REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Ford Mondeo: Czy to już gracz w klasie premium?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Korniejew

REKLAMA

REKLAMA


Prezentowana na zdjęciach odmiana Forda Mondeo kosztuje ponad 130 tys. zł. Za tę kwotę można już nabyć auto z segmentu premium. Czy warto wydać te pieniądze na zakup kojarzonego z autem flotowym Forda Mondeo? Oto nasz test.

Cennik Forda Mondeo po - w gruncie rzeczy niedawno przeprowadzonym - face liftingu otwiera kwota niespełna 80 tys. zł. Jednak prezentowane na zdjęciach Mondeo to dość bogata wersja - Ghia, wyposażona dodatkowo m.in. w wiele akcesoriów podnoszących komfort, dwusprzęgłową przekładnię PowerShift oraz benzynowy silnik z turbodoładowaniem o mocy 203 KM. A cena Mondeo Ghia z silnikiem 2.0 SCTi EcoBoost o mocy 203 KM rozpoczyna się od ok. 116 tys. zł.

REKLAMA

Nadwozie

REKLAMA

Ford Mondeo sprawia wrażenie ogromnego. W istocie nie należy do najmniejszych aut w swojej klasie. Wystarczy zerknąć do tabelki z danymi producenta. Nadwozie tego pięciodrzwiowego hatchbacka ma długość 478,4 cm, szerokość 188,6 cm i wysokość 150 cm.

Mimo sporych gabarytów sylwetka Mondeo nie jest pozbawiona dynamiki. Tradycyjnie już dla wszystkich modeli Forda karoserię zaprojektowany w stylu Kinetic Design, charakteryzującym się ostrymi liniami i mocno pochyloną linią przedniej części nadwozia.
Testowane Mondeo zostało wyposażone w dynamicznie wyglądające obręcze ze stopów lekkich kojarzące się ze stylem znanym z usportowionej serii ST.

Całość prezentuje się zgrabnie i proporcjonalnie, trzeba przyznać, że Ford Mondeo to jedno z najładniejszych aut w swojej klasie.

Zobacz również: Opinie kierowców o Ford Mondeo

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wnętrze/wyposażenie

REKLAMA

Po zajęciu miejsca w kabinie Mondeo nikt nie powinien poczuć się rozczarowany. Materiały wykończeniowe zastosowane w odmianie Ghia są bardzo dobrej jakości. Tablica przyrządów jest uporządkowana, przejrzysta i ładnie podświetlona. Obszyta skórą kierownica pewnie leży w dłoniach i jest przyjemna w dotyku. Zakres regulacji koła kierownicy oraz fotela kierowcy jest bardzo szeroki, dzięki temu większość prowadzących jest w stanie znaleźć wygodną pozycję. Na dole środkowej konsoli umieszczono przyciski ustawiające tryb pracy zawieszenia – Comfort, Sport oraz Advanced.

Jednak to, co najbardziej imponuje w przedziale pasażerskim Mondeo to ogromna przestronność. Zarówno z przodu, jak i z tyłu nie zabraknie miejsca nawet bardzo wysokim pasażerom. I to wszystko przy zachowaniu obszernego przedziału bagażowego – 540 l przy normalnym położeniu siedzeń. Co więcej dostęp do bagażnika ułatwia wysoko podnoszona pokrywa oraz stosunkowo niski próg załadunku.

Zobacz również: Pierwsza jazda: Ford Focus III: symbol przemian

Wyposażenie standardowe odmiany Ghia jest dość bogate. W cenie pojazdu dostaniemy m.in. wycieraczki z czujnikiem deszczu, zautomatyzowaną przekładnię PowerShift, dwustrefową klimatyzację automatyczną z chłodzonym schowkiem, elektrycznie regulowany fotel kierowcy, podgrzewana przednia szyba, tempomat, sportowe fotele. Dodatkowo auto zostało wyposażone m.in. w światła do jazdy dziennej LED (750 zł), Pakiet Biznes 3 obejmujący m.in. system nawigacji, kamerę cofania oraz czujnik parkowania (8400 zł) , pakiet Premium X1 obejmujący m.in. biksenonowe reflektory adaptacyjne, centralny zamek z Key Free, 18 calowe obręcze kół (13 tys. zł).


Napęd

Opisywane Mondeo waży 1665 kg. To sporo, ale pod maską widocznego na zdjęciach Forda drzemie czterocylindrowy silnik o mocy 203 KM rozwijający 300 Nm momentu obrotowego przy 1750 obr./min. Deklarowane przez producenta przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi 7,9 s. A jak to wygląda w praktyce?

Bardzo dobrze. Mondeo jest autem bardzo dynamicznym. Bez względu na to, czy kierowca chce szybko przyspieszyć ruszając, czy przed wykonaniem manewru wyprzedzania poruszając się z wyższymi prędkościami, napęd Mondeo nie dostaje zadyszki. Silnik świetnie współpracuje ze zautomatyzowaną skrzynią biegów, a auto równo i ochoczo przyspiesza od dolnych zakresów obrotomierza.

Zobacz również: Test Ford S-Max: minivan w sportowej okrasie

Co ciekawe bardzo pozytywnie zaskoczyło nas zużycie paliwa. Podczas testu w ruchu miejskim Ford zużywał średnio ok. 11 l/100 km, natomiast podczas jazdy z wysokimi prędkościami w trasie bez problemu osiągaliśmy wartość 7-8 l/100 km.

Słowa uznania należą się również dla układu samopoziomującego się zawieszenia.
Kierowca ma możliwość samodzielnego dobierania charakterystyki. I tak, wciskając przycisk Sport Mondeo staje się sztywniejsze, co świetnie sprawdza się podczas szybkiej jazdy na równych drogach. Natomiast dzięki opcji Comfort nie straszne są podróżującym nierówności polskich dróg. Mimo zamontowanych 18 calowych obręczy i opon o niskim profilu dzięki regulowanej charakterystyce zawieszenia Mondeo może być autem bardzo komfortowym nawet gdy przejeżdżamy po torowisku.

Jakie są zatem jego wady. Mniej wprawni kierowcy będą mieli problemy z wyczuciem gabarytów pojazdu i sprawnym parkowaniem w zatłoczonych miastach. Można mieć zastrzeżenia także do zbyt dużego promienia skrętu. Generalnie opisywany Ford jest mało poręczny w ruchu miejskim.

Zobacz również: Pierwsza jazda: Peugeot 508 - lekkość i wygoda

Podsumowanie

Wydatek 138 tys. zł na model, którego cena rozpoczyna się od mniej niż 80 tys. zł wydaje się być zawrotną sumą. Tym bardziej, że chór malkontentów natychmiast zauważy, że za tę kwotę możemy kupić BMW serii 3, Audi A4, czy Mercedesa klasy C, czyli auta świetnie wykonane, świetnie jeżdżące i dające więcej prestiżu właścicielowi. Tak, z tym, że Mondeo w opisywanej wersji, oprócz tego, że bardzo dobrze wygląda, nie odstaje od wspomnianych niemieckich konstrukcji pod względem jakości wykonania. Co więcej, jest od nich szybszy i o wiele lepiej wyposażony. I co najciekawsze, jest przy okazji tak duży, że może całą wielką trójkę z klasy Premium schować w bagażniku.

Dane techniczne:

Długość: 4 784 mm
Szerokość: 1 886 mm
Wysokość: 1 500 mm
Rozstaw osi: 2 850 mm

Masa: 1664 kg
Pojemność bagażnika: 540 litrów
Pojemność bagażnika po złożeniu siedzeń: 1 460 litrów

Skrzynia biegów: 6-biegowa, automatyczna PowerShift
Napęd: przód
Typ silnika: benzynowy
Liczba cylindrów: 4
Pojemnośc silnika: 1999 ccm
Moc silnika: 203 KM/6000 obr/min
Maksymalny moment obrotowy: 300 Nm/1750 obr/min
Prędkość maksymalna: 232 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 7,9 sekundy
Zużycie paliwa: 10,7/6/7,7 (miasto/trasa/średnia)
Test zderzeniowy – wynik ogólny: 5 gwiazdek (EuroNCAP)

Światła do jazdy dziennej LED wymagają dopłaty 750 zł. Fot. Moto.wieszjak.pl
Dostęp do przedziału bagażowego Forda Mondeo ułatwia wysoko unoszona pokrywa. Fot. Moto.wieszjak.pl
Tylne lampy Forda Mondeo są teraz lekko przyciemnione. Fot. Moto.wieszjak.pl
Biksenonowe reflektory w wersji Ghia wymagają dopłaty. Fot. Moto.wieszjak.pl
Zautomatyzowana przekładnia Forda Mondeo - Power Shift działa bardzo sprawnie. Fot. Moto.wieszjak.pl
System uruchamiania przyciskiem wymaga dopłaty w Mondeo Ghia. Fot. Moto.wieszjak.pl
Na środkowej konsoli Forda Mondeo umieszczono kolorowy ekran nawigacji. To wyposażenie opcjonalne. Fot. Moto.wieszjak.pl
W testowanym Mondeo Ghia nie zamontowano dużego koloroweo wyświetlacza pomiedzy prędkościomierzem i obrotomierzem. Fot. Moto.wieszjak.pl
Jakość wykończenia Forda Mondeo jest przyzwoita. Fot. Moto.wieszjak.pl
Tablica przyrządów Forda Mondeo jest uporządkowana. Fot. Moto.wieszjak.pl
W tylnej czści nadwozia sportowego smaczku Fordowi Mondeo dodają dwie końcówki wydechu. Fot. Moto.wieszjak.pl
Jazda Fordem Mondeo jest bardzo komfortowa. Fot. Moto.wieszjak.pl
Zawieszenie tylne Forda Mondeo to układ wielowahaczowy. Fot. Moto.wieszjak.pl
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

REKLAMA

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

REKLAMA