REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Mazda 3 1.6 MZ-CD: oszczędność kosztem dynamiki

Tomasz Korniejew

REKLAMA

REKLAMA

Mazda 3 ma opinię godnego konkurenta dla najlepszych kompaktowych konstrukcji dostępnych na polskim rynku. Sprawdzamy, jak w codziennej eksploatacji sprawuje się Mazda 3 z dieslem o mocy 115 KM.

Mazda podobnie do innych japońskich producentów samochodów wyrobiła sobie w Polsce opinię solidnej marki. Nic dziwnego, bo producent w swoim portfolio ma wiele doskonałych modeli. Sprawdziliśmy, czy powszechny zachwyt nad Mazdą 3 nie jest opinią nieco na wyrost.

REKLAMA

Nadwozie

Mazda 3 z wyglądu przypomina większy model w gamie – Mazdę 6. Młodszym duchem kierowcom w szczególności przypadnie do gustu emanująca dynamiką przednia część nadwozia. Ostry kształt reflektorów ładnie współgra z charakterystycznym agresywnie wyglądającym wlotem powietrza.
Gdy spoglądamy na Mazdę 3 z boku, w oczy „rzucają się” zgrabne proporcje małego sedana.
Jedno jest pewne biorąc pod uwagę konkurencję, Mazda 3 to jedno z najładniejszych aut w swojej klasie, stylizacyjnie ciekawsze od pragmatycznych konkurentów z Niemiec.

Zobacz również: Opinie kierowców o Mazda 3

Wnętrze/wyposażenie

REKLAMA

Przedział pasażerski Mazdy 3 ma przeciętną objętość w klasie przy czym z przodu nie będą narzekali na brak przestrzeni nawet wysocy kierowcy. Gorzej z tyłu. Na tylnej kanapie Mazdy 3 wygodnie będą podróżowały osoby co najwyżej o średnim wzroście.

Fotele kierowcy i pasażera są wygodne, ale dłuższe siedzisko znacznie podniosłoby komfort podróżowania. Obszyta przyjemną w dotyku skórą kierownica ma stosunkowo niewielki zakres regulacji poziomej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Test Hyundai i30 hatchback: solidny konserwatyzm

REKLAMA

Tworzywa sztuczne użyte do wykończenia wnętrza są niezłej jakości, spasowano je z dokładnością.
Na górze środkowej konsoli wygospodarowano miejsce na dwa niewielkie wyświetlacze. Jeden – komputera pokładowego, drugi – zestawu audio.
Nie można nic zarzucić intuicyjności obsługi, czy ergonomii tablicy przyrządów Mazdy 3. Jednak wspomniane wyświetlacze są zbyt małe.
Przedział bagażowy ma objętość 430 l. To sporo, ale nie należy spodziewać się cudów. Lodówki Mazdą 3 sedan raczej nie przewieziemy. Możliwości przewozowe są ograniczone przez właściwości nadwozia typu sedan.

Prezentowana na zdjęciach Mazda 3 sedan z silnikiem wysokoprężnym dostępna jest tylko w jednej odmianie wyposażenia Exclusive. Oznacza to, że w wyposażenie standardowym modelu znalazła się m.in. dwustrefowa automatyczna klimatyzacja, podgrzewane fotele przednie, spryskiwacze reflektorów, radioodtwarzacz CD z sześcioma głośnikami, komputer pokładowy, elektrycznie regulowane szyby i lusterka, kurtyny powietrzne z przodu i z tyłu.


Napęd

Pod maską opisywanej Mazdy 3 zainstalowano ośmiozaworowy, wysokoprężny silnik o pojemności 1,6 litra, rozwijający moc 115 KM. Maksymalny moment obrotowy to 270 Nm dostępny w zakresie obrotów od 1750 do 2500 obr./min.

Według danych producenta Mazda 3 rozpędza się od 0 do 100 km/h w 11 sekund i może osiągnąć prędkość do 188 km/h.
Dane w tabelkach nie porywają, czyżby dynamiczny wygląd Mazdy 3 był zbyt obiecujący jak na możliwości auta? Biorąc pod uwagę przyspieszenie samochodu to tak. Bądźmy szczerzy, przyspieszenie „Trójki” z dieslem pod maską nie wywołuje żadnych emocji, a w niektórych sytuacjach wręcz irytację. Ale ospałość to w zasadzie jedyne minusy napędu Mazdy 3. Za cierpliwość auto odwdzięcza się niskim spalaniem. Podczas testu w ruchu miejskim Mazda 3 zużywała ok. 6 l oleju napędowego na 100 km.

Zobacz również: Test Skoda Fabia GreenLine: Przebój z Czech w wersji Eko

Układ kierowniczy daje nawet mało wprawionym kierowcom poczucie pełnej kontroli nad pojazdem.
Z niemalże chirurgiczną precyzją dźwignia zmiany biegów trafia w poszczególne przełożenia. Cieszy też zestopniowanie przekładni. Co prawda z napędem współgra sześciobiegowa manualna przekładnia z dość krótka jedynką, ale elastyczność jednostki napędowej sprawia, że podczas jazdy nie trzeba często zmieniać przełożeń.

Zawieszenie Mazdy 3 jest zestrojone dość twardo. Dzięki temu nadwozie nie przechyla się nieprzyjemnie podczas jazdy po zakrętach, ale wszelkie niedoskonałości nawierzchni są odczuwalne.

Zobacz również: Mazda 3 – którą wybrać? Poradnik kupującego

Podsumowanie

Mazda 3 sedan z wysokoprężnym silnikiem 1.6/115 KM nie należy do najtańszych ofert na rynku. Z opisywanym wyposażeniem kosztuje 83 900 zł. To o 17 000 zł drożej od Mazdy 3 z podstawowym silnikiem benzynowym. Wersja z dieslem pod maską odwdzięczy się niskim spalaniem ale kierowcy którzy cenią dynamikę mogą poczuć się rozczarowani. Chyba, że humor poprawi im świetny układ jezdny japońskiego kompaktu, który rekompensuje niedostatki w dynamice.

Dane techniczne

Długość: 4460 mm

Szerokość: 1755 mm

Wysokość: 1470 mm

Rozstaw osi: 2640 mm

Masa: 1265 kg

Pojemność bagażnika: 340 litrów

Pojemność bagażnika po złożeniu siedzeń: 1360 litrów

Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna

Napęd: przód

Typ silnika: turbodiesel 

Liczba cylindrów: 4

Pojemność silnika: 1560 ccm

Moc silnika: 115 KM/3600 obr/min

Maksymalny moment obrotowy: 270 Nm/1750 obr/min

Prędkość maksymalna: 186 km/h

Przyspieszenie 0-100 km/h: 11 sekundy

Zużycie paliwa: 5,3/3,9/4,4 (miasto/trasa/średnia) (według danych producenta)

Test zderzeniowy – wynik ogólny: 5 gwiazdek (EuroNCAP)

Przednia część nadwozia Mazdy 3 ma dość agresywną sytlizację. Fot. Moto.wieszjak.pl
Tylna część nadwozia Mazdy 3 przypomina większy model - Mazdę 6. Fot. Moto.wieszjak.pl
Bagażnik Mazdy 3 ma 430 l objętości. Fot. Moto.wieszjak.pl
Na tylnej kanapie wysocy pasażerowie mogą narzekać na niewystarczającą ilość miejsca. Fot. Moto.wieszjak.pl
Fotel kierowcy Mazdy 3 jest wygodny. Fot. Moto.wieszjak.pl
Podgrzewane fotele to standardowe wyposażenie już podstawowej wersji Mazday 3. Fot. Moto.wieszjak.pl
Tradycyjny układ zestawu wskaźników Mazday 3. Fot. Moto.wieszjak.pl
Przyciski sterowania zestawem audio w Mazdzie 3. Fot. Moto.wieszjak.pl
Po prawej stronie kierownicy Mazdy 3 umieszczono przyciski steowania komputerem pokładowym. Fot. Moto.wieszjak.pl
Uporządkowana tablica przyrządów Mazdy 3. Fot. Moto.wieszjak.pl
Mazdą 3 podróżuje sie przyjemnie. Fot. Moto.wieszjak.pl
Obręcze kół ze stopów lekkich to wyposażenie standardowe prezentowanej Mazdy 3. Fot. Moto.wieszjak.pl
Wysoki tył Mazdy 3 ogranicza pole widzenia, dlatego warto zainwestować w czujniki parkowania. Mazda3 Fot. Moto.wieszjak.pl
Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

REKLAMA

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. 2 000 zł mandatu i 15 punktów karnych

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. Kiedy zaczną działać nowe systemy RedLight? Gdzie zostaną rozlokowane? Jakie mandaty obowiązują w przypadku przejazdu na czerwonym świetle?

Chińskie samochody podbijają rynki – teraz także polski, Czy decyduje tylko cena

Chińskie auta nie bez powodu są znacznie tańsze od europejskich. Oczywiście chodzi tutaj przede wszystkim o zdobycie rynku, a najlepszym argumentem do tego jest przystępna cena. Dla nabywcy zresztą przyczyny są najmniej ważne, liczy się dobra cena.

REKLAMA