Mazda 3 – którą wybrać? Poradnik kupującego
REKLAMA
REKLAMA
Mazda 3 dostępna jest w dwóch odmianach nadwoziowych – jako pięciodrzwiowy hatchback oraz czterodrzwiowy sedan.
Mimo, że odmianie sedan nie można odmówić urody, hatchback wydaje się być ciekawszy pod względem stylizacyjnym. Dodatkowo pięciodrzwiowe nadwozie jest praktyczniejsze.
REKLAMA
Nasz wybór: hatchback
Napęd
W gamie silnikowej Mazdy 3 znalazły się cztery jednostki benzynowe oraz jedna wysokoprężna.
Podstawowym źródłem napędu Mazdy 3 jest silnik benzynowy o pojemności 1,6 l i mocy maksymalnej 105 KM.
Niestety moc maksymalna w tym przypadku okazuje się niewystarczająca do żwawego napędzania Mazdy 3. Według danych producenta auto przyspiesza od 0 do 100 km/h w 12,2 s. Osoby planujące wykorzystywać Mazdę 3 jako auto rodzinne musza się liczyć ze znacznym pogorszeniem (i tak mocno przeciętnych) osiągów podczas podróżowania z kompletem pasażerów i bagażem.
Zobacz również: Opinie kierowców o Mazda 3
Według producenta zużycie paliwa w ruchu miejskim oscyluje wokół 8,5 l/100 km.
Droższy o 6 tys. zł jest dwulitrowy silnik benzynowy o mocy 151 KM. Według danych producenta Mazda 3 napędzana tą jednostką napędową „setkę” osiąga po 10,4 s, a w ruchu miejskim zużywa 9,3 l/100 km.
Kolejną pozycją w gamie silników benzynowych jest ten sam silnik dwulitrowy delikatnie zmodyfikowany pod kątem mocy maksymalnej – rozwija 150 KM i dysponuje mniejszym o 4 Nm momentem obrotowym od wyżej opisanej jednostki napędowej (osiąga 187 Nm).
Według cennika jest droższy o 4 tys. zł od jednostki 2l/151 KM, ale to dlatego, że występuje standardowo z automatyczną sześciobiegową przekładnią.
Najmocniejszą jednostką benzynową jest silnik stosowany w modelu sygnowanym emblematem MPS. Jednostka ma pojemność 2,3 l i rozwija moc maksymalną 260 KM. Według danych producenta Mazda 3 MPS rozpędza się od 0 do 100 km/h w 6,1 s, a w ruchu miejskim zużywa 13,2 l/100 km.
W gamie jednostek wysokoprężnych znalazł się tylko jeden silnik – 1.6/115 KM. Według danych producenta Mazda 3 z dieslem pod maską rozpędza się od 0 do 100 km/h w 11 s i zużywa w ruchu miejskim 5,3 l/100 km.
Nasz wybór: 2,3 l/260 KM – to jasne, a dla stąpających mocniej po ziemi proponujemy diesla.
Wyposażenie
Mazda3 jest dostępna w sześciu odmianach wyposażenia – Comfort, Exclusive, Kirei, Exclusive Plus, Sport oraz MPS przy czym liczba wersji Kirei jest ograniczona.
Podstawowa wersja Comfort jest wyposażona m.in. w przednie, boczne i kurtynowe poduszki powietrzne, elektrycznie regulowane szyby z przodu i elektrycznie regulowane lusterka, radioodtwarzacz CD/MP3 z czterema głośnikami, manualną klimatyzację, podgrzewane fotele przednie oraz komputer pokładowy.
Zobacz również: Test Hyundai i30 hatchback: solidny konserwatyzm
REKLAMA
Droższa o 4 tys. zł wersja Exclusive obejmuje wyposażenie odmiany Comfort i ponadto jest wyposażona m.in. w automatyczną dwustrefową klimatyzację, skórzaną gałkę i dźwignię zmiany biegów, sterowanie audio z koła kierownicy, szesnastocalowe obręcze kół ze stopów lekkich.
Dopłaty kolejnych 4 tys. zł do odmiany Exclusive wymaga wersja wyposażeniowa Kirei. Oprócz wyposażenia wersji Exclusive zawiera m.in. elektrycznie regulowane szyby z tyłu, reflektory przeciwmgielne, siedemnastocalowe obręcze kół ze stopów lekkich, lakier metalic, sportowe zderzaki, lampy tylne LED, spojler dachowy, sportowe fotele przednie, podświetlenie tarcz „zegarów” w kolorze pomarańczowo-niebieskim.
Wersja Exclusive plus jest droższa o 1900 zł od Kirei. Oprócz wyposażenia Kirei zawiera ponadto m.in. podgrzewaną przednią szybę, czujniki deszczu i zmierzchu, fotochromatyczne lusterko wewnętrzne, czujniki parkowania z tyłu.
Z kolei odmiana Sport jest droższa o 10 tys. zł od wersji Exclusive plus i jest dostępna z jednostką 2.0/150 KM w dwóch modyfikacjach (także z automatem).
Zawiera wyposażenie z listy Exclusive Plus i ponadto m.in. System audio renomowanej firmy Bose, system monitorowania tyłu pojazdu, system uruchamiania auta bez kluczyka oraz system kontroli ciśnienia w ogumieniu.
Odmiana MPS jest najdroższa ale dostępna jedynie z silnikiem 2,3l/260 KM.
Nasz wybór: Ponownie MPS, dla oszczędnych Exclusive z doposażeniem.
Redakcja poleca: Mazda3 MPS 2,3l/160KM
REKLAMA
REKLAMA