REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test: Toyota RAV4: weteran klasy SUV

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Korniejew

REKLAMA

REKLAMA

Toyota RAV4 przez prawie 20 lat obecności na polskim rynku zyskała sympatię szerokiej rzeszy kierowców. W teście trzecia generacja modelu napędzana dieslem o mocy 150 KM.

Obecna na rynku od 1994 roku Toyota RAV4 to jeden z pionierów popularnego segmentu SUV. To także jeden z najlepiej sprzedających się modeli w tej klasie. Japoński SUV zyskał sympatię kierowców głównie ze względu na atrakcyjne nadwozie i dobre właściwości jezdne. Sprawdziliśmy, czy najnowsza generacja po liftingu nie straciła swoich najmocniejszych atutów.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też:  Opinie kierowców o Toyota RAV4

Nadwozie

Przy okazji niedawnego liftingu najbardziej zmieniono przednią cześć Toyoty RAV4. Projektanci upodobnili przedni pas do tych znanych z Corolli oraz niedostępnej na polskim rynku Camry. Zmienione światła oraz chromowany grill nadały japońskiemu SUV-owi nieco egzotyczny, azjatycki wygląd.
Bryła nadwozia japońskiego SUV-a jest zwarta i proporcjonalna, może się podobać. Ładnym akcentem stylizacyjnym jest polakierowana osłona koła zapasowego umieszczona na tylnych drzwiach.
Kontrowersje budzi za to  dostęp do przedziału bagażowego. Zamysł jest dobry, bo uchylane na bok drzwi ułatwiają pakowanie auta. Niestety producent nie przewidział dostosowania tego elementu do potrzeb ruchu prawostronnego. W efekcie drzwi uchylają się na prawą stronę, co mocno utrudnia załadunek w przypadku, gdy auto zaparkowane jest równolegle do chodnika, przy prawej krawędzi jezdni.

REKLAMA

Wnętrze

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Mimo zwiększonego prześwitu (18 cm) do japońskiego SUV-a wsiada się wygodnie, a przedział pasażerski opisywanej Toyoty jest przestronny. Standardowym wyposażeniem prezentowanej na zdjęciach odmiany Premium jest tapicerka częściowo skórzana, a częściowo wykończona alcantarą oraz elektrycznie regulowany fotel kierowcy. Generalnie fotele i tylna kanapa RAV4 sprzyjają dłuższym podróżom. Nawet po kilku godzinach jazdy siedzi się na nich wygodnie. Komfortowej podróży sprzyja również  mechanizm ustawiania kąta oparcia tylnej kanapy.

Zobacz też: Test Honda CR-V: uniwersalność jest w cenie

Paradoksalnie nie najlepiej Toyota wypada pod kątem przestrzeni na bagaże. Bagażnik w zależności od pochylenia oparć kanapy ma objętość od 410 do 586 l. Dla porównania Volkswagen Passat sedan ma bagażnik o objętości 603 l.

Tablica przyrządów RAV4 została wykonana z tworzyw przeciętnej jakości. Sytuację trochę ratuje koło kierownicy obszyte skorą. Także stylizacja kokpitu już nieco trąci myszką (i to mimo dużego, kolorowego wyświetlacza umieszczonego na konsoli centralnej). Okrągłe formy konsoli niegdyś wyglądały świeżo, dziś są zwyczajnie niemodne. Ale nie można odmówić tablicy przyrządów intuicyjności obsługi.

Napęd

Największym atutem opisywanej RAV4 jest napęd. Zgoda, wysokoprężny silnik o mocy 150 KM jest głośny zanim się rozgrzeje (po rozgrzaniu odgłos pracy diesla jest o wiele cichszy) ale doskonale wypada pod względem niskiego zużycia paliwa oraz elastyczności. W ruchu miejskim ważąca około 1600 kg RAV4 z napędem na obie osie zużywała około 8 l oleju napędowego na 100 km. W trasie spalanie spada o około 1,5 l/100 km.
Bardzo dobrze współgra z jednostką napędową manualna sześciobiegowa przekładania. Dzięki dużej elastyczności silnika, nie trzeba często zmieniać biegów.

Zobacz też: Pierwsza jazda: Nowy Volkswagen Tiguan

Układ kierowniczy Toyoty daje kierowcy poczucie kontroli nad autem, a zawieszenie tłumi nierówności  nawierzchni stosunkowo miękko. Za to gorzej RAV4 radzi sobie podczas jazdy po łukach. Wysoko umieszczony środek ciężkości skutkuje lekką podsterownością. Nadwozie jest wrażliwe na boczne podmuchy wiatru.

Podsumowanie

Toyota RAV4 to prawdziwy weteran segmentu SUV.  Ale ostatnio konkurencja w segmencie urosła w siłę na tyle, że poczciwa „Ravka” zaczęła odstawać. Zachowała swoje atuty, ale dziś wydaje się już nieco trącać myszką. Tym większym cieniem rzuca się na model jego cena. Opisywana RAV4 2.2 D-4D, 4x4 w wersji Premium kosztuje… 143 900 zł. Można dostać zawrotu głowy i to mimo stosunkowo bogatego wyposażenia nie wymagającego dopłaty. Podstawowa wersja RAV4 z silnikiem benzynowym o mocy 158 KM i napędem na jedna oś kosztuje ok. 96 tys. zł.

Zobacz też: Test Ford Kuga: ukłon w stronę Europejczyków

Dane techniczne:

Toyota RAV4 2.2 D4-D Premium

Typ silnika

turbodiesel

Pojemność

2 231 cm3

Układ cylindrów/zawory

R4/16

Maksymalna moc

150 KM/3600 obr./min.

Maksymalny moment obrotowy

340 Nm/2800 obr./min.

Napęd

przedni

Skrzynia biegów

man.  6-bieg

Pojemność bagażnika

586 l

Wymiary (dł./szer./wys.)

439,5/181,5/172 cm

Rozstaw osi

256 cm

V-max

190 km/h

Przyspieszenie 0-100 km/h

10,2 s.

Zużycie paliwa*

7,5/5,2/6 l/100km

Cena

Od  126 300 zł

*miasto/trasa/cykl mieszany

W wygodnym załadunku mogą przeszkadzać otwierane na prawą stronę drzwi bagażnika Toyoty Rav4. Fot. Moto.wieszjak.pl
Toyota Rav4 ma prześwit wysokości 18 cm i napęd na obie osie. Fot. Moto.wieszjak.pl
Tablica przyrządów została wykonana z tworzyw mocno przeciętnej jakości. Nie można za to narzekać na czytelność. Toyota Rav4 Fot. Moto.wieszjak.pl
Wnętrze Toyoty Rav4 zostało wyposażone w wiele praktycznych schowków. Fot. Moto.wieszjak.pl
"Zegary" Toyoty Rav4 wyglądają trochę jak z poprzedniej epoki. Fot. Moto.wieszjak.pl
Wysokoprężny silnik o mocy 150 KM jest sprawnym źródłem napędu dla Toyoty Rav4. Fot. Moto.wieszjak.pl
Fotel kierowcy Toyoty Rav4 ma elektryczną regulację. To wyposażenie standardowe wersji Premium. Fot. Moto.wieszjak.pl
W Toyocie Rav4 można regulować kąt pochylenia tylnego oparcia. Fot. Moto.wieszjak.pl
Przestrzeń bagażowa ma objętość od 410 l. Toyota Rav4 Fot. Moto.wieszjak.pl
Jazda Toyotą Rav4 jest komfortowa, zawieszenie zostało zestrojone dość miękko. Fot. Moto.wieszjak.pl
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA