REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Suzuki Swift: wersja piąta - poprawiona

Jakub Tujaka

REKLAMA

REKLAMA

Zaprezentowana w 2004 roku czwarta generacja Suzuki Swifta zerwała z wizerunkiem nijakiego małego wozidła i zapoczątkowała erę porównań miejskiego Japończyka do o wiele droższego MINI. Czy obecnie oferowany model to tylko facelifting czy całkiem nowe auto?

Najnowszą wersję Suzuki Swifta wprowadzono do sprzedaży w połowie 2010 roku. Aktualnie oferowana (piąta) generacja auta wyglądem przypomina swojego poprzednika produkowanego od 2004 roku, ale jest zupełnie nowym autem.

REKLAMA

Nadwozie

Sylwetka Swifta rzeczywiście nawiązuje do reanimowanego przez BMW MINI. Patrząc na jego nadwozie znajdziemy w nim delikatne obłości jak i ostre linie, które tworzą indywidualny charakter i nie pozwolą nam pomylić miejskiego Suzuki z żadnym innym pojazdem. 

Nowy Swift urósł w porównaniu do poprzednika. Długość samochodu zwiększyła się o 9, a rozstaw osi o 5 centymetrów. Nieznacznie poszerzono nadwozie a także rozstaw kół. Wszystkie te zabiegi dostrzeże tylko wprawne oko fana marki, ponieważ naprawdę trudno wychwycić wszystkie różnice. 

Pomimo zwiększenia wymiarów Swift i tak jest jednym z najmniejszych aut w swoim segmencie. Czego zupełnie nie odczujemy wewnątrz, ale o tym później.

Zobacz również: Opinie kierowców o Suzuki Swift

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pięciodrzwiowe nadwozie podnosi poziom funkcjonalności i ułatwia zajmowanie miejsca pasażerom tylnej kanapy.

Wnętrze/Wyposażenie

REKLAMA

Auto jest w stanie przewieźć piątkę pasażerów, ale pod warunkiem, że taka podróż nie będzie trwała zbyt długo. O ile z przodu fotele są wygodne i wystarczająco duże, a miejsca na nogi i nad głową jest pod dostatkiem, o tyle z tyłu odczujemy niewielkie wymiary auta. Taka sytuacja byłaby niedopuszczalna w aucie kompaktowym, jednak w przypadku auta miejskiego nie ma co narzekać.

Powód do narzekania pojawia się w chwili podniesienia piątych drzwi, czyli klapy bagażnika. Otóż jego pojemność wynosi tylko 211 litrów. Jest oczywiście możliwość złożenia tylnej kanapy, wtedy zapakujemy do Swifta do 902 litrów pakunków.

Zobacz również: Test Infiniti FX30d S: SUV w sportowej okrasie

Wybierając materiały użyte do wykończenia wnętrza Swifta kierowano się kryterium trwałości. Wszystkie elementy deski rozdzielczej sprawiają wrażenie solidnych, a ergonomia poza małą wpadką z przyciskiem służącym do obsługi komputera pokładowego, który wystaje z prędkościomierza, jest na wysokim poziomie. 

Przyciski i pokrętła służące do obsługi radioodtwarzacza i regulacji klimatyzacji rozmieszczono symetrycznie w środkowej części deski rozdzielczej.

Na liście wyposażenia testowanej wersji Elegance znajdziemy takie pozycje jak tempomat sterowany za pomocą przycisków umieszczonych na kierownicy, siedem poduszek powietrznych łącznie z poduszką kolanową kierowcy, system ESP z kontrolą trakcji czy automatyczną klimatyzację.

Dalej napęd/zawieszenie


Napęd/Zawieszenie

Do napędu opisywanego auta posłużył benzynowy silnik o pojemności 1200 ccm, który generuje moc 94 KM. Charakterystyka pracy tej jednostki napędowej zmusza kierowcę do częstej zmiany biegów i używania wysokich obrotów, ponieważ maksymalna moc pojawia się dopiero przy 6 tys. obr./min. Jednostka napędowa wykazuje się dobrą kulturą pracy i nawet, gdy silnik pracuje na wysokich obrotach nie wydaje nieprzyjemnych dźwięków. Przyspieszenie do „setki” trwa około 12 sekund, co jest wynikiem akceptowalnym w tym segmencie.

Zobacz również: Test Nissan Micra – tylko dla mieszczuchów

Manualna przekładnia jest dobrze zestopniowana i nie można odmówić jej precyzji. 

Jeśli chodzi o spalanie, to w cyklu mieszanym silnik ten zużywa około 6 litrów benzyny na 100 kilometrów. W ruchu miejskim zużycie wzrasta do około 7 litrów benzyny. Wynik ten jest możliwy do uzyskania bez wysiłku, a dla klientów chcących dodatkowo oszczędzać środowisko zainstalowano System Engine Auto Stop Start, który wyłącza i włącza silnik podczas postoju bez potrzeby użycia kluczyka zapłonowego.

Zobacz również: Test Hyundai ix20 - Jego żywiołem jest miasto

Auto prowadzi się pewnie dzięki precyzyjnemu działaniu układu kierowniczego. Zawieszenie jest zestrojone komfortowo, czyli tak aby pasowało do charakteru auta. Swiftem możemy poruszać się po polskich drogach nie stresując się nierównościami. Suzuki przy tym zachowuje stabilność na zakrętach.

Dalej podsumowanie i dane techniczne


Podsumowanie

REKLAMA

Atrakcyjny wygląd, dość bogate wyposażenie testowanej wersji i wystarczająco dynamiczny silnik sprawiają, że Swift jest przyjemnym w codziennym użytkowaniu. Jego urok, zwrotność i poręczność doceniły głównie kobiety, które są najczęściej widywane za kierownicą małego Suzuki. Auto najlepiej sprawdzi się jako codzienny środek transportu do miasta, ale też wygodnie zawiezie dwie osoby na wakacje lub weekendowy wypad. 

Pięciodrzwiowy Suzuki Swift z benzynowym silnikiem o pojemności 1,2 i mocy 94 KM w wersji Elegance kosztuje około 52 tysięcy złotych. W zamian otrzymamy dość bogato wyposażony (jak na auto miejskie), zgrabny pojazd o ponadprzeciętnych własnościach jezdnych.

Zobacz również: Best of test - luty 2011

Dane techniczne

Długość: 3850 mm

Szerokość: 1695 mm

Wysokość: 1510 mm

Rozstaw osi: 2430 mm

Masa: 960 kg

Pojemność bagażnika: 211 litrów

Pojemność bagażnika po złożeniu siedzeń: 902 litrów

Skrzynia biegów: 5-biegowa, manualna

Napęd: przód

Typ silnika: benzyna

Liczba cylindrów: 4

Pojemność silnika: 1198 ccm

Moc silnika: 94 KM/6000 obr/min

Maksymalny moment obrotowy: 118 Nm/4800 obr/min

Prędkość maksymalna: 165 km/h

Przyspieszenie 0-100 km/h: 12,3 sekundy

Zużycie paliwa: 5,8/4,4/4,9 (miasto/trasa/średnia)

Test zderzeniowy – wynik ogólny: 5 gwiazdek (EuroNCAP)

Najnowszą wersję Suzuki Swifta wprowadzono do sprzedaży w połowie 2010 roku. Fot. Moto.wieszjak.pl
Pojemność bagażnika Suzuki Swift wynosi tylko 211 litrów Fot. Moto.wieszjak.pl
Tylna kanapa Suzuki Swifta jest przeznaczona dla trzech osób. Fot. Moto.wieszjak.pl
Przednie fotele Suzuki Swifta są wygodne i zapewniają dobrze trzymanie boczne. Fot. Moto.wieszjak.pl
Skrzynia biegów Suzuki Swifta jest dobrze zestopniowana i pracuje precyzyjnie. Fot. Moto.wieszjak.pl
Radio i tempomat w Suzuki Swift obsłużymy nie odrywając rąk od kierownicy. Fot. Moto.wieszjak.pl
Zegary Suzuki Swifta są rozmieszczone symetrycznie na tablicy przyrządów. Fot. Moto.wieszjak.pl
Konsola centrlana Suzuki Swifta jest prosta w obsłudze. Fot. Moto.wieszjak.pl
Kokpit Suzuki Swifta jest wykonany z dobrej jakości materiałów. Fot. Moto.wieszjak.pl
Tylko detale odróżniają najnowszą generacje Suzuki Swifta od poprzednika. Fot. Moto.wieszjak.pl
Suzuki Swift Fot. Moto.wieszjak.pl
Zwarta sylwetka Suzuki Swifta przypadła do gustu nie tylko kobietom. Fot. Moto.wieszjak.pl
Atrakcyjny wygląd, dość bogate wyposażenie testowanej wersji i wystarczająco dynamiczny silnik sprawiają, że Suzuki Swift jest przyjemnym w codziennym użytkowaniu. Fot. Moto.wieszjak.pl
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego. Jak zezłomujesz swój samochód trochę więcej

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego.

Przewoźnik nie zmieni tachografu do końca 2024 r. Kara to 10 tys. zł

W Polsce ponad 300 tys. aut będzie musiało otrzymać nowy tachograf. Kiedy jest on konieczny i ile kosztuje jego montaż? To kluczowe pytania. Zwłaszcza że kara za nieprzystosowanie pojazdu do nowych wymogów to nawet 10 tys. zł.

Kolizja z dzikiem. Czy kierowca dostanie odszkodowanie? Jedyną nadzieją AC

Kolizja ze zwierzęciem wcale nie jest rzadkim scenariuszem na polskich drogach. Jak się zachować w takim przypadku i czy kierowca może liczyć na odszkodowanie na naprawę auta? Sprawdźcie.

Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

REKLAMA

Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?

Zielona naklejka w SCT w Polsce zniknęła? Nie do końca. Obowiązek jej stosowania nadal będą mieli kierujący autami zarejestrowanymi za granicą. Jak zatem ją zdobyć? I co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

REKLAMA

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

REKLAMA