REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Mazda 3 1.6 MZ-CD: oszczędność kosztem dynamiki

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Korniejew

REKLAMA

REKLAMA


Mazda 3 ma opinię godnego konkurenta dla najlepszych kompaktowych konstrukcji dostępnych na polskim rynku. Sprawdzamy, jak w codziennej eksploatacji sprawuje się Mazda 3 z dieslem o mocy 115 KM.

Mazda podobnie do innych japońskich producentów samochodów wyrobiła sobie w Polsce opinię solidnej marki. Nic dziwnego, bo producent w swoim portfolio ma wiele doskonałych modeli. Sprawdziliśmy, czy powszechny zachwyt nad Mazdą 3 nie jest opinią nieco na wyrost.

REKLAMA

Nadwozie

Mazda 3 z wyglądu przypomina większy model w gamie – Mazdę 6. Młodszym duchem kierowcom w szczególności przypadnie do gustu emanująca dynamiką przednia część nadwozia. Ostry kształt reflektorów ładnie współgra z charakterystycznym agresywnie wyglądającym wlotem powietrza.
Gdy spoglądamy na Mazdę 3 z boku, w oczy „rzucają się” zgrabne proporcje małego sedana.
Jedno jest pewne biorąc pod uwagę konkurencję, Mazda 3 to jedno z najładniejszych aut w swojej klasie, stylizacyjnie ciekawsze od pragmatycznych konkurentów z Niemiec.

Zobacz również: Opinie kierowców o Mazda 3

Wnętrze/wyposażenie

REKLAMA

Przedział pasażerski Mazdy 3 ma przeciętną objętość w klasie przy czym z przodu nie będą narzekali na brak przestrzeni nawet wysocy kierowcy. Gorzej z tyłu. Na tylnej kanapie Mazdy 3 wygodnie będą podróżowały osoby co najwyżej o średnim wzroście.

Fotele kierowcy i pasażera są wygodne, ale dłuższe siedzisko znacznie podniosłoby komfort podróżowania. Obszyta przyjemną w dotyku skórą kierownica ma stosunkowo niewielki zakres regulacji poziomej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Test Hyundai i30 hatchback: solidny konserwatyzm

REKLAMA

Tworzywa sztuczne użyte do wykończenia wnętrza są niezłej jakości, spasowano je z dokładnością.
Na górze środkowej konsoli wygospodarowano miejsce na dwa niewielkie wyświetlacze. Jeden – komputera pokładowego, drugi – zestawu audio.
Nie można nic zarzucić intuicyjności obsługi, czy ergonomii tablicy przyrządów Mazdy 3. Jednak wspomniane wyświetlacze są zbyt małe.
Przedział bagażowy ma objętość 430 l. To sporo, ale nie należy spodziewać się cudów. Lodówki Mazdą 3 sedan raczej nie przewieziemy. Możliwości przewozowe są ograniczone przez właściwości nadwozia typu sedan.

Prezentowana na zdjęciach Mazda 3 sedan z silnikiem wysokoprężnym dostępna jest tylko w jednej odmianie wyposażenia Exclusive. Oznacza to, że w wyposażenie standardowym modelu znalazła się m.in. dwustrefowa automatyczna klimatyzacja, podgrzewane fotele przednie, spryskiwacze reflektorów, radioodtwarzacz CD z sześcioma głośnikami, komputer pokładowy, elektrycznie regulowane szyby i lusterka, kurtyny powietrzne z przodu i z tyłu.


Napęd

Pod maską opisywanej Mazdy 3 zainstalowano ośmiozaworowy, wysokoprężny silnik o pojemności 1,6 litra, rozwijający moc 115 KM. Maksymalny moment obrotowy to 270 Nm dostępny w zakresie obrotów od 1750 do 2500 obr./min.

Według danych producenta Mazda 3 rozpędza się od 0 do 100 km/h w 11 sekund i może osiągnąć prędkość do 188 km/h.
Dane w tabelkach nie porywają, czyżby dynamiczny wygląd Mazdy 3 był zbyt obiecujący jak na możliwości auta? Biorąc pod uwagę przyspieszenie samochodu to tak. Bądźmy szczerzy, przyspieszenie „Trójki” z dieslem pod maską nie wywołuje żadnych emocji, a w niektórych sytuacjach wręcz irytację. Ale ospałość to w zasadzie jedyne minusy napędu Mazdy 3. Za cierpliwość auto odwdzięcza się niskim spalaniem. Podczas testu w ruchu miejskim Mazda 3 zużywała ok. 6 l oleju napędowego na 100 km.

Zobacz również: Test Skoda Fabia GreenLine: Przebój z Czech w wersji Eko

Układ kierowniczy daje nawet mało wprawionym kierowcom poczucie pełnej kontroli nad pojazdem.
Z niemalże chirurgiczną precyzją dźwignia zmiany biegów trafia w poszczególne przełożenia. Cieszy też zestopniowanie przekładni. Co prawda z napędem współgra sześciobiegowa manualna przekładnia z dość krótka jedynką, ale elastyczność jednostki napędowej sprawia, że podczas jazdy nie trzeba często zmieniać przełożeń.

Zawieszenie Mazdy 3 jest zestrojone dość twardo. Dzięki temu nadwozie nie przechyla się nieprzyjemnie podczas jazdy po zakrętach, ale wszelkie niedoskonałości nawierzchni są odczuwalne.

Zobacz również: Mazda 3 – którą wybrać? Poradnik kupującego

Podsumowanie

Mazda 3 sedan z wysokoprężnym silnikiem 1.6/115 KM nie należy do najtańszych ofert na rynku. Z opisywanym wyposażeniem kosztuje 83 900 zł. To o 17 000 zł drożej od Mazdy 3 z podstawowym silnikiem benzynowym. Wersja z dieslem pod maską odwdzięczy się niskim spalaniem ale kierowcy którzy cenią dynamikę mogą poczuć się rozczarowani. Chyba, że humor poprawi im świetny układ jezdny japońskiego kompaktu, który rekompensuje niedostatki w dynamice.

Dane techniczne

Długość: 4460 mm

Szerokość: 1755 mm

Wysokość: 1470 mm

Rozstaw osi: 2640 mm

Masa: 1265 kg

Pojemność bagażnika: 340 litrów

Pojemność bagażnika po złożeniu siedzeń: 1360 litrów

Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna

Napęd: przód

Typ silnika: turbodiesel 

Liczba cylindrów: 4

Pojemność silnika: 1560 ccm

Moc silnika: 115 KM/3600 obr/min

Maksymalny moment obrotowy: 270 Nm/1750 obr/min

Prędkość maksymalna: 186 km/h

Przyspieszenie 0-100 km/h: 11 sekundy

Zużycie paliwa: 5,3/3,9/4,4 (miasto/trasa/średnia) (według danych producenta)

Test zderzeniowy – wynik ogólny: 5 gwiazdek (EuroNCAP)

Przednia część nadwozia Mazdy 3 ma dość agresywną sytlizację. Fot. Moto.wieszjak.pl
Tylna część nadwozia Mazdy 3 przypomina większy model - Mazdę 6. Fot. Moto.wieszjak.pl
Bagażnik Mazdy 3 ma 430 l objętości. Fot. Moto.wieszjak.pl
Na tylnej kanapie wysocy pasażerowie mogą narzekać na niewystarczającą ilość miejsca. Fot. Moto.wieszjak.pl
Fotel kierowcy Mazdy 3 jest wygodny. Fot. Moto.wieszjak.pl
Podgrzewane fotele to standardowe wyposażenie już podstawowej wersji Mazday 3. Fot. Moto.wieszjak.pl
Tradycyjny układ zestawu wskaźników Mazday 3. Fot. Moto.wieszjak.pl
Przyciski sterowania zestawem audio w Mazdzie 3. Fot. Moto.wieszjak.pl
Po prawej stronie kierownicy Mazdy 3 umieszczono przyciski steowania komputerem pokładowym. Fot. Moto.wieszjak.pl
Uporządkowana tablica przyrządów Mazdy 3. Fot. Moto.wieszjak.pl
Mazdą 3 podróżuje sie przyjemnie. Fot. Moto.wieszjak.pl
Obręcze kół ze stopów lekkich to wyposażenie standardowe prezentowanej Mazdy 3. Fot. Moto.wieszjak.pl
Wysoki tył Mazdy 3 ogranicza pole widzenia, dlatego warto zainwestować w czujniki parkowania. Mazda3 Fot. Moto.wieszjak.pl
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

REKLAMA

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA

KGP: 110 999 interwencji, 427 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 999 interwencji. Byli wzywani do 427 wypadków drogowych.

Samochody elektryczne potrzebują teraz tyle prądu co wszystkie ładowane w Polsce smartfony. Co będzie z zapotrzebowaniem na energię elektryczną gdy będzie ich milion

Obecnie wszystkie jeżdżące po polskich drogach auta elektryczne potrzebują tyle samo prądu co smartfony. Gdyby jednak w Polsce było milion elektryków, co według prognoz może nastąpić za pięć-siedem lat, i wszystkie one ładowały się w tym samym momencie, obciążenie systemu elektroenergetycznego z tego tytułu wyniosłoby 15,2 procent.

REKLAMA