Test KIA Cee'd: rozważna i nieromantyczna
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
KIA odkryła przed publiką kompaktowy model Cee'd podczas salonu samochodowego w Paryżu w 2006 roku. Wybór salonu samochodowego nie był przypadkowy: od momentu powstania koncepcji auta, było ono tworzone z myslą o europejskim rynku, jako samochód zaprojektowany w Europie i tutaj też produkowany. Nawet nazwa nawiązuje do europejskich korzeni, powstała z połączenia skrótów CE (Community of Europe - Wspólnota Europejska) oraz ED (European Design). Projekt powstał w Russelsheim, w nowym centrum projektowym, w oparciu o nową płytę podłogową. Cee'd mierzy 4,23 metra długości, 1,79 metra szerokości i 1,48 metra wysokości. Auto sprzedawane jest tylko w Europie, a produkowane w słowackim Żylinie.
REKLAMA
Cee'd trafił do sprzedaży na początku 2007 roku... i osiągnął sukces. Również ze względu na gwarancję obejmującą 150 tysięcy kilometrów lub 7 lat. Cee'd początkowo dostępny był tylko w wersji hatchback, szybko jednak dołączyły też wersje kombi (SW - Sporty Wagon) oraz coupe (pro_cee'd). W 2009 roku auto poddano modernizacji, a do testów trafiła wersja SW ze 126-konnym silnikiem diesla 1,6 CRDi w najbogatszej wersji wyposażeniowej XL.
Zobacz też: Opinie kierowców o KIA Cee`d
Nadwozie
Samochód dość dużo zyskał na przeprowadzonym w 2009 faceliftingu. Nowy jest grill i przednie lampy, dzięki czemu auto zyskało nieco agresywności.
Bagażnik w Cee'dzie jest całkiem pojemny, nie jest jednak liderem w klasie. Z tyłu zmieszczą się 534 litry bagażu. Dla porównania, Octavia II kombi ma bagażnik o pojemności 604 litrów, w Renault Megane Grandtour zmieści się 505 litrów, a w nowej Astrze Sports Tourer... tylko 370.
Oczywiście tylne fotele można złożyć, jeśli to zrobimy, przestrzeń bagażową można złożyć, Cee'd pomieści wówczas 1664 litry... więcej niż właściwie cała konkurencja, od Octavii aż po Astrę. Na plus należy też zaliczyć wysoko otwierającą się klapę i duży otwór bagażnika.
Wnętrze i wyposażenie
REKLAMA
Najbardziej na liftingu zyskało wnętrze Cee'da. Mało atrakcyjne pomarańczowe zegary zostały zastąpione przez efektowne biało-czerwone wskaźniki. Reszta pozostała właściwie bez zmian. Użyte plastiki nie wyglądają najlepiej, zwłaszcza na konsoli centralnej, ale ich jakość i solidny montaż nie pozostawiają wiele do życzenia.
Największą zaletą Cee'da jest jednak ilość miejsca w środku. Zwykle w autach kompaktowych wygodnie jest tylko z przodu, gdzie zarówno kierowca jak i pasażer potraktowani są "po królewsku". Podróżujący z tyłu plebejusze muszą już zwykle zakrywać uszy kolanami. W Cee'dzie tak nie jest, miejsca jest dużo zarówno z przodu jak i z tyłu. Dotyczy to także miejsca nad głową. Auto zostało zaprojektowane również z myślą o wyższych osobach, co wydawałoby się w dzisiejszych czasach zupełnie naturalne. Niestety nie, przykładem jest choćby Suzuki Kizashi.
Cee'da już w standardzie wyposażono w sześć poduszek powietrznych, w tym kurtyny powietrzne. Seryjny jest też ABS z EBD (elektroniczny rozdział siły hamowania). ESP to już płatny dodatek, podobnie jak TCS (kontrola trakcji) i BAS (układ wspomagania nagłego hamowania).
W aucie należy pochwalić działanie systemu bluetooth. Obsługuje się go prosto i bezproblemowo za pomocą dużych przycisków na ekranie dotykowym. Dzięki temu nawet podczas postoju w korku wybranie numeru nie jest problemem. Za ergonomię pochwalić też trzeba nawigację. W istocie jej układ bardzo przypomina to, co znamy z aut Volkswagena.
Napęd i zawieszenie
W testowanym egzemplarzu znalazł się najmocniejszy oferowany obecnie w cee'dzie silnik diesla o pojemności 1,6 litra i mocy 128 koni mechanicznych. Maksymalny moment obrotowy to 255 niutonometrów, przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 11,2 sekundy (dużo!), a prędkość maksymalna to 197 km/h.
Jak sprawuje się to w praktyce? Zaskakująco dobrze. Mimo niezbyt zachęcających wyników "na papierze", auto jest bardzo żwawe. Duży moment obrotowy dostępny jest już od samego dolnego zakresu obrotów, dzięki czemu ruszanie jest równie łatwe, co przyjemne. Silnik zaskakuje również kulturą - na tyle, że podczas normalnej jazdy prawie nie czuć, że ma się do czynienia z klekotliwym dieslem. Po faceliftingu w aucie pojawiła się też (nareszcie!) sześciobiegowa manualna skrzynia biegów. W cee'dzie przed faceliftingiem trochę jej brakowało.
Zobacz też: KIA Venga - K(illed) I(n) A(ction)
Zawieszenie jest oparte o kolumny MacPhersona z przodu i oś wielowahaczową z tyłu. O ile przednie zawieszenie jest obecnie podobne w wielu autach tej klasy, to zastosowanie wielowahacza z tyłu (zamiast sztywnej belki) bardzo poprawia zachowanie auta na drodze, zwiększając bezpieczeństwo i komfort.
Podsumowanie i ceny
Cena to jeden z powodów, dla którego cee'd to bardzo ciekawa propozycja dla osób, którym nie przeszkadza niezbyt wielki prestiż łączący się z marką KIA (lub, prościej sprawę ujmując, nie mają kompleksów na punkcie auta którym jeżdżą). Kia cee'd w wersji XL z silnikiem diesla o mocy 128 KM kosztuje obecnie 78 000 zł (bez promocji). To taniej niż porównywalne Renault Megane, Volkswagen Golf Variant, Opel Astra Sports Tourer, Ford Focus... czy właściwie zostali jacyś jeszcze konkurenci w tej klasie?
Gdyby zrezygnować z silnika diesla i wybrać w to miejsce silnik benzynowy o pojemności 1,6 litra i mocy 126 KM, to cena (za egzemplarz z topowym wyposażeniem!) wyniesie 69 000 zł. Po dodaniu do tego 7-letniej gwarancji naprawdę trudno jest się dziwić dobrej sprzedaży tego auta. Ciekawostka: inną firmą, która oferuje 7-letnią gwarancję dla sprzedawanych przez siebie aut jest... Ferrari.
Zalet Kia Cee'd ma bardzo dużo. Czy są też jakieś wady? Na pewno koreańska marka nie ma jeszcze ani tyle zaufania, ani tyle prestiżu, aby konkurować sprzedażowo z takimi gigantami jak np. Skoda. To jednak powoli się zmienia. Druga z wad auta to trochę słaba oferta silnikowa, zwłaszcza, jeśli wybieramy wersję trzydrzwiową (pro_cee'd). W tym ładnym dynamicznie wyglądającym hatchbacku zdecydowanie przydałby się mocny silnik.
Zobacz również: Kia Cee’d – jaką wybrać? Poradnik kupującego
Drugą wadą, dość poważną, jest sposób konstrukcji oferty w Kii. Praktycznie nie ma możliwości skonfigurowania samochodu samemu: musimy poruszać się w obrębie predefiniowanych wersji. Nie jest możliwe np. kupienie modelu o jeden stopień tańszego i dobranie do niego elementów wyposażenia z wersji droższej, pomijając systemy naszym zdaniem zupełnie niepotrzebne. Na pewno upraszcza to proces produkcji i sprzedaży, jednak w efekcie klient ma mniejszy wybór. Prawie identyczny system jest stosowany przez Hyundaia.
Skłamałbym jednak, gdybym powiedział, że powyższe rzeczy zniechęciłyby mnie do zakupu cee'da. To niezwykle solidnie wykonane auto, doskonale spozycjonowane w swojej klasie, z doskonałą ceną i programem gwarancyjnym. A przy tym też niezwykle przyjemne i dyskretne w codziennym użytkowaniu.
Dane Techniczne
Długość: 4490 mm
Szerokość: 1790 mm
Wysokość: 1450 mm
Rozstaw osi: 2 650 mm
Masa: 1419 kg
Pojemność bagażnika: 534 l
Skrzynia biegów: manualna 6-biegowa
Napęd: przedni
Typ silnika: turbodiesel
Liczba cylindrów: 4
Pojemność silnika: 1582 ccm
Moc silnika: 128 KM / 400 obr./min
Maksymalny moment obrotowy: 255 Nm / 1900-2750 obr./min
Prędkość maksymalna: 197 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 11,2 s
Zużycie paliwa: 4,6 l / 100 km (dane producenta)
Pojemność zbiornika paliwa: 53 l
REKLAMA
REKLAMA