Mazda 3 – którą wybrać? Poradnik kupującego

REKLAMA
REKLAMA
Mazda 3 dostępna jest w dwóch odmianach nadwoziowych – jako pięciodrzwiowy hatchback oraz czterodrzwiowy sedan.
Mimo, że odmianie sedan nie można odmówić urody, hatchback wydaje się być ciekawszy pod względem stylizacyjnym. Dodatkowo pięciodrzwiowe nadwozie jest praktyczniejsze.
REKLAMA
REKLAMA
Nasz wybór: hatchback
Napęd
W gamie silnikowej Mazdy 3 znalazły się cztery jednostki benzynowe oraz jedna wysokoprężna.
Podstawowym źródłem napędu Mazdy 3 jest silnik benzynowy o pojemności 1,6 l i mocy maksymalnej 105 KM.
Niestety moc maksymalna w tym przypadku okazuje się niewystarczająca do żwawego napędzania Mazdy 3. Według danych producenta auto przyspiesza od 0 do 100 km/h w 12,2 s. Osoby planujące wykorzystywać Mazdę 3 jako auto rodzinne musza się liczyć ze znacznym pogorszeniem (i tak mocno przeciętnych) osiągów podczas podróżowania z kompletem pasażerów i bagażem.
Zobacz również: Opinie kierowców o Mazda 3
REKLAMA
Według producenta zużycie paliwa w ruchu miejskim oscyluje wokół 8,5 l/100 km.
Droższy o 6 tys. zł jest dwulitrowy silnik benzynowy o mocy 151 KM. Według danych producenta Mazda 3 napędzana tą jednostką napędową „setkę” osiąga po 10,4 s, a w ruchu miejskim zużywa 9,3 l/100 km.
Kolejną pozycją w gamie silników benzynowych jest ten sam silnik dwulitrowy delikatnie zmodyfikowany pod kątem mocy maksymalnej – rozwija 150 KM i dysponuje mniejszym o 4 Nm momentem obrotowym od wyżej opisanej jednostki napędowej (osiąga 187 Nm).
Według cennika jest droższy o 4 tys. zł od jednostki 2l/151 KM, ale to dlatego, że występuje standardowo z automatyczną sześciobiegową przekładnią.
Najmocniejszą jednostką benzynową jest silnik stosowany w modelu sygnowanym emblematem MPS. Jednostka ma pojemność 2,3 l i rozwija moc maksymalną 260 KM. Według danych producenta Mazda 3 MPS rozpędza się od 0 do 100 km/h w 6,1 s, a w ruchu miejskim zużywa 13,2 l/100 km.
W gamie jednostek wysokoprężnych znalazł się tylko jeden silnik – 1.6/115 KM. Według danych producenta Mazda 3 z dieslem pod maską rozpędza się od 0 do 100 km/h w 11 s i zużywa w ruchu miejskim 5,3 l/100 km.
Nasz wybór: 2,3 l/260 KM – to jasne, a dla stąpających mocniej po ziemi proponujemy diesla.
Wyposażenie
Mazda3 jest dostępna w sześciu odmianach wyposażenia – Comfort, Exclusive, Kirei, Exclusive Plus, Sport oraz MPS przy czym liczba wersji Kirei jest ograniczona.
Podstawowa wersja Comfort jest wyposażona m.in. w przednie, boczne i kurtynowe poduszki powietrzne, elektrycznie regulowane szyby z przodu i elektrycznie regulowane lusterka, radioodtwarzacz CD/MP3 z czterema głośnikami, manualną klimatyzację, podgrzewane fotele przednie oraz komputer pokładowy.
Zobacz również: Test Hyundai i30 hatchback: solidny konserwatyzm
Droższa o 4 tys. zł wersja Exclusive obejmuje wyposażenie odmiany Comfort i ponadto jest wyposażona m.in. w automatyczną dwustrefową klimatyzację, skórzaną gałkę i dźwignię zmiany biegów, sterowanie audio z koła kierownicy, szesnastocalowe obręcze kół ze stopów lekkich.
Dopłaty kolejnych 4 tys. zł do odmiany Exclusive wymaga wersja wyposażeniowa Kirei. Oprócz wyposażenia wersji Exclusive zawiera m.in. elektrycznie regulowane szyby z tyłu, reflektory przeciwmgielne, siedemnastocalowe obręcze kół ze stopów lekkich, lakier metalic, sportowe zderzaki, lampy tylne LED, spojler dachowy, sportowe fotele przednie, podświetlenie tarcz „zegarów” w kolorze pomarańczowo-niebieskim.
Wersja Exclusive plus jest droższa o 1900 zł od Kirei. Oprócz wyposażenia Kirei zawiera ponadto m.in. podgrzewaną przednią szybę, czujniki deszczu i zmierzchu, fotochromatyczne lusterko wewnętrzne, czujniki parkowania z tyłu.
Z kolei odmiana Sport jest droższa o 10 tys. zł od wersji Exclusive plus i jest dostępna z jednostką 2.0/150 KM w dwóch modyfikacjach (także z automatem).
Zawiera wyposażenie z listy Exclusive Plus i ponadto m.in. System audio renomowanej firmy Bose, system monitorowania tyłu pojazdu, system uruchamiania auta bez kluczyka oraz system kontroli ciśnienia w ogumieniu.
Odmiana MPS jest najdroższa ale dostępna jedynie z silnikiem 2,3l/260 KM.
Nasz wybór: Ponownie MPS, dla oszczędnych Exclusive z doposażeniem.
Redakcja poleca: Mazda3 MPS 2,3l/160KM
REKLAMA
REKLAMA