REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Seat Leon: Jednak ma temperament

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Korniejew
Agresywna linia nadwozia (Seat Leon 1.8 TSI DSG, fot. moto.wieszjak.pl)
Agresywna linia nadwozia (Seat Leon 1.8 TSI DSG, fot. moto.wieszjak.pl)
Z tej perwspektywy auto wygląda jak zwarty Hot Hatch (Seat Leon 1.8 TSI DSG, fot. moto.wieszjak.pl)
Z tej perwspektywy auto wygląda jak zwarty Hot Hatch (Seat Leon 1.8 TSI DSG, fot. moto.wieszjak.pl)

REKLAMA

REKLAMA


Seat Leon z silnikiem 1.8 TSI o mocy 160 KM świetnie wpisuje się w znany slogan Seata sprzed kilku lat. W tym Leonie da się wyczuć i precyzję, i temperament.

Hiszpański producent odkąd został przejęty przez niemiecki koncern Volkswagen Group stara się w świadomości kierowców pozycjonować jako marka kojarzona z emocjami, pewnego rodzaju sportowym sznytem. Kilka lat temu większość z nas słyszała hasło „Seat – niemiecka precyzja, hiszpański temperament”, obecnie producent chce odciąć się od skojarzeń, że w dalekiej przeszłości wytwarzał mało trwałe samochody i na wszelki wypadek zmienił slogan reklamowy na „Seat – auto emocion”. Znów ważne są emocje. Bądźmy szczerzy – spoglądając na wszystkie generacje Seata Toledo trudno odnaleźć w nim choćby cień emocji. Ale 160-konny Seat Leon, zwłaszcza w białym kolorze, to już „inna para kaloszy”. Tutaj emocje naprawdę dostajemy w standardzie…

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz również: Opinie kierowców o Seat Leon

Nadwozie

Mało jest kierowców, którym wygląd Seata Leona nie przypadnie do gustu. Mimo że samochód zaprojektowano kilka lat temu, jego sylwetka nadal cieszy oko. Na pozytywny odbiór ma na pewno wpływ również niedawny face lifting nadwozia Seata Leona.

Agresywne linie, wyraziste przetłoczenia, przysadziście zaokrąglony tył, atrakcyjne aluminiowe obręcze oraz ukryte klamki tylnych drzwi sprawiają, że Seat Leon wygląda niezwykle dynamicznie. Co więcej, bryła nadwozia ma ładne proporcje. Uroku kompaktowemu Seatowi dodają również takie smaczki, jak ukryte w przednich słupkach wycieraczki. Kompaktowe wymiary nadwozia (długość 432,5 cm, szerokość 176,8 cm, wysokość 145,8 cm) ułatwiają manewry na zatłoczonych parkingach.

REKLAMA

Wnętrze/wyposażenie

Przedział pasażerski Leona jest wystarczająco obszerny. Oznacza to, że auto nie powala ilością przestrzeni, którą oferuje dla pasażerów, ale z drugiej strony nikt nie powinien narzekać na ciasnotę. Fotel kierowcy jest bardzo wygodny, ma szeroki zakres regulacji, podobnie jak koło kierownicy. Dlatego większość siadających za kierownicą Leona szybko odnajdzie właściwą pozycję.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ciaśniej jest z tyłu, głównie ze względu na nisko poprowadzoną linię dachu, przez co wysocy pasażerowie mogą narzekać na brak miejsca nad głową. Nie powala też objętość przestrzeni bagażowej – 341 litrów, owszem, wystarczy na spakowanie bagaży na wakacje, ale w dzisiejszych czasach to wynik ledwie przeciętny.

Zobacz również: Test Volvo S60 T6: Auto do ruszania spod świateł

Cyferblaty wskaźników znajdujących się przed oczami kierowcy są ładnie podświetlone i czytelne. Obok nich wygospodarowano miejsce na spory wyświetlacz komputera pokładowego, całość ładnie ze sobą współgra. Nieźle wygląda także konsola centralna.

Niestety pewien niedosyt pozostawiają materiały wykończeniowe. Powiedzmy wprost - wnętrze Leona sprawia wrażenie zbyt plastikowego, materiały wykończeniowe wydają się tanie. I tylko trochę te wrażenia poprawia obszyta skórą kierownica.

Widoczna na fotografiach obok odmiana Seata Leona to najbogatsza wersja wyposażeniowa Style. Tylko w tej wersji można zamówić Seata z opisywanym silnikiem o mocy 160 KM. W odróżnieniu od tańszych odmian wyposażeniowych, w standardzie Style otrzymamy m.in. dwustrefową klimatyzację, detale wykończone skórą, wielofunkcyjne koło kierownicy, osiem głośników, komputer pokładowy, tempomat oraz funkcję „Comming Home”.

Dalej napęd/zawieszenie


Napęd/zawieszenie

Sercem testowanego Leona jest benzynowy silnik o pojemności 1,8 litra z turbosprężarką o mocy 160 KM, rozwijający maksymalny moment obrotowy 250 Nm od 1500 obr./min. Z napędem współpracuje siedmiobiegowa zautomatyzowana przekładnia DSG. Taki zestaw rozpędza ważącego 1295 kg Leona od 0 do 100 km/h w 7,8 s. Jeszcze klika lat temu były to osiągi auta typu GTI, a opisywany Leon nie jest przecież oznaczony jakimkolwiek emblematem mającym sugerować jego sportowy charakter.

Zobacz również: Test Nissan Navara: drwal w garniturze

A jak to się sprawdza w praktyce? Bardzo dobrze. Spory moment obrotowy dostępny już od 1500 obr./min w połączeniu z błyskawicznie działającą przekładnią DSG jest gwarantem zadowalającej dynamiki już od startu. Po zdecydowanym wciśnięciu pedału gazu Leon żwawo przyspiesza od dolnych zakresów obrotomierza. Nie czuć przy tym zmian poszczególnych przełożeń, widać je tylko na obrotomierzu. Przekładnia DSG ma dwa tryby pracy – standardowy i sportowy, w którym przełożenia zmienia na wyższych obrotach oraz manualny, w którym to kierowca decyduje o zmianie przełożenia np. wciskając łopatki przy kierownicy.

Także redukcja przełożeń przy wyższych prędkościach, gdy zajdzie potrzeba np. wyprzedzenia, trwa krótką chwilę, bez irytującego opóźnienia znanego z tradycyjnych automatycznych skrzyń biegów.

Zobacz również: Test Honda Accord Tourer: Atrakcyjna i funkcjonalna

Układ kierowniczy Leona jest przyjemnie precyzyjny, a zawieszenie zachęca do popuszczenia wodzy fantazji na ciasnych łukach. W takich warunkach na równym asfalcie spisuje się rewelacyjnie. Niestety kiepsko radzi sobie z tłumieniem nierówności. Gdy jedziesz tym Leonem na przykład po bruku z zawieszenia dochodzą ponadprzeciętnie głośne stuki i w kabinie mocno trzęsie.

Nie można za to narzekać na zużycie paliwa. Podczas testu w ruchu miejskim Leon zużywał średnio około 10 litrów benzyny na 100 km. A pamiętajmy, że mamy do czynienia z bardzo szybkim samochodem kompaktowym.

Dalej podsumowanie, alternatywy, opinie kierowców i dane techniczne


Podsumowanie

Według cennika najtańszy Seat Leon z silnikiem 1,8 TSI i przekładnią DSG kosztuje 84 189 zł. To sporo. Ale patrząc w stronę konkurencji, porównując wyposażenie oraz przede wszystkim moc i osiągi samochodu cena nie wydaje się być aż tak wygórowana.

Tego Leona nie kupią raczej rodziny z dziećmi, bo dla nich auto ma za mały bagażnik. Ale Seat Leon 1.8 TSI to dobra propozycja dla par bez dzieci. Oprócz wciąż atrakcyjnego, modnego wyglądu, jest przyjemnie szybki i daje sporo frajdy z jazdy. A jego możliwości przewozowe akurat wpiszą go w rolę codziennego środka transportu po mieście i auta, którym pojadą na wakacje.

Zobacz również: Test Kia Sorento: Koreanka wagi ciężkiej

Alternatywa:

Volkswagen Golf

Renault Megane

Skoda Octavia

Opinie kierowców: 

Marcin Kalinowski: Dla mnie Leon to taki ładniejszy i fajniejszy Golf. Z zewnątrz: super, choć do jajkowatej sylwetki trzeba się przyzwyczaić. Świetny silnik TSI i doskonały dwusprzęgłowy automat DSG też robią swoje – tym autem po prostu wyjątkowo przyjemnie się jeździ. Słabym punktem Leona jest wnętrze, zbyt szare i nieciekawe aby mówić o „hiszpańskim temperamencie” i zbyt słabo zrobione aby mówić o „niemieckiej precyzji”. Leon to też doskonały przykład na to, jak ogromne znaczenie mają stereotypy podczas wyboru samochodu. Mało kto zwraca uwagę na Leona… bo to Seat. Wszyscy pamiętają stare Toledo czy Cordoby, a nikt nie zauważył, że Leon to kompletnie nowy samochód. Efekt widać w wynikach sprzedaży: są niezbyt optymistyczne.

Zobacz również: Testy zderzeniowe Euro NCAP 2010

Dane techniczne:

Długość: 4315 mm

Szerokość: 1768 mmWysokość: 1458 mm

Rozstaw osi: 2578 mm

Masa: 1295 kg

Pojemność bagażnika: 341 litrów

Skrzynia biegów: 6-biegowa, automatyczna

Napęd: przód

Typ silnika: turbobenzyna

Liczba cylindrów: 4

Pojemnośc silnika: 1798 ccm

Moc silnika: 160 KM/4500 obr/min

Maksymalny moment obrotowy: 250 Nm/1500 obr/min

Prędkość maksymalna: 213 km/h

Przyspieszenie 0-100 km/h: 7,8 sekundy

Zużycie paliwa: 8,8/5,3/6,6 (miasto/trasa/średnia)

Test zderzeniowy – wynik ogólny: 5 gwiazdek (EuroNCAP)

Bagażnik odrobinę za mały na rodzinne potrzeby (Seat Leon 1.8 TSI DSG, fot. moto.wieszjak.pl)
Na tylnej kanapie wysocy pasażerowie moga narzekać na brak przestrzeni nad głową (Seat Leon 1.8 TSI DSG, fot. moto.wieszjak.pl)
Fotel kierowcy ma szeroki zaktres regulacji (Seat Leon 1.8 TSI DSG, fot. moto.wieszjak.pl)
Schowek przed pasażerem jest pojemny (Seat Leon 1.8 TSI DSG, fot. moto.wieszjak.pl)
Przekładnia DSG spisuje się bardzo dobrze (Seat Leon 1.8 TSI DSG, fot. moto.wieszjak.pl)
Wysposażenie standarst bogate (Seat Leon 1.8 TSI DSG, fot. moto.wieszjak.pl)
Kolorowy wyświetlacz nawigacji satelitarnej to nowość po liftingu (Seat Leon 1.8 TSI DSG, fot. moto.wieszjak.pl)
Czytelne cyferblaty, atrakcyjne podświetlenie (Seat Leon 1.8 TSI DSG, fot. moto.wieszjak.pl)
Przyciski na kierownicy znane z aut z logiem VW (Seat Leon 1.8 TSI DSG, fot. moto.wieszjak.pl)
Jakość materiałów wykończeniowych nie zachwyca (Seat Leon 1.8 TSI DSG, fot. moto.wieszjak.pl)
Seat Leon 1.8 TSI DSG, fot. moto.wieszjak.pl
Seat Leon 1.8 TSI DSG, fot. moto.wieszjak.pl
Seat Leon 1.8 TSI DSG, fot. moto.wieszjak.pl
Zaokrąglony tył (Seat Leon 1.8 TSI DSG, fot. moto.wieszjak.pl)
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA