REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Seat Leon: Jednak ma temperament

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Korniejew
Agresywna linia nadwozia (Seat Leon 1.8 TSI DSG, fot. moto.wieszjak.pl)
Agresywna linia nadwozia (Seat Leon 1.8 TSI DSG, fot. moto.wieszjak.pl)
Z tej perwspektywy auto wygląda jak zwarty Hot Hatch (Seat Leon 1.8 TSI DSG, fot. moto.wieszjak.pl)
Z tej perwspektywy auto wygląda jak zwarty Hot Hatch (Seat Leon 1.8 TSI DSG, fot. moto.wieszjak.pl)

REKLAMA

REKLAMA


Seat Leon z silnikiem 1.8 TSI o mocy 160 KM świetnie wpisuje się w znany slogan Seata sprzed kilku lat. W tym Leonie da się wyczuć i precyzję, i temperament.

Hiszpański producent odkąd został przejęty przez niemiecki koncern Volkswagen Group stara się w świadomości kierowców pozycjonować jako marka kojarzona z emocjami, pewnego rodzaju sportowym sznytem. Kilka lat temu większość z nas słyszała hasło „Seat – niemiecka precyzja, hiszpański temperament”, obecnie producent chce odciąć się od skojarzeń, że w dalekiej przeszłości wytwarzał mało trwałe samochody i na wszelki wypadek zmienił slogan reklamowy na „Seat – auto emocion”. Znów ważne są emocje. Bądźmy szczerzy – spoglądając na wszystkie generacje Seata Toledo trudno odnaleźć w nim choćby cień emocji. Ale 160-konny Seat Leon, zwłaszcza w białym kolorze, to już „inna para kaloszy”. Tutaj emocje naprawdę dostajemy w standardzie…

REKLAMA

Zobacz również: Opinie kierowców o Seat Leon

Nadwozie

REKLAMA

Mało jest kierowców, którym wygląd Seata Leona nie przypadnie do gustu. Mimo że samochód zaprojektowano kilka lat temu, jego sylwetka nadal cieszy oko. Na pozytywny odbiór ma na pewno wpływ również niedawny face lifting nadwozia Seata Leona.

Agresywne linie, wyraziste przetłoczenia, przysadziście zaokrąglony tył, atrakcyjne aluminiowe obręcze oraz ukryte klamki tylnych drzwi sprawiają, że Seat Leon wygląda niezwykle dynamicznie. Co więcej, bryła nadwozia ma ładne proporcje. Uroku kompaktowemu Seatowi dodają również takie smaczki, jak ukryte w przednich słupkach wycieraczki. Kompaktowe wymiary nadwozia (długość 432,5 cm, szerokość 176,8 cm, wysokość 145,8 cm) ułatwiają manewry na zatłoczonych parkingach.

Wnętrze/wyposażenie

Przedział pasażerski Leona jest wystarczająco obszerny. Oznacza to, że auto nie powala ilością przestrzeni, którą oferuje dla pasażerów, ale z drugiej strony nikt nie powinien narzekać na ciasnotę. Fotel kierowcy jest bardzo wygodny, ma szeroki zakres regulacji, podobnie jak koło kierownicy. Dlatego większość siadających za kierownicą Leona szybko odnajdzie właściwą pozycję.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ciaśniej jest z tyłu, głównie ze względu na nisko poprowadzoną linię dachu, przez co wysocy pasażerowie mogą narzekać na brak miejsca nad głową. Nie powala też objętość przestrzeni bagażowej – 341 litrów, owszem, wystarczy na spakowanie bagaży na wakacje, ale w dzisiejszych czasach to wynik ledwie przeciętny.

Zobacz również: Test Volvo S60 T6: Auto do ruszania spod świateł

REKLAMA

Cyferblaty wskaźników znajdujących się przed oczami kierowcy są ładnie podświetlone i czytelne. Obok nich wygospodarowano miejsce na spory wyświetlacz komputera pokładowego, całość ładnie ze sobą współgra. Nieźle wygląda także konsola centralna.

Niestety pewien niedosyt pozostawiają materiały wykończeniowe. Powiedzmy wprost - wnętrze Leona sprawia wrażenie zbyt plastikowego, materiały wykończeniowe wydają się tanie. I tylko trochę te wrażenia poprawia obszyta skórą kierownica.

Widoczna na fotografiach obok odmiana Seata Leona to najbogatsza wersja wyposażeniowa Style. Tylko w tej wersji można zamówić Seata z opisywanym silnikiem o mocy 160 KM. W odróżnieniu od tańszych odmian wyposażeniowych, w standardzie Style otrzymamy m.in. dwustrefową klimatyzację, detale wykończone skórą, wielofunkcyjne koło kierownicy, osiem głośników, komputer pokładowy, tempomat oraz funkcję „Comming Home”.

Dalej napęd/zawieszenie


Napęd/zawieszenie

Sercem testowanego Leona jest benzynowy silnik o pojemności 1,8 litra z turbosprężarką o mocy 160 KM, rozwijający maksymalny moment obrotowy 250 Nm od 1500 obr./min. Z napędem współpracuje siedmiobiegowa zautomatyzowana przekładnia DSG. Taki zestaw rozpędza ważącego 1295 kg Leona od 0 do 100 km/h w 7,8 s. Jeszcze klika lat temu były to osiągi auta typu GTI, a opisywany Leon nie jest przecież oznaczony jakimkolwiek emblematem mającym sugerować jego sportowy charakter.

Zobacz również: Test Nissan Navara: drwal w garniturze

A jak to się sprawdza w praktyce? Bardzo dobrze. Spory moment obrotowy dostępny już od 1500 obr./min w połączeniu z błyskawicznie działającą przekładnią DSG jest gwarantem zadowalającej dynamiki już od startu. Po zdecydowanym wciśnięciu pedału gazu Leon żwawo przyspiesza od dolnych zakresów obrotomierza. Nie czuć przy tym zmian poszczególnych przełożeń, widać je tylko na obrotomierzu. Przekładnia DSG ma dwa tryby pracy – standardowy i sportowy, w którym przełożenia zmienia na wyższych obrotach oraz manualny, w którym to kierowca decyduje o zmianie przełożenia np. wciskając łopatki przy kierownicy.

Także redukcja przełożeń przy wyższych prędkościach, gdy zajdzie potrzeba np. wyprzedzenia, trwa krótką chwilę, bez irytującego opóźnienia znanego z tradycyjnych automatycznych skrzyń biegów.

Zobacz również: Test Honda Accord Tourer: Atrakcyjna i funkcjonalna

Układ kierowniczy Leona jest przyjemnie precyzyjny, a zawieszenie zachęca do popuszczenia wodzy fantazji na ciasnych łukach. W takich warunkach na równym asfalcie spisuje się rewelacyjnie. Niestety kiepsko radzi sobie z tłumieniem nierówności. Gdy jedziesz tym Leonem na przykład po bruku z zawieszenia dochodzą ponadprzeciętnie głośne stuki i w kabinie mocno trzęsie.

Nie można za to narzekać na zużycie paliwa. Podczas testu w ruchu miejskim Leon zużywał średnio około 10 litrów benzyny na 100 km. A pamiętajmy, że mamy do czynienia z bardzo szybkim samochodem kompaktowym.

Dalej podsumowanie, alternatywy, opinie kierowców i dane techniczne


Podsumowanie

Według cennika najtańszy Seat Leon z silnikiem 1,8 TSI i przekładnią DSG kosztuje 84 189 zł. To sporo. Ale patrząc w stronę konkurencji, porównując wyposażenie oraz przede wszystkim moc i osiągi samochodu cena nie wydaje się być aż tak wygórowana.

Tego Leona nie kupią raczej rodziny z dziećmi, bo dla nich auto ma za mały bagażnik. Ale Seat Leon 1.8 TSI to dobra propozycja dla par bez dzieci. Oprócz wciąż atrakcyjnego, modnego wyglądu, jest przyjemnie szybki i daje sporo frajdy z jazdy. A jego możliwości przewozowe akurat wpiszą go w rolę codziennego środka transportu po mieście i auta, którym pojadą na wakacje.

Zobacz również: Test Kia Sorento: Koreanka wagi ciężkiej

Alternatywa:

Volkswagen Golf

Renault Megane

Skoda Octavia

Opinie kierowców: 

Marcin Kalinowski: Dla mnie Leon to taki ładniejszy i fajniejszy Golf. Z zewnątrz: super, choć do jajkowatej sylwetki trzeba się przyzwyczaić. Świetny silnik TSI i doskonały dwusprzęgłowy automat DSG też robią swoje – tym autem po prostu wyjątkowo przyjemnie się jeździ. Słabym punktem Leona jest wnętrze, zbyt szare i nieciekawe aby mówić o „hiszpańskim temperamencie” i zbyt słabo zrobione aby mówić o „niemieckiej precyzji”. Leon to też doskonały przykład na to, jak ogromne znaczenie mają stereotypy podczas wyboru samochodu. Mało kto zwraca uwagę na Leona… bo to Seat. Wszyscy pamiętają stare Toledo czy Cordoby, a nikt nie zauważył, że Leon to kompletnie nowy samochód. Efekt widać w wynikach sprzedaży: są niezbyt optymistyczne.

Zobacz również: Testy zderzeniowe Euro NCAP 2010

Dane techniczne:

Długość: 4315 mm

Szerokość: 1768 mmWysokość: 1458 mm

Rozstaw osi: 2578 mm

Masa: 1295 kg

Pojemność bagażnika: 341 litrów

Skrzynia biegów: 6-biegowa, automatyczna

Napęd: przód

Typ silnika: turbobenzyna

Liczba cylindrów: 4

Pojemnośc silnika: 1798 ccm

Moc silnika: 160 KM/4500 obr/min

Maksymalny moment obrotowy: 250 Nm/1500 obr/min

Prędkość maksymalna: 213 km/h

Przyspieszenie 0-100 km/h: 7,8 sekundy

Zużycie paliwa: 8,8/5,3/6,6 (miasto/trasa/średnia)

Test zderzeniowy – wynik ogólny: 5 gwiazdek (EuroNCAP)

Bagażnik odrobinę za mały na rodzinne potrzeby (Seat Leon 1.8 TSI DSG, fot. moto.wieszjak.pl)
Na tylnej kanapie wysocy pasażerowie moga narzekać na brak przestrzeni nad głową (Seat Leon 1.8 TSI DSG, fot. moto.wieszjak.pl)
Fotel kierowcy ma szeroki zaktres regulacji (Seat Leon 1.8 TSI DSG, fot. moto.wieszjak.pl)
Schowek przed pasażerem jest pojemny (Seat Leon 1.8 TSI DSG, fot. moto.wieszjak.pl)
Przekładnia DSG spisuje się bardzo dobrze (Seat Leon 1.8 TSI DSG, fot. moto.wieszjak.pl)
Wysposażenie standarst bogate (Seat Leon 1.8 TSI DSG, fot. moto.wieszjak.pl)
Kolorowy wyświetlacz nawigacji satelitarnej to nowość po liftingu (Seat Leon 1.8 TSI DSG, fot. moto.wieszjak.pl)
Czytelne cyferblaty, atrakcyjne podświetlenie (Seat Leon 1.8 TSI DSG, fot. moto.wieszjak.pl)
Przyciski na kierownicy znane z aut z logiem VW (Seat Leon 1.8 TSI DSG, fot. moto.wieszjak.pl)
Jakość materiałów wykończeniowych nie zachwyca (Seat Leon 1.8 TSI DSG, fot. moto.wieszjak.pl)
Seat Leon 1.8 TSI DSG, fot. moto.wieszjak.pl
Seat Leon 1.8 TSI DSG, fot. moto.wieszjak.pl
Seat Leon 1.8 TSI DSG, fot. moto.wieszjak.pl
Zaokrąglony tył (Seat Leon 1.8 TSI DSG, fot. moto.wieszjak.pl)
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Taniej na stacjach! Już w przyszłym tygodniu kierowcy zatankują wyraźnie taniej – znamy nowe ceny paliw

Nadchodzą spadki cen paliw, które wielu kierowców przyjmie z ulgą. Analitycy portalu e-petrol.pl prognozują wyraźne obniżki cen benzyny 95-oktanowej oraz autogazu, które pojawią się już w nadchodzącym tygodniu. Dobra wiadomość dla wszystkich wybierających się w wakacyjne podróże – będzie taniej przy dystrybutorze.

Prawie ⅓ osób sprzedających używane samochody spotkała się z próbą oszustwa. Na co zwracać uwagę i jak się chronić przed nieuczciwymi praktykami?

Rynek sprzedaży samochodów używanych coraz częściej staje się polem działania oszustów, którzy wykorzystują zaufanie czy determinację sprzedających. Z raportu CARFAX wynika, że w Polsce aż 30 proc. sprzedawców zetknęło się z podejrzanymi zachowaniami, jak próba skopiowania dokumentów pojazdu, czy z kradzieżą samochodu. By zminimalizować prawdopodobieństwo strat, warto stosować odpowiednie środki ostrożności i zasadę ograniczonego zaufania wobec potencjalnych klientów.

Nowy egzamin na prawo jazdy 2025. Za te błędy oblejesz od razu – zobacz pełną listę

Od lipca 2025 roku jeden błąd wystarczy, by zakończyć egzamin na prawo jazdy wynikiem negatywnym – bez możliwości dokończenia jazdy. Zobacz, co się zmieniło, które błędy kończą egzamin natychmiast i jak się do niego przygotować.

Od kiedy nowy tachograf 2025? Błędy lokalizacji, problemy z czasem pracy [OBSŁUGA]

Od kiedy w przewozach międzynarodowych Unii Europejskiej obowiązuje wyłącznie nowy tachograf (G2V2)? Jak go obsługiwać? Są błędy lokalizacji i problemy z czasem pracy. Na co uważać, by uniknąć kar?

REKLAMA

5 tys. euro kary dla przewoźnika. 120 euro mandatu dla kierowcy. Kary za złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą [Normy]

Złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą może słono kosztować przewoźnika i kierowcę. W Niemczech przewoźnik zapłaci nawet 5 tys. euro kary, a kierowca 120 euro mandatu. Jakie są przepisy i normy w krajach UE?

Kupiłeś opony w internecie? Podatek PCC w 2025 może Cię zaskoczyć – zobacz, kiedy zapłacić i jak uniknąć kary

W 2025 roku fiskus sprawdza, kto powinien zapłacić podatek PCC za zakupy online. Jeśli kupiłeś opony przez internet: na OLX, Allegro lub Facebook Marketplace i możesz mieć obowiązek złożenia deklaracji PCC-3 i zapłacenia należnego podatku. Podatek od zakupu opon przez internet dotyczy także osób prywatnych. Zobacz, kiedy trzeba zapłacić PCC, ile wynosi kara za brak zgłoszenia oraz jak uniknąć konsekwencji.

Wakacyjny drink i… utracone prawo jazdy? Co grozi za alkohol na wodzie i ścieżkach

Prowadzenie pojazdu pod wpływem alkoholu stanowi poważne zagrożenie – niezależnie od tego, czy poruszamy się po drogach, wodzie czy ścieżkach rowerowych. Przepisy są w tym względzie jasne, choć w niektórych sytuacjach mogą budzić wątpliwości. Warto wiedzieć, jakie konsekwencje grożą za nieodpowiedzialne zachowanie, w tym potencjalna utrata prawa jazdy.

KGP: 122 159 interwencji, 550 wypadków drogowych, 37 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 122 159 interwencji. Byli wzywani do 550 wypadków drogowych.

REKLAMA

Punkty karne: ile możesz mieć, kiedy się kasują, jak odzyskać prawo jazdy?

Zastanawiasz się, ile punktów karnych możesz mieć i kiedy znikają z Twojego konta? Interesują Cię najnowsze przepisy na 2025 rok dotyczące kasowania punktów, kursów redukcyjnych i tego, jak nie stracić prawa jazdy ani nie przepłacić za OC w 2025 roku? Ten kompleksowy przewodnik rozwieje wszelkie wątpliwości. Dowiedz się, co oznaczają punkty karne, jak działają nowe limity dla doświadczonych i początkujących kierowców, a także jakie są konsekwencje przekroczenia dozwolonej liczby punktów.

Nowe kary dla kierowców 2025. Rząd właśnie przyjął projekt. Konfiskata auta, więzienie, dożywotni zakaz prowadzenia

Rządowa ofensywa przeciwko piratom drogowym! W dniu 3.07.2025 Rada Ministrów przyjęła projekt nowych przepisów dla kierowców, który ma skuteczniej walczyć z najgroźniejszymi przestępstwami na drogach. Koniec z brawurą, nielegalnymi wyścigami i lekceważeniem zakazów. Bandyci drogowi mogą spodziewać się surowych kar, w tym nawet przepadku pojazdu, dożywotniego zakazu prowadzenia i więzienia. Zmiany w Kodeksie karnym i Prawie o ruchu drogowym mają wejść w życie jeszcze w 2025 roku i stanowić punkt zwrotny w walce o bezpieczeństwo na polskich drogach.

REKLAMA