniejszej wersji ma objętość 480 l. W przypadku, gdy ustawimy oparcia w pozycji maksymalnie wychylonej do przodu przestrzeń na pakunki rośnie do 560 l. Maksymalnie przedział bagażowy Skody Roomster może mieć objętość 1810 l.

Zobacz też: Test Citroen C4 Picasso: francuska salonka

Napęd/Układ jezdny

Czterocylindrowy, benzynowy, turbodoładowany silnik o pojemności 1,2 l rozwijający moc 105 KM radzi sobie przeciętnie ze sporych rozmiarów Skodą. Według producenta Roomster przyspiesza od 0 do 100 km/h w 10,9 s. Nowoczesny silnik charakteryzuje się bardzo wysoką kulturą pracy i sprawnie nabiera prędkości od dolnych zakresów obrotów. Jednak należy się liczyć z tym, że po wykorzystaniu w pełni możliwości przewozowych Roomstera jego akceptowalna dynamika znacząco spadnie.

REKLAMA

Dlatego Roomstera nie należy traktować, jako auta prawie dostawczego. Jego charakter bardziej przypadnie do gustu zwolennikom wyrazistego stylu, którzy potrzebują auta do przewozu dużych gabarytowo pakunków, np. sprzętów sportowych - osprzętu do Kitesurfingu, rowerów, desek snowboardowych. Czyli wszystkiego co duże i jednocześnie niezbyt ciężkie.

Na zużycie paliwa w przypadku silników z turbodoładowaniem w znaczniejszy niż w przypadku jednostek wolnossących sposób wpływa styl jazdy. Korzystając głównie z wyższych obrotów z łatwością można osiągnąć wynik spalania w mieście na poziomie ok. 12 l/100 km.  Z kolei jeżdżąc w sposób bardziej ekologiczny średnie spalanie w ruchu miejskim nie przekracza 8-8,5 l/100 km.

Zobacz też: Test Skoda Fabia Monte Carlo: pro mladší ducha

W błędzie są Ci, którzy myślą że Roomster prowadzi się tak jak Fabia. O ile układ kierowniczy jest podobnie zbyt czuły o tyle komfort tłumienia nierówności i zachowanie auta na drodze są inne.

Roomster ma większy rozstaw osi niż Fabia dlatego nierówności poprzeczne tłumi nieco dostojniej. Podczas jazdy po łukach auto się mniej przechyla niż Fabia. Z drugiej strony zainstalowanie do widocznego na zdjęciach Roomstera  opon niskoprofilowych i felg w rozmiarze siedemnastu cali poskutkowało mało delikatnym tłumieniem nierówności.

Cechą wyraźnie wyróżniającą Roomstera na tle Fabii jest spora podatność pierwszego modelu na boczne podmuchy wiatru.

Ze względu na kompaktowe wymiary Roomster nie sprawia kłopotów podczas eksploatacji w ruchu miejskim. Z drugiej strony dobre wyciszenie kabiny, wygodne fotele i tylna kanapa oraz duże możliwości przewozowe sprawiają, że sprawdzi się w roli auta rodzinnego.

Zobacz też: Test Suzuki SX4: wszystko czy nic?

 Podsumowanie

Podstawowa wersja skody Roomster kosztuje 46 700 zł. Za bazową wersję z opisywanym silnikiem 1.2 TSI o mocy 105 KM należy zapłacić 51 500 zł. Widoczny na zdjęciu egzemplarz został wyposażony w dodatkowe gadżety (m.in. dach panoramiczny, pakiet skórzany, rozbudowany radioodtwarzacz, skrętne reflektory projekcyjne, system nawigacji czy automatyczną klimatyzację) za ok. 11 tys. zł. Jednak i bez nich wyposażenie nie pozostawiało wiele do życzenia. Za rozsądną specyfikację Roomstera, biorąc pod uwagę wersję silnikową oraz wyposażenie trzeba zapłacić około 55-58 tys. zł, czy warto? Jeżeli ktoś szuka samochodu, który ma większe możliwości przewozowe niż Fabia kombi, a przy tym nie jest autem dostawczym to będzie z Roomstera zadowolony. Jego głównym atutem jest uniwersalność.

Dane techniczne:

Skoda Roomster 1.2 TSI 
Typ silnika benzynowy, turbo
Pojemność  1197 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/8
Maksymalna moc 105 KM/5000 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 175 Nm/1550-4100 obr./min.
Napęd przedni
Skrzynia biegów man. 5-bieg
Pojemność bagażnika 509-1810 l
Wymiary (dł./szer./wys.) 421,4/168,4/160,7 cm
Rozstaw osi 262,1 cm
V-max 184 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,9 s.
Zużycie paliwa* 7,1/4,9/5,7 l/100 km
Cena od 51 500 zł
*miasto/trasa/cykl mieszany

Skoda Roomster - deska rozdzielcza
Skoda
Skoda Roomster - przód
Skoda
Skoda Roomster - przód
Skoda
Skoda Roomster - zegary
Skoda
Skoda Roomster - konsola centralna
Skoda
Skoda Roomster - fotele
Skoda
Skoda Roomster - tylna kanapa
Skoda
Skoda Roomster - schowki
Skoda
Skoda Roomster - bagażnik
Skoda
Skoda Roomster - reflektor
Skoda
Skoda Roomster - przod
Skoda
Skoda Roomster - tył
Skoda
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Strefa czystego transportu w Warszawie powstanie 1 lipca 2024 r. Jest nowa mapa i kilka poprawek

    Strefa Czystego Transportu w Warszawie powstanie 1 lipca 2024 r. Uchwała w tej sprawie została przegłosowana 7 grudnia 2023 r. przez radę miasta. Zmiany? Wbrew wcześniejszym zapowiedziom strefa okaże się nieco mniejsza.

    Benzyną E10 tych aut nie zatankujesz. Długa lista! Co mają zrobić kierowcy od 1 stycznia 2024 r.?

    Na stacjach pojawi się nowa benzyna E10. Do jakich samochodów lepiej jej nie tankować? Przygotowaliśmy listę pojazdów. Tak, jest też wyszukiwarka opracowana przez ministerstwo klimatu. Ale w tym przypadku najlepiej polegać przede wszystkim na deklaracjach producentów.

    Postęp projektu Izery: fabryka i nowy SUV już w 2025 roku?

    Na konferencji prasowej 7 grudnia 2023 r. prezes spółki ElectroMobility Poland (EMP), Piotr Zaremba, ogłosił znaczący postęp projektu Izery (pierwszego polskiego samochodu elektrycznego), informując o zrealizowaniu planów w 39 procentach. Wizja fabryki w Jaworznie i pierwszych samochodów z niej zjeżdżających staje się coraz bardziej realna. Produkcja samochodów ma ruszyć w tej fabryce pod koniec 2025 roku.

    Toyota Hilux Mild Hybrid 48V. Diesel w pick-up`ie z zastrzykiem 16 koni

    Toyota zdecydowała się poszerzyć gamę silnikową Hiluxa. Teraz 2,8-litrowy diesel w jednej z wersji może otrzymać elektryczne wsparcie. Za to odpowiedzialny jest 16-konny układ Mild Hybrid 48V.

    REKLAMA

    Ile kosztuje elektryczna Astra? Cennik modelu Electric startuje od 197 500 zł

    Pierwsza elektryczna Astra w historii modelu oficjalnie wchodzi do sprzedaży w Polsce. Za model trzeba zapłacić co najmniej 197 500 zł. Co kompaktowy Opel oferuje w zamian?

    Elektryczny SUV Mitsubishi? Japończycy uderzą w segment C

    Mitsubishi, zamiast zwijać biznes w Europie, najwyraźniej planuje go rozwijać. Po dwóch kluczowych debiutach w segmencie aut miejskich Japończycy szykują się do prezentacji elektrycznego SUV-a segmentu C.

    Czy paliwo w samochodzie może zamarznąć?

    Paliwo zamarzło w samochodzie. To hasło podczas porannej próby rozruchu silnika brzmi dla kierowcy jak wyrok. Czy to jest w ogóle możliwe? I jak radzić sobie w takiej sytuacji? O tym właśnie opowiemy w tym poradniku.

    Jaki będzie 2024 rok w branży TSL?

    Sektor TSL przechodzi przez istotne zmiany, które odzwierciedlają ewolucję całej branży. Nowe regulacje oraz kierunki rozwoju, wprowadzone w 2023 roku, jeszcze mocniej uwydatniły dynamiczny charakter branży. Jakie wyzwania i szanse z perspektywy prawa przyniesie ze sobą rok 2024? 

    REKLAMA

    Nowa benzyna E10 od stycznia 2024 r. MKiŚ: Nie wlewaj do baku jeżeli masz stary silnik, bo uszkodzisz układ paliwowy!

    Nowa benzyna 95-oktanowa z zawartością do 10% biokomponentów (E10) zacznie być sprzedawana na stacjach benzynowych w Polsce już od 1 stycznia 2024 r. - poinformowało Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ). Benzyna E10 zastąpi benzynę E5 o liczbie oktanowej 95. Ale uwaga, nie każdy silnik może pracować na nowej benzynie. W dokumentach pojazdu lub na klapie wlewu paliwa w samochodzie powinno znajdować się charakterystyczne oznaczenie E10 – potwierdzające dostosowanie samochodu do nowego paliwa. Właściciele starszych pojazdów powinni sprawdzić, czy ich pojazdy są dostosowane do tankowania nowego paliwa. Służy do tego wyszukiwarka przygotowana przez MKiŚ.

    Wyższe opłaty za autostrady w Niemczech dla ciężarówek. Skok cen sięga nawet 86 proc.!

    Opłaty za autostrady w Niemczech dla ciężarówek wzrosły nawet o 86 proc. To poważny problem dla firm z branży transportowej. I nie tylko Polskich, ale także pochodzących z innych krajów europejskich.

    REKLAMA