Test Renault Laguna III – krok w stronę jakości
REKLAMA
REKLAMA
Podczas konferencji prasowej przy okazji prezentowania jednego z usportowionych modeli Renault Laguny trzeciej generacji, producent przedstawił statystyki napraw serwisowych Laguny III. Według nich Laguna trzeciej generacji odwiedza serwis naprawczy o kilkadziesiąt procent rzadziej niż poprzednia generacja modelu. Jak widać konstruktorzy dołożyli wszelkich starań, by zatrzeć niezbyt dobre wrażenie, jakie pozostawiła po sobie poprzednia generacja modelu. I trzeba przyznać, że znaczną poprawę jakości czuć od pierwszego kontaktu z samochodem.
REKLAMA
Nadwozie
Niedawno przeprowadzony delikatny lifting odmłodził wygląd nadwozia nie Renault Laguny. Auto ma przeciętne dla tej klasy pojazdów wymiary. Karoseria ma długość 469,5 cm, szerokość 181,1 cm i wysokość 144,5 cm. Głównym motywem sylwetki widocznego na zdjęciach Renault są ostre kształty. Długa maska i wysoko ucięty tył hatchbacka dodają sylwetce sportowego charakteru.
Zobacz również: Opinie kierowców o Renault Laguna
Wnętrze/wyposażenie
Przedział pasażerski Renault Laguny III został wykończony materiałami wysokiej jakości. Dokładność spasowania poszczególnych elementów oraz dobór kolorów w prezentowanej na fotografiach wersji Initiale nie wzbudza zastrzeżeń.
Jasna, skórzana tapicerka ładnie kontrastuje z ciemnoszarą tablicą przyrządów oraz imitacją czarnego fortepianowego drewna, którym wykończone są elementy wnętrza. Pomiędzy dźwignią automatycznej przekładni, a środkową konsolą umieszczono dodający smaczku napis oznaczający wersję wyposażeniową Initiale. Całość wygląda bardzo estetycznie. Styliści zastosowali też ciekawy zabieg mający nadać wnętrzu szlachetnego charakteru. W górnej części kokpitu umiejscowili bardzo dobrze wyglądającą imitację jasnego szwu. Całość sprawia wrażenie, jakby tablica przyrządów była obszyta skórą.
Zobacz również: Renault Laguna II
REKLAMA
Bardzo ładnie w Lagunie III wyglądają również tarcze obrotomierza i prędkościomierza. Obsługa tablicy przyrządów nie sprawia kłopotów. Przyzwyczajenia wymaga jedynie panel obsługi nawigacji (umieszczony) pomiędzy podłokietnikiem a dźwignią automatycznej przekładni. Sam wyświetlacz systemu nawigacji jest na dzisiejsze standardy stosunkowo mały.
Fotele kierowcy i pasażera są sprężyste, w efekcie nawet podczas długich podróży siedzi się na nich wygodnie. Znalezienie optymalnej pozycji za kierownicą Laguny III nie jest trudne. Fotel i kierownica dają się regulować w szerokim zakresie. Nie można narzekać także na ilość przestrzeni zarówno z przodu, jak i z tyłu.
Przedział bagażowy ma objętość 450 l. To przeciętny wynik w klasie, ale jego wykorzystanie ułatwia wysoko unoszona pokrywa. Testowane auto zostało bardzo bogato wyposażone. W standardzie w wersji Initiale znalazły się m.in. skórzana tapicerka, elektrycznie sterowane i podgrzewane fotele, kierunkowe reflektory biksenonowe oraz zaawansowany radioodtwarzacz renomowanej firmy Bose, asystent parkowania z czujnikami z przodu z i tyłu, żaluzje przeciwsłoneczne, kierownica skórzana typu GT (lekko spłaszczona na dole), dwustrefowa klimatyzacja automatyczna z czujnikiem zanieczyszczeń, siedemnastocalowe obręcze kół ze stopów lekkich, fotochromatyczne lusterko wewnętrzne.
Napęd
REKLAMA
Pod maską testowanej przez nas Renault Laguny III został zamontowany wysokoprężny silnik z serii DCi. Jednostka o pojemności 2 litrów rozwija moc maksymalną 173 KM i dysponuje maksymalnym momentem obrotowym 350 Nm dostępnym od 2000 obr./min i standardowo współpracuje z automatyczną sześciobiegową przekładnią.
Dynamika opisywanego Renault nie jest imponująca. Według danych producenta auto przyspiesza od 0 do 100 km/h w 9,6 s, co jak na auto ważące 1500 kg nie jest porywającym wynikiem. Rzeczywiście podczas jazdy 175-konną Laguną III odczuwa się pewien niedosyt dynamiki. Auto jest ospałe w dolnych zakresach obrotów poza tym automatyczna przekładnia działa z irytującym opóźnieniem. Sama zmiana biegów odbywa się bez szarpnięć, ale trwa zbyt długo. Jak na dzisiejsze standardy, jednostka wysokoprężna zbyt głośno pracuje. Podczas jazdy słuchać wyraźny klekot diesla.
Zobacz również: Renault uruchamia produkcję nowego silnika diesla
Jednak powyższe minusy rekompensuje niewielkie spalanie. Według danych producenta, auto w ruchu miejskim zużywa 8,2 l oleju napędowego na 100 km. Podczas testu, Laguna spalała w mieście ok. 9 l/100 km. To niezły wynik biorąc pod uwagę spore gabaryty samochodu, dużą moc silnika, automatyczną przekładnię i fakt, że nie stosowaliśmy zasad ecodrivingu.
Zastosowanie dużych obręczy kół i opon o niskim profilu poskutkowało ograniczeniem komfortu jazdy Renault. Auto dobrze radzi sobie podczas szybkiego pokonywania ciasnych łuków na równej nawierzchni. Gorzej na nierównościach, wtedy w Lagunie dość mocno trzęsie, co jest zjawiskiem zaskakującym w przypadku auta francuskiego. Francuskie konstrukcje, w tym Laguna zawsze słynęły przecież z miękkiego, bardzo komfortowego zawieszenia.
Podsumowanie
Cennik Renault Laguny III otwiera kwota 79 900 zł za auto z silnikiem benzynowym 2.0/140 KM. Patrząc na inne oferty na rynku, ta wydaje się interesująca. Ceny testowanej odmiany Renault Initiale z silnikiem o mocy 175 KM zaczynają się od kwoty 137 tys. zł. Biorąc pod uwagę wysoką jakość wykończenia, bardzo bogate wyposażenie, niezły wygląd i oszczędne jednostki napędowe, można francuskiej konstrukcji wybaczyć niedoskonałą przekładnię i zbyt głośną pracę najmocniejszego diesla.
Zobacz również:
REKLAMA
REKLAMA