Test Mazda5: zoom zoom van
REKLAMA
REKLAMA
Mazda5 idealnie wpisuje się w lansowane przez media motoryzacyjne „rosnące wymagania klientów” i w każdej kwestii, która może zadecydować o zakupie auta, ma wiele do zaoferowania.
REKLAMA
Karoseria Mazdy5
Klinowata karoseria Mazdy5 ma służyć zmniejszeniu oporów powietrza, a co za tym idzie ograniczenie zużycia paliwa. Boki nadwozia zostały ozdobione falistymi przetłoczeniami, które są elementem stylu w projektowaniu nazwanym motywem Nagari (Nagari oznacza przepływ). Nowa Mazda5 znacznie różni się od poprzedniczki tylną częścią nadwozia. Zrezygnowano z pionowych lamp umieszczonych na słupkach, na rzecz skośnie zamontowanych dużych świateł.
Zobacz też: Opinie kierowców o Mazda 5
Z przodu rzucają się w oczy duże wloty powietrza i krótka maska. W przypadku testowanego egzemplarza pracuje pod nią dwulitrowy benzyniak o mocy 150 KM.
Przesuwane tylne drzwi są bardziej praktyczne, ze względy na to, że są większe niż ich uchylane odpowiedniki, a także łatwiej ich używać w wąskich miejscach parkingowych czy garażach.
Wnętrze Mazdy5
REKLAMA
Wnętrze Mazdy5 to wzór ergonomii i funkcjonalności. Deska rozdzielcza jest zaprojektowana bardziej zachowawczo, niż karoseria auta. Brakuje jej nieco koloru, ponieważ czerń tworzyw tylko miejscami rozjaśniają chromowane dodatki. Zegary są czytelne, ale nudne.
Zaletą wnętrza Mazdy5 jest dobre rozmieszczenie wszystkich przycisków i przełączników na desce rozdzielczej. Multifunkcyjna kierownica, która jest obszyta skórą, pozwala na kontrolowanie radioodtwarzacza i obsługiwanie tempomatu bez odrywania od niej rąk.
Panel sterowania klimatyzacją jest złożony z trzech dużych pokręteł i kilku przycisków, z obsługą których nikt nie będzie miał problemu.
Na szczycie deski rozdzielczej znajduje się wyświetlacz klimatyzacji i komputera pokładowego, co również jest bardzo wygodnym rozwiązaniem, ponieważ kierowca nie musi odrywać wzroku od drogi aby sprawdzić zasięg, średnie zużycie paliwa czy temperaturę panującą na zewnątrz auta.
Zaplanowanie podróży ułatwi system nawigacji zamontowany w aucie, który również nie wymaga zapoznawania się z instrukcją obsługi. Dotykowy wyświetlacz to obecnie standard w aucie w tym przedziale cenowym.
Zobacz też: Test Mazda MX-5: drogowy akrobata
Mazda5 w testowanej wersji mogła przewieźć maksymalnie 7 osób w trzech rzędach siedzeń, które były obszyte skórą i wykończone czerwonymi dodatkami. Zaczynając od przodu, fotele kierowcy i pasażera są dość duże i wygodne. Łatwo zająć w nich wygodną pozycję dzięki temu, że mają szeroki zakres regulacji. W drugim rzędzie wygospodarowano miejsce dla trzech osób, jednak skrajne siedziska i oparcia są znacznie szersze, niż środkowe, które należy traktować jako miejsce awaryjne. Trzeci rząd to dwa fotele, które przewiozą "statystycznego Polaka" zapewniając mu minimum miejsca potrzebnego do podróżowania. Ostatni rząd siedzeń chowa się w podłodze bagażnika tworząc płaską powierzchnię. Przestrzeń bagażowa ma pojemność około 780 litrów (mierzone do linii dachu) w wersji pięcioosobowej i około 160 litrów w wersji pięcioosobowej.
Silnik i zawieszenie Mazdy5
W testowanym egzemplarzu Mazdy5 zamontowano benzyniaka o pojemności 2 litrów o mocy 150 KM. Silnik charakteryzuje się wysoką kulturą pracy i niezłą elastycznością. Mazda5 nie jest demonem prędkości i nie wciska w fotel przy przyspieszaniu, ale nie została stworzona do generowania takich emocji. Zarówno w trasie, jak i w mieście japoński van sunie gładko połykając kolejne kilometry. Zużycie paliwa zależy od stylu jazdy kierowcy. Respektując przepisy o ograniczeniu prędkości poza miastem komputer pokładowy informował o średnim zużyciu paliwa na poziomie 7,5-8,5 litra benzyny na 100 kilometrów, a jazda w mieście "kosztowała" około 10-11 litrów.
Zobacz też: Test Mazda 6 Sport: dyskretna, elegancka... i łagodna dla portfela
Na pochwałę zasługuje praca skrzyni biegów, która jest dobrze zestopniowana, a jej lewarek idealnie leży w dłoni i pracuje bardzo precyzyjnie.
Zawieszenie pracuje cicho i zapewnia duży komfort jazdy. Mazda5 ma bezpośredni układ kierowniczy, dzięki czemu kierowca nie ma problemu z wyczuciem gabarytów auta. Nawet bardziej dynamiczne pokonywanie zakrętów nie robi wrażenia na układzie zawieszenia, który dopuszcza jedynie lekkie przechyły karoserii. Model 5, podobnie jak w przypadku innych pojazdów ze stajni Mazdy daje dużo przyjemności z jazdy.
Podsumowanie
Mazda5 to jeden z najciekawszych vanów oferowanych obecnie na naszym rynku. Świetne własności jezdne i bogate wyposażenie oferowane w przystępnej cenie może przekonać wielu klientów. Podwyższony poziom funkcjonalności i bogate wyposażenie oferowane w przystępnej cenie to cechy, które decydują o zakupie auta tego segmentu.
Dane techniczne:
Mazda5 MZR 2,0 Sport | |
Typ silnika | benzyna |
Pojemność | 1 998 mc3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 |
Maksymalna moc | 150 KM/6200 obr./min. |
Maksymalny moment obrotowy | 191 Nm/4500 obr./min. |
Napęd | przedni |
Skrzynia biegów | man. 6-bieg |
Pojemność bagażnika | 780 l |
Wymiary (dł./szer./wys.) | 458,5/175/161,5 cm |
Rozstaw osi | 275 cm |
V-max | 194 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11 s. |
Zużycie paliwa* | 9/5,7/6,9 l/100km |
Cena | Od 93 200 zł |
*miasto/trasa/cykl mieszany |
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.