REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Skoda Roomster: Fabia w wersji Lifestyle

Tomasz Korniejew

REKLAMA

REKLAMA

Skoda Roomster to dla wielu taka zmieniona Fabia. Zatem w czym Roomster jest od Fabii lepszy?

Weźmy przód Skody Fabii, następnie na wysokości słupka B rozszerzmy nadwozie (tak, Roomster ma większy rozstaw kół tylnych niż przednich), rozciągnijmy nadwozie wzdłuż, zwiększmy rozstaw osi, następnie tył zakończmy tak jak w lekkich samochodach dostawczych, czyli klapą zakrywającą szeroki otwór załadunku. Do tego wszystkiego doczepmy duże drzwi i duże okna, następnie nieco zaokrąglijmy kanty nadwozia. Żeby było ładniej zamontujmy atrakcyjne felgi. W ten sposób z grubsza przerobimy Fabię na Roomstera.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Opinie kierowców o Skoda Roomster

Wnętrze

Przedział pasażerki Roomstera jest pochodną nadwozia, czyli jego funkcjonalność zmienia się w zależności od tego, którą część oceniamy.

W przedniej części mamy kopię Skody Fabii. Ta sama, dobrze rozplanowana i wykonana z dokładnością, z dobrych pod względem jakości materiałów tablica przyrządów. Te same fotele zapewniające odpowiedni komfort jazdy nawet podczas długich podróży. I ta sama dobra widoczność  z miejsca kierowcy we wszystkich kierunkach. Minusy? Owszem są dwa. Pierwszy to kształt drzwi.  Ostro zarysowaną, szpiczastą krawędzią przednich drzwi przy odrobinie nieszczęścia można sobie wybić oko. Drugi mankament dotyczy ograniczonej ilości miejsca (chodzi o szerokość) w przedniej części przedziału pasażerskiego.

REKLAMA

Za to z tyłu przestrzeni jest więcej. Szerokie drzwi ułatwiają zajęcie miejsca, a wysoko poprowadzona linia dachu zapenia komfort także wysokim pasażerom.  Tym bardziej, że kąt pochylenia oparć tylnych foteli da się regulować. Ma to bezpośrednie przełożenie na objętość przedziału bagażowego Roomstera, który w najskromniejszej wersji ma objętość 480 l. W przypadku, gdy ustawimy oparcia w pozycji maksymalnie wychylonej do przodu przestrzeń na pakunki rośnie do 560 l. Maksymalnie przedział bagażowy Skody Roomster może mieć objętość 1810 l.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Test Citroen C4 Picasso: francuska salonka

Napęd/Układ jezdny

Czterocylindrowy, benzynowy, turbodoładowany silnik o pojemności 1,2 l rozwijający moc 105 KM radzi sobie przeciętnie ze sporych rozmiarów Skodą. Według producenta Roomster przyspiesza od 0 do 100 km/h w 10,9 s. Nowoczesny silnik charakteryzuje się bardzo wysoką kulturą pracy i sprawnie nabiera prędkości od dolnych zakresów obrotów. Jednak należy się liczyć z tym, że po wykorzystaniu w pełni możliwości przewozowych Roomstera jego akceptowalna dynamika znacząco spadnie.

Dlatego Roomstera nie należy traktować, jako auta prawie dostawczego. Jego charakter bardziej przypadnie do gustu zwolennikom wyrazistego stylu, którzy potrzebują auta do przewozu dużych gabarytowo pakunków, np. sprzętów sportowych - osprzętu do Kitesurfingu, rowerów, desek snowboardowych. Czyli wszystkiego co duże i jednocześnie niezbyt ciężkie.

Na zużycie paliwa w przypadku silników z turbodoładowaniem w znaczniejszy niż w przypadku jednostek wolnossących sposób wpływa styl jazdy. Korzystając głównie z wyższych obrotów z łatwością można osiągnąć wynik spalania w mieście na poziomie ok. 12 l/100 km.  Z kolei jeżdżąc w sposób bardziej ekologiczny średnie spalanie w ruchu miejskim nie przekracza 8-8,5 l/100 km.

Zobacz też: Test Skoda Fabia Monte Carlo: pro mladší ducha

W błędzie są Ci, którzy myślą że Roomster prowadzi się tak jak Fabia. O ile układ kierowniczy jest podobnie zbyt czuły o tyle komfort tłumienia nierówności i zachowanie auta na drodze są inne.

Roomster ma większy rozstaw osi niż Fabia dlatego nierówności poprzeczne tłumi nieco dostojniej. Podczas jazdy po łukach auto się mniej przechyla niż Fabia. Z drugiej strony zainstalowanie do widocznego na zdjęciach Roomstera  opon niskoprofilowych i felg w rozmiarze siedemnastu cali poskutkowało mało delikatnym tłumieniem nierówności.

Cechą wyraźnie wyróżniającą Roomstera na tle Fabii jest spora podatność pierwszego modelu na boczne podmuchy wiatru.

Ze względu na kompaktowe wymiary Roomster nie sprawia kłopotów podczas eksploatacji w ruchu miejskim. Z drugiej strony dobre wyciszenie kabiny, wygodne fotele i tylna kanapa oraz duże możliwości przewozowe sprawiają, że sprawdzi się w roli auta rodzinnego.

Zobacz też: Test Suzuki SX4: wszystko czy nic?

 Podsumowanie

Podstawowa wersja skody Roomster kosztuje 46 700 zł. Za bazową wersję z opisywanym silnikiem 1.2 TSI o mocy 105 KM należy zapłacić 51 500 zł. Widoczny na zdjęciu egzemplarz został wyposażony w dodatkowe gadżety (m.in. dach panoramiczny, pakiet skórzany, rozbudowany radioodtwarzacz, skrętne reflektory projekcyjne, system nawigacji czy automatyczną klimatyzację) za ok. 11 tys. zł. Jednak i bez nich wyposażenie nie pozostawiało wiele do życzenia. Za rozsądną specyfikację Roomstera, biorąc pod uwagę wersję silnikową oraz wyposażenie trzeba zapłacić około 55-58 tys. zł, czy warto? Jeżeli ktoś szuka samochodu, który ma większe możliwości przewozowe niż Fabia kombi, a przy tym nie jest autem dostawczym to będzie z Roomstera zadowolony. Jego głównym atutem jest uniwersalność.

Dane techniczne:

Skoda Roomster 1.2 TSI 
Typ silnika benzynowy, turbo
Pojemność  1197 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/8
Maksymalna moc 105 KM/5000 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 175 Nm/1550-4100 obr./min.
Napęd przedni
Skrzynia biegów man. 5-bieg
Pojemność bagażnika 509-1810 l
Wymiary (dł./szer./wys.) 421,4/168,4/160,7 cm
Rozstaw osi 262,1 cm
V-max 184 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,9 s.
Zużycie paliwa* 7,1/4,9/5,7 l/100 km
Cena od 51 500 zł
*miasto/trasa/cykl mieszany

Skoda Roomster - deska rozdzielcza
Skoda
Skoda Roomster - przód
Skoda
Skoda Roomster - przód
Skoda
Skoda Roomster - zegary
Skoda
Skoda Roomster - konsola centralna
Skoda
Skoda Roomster - fotele
Skoda
Skoda Roomster - tylna kanapa
Skoda
Skoda Roomster - schowki
Skoda
Skoda Roomster - bagażnik
Skoda
Skoda Roomster - reflektor
Skoda
Skoda Roomster - przod
Skoda
Skoda Roomster - tył
Skoda
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA