REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test KIA Cee'd: rozważna i nieromantyczna

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kalinowski Marcin

REKLAMA

REKLAMA

KIA Cee’d to koń trojański koreańskiego przemysłu motoryzacyjnej. Przed jego pojawieniem niewybredne żarty na temat jakości aut produkowanych w Korei były na porządku dziennym – w niektórych przypadkach nawet słusznie.

REKLAMA

KIA odkryła przed publiką kompaktowy model Cee'd podczas salonu samochodowego w Paryżu w 2006 roku. Wybór salonu samochodowego nie był przypadkowy: od momentu powstania koncepcji auta, było ono tworzone z myslą o europejskim rynku, jako samochód zaprojektowany w Europie i tutaj też produkowany. Nawet nazwa nawiązuje do europejskich korzeni, powstała z połączenia skrótów CE (Community of Europe - Wspólnota Europejska) oraz ED (European Design). Projekt  powstał w Russelsheim, w nowym centrum projektowym, w oparciu o nową płytę podłogową. Cee'd mierzy 4,23 metra długości, 1,79 metra szerokości i 1,48 metra wysokości. Auto sprzedawane jest tylko w Europie, a produkowane w słowackim Żylinie.

REKLAMA

Cee'd trafił do sprzedaży na początku 2007 roku... i osiągnął sukces. Również ze względu na gwarancję obejmującą 150 tysięcy kilometrów lub 7 lat. Cee'd początkowo dostępny był tylko w wersji hatchback, szybko jednak dołączyły też wersje kombi (SW - Sporty Wagon) oraz coupe (pro_cee'd). W 2009 roku auto poddano modernizacji, a do testów trafiła wersja SW ze 126-konnym silnikiem diesla 1,6 CRDi w najbogatszej wersji wyposażeniowej XL.

Zobacz też: Opinie kierowców o KIA Cee`d

Nadwozie

Samochód dość dużo zyskał na przeprowadzonym w 2009 faceliftingu. Nowy jest grill i przednie lampy, dzięki czemu auto zyskało nieco agresywności.

Bagażnik w Cee'dzie jest całkiem pojemny, nie jest jednak liderem w klasie. Z tyłu zmieszczą się 534 litry bagażu. Dla porównania, Octavia II kombi ma bagażnik o pojemności 604 litrów, w Renault Megane Grandtour zmieści się 505 litrów, a w nowej Astrze Sports Tourer... tylko 370.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Oczywiście tylne fotele można złożyć, jeśli to zrobimy, przestrzeń bagażową można złożyć, Cee'd pomieści wówczas 1664 litry... więcej niż właściwie cała konkurencja, od Octavii aż po Astrę. Na plus należy też zaliczyć wysoko otwierającą się klapę i duży otwór bagażnika.


Wnętrze i wyposażenie

REKLAMA

Najbardziej na liftingu zyskało wnętrze Cee'da. Mało atrakcyjne pomarańczowe zegary zostały zastąpione przez efektowne biało-czerwone wskaźniki. Reszta pozostała właściwie bez zmian. Użyte plastiki nie wyglądają najlepiej, zwłaszcza na konsoli centralnej, ale ich jakość i solidny montaż nie pozostawiają wiele do życzenia.

Największą zaletą Cee'da jest jednak ilość miejsca w środku. Zwykle w autach kompaktowych wygodnie jest tylko z przodu, gdzie zarówno kierowca jak i pasażer potraktowani są "po królewsku". Podróżujący z tyłu plebejusze muszą już zwykle zakrywać uszy kolanami. W Cee'dzie tak nie jest, miejsca jest dużo zarówno z przodu jak i z tyłu. Dotyczy to także miejsca nad głową. Auto zostało zaprojektowane również z myślą o wyższych osobach, co wydawałoby się w dzisiejszych czasach zupełnie naturalne. Niestety nie, przykładem jest choćby Suzuki Kizashi.

Cee'da już w standardzie wyposażono w sześć poduszek powietrznych, w tym kurtyny powietrzne. Seryjny jest też ABS z EBD (elektroniczny rozdział siły hamowania). ESP to już płatny dodatek, podobnie jak TCS (kontrola trakcji) i BAS (układ wspomagania nagłego hamowania).

W aucie należy pochwalić działanie systemu bluetooth. Obsługuje się go prosto i bezproblemowo za pomocą dużych przycisków na ekranie dotykowym. Dzięki temu nawet podczas postoju w korku wybranie numeru nie jest problemem. Za ergonomię pochwalić też trzeba nawigację. W istocie jej układ bardzo przypomina to, co znamy z aut Volkswagena.

Napęd i zawieszenie

W testowanym egzemplarzu znalazł się najmocniejszy oferowany obecnie w cee'dzie silnik diesla o pojemności 1,6 litra i mocy 128 koni mechanicznych. Maksymalny moment obrotowy to 255 niutonometrów, przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 11,2 sekundy (dużo!), a prędkość maksymalna to 197 km/h.

Jak sprawuje się to w praktyce? Zaskakująco dobrze. Mimo niezbyt zachęcających wyników "na papierze", auto jest bardzo żwawe. Duży moment obrotowy dostępny jest już od samego dolnego zakresu obrotów, dzięki czemu ruszanie jest równie łatwe, co przyjemne. Silnik zaskakuje również kulturą - na tyle, że podczas normalnej jazdy prawie nie czuć, że ma się do czynienia z klekotliwym dieslem. Po faceliftingu w aucie pojawiła się też (nareszcie!) sześciobiegowa manualna skrzynia biegów. W cee'dzie przed faceliftingiem trochę jej brakowało.

Zobacz też: KIA Venga - K(illed) I(n) A(ction)


Zawieszenie jest oparte o kolumny MacPhersona z przodu i oś wielowahaczową z tyłu. O ile przednie zawieszenie jest obecnie podobne w wielu autach tej klasy, to zastosowanie wielowahacza z tyłu (zamiast sztywnej belki) bardzo poprawia zachowanie auta na drodze, zwiększając bezpieczeństwo i komfort.

Podsumowanie i ceny

Cena to jeden z powodów, dla którego cee'd to bardzo ciekawa propozycja dla osób, którym nie przeszkadza niezbyt wielki prestiż łączący się z marką KIA (lub, prościej sprawę ujmując, nie mają kompleksów na punkcie auta którym jeżdżą). Kia cee'd w wersji XL z silnikiem diesla o mocy 128 KM kosztuje obecnie 78 000 zł (bez promocji). To taniej niż porównywalne Renault Megane, Volkswagen Golf Variant, Opel Astra Sports Tourer, Ford Focus... czy właściwie zostali jacyś jeszcze konkurenci w tej klasie?

Gdyby zrezygnować z silnika diesla i wybrać w to miejsce silnik benzynowy o pojemności 1,6 litra i mocy 126 KM, to cena (za egzemplarz z topowym wyposażeniem!) wyniesie 69 000 zł. Po dodaniu do tego 7-letniej gwarancji naprawdę trudno jest się dziwić dobrej sprzedaży tego auta. Ciekawostka: inną firmą, która oferuje 7-letnią gwarancję dla sprzedawanych przez siebie aut jest... Ferrari.

Zalet Kia Cee'd ma bardzo dużo. Czy są też jakieś wady? Na pewno koreańska marka nie ma jeszcze ani tyle zaufania, ani tyle prestiżu, aby konkurować sprzedażowo z takimi gigantami jak np. Skoda. To jednak powoli się zmienia. Druga z wad auta to trochę słaba oferta silnikowa, zwłaszcza, jeśli wybieramy wersję trzydrzwiową (pro_cee'd). W tym ładnym dynamicznie wyglądającym hatchbacku zdecydowanie przydałby się mocny silnik.

Zobacz również: Kia Cee’d – jaką wybrać? Poradnik kupującego

Drugą wadą, dość poważną, jest sposób konstrukcji oferty w Kii. Praktycznie nie ma możliwości skonfigurowania samochodu samemu: musimy poruszać się w obrębie predefiniowanych wersji. Nie jest możliwe np. kupienie modelu o jeden stopień tańszego i dobranie do niego elementów wyposażenia z wersji droższej, pomijając systemy naszym zdaniem zupełnie niepotrzebne. Na pewno upraszcza to proces produkcji i sprzedaży, jednak w efekcie klient ma mniejszy wybór. Prawie identyczny system jest stosowany przez Hyundaia.

Skłamałbym jednak, gdybym powiedział, że powyższe rzeczy zniechęciłyby mnie do zakupu cee'da. To niezwykle solidnie wykonane auto, doskonale spozycjonowane w swojej klasie, z doskonałą ceną i programem gwarancyjnym. A przy tym też niezwykle przyjemne i dyskretne w codziennym użytkowaniu.

Dane Techniczne

Długość: 4490 mm
Szerokość: 1790 mm
Wysokość: 1450 mm
Rozstaw osi: 2 650 mm
Masa: 1419 kg
Pojemność bagażnika: 534 l

Skrzynia biegów: manualna 6-biegowa
Napęd: przedni
Typ silnika: turbodiesel
Liczba cylindrów: 4
Pojemność silnika: 1582  ccm
Moc silnika: 128 KM / 400 obr./min
Maksymalny moment obrotowy: 255 Nm / 1900-2750 obr./min

Prędkość maksymalna: 197 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 11,2 s
Zużycie paliwa: 4,6 l / 100 km (dane producenta)
Pojemność zbiornika paliwa: 53 l

Auto zyskało nieco agresywności, dzięki nowemu grillowi i przednim lampom. KIA Cee'd SW fot. moto.wieszjak.pl
Najnowsza wersja Ceed'a- SW KIA Cee'd SW fot. moto.wieszjak.pl
KIA Cee'd SW ma bagażnik o pojemności 534 litrów fot. moto.wieszjak.pl
KIA Cee'd SW idealnie sprawdzi się podczas rodzinnych wycieczek fot. moto.wieszjak.pl
Nowe przednie lampy KIA Cee'd SW fot. moto.wieszjak.pl
Najbardziej na liftingu zyskało wnętrze. KIA Cee'd SW fot. moto.wieszjak.pl
Mało atrakcyjne pomarańczowe zegary zostały zastąpione przez efektowne biało-czerwone wskaźniki. KIA Cee'd SW fot. moto.wieszjak.pl
Jakość i solidny montaż elementów plastikowych nie pozostawiają wiele do życzenia. KIA Cee'd SW fot. moto.wieszjak.pl
Plastiki użyte wykończenia deski rozdzielczej nie wyglądają najlepiej. KIA Cee'd SW fot. moto.wieszjak.pl
Komputer pokładowy z ekranem dotykowym. KIA Cee'd SW fot. moto.wieszjak.pl
Największą zaletą Cee'da jest ilość miejsca w środku. fot. moto.wieszjak.pl
Tylne KII Cee'd SW fotele można złożyć. fot. moto.wieszjak.pl
Bagażnik w Cee'dzie jest całkiem pojemny. fot. moto.wieszjak.pl
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komunikat CANARD: e-Doręczenia w sprawach o wykroczenia dopiero od 1 października 2029 r.

Mimo postępującej cyfryzacji administracji publicznej, w sprawach o wykroczenia nadal nie obowiązują przepisy ustawy o doręczeniach elektronicznych. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) przypomina, że wdrożenie e-Doręczeń w tym obszarze nastąpi dopiero 1 października 2029 roku.

Już 60 proc. używanych aut w Polsce pochodzi z importu. Dlaczego Polacy wciąż tak chętnie kupują samochody używane z zagranicy?

Ponad połowa używanych samochodów na polskim rynku pochodzi z zagranicy – a liczby te wciąż rosną, zbliżając się do rekordowych poziomów sprzed kilku lat. Prym w imporcie wiodą auta z Niemiec, ale to import z USA notuje najbardziej dynamiczny wzrost. Jednocześnie przeciętny wiek i przebieg sprowadzanych pojazdów są wyraźnie wyższe niż w przypadku transakcji na autach krajowych, co może stanowić wyzwanie dla nabywców.

Przestarzałe przepisy taxi blokują rozwój nowoczesnej mobilności w Europie

Do 2030 roku nawet 190 milionów Europejczyków – niemal 40 proc. populacji – może regularnie korzystać z usług taksówkarskich zamawianych za pośrednictwem aplikacji mobilnych. W ocenie koalicji Shared Mobility Europe, dynamiczny rozwój sektora nowoczesnych przejazdów taksówkarskich jest skutecznie hamowany przez przestarzałe, rozdrobnione i często sprzeczne przepisy krajowe.

Spłata mandatu karnego na raty, a wygaszenie punktów karnych. Resort infrastruktury zajmie się tematem

Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpił z pismem do ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka ws. kierowców, którzy podejmują się spłaty mandatu karnego na raty. Choć działają zgodnie z prawem, są traktowani mniej korzystnie niż ci, którzy opłacili grzywnę jednorazowo.

REKLAMA

KGP: 111 890 interwencji, 440 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 890 interwencji. Byli wzywani do 440 wypadków drogowych.

Karta parkingowa w 2025 roku [FAQ]

Kto może otrzymać kartę parkingową w 2025 roku? Co daje taka karta osobie z niepełnosprawnością? Oto kilka odpowiedzi na często zadawane pytania!

Zielone strzałki wracają do gry – czas skończyć z absurdami, które blokują miasta

W ostatnich latach wiele polskich miast zdecydowało się na masowe usuwanie zielonych strzałek warunkowego skrętu. Efekt? Większe korki, mniejsza przepustowość skrzyżowań i rosnąca frustracja kierowców. Tymczasem te niepozorne zielone strzałki mogłyby i powinny poprawiać płynność ruchu, usprawniać komunikację w centrach miast i ograniczać emisję spalin. Pora na zdroworozsądkową korektę.

KGP: 107 596 interwencji, 356 wypadków drogowych, 30 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 107 596 interwencji. Byli wzywani do 356 wypadków drogowych.

REKLAMA

Autogaz mimo wzrostu cen nic nie traci na popularności. Czy Polska pod względem samochodów napędzanych gazem jest wyjątkiem w Europie

Polska jest największym rynkiem autogazu w Europie, z ponad 3,5 milionami pojazdów zasilanych gazem płynnym, wyprzedzając Włochy. Jak wynika z danych rynkowych, autogaz pozostaje jednym z najtańszych i najpowszechniej dostępnych paliw w kraju, oferowanym na 7,4 tys. stacji.

Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

REKLAMA